von Schweikert unifeild 3 clone , update

Started by yorkie13, May 2, 2010, 15:00:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

de twaron ga ik inderdad ook gebruiken.
tegenwoordig is wel betaalbaar.
wat voor waffers heb je in gedachten?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

eerst toch maar de Seas, die heb ik toch al liggen

verder heb ik nog wat scanspeak liggen, de kevlar 18 cm

solitaire

Angelhair is imo. veel effectiever dan vele van de beschikbare alternatieven. Aan te raden is om de toepassing goed te monitoren om overstuffing tegen te gaan.



Wolf
Hinterm Horizont geht's weiter.

slobberbone

Quote from: solitaire on May  9, 2010, 16:40:44
Angelhair is imo. veel effectiever dan vele van de beschikbare alternatieven. Aan te raden is om de toepassing goed te monitoren om overstuffing tegen te gaan.



Wolf


Is er een regel om overstuffing te voorkomen bv ... gram per ...liter kastinhoud ? En waar voordelig te koop ?

taaiewillem

Is er een site waar angelhair wordt vergeleken met Dr Baily's gekamde langharige schapenwol?. Ik heb ooit vele kilo's gewassen schapenwol uitgekamd. Voor een prikje uit de AaBe-magazijnen. Genoeg voor een dozijn labyrinth speakers. Ik moet nog niezen als ik er aan denk...
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

solitaire

Op ZBA staat een wat ouder, gerelateerd, stuk.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

yorkie13

van deze twaron vezels maken ze ook kogelvrije vesten, dus is zeker geen schapenwol

de twaron zal zeer zorgvuldig worden aangebracht in zowel de laagkasten als de monitors waarin de Fostex FX120
zit

overigens vandaag de eerste versie van de laagkasten in elkaar gezet.
de woofers worden door de XTZ DSP amp aangestuurd en doen tot 67 hz mee
hier heb ik een behoorlijke piek zitten, welke ik deels weg zal halen

het laag loopt nu gemeten in room door tot rond de 27 hz 8)

de geplande MJ Acoustics ref 1 mkIII subwoofer doet even niet mee
eerste indruk na 2 uurtjes inspelen zeer goed

tevens zijn de monitor Audio RS8 voorlopig maar mijn nieuwe fronts in de HT

solitaire

Quote from: slobberbone on May  9, 2010, 17:16:01

Is er een regel om overstuffing te voorkomen bv ... gram per ...liter kastinhoud ? En waar voordelig te koop ?

In mijn speakers gebruik ik verschillende Helmholtz-resonatoren om specifieke frequenties in de breedband-kast en woofer-kast onder controlle te houden. De exacte vulling is tot stand gekomen nav. metingen. Het is lastig te zeggen hoeveel exact is gebruikt, oa. omdat in een resonator er van wol+twaron gebruik gemaakt is (heb je een erg specifieke toepassing, loond het zich te experimenteren welke toepassing van welke materialen optimaal werkt), maar nav. van wat ik overhield schat ik zo'n 5 a 6 gr/ltr voor de resonator waar alleen twaron in zit. Van andere gebruikers hoor ik ook hele andere getallen, maar over het algemeen is men verbaasd over de minimale hoeveelheid nodig.



W.
Hinterm Horizont geht's weiter.

fgroen

Interessant projekt.

Ik zou voor een Scan Speak laag unit gaan, omdat die maar tot 100 Hz hoeft te gaan. Scan speak staat bekend om afgrond diep en vol laag met relatief kleine units.

De taktiek om met een DSP niet bestaand laag bij te pompen werkt maar in heel beperkte mate. Ik heb dit uit eerste hand ervaren met mijn DEQX based speakers.

Wat veel beter werkt is om met een DSP een teveel aan laag energie glad te strijken. Dus... lekker dikke Scan speak unit, en dan het laag naar smaak tailleren.
Een aktief leven geeft meer voldoening dan een passief leven.

slobberbone

Hier RA-Subs een andere fraaie topic wb Unifield 3 kloon,

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?f=3&t=11265

Die Dayton woofer lijkt mij ook een erg goede voor het laag voor een schappelijke prijs :thumbs-up:

taaiewillem

Nog even over dat Angelhair: Ik heb me nu helemaal ingelezen en 'brononderzoek' gedaan. ;)
In het originele artikel van Dr Baily in Wireless World, halverwege 60-er jaren, is te lezen dat door het opnemen van compressiewarmte in de schapenwolvezels bij (snelle) indrukking, de effectieve inhoud van de speakerbox toeneemt. Bij optimale vulling is bijna isothermisch gedrag te verwachten. Theoretisch betekent dat een volumevergroting van bijna 40%. Bij een basreflexkastberekening moet hier absoluut rekening mee worden gehouden als er vulling wordt gebruikt. Gesloten luidsprekerboxen kunnen voor een gegeven afstemming ook kleiner worden. Practisch is een effectieve volumetoename van 20 % haalbaar. Dit kan ook de lichte verbetering van de SPL verklaren die toén al werd vastgesteld! De overdrachtsnelheid van warmte aan vezels is sterk afhankelijk van de relatieve fijnheid van de vezel. Hoe fijner de vezel, hoe beter/sneller de overdracht. Hier scoort de twaronvezel helemaal. Het wordt al met al wél een wervingspraatje voor Angelhair....
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

yorkie13

vandaag even kort mijn Seas L22 modules voor het laag onder de 90 hz aangesloten
onder de Fostex FX120

wow ! dat is toch even wat anders
deze 20 cm aluminium woofer zit in een 54 l kast en loopt door tot 32 hz
met de roomgain kwam ik tot 27 hz als -3db
de aansturing doe ik met de XTZ DSP amp (400 watt aan 2 ohm)

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

het laag zorgt er nu voor dat de Fostex gewoon beter aansluit
ik heb denk ik nu wel een stukje overlap in het laag tussen 70 en 90 hz
dit wil ik verder gaan tweaken

deze  SEAS Prestige L22RN4X/P (H1208) 8" Aluminum Cone
  20 cm Seas woofers gebruikt von Schweikert ook in zijn duurdere modeller
zoals de VR4mkIISR

zelf gebruik ik de 8 ohm versie en die is al fantastisch
ik zal vandaag eindelijk eens een plaatje van de huidige versie plaatsen

dre73

toevallig naar dezelfde woofer zitten kijken voor een maatje ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

welke , de L22 8 ohm of de 4 ohm versie

ik ga de huidige 8 ohm voor de 4 ohm versie vervangen, die heeft een langere slag en
zal net iets hoger belastbaar zijn

deze Seas dus       SEAS Prestige L22RN4X/P (H1208) 8" Aluminum Cone


dre73

ik denk dat voor een 3 weg de 8 ohm wat makkelijker zal zijn......
ik zit voor m`n eigen speakers toevallig na de mid van de vr4 te kijken($88 :D)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

die mooi Audax 17 cm  8)
ik heb deze VR4 een aantal maal mogen beluisteren en die zijn erg mooi

maar wat mijn clone betreft gaat het nu een beetje de kant op van een Fostex breedbander met een
bandtweeter als supertweeter, en een paar losse basmodules die meespelen tot 90 hz met DSP

een beetje het idee wat Lyngdorf doet met de BD woofers welke je tegen de wand moet plaatsen,
alleen wordt hier wel op 300/400 hz gefilterd

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Deleted member

Leuk om dit te lezen, zeker voor mij als welliswaar geen zelfbouwer maar wel Von Schweikert eigenaar! :) Let wel, Von Schweikert laat zijn drivers customizen met naar ik heb begrepen in de woofers grotere magneten en stijvere ophanging. Al gooien jullie dit laatste mogelijk op marketing, ik heb zo m'n redenen om dat absoluut wél te geloven/weten.  :)

QuoteAll VR Series use custom designed drivers with very high magnetic damping (low Qes) and stiff suspensions (high Qms). The tuning ratio is derived from a proprietary over-damped Theile/Small alignment with a total Q of less than 0.6, while the woofers themselves have a total Q below 0.3. By using an overdamped alignment, maximum tightness is assured due to oversized magnets, stiff suspensions, overvolumed enclosures, and a low tuning frequency.

NB. De 17cm Audax Aerogel drivers (AP170Z0) worden al een tijd niet meer gemaakt, de opvolgers in de VR4 SR MKII/III en VR5 SE/Anniversary zijn van A.A.C (het nieuwe Audax). Die B&C die dre73 laat zien lijkt met die schuimrubber rand en phase plug meer op de driver uit mijn VR5 SE MKII dan die van de VR4 SR's.

QuoteB) A few months later, in October 2008, Audax announced the availability of a new Nextel cone treatment, which was implemented on the VR-4's custom-built midrange driver. The Nextel coating improves the physical damping of the cone, reducing coloration to an amazing degree.
http://www.audiocircle.com/index.php?topic=69613.msg659877#msg659877

RA Subs veel plezier met het bouwen! Als het eindresultaat zelfs maar in de buurt komt van 't origineel heb je al een zeer mooie speaker!!  O0


dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

een mooie upgrade die je met de von Schweikerts gemaakt hebt 8)

en ik heb zeker het idee dat ik een heel eind het orgineel van de Unifield 3 benader
zeker wat de Fostex breedbander hierin doet

het grote voordeel van de DSP op het laag is dat deze goed aan de ruimte is aan te passen

dre73

dus de ultimo`s blijven in de berging? ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

hier de Unifielld 1 en 2, deze gebruiken duidelijk ook Seas units
en the men himself met de Unifield 3

de Ultimos komen op zolder

B.

Dit gaat heel wat worden :)  Ben benieuwd naar je foto's. Vergeet je die niet te maken, ook van de testopstellingen?