Zijn hier ook techneuten in de zaal :-)

Started by RonK., May 17, 2010, 19:35:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

RonK.

Jullie zullen vast al moe worden van mijn gezeur maar hier nog een vraag omdat ik die eeuwige twijfellaar ben en blijf;  :D





Het wordt tijd om mijn mooie Cambridge 840 versterker en cd speler combinatie te voorzien van goede luidsprekers.


Ik heb mijn oog laten vallen op de Gamut PHI5,... toch heb ik een vraag ?


Zal het qua technische gegevens met elkaar combineren, versterker krachtig genoeg, dempingsfactor juist, gevoeligheid cq impedantie in orde ?.

Ik heb deze Gamut speakers wel gehoord op een Cambridge 740A, deze heeft iets minder vermogen dan de 840A.

Dat klonk zeer goed met de Cambridge 740, alleen langere luistersessie's op lage maar ook echt hogere volumes luister je niet zomaar in een winkel natuurlijk.


Vandaar eigenlijk mijn vraag, ik ben dan ook geen audiotechneut, passen ze qua vermogen en specificaties bij elkaar ??.


Gamut Phi5


System - 3 way

Bass/midrange driverunits – 2 x 150 mm 1 x 150 mm
Tweeter - 25 mm dual concentric ringradiator
Frequency response +/- 3dB - 42 - 40.000 Hz


Impedance 4 ohm min 3 ohm
Sensitivity 88 dB


Size (WxHxD) - 170 x 1050 x 270


Dit is citaat uit een review;


Although the sensitivity is a respectable 88dB, the more so because the bass extends well down to 20Hz (-6dB) under in-room conditions, an amplifier with good current capability and low resistance speaker cables are both desirable.

Ook een andere review spreekt van "wat moeilijk" aan te sturen.



Dit zijn de specs van de Cambridge;


Azur 840A V2


Uitgangsvermogen: 120W RMS into 8 Ohms
200W RMS into 4 Ohms

Ingangsimpedantie: Input 1 (balanced) 20 kOhm
Inputs 2-7 20 kOhm
Tape Input 20 kOhm

THD (ongewogen): < 0.001% 1 kHz at 80% of rated power
< 0.01% 20 Hz - 20 kHz at 80% of rated power

Frequentiebereik: 10 Hz - 50 kHz +/- 1 dB

Signaal/ruisverhouding: > 93 dB

Dempingsfactor: > 110 at 1 kHz

Max. Stroomverbuik: 800W

Min. Power Consumption: Active (no signal) 70W
Standby 7W

Bass: Max bass boost/cut +/- 10 dB at 10 Hz

Treble: Max treble boost/cut +/- 7.5 dB at 20 kHz

Afmetingen (H x W x D): 115 x 430 x 385mm
(4.5 x 16.9 x 15.2")

Gewicht: 15.0kg (33Lbs)


Dat zijn dus veel cijfertjes en vragen.



Hier wat reviews van de Gamut


http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/hi-fi-and-av-speakers/gamut-phi5-257880/review?artc_pg=2

http://www.gamutaudio.com/media/pdf/reviews/Phi5_Hifi_choice_Editors_Award.pdf

http://www.6moons.com/audioreviews/gamut/gamut.html

Starsky


garmtz

Ik denk dat de Gamuts uitstekend kunnen laten horen wat de Cambridge allemaal niet zo goed doet... ;)  Ik vind de speakers een klasse te goed voor de versterker, maar dat ligt niet alleen aan het vermogen.

Een krachtige versterker is een must bij deze speaker (rond de 4 Ohm in een groot deel van zijn basgebied), dus ik denk dat de Cambridge goed warm zal worden als je wat harder speelt.

RonK.

Bedankt voor het antwoord,..........................


Heel veel verkeerd doet een 840 niet volgens mij, maar dat kan ik fout hebben hoor, ik ben dan ook niet geheel audiofiel.

Ik kreeg wel het advies om niet "te besparen" op speakers en ik vond deze Gamuts wel erg goed klinken,
ze hadden een geweldige definitie volgens mijn oren.



garmtz schreef;

Een krachtige versterker is een must bij deze speaker (rond de 4 Ohm in een groot deel van zijn basgebied), dus ik denk dat de Cambridge goed warm zal worden als je wat harder speelt.[/quote]

Zal de versterker hierdoor uiteindelijk over zijn nek gaan ?????  of zelfs defect, de specificaties zeggen dat de versterker wel 4 ohm speakers aan kan sturen,hoever mag dit serieus genomen worden.


garmtz

Heb je de Gamuts ook gehoord op de Cambridge? Bij speakers en versterkers is het vooral de combinatie die belangrijk is.

Hij zal niet kapot gaan, alleen wel wat warmer worden, that's all.

RonK.

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 07:13:13
Heb je de Gamuts ook gehoord op de Cambridge? Bij speakers en versterkers is het vooral de combinatie die belangrijk is.

Hij zal niet kapot gaan, alleen wel wat warmer worden, that's all.


Jawel, ik was in Belgie en ik liep een audiozaak binnen waar de Gamut Phi5 stonden ze waren aangesloten op een primaluna buizenversterker,
de verkoper was vol lof over deze speaker en liet mij deze horen.

Later ben ik een keer met mijn eigen cd's gaan luisteren en toen heeft de verkoper de Cambridge 740a aangesloten omdat hij geen 840Av2 had.

Het klonk zeer goed met de 740 en ik was eigenlijk wel verkocht, ik had niet de indruk dat er iets "te kort' was. 
De 840 heeft zelfs nog iets meer performance boven de 740 natuurlijk.

Ik heb niet opgelet hoe warm het apparaat werd, na deze mooie kennismaking ben ik wat reviews gaan lezen en daarbij kwam naar boven dat deze speakers eigenlijk een bovengemiddelde versterker nodig heeft.

Toen kwam de eeuwige twijfelaar weer in mijn boven  ;D, zou  dat op termijn toch niet de kop kosten van mijn 840 versterker ?.

Vandaar dit topic.


Ps; konstant op heel hoog volume zal hij ook niet spelen, maar af en toe moet dat wel eens kunnen.

Interficior

Als je al verkocht was van het geluid, laat je dan geen complex aanpraten dat er minimaal een Krell of wat van 10 ruggen aan moet!

Sterker nog: waarom zou je een 840Av2 kopen als je met de 740A al verkocht was? Of heeft deze andere voordelen?

Ik zou sowieso thuis een luistersessie scoren, dit kan namelijk altijd nog op een bepaalde manier je keuze beïnvloeden (harde ruimte en het hoog klinkt bikkelhard opeens bijvoorbeeld).
Take it or lease it

garmtz