voor 6.1 gaan of het met 5.1 oplossen?

Started by Hertog_Martin, September 8, 2003, 21:27:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hertog_Martin

Hoi, ik kijk veel angel en buffy dvd's en die zijn in dolby digital surround oftewel het maakt gebruik van 2 frontkanalen en het center back kanaal.

Nu heb ik wel een 6.1 receiver en kan ik dus gewoon een speaker kopen voor de rear back maar wou het eigenlijk goedkoper houden en voor 5.1 gaan ipv 6.1

Wordt dat center back kanaal in een 5.1 opstelling verspreid over de 2 rearspeakers zodat het dan alsnog lijkt alsof het van achteren komt??

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Point7

Quote from: Hertog_Martin on September  8, 2003, 21:27:48
Wordt dat center back kanaal in een 5.1 opstelling verspreid over de 2 rearspeakers zodat het dan alsnog lijkt alsof het van achteren komt??

Inderdaad, alhoewel je dan waarschijnlijk iets minder goed kunt horen dat het van achteren komt.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Oracle

Ik heb ook een 6.1 receiver, maar draai al bijna een jaar met 5.1. Bevalt me prima.

Meeste kijk ik op source direct, waarbij enkel die kanalen worden aangestuurd, die ook op de dvd actief zijn. D.w.z. dat bij de meeste dvd's (die 5.1 zijn) de center achter sowieso niets zou staan te doen. Vandaar dat ik ook geen haast heb om naar 6.1 te gaan...

Ik mis het althans niet echt.. alhoewel ik dat ook zei van mij subwoofer! ;D

Groet,
Mark

skullsplitter

Ik riep het op Fok ook al: een goede 5.1 configuratie klinkt beter dan een slechte 6.1 of 7.1. Ik vind persoonlijk dat, ondanks dat die achterkanalen weliswaar gebruikt worden, het niet de kosten/moeite loont om daar extra werk van te maken... Achter wordt wel gebruikt, maar meestal in die mate dat je die rear-centre niet merkt... Effecten als wind, een behoorlijke leger zoals in LOTR: TTT en regen zorgen met 2 rears voor een prima effect, en ook een rondcircelende draak uit Dragonheart volstaat prima met 2 speakers (er vallen iig geen geluidsgaten).

Hertog_Martin

Ja maar daar gaat het dus niet om hier

Ik vraag me af of ik genoodzaakt ben om een center back speaker aan te schaffen voor dvd;s als buffy en angel of dat de 2 rear speakers in een 5.1 opstelling dat achterkanaal zo afspelen dat het alsnog lijkt alsof het van achter je vandaan komt
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Point7

Quote from: Hertog_Martin on September 10, 2003, 00:54:43
Ja maar daar gaat het dus niet om hier

Ik vraag me af of ik genoodzaakt ben om een center back speaker aan te schaffen voor dvd;s als buffy en angel of dat de 2 rear speakers in een 5.1 opstelling dat achterkanaal zo afspelen dat het alsnog lijkt alsof het van achter je vandaan komt

Neen, je bent dat niet verplicht en je zal ook geen geluid missen en het zal nog steeds klinken alsof het van achteren komt.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

patrick_vdb

Hoi Hertog Martin,

Ik ken de dvd's van Buffy of Angel zelf niet dus weet niet precies hoe het geluid op deze dvd's staat. Maar als je bedoelt dat er een DD3.0 geluidsspoor op staat (waarbij de fronts en een mono-surround kanaal worden weergegeven) dan is het absoluut niet noodzakelijk om voor deze dvd's een 6.1 opstelling te nemen ;) Het mono-surroundkanaal wordt gewoon door de twee surrounds ten gehore gebracht. Of staat het geluidsspoor er anders op?

Mvrgr

Patrick

skullsplitter

By the way trouwens:

Zijn die dingen niet gewoon 5.1 en nix meer?

skullsplitter

Quote from: Hertog_Martin on September 10, 2003, 00:54:43
Ja maar daar gaat het dus niet om hier

Ik vraag me af of ik genoodzaakt ben om een center back speaker aan te schaffen voor dvd;s als buffy en angel of dat de 2 rear speakers in een 5.1 opstelling dat achterkanaal zo afspelen dat het alsnog lijkt alsof het van achter je vandaan komt

Owjah, 2 achterspeakers tegelijk en goed afgestemt laat het geluid ook van direct van achter je komen...

Hertog_Martin

Quote from: patrick_vdb on September 10, 2003, 09:25:43
Hoi Hertog Martin,

Ik ken de dvd's van Buffy of Angel zelf niet dus weet niet precies hoe het geluid op deze dvd's staat. Maar als je bedoelt dat er een DD3.0 geluidsspoor op staat (waarbij de fronts en een mono-surround kanaal worden weergegeven) dan is het absoluut niet noodzakelijk om voor deze dvd's een 6.1 opstelling te nemen ;) Het mono-surroundkanaal wordt gewoon door de twee surrounds ten gehore gebracht. Of staat het geluidsspoor er anders op?

Mvrgr

Patrick

Yup, zo staat het geluidsspoor erop

Maar het word dus gewoon afgespeeld door beide rearspeakers, en dna is het idd zo dat als ze goed staan opgesteld het geluid alsnog van achter lijkt te komen. Net zoals met stereo het geluid ook uit het midden lijkt te komen

Ik was bang dat de receiver ofzo de mix niet zou snappen en het achterkanaal niet aan de 2 rearspeakers zou toebedelen, maar dat doet ie dus wel.
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

patrick_vdb

Hoi Martin,

De DSP snapt de DD3.0 codering wel hoor, is al een oudje ;)

Het feit dat er 1 surround-kanaal wordt aangeduid middels het logo wil overigens niet zeggen dat er ook maar 1 signaal is. Vaak bedoelen ze ermee dat het surroundkanaal mono-gecodeerd is. Maar soms ook weer niet, lekker verwarrend he?

Mvrgr

Patrick

Hertog_Martin

Ja :), maar waar het dus op neerkomt is dat 5.1 voldoende is :)

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

patrick_vdb

Hi,

Oei, hier stel je een gevaarlijke vraag ;D

De keuze voor een 7.1 (of 6.1) opstelling is erg afhankelijk van ruimte en budget, maar kan zeker een meerwaarde geven tov 5.1.

Of 5.1 voldoende is? "Liever een goede 5.1 opstelling dan een matige 7.1" is een zin welke deze vraag wel beantwoord ;)

Mvrgr

Patrick

Hertog_Martin

ik bedoelde dat 5.1 voldoende voor mijn situatie is :)

oftewel dat mn eerste vraag beantwoord is.

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Arno P

5.1 nu voldoende...maar de vraag en wens blijft branden ;D

skullsplitter

Quote from: Arno P on September 11, 2003, 08:15:15
5.1 nu voldoende...maar de vraag en wens blijft branden ;D

Vraag en wens van WIE?

Arno P

De vraag van iedere HT-freak: "of zou ik het toch beter vinden klinken" gevolgd door de wens "als ik dat eens heb dan weet ik zeker dat ik alles aan kan.." ;)

patrick_vdb

Hi,

Is niet de vraag van iedere HT-freak hoor, ik blijf vooralsnog lekker bij 5.1 ;)

Mvrgr

Patrick

Spacebass

Nee, ik sta ook niet echt te springen om nog meer speakers (Patrick je weet waarom weet ook waarom  :'( )

Voorlopig tevreden...tenzij Garmt zijn Lexibaby mij anders doet besluiten  ;D

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on September 11, 2003, 23:09:34(Patrick je weet waarom weet ook waarom  :'( )

Hi SB,

Bedoel je met  :'( dat je misschien toch liever een 7.1 opstelling had gehad mochten de Omega's wat rijkelijker en goedkoper gezaaid zijn?

Als je nu tevreden bent is het wellicht beter om niet naar de Lexibaby te gaan luisteren ;D

Mvrgr

Patrick

Spacebass

#20
Ik kan niet eens 1 voor de componenten bekomen (belgisch is aanstekelijk  ;D )
Dus idd rijkelijker...maar niet direct voor een 7.1 opstelling.

Tja waarom luisteren...weten wat je eigen grenzen zijn en bevestigd hebben dat de buurman zijn gras groener is en dat je dus idd een bredere horizon hebt ;D
Nou ja als ik idd tzt een grote dedicated HT/Audio ruimte heb, moet je niet raar staan kijken als ik idd voor 7 omega's ga ... of misschien wel Martin Logan  ;D

ps dat Belgisch is voor als zondag doorgaat (Garmt heeft mij een lift aangeboden  8) )...heeee dan hebben we dus een Meet & Greet  ;D

patrick_vdb

Quote from: Spacebass on September 11, 2003, 23:40:15
Ik kan niet eens 1 voor de componenten bekomen (belgisch is aanstekelijk  ;D )
Dus idd rijkelijker...maar niet direct voor een 7.1 opstelling.

Awel, voor unne center dus ;D

Hopenlijk gaat het zondag door, is al een tijdje stil rondom de workshop :-X

Mvrgr

Patrick

ps. Het gras bij de buren is altijd groener ;) Althans zo lijkt het vaak...