geen geluid subwoofer en misschien een domme vraag

Started by Scaracom, September 9, 2003, 14:28:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Scaracom

Om maar met de domme vraag te beginnen, als een cd afspeel en ik wil horen of mijn subwoofer het doet moet dolby prologic dan wel of niet aan?.
Mijn tweede vraag is,ik heb mijn system afgesteld etc maar nu zit er op de dvd van pearl harbor een stukje van thx bij om je boxen te testen maar als ik dat doe hoor ik mijn subwoofer niet klopt dit?,maar als ik mijn sub via de high level manier aansluit wel maar volgens de adviesen die ik lees moet ik mijn sub op de normale manier aansluiten of doe ik het fout?.

Alvast bedankt

Sullivan

Hi,

Dolby Prologic (dus niet Dolby Digital) heeft niets te maken met of je wel of geen subwoofer signaal krijgt. Hiervoor heb je je bassmanagment.
Dolby Prologic genereerd namelijk geen .1 (LFE kanaal), maar het kan wel bass bevatten. Je kan dan op je receiver (welke?) instellen dat je de lage tonen via je sub wil horen. Je kan dit doen door je speakers op small te zetten en de crossover op b.v. 100 Hz. De crossover op de sub zet je dan dus voluit (zie jouw andere thread).
Dolby Digital is een ander verhaal. Hierbij is een apart kanaal (.1 of LFE). Deze bevat alle tonen die naar de sub gaan. Dit zou je echt moeten horen/voelen. Je kan in de receiver (en de dvd speler) ook aangeven dat je geen sub hebt. Nu gaat dit signaal over de fronts (front speakers moeten dan meestal wel op large ingesteld worden). Heb je aangeven dat je een sub hebt?
De THX test zou wel op je sub te horen moeten zijn. Heb je aangeven dat je een sub hebt in je DVD speler?

Hoe heb je de DVD speler aangesloten op je receiver? Welke DVD speler en receiver heb je?

mvg,
Frank

Scaracom

ik heb mijn sub aangesloten via de pre out van mijn reciever(pioneer 906 rds) en ik kan niet aangeven op mijn dvd speler dat ik een sub heb.

Sullivan

Quote from: Scaracom on September  9, 2003, 15:46:07
ik heb mijn sub aangesloten via de pre out van mijn reciever(pioneer 906 rds) en ik kan niet aangeven op mijn dvd speler dat ik een sub heb.


Aansluiting van sub via de pre out is goed. Heb je de DVD speler digitaal aangesloten? Kan je in je receiver aangeven dat je een sub hebt, ja toch?

mvg,
Frank

Scaracom

digitaal aangesloten en sub staat op aan.
vind het vreemd dat als ik mijn sub via de highlevel manier aansluit ik de subwoofer wel hoor

Sullivan

#5
Staat LFE aan in je receiver (bij Marantz b.v. kan je dat aan/uitzetten).

Is je ene (links of rechts) ingang op je sub soms stuk of werkeloos. Probeer de andere eens.

mvg,
Frank

Scaracom

Hij doet het(lag aan de kabel),maar nu komt het,als de testoon van THX langsgaat is de toon van de subwoofer lager dan de andere boxen terwijl ik mijn systeem met video essentials heb afgesteld.
Kan iemand mij ook vertellen of ik de dynamische compressor moet instellen(kan op max-mid of off en moet lowcut aan of uit.
Nog ter informatie mijn reciever staat bij lfe op 0db,dit is mijn verteld in een eerder post.

Sullivan

Quote from: Scaracom on September  9, 2003, 17:23:30
Hij doet het(lag aan de kabel),maar nu komt het,als de testoon van THX langsgaat is de toon van de subwoofer lager dan de andere boxen terwijl ik mijn systeem met video essentials heb afgesteld.
Gelukkig maar, daar is je sub voor. Je bedoelt waarschijnlijk zachter. Dit lijkt zo, omdat de tonen lager zijn. Als je het mooier vind kan je de sub een paar db harder zetten.

Quote
Nog ter informatie mijn reciever staat bij lfe op 0db,dit is mijn verteld in een eerder post.
Is goed zo! In je receiver op 0db zetten en instellen op je sub.

mvg,
Frank