Probleem met netwerk. Kan niet bij mijn NAS

Started by tiptop, May 9, 2010, 20:10:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hifiman

Quote from: tiptop on May 10, 2010, 15:58:18
Maar de mappen myshare en openshare die ik vroeger zag en waar alles in staat wat op de NAS gezet is verschijnen niet. En dat is dus eigen lijk nog het belangrijkste voor me. :-\
Ook niet met:

start -> run -> \\192.168.0.102          (met firewall uit)

Overigens heeft die firewall niet zoveel zin in dit soort situaties, immers ingaand kan er toch niks/niemand vanaf internet bij je pc komen vanwege het feit dat je prive space adressen gebruikt. Uitgaand beperk je jezelf en dat was waarschijnlijk niet het doel van de firewall aanzetten  ;) Een goede virus scanner is dan veel zinvoller.

tiptop

Quote from: Audioloog on May 10, 2010, 16:03:31
Ook niet met:

start -> run -> \\192.168.0.102          (met firewall uit)

Overigens heeft die firewall niet zoveel zin in dit soort situaties, immers ingaand kan er toch niks/niemand vanaf internet bij je pc komen vanwege het feit dat je prive space adressen gebruikt. Uitgaand beperk je jezelf en dat was waarschijnlijk niet het doel van de firewall aanzetten  ;) Een goede virus scanner is dan veel zinvoller.

Ik heb NOD32. Bevalt verder het best van alle anderen die ik inmiddels al gehad heb, zoals McAfee, avg, Norton, panda, en nog een paar van die gratis dingen.

Even een update:

Ik heb Lacie ethernetagent vanaf de schijf opnieuw op de computer gezet en de snelkoppeling aangeklikt. Een paar millisec. een zandloper te zien en weer weg. Gebeurde niks. Toen van het internet af opnieuw gedownload. Snelkoppeling aangeklinkt en....hetzelfde.
Toen het logo in de startmenubalk aangeklikt en opeen wel mogelijkheden voor van alles.
Configuratie aangeklikt en kwam ik ineens wel in de mappen openshare en myshare. Hoewel ik myshare niet in kom (wordt geweigerd, heb ik geen recht op (?)) wel blij geworden dat ik in openshare kom.
Nu kon ik dmv de rechtermuisknop en dan netwerkvebindingen een optie kiezen om deze map als Z-schijf toe te voegen aan de computer. Dat gedaan en nu kan ik er opeens wel makkelijk bij.

Ik ben weer hartstikke blij! 8)

Bedankt voor jullie hulp en het meedenken jongens :thumbs-up: :pompom:
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

blue-eyes

Schoenmaker blijf bij je leest :D

Het moest verboden worden dit soort zaken aan het grote publiek aan te bieden zonder daar een ICT'er bij te geven :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

tiptop

Quote from: Blue-Eyes on May 10, 2010, 17:02:59
Schoenmaker blijf bij je leest :D

Het moest verboden worden dit soort zaken aan het grote publiek aan te bieden zonder daar een ICT'er bij te geven :P
Of iedereen die zoiets koopt een gratis IT-cursus aanbieden natuurlijk 8) :P
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

EJ

Quote from: Audioloog on May 10, 2010, 16:03:31
Ook niet met:

start -> run -> \\192.168.0.102          (met firewall uit)

Overigens heeft die firewall niet zoveel zin in dit soort situaties, immers ingaand kan er toch niks/niemand vanaf internet bij je pc komen vanwege het feit dat je prive space adressen gebruikt. Uitgaand beperk je jezelf en dat was waarschijnlijk niet het doel van de firewall aanzetten  ;) Een goede virus scanner is dan veel zinvoller.

Dat is helaas geheel incorrect. NAT is *geen* firewall. Nooit geweest ook. Denk maar eens aan het model dat je pc een trojan bevat: deze opent een poort (eventueel met firewall piercing) en is vervolgens volledig bereikbaar vanaf het Internet.

Virusscanner en firewall zijn 2 heel verschillende dingen, die bij de naieve windows gebruiker beide geactiveerd moeten zijn.

hifiman

Quote from: EJ on May 11, 2010, 16:42:06
Dat is helaas geheel incorrect. NAT is *geen* firewall. Nooit geweest ook.
Dat heb ik ook nergens beweerd  ;)

Quote from: EJ on May 11, 2010, 16:42:06
Denk maar eens aan het model dat je pc een trojan bevat: deze opent een poort (eventueel met firewall piercing) en is vervolgens volledig bereikbaar vanaf het Internet.
Al staan alle poorten open (en dat is uiteraard zo als de firewall uit staat) dan nog kom je er vanaf het internet niet bij. Tuurlijk zijn er allerlei truken om dit toch te bewerkstelligen maar mijn punt was eigenlijk met name dat een firewall waarbij de gebruiker continu popups krijgt en vervolgens domweg "allow" klikt compleet zinloos is. Een firewall is zo zinvol als zijn configuratie, met andere woorden als je weet wat je doet.

Quote from: EJ on May 11, 2010, 16:42:06
Virusscanner en firewall zijn 2 heel verschillende dingen, die bij de naieve windows gebruiker beide geactiveerd moeten zijn.
Uiteraard zijn dat 2 verschillen dingen. En naief en windowsgebruiker is dubbelop  :devil:

EJ

Quote from: Audioloog on May 11, 2010, 17:49:21
Dat heb ik ook nergens beweerd  ;)
Al staan alle poorten open (en dat is uiteraard zo als de firewall uit staat) dan nog kom je er vanaf het internet niet bij. Tuurlijk zijn er allerlei truken om dit toch te bewerkstelligen maar mijn punt was eigenlijk met name dat een firewall waarbij de gebruiker continu popups krijgt en vervolgens domweg "allow" klikt compleet zinloos is. Een firewall is zo zinvol als zijn configuratie, met andere woorden als je weet wat je doet.
Uiteraard zijn dat 2 verschillen dingen. En naief en windowsgebruiker is dubbelop  :devil:

Jawel, dat heb je wel beweerd:
Quoteimmers ingaand kan er toch niks/niemand vanaf internet bij je pc komen vanwege het feit dat je prive space adressen gebruikt.
Daarmee beweer je impliciet dat NAT beschermt. Dat is pertinent niet waar.

(Hint: schoenmaker uh audioloog blijf bij je leest. Security is mijn vak).

Een firewall die continu pop-ups geeft is slecht afgeregeld. Stoer staat het wel: 'blabla blocked another attempt to hack your computer' op een legitieme connect poging. Stoer althans voor de beginners. Het gaat er immers niet om wat een firewall tegenhoudt, maar wat hij doorlaat... Filosofisch. ;-)

Maar ben blij voor OP dat zijn probleem is opgelost. Nu nog een goede firewall (kijk eens bij Comodo, nog gratis ook, met sandbox voor de browser).

riwi

Quote from: EJ on May 11, 2010, 18:38:06
Jawel, dat heb je wel beweerd:  Daarmee beweer je impliciet dat NAT beschermt. Dat is pertinent niet waar.

NAT beschermt wel degelijk tegen aanvallen van buitenaf. Niet 100% dat niet.

Wie zelf de voordeur open (malware) zet krijgt ongenode gasten binnen, da's logisch.

En als ik mijn NAT firewall uitzet dan komt er niets meer doorheen (ik ook niet naar buiten).

hifiman

Quote from: EJ on May 11, 2010, 18:38:06
Jawel, dat heb je wel beweerd:  Daarmee beweer je impliciet dat NAT beschermt. Dat is pertinent niet waar.
NAT beschermd wel zoals Riwi al terecht opmerkt. Jouw stelling was dat ik gezegd zou hebben dat NAT een firewall is, dat heb ik dus nooit beweerd.

Quote from: EJ on May 11, 2010, 18:38:06
(Hint: schoenmaker uh audioloog blijf bij je leest. Security is mijn vak).
Ach dan in elk geval een CISSP gecertificeerde schoenmaker  ;) Maar ben inderdaad in mijn dagelijks werk niet fulltime met security bezig.

Quote from: EJ on May 11, 2010, 18:38:06
Een firewall die continu pop-ups geeft is slecht afgeregeld. Stoer staat het wel: 'blabla blocked another attempt to hack your computer' op een legitieme connect poging. Stoer althans voor de beginners. Het gaat er immers niet om wat een firewall tegenhoudt, maar wat hij doorlaat... Filosofisch. ;-)
Het gaat er bij een firewall om dat er gecontroleerd wordt doorgelaten, hetgeen bij random aanklikken van allow/deny popups niet het geval is  :P

Quote from: EJ on May 11, 2010, 18:38:06
Maar ben blij voor OP dat zijn probleem is opgelost. Nu nog een goede firewall (kijk eens bij Comodo, nog gratis ook, met sandbox voor de browser).
Ik ook, dus misschien moeten we het testosteron er verder even buiten laten  :D Wil je verder discussieren over security, schoenmakers en leesten dan misschien een apart topic openen, doe ik gezellig mee!  :thumbs-up:

riwi

Quote from: Audioloog on May 11, 2010, 19:21:05
Wil je verder discussieren over security, schoenmakers en leesten dan misschien een apart topic openen, doe ik gezellig mee!  :thumbs-up:

Ja, kunnen jullie me misschien helpen met mijn firewall/nat/router machine :) Sinds ik er 3 netwerkkaarten in heb zitten krijg ik iptables niet meer zo geconfig'd dat de webserver bereikbaar is tenzij de default gateway ook richting de interface staat waarop de httpd luistert  :(  :plain:

EJ

Quote from: riwi on May 11, 2010, 18:43:35
NAT beschermt wel degelijk tegen aanvallen van buitenaf. Niet 100% dat niet.

Wie zelf de voordeur open (malware) zet krijgt ongenode gasten binnen, da's logisch.

En als ik mijn NAT firewall uitzet dan komt er niets meer doorheen (ik ook niet naar buiten).

Niet 100% betekent in dit verband 0%. Dat is een besef dat moeilijk is.

Wie opent het nieuwe topic? Weet niet waar... :)

tiptop

Nou jongens,

Ik wilde eigenlijk het topic gaan sluiten, maar aangezien er nog zoveel te bepraten valt onderling en Riwi ook nog vragen heeft laat ik het wel even open ;D ;)

btw, bedoelen jullie met NAT, dat wat ik NAS noem?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

EJ

Quote from: riwi on May 11, 2010, 20:26:11
Ja, kunnen jullie me misschien helpen met mijn firewall/nat/router machine :) Sinds ik er 3 netwerkkaarten in heb zitten krijg ik iptables niet meer zo geconfig'd dat de webserver bereikbaar is tenzij de default gateway ook richting de interface staat waarop de httpd luistert  :(  :plain:


Gebruik shorewall maar, dat is gemaakt voor dit soort problemen (vaak zat gedaan). Shorewall is een laag over iptables heen. Maar open er even een nieuw topic voor, ik help je graag.

blue-eyes

Quote from: tiptop on May 11, 2010, 21:38:31
btw, bedoelen jullie met NAT, dat wat ik NAS noem?

Nee. Dat is iets anders.

Network Attached Storage
Network Adress Translation
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

EJ

Quote from: tiptop on May 11, 2010, 21:38:31
Nou jongens,

Ik wilde eigenlijk het topic gaan sluiten, maar aangezien er nog zoveel te bepraten valt onderling en Riwi ook nog vragen heeft laat ik het wel even open ;D ;)

btw, bedoelen jullie met NAT, dat wat ik NAS noem?

Nee:
NAS = Network Attached Storage, oftewel een servertje voor bestandsopslag (simpel gezegd)
NAT = Network Address Translation, oftewel hoe verstop ik mijn netwerk achter 1 (of meerdere) externe ip adres(sen). De benaming is vaak fout, want over het algemeen wordt wat in Linux termen Masquerading bedoelt: Port Address Translation oftewel PAT.

riwi


hifiman

Quote from: EJ on May 11, 2010, 21:37:00
Niet 100% betekent in dit verband 0%. Dat is een besef dat moeilijk is.

Wie opent het nieuwe topic? Weet niet waar... :)
Dat snap ik niet, immers 100% secure bestaat zowiezo niet. Althans, het bestaat wellicht wel maar is dan niet meer werkbaar. Security is per definitie altijd een compromis tussen veiligheid en werkbaarheid.

tiptop

Quote from: EJ on May 11, 2010, 21:42:02
Nee:
NAS = Network Attached Storage, oftewel een servertje voor bestandsopslag (simpel gezegd)
NAT = Network Address Translation, oftewel hoe verstop ik mijn netwerk achter 1 (of meerdere) externe ip adres(sen). De benaming is vaak fout, want over het algemeen wordt wat in Linux termen Masquerading bedoelt: Port Address Translation oftewel PAT.

OK. bedankt! :)

Omdat Riwi nu een ander topic heeft aangemaakt gaat deze op slot. bedankt jongens. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.