Wie kan mij iets uitleggen over 3d blu-ray?

Started by raMniv, May 11, 2010, 19:44:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

raMniv

De 3d films komen een beetje op gang op dit moment. Vandaag heb de Panasonic vt20 gezien en ook in 3D.
Nu weet ik dat een aantal fabrikanten verschillende technieken gebruiken. Kunnen alle 3D films op alle 3D tv's gekeken worden of zijn er bepaalde films voor bepaalde tv's?

Kunnen alle 3d films via de shutter bril gekeken worden? Dus ook films als seamonsters en polar express?

Welke films zijn er op 3d en komen er?
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

MaxxMark

Als de films volgens de recent vastgelegde 3d specs worden gemaakt dan zijn ze zover ik begrepen heb op ieder nu gemaakt apparaat en tv afspeelbaar. Deze discs zijn volgens mij afspeel apparaat agnostisch.

Voordat deze specificaties waren vastgelegd was het 'free for all' en zijn er een aantal films uitgekomen die voor een specifiek systeem gemaakt zijn. Deze zullen (mogelijk) niet op de op dit moment uit komende spelers (en tv's) afgespeeld kunnen worden.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

raMniv

Kan ik ook zien welke dit zijn en welke er komen?
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

MaxxMark

Geen idee.

Ik weet wel dat Amazon speciaal een pagina heeft gemaakt voor 3d:
http://www.amazon.com/3d/

Daar staat ook een link naar alle (welgeteld 1) 3d films die Amazon heeft:
http://www.amazon.com/gp/feature.html/ref=amb_link_330589822_6?ie=UTF8&docId=1000492701&pf_rd_m=ATVPDKIKX0DER&pf_rd_s=left-2&pf_rd_r=0BQ2T7PZ3DAKZP938SXV&pf_rd_t=101&pf_rd_p=1261248382&pf_rd_i=2248313011

Ik denk dat je het redelijk op safe speelt als je van die (toekomstige) lijst uit gaat.

Ik dacht dat "Monsters vs Aliens" een titel was die volgens de nieuwste standaard gemaakt is maar dat weet ik niet zeker.

"Avatar" zal zeer zeker in het correcte 3d formaat komen, maar daar is nog geen release datum van bekend (het rumoer gaat dat het ergens begin 2011 zal zijn).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

raMniv

Maar zijn films als The polar expres ook te zien via die manier of moet je met de brillen kijken die zij erbij leveren?

Het is me nog niet helemaal duidelijk welke films voldoen aan de eisen om op een 3d tv te bekijken met bijbehorende bril en dus niet met die papieren.

Bv: Caroline? Sea monsters?

Wie zou mij dit kunnen vertellen?
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

Raphie

Ik weet wel dat ik voorlopig thuis écht niet met zo'n bril op ga zitten.
veels te onhandig, drinken pakken, pissen, ff lekker op je vriendin kruipen
krijg het gevoel dat je er veels te veel "klaar voor moet gaan zitten" het casual kijken zal een stuk minder worden.

wat is de volgende stap? 3D brillen met ingebouwde LCD schermen? dus geen TV meer nodig? alleen maar de bril opzetten die z'n feed krijgt van een speler via Wifi?
JBL PRX Power!

garmtz

Quote from: Raphie on May 18, 2010, 10:09:19
wat is de volgende stap? 3D brillen met ingebouwde LCD schermen? dus geen TV meer nodig? alleen maar de bril opzetten die z'n feed krijgt van een speler via Wifi?

Ik zeg patenteren die hap! :D

ajbeefde

Quote from: Raphie on May 18, 2010, 10:09:19
Ik weet wel dat ik voorlopig thuis écht niet met zo'n bril op ga zitten.
veels te onhandig, drinken pakken, pissen, ff lekker op je vriendin kruipen
krijg het gevoel dat je er veels te veel "klaar voor moet gaan zitten" het casual kijken zal een stuk minder worden.

wat is de volgende stap? 3D brillen met ingebouwde LCD schermen? dus geen TV meer nodig? alleen maar de bril opzetten die z'n feed krijgt van een speler via Wifi?

;D
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Raphie

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 11:03:55
Ik zeg patenteren die hap! :D
die zijn er toch al? meen me te herinneren dat een gaming fabrikant al eens zo'n soort bril (welliswaar met VGA kabel  :D ) op de markt had gebracht.

Maar ff series als je kijkt naar de POV (point of view) zou een stereoscopische brill toch moeten kunnen werken? (we hadden per slot van rekening 40 jaar geleden ook al de "ViewMaster"

JBL PRX Power!

MaxxMark

Quote from: garmtz on May 18, 2010, 11:03:55
Ik zeg patenteren die hap! :D

Helaas, ze zijn er natuurlijk al :) (in andere topics ook al es genoemd volgens mij).

De good old VR (Virtual Reality) helmen van vroeger hadden CRT schermpjes in een grote helm gebouwd waarmee je prima 3d kon kijken.



Tegenwordig hebben ze ze ook met kleine LCD schermpjes.

Het nadeel is alleen dat de resolutie nogal laag is. Of dat ze exorbitant duur zijn.

Kijk eens op : http://www.stereo3d.com/hmd.htm (pagina stamt uit 2006 ;) )


En om mezelf te quoten vanuit tweakers.net:
Quote from: MaxxMark "http://tweakers.net/nieuws/67275/sharp-maakt-compacte-720p-3d-cameramodule-voor-mobiele-apparaten.html?showReaction=3890534#r_3890534"
Er zijn inderdaad geen fatsoenlijke [3d video] brilletjes.

Je hebt op het moment alleen brillen met een resolutie van 800x600 maximaal (bij hoge uitzondering 1024x768) welke geschikt zijn voor 3d maar waarvan niet eens zeker is of ze werken op de vanaf nu ontwikkelde 3d-BR spelers.

Het verkleinen van LCD tot het formaat dat nodig is in een bril is gewoon uitermate moeilijk. Anders had je iPhone wel een resolutie van 1920x1080 gehad

Je kan natuurlijk beargumenteren dat je een beamer pakt, uit elkaar sloopt en daar de chip van gebruikt in een bril. Maar als ik het goed zeg gaat het in beamers dan veelal om een enkel kleurige chip (vandaar dat kleurenwielen of 3 chips gebruikt worden).

Je zou natuurlijk 3 transparent-LCD chips achter elkaar kunnen zetten, maar mijn gok is dat je dan alsnog een zeer flinke lamp in het brilletje moet hebben om goede kleuren te krijgen. Tel daar bij op dat je mogelijk ook nog een bijzonder niet-uniforme lichtopbrengst per kleur krijgt en slechte zwartniveau's en je hebt een vrij nutteloze bril
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Raphie

Maar ik geloof dus méér in deze technologie (met de signaal generatie in een 3D compatible host) dan een scherm met brilletjes.
dus wél de huidige 3D standaard in software en 3D BR spelers, maar ipv van bril en scherm, dus de helm...

Quote from: MaxxMark on May 18, 2010, 11:23:51
Helaas, ze zijn er natuurlijk al :) (in andere topics ook al es genoemd volgens mij).

De good old VR (Virtual Reality) helmen van vroeger hadden CRT schermpjes in een grote helm gebouwd waarmee je prima 3d kon kijken.



Tegenwordig hebben ze ze ook met kleine LCD schermpjes.

Het nadeel is alleen dat de resolutie nogal laag is. Of dat ze exorbitant duur zijn.

Kijk eens op : http://www.stereo3d.com/hmd.htm (pagina stamt uit 2006 ;) )


En om mezelf te quoten vanuit tweakers.net:
JBL PRX Power!

MaxxMark

Quote from: Raphie on May 18, 2010, 11:28:18
Maar ik geloof dus méér in deze technologie (met de signaal generatie in een 3D compatible host) dan een scherm met brilletjes.
dus wél de huidige 3D standaard in software en 3D BR spelers, maar ipv van bril en scherm, dus de helm...
Helemaal mee eens!

En dat is dus lijkt mij ook gewoon mogelijk. Deze brillen moeten alleen compatible gemaakt worden met de techniek. En veel van de goedkope (lees 640x480) brillen worden al gepromoot als 3d ready.

Daarna is resolutie een issue :(
En de vraag is wat je met audio doet :) Ga je in je kamer zitten met zo'n helm op en je speakers om je heen? :) Heb je in ieder geval geen akoestisch transparant scherm meer nodig :P
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

celerontje

Virtual reality brillen in de huidige vorm zullen nooit populair worden, daar ben ik gewoon zeker van.

Ik voorzie de meeste toekomst in TV schermen zonder brilletje.

Btw, ik ga vandaag bij Saturn Groningen kijken naar hun 3D spul; ben benieuwd! :headbanging:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Raphie

Quote from: MaxxMark on May 18, 2010, 13:43:13
Helemaal mee eens!

En dat is dus lijkt mij ook gewoon mogelijk. Deze brillen moeten alleen compatible gemaakt worden met de techniek. En veel van de goedkope (lees 640x480) brillen worden al gepromoot als 3d ready.

Daarna is resolutie een issue :(
En de vraag is wat je met audio doet :) Ga je in je kamer zitten met zo'n helm op en je speakers om je heen? :) Heb je in ieder geval geen akoestisch transparant scherm meer nodig :P
gewoon 5.1 in helm.
JBL PRX Power!

MaxxMark

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

raMniv

Hé Raphie,

bedankt voor de info haha, ik weet dat als ik ooit in de toekomst met een bril op 3d kijk, jij even gaat pissen en dan op je vriendin kruipt  ;D

Weten jullie toevallig ook of films als Polar express 3d en seamonsters 3d ook via de "shutter" techniek kunt kijken of moet dit weer met die papieren brilletjes.
"Better to write for yourself and have no public than to write for the public and have no self"

hifiman

Ik heb laatst ook in een winkel even 3D gekeken. Alhoewel het effect zeker ok en erg leuk was vond ik het al snel vermoeiend kijken. Ook zag ik continu dubbele contouren. Voor mij is het duidelijk, dit is en zal een gadget blijven en zal zeker niet het normale tv kijken gaan vervangen  ;)

B.