Tips voor verkoop Apple iMac 21,5"

Started by AnubisNefer, May 19, 2010, 19:31:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HAL

Quote from: CoSo on May 19, 2010, 19:54:14
klein vb is software om pronto ab te programmeren en zo zijn er nog meer programmaatjes.


Misschien dat zo'n programma ook draait onder Wine op de Mac en dan heb je geen Windows of virtualisatie nodig. De laatste keer dat ik dat Pronto-programma zag, was het 1 executable. Is dat nog zo? Want dan werkt het dus zonder Windows. Ik draai op die manier al een tijdje Internet Explorer voor die sites die IE-only zijn. Google maar eens op Winebottler.

CineSmurf

Een tijdje terug heb ik ook een Mac gekocht om eens mee te proberen naast of ipv een windows machine. Een beetje vragen stellen heeft mij wel geholpen, zowel hier op het forum (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=98307.msg1648220#msg1648220) als met een paar mac-vrienden.

Bottom line zal je nog wel even moeten wennen. Ik vind niet dat Mac alleen maar superieur is aan windows, maar uiteindelijke werkt het voor een hoop zaken wel erg mooi. Waar ik zelf problemen mee heb gehad (en wat in windows gewoon beter werkt) is alles wat met netwerken te maken heeft. Als het werkt is het goed, maar als je met een mac backups op niet apple apparaat wilt maken of je foto's niet op de mac zelf wilt hebben, is het best lastig.

Waar ik ook nog steeds niet aan kan wennen is het toetsenbord. Windows heeft met name het werken met accenten en trema's veel beter opgelost. Ik snap niet dat dat bij Apple niet kan. Het toetsenbord kan het, want met Windows onder virtualbox heb ik mijn handige functie weer terug.

Ik zou inderdaad Virtualbox eens installeren (is gratis) en in elk geval windows erbij zetten. Anders heb ik nog wel een HP Quad core te ruil voor je Mac.  ;D

Maar bottom line: gebruik dit topic eens om te roepen waar je tegenaan loopt. Veel zaken hebben even een andere kijk nodig. Als je snapt hoe de Mac het oplost, valt alles ineens op z'n plek.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

HAL

#27
Quote from: CineSmurf on May 21, 2010, 11:42:34
Waar ik ook nog steeds niet aan kan wennen is het toetsenbord. Windows heeft met name het werken met accenten en trema's veel beter opgelost. Ik snap niet dat dat bij Apple niet kan. Het toetsenbord kan het, want met Windows onder virtualbox heb ik mijn handige functie weer terug.

Het is maar net wat je gewend bent. Toen ik van Apple noodgedwongen naar Windows moest, kon ik juist niet wennen aan de manier waarop Windows dat doet. En nu klik ik op mijn werk (windows) bijvoorbeeld weer heel vaak op "appletje-Q" :)
Maar dit schijnt een oplossing te zijn voor jouw toetsenbord-probleem. Ik heb het zelf nooit geprobeerd maar misschien heb je er iets aan:
http://www.macosxhints.com/article.php?story=Howtotypeletterswit20100304073426167

CineSmurf

Thanks! Ga ik thuis even uitproberen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

J.A.F._Doorhof

Eerste maand : dual boot die veel gebruikt werkt
Tweede maand : virtual machine voor heel af en toe
Na de tweede maand : geen dual boot geen virtual machine. En als ik wel windows nodig heb neem ik het bureaublad van de mediaserver over.

Waar veel pc gebruikers aan moeten wennen is dat waar ze vroeger 4-5 utilities voor gebruikte bij de Mac vaak in 1 zit die ook Meer doet.

Maar geloof me nagenoeg voor alles is ook een mac oplossing en vaak zelfs gratis.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ronin79

Klinkt allemaal leuk ... maar persoonlijk blijf ik bij een pc.

Ik draai te veel (ook kleine) programma's, waar ik denk; dat je absoluut windows bij nodig hebt.

Daarnaast bij de Imacs zit alles achter het scherm gebouwd, ik ben echt tegen zulke producten.
Ik heb liever alles in een apparte kast, en een los scherm ernaast.
Tuurlijk verkoopt Apple dit ook .. maar ten eerste is dat veel te duur (kan een betere pc samenstellen voor dat geld),
en ten tweede; qua hardware specs, kan een Apple mij niet bekoren.

Apple ziet er best wel mooi uit, en het zal ook best wel goed werken ... maar niet voor mij.  ;)

Ik ga nog even een maand of 2 a 3 doorsparen (mits de pc er niet mee ophoud), dan kan ik zelf
een pc samenstellen, met de specs die ik er in wil hebben. Of er moet een goede tweedehands voorbij komen,
die ook redelijk voldoet.  ;)

@ TS

Mocht je de Apple toch verkopen ... veel succes met de verkoop  ;)

Ik zou van dat geld een Intel i7 920 of 930 kopen, met 6 gig tripple channel geheugen.
Dit zou ik boven een i7 860 met 4 of 8 gig dual channel kiezen.

Dit oa. ivm. 2 x 16 lanes voor een 1366 socket, en 1 x 16 + 1 x 8 lanes voor de 1156 sockets.
(Dit slaat op de grafische kaarten.) De 1366 socket heeft vaak 40 lanes (tripple SLI of Crossfire X),
maar de specifieke uitleg, laat ik voor het gemak maar even achterwegen.

Of je nu een 1165 + P55 MB en 8 gig neemt, of
1366 + X58 MB en 6 gig neemt .. de prijzen zijn nagenoeg hetzelfde.


J.A.F._Doorhof

Als je EXACT hetzelfde bouwt in een PC ben je misschien iets goedkoper uit maar niet zo extreem als vaak gedacht word, er zitten redelijk goede onderdelen in de MACPRO, ben zelf geen liefhebber van de iMac.

Kleine programma's zoals ?
Echt geloof me, ik was ook zo en heb toch echt voor ALLES iets op de mac gevonden dat het beter doet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

Frank, kan je je voorstellen dat andere mensen dat nou exact met Windows hebben?

Jouw beleving is goed voor jou, maar anderen voelen exact hetzelfde voor windows.
Denk dat een ieder moet kijken wat hij met z'n PC wil doen, welke software hij daarvoor wil gebruiken en welk platform daarvoor het meest geschikt is.


JBL PRX Power!

J.A.F._Doorhof

Ik heb exact hetzelfde meegemaakt en deze thread gaat daarover dus ik geef mijn mening.
En nee ik kan me niet indenken dat iemand op de mac dingen zou missen die hij wel op de PC heeft.
BEHALVE bepaalde utilities voor bv het programmeren van een versterker of een AB maar daar is parallels of een bootcamp voor.

Sterker, ik had een bende aan utils op mijn PC waarvan ik soms voor hetzelfde doel er 3-4 gebruikte omdat ze het allemaal net wat anders deden of niet compleet waren, op de mac heb ik er vaak maar 1 voor verschillende doeleindes.

Je vergeet misschien dat nog geen 2-3 jaar geleden ik een 100% PC gebruiker was :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ronin79

Dan zie ik het wellicht verkeerd, maar persoonlijk zal ik bij een pc blijven.
Al kan ik mij wel indenken waarom mensen voor een Mac kiezen.

Wellicht is het gebruiks gemak wat groter als in een Windows omgeving. Aan de andere kant, is het maar net
waar je voor kiest en wat je makkelijker en vooral fijner vind werken.

Als de TS de Mac wilt houden is dat meer dan prima, ik gaf alleen een goed alternatief aan  ;)

Raphie

Alle grapjes ten spijt, mensen moeten i.d.d. gewoon kiezen voor wat het beste bij hun past.
Apple OSX past niet bij mij, deed het dat wel dan zou ik er wel mee werken want vind de hardware erg mooi.

Ik zit dus niet "vast" of zo aan Windows. Win7 is het beste wat me ooit is overkomen op PC gebied. Iets waar hackintosh en Ubuntu voor mij nog niet aan hebben kunnen tippen.

En VM's zijn leuk, maar alleen voor process/server applicaties. Alles wat hardwareacceleratie of een eigen 3rd pty driver nodig heeft werkt niet. Dus voor de gemiddelde consumer nutteloos
JBL PRX Power!

Xstream

Ik heb 2 jaar terug ook een Macbook Pro gekocht. En om nou te zeggen dat ik er heel blij mee ben, nee. Ben ik er ontevreden mee? Nee.
Een MAC is gewoon heel persoonlijk. Het oogt mooi, is technisch gezien, qua OS, veel netter en sneller. Al moet ik zeggen dat Windows 7 wel een enorme verbetering is.
Waar ik de minpunten zie bij Mac OS is het gebruik ervan. De interface is lang niet altijd even handig. Finder vs Verkenner is niet eens een discussie. Het aantal (popup) meldingen die je krijgt zie je misschien op een bepaald moment niet meer, maar blijft voor mij een frustratie. Als ik net naast een window klik zit ik in een compleet ander programma wat nog open staat etc ...
Het is ook een groot stuk gewenning, maar met zo'n 8 a 10 jaar MAC OS ervaring (School, werk en nu thuis) is het voor mij nog steeds de 2e van 2 werelden.

Wat JAF zegt is niet waar. Ja, je hebt voor 60% van de toepassingen complete programma's voor de MAC. Soms gratis, maar ook regelmatig betaal pakketten.
Maar meer specifieke tools, gewoon van die kleine utils vaak, kan ik gewoon niet vinden op MAC OS. Of het is een hoop gehannes. Of heel lang googlen voordat je het gevonden hebt, waar ik voor de PC naar www.download.com ga ofzo en ik heb het al.

Dat Mac een paar tientjes duurder is ook niet waar. Ja, ok, als je het standaard houdt dan is het nog te doen. Maar ik ben nu eenmaal wat veeleisender als het gaat om de aanschaf van een nieuwe PC / Macbook. Bij een selectie van extra upgrades bij Apple voor de 17" MacBook pro kwam ik uit op ruim €3800,- Bij Dell had ik hetzelfde systeem voor €1800,- (alleen jammer dat het Dell is, maar ook Sony e.d. heeft vergelijkbare prijzen).

Wel is het handig om een Mac te hebben voor mij. Zodat ik kan testen op het OS en de browsers m.b.t. websites en applicaties. Maar ook met dual boot / virtual machine heb ik matige ervaringen.
Met Leopard had ik XP als dual boot gezet. Dit liep prima en soepel, maar crashte na een tijdje. Kon ik de hele boel weer opnieuw opzetten.
Ik heb toen gekozen voor Win7. Ondanks dat Bootcamp dit nog niet ondersteunde kreeg ik het toch voor elkaar. Helaas crashte deze ook na een maand, maargoed dat was te verwachten.
Ik heb Virtual Windows gedraaid met VMWare (zowel XP als Win7). Dit liep erg soepel, maar ook deze crashte na een tijdje.

Toen besloten om te upgraden naar Snow Leopard omdat dit zogezegd Win7 ondersteuning zou geven. Maar ik kreeg Snow Leopard niet eens geinstalleerd. Bleef maar aangeven dat m'n MAC niet geschikt was voor Snow, terwijl online research wel degelijk bevestigde dat dit moest kunnen en las meer verhalen van die problemen. Allerlei trucjes geprobeerd, maar niks hielp. Kortom, pech was de uiteindelijke conclusie. Inmiddels had ik ook Mac OS opnieuw geinstalleerd. Back to basic.

Vervolgens parallels geprobeert. Deze draait nu redelijk stabiel, al moet ik zeggen dat het een stuk trager is dan VMWare. Hij pakt toch wel de helft van je resources en dat merk je goed. De integratie met Mac OS is dan wel weer fraai.

Ook loopt m'n Dreamweaver en Photoshop regelmatig vast op Mac OS. Of dat een Mac issue is, of Adobe, het maakt me niet zoveel uit. Ik heb dit soort dingen op de PC niet.
Xampp geprobeerd te installeren op een Mac. Fluitje van een cent. Totdat je Zend optimizer moet installeren, wat een hell.
Dus zo kan ik nog wel even doorgaan eerlijk gezegd.

Hiermee wil ik niet direct MAC zwart maken, want de PC heeft ook zat kuren natuurlijk, maar ik heb het gevoel dat als er iets mis gaat ik er wat aan kan doen in Windows. Ik voel me meer in controle.
Bij MAC zoek ik me soms suf naar een oplossing en vaak eindigt het met zoekresultaten als: het gaat niet, je hebt pech, er is nog geen oplossing voor.

Maar om even te reageren op de TS:
Geef je Mac nog wat meer tijd. 3 Weken is niet genoeg om een goed oordeel te vellen. Mac heeft namelijk ook zat voordelen. Er is IMO geen betere OS, alleen anders. En iedereen heeft zo'n z'n voorkeur. Daarbij is het gebruik doorslaggevend, waar gebruik je de Computer met name voor?
En normaal gesproken draait Dual Camp soepel. Ik heb volgens mij gewoon veel pech ;) Dus dan heb je beide werelden in 1.
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

Tube-freak

Ik snap het probleem niet je kan er ook gewoon windows op een Mac draaien hoor.  Koop je gewoon voor 100 euro windows 7 en klaar ben je.  Of wellicht heb je nog windows liggen ergens. En dan bedoel ik dus niet windows op virtual machines enzo maar gewoon OSX eraf halen en alleen windows erop (of dual boot voor de zekerheid).

Het valt me namelijk altijd op dat alle OSX fans zich in de meest onmogelike bochten wringen om andere ervan te overtuigen hoe goed het wel niet is.
Als je gewoon een Mac koopt omdat het er mooi uitziet kan ik me voorstellen.  Maar in feite is het gewoon een mooi uitziende pc.  Dus zet gewoon windows 7 erop en klaar ben je.  De tijden dat windows onstabiel was zijn ook allang voorbij.  Dus het is meer een kwestie van wat je het prettigst vind werken en hoe mooi het uiterlijk van de computer moet zijn.

Qua interface is denk ik windows wel flexibeler dan OSX.  Je kan nog allerlei handige dingen doen met de taskbar maar in OSX zit je met zo een lompe bar midden op je scherm.  Lijkt heel indrukwekkend in het begin maar na een paar dagen wordt dat ding toch nehoorlijk irritant.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

J.A.F._Doorhof

Ligt eraan wat voor utilities je zoekt, ik heb echt niets wat ik niet op de mac heb kunnen vinden, en ja software kost soms geld :D
Noem maar dingen die je zoekt en ik weet nagenoeg zeker dat er een goed alternatief is voor de mac.

Je moet in GEEN geval de upgrades bij Apple doen, dat kan iedereen je vertellen.
Als je een macpro koopt dan koop je die zo kaal mogelijk en doe dan de upgrades zelf via een goede PC/MAC shop, dat scheelde op mijn macpro 2200.00

Vastslaan van Photoshop en Dreamweaver kan ik alleen maar van zeggen dat ik Photoshop dagelijks gebruik met zeer grote bestanden en vaak meerdere lagen en CS4 hier nooit is vastgeslagen zowel op de MPB als op de Macpro, alleen CS5 loopt op dit moment nog niet lekker.
Check even je filters, vaak zit daar het probleem, ik gebruik maar 3 pakketten en dan loopt alles eigenlijk perfect.
Op de PC had ik met photoshop boven de 3 lagen regelmatig memory holes, of wel photoshop stopte gewoon.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Ronin79

@ Tube-Freak

Zoals er al aangegeven word, draait dat niet echt heel stabiel.
Als je perse windows 7 wilt gaan draaien, koop dan een pc ... heb je ook geen geklooi met dual boot, or whatever.
Maar dat is mijn mening.  ;)

Erik

Quote from: SillentWolf on May 22, 2010, 11:38:53
@ Tube-Freak

Zoals er al aangegeven word, draait dat niet echt heel stabiel.
Als je perse windows 7 wilt gaan draaien, koop dan een pc ... heb je ook geen geklooi met dual boot, or whatever.
Maar dat is mijn mening.  ;)

Volgens mij bedoeld hij geen dual boot maar win7 als enige OS erop gooien. Dat kan natuurlijk ook :)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Tube-freak

Ja gewoon aleen maar Windows 7 op je mac dat bedoelde ik.
Een Mac is gewoon gemaakt van pc hardware tegenwoordig.  Als je naar zo een pc knutselwinkel gaat kan je gewoon een pc in elkaar flansen met dezelfde hardware.  
De reden dat OSX aleen op een Apple draait is omdat ze er een soort speciale extra chip of bios in hebben zitten.  Soort hardware matige key dus.

Windows 7 gaat echt niet slechter draaien op je apple.  Zou als een tierelier moet draaien aangezien Apples meestal overdreven goed gespecificeerd zijn (overdreven in de zin van mensen die alleen maar brieven typen of emails sturen die hebben het niet nodig zeg maar).

Als je gewoon de Windows 7 Upgrade advise op je mac los laat dan weet je het zeker of het echt goed gaat.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=1b544e90-7659-4bd9-9e51-2497c146af15&displaylang=en

16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

Nosoforos

Je kunt in principe niet alleen Windows 7 op je Mac zetten, moet je met Bootcamp doen, dus dual boot.

Als je de dock vervelend vindt, kun je die toch verbergen? Ik tweak zoveel op mijn Mac, echt onzin dat als je bepaalde dingen niet fijn vindt werken, je er dan aan vast zit. Je hebt honderden progjes om alles aan te passen, allemaal mooi gemaakt en zonder je systeem om zeep te helpen.

J.A.F._Doorhof

ik heb nog steeds een startmenu omdat ik dat miste van windows :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Raphie

net ff met een MAC book PRo gespeeld, binnen 10 min 7x error code 36?!? wat is dat? lijkt wel als de BSOD van Windows?
JBL PRX Power!

Nosoforos

Nog nooit van gehoord. Heb nog nooit een error gehad.

Tube-freak

Quote from: J.A.F._Doorhof on May 22, 2010, 17:53:41
ik heb nog steeds een startmenu omdat ik dat miste van windows :D


Hoe krijg je dat op je OSX dan?  Dat is namelijk voor mij DE reden dat ik geen OSX wil omdat ik geen windows/Gnome achtige start menus heb. 
Aleen een veel te grote apple dock die heel mooi is voor een winkel demo maar voor dde rest heb je er geen reet aan.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

HAL

Quote from: Tube-freak on May 22, 2010, 20:47:09
Hoe krijg je dat op je OSX dan?  Dat is namelijk voor mij DE reden dat ik geen OSX wil omdat ik geen windows/Gnome achtige start menus heb. 
Aleen een veel te grote apple dock die heel mooi is voor een winkel demo maar voor dde rest heb je er geen reet aan.

Himmelbar

Nosoforos

Grappig, de dock is mijn absolute lievelingsfeature aan OSX. Destijds onder Windows had ik ook altijd gezorgd met een tweak dat ik een dock had.
Itt to het startmenu, wat kun je daar nou mee? Dat haatte ik altijd al. Op mijn 21,5 scherm heb ik nooit iets fullscreen staan uiteraard, dus de dock is altijd binnen handbereik om te switchen tussen programma's, ik vind het heerlijk. Heb ook allerlei automator-acties als programma er in staan, om muisklikken tot een minimum te beperken.

Tube-freak

Ik gebruik in windows meestal van de iconen van de quicklaunch (naast het start menu) maar dat had windows al voordat OSX bestond.
Ieder zijn eigen ding natuurlijk. Ik ben echt serieus afgeknapt op die lompe OSX docking bar.  Ja het ziet er wel cool uit enzo maar voor rest is het echt niet handig (vind ik dan).   Er zijn overigens veel discussies op het internet over die OSX dock bar hoe erg dat ding wel niet zuigt, maar iedereen vind weer iets anders handig natuurlijk.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai