Probleem met netwerk. Kan niet bij mijn NAS

Started by tiptop, May 9, 2010, 20:10:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tiptop

Hoi,

Ik heb een Cisco router (WRT610N). Een wat duurder model, expres omdat ik dan meer opties had enz...
Hier bij geleverd zit het netwerkprogramma Network Magic.

Ik heb een LaCie NAS.

Nu is het probleem dat mijn computer de NAS niet kan zien. Via network magic zie ik dat hij onder een ip-adres in het netwerk zit, maar kan met geen mogelijkheid de nas bereiken, laat staan er iets mee doen.
Als ik de nas in het netwerkpictogram aanklik, wil de router me naar een internet ip-adres sturen (van de nas) en dat werkt natuurlijk niet. Ik wil gewoon bij mijn bestanden kunnen komen vanaf mijn computer.

Nu is er weer een pro versie te koop van network magic die niet standaard bij de router zit. Daar staat bij dat het nas ondersteund.
Betekent dit nu dat ik gewoon helemaal niks aan me nas heb, omdat network magic het standaard niet ondersteund?! Dat zou wel erg slecht zijn zeg! Dat ik weer een hoop geld moet uitgeven aan een upgrade van een programma, omdat ik anders nog niks aan mijn al dure router heb. En werkt het dan wel?!

Ik heb ook een netwerkprinter en die wordt wel gezien door de computer en kan gewoon printen.

Wie kan me helpen?
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

\\ipadres al geprobeerd?

Ipadres van nas bedoel ik dan, vanaf de pc .

Edit: by the way, je router heeft niets van dan voor wat betreft communicatie tussen pc en nas (tenzij deze als wireless acces point en/of dhcp server fungeert).

tiptop

Dat doet ie. ;) :-\

Als ik het pictogram van de nas in het netwerkprogramma aanklik, dan komt er een internetpagina met als site het IP-adres van de nas. Maar dan krijg je ook zo'n melding van "kan geen verbinding maken" alsof je geen internetverbinding hebt.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

EJ

Het wordt niet duidelijk uit je posts of je het verschil tussen internet en intranet kent.

Wat is de ip reeks en het netmasker waarin je computer en je nas zitten? Als dat niet met elkaar klopt dan zal de computer de nas niet kunnen vinden (technisch: broadcast adres klopt niet). Wat zijn de ipadressen? Zijn deze op basis van dhcp uitgedeeld? Wie is de dhcp bron?

tiptop

OK.

De router werkt als verdeler en als bron.

WEGGEHAALD
IProuter is 192.168.0.1
IPcomputer is 192.168.0.100
IPNAS is idem ..102
IPprinter is idem..101.

subnetmasker is in alle gevallen 255.255.255.0.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

EJ

Edit je externe ip adres even weg, dat hebben we niet nodig... En voorkomt vervelende dingen.

EJ

Lukt ping 192.168.0.102 wel?

Heb je op de LaCie ingesteld staan dat hij moet reageren op 192.168.0.0/24? Of (fout!) op je externe ip adres? Meestal wordt samba/cifs op linux gebruikt, daar kun je dit soort zaken ook instellen. Misschien 2 netwerk aansluitingen? De LaCie in de juiste werkgroep staan, hetzelfde als je computer?

tiptop

Quote from: EJ on May  9, 2010, 22:47:42
Edit je externe ip adres even weg, dat hebben we niet nodig... En voorkomt vervelende dingen.
OK, dank je. :)

Maar alles lijkt er normaal uit te zien, toch?! Zou ik nu echt die pro-versie van het programma nodig hebben om bij mijn nas te kunnen, denk je?

Ik vind het een beetje oplichterij dan. :-\
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Quote from: EJ on May  9, 2010, 22:49:48
Lukt ping 192.168.0.102 wel?

Heb je op de LaCie ingesteld staan dat hij moet reageren op 192.168.0.0/24? Of (fout!) op je externe ip adres?
Geen idee. Kan er ook niet bij. Op mijn vorige modem/router was hij wel zichtbaar, alhoewel ik toen alleen zaken kon kopieren en dan overhevelen. Direct iets van de nas af gebruiken of heen sturen lukte toen niet.
Maar nu ziet mijn computer helemaal niet meer.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

EJ

Quote from: tiptop on May  9, 2010, 22:50:38
OK, dank je. :)

Maar alles lijkt er normaal uit te zien, toch?! Zou ik nu echt die pro-versie van het programma nodig hebben om bij mijn nas te kunnen, denk je?

Ik vind het een beetje oplichterij dan. :-\

Daar geloof ik helemaal niets van, dat je de pro versie nodig zou hebben. Althans als ik de werking van nas in het algemeen ken. De nas weet namelijk helemaal niet dat hij via wireless of zo wordt benaderd. Netwerk is netwerk. Zo te zien ondersteunt je router in ieder geval geen vlan's of filtering van switchpoort naar switchpoort. Dat is goed in jouw geval (want kan zaken nodeloos complex maken).

Tenzij je een speciale client op je pc hebt moeten installeren om je nas te bereiken, dat kwam vroeger nog wel eens voor.


tiptop

Ik heb een LaCie. Zo'n zwart designgeval.

Heb er redelijk spijt van dat ik niet een "gewone" USB harde schijf heb gekocht. Wat ik in mijn hoofd had werkt voor geen meter en niemand weet waarom.

Maar ja, Weet je wat ik misschien kan doen om het weer werkend te krijgen?

Ik ga nu slapen, dus je hebt niet meteen weer antwoord, maar alvast bedankt 8)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Quote from: tiptop on May  9, 2010, 22:02:31
Dat doet ie. ;) :-\

Denk dat je me niet helemaal goed begrepen hebt, ik bedoel dit (voorbeeld met mijn linux nas benaderd vanaf mijn windows pc).

Verder zie ik zowiezo niet in waarom je software nodig zou hebben om je nas te kunnen benaderen, laat staat een pro versie  :-X

Je hebt een webbrowser nodig om je nas te configureren en verder niets.

hifiman

Als de voorgestelde ping (en bovenstaande) niet werkt dan zou ik haast gaan denken dat je de nas niet op een switch portje maar op een router portje hebt geprikt. Is dit wellicht per port instelbaar op je router (layer 2 of layer 3) ?

Check ook nog even of de auto detect per port (100 mbps neem ik aan en full duplex) goed gaan op je router.

tiptop

Quote from: Audioloog on May 10, 2010, 09:30:15
Als de voorgestelde ping (en bovenstaande) niet werkt dan zou ik haast gaan denken dat je de nas niet op een switch portje maar op een router portje hebt geprikt. Is dit wellicht per port instelbaar op je router (layer 2 of layer 3) ?

Check ook nog even of de auto detect per port (100 mbps neem ik aan en full duplex) goed gaan op je router.
Dit roept bij mij heel veel ? op. ???

Ik heb de nas natuurlijk op de router aangesloten. Waarop anders? Dacht dat het ook gewoon zo hoorde. Zou niet weten hoe anders namelijk. En de router geeft 'm ook aan in het netwerk. (mbv pictogrammen ). Alleen kan ik er verder niks mee. Ik heb 'm al gereset en opnieuw aangesloten enzo, maar helpt niks.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Quote from: tiptop on May 10, 2010, 10:52:47
Ik heb de nas natuurlijk op de router aangesloten. Waarop anders?
Op een losse switch  ;)

Quote from: tiptop on May 10, 2010, 10:52:47
Dacht dat het ook gewoon zo hoorde. Zou niet weten hoe anders namelijk. En de router geeft 'm ook aan in het netwerk. (mbv pictogrammen ). Alleen kan ik er verder niks mee. Ik heb 'm al gereset en opnieuw aangesloten enzo, maar helpt niks.
Misschien toch die 10 a 15 euro investering in een switch doen dan?

Het cynische in dit geval is namelijk dat die router helemaal niets te maken heeft met de communicatie tussen je pc en nas, behalve dan het feit dat tie nu als switch fungeert.

blue-eyes

Quote from: tiptop on May 10, 2010, 10:52:47
Ik heb de nas natuurlijk op de router aangesloten. Waarop anders?

Hubje kan ook nog.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

hifiman


blue-eyes

Alle firewalls al uitgezet voor een test? Krijg je dan wel of geen connectie?

Dus firewall op PC en router, ik weet niet of je beide, geen of 1 hebt ingesteld.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

tiptop

Quote from: Audioloog on May 10, 2010, 10:58:44
Op een losse switch  ;)
Misschien toch die 10 a 15 euro investering in een switch doen dan?

Het cynische in dit geval is namelijk dat die router helemaal niets te maken heeft met de communicatie tussen je pc en nas, behalve dan het feit dat tie nu als switch fungeert.

Waarom dan een switch inderdaad? De router frungeert dan toch al als switch en netwerkcontrol zeg maar?!

Daarom begrijp ik die switch-insteek niet.Waar moe ik die dan weer op aansluiten en ziet de computer hem dan wel met weer een extra kastje ertussen?!
Quote from: Blue-Eyes on May 10, 2010, 11:26:40
Alle firewalls al uitgezet voor een test? Krijg je dan wel of geen connectie?

Ga ik nu doen.

Dus firewall op PC en router, ik weet niet of je beide, geen of 1 hebt ingesteld.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

hifiman

Quote from: tiptop on May 10, 2010, 15:23:14
Waarom dan een switch inderdaad? De router frungeert dan toch al als switch en netwerkcontrol zeg maar?!
Omdat je daarmee het hele router verhaal met al zijn instellingen buiten spel zet en het dus op zeker gaat werken  ;) (ervan uitgaand dat het niet aan je nas ligt uiteraard)

Quote from: tiptop on May 10, 2010, 15:23:14
Daarom begrijp ik die switch-insteek niet.Waar moe ik die dan weer op aansluiten en ziet de computer hem dan wel met weer een extra kastje ertussen?!
Alles naar de switch (de router dus ook), as simple as that.

hifiman

Maar voor je dat eventueel doet, werkt een ping nu wel of niet van pc naar nas ?

start -> run -> cmd

Dan op de command line van het dos boxje  intypen: ping 192.168.0.102

celerontje

Ronald, tijd voor een VNCtje?
Dit schiet niet op! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

ivo1986

Waarom doe je niks met de lacie network assistant software?

tiptop

Quote from: Audioloog on May 10, 2010, 15:31:03
Maar voor je dat eventueel doet, werkt een ping nu wel of niet van pc naar nas ?

start -> run -> cmd

Dan op de command line van het dos boxje  intypen: ping 192.168.0.102
Ik heb net de firewall uitgezet en toen pakte hij wel de NAS inderdaad. Dan krijg je zo'n IE-pagina en onderin staat dan intranet. Maar dat is een configuratiepagina, ds niet de mappen. Maar ik kwam al verder :)
Daarna firewall weer aangezet en gekeken in instellingen hiervan. Een blokje "UnPn" toestaan aangevinkt.
Op de computer naar mijn netwerklocaties gegaan en nu verschijnen er wel pictogrammen, waaronder voor de NAS. Maar als ik deze aanklik dan ziet ie weer niks met de firewall aan. Firewall weer uit en....ik kom weer in het configuratiescherm.

Maar de mappen myshare en openshare die ik vroeger zag en waar alles in staat wat op de NAS gezet is verschijnen niet. En dat is dus eigen lijk nog het belangrijkste voor me. :-\
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

tiptop

Quote from: ivo1986 on May 10, 2010, 15:40:15
Waarom doe je niks met de lacie network assistant software?

Omdat dat ook niet werkt. De schijf werd helemaal niet gezien. Nu blijkt de firewall dus een boosdoener te zijn geweest, maar mijn werkmappen zie ik nog steeds niet. :-\
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.