plaatsing baspoort

Started by ALFIrE, May 9, 2010, 11:19:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ALFIrE

hey,

ik ben bezig met een projectje, waarbij ik mijn hatt mkIII tevens volledig zal moet herbouwen.

in de nieuwe situatie wordt een baspoort naar achter echter onmogelijk...

zij het veel verschil uitmaken als ik die nu bv naar onderen richt?

dre73

bij een 2 weg komt er ook veel mid uit de poort,dus de plaats is wel belangrijk!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

solitaire

Dre heeft zeker een punt. Voor de LF-output kan je daarnaast het volgende bedenken:

Stel je een grote speaker voor, opgesteld in een hoek van de luisterruimte, met de poort laag: de poort-output zal versterkt worden door de trechterwerking van de drie wanden van de luisterruimte in die hoek. Nu die zelfde speaker, vrijstaand, met een poort hoog van de vloer: de poort-output zal niet versterkt worden door welke wand ook.

Verplaats je een poort van achteren naar onderen, zoals in jouw vraag, hangt de shelving (versterking/verzwakking) van de output af van de plaatsing van die speaker. Was in de oude opstelling de poort aan de achterzijde geen probleem aangezien de speaker ver van de muur opgesteld was, was er wellicht alleen een minimale versterking van de poort-output door de achtermuur. Is de nieuwe opstelling dusdanig dat de opstelling near-wall wordt (waardoor je terecht je vraagtekens steld bij het hebben van een poort aan de achterzijde van de speaker), wordt de poort-output bij een neerwaarts geplaatste poort waarschijnlijk meer versterkt door die achtermuur dan in de oorspronkelijke opstelling.

Dat verschil zou heel goed zeer waarneembaar kunnen zijn imo.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

Threshold

Eigenlijk geef je zelf al de beste plaats voor de BR aan: aan de onderkant. Zie hiervoor ook de nieuwste Hobby Hifi.

w00Dy


dre73

1974.......
heb je niet iets nieuwers :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

w00Dy

Luidspreker techniek ondergaat dan ook niet zo'n heel grote veranderingen... kevlar conus, neodymium magneet

de magnetron is ook al van 1947  ;)