Wat is de dempingsfactor van een Denon poa-6600?

Started by mark1978, May 16, 2010, 09:32:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Quote from: EJ on May 18, 2010, 16:52:05
Dat is nou waarom ik actieve luidsprekers prefereer. :) Dagdag invloeden van het wisselfilter. :)

Absoluut mee eens... :)

QuoteNee, nooit een goede gehoord. (Subtiel verschil, ik probeer een zo neutraal mogelijke versterker te beluisteren, en niet een met kleuring omdat dat zo mooi klinkt). Maar ik sta altijd open voor suggesties! :D Laat eens wat horen...

Kom eens langs, zou ik zeggen! ;)

EJ

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 17:07:20

Kom eens langs, zou ik zeggen! ;)

Daar gaan we binnenkort wat aan doen. Hilversum zag ik... :)

garmtz

Quote from: EJ on May 18, 2010, 17:27:40
Daar gaan we binnenkort wat aan doen. Hilversum zag ik... :)

Klopt... Een paartje VTL MB-185 II buizenversterkers bleek laatst klankechter (neutraler) dan een paar transistor monoblokken (die ook duurder waren trouwens).

SB MARANTZ

Quote from: Audiofiel on May 16, 2010, 11:25:29
Dempingsfactor bij 8 ohm is dan 80 (bij 1 KHz). Dat is wel heel erg laag. :-\


80 is in feite meer dan voldoende maar de opgegeven frequentie zet geen zoden aan de dijk.
De DF speelt een rol tussen de 20 en 100 Hz.
Daar komt nog bij, bij welke aangesloten impedantie dit is.



Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

mark1978

Aangesloten op 2 jbl 412 pch studio  luidsprekers(8 ohm impedantie per speaker).

vriendelijke groet,

Mark

tiptop

Quote from: EJ on May 18, 2010, 16:52:05

Nee, nooit een goede gehoord. (Subtiel verschil, ik probeer een zo neutraal mogelijke versterker te beluisteren, en niet een met kleuring omdat dat zo mooi klinkt). Maar ik sta altijd open voor suggesties! :D Laat eens wat horen...


Ik heb nog maar erg weinig klankechte (lees natuurlijkklinkende) transistorversterkers gehoord! En dus kleuren ze! Aangezien buizenversterkers iig vaker de "goede" kant op kleuren (dwz muzieknstrumenten en stemmen realistischer laten klinken) vind ik dat je uitspraak niet klopt.

Je verward "koel en zakelijk" kennelijk met neutraal. ;) ;D
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

EJ

Quote from: tiptop on June  5, 2010, 12:14:51
Ik heb nog maar erg weinig klankechte (lees natuurlijkklinkende) transistorversterkers gehoord! En dus kleuren ze! Aangezien buizenversterkers iig vaker de "goede" kant op kleuren (dwz muzieknstrumenten en stemmen realistischer laten klinken) vind ik dat je uitspraak niet klopt.

Je verward "koel en zakelijk" kennelijk met neutraal. ;) ;D
Je zegt het zelf al: "Aangezien buizenversterkers iig vaker de "goede" kant op kleuren" waarmee je mijn punt onderschrijft. ;) O, en ga de Meridian DSP8000's maar eens beluisteren. Dichterbij de echte uitvoering zul je niet komen. En dat met transistor spul. ;)

garmtz

Ik moet inderdaad zeggen dat de VTL versterkers die wij hebben staan, behoren tot de meest neutraal klinkende versterkers in ons assortiment IN MIDDEN EN HOOG. In het laag zit een licht eufonisch karakter, wat bijna niet anders kan in een buizenversterker.

Ik ken overigens ook zeker wel neutraal klinkende transistorversterkers. Neutraal klinkende transistorversterkers die echter ook NATUURLIJK en prettig klinken, zijn zeldzaam.

En de DSP speakers van Meridian klinken inderdaad ook uitgesproken natuurlijk, ondanks alle 'moderne techniek'.... ;)  Of ze je het dichtst bij de echte uitvoering brengen, vind ik echter een groot discussiepunt... Perfectie in concept en techniek, geeft niet altijd ook de meest realistische benadering van de werkelijkheid. Meridian doet hiermee een suggestie van de werkelijkheid, net als andere high-end merken dat proberen. Welke dat het beste doet, is een kwestie van prioriteiten en smaak.

tiptop

Quote from: EJ on June  5, 2010, 12:22:21
Je zegt het zelf al: "Aangezien buizenversterkers iig vaker de "goede" kant op kleuren" waarmee je mijn punt onderschrijft. ;) O, en ga de Meridian DSP8000's maar eens beluisteren. Dichterbij de echte uitvoering zul je niet komen. En dat met transistor spul. ;)
Tuurlijk kleuren buizenversterkers! Maar transistors dus net zo goed. En dat was mijn  punt. Alleen anders.
En ik ben zeker niet tegen transistors. Er zitten goede modellen tussen. Alleen met buizenversterkers vind ik sneller een realistisch geluidskader als met transistoren.
De Meridian zal ongetwijfeld goed zijn. Ga ook eens luisteren naar Musical affairs op Pel Audio. Ik heb sets van tonnen gehoord, maar dat sloeg echt alles. qua dynamiek, energie, levendigheid, realisme. (80.000 euro)
Voor die ervaring dacht ik altijd dat liveweergave een utopie zou blijven. Nu niet meer :)

En Ayre MX-R monoblokken op Wilson Alexandria's klinkt ook erg goed, maar bovenstaande combi is wel de meerdere. Het ziet er alleen niet uit helaas :-\

In de lagere (lees meer gangbare) prijsklassen vind ik het dus makkelijker goed te krijgen met buizen. Maar misschien wordt mijn volgende versterker een klasse D die verbeterd is. Zo zie je maar, Er is idd geen wet van Meden en Perzen ;)
Ik moet 'm nog beluisteren trouwens ::) 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

garmtz

Quote from: tiptop on June  5, 2010, 14:42:16
Tuurlijk kleuren buizenversterkers! Maar transistors dus net zo goed. En dat was mijn  punt. Alleen anders.
En ik ben zeker niet tegen transistors. Er zitten goede modellen tussen. Alleen met buizenversterkers vind ik sneller een realistisch geluidskader als met transistoren.
De Meridian zal ongetwijfeld goed zijn. Ga ook eens luisteren naar Musical affairs op Pel Audio. Ik heb sets van tonnen gehoord, maar dat sloeg echt alles. qua dynamiek, energie, levendigheid, realisme. (80.000 euro)
Voor die ervaring dacht ik altijd dat liveweergave een utopie zou blijven. Nu niet meer :)

Ik ken hun systemen en filosofie en dat gaat heel dicht naar werkelijkheidsweergave, mits de opname van zichzelf zo natuurlijk mogelijk is. Ik zal er eens wat elektronische muziek of vol orkestwerk op willen horen op een overtuigend volume. Maar qua intimiteit en presentie is er weinig beters dan die systemen inderdaad.

QuoteEn Ayre MX-R monoblokken op Wilson Alexandria's klinkt ook erg goed, maar bovenstaande combi is wel de meerdere. Het ziet er alleen niet uit helaas :-\

Ik kan me persoonlijk betere combinaties voorstellen dan Ayre met Wilson, dus dat is geen 'yard stick'.

tiptop

Quote from: garmtz on June  5, 2010, 14:47:36
Ik ken hun systemen en filosofie en dat gaat heel dicht naar werkelijkheidsweergave, mits de opname van zichzelf zo natuurlijk mogelijk is. Ik zal er eens wat elektronische muziek of vol orkestwerk op willen horen op een overtuigend volume. Maar qua intimiteit en presentie is er weinig beters dan die systemen inderdaad.

Ik kan me persoonlijk betere combinaties voorstellen dan Ayre met Wilson, dus dat is geen 'yard stick'.

Dat was voor mij de referentie op transistorgebied. Met transistor had ik het nog niet beter gehoord. Wel de topmodellen uiteraard.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

garmtz

Quote from: tiptop on June  5, 2010, 15:04:47
Dat was voor mij de referentie op transistorgebied. Met transistor had ik het nog niet beter gehoord. Wel de topmodellen uiteraard.

Dan ben ik benieuwd waar je de Wilson's nog meer mee hebt gehoord wat transistoren betreft...

tiptop

Quote from: garmtz on June  5, 2010, 15:22:05
Dan ben ik benieuwd waar je de Wilson's nog meer mee hebt gehoord wat transistoren betreft...
Leema, Arcam en Unison research.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

garmtz

Quote from: tiptop on June  7, 2010, 14:59:46
Leema, Arcam en Unison research.

Dan snap ik dat de Ayre het het beste erop deed... ;)