Wat is de dempingsfactor van een Denon poa-6600?

Started by mark1978, May 16, 2010, 09:32:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mark1978

Hoi, weet iemand de dempingsfactor van de denon poa-6600 monoblokversterker?

vr.gr.

mark

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Hinterm Horizont geht's weiter.

EJ

http://hifi4me.biz/en/review.php?submit=&artikelIds=2&lang=en heeft wat data van de 6600 staan, ook van de 4400. Bij de 4400 wordt ook een uitgangsimpedantie van 0,1 ohm @1kHz gegeven. Ik denk dat de gegevens die solitaire heeft opgelepeld wel betrouwbaar zijn.

Audiofiel

Dempingsfactor bij 8 ohm is dan 80 (bij 1 KHz). Dat is wel heel erg laag. :-\
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

solitaire

In mijn herinnering was de DF van deze modellen idd. ook hoger. Maar misschien was het voor Denon wel een (marketing) non-topic, aangezien, bij het zoeken naar data behorende bij andere Denon-modellen uit deze periode, er op meer plaatsen exact diezelfde 0.1Ω@1kHz als uitgangsimp. wordt aangegeven ... ?



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

EJ

Quote from: solitaire on May 16, 2010, 11:38:21
In mijn herinnering was de DF van deze modellen idd. ook hoger. Maar misschien was het voor Denon wel een (marketing) non-topic, aangezien, bij het zoeken naar data behorende bij andere Denon-modellen uit deze periode, er op meer plaatsen exact diezelfde 0.1Ω@1kHz als uitgangsimp. wordt aangegeven ... ?
W.

Ik denk dat dat wel klopt, anderzijds wijst het op een circuit met lage terugkoppeling. Een van de natte dromen van die tijd. Ik kan me herinneren dat ze het perfect deden op moeilijke infinity's. Je kent ze wel, die met de emit en emim, en derhalve vreselijk laagomig gedrag.

Audiofiel

Ik zie hier zo snel geen verband tussen dempingsfactor en terugkoppeling. Er bestaan versterkers met een hoge dempingsfactor met veel maar ook met weinig terugkoppeling. En andersom. ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EJ

Lees het wikipedia linkje. En ja, er zijn uitzonderingen. :D

Audiofiel

Quote from: EJ on May 16, 2010, 12:05:49
Lees het wikipedia linkje. En ja, er zijn uitzonderingen. :D

Wat wil je hier nu mee zeggen? :withstupid:
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EJ

Quote from: Audiofiel on May 16, 2010, 12:05:12
Ik zie hier zo snel geen verband tussen dempingsfactor en terugkoppeling. Er bestaan versterkers met een hoge dempingsfactor met veel maar ook met weinig terugkoppeling. En andersom. ::)
Je zegt het zelf... Het is geen wet van Meden en Perzen dat een hoge dempingsfactor per se ook een hoge terugkoppeling hebben, daar zijn inderdaad uitzonderingen op.
Het artikel van wikipedia legt een (los) verband tussen hoge terugkoppeling en hoge dempingsfactoren, maar zij maken hetzelfde voorbehoud. Meer of minder staat er niet.

mark1978

ff geinformeerd bij denon.at. Ze hebben het daar over 80, wel laag, maar dat verwijten ze aan dat de versterker niet kostte wat kost terugkoppeling geeft. Voor de kwaliteit zou het niet allesbepalend zijn of er een hoge of minder hoge dempingsfactor zou zijn. Er is een andere versterker 2 x 200 watt aan 8 ohm met een dempingsfactor van 1000, dus daarom dat ik het vraag. Misschien dat die beter is of meer controle over m'n luidsprekers heeft.

EJ

Quote from: mark1978 on May 17, 2010, 16:19:40
ff geinformeerd bij denon.at. Ze hebben het daar over 80, wel laag, maar dat verwijten ze aan dat de versterker niet kostte wat kost terugkoppeling geeft. Voor de kwaliteit zou het niet allesbepalend zijn of er een hoge of minder hoge dempingsfactor zou zijn. Er is een andere versterker 2 x 200 watt aan 8 ohm met een dempingsfactor van 1000, dus daarom dat ik het vraag. Misschien dat die beter is of meer controle over m'n luidsprekers heeft.
Dempingsfactor is absoluut niet zaligmakend. Een versterker als deze met een lage terugkoppeling kan vreselijk goed spelen. Heck, dat doet hij ook! :) Ook op moeilijke belastingen.

jan-rotterdam


At your service  ;D

Uit de Stereoplay van december 1987:


  • dempingsfactor POA6600 ca. 100, beperkte afval vanaf ca. 7.5 kHz

Uit de Stereoplay van januari 1989:


  • dempingsfactor POA4400A ca. 100 maar stijlere afval vanaf ca. 3 kHz

Ik heb eventueel ook een digitale versie van het manual inclusief onderdelen lijst van de gebruikte electronica voor je. Moet ook nog ergens een originele folder hebben maar dat wordt echt zoeken...

Laat maar weten of je het manual wilt hebben. Kan de test van de POA-6600 ook scannen voor je indien gewenst

Groeten Jan


garmtz

Ik zie niet in wat het belang zou zijn van het weten van de dempingsfactor van de versterker... Zo van: als de dempingsfactor < 100, dan hoef ik het niet! Onzin natuurlijk...

Onder de best klinkende versterkers (ook in het laag!) schaar ik buizenversterkers, met dempingsfactoren rond de 1 tot 3.

EJ

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 13:36:55
Ik zie niet in wat het belang zou zijn van het weten van de dempingsfactor van de versterker... Zo van: als de dempingsfactor < 100, dan hoef ik het niet! Onzin natuurlijk...

Onder de best klinkende versterkers (ook in het laag!) schaar ik buizenversterkers, met dempingsfactoren rond de 1 tot 3.

Inderdaad. Een dempingsfactor van 80 wordt dan ook in het algemeen als prima ervaren, zeker als het frequentieafhankelijke gedrag binnen redelijke grenzen blijft. Ik ben het niet met je eens over de buizenversterkers. ;) Dat vind ik zeker niet de best klinkende versterkers. :)

garmtz

Quote from: EJ on May 18, 2010, 14:04:35
Inderdaad. Een dempingsfactor van 80 wordt dan ook in het algemeen als prima ervaren, zeker als het frequentieafhankelijke gedrag binnen redelijke grenzen blijft. Ik ben het niet met je eens over de buizenversterkers. ;) Dat vind ik zeker niet de best klinkende versterkers. :)

Horses for courses... :)  Ik vind zeker dat er meer slechte buizenversterkers zijn dan goede... Misschien nooit een goede beluisterd? ;) 

Ik denk dat een dempingsfactor van zo rond de 20 afdoende moet zijn in vrijwel alle situaties.

Audiofiel

Het blijft persoonlijk. Ik houd als minimum altijd een DF van 200 aan. Ik wil graag dat het laag nog wel een beetje onder controle is en het geen flubber is.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on May 18, 2010, 14:43:53
Het blijft persoonlijk. Ik houd als minimum altijd een DF van 200 aan. Ik wil graag dat het laag nog wel een beetje onder controle is en het geen flubber is.

Ik strooi niet vaak met links van Breem, maar dit is wel een hele goede over dit specifieke onderwerp:

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgdemping.htm

Audiofiel

Als jij Breem gaat quoten, dan is het einde van je hobby nabij. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on May 18, 2010, 15:51:13
Als jij Breem gaat quoten, dan is het einde van je hobby nabij. :-X

Hahaha! Het is voor mij al lang geen hobby meer, maar een professie... ;)  En Breem mag dan vrij rechtlijnig denken, aan zijn theoretische achtergrond is weinig op te merken.

Ik denk persoonlijk dat de hoge dempingsfactor niet de (enige) reden is dat je de versterkers prefereert die je prefereert (Classe, Aragon, etc. etc.), maar de overbemeten voedingen en hoge piekvermogens. Want hoe kun je specifiek 'horen' wat de uitgangsimpedantie van de versterker doet in het totale geluid?

Audiofiel

Simpel: dat (losse onderdeel) kun je niet horen. Je hoort altijd het totaalplaatje.

Of een hoge DF de reden is van mijn voorkeur voor o.a. Classé? Nee, dat is in mijn geval niet zo belangrijk vanwege de capacitieve i.p.v. reactieve belasting van de electrostaten. Voor mij is stabiliteit van de versterker het belangrijkste. Ideaal onafhankelijk van de (moeilijke) belasting. En toevallig is dat vaker het geval bij versterkers die tevens een hoge DF hebben. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

garmtz

Quote from: Audiofiel on May 18, 2010, 16:02:16
En toevallig is dat vaker het geval bij versterkers die tevens een hoge DF hebben. ;)

Precies, het is waarschijnlijk niet meer dan toeval... ;)   Dat wil niet zeggen dat een hoge dempingsfactor onzin is of niet bedraagt aan een goed geluid, het is alleen als getal behoorlijk nietszeggend (zeker als er geen dempingsfactor wordt gegeven voor het gehele frequentiebereik).

Audiofiel

Precies, je wilt liefst weten hoe de DF zich verhoudt tot het frequentiebereik. Bij Classé zit dat overigens wel snor. Ik las eens een test waarbij de CA-401 DF werd gemeten en die bleek inderdaad ruim boven de opgegeven waarde. Maar dan bij 20 KHz! Bij 20 Hz bleek deze bijna 2000 te bedragen, 10x zo hoog als opgegeven waarde van 200 (bij 20 KHz). Kijk, dat zijn nou van die heerlijke conservatieve opgaves die in de praktijk veel meer bedragen. 8)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

EJ

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 15:18:48
Ik strooi niet vaak met links van Breem, maar dit is wel een hele goede over dit specifieke onderwerp:

http://www.breem.nl/fldtechniek/pgdemping.htm

Dat is nou waarom ik actieve luidsprekers prefereer. :) Dagdag invloeden van het wisselfilter. :)

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 14:22:25
Horses for courses... :)  Ik vind zeker dat er meer slechte buizenversterkers zijn dan goede... Misschien nooit een goede beluisterd? ;) 

Ik denk dat een dempingsfactor van zo rond de 20 afdoende moet zijn in vrijwel alle situaties.
Nee, nooit een goede gehoord. (Subtiel verschil, ik probeer een zo neutraal mogelijke versterker te beluisteren, en niet een met kleuring omdat dat zo mooi klinkt). Maar ik sta altijd open voor suggesties! :D Laat eens wat horen...

Ik heb niet echt een ondergrens, maar op theoretische gronden zou 20 inderdaad voldoende moeten zijn. De 1500-2000 van mijn huidige versterker volstaat. :D

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 15:56:41
Hahaha! Het is voor mij al lang geen hobby meer, maar een professie... ;)  En Breem mag dan vrij rechtlijnig denken, aan zijn theoretische achtergrond is weinig op te merken.

Ik denk persoonlijk dat de hoge dempingsfactor niet de (enige) reden is dat je de versterkers prefereert die je prefereert (Classe, Aragon, etc. etc.), maar de overbemeten voedingen en hoge piekvermogens. Want hoe kun je specifiek 'horen' wat de uitgangsimpedantie van de versterker doet in het totale geluid?

Precies. In conventionele versterkers is de voeding van ultiem belang, net als de mogelijkheid tot hoge piekstromen (niet alleen vermogens).