Speaker keuze

Started by Superbuis, September 7, 2003, 17:01:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Superbuis

Hallo!

Ik wil een nieuwe set aanschaffen en ben er nog niet eens uit welke het moet worden. Dit ligt ook aan het feit dat ik nog wat vragen over speakers heb, waar ik graag wat meer helderheid over wil hebben.

In eerste instantie wil ik alleen een set van een tuner/versterker, een dvd speler en 2 speakers hebben. M.b.t. de speakers heb ik de volgende vragen:

- Waar moet ik op letten als ik in de toekomst deze speakers wil gebruiken in combinatie met een surround set?
- Heb ik het juist dat surround sets met name bedoeld zij voor films?
- Ik luister vrij vaak naar dance/trance muziek. Maar ook hedendaagse bands vind ik erg goed. Ik hou in ieder geval niet van klassiek. Naar welke merken moet ik dan uit gaan kijken?
- Verder vraag ik mij af hoe het precies zit met standaarden als 5.1 en 6.1. Als ik dus 2 speakers heb aangeschaft, en koop hier later dan nog 2 rear speakers, een centre speaker en een sub woofer bij, dan kom ik op 5.1?

Tot zover mijn vragen. Ik weet dat ze vrij algemeen zijn, maar om een keuze te maken in het soort tuner/versterker zijn dit (naar mijn weten) belangrijke vragen om mee verder te gaan.

Bedankt alvast!

Groeten,
Jacco

Hopper

Wat dat 5.1 betreft zit je goed ja. Waar je op moet  letten met uitbreiding van 2(stereo) naar 5.1 is dat het klankbeeld overeen komt.
Dus speakers van hetzelfde merk kopen en uit dezelfde serie. Hoeft niet persé het zelfde type te zijn.Dus voor achter zou je een eenvoudiger model kunnen nemen. Hangt er uiteraard ook vanaf hoeveel je wilt of kunt uitgeven.

Superbuis

Bedankt voor je reactie Hopper!

Dus wat jij me aanraadt is om direct ook de rear speakers aan te schaffen? Omdat je aangeeft dat ik misschien voor een eenvoudig model moet kiezen. Maar dit zal dan betekenen dat ik ook een center speaker en een sub woofer moet aanschaffen? Ik zou hier liever nog even mee wachten (gezien mijn budget....)

Groeten,
Jacco

DrBoom

Zoals hopper zegt, zorg ervoor dat je later je bestaande frontspeakers nog kan uitbreiden naar surround, en liefst binnen dezelfde reeks en merk.
Als luidsprekers zou ik eens kijken naar Infinity Alpha series, Magnat en Canton bijvoorbeeld, of eventueel de 600 reeks van B&W.
Allemaal leuke merken die ook nog betaalbaar zijn (hangt er natuurlijk vanaf welk model je neemt hé :) ) en die voor trance en dance goed kunnen dienen.
Ik denk dan wel dat je beter af bent met de grotere modellen telkens, omdat die wat beter tegen al dat geweld bestand zijn ;)
Bij Infinity bijvoorbeeld een Alpha 50, lijkt me daar wel een geschikte speaker voor, kost iets van een €700 - 800 per paar.
Wil je goedkoper gesteld zijn kan je misschien een JBL LX2005 kopen, die zit rond de €500-600 per paar.
Heb je een groter budget, dan kan je de DM604 van B&W eens proberen, zit op €1300 per paar.
Let wel op dat je later je surround zal moeten vervolledigen met de reeks die je genomen hebt voor je frontspeakers.
Dus als je dure frontspeakers neemt, komen daar later nog een dure center en een dure subwoofer bij.
En meestal nog een dure versterker ook ;p

En ja, 2 frontspeakers + 1 center + 2 surroundspeakers + 1 sub = 5.1 ;D

Superbuis

Hartelijk dank DrBoom (toevallig ook dezelfde muzieksmaak?  ;D)

Met dit antwoord kan ik eerst prima uit de voeten!

Groeten,
Jacco

Johan Van Gompel

Quote from: Superbuis on September  7, 2003, 17:41:41
Ik zou hier liever nog even mee wachten (gezien mijn budget....)

Hoeveel wens je maximaal uit te geven?
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Superbuis

Ik wilde in eerste instantie in totaal 1000 euro uitgeven voor het volgende:
- tuner/versterker
- dvd speler
- een set boxen (2 stuks)

Maar misschien is dit een beetje aan de krappe kant. Wel heb ik inmiddels gelezen dat een goede 2-weg set boxen het prima kan doen? Het is beter dan een goedkope 3-weg set boxen in ieder geval. Heeft iemand ervaringen het het verschil tussen 2 en 3 weg boxen toevallig? Het scheelt toch wel aanzienlijk in de prijs geloof ik....

Groeten,
Jacco

skullsplitter

Dat haal je wel, en als je slim bent dan zoek je eens voor speakers in Duitsland, ik wil zelf speakers van Magnat (motion reeks) kopen en die zijn hier met de lichtste subwoofer in totaal 700 euro minimaal, terwijl ze in Keulen met de zwaarste sub gewoon voor 479 te koop staan...

Dat scheelt je dus je rears en kabels ;)

Receiver en DVD speler scheelt nauwelijks, al zou ik eerder een dikke reciever opzoeken dan een beetje van beiden... Ik gebruik zolang mijn Xbox als DVD speler, wat overigens prima gaat, waar ik dan later misschien een losse DVD speler bijkoop.

Succes met je zoektocht!

Superbuis

Ook jij bedankt voor je reply skullsplitter (whatever that may be ::))

Ik was inderdaad van plan op de dvd te bezuinigen. Gewoon een simpele JVC van 150 euro ofzo moet voldoende zijn dacht ik. Ik snap eerlijk gezegd toch niet zo waar de grote verschillen in dvd spelers zitten.

Bedankt voor de tip over Duitsland. Ongelofelijk dat dit zo veel kan schelen! Heb je toevallig een paar goede links bij de hand? Het liefst in Noord-West Duitsland want ik woon in Groningen :)

Groeten,
Jacco

fronskyy


skullsplitter

Quote from: fronskyy on September  8, 2003, 23:45:21
Kijk eens op www.guenstiger.de

Groet,
Harry

Juist, daar ben ik ook op het adres in Keulen gekomen... nou heb ik mijn Oma in Maastricht zitten, dus moet mijn pa wel eens kunnen charteren als ik mijn motivatie erbij geef ;)