Subwoofer test

Started by msc449, September 7, 2003, 12:29:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

msc449

Wie weet welke muziek titels geschikt zijn om je sub mee te testen. Dus nummers met mooie subtiele bassen. (geen 100 beats per minuut)

Ik zag er al een op het forum, deze was van Enya (Longships). Dit zijn zeer mooie subtiele lage tonen die erin zitten.

Deze plaat zal ik trouwens ook laten horen als ik mensen mijn subwoofer laat horen. Dan hoop ik dat ik ze duidelijk kan maken dat een subwoofer niet alleen gebruikt hoeft te worden voor pompende bassen, als jullie begrijpen wat ik bedoel. Dat er meer is dan ''boem boem''.

pong38

Persoonlijke favoriet is :

Rain - Madonna

Veel lange stukken met laag en sublaag.

Ron

VlisChris

Rabbit Run - nummer 16 van 8 Mile Original Soundtrack. Heerlijke diepe bass die constant is.
mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

J.A.F._Doorhof

Broken arrow van We are Soldiers
Creecking Pipes van The Haunting

Op muziek gebied.
Elke CD met een goede NATUURLIJKE basloop.

Wat ik ook wel eens gebruik is het nummer Music van Madonna.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hertog_Martin

Quote from: christiaan sauer on September  7, 2003, 13:41:30
Rabbit Run - nummer 16 van 8 Mile Original Soundtrack. Heerlijke diepe bass die constant is.
mvg,

Christiaan

hmm die cd heb ik, morgen ff luisteren
Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

garmtz

Een aantal nummers van de soundtrack van Hable Con Ella. Prachtige muziek ook nog trouwens.

msc449

Bedankt voor de tips.

Enya- the Longships heeft een zeer mooie diepe bas.

Mvgr, Mark

-SVS subwoofer 20-39 PC1
-verder nog niets.

CaveMonkey


Even over muziek gesproken, hoe laag gaat een beetje basgitaar?

Ik gebruik vaak een mooi stukje van Feels like rain van Ilse de Lange. Dit nummer heeft daar een prachtige basgitaar solo in zitten, smullen, en ik vroeg mij af hoe laag zoiets gaat.

Voor de liefhebbers, het gaat om de 'Dear John' CD, waar Ilse de Marlboro Flashback tour doet. Ze zingt allemaal liedjes van John Hiatt.

Groetennnnn,
Marco

garmtz


Spacebass

#9
QuoteEven over muziek gesproken, hoe laag gaat een beetje basgitaar?

Hoe laag wil je hebm hebben  ;D
Linkje

CaveMonkey

Wauw interessante link! Tanx! Ik zie dat een een bassguitar ruim onder de 80 Hz kantelfrequentie zit, dus zal dat loopje in Feels like rain vast (grotendeels) door de sub geproduceerd worden.

Tanx!
Marco

Spacebass

Graag gedaan :)

(ik moest mijn naam wel eer aan doen  ;) )

Sullivan

Quote from: CaveMonkey on September  8, 2003, 14:32:43
Wauw interessante link! Tanx! Ik zie dat een een bassguitar ruim onder de 80 Hz kantelfrequentie zit, dus zal dat loopje in Feels like rain vast (grotendeels) door de sub geproduceerd worden.

Tanx!
Marco
Inderdaad leuke link. De laagste bassguitar snaren gaan zelfs tot 17.32 Hz :o.

Wil die cd van Ilse wel eens lenen ;).

mvg,
Frank

Spacebass

Ja, je moet wel bedenken dat een normale bass (4 string electrisch! EADG getuned ) zo'n beetje stoppen bij de 40 Hz.
Ik gebruik zelf een 5 snarige met een lage Bdie zit zo rond de 30 Hz.

Kwizi

Mijn favo voor de subwoofer is:

Eagles Hell freezes over (dvd) en dan Hotel california

Als er dan op die TamTams (noem het maar even zo) geslagen wordt in de intro dan komen de rillingen over de ruggegraat;)

Groetjes

garmtz

De grap is dat als je die lekker vet en hard hoort, volgens mij de subwoofer veel te hard staat. Ik heb bij mij thuis die trom nooit zo extreem gehoord als op shows e.d. Of er moet wat mankeren aan mijn sub/kamer natuurlijk...  ???

Spacebass

QuoteTamTams
Quotetrom

Come on, shake your body baby, do the Conga  ;)

VlisChris

bij mij valt die trom ook niet zo bizar meere op. Heb hem een tijdje zo gehad at je hem echt goed kon horen, maar even opnieuw afstellen, en dat probleem is ook weer over ;D. Nu hoor je hem wel, maar niet zo bizar.
Mvg,

Christiaan
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Mandragore

#18
Quote from: garmtz on September 18, 2003, 16:08:47
De grap is dat als je die lekker vet en hard hoort, volgens mij de subwoofer veel te hard staat. Ik heb bij mij thuis die trom nooit zo extreem gehoord als op shows e.d. Of er moet wat mankeren aan mijn sub/kamer natuurlijk...  ???
Hmmm, ik schrok me al te pletter van dat diepe geluid van die trom toen ik die luisterde op de 5 ITC oktaven zonder sub in de luisterruimte van ITC. Dat vond ik al onnatuurlijk diep en prominent aanwezig klinken.

Maar ja, ik heb nu nog maar een all-in-one Pioneer XV DV 55 met een eenvoudige sub, dus dat is zeker geen geschikte referentie om het mee te vergelijken. Ik ging niet voor niets bij Frank luisteren ;)
Als 't niet kan zoals 't moet, dan moet 't maar zoals 't kan!

jaco

De eagles blijft een DTS mix natuurlijk.. Je moet wel laten horen dat er iets anders is dan bij Dolby, dus hup doe een gooi aan de bas regelaar.

Verder weinig echte aanraders. Qua CD gebruik ik vaan een track van Madonna. Op DVD-A heb ik een aardige van Weather Report.

Ik denk overigens dat niet speciaal de allerlaagste frequenties je sub doen schijnen, maar meer de iets hogere waar de gemiddelde sub meer druk levert dan onder de 20 Hz..
Mijn ervaring is dat de "kick"meer lijtk te komen van rond de 40 Hz. Aan de t abel van Spacebass te zien zit er ook verassend weinig informatie onder de 20 Hz, wat ik ook wel al wist. Die 64 feet orgelpijp is natuurlijk waanzin met zijn 8,x Hz, zou er ooit 1 nummer voor gecompenseerd zijn ?

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Spacebass

#20
Iets vergeten te vertellen overigens...

Dit gaat om redelijk "Normale" muziek instrumenten. Als wij naar electronische instrumenten kijken (Synthesizers/Samplers) is het laagste laag natuurlijk zo laag als je maar wilt.

Het was overigens vroeger (en nog) noodzaak om een ristrictie te maken op het frequentiegebied volgens RIAA normen (zoals het signaal weggeschreven werd op de master/patrijs). In de tijd van de LP had je anders het fysieke probleem dat de naald simpelweg de groef zou verlaten of zelfs zou beschadigen.

Voor meer interesse zoek met google naar "RIAA Correction" of voor een leuke uitleg Link

HJ

moby '18' gaat ook lekker hoor :)