von Schweikert unifeild 3 clone , update

Started by yorkie13, May 2, 2010, 15:00:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Blijft lastig , maar met de W18NX001 nextel woofer behaal ik toch niet het gewenste resultaat.

2 dingen die opvallen zijn het beduidende lagere rendement van de woofer en de hoge x-0ver op
100 hz.
De fostex fx120 gaat niet lager dan 100 hz in de gesloten kast, ik zou deze in een basreflex afstemming
naar een 63 hz kunnen brengen......

Nu ga ik eerst maar eens op zoek naar een (Seas) woofer welke een iets hoger rendement heeft, maar veel hoger dan 88 db zit er niet in.
Tevens is de 28 liter kast een vast gegeven, gesloten of basreflex.

Even een plaatje van de topkast naast een XTZ 99.25

B.

Met laagkasten eronder ga je natuurlijk lager en moet het rendament gelijk blijven.
Met bass-reflex op de topkasten ga je tot 63Hz, maar je hebt ook meer rendament. Wel zou je de overweging moeten maken om kwaliteit in te leveren voor kwantiteit, want bass-reflex is een compromis welke ik in deze toepassing liever niet zie.

Hoe vind je het mid klinken, ruimtelijkheid, etc.?

yorkie13

Dat is ook het sterke punt van het hele concept, een Fostex breedbander welke door de gesloten kast natuurlijk afvalt.
Verder alleen een noodzakelijke bafflestep correctie en de bandtweeter welke boven de 8 khz meedoet.

Misschien moet ik eens aan 2 woofers parallel gaan denken en weer actief.

maar ik blijf me telkens weer verbazen wat deze breedbander neerzet .

B.

Gaat zo'n markaudio driver niet lager in deze behuizing? Schijnt een hele goede breedbander te zijn.
Scanspeak heeft ook een hele mooie in de Discovery series.

Ik vind het zo in ieder geval hele prachtige speakers om te zien! Ben echt benieuwd hoe dat klinkt. Je zal wel weer 'ns wat verkopen :D

yorkie13

Ga jij die Audiolab kasten nu eerst maar eens vullen :D

De Fostex breedbanders blijven, die heb ik echt na een aantal malen te hebben beluisterd in de orginele
Unifield 3 aangeschaft.

Ook de gebruikte Fountek CD3.0 tweeter heb ik op die manier aangeschaft, na o.a. de Platinum pl300 van Monitor Audio
te hebben beluisterd.

Die gebruikt overigens ook 2 laagunits van 17 cm.

B.

Quote from: RA SUBS on September 16, 2010, 13:00:34
Ga jij die Audiolab kasten nu eerst maar eens vullen :D

De Fostex breedbanders blijven, die heb ik echt na een aantal malen te hebben beluisterd in de orginele
Unifield 3 aangeschaft.

Ook de gebruikte Fountek CD3.0 tweeter heb ik op die manier aangeschaft, na o.a. de Platinum pl300 van Monitor Audio
te hebben beluisterd.

Die gebruikt overigens ook 2 laagunits van 17 cm.

Dat topic moet eigenlijk op slot over mijn project. Verkoper laat niks meer van zich horen! :-[


yorkie13

Van de Audiolab kasten bedoel je ?
Heb ik hele rare verhalen over gelezen, iemand die alle kasten zou hebben opgekocht of iets dergelijks,

B.

Quote from: RA SUBS on September 16, 2010, 13:06:18
Van de Audiolab kasten bedoel je ?
Heb ik hele rare verhalen over gelezen, iemand die alle kasten zou hebben opgekocht of iets dergelijks,

Het zijn Translator kasten. Het lijkt mij inderdaad opgekocht. Want de betreffende verkoper had 25 paar lege kasten in de verkoop.

yorkie13

Ik bedoelde ook Translator, maar zeker erg vaag weer.
Wat nu te bouwen ?

B.

Hetzelfde idee blijft bestaan, dus de RS180 met waarschijnlijk de H1212 tweeter.
Alleen een andere behuizing :)

yorkie13

De monitors met de FX120 en de CD3.o bandtweeters gaan de verkoop in
Ik ga met meer met laag voor stereo en muziek bezig houden.

Er staat een project met DSP en 2 gesloten Seas L26 subs op stapel...........