Verschil links rechts buizen versterker niet te verklaren?

Started by gandalf, May 3, 2010, 22:44:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gandalf

Hallo,

Met de aanschaf van een tweedehands advance acoustic map 307 ben ik inde buizenversterker wereld doorgedrongen. Het is een hybride design, voorversterker met buizen(6n11) en eindtrap met solid state schakeling.

De versterker klinkt geweldig.....maar er is een verschil tussen links en rechts?! de balans is niet goed. Als ik de versterker een klein beetje open zet hoor ik rechts de muziek en links niks. Ietsje harder en dan komt links ook "op" maar duidelijk minder hard dan rechts en verschil blijft dus waarneembaar. Ik heb de buizen uit de voorversterker uitegewisseld om verschil in buizen uit te sluiten. Ik zag toen dat er 2 verschillende buisjes in zaten een 6n11-j en een 6n11. Of dat veel uitmaakt weet ik niet. Maar goed als ik ze omdraai dan behoud ik dus het probleem! rechts blijft harder dan links!

Heeft iemand een idee waar dit aan ligt of zou kunnen liggen???  ??? ??? ???(speakers zijn het ook niet want die heb ik ook omgecraaid en alle ingangen lijken dit probleem te hebben met verschillende bronnen).

bmateijsen

Ligt denk ik aan de afregeling in de eindtrap.... Helaas is Advance Acoustic niet altijd even betrouwbaar...

Groet,

Bjorn

gandalf

Dat vermoeden had ik al. Er zijn een aantal potmeters aanwezig. Maar om daar nu even aan te gaan draaien... Enig idee hoe ik hier verder mee kom?

gandalf

Dit versterker ontwerp is trouwens een oorspronkelijk ontwerp van DK Design dat nu LSA heet.

DK Design Reference mk. III


Advance acoustic MAP 307


Er zijn onder nog meer namen OEM versies uitgekomen o.a.

CAV A10(dit staat zelfs op de PCB's die in mijn versterker zitten :-))



AERON A10



Olympe C2
Geen plaatje van kunnen vinden
etc.

Het zou misschien ook de volume potmeter kunnen zijn??, dan zou ik het ook al op de pre-out moeten kunnen merken dat er verschil tussen links en rechts zit.
De vorige eigenaar zei dat hij er geen last van had. Op hardere volumes hoor je het ook niet zo duidelijk dan als in het eerste zachte bereik van het volume.

Iemand enig idee op basis van ervaring, kennis?

kermy

Ik zie twee voorversterker buisjes zitten, wissel deze eens met elkaar, gaat de fout mee dan is dat buisje daar debet aan.
Makkelijker word het niet.
Met vriendelijke groet,


Kermy

eddy135

Quote from: kermy on May  5, 2010, 21:33:02
Ik zie twee voorversterker buisjes zitten, wissel deze eens met elkaar, gaat de fout mee dan is dat buisje daar debet aan.
Makkelijker word het niet.
Met vriendelijke groet,


Kermy

had ie al geprobeerd, toch?
Denk eerder dat de bias afstelling niet ok is; zou ik niet zomaar aan gaan draaien zonder kennis... :-\
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

solitaire

Bij goedkopere volumeregelaars is het niet ongewoon dat de gelijkloop ... ongelijk is. In het bijzonder in het eerste stuk van het regelgebied (cq. sterkste afzwakking). Soms al bij bijna nieuwe exemplaren. 'k Ben geen techneut, maar volgens mij is er niets anders aan te doen dan de pot vervangen.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

eddy135

Quote from: solitaire on May  5, 2010, 22:52:47
Bij goedkopere volumeregelaars is het niet ongewoon dat de gelijkloop ... ongelijk is. In het bijzonder in het eerste stuk van het regelgebied (cq. sterkste afzwakking). Soms al bij bijna nieuwe exemplaren. 'k Ben geen techneut, maar volgens mij is er niets anders aan te doen dan de pot vervangen.



Wolf

Ongelijkheid blijft, volgens mij ook op hoger volumw, zie boven.
Ik ben WEL een techneut, en zeg: eerst proberen af te stellen, en dan pas onderdelen gaan vervangen... ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

kermy

Quote from: eddy135 on May  5, 2010, 21:47:42
had ie al geprobeerd, toch?
Denk eerder dat de bias afstelling niet ok is; zou ik niet zomaar aan gaan draaien zonder kennis... :-\

Dat had ik even niet gezien, sorry.
Met vriendelijke groet,


Kermy

gandalf

Ik heb zelf niet de apparatuur(lees oscilloscoop) om alles door te meten. Ik breng hem naar een ervaren herstel dienst hier in de buurt. Ik ben eens benieuwd wat daar uit gaat komen.

@Kermy: had ik idd al geprobeerd, dat maakte geen verschil, het blijkt dat de verschillende buizentypes ook niet uitmaakt. De J toevoeging is een extra keurmerk(geschikt voor militaire doeleinden) maar feitelijk zijn het dezelfde buisjes.

@Solitaire: idd ik denk het verschil ook op hogere volumes waar te nemen, maar zonder meetapparatuur kan ik daar niet zeker van zijn.

Alle verklaringen die ik hierboven lees lijken me plausibel maar ik kan zelf helaas niks bevestigen.

Bedankt voor jullie reacties, ik zal de uitkomst nog posten  :)