Sanders dedicated stereoset.

Started by Xander32, May 17, 2010, 18:34:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Deels eens; dat 'bepaalde budget' rekt men in de jaren steevast op, in de verwachting/ hoop dat meer (€) ook vanzelfsprekend beter is. Zelf was ik geen haar beter hoor, maar kwam er achter dat meer (Marantz PM10) niet beter was dan het bestaande (PM11). Het was wel anders, echter in mijn keten helaas niet fraaier (smaak).

Betreffende ervaringsdeskundige; iemand die er zijn/ haar brood mee verdient, er al jaren 36 uur per week tijd in heeft kunnen investeren, heeft heel wat meer uren combineren, vergelijken, luisteren, uitproberen, tweaken etc op zitten dan de gemiddelde hobbyist. Dat geeft evenmin een garantie op een goed geluid als het alsmaar spenderen van meer geld aan een set, maar de kans daarop neemt wel flink toe.

Leuke hobby; eens!  :thumbs-up:

Quote from: Rob46 on September 18, 2022, 09:49:05
Er zijn samengestelde sets die niet 'kloppen' omdat dit met bijvoorbeeld aansturing en luidsprekers heeft te maken, meer in technische zin dus. Daarnaast zijn het jouw oortjes die uiteindelijk bepalen wat jij fijn vindt klinken. Dat kan een ander namelijk niet bepalen. Een uitdaging, wat volgens mij ook leuk behoort te zijn, is het om in een bepaald budget het voor jou maximale aan muziekbeleving i.c.m apparatuur te kunnen behalen. Oftewel; jij bent de ervaringsdeskundige.

Ik worstel al enige tijd met het fenomeen prijs -en kwaliteitsverhouding. Ook nu weer met het experiment DAC/Streamer. Ik zal in mijn draadje daar meer over schrijven. Leuke hobby; toch?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

Klopt allebei mannen. Ik heb hier zelf ook ondervonden dat ik op papier een makkelijke speaker heb (als je de specificaties van Tannoy aanneemt). Maar in de praktijk is hij lastig. Een 15 inch unit vereist wat maar wat blijkt als je gaat meten, het ding dipt vanwege een 1e orde filtering in het hoog naar 1 ohm rond de 20Khz. Mijn vorige versterker klonk veel 'technischer' aan mijn Tannoy terwijl het merk dat er aan ging niet zo bekend staat. Een minder gelukkig huwelijk dus.

Verder zijn mijn twee beste sets ook samengesteld door zelf goed te luisteren en door medewerking van een dealer/importeur. Maar een beetje geluk komt er ook wel bij kijken.

Maar nu mijn set is opgestart na de zomermaanden krijg ik eigenlijk ook wel vraagtekens bij wat we nu als beter zien. Vaak streven we dan meer van alles na in technische zin. Meer ruimte, meer dynamiek, etc. Maar ik zie dan toch echt een parallel met het hebben van geld. Van meer geld ga je meer uitgeven en word je niet gelukkiger. Misschien even op de korte termijn. Bij audio geldt voor mij echt dat next level van echtheid waar je stil van wordt, emotie, etc. Daar hoor ik helaas weinig mensen over op fora. Het is ook niet makkelijk te bereiken. Maar ik heb het in ieder geval gehoord eind jaren negentig op een audioshow. Maar goed voor mij is het eindstation bereikt simpelweg omdat ik niet meer aan audio wil uitgeven. 

Xander32

Meermaals heb ik gelezen dat de Glenair (15") zeer kritisch is t.a.v. de versterking. Op een Deutsch forum waren het steevast zware versterkers die men gebruikte, zoals bijv. die van ASR Emitter.

Op Accuphase fora (fb) zie je vaak combinaties met Tannoy en op de Tannoy fora op fb vaak een keten met Accuphase componenten. Het zijn opvallend vaak Aziaten die draaien met zo'n combi.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Quote from: Mediator on September 18, 2022, 14:58:42
Bij audio geldt voor mij echt dat next level van echtheid waar je stil van wordt, emotie, etc. Daar hoor ik helaas weinig mensen over op fora. Het is ook niet makkelijk te bereiken.

Echtheid is een lastige. Natuurlijkheid vind ik al iets makkelijker. Ik kan me voorstellen dat een natuurlijk klinkende set (of een set die dichtbij "de werkelijkheid" zit) fijner klinkt en je sneller stil doet zijn. En dat de muziek je dan ook naar de strot kan grijpen. Maar ik raak ook regelmatig ontroerd als ik in mijn auto door de nacht rij, en er iets moois voorbij komt. Ik kan nou niet zeggen dat het in de auto zo natuurlijk of echt klinkt, terwijl de installatie heel redelijk is.

Of muziek je aangrijpt is m.i. afhankelijk van je gemoedstoestand, niet van de kwaliteit van een set. Of de vermeende echtheid of natuurlijkheid.

Oja @Xander32, mijn eerdere opmerking over je versterker was niet om hem te bashen. Ik vind het gewoon een prachtapparaat en kan me voorstellen dat als 's avonds de muziek aanstaat en de lampen gedimd zijn en je versterker mooi staat te zijn, dit extra leuk is.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Xander32

Zo heb ik het ook zeker niet opgevat hoor 😉

Dat van de gemoedstoestand herken ik wel, ik denk dat deze idd een grote rol speelt in het ervaren van muziek, of deze al dan niet bij je binnen komt.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Mediator

@DofN: ik gebruik die twee termen 'echtheid' en 'natuurlijkheid' toevallig gewoon door elkaar. Het zijn ook maar terminologieën en dat blijft lastig communiceren omdat we daar allemaal andere invulling aan kunnen geven en we allemaal onze eigen ervaringen hebben. Het gaat er wellicht om dat je iets tegen komt wat je écht aanspreekt. Soms zijn er slechte ervaringen, soms hoor je veel goeds klinken en dan die paar keer in je leven stuit je op geluid dat al het andere voor jezelf ver overstijgt. Voor mij was dat walhalla dus eind jaren negentig toen ik een paar Diapasons luidsprekers hoorde, aan een Nottingham draaitafel en een Graaf GM200 eindversterker. Dat was in mijn ogen zo enorm van een andere orde dan al het andere. Later gebeurde hetzelfde zo'n beetje met dezelfde set maar aan een paar Zingali speakers. Dat spul was toen voor mij compleet onbereikbaar. Ik ben het toen vergeten omdat het zover te duur was. Maar nu toch in zekere zin lopen 'te jatten' van die ervaring toen door te gaan voor een paar Graaf Modena. Zo'n GM200 is nauwelijks te vinden en de prijs is nog steeds veel te hoog, etc. etc. Maar door naar je beste ervaring terug te pakken is voor mij nu wel een eindstation bereikt. Ik ben erg tevreden. Ook nu zit ik lekker te luisteren naar Tony Bennet waar hij ook zingt met andere zangers en het zijn net allemaal verhaaltjes die je één voor één worden verteld. Als je iets opzet kom je er niet meer vanaf.

@Xander32: ja ik heb het al wat langer geleden ook gelezen. Ik heb zo'n emitter ook wel eens gehoord aan een paar Kingdom van Tannoy en dat klonk mooi. Toch vind ik dat zo'n 15inch aan een buis moet. Dan klinkt hij ook het meest compleet en mis je niets. Tenminste voor mij dan.

Rob_Dingen

Of muziek je aangrijpt ligt niet alleen maar aan de muziek.
Als je in de auto muziek op hebt staan heb je niet dezelfde verwachting als dat je er thuis voor gaat zitten.
Het gebeurd vaak genoeg dat goede muziek in de auto thuis voor geen meter klinkt (even gechargeerd) en dan kan ik er dus ook niet zo van genieten als wat ik in de auto wel deed.

Rob

chansig

Quote from: Rob_Dingen on September 19, 2022, 13:40:00
Of muziek je aangrijpt ligt niet alleen maar aan de muziek.
Als je in de auto muziek op hebt staan heb je niet dezelfde verwachting als dat je er thuis voor gaat zitten.
Het gebeurd vaak genoeg dat goede muziek in de auto thuis voor geen meter klinkt (even gechargeerd) en dan kan ik er dus ook niet zo van genieten als wat ik in de auto wel deed.

Rob

Gemoedstoestand dus.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Mediator


Xander32

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Hannibal_

Quote from: Mediator on September 19, 2022, 19:11:27
Lekker joh ...

Cool!

Ook mooie sokken, trouwens.
En gezellige glaasjes  ;)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Xander32

... en voor 'n ietwat warmere sound de bekabeling deels over de radiator laten lopen 🙃

Quote from: Hannibal_ on September 19, 2022, 19:59:47
Cool!

Ook mooie sokken, trouwens.
En gezellige glaasjes  ;)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Voor de liefhebbers van singer-songwriter een aanbeveling dit album 👌🏻





Ben Caplan, Recollection 🎶
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

A Winged Victory for the Sullen - prachtig debuutalbum om heerlijk bij weg te dromen met de hoofdtelefoon op een rustige zondagochtend  :music:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

... even een aantal tracks geluisterd, precies zoals je het beschrijft 🎶 Maar voor mij te weinig afwisselend om er lang de aandacht bij te houden.

Quote from: Richi on September 25, 2022, 12:36:22
A Winged Victory for the Sullen - prachtig debuutalbum om heerlijk bij weg te dromen met de hoofdtelefoon op een rustige zondagochtend  :music:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: Xander32 on September 25, 2022, 12:56:19
... even een aantal tracks geluisterd, precies zoals je het beschrijft 🎶 Maar voor mij te weinig afwisselend om er lang de aandacht bij te houden.
Daar ben ik het wel mee eens. Er wordt een prachtige sfeer neergezet, maar daar blijft het dan bij. Lekker voor de zondagochtend in mijn geval, maar niet om heel actief te luisteren.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Richi

Nu Mezzanine van Massive Attack. Wat een geweldig album blijft dat toch!
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Xander32

... het album waarbij ik steeds weer denk; die moet ik nog aan m'n collectie toevoegen  ;D
Zojuist heb ik die iig al op mijn wishlist gezet bij een aanbieder.

Quote from: Richi on September 25, 2022, 21:52:31
Nu Mezzanine van Massive Attack. Wat een geweldig album blijft dat toch!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Richi

Quote from: Xander32 on September 26, 2022, 11:14:37
... het album waarbij ik steeds weer denk; die moet ik nog aan m'n collectie toevoegen  ;D
Zojuist heb ik die iig al op mijn wishlist gezet bij een aanbieder.
De meningen over de opvolger van Mezzanine, het album '100th Window', verschillen nogal. Maar zelf vind ik dit ook een heel geslaagd album. Die zou ik meteen meebestellen.  :angel:

https://en.wikipedia.org/wiki/100th_Window
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

twani

Quote from: Richi on September 25, 2022, 21:52:31
Nu Mezzanine van Massive Attack. Wat een geweldig album blijft dat toch!

Ik zit niet heel erg in die muziekhoek maar hier moet ik het met Richie eens zijn.

Erg goed album😉

chansig

Alles van hun is simpelweg goed tot heel erg goed.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Xander32

 :thumbs-up:

... ff geluisterd op Spotify, lekker 👍🏻
Zal die ook op de wislist zetten. Nog eentje en dan heb ik gratis verzenden 🤓

Quote from: Richi on September 26, 2022, 11:35:13
De meningen over de opvolger van Mezzanine, het album '100th Window', verschillen nogal. Maar zelf vind ik dit ook een heel geslaagd album. Die zou ik meteen meebestellen.  :angel:

https://en.wikipedia.org/wiki/100th_Window
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

marcush

Quote from: Xander32 on September 26, 2022, 17:08:22

Nog eentje en dan heb ik gratis verzenden 🤓

Da's dan eenvoudig: Blue lines!

Xander32

Daar staat iig wel één van de meest kenmerkende 90's nummers op.

Quote from: marcush on September 26, 2022, 20:20:39
Da's dan eenvoudig: Blue lines!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32







Morgen is er weer muziektijd en het weer is eveneens prima voor die muziektijd 🎶
Twee nieuwe albums ploften vandaag op de mat; m.o. die even rippen en dan genieten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT