5.1 + pro-logic = 6.1 ?

Started by Arno P, September 8, 2003, 21:07:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Heeft iemand al eens ge-experimenteerd met het verkrijgen van de extra 6.1 rear kanalen door de surround outputs van een 5.1 door te koppelen naar een prologicversterker en hier dan L, C en R te bruiken voor achter?

Ik weet dat het gepruts lijkt/is, maar ik ben toch benieuwd wat de resultaten waren/zijn ;)

patrick_vdb

Hoi Arno,

Dit principe is al door diverse mensen met wisselende tevredenheid geprobeerd ten tijde van het pas uitkomen van DD-EX en DTS-ES Matrix.

Zelf heb ik het nooit geprobeerd (blijf vooralsnog bij een 5.1 opstelling) maar voor 6.1 formaten met Matrix-codering schijnt het te werken.

Wanneer je de extra speaker en Dolby Prologic versterker hebt staan moet je het zeker eens proberen. Al is het maar voor het experiment ;)

Mvrgr

Patrick

Arno P

als ik een prologicversterker tegen het lijf loop ga ik zeker eens een experimentje wagen... ;)

patrick_vdb

Hoi,

Experimenteren is altijd 8) maar het moet zeker niet te veel geld gaan kosten ;)

Je zou Eric B. van dvd.nl eens kunnen vragen, hij speelt volgens mij met een dergelijke set-up.

Mvrgr

Patrick

Arno P


chendy

Hi there!

Ik heb dat lange tijd geleden ook al eens geprobeerd. Voor de ene film werkt het beter als de ander, maar in grote lijn is het niks vergeleken met een daadwerkelijke 6.1/7.1 receiver die kan matrixen. De hoeveelheid center-back info wordt slecht gestuurd over de 3 achter-kanalen. Dit is vooral merkbaar met pans over de achteras. Als je ergens nog een DPL-receiver hebt staan, kan je het zeker een x uitproberen. Maar als je er 1 moet aanschaffen is dat de moeite niet.

Mvg, Chendy.
PCH A100 > Sony 40" Bravia 1080p >  5.1 set-up
powered by Johnny Walker

Arno P

En ik bedacht nog iets. Indien je op een 6.1 set-up een 5.1 dvd afspeelt, produceert de rear-center dan geluid? Ik verwacht namelijk dat de knutselversie van 5.1+prologic dit wel doet... ::)

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Arno P

Geloof ik graag....ik moet het toch hebben van een rommelmarkt vrees ik.... ;)

J.A.F._Doorhof

Hi,

De prologic oplossing is gelijk aan de eerste 6.1 oplossingen.
Het enige nadeel van deze oplossing is dat er een behoorlijke ruisvloer mee komt (vaak door de goedkope units die je gebruikt).

Je kunt beter een Smart of ADA of Parasound 6.1/7.1 unit kopen en die gebruiken. Nadeel is wel dat je daarbij dan weer 1/2 monoblokken nodig hebt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

plasmal

hi,

ik heb nog wel een JBL sounds effects director voor je

gr alex

Gabor

Quote from: Arno P on September  8, 2003, 21:07:21
Heeft iemand al eens ge-experimenteerd met het verkrijgen van de extra 6.1 rear kanalen door de surround outputs van een 5.1 door te koppelen naar een prologicversterker en hier dan L, C en R te bruiken voor achter?

Vergeet dan niet dat je de back-center moet aansluiten op de rear uitgang van de pro logic versterker, en niet op de center uitgang van de pro logic versterker ;)

J.A.F._Doorhof

Foutje.

Je moet hem aansluiten op de CENTER aansluiting van je pro-logic receiver.
Je moet echter wel je receiver op 3 channel mode zetten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gabor

De EX varianten werken zover ik weet toch gewoon met de matrixed technologie? Die zit bij pro logic juist in de rears, niet in de center, dat is enkel het gezamelijke mono geluid.

Dat zou dan betekenen dat in een EX track al het mono rear geluid naar de back center wordt verhuist zodat je een berg ruimtelijkheid mist (gezien in de mixage er zat mono geluiden worden gebruikt)

J.A.F._Doorhof

Hi,

De EX varianten werken inderdaad allemaal met een gematrixed signaal, maar niet zoals DPL dat doet voor de rears.

Bij DPL zit er een faseverschuiving verstopt in het standaard stereo signaal, dit faseverschoven gedeelte bevat een mono signaal met een beperkte frequentie response. DIT is het gedeelte dat bij DPL voor de rear zorgt (rears bestaan niet bij DPL, het is een MONO signaal).

Het center kanaal is iets anders.
Hier wordt een berekening op los gelaten (matrix) die berekent hoever een signaal van Links of Rechts afstaat en wat er dus in het midden terecht hoort te komen.
Dat is wat EX doet.

Je moet echter wel je receiver op 3 channel mode zetten omdat je anders door de foute interpretatie van het DLP-matrix je informatie kan missen die als fase verschoven surround informatie wordt gezien en naar de rear wordt gestuurd, door de receiver op 3 Channel te zetten zal deze informatie netjes bij de L&R speakers blijven, waardoor het center kanaal echt als center achter gebruikt kan worden.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b-op-visite

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 13, 2003, 13:25:56
Je moet echter wel je receiver op 3 channel mode zetten omdat je anders door de foute interpretatie van het DLP-matrix je informatie kan missen die als fase verschoven surround informatie wordt gezien en naar de rear wordt gestuurd, door de receiver op 3 Channel te zetten zal deze informatie netjes bij de L&R speakers blijven, waardoor het center kanaal echt als center achter gebruikt kan worden.

MvrGr.
Frank

Heet die foute informatie tegenwoordig niet the Height (of GOD) channel ?

Gezien de stereo surround een 4:2:4 matrix encodering kan meekrijgen hebben ze het common in-fase signaal al tot surround back omgedoopt (vandaar de 3CH mode als je een Pro Logic receiver gebruikt in combo met een 5.1 receiver), wat in tegenfase zit zou het hoogte kanaal worden.

J.A.F._Doorhof

Klopt over dat hoogte kanaal.
De fase verdraaing wordt nu gebruikt voor de hoogte channels als ze gematrixed worden.
De Parasound EX unit was één van de eerste die dit implementeerde en tot GOED gevolg moet ik zeggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gabor

Quote from: J.A.F._Doorhof on September 13, 2003, 13:25:56
Hi,

De EX varianten werken inderdaad allemaal met een gematrixed signaal, maar niet zoals DPL dat doet voor de rears.

Bij DPL zit er een faseverschuiving verstopt in het standaard stereo signaal, dit faseverschoven gedeelte bevat een mono signaal met een beperkte frequentie response. DIT is het gedeelte dat bij DPL voor de rear zorgt (rears bestaan niet bij DPL, het is een MONO signaal).

Het center kanaal is iets anders.
Hier wordt een berekening op los gelaten (matrix) die berekent hoever een signaal van Links of Rechts afstaat en wat er dus in het midden terecht hoort te komen.
Dat is wat EX doet.

Je moet echter wel je receiver op 3 channel mode zetten omdat je anders door de foute interpretatie van het DLP-matrix je informatie kan missen die als fase verschoven surround informatie wordt gezien en naar de rear wordt gestuurd, door de receiver op 3 Channel te zetten zal deze informatie netjes bij de L&R speakers blijven, waardoor het center kanaal echt als center achter gebruikt kan worden.

MvrGr.
Frank

Hmm je hebt gelijk ja, ik ben bekend met de technieken van dpl, maar ik had altijd begrepen dat men voor EX de 'rear technologie' pakte en dit matrixed noemde (vond het al zo apart :P ).

Maar dan nog moet ik zeggen dat ik met DPL teveel informatie naar de center vind gaan. Misschien ligt dat ook aan de gebruikte decoders (die ik gebruikte ten tijde van dpl is een marantz sr370, niet zo bijzondere receiver), ik had de center dan ook veelal uitstaan.

Nu heb ik er te weinig ervaring mee om over te kunnen oordelen, maar ik hoop dan dat het bij de EX varianten wat beter wordt gedecodeerd, of belangrijker, beter ge-encodeerd :) ), zodat niet veel geluid naar de back center gaat en wat overblijft naar de andere twee (zoals mijn ervaring is met dpl)

Misschien hadden ze dan beter voor de fase draaiïng voor de back center kunnen kiezen. Imho een betere scheiding en nog steeds compatible met twee surrounds.

Wat moet ik me overigens voorstellen bij een 'hoogte kanaal'?

J.A.F._Doorhof

Dat alles naar je center toevalt heeft weinig te maken met een slechte matrix codering, GOED gecodeerde DPL tracks klinken zeer goed en ruimtelijk, neem bv de LD's van de X-files dat is echt fantastisch op DPL.
TV uitzendingen klappen vaak wel naar het midden toe omdat het signaal verminkt of monorual is geworden.

Een hoogte kanaal kan op een paar manieren.

1.
Een HOOGTE kanaal, dus echt boven je tussen de sides in.
Dit is wat parasound gebruikte in de EX unit, het effect is dan dat de helicopters echt over je heen gaan (erg cool).

2.
Een front hoogte kanaal.
Naast je fronts worden extra hoogte kanalen gehangen.
Dit om de frontstage meer breedte te geven.

3.
Hoogte kanalen boven je sides.
Kanalen die boven je sides komen te hangen.
Handig als je sides op de grond staan.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Gabor

Interessante materie dat hoogte kanaal. Misschien de laatste stap in het toevoegen van een extra kanaal zonder compatabiliteit te verliezen met de 5.1 processors / setups? Het compatible houden lijkt me commercieel gezien een kritiek punt. Echter dan moet het wel een geluid van achteren blijven en niet naar voren schuiven (of de fasedraaiïng moet op de fronts komen).

Maar als parasound dit in een decoder heeft zitten, is er dan ook wel materiaal wat hiermee rekening houdend ge-encodeerd is? Of is het meer richting demo materiaal of andere speciale projecten (dat lijkt me namelijk).

J.A.F._Doorhof

Ik heb de unit een tijd gebruikt en bij bijna alle GOEDE DD en DTS mixen was het effect niet storend, bij een paar films was het zonder twijfel fantastisch.

Ik heb hem echter toch weer verwijderd zonder spijt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Arno P

Het maakt toch wat los zo'n vraag... ;D