The Sv..s Ht-living

Started by SV..S, May 21, 2010, 10:52:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SV..S

met de op handen zijnde verbouwing van de woonkamer dit topic geopend.

de ruimte wordt in eerste instantie woonkamer voor mij, de vrouw en de  2 kids. ;)
daarnaast wil ik hem zoveel mogelijk inrichten als ruimte om van Surround en nog meer van stereo te gaan genieten.

de componenten waar we mee beginnen zijn;

panasonic plasma tx-p42 g 15
Humax hdr-5050c
ps3

Marantz dv 8300 multiplayerOppo 95
Classé Ssp-75
Classé ca-200
Marantz ma-500 2 stuks voor de rear speakers classé ca-101
front speaker JBL Ti-k10
rear speaker Linaeum a-1pci JBL Ti-k2
sub Svs 25-31
zelfbouw audiorack Nieuw te bouwen


om direct maar met een vraag te beginnen, wat is een leuk (eenvoudig) teken pakketje om de plattegrond en eventueel de 3d situatie weer te geven?
Edit; ik heb op de volgende pagina tekeningen staan van floorplanner.
is wat beperk maar werkt verder lekker vlot.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

hoekie

Hoi,

Succes!

Tekentooltje: sketchup

gr. hoekie

Peerless Monster

Aha kijk eens aan!
Welkom op dit forum ;) ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

SV..S

Quote from: hoekie on May 21, 2010, 11:08:15
Hoi,

Succes!

Tekentooltje: sketchup

gr. hoekie
thanks, gedownload ;)




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S





Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Tinus_

Nette set Jos.

Ga je veel veranderen aan je woonkamer?
Rebuilding my HT

SV..S

#6
Quote from: Tinus_ on May 21, 2010, 11:56:46
Nette set Jos.

Ga je veel veranderen aan je woonkamer?

ben bang dat het een flinke verbouwing wordt.
parketvloer moet geschuurd/gelakt of vervangen worden.
wanden zitten veel scheurtjes in, waarschijnlijk in de spachtelputz zetten.
plafond stuccen en spuiten.

er komt sowieso een nieuw bankstel en eethoek.
de opstelling wordt waarschijnlijk ook anders, zal binnenkort wat tekeningen hier neer zetten.




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#7
foto met de klok mee




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#8
en nog meer fotos




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#9
foto




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#10
en de laatste

zoon zit verdiep in de Donald Duck, dus die merkt niks, en de vrouw overpeinst de indeling van de meubels dus die merkt nog minder :D




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

#11
oude plattegrond gevonden en dit in de eerste post gezet.
indeling is iets gewijzigd, maar de maten verhoudingen zijn natuurlijk gelijk gebleven.
de nummers 4 en 5 op de plattegrond zijn de rear speakers de wand waar deze tussen hangt (oost) is 5,7 meter breed.
de wand waar de allesbrander staat (zuid) is 5,5 meter breed.

we overwegen op de zuidkant de tv te plaatsen.
dat geeft wat nadelen, dan staat hij dicht op de allesbrander, en de plaats voor de rechter rear speaker wordt dan erg lastig.

momenteel staat de tv half voor een raam, dus dit is ook niet ideaal.
bedoeling is dat er wel een allesbrander in de kamer blijft (liefst op zelfde plaats want verplaatsen is best ingrijpend).
de kastenwand (laatste foto) willen we ook laten staan (mag wel iets gewijzigd worden).




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

JeKa

#12
.

SV..S

niemand een suggestie?
de wand waar nu de kachel staat heeft wel onze voorkeur.
probleem is dat de kachel dan erg dicht op de tv/stereomeubel staat.

volgende punt is de locatie van de rear speakers.
weinig andere optie dan deze weer aan de wand op de vogelsteunen te plaatsen.
als ik de 4 G regel goed interpreteer zouden de spaekers in een cirkel moeten staan, dat houdt dus in dat de afstand tot aan de luister positie gelijk moet zijn?
ook zou de afstand tussen beide fronts (en rears) niet groter mogen zijn dan de afstand tot de luister positie?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

CoSo

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag  ;) :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

SV..S

Quote from: CoSo on May 31, 2010, 20:38:07
Van harte gefeliciteerd met je verjaardag  ;) :pompom: :pompom: :pompom: :pompom:

dank je ;)
nou vandaag maar een wat kilootjes versjouwt, jemig waarom moest ik nou zo nodig van die zware componenten kopen, en dan ook nog een meubel met zand gevulde platen :blink:

foto's van testopstelling;

volgens mij klinkt het beter ???




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

hifiman

Hallo Jos,

Wij hebben de bank zo goed als (20 cm naar voren geschoven) tegen de achterwand staan en de surround speakers boven de bank hangen. Ik heb ze bewust wat hoger gehangen als gebruikelijk omdat anders de afstand naar het oor wel erg klein zou zijn. Ook heb ik bewust voor bipoles gekozen. Al met al klinkt het best ok, maar feit is dat dit een compromis situatie is. Een situatie waarbij de bank 2 meter van de achterwand staat is uiteraard altijd te prefereren. In ons vorige huis had ik inderdaad  nog een meter of twee ruimte achter de bank en dat klonk duidelijk beter.

Beantwoord dat je vraag die je me via PM stelde een beetje?

Groetjes,

Ronald

Richi

Leuke woonkamer hoor, gezellig! Ik zou proberen je zitplaats zo centraal mogelijk tussen de speakers te plaatsen. In mijn geval zit ik 3,5m van de fronts en 2,5m van de rears. Doordat ik 1,5m voor de kast achter de luisterplek zit, heb ik geen last van weerkaatsing van geluid. Mijn luisterplek bevalt uitstekend. Misschien kan jij ook zoiets realiseren?

Wat betreft de hoogte van de rears denk ik dat ze voor film ongeveer 1m hoger moeten gangen dan je oren. Voor surround muziek luisteren vind ik het mooier als de rears op dezelfde hoogte staan/hangen als de rears. Aangezien ik vier identieke speakers heb, is het natuurlijk ook logisch dat ze op dezelfde hoogte staan. Ook bij film vind ik dat prachtig klinken.

Misschien kan je hier iets mee?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SV..S

@ Ronald, bedankt voor je reactie, ja dat beantwoord zo wel ongeveer mijn vraag.
wat de projector betreft, die wordt sinds er een full HD plasma staat een stuk minder gebruikt.
ik denk ook niet dat hij terug komt in de ''nieuwe '' woonkamer.
dus ofwel een upgrade (maar ja naar wat?) of alleen plasma.

@ Richi, ook bedankt voor je reactie, wat ik niet helemaal begrijp is dat je voor films de rears hoger zou hangen als voor muziek?
gelijke luidsprekers zit ook in mijn gedachten, ik heb een paar Ti-k2 op het oog.
het zijn natuurlijk geen Ti-k10's maar qua klankbeeld zal het beter in de buurt komen dan de huidige Linaeum.
en de Ti-k10's die blijven want dat heeft de vrouw beslist :D
wat de opstelling betreft, het staat nu als op de laatste 2 foto's en dat bevalt eigenlijk wel goed.
enige minpunt is dat de allesbrander niet echt uit komt.
en de plasma erboven hangen wordt niet echt aangeraden.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89111.msg1481178#msg1481178
dat is wel jammer want dat zou wel in te passen zijn. :-\




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

donaldk

Gewoon stacken, een aan 't plafond en een op de grond. Een heel nette oplossing :devil:.

Richi

Quote from: SV..S on June  4, 2010, 19:02:32

@ Richi, ook bedankt voor je reactie, wat ik niet helemaal begrijp is dat je voor films de rears hoger zou hangen als voor muziek?
Bij film gaat het om ruimtelijke ambiance effecten, net als in de cinema hangen je zij- en achterspeakers daarvoor beter hoger. Bij surround muziek zijn je achterspeakers idealiter gespiegeld aan de voorspeakers, dus dezelfde hoogte en opstelling. Het hangt er natuurlijk mee samen wat je belangrijker vindt: homepage cinema, dan kan je met hoge (bipole) surrounds werken of muziek, dan kan je beter met identieke speakers en opstelling werken.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SV..S

Quote from: donaldk on June  4, 2010, 21:14:01
Gewoon stacken, een aan 't plafond en een op de grond. Een heel nette oplossing :devil:.
ik ben bang dat ik hem niet helemaal vat :dontgetit:




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

donaldk

Quote from: SV..S on June  5, 2010, 10:37:10
ik ben bang dat ik hem niet helemaal vat :dontgetit:

Oops is per ongeluk in de verkeerde thread gepost :hehe:.

SV..S

Quote from: donaldk on June  7, 2010, 00:38:59
Oops is per ongeluk in de verkeerde thread gepost :hehe:.

ooh vandaar, ik dacht al wat moet ik nu opstapelen?
de tv op de allesbrander, of andersom :blink:




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

SV..S

net iets bedacht.
de projector een kwart slag linksom zodat we tegen de muur van de allesbrander projecteren.
en dan de allesbrander een stuk naar links zodat de 2 fronts daar netjes kunnen staan.
en dan de tv ergens anders hangen.
het meubel met de apparatuur kan dan in principe overal gezet worden.

net de vraag, vindt een (projector) scherm het leuk om boven een allesbrander te hangen?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15