Ervaringen Piano HT-3200

Started by -V-, September 7, 2003, 17:35:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-V-

Graag had ik wat input van de forumleden omtrent de Piano HT-3200 ...
Hoe presteert hij in een volledig verduisterde ruimte, aangesloten met component video op de dvd speler (Niet PS - Ik dacht dat de 3200 Over een degelijke deinterlacer beschikte ... )

Hoe zou deze PJ zich verhouden tov. Infocus X1 -Sanyo PLV-Z1 - Epson TW-100 ...

Met een 4 voudig kleurenwiel denk ik geen last meer te hebben van het regenboogeffect ?

Alle info & opinies zijn welkom,
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

FrankL

Hoi,

Ik heb de 3100, en die is vergelijkbaar.
De Piano is erg makkelijk te bekijken, het is een van de populairste digitale projectoren hier, dus demo-mogelijkheden zat.

Je ziet nog wel regenbogen, maar het is naar ik verwacht een stuk minder erg dan bij de Infocus X1. Een 2x kleurenwiel is eigenlijk niet van deze tijd.
Ik zou hem verkiezen boven de X1.
De Sanyo PLV-Z1 is echt een kwestie van bekijken. Ik zou hem zelf niet in huis willen hebben gezien het kippegaas, maar hij is best populair, dus die mening deelt niet iedereen. Is dus eigenlijk niet vergelijkbaar met de Piano, is een heel ander soort projector.

De Piano geeft een mooi beeld in een verduisterde ruimte. De lichtopbrengst is voldoende voor een redelijk groot beeld. 2m is geen probleem bij een goede afstelling.
Het contrastbereik is vergeleken met de nieuwste DLP's aan de lage kant. Het zwart is dus redelijk zwart, maar niet superzwart.

De Piano heeft een prima de-interlacer, dus je kunt er goed een niet-PS speler op aansluiten. Ik heb bij films nooit problemen met de-interlacen.

Ik zou de Piano nu niet nieuw kopen. Voor 3500 EUR heb je nu een veel mooiere projector. Maar 2e hands is het een leuke projector voor de juiste prijs.
Ik zou hem dus gewoon eens ergens gaan kijken.
(Ik heb er zelf nu al 1700 uur plezier van, maar ga over een half jaartje wel upgraden naar iets veel beters [en duurders])
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Grindtegel

Ik heb er ook een gehad (een 3100). Was daar altijd heel erg tevreden mee, ben echter overgestapt op crt.

Ik kan je de Piano zeker aanraden. Mooi beeld, goed zwart en mooie kleuren. Regenboog valt reuze mee, maar als je er gevoelig voor bent zul je er wel last van hebben.

In vergelijk met de Sanyo vind ik de Piano toch wel een stuk beter.

Het enige nadeel van de Piano is het dithering effect, een soort van ruis in beeld bij pans.

De x1 heb ik zelf nog niet gezien, maar mijn vermoeden is dat de Piano beter is (conclusie n.a.v. vele posting hierzo).

Als je doelt op de 2 piano's die hier worden aangeboden in het 2e hands gebdeelte, dat zijn beide goede aanbiedingen denk ik.

Nieuw zou ik nu ook geen Piano meer aanschaffen. Dan zou ik gaan voor de Toshiba MT500, die 3500euro moet kosten.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

-V-

#3
Het gaat inderdaad over de 2dehands 3200 die hier wordt aangeboden...
8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

J.A.F._Doorhof

Hi,

Sluit de X1 niet zo makkelijk uit, de X1 heeft een zeer mooi beeld, als je de RBE weg denkt dan is het voor het geld een betere keuze dan de Piano ben ik bang. (sorry).
Ik heb met de Piano gewoon echt last van de lage lichtoutput en de dithering.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Tuurlijk, als je de nadelen van de Infocus wegdenkt is dat een betere keuze  ::)

FrankD, ik vraag me af of je ooit een goed afgestelde Piano gezien hebt.
Als je de gamma perfect afstelt, de lichtopbrengst maximaliseert met de greyscale calibratie en de kamer verduistert, is de lichtopbrengst meer dan voldoende voor 2m, zelfs met een doek zonder gain.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Hi,

ik heb er een stuk of 4-5 gecalibreerd waarvan 2 zelfs erg kort geleden.
Maar laat ik het anders stellen, heb jij een GOED gecalibreerde X1 gezien, want tussen uit de doos en gecalibreerd zit een wereld van verschil.

Het RBE is het enige wat je tegen kan houden bij de X1, MAAR dithering is een stuk beter dan de Piano en tevens DCDi, hoewel de SIL ook zeer goed is.
Het blacklevel van de Piano ligt iets lager dan de X1 maar je krijgt daar wel een VEEL hogere lightoutput voor terug een klein ND filter fixed dit en uiteindelijk heb je een WAANZINNIG Plaatje voor nog geen € 1500,00 met calibratie en filter.

De techniek staat niet stil bij de Piano  ;)

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Nee, ik heb geen goed afgestelde X1 gezien. Alleen op het beamertreffen3.
Dus ik ga af op de specs van het kleurenwiel, aangezien er heel specifiek naar gevraagd werd door -V-.

Jij bent toch ook niet echt gevoelig voor regenbogen? Dus je moet voorzichtig zijn met een oordeel daarover. Ik zie zelfs regenbogen bij een CRT.

Dithering zal ongetwijfeld minder zijn bij de Infocus. Dithering is (onder meer) gerelateerd aan het kleurenwiel. Een langzamer kleurenwiel -> minder dithering.

Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

J.A.F._Doorhof

Hi,

Een CRT  kan ONMOGELIJK regenbogen hebben.
Ik geef trouwnes ook altijd aan dat mensen zelf moeten kijken, over gvoeligheid ...... ik ZIE de regenbogen wel maar kan me er niet aan storen bij dit soort projectoren, zodra je boven een bepaald budget gaat ga ik me er wel aan storen.

Ik krijg wel koppijn van DLP's.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: J.A.F._Doorhof on September  7, 2003, 20:03:51
Een CRT  kan ONMOGELIJK regenbogen hebben.
Duh!
Hier is al eens uitgebreid over gediscussieerd. Maar dat wordt wel erg off topic.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

-V-

#10
Hmmm ... *This is getting Ugly *  8)

Nog mensen met Piano PJ's Of mensen die de piano al eens kunnen
vergelijken hebben met een PJ in de klasse 1500-3500 Euro ?
Mijn kameris volledig verduisterd en ik ga zeker niet groter dan 2 M breed projecteren.

Ik hoor hier wel mensen zeggen dat de Z1 niet zo'n mooi beeld geeft als de Piano,
maar de X1 wel ? ik dacht dat de X1 en de Z1 aan elkaar gewaagd waren ( elk met zijn technologie specifieke flaws (Regenbogen vs. kippegaas). IK verwacht eigenlijk ook dat een PJ met nieuwprijs van 3000 $ beter moet doen dan de vorig genoemden ? of ben ik mis ?
Mijn DVD speler is een Sony DVP-ns 900 en ik heb momenteel geen zin om die te vervangen voor een PS DVD.
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

FrankL

Quote from: -V- on September  7, 2003, 20:30:09
Hmmm ... *This is getting Ugly *  8)
We zijn wel wat gewend  ;D

Quote
Mijn DVD speler is een Sony DVP-ns 900 en ik heb momenteel geen zin om die te vervangen voor een PS DVD.
Is ook niet nodig als je een projector koopt met ingebouwde de-interlacer.
Hou er wel rekening mee dat veel projectoren macrovisie niet zo leuk vinden. De Piano is er daar een van. Je zult mogelijk wat beeldvertekening krijgen bovenin het beeld. Niet heel erg, maar je ziet het wel.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

-V-

eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Erik

ik denk dat hij macrovison bedoeld (kopierbeveiliging), maar vertel eens Frank dat niet elke PJ dit ondersteund is nieuw, ook voor mij.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FrankL

Wel eens van de zoekfunctie op het forum gehoord? Erg nuttig.

Kijk maar eens hier voor macrovisie-problemen:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=56;action=display;threadid=9983;start=msg109435#msg109435
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Erik

#15
Wat ik me van verschillende reviews nog kan herinneren (ik was ooit ook in de markt voor een 3100/3200, maar het was me te duur).
Dat het een erg goede PJ was. Zolang je maar niet meer dan 180 cm breed projecteerde. Had je meer dan genoeg licht, een perfect beeld met een 3D werking en een erg goede deinterlacer.
de 3100 is leuk, de 3200 is leuker (zoomlens).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

FrankL

En de 3200 ondersteunt progressive input. De 3100 alleen interlaced (en maakt dit zelf progressive met de ingebouwde SIL chip).
Als je bijv. een Philips 963SA hebt kun je bij de 3200 kiezen voor de deinterlacing in de speler (faroudja) of in de Piano (SIL). Bij de 3100 heb je geen keuze (alleen in de Piano).
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

-V-

Welk scherm past het best bij een Piano ? ik dacht aan 1.8 m breed 16/9.
Gain ? merk ? grijs of wit ?

Budget is an issue ! dus DIY is ook welkom , Tommy doek maybe ?

Thx
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Rob_Dingen

Hoi V

Ga gewoon bij wat forumers kijken mijn voor keur gaat naar de Piano omdat die een stuk minder last heeft van het regenboog effect en ook met de X1 moet je niet veel groter gaan dan 180cm scherm

Rob

Andre

Voor ik een pj ging kopen, ben ik op bezoek geweest bi iemand met een Piano 3100. Dat was voor mij de eerste aanraking eigenlijk met een projector dus ik was meteen al onder de indruk natuurlijk.. :) Ik ging er eigenlijk al vanuit dat dat hem zou worden.. Tot ik tijd daarna bij ieman ging kijken met een X1 ( en een Epson tw100 maar dat terzijde). Ik ben zo'n gelukkig typ dat helemaal geen regenbogen ziet, dus daar heb ik zowizo geen last van. Maar dat dithering wat Frank zei, dat stoorde me enigszins wel bij die 3100. Ik kon er mee leven maar zag het wel vaak. Bij de X1 viel me meteen op dat dat veel minder was. Ik vond het beeld veel prettiger om te kijken. En omdat dat ding de helft goedkoper was, was voor mij de keus snel gemaakt! :)

idd, gewoon hier en daar gaan kijken. ik zou je uitnodigen als ik helaas na de aanschaf van die x1 niet allerlei 'familie-problemen' kreeg waardoor die x1 nu nog steeds niet hangt . :( :(
----------------
Signatures suck!  ;)

Barabas

Hmmm,

'k heb zelf de Infocus ScreenPlay 4800. Je mag altijd komen kijken. je moet daarvoor wel richting Arnhem...
Denon:        AVR-4306 /  DVD-2910
Elac:            FS-209.2 front / CL-305 rear  / CM-80/4 centre
Pioneer:       PDP 435-HDE
Dreambox:   7000 (2x) Sennheiser:   580 Precision / PX100

Selmar_Cleef

Als je naar een DLP gaat kijken om uit te vinden of je last hebt van het regenboog effect, ga dan niet raar met je hoofd of ogen bewegen.
Gewoon naar de film kijken. Tijdens een film zit je ook geen rare bewegingen te maken mag ik hopen. Ik heb een keer het regenboog effect gezien bij een Piano, daarna niet meer. Ligt ook aan de film die je aan het kijken bent. Een film met grote witte vlakken en daarin donkere stukken zijn wat gevoeliger om het regenboog effect te zien/krijgen.