von Schweikert unifeild 3 clone , update

Started by yorkie13, May 2, 2010, 15:00:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

na een aantal maanden een lopend project maar weer opgepakt
de von Schweikert unifield 3, een luidspreker welke ik een aantal maal heb mogen beluisteren op
een aantal High End shows in Brussel en Rotterdam

deze luidspreker is in die mate bijzonder , omdat er gebruik wordt gemaakt van een Fostex FX120 breedbander en een
bandtweeter
voor het laag doet een 18 cm Seas woofer mee tot 100 hz
de bandtweeter wordt op een 10 khz afgefilterd

als bandtweeter ga ik een Fountek CD3.o gebruiken , de Fostex is reeds in mijn bezit en deze units zitten in een 8 liter gesloten kast
afgewerkt in zwarte pianolak

voor het laag ga ik een Seas 18NX001 woofer gebruiken , welke in een 28 liet basreflex afstemming komt
hiervoor heb ik kant en klare kasten kunnen aanschaffen waarin aalleen de woofer en baspoort in de fronts dient te worden ingefreesd

het laag zal worden aangestuurd door de XTZ 300 watt DSP amp en kan zo optimaal aan de ruimte worden aangepast

yorkie13

dus dit idee een beetje

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

de door mij gebruikte seas 18 cm woofer

yorkie13

ja, zeker nu de scanspeaks even naar zolder verhuisd zijn

vooral het nagenoeg ontbreken van een filter tussen 100 en 8000 hz spreektme erg aan
alleen heeft de Fostex een baffle step correction nodig

dre73

die nextel`s vind ik fraaier als de scan-speak 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

de parameters van de Seas 18nx001
het laag in de 28 liter kast heeft een -3db van rond de 38 hz, dus 35 hz moet haalbaar zijn
in room en actief aangestuurd

Typ Tiefmittelton
Imp. (Zn/ohm) 8
Freq.(Hz) 30-3000
Music (W) 250
Nominal (W) 80
SPL (1W/1M) 87,50
VC (d) 39
VC (h) 20
Hag (mm)  6
Xmax +- (mm) 14
Max.Mech..Auslenkung+-(mm) 22
Flussdichte (T) 1
Magnetgewicht(Kg) 0,06
Gesamtgew. (Kg) 2,15
Re (Ohm) 6,3
VC (Le/mH) 0,43
BxL/NA (F/I) 7
fs 40
Mms/g 13,7
Luftlast(g) 0,86
Cms (mm/N) 1,2
Mech.Widerstand(Ns/m) 1,77
Sd cm2 126
VAS 24
QMS 2,08
QES 0,41
QTS 0,34
Membranmaterial Nextel/Papier
Sicke Material Gummi
Korb Material Aluminium
Außendurchmesser (mm) 176,00
Einbaulochmaß (mm) 145
Einbautiefe (mm) 81

slobberbone

Quote from: RA SUBS on May  2, 2010, 15:17:45
dus dit idee een beetje

Vreemd , zo,n Excel woofer en dan maar inzetten tot 100 Hz ?

Aangezien jij hem aktief aanstuurd met dsp is een andere woofer in gesloten behuizing geen betere optie ?

yorkie13

ik wil zo dicht mogelijk bij het principe van de Fostex breedbander blijven met een woofertje en een bandtweeter erbij
ipv de magnesium woofer heb ik de nextel variant genomen van de Seas woofer.

slobberbone

Quote from: RA SUBS on May  3, 2010, 09:05:22
ik wil zo dicht mogelijk bij het principe van de Fostex breedbander blijven met een woofertje en een bandtweeter erbij
ipv de magnesium woofer heb ik de nextel variant genomen van de Seas woofer.

Begrijp ik dat je dicht bij de Fostex wil blijven vandaar de 100 Hz overname,

Maar de Excel kan veel meer dan 100 Hz vandaar mijn opmerking. V.S Unifield 3 staat vooral bekend om zijn strakke diepe laagweergave en dat is bereikt door meerdere kamers en soort van transmissielijn de kastwanden zijn incl. dempingsmatriaal 5 centimeters dik :o.

Maak jij hem ook zo met de Nextel woofers als de Unifield 3 ?


yorkie13

nee , gewoon een eenvoudige basreflex afstemming met een -3 db van 38 hz
wel actief aangestuurd, dus daar zit nog wat ruimte in

wimck55

Ik heb inmiddels als achterluidsprekers het top cabinet van de unifield 3 met de Fostex breedbander en baspoort in gebruik.
De kast is identiek alleen een maatje groter (12 liter)
Ik ben zeer onder de indruk van de prestaties en het is helemaal in balans met mijn Unifield3's

Ralf: als je Unifield3 clone klaar is mag je ze wel eens naast mijn Unifields zetten voor een vergelijking!

yorkie13

lijkt me leuk wimck55
maar ik ben voorlopig nog wel even bezig om de wooferkasten naadloos aan te laten sluiten
zeker daar ik dit actief wil doen

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

andere 18 cm woofers, ze hoeven maar tot 100 hz mee te spelen

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.


dre73

ben je posts aan het opvoeren? :D
wat komt er nu in?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

ben bij Peerless aan het kijken
misschien wel Eton is ook mooi

de kast is 28 liter , dus daar zit ik aan vast

dre73

eton is mooi ruimtelijk en gedetaileerd,maar niet enorm krachtig van klank.
ik vind het echt erg fraai,maar dat kan ik uiteraard niet voor jou bepalen.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

slobberbone

Quote from: RA SUBS on May  8, 2010, 20:05:45
ben bij Peerless aan het kijken
misschien wel Eton is ook mooi

de kast is 28 liter , dus daar zit ik aan vast


Ik dacht dat het al vast stond welke woofer er gebruik wordt  ??? Ik zou de kast wat groter maken bv 40 liter gesloten dan hoef je ook niet van die lelijke stands te maken als bij de Unifield 3. Dan kun je ook een wat grotere woofer gebruiken.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

wimck55

Kun je dan nog wel van een Unifield 3 clone spreken?

yorkie13

de kast groter maken wordt lastig, daar deze vaste afmetingen heeft
meer als 28 liter zit er niet in

yorkie13

vandaag 2 extra frontjes besteld voor de laagkasten
zo kan ik verschillende woofers uitproberen

als demping heb ik 2000 gram twaron Angelhair besteld, zeker na het lezen van het artikel van Fritz de Wit
over de Wilson watt puppy, waarin hij dit materiaal ook heeft toegepast

misschien ook eens in mijn scanspeak ultimos proberen