Focal DIY Subwoofer

Started by thommy, November 14, 2002, 23:24:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Hi,

Moet dan toch even reageren ;D.

Het afstellen via muziek vindt ik geen bruikbare methode voor LFE daar je nooit weet hoe de muziek is opgenomen, roze ruis is de enige goede manier om precies te zien wat er gebeurt.

Ik ben overgestapt van een parametriq EQ naar de DSP8024 en zelfs met nameten kom ik geen problemen tegen, ik geef daarom de voorkeur aan de DSP-8024, ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn kamer weinig problemen heeft, daar ik als eerste de kamer acoustiek aangepakt hebt, ook als je de curve bekijkt zitten er geen extreme cuts in de curve (max -3dB), daarbij komt dat ik/wij de EQ's ALLEEN gebruiken op het LFE kanaal en niet op de mains, maw de EQ werkt van 120-20hz, mischien dat dat scheelt ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jag

Quote from: J.A.F._Doorhof on December 26, 2002, 11:24:55
Hi,

Moet dan toch even reageren ;D.

Het afstellen via muziek vindt ik geen bruikbare methode voor LFE daar je nooit weet hoe de muziek is opgenomen, roze ruis is de enige goede manier om precies te zien wat er gebeurt.

Ik ben overgestapt van een parametriq EQ naar de DSP8024 en zelfs met nameten kom ik geen problemen tegen, ik geef daarom de voorkeur aan de DSP-8024, ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn kamer weinig problemen heeft, daar ik als eerste de kamer acoustiek aangepakt hebt, ook als je de curve bekijkt zitten er geen extreme cuts in de curve (max -3dB), daarbij komt dat ik/wij de EQ's ALLEEN gebruiken op het LFE kanaal en niet op de mains, maw de EQ werkt van 120-20hz, mischien dat dat scheelt ?

MvrGr.
Frank

Wat smaart live doet, is een reference signaal (bijvoorbeeld van je cd speler) vergelijken met het signaal van de meetmic. Dus of je nou pink noise of muziek gebruikt maakt dan niet uit in principe omdat hij alleen kijkt naar het verschil tussen beide (tenminste, dat doet ie in transfer function mode).

Wat betreft die acoustical treatment die je hebt toegepast: 100hz absorberen lukt niet met een stukje schuim tegen de muur aan.
Maar hoe heb je de kamer gemeten? Of heb je alleen maar ge-auto-Q-ed?

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als er inderdaad vergeleken wordt dan is dat inderdaad de juiste manier.

Hoe heb ik de kamer aangepakt ;D.
Geloof me dat daar HEEL goed over is nagedacht.
We werken met oa difussers, en mirrorpoint behandelingen.

Heb mijn HAA niet voor niets gehaald, dan wil ik het gebruiken ook ;).

Ik heb de kamer eerst met een RTA (Spectra) gemeten en met een analoge parametric EQ de pieken aangepakt (2 opvallende). Dit heeft tijden zo gewerkt, en ben daarna voor de test overgestapt naar de 8024 en heb deze geauto-Q-ed en daarna nagemeten, de resultaten waren iets beter dan ik met 2 banden analoog voor elkaar kon krijgen, ik bleef namelijk een klein piekje houden die ik niet kon corrigeren omdat ik maar 2 banden tot mijn beschikking had.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Jo Kumpen

#153
SUPER SUBS!!!  :o :o :o

Nog nooit gehoord! Ik ben bij één van de weinigen die deze klassesubs heeft gehoord (denk 'k). Onvoorstelbaar. Als 'k kon zou ik onmiddelijk 1tje meenemen!

Misschien nog iets voor in de toekomst, zo'n DIY-subje (-je ?;D?). Ik dacht vroeger dat DIY een slecht afkooksel was voor mensen die de 'echte' niet konden/wilden betalen. Maar daar is nu 't tegendeel van bewezen, en hoe!

Niet te doen!  :D

Thommy, stuur mij aub iets als je nog van deze stunts gaat uithalen. Ik ben zeker benieuwd naar elk resultaat van jou breinwerk. De vraag is:'Waar gaat dit eindigen?'.

Met bewonderingswaardige groeten, Jo Kumpen.

(Klinkt misschien een beetje te enthousiast, maar ze zijn echt wel goed)
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground.

thommy

#154
Quote from: TheSeparator on December 17, 2002, 01:24:19
Hoi Yves,

Proficiat met het resultaat. Ik heb zojuist de plaatjes aan mijn echtgenote laten zien en tevens de plaatjes van de ASW800s op jouw homepage.

Ze zijn zo fors nog niet.

Geniet van de beleving !

Groeten,
Gerard



Hallo Gerard, bedankt kerel.

Nog steeds 'weg' van je ASW'tjes ;D

En ja, Focals zijn niet echt de kleinsten, maar een kist van 200 liter valt toch nog mee hoor.
Zie foto, ben zelf ook geen reus (1,76 m).

Sorry voor men kop :o, maar dit geeft een idee hoe groot deze subs zijn.


Jo Kumpen

je moet 'm bijna aan de ketting leggen met z'n eigen drinkbakje ;D

Wat een beest!

Mvg ;)
Keep your eyes on the stars and your feet on the ground.

thommy

Quote from: Jo Kumpen on February  5, 2003, 18:32:47
je moet 'm bijna aan de ketting leggen met z'n eigen drinkbakje ;D

Wat een beest!

Mvg ;)

;D ;D

Even de foto aangepast:



;D ;D

MrPink

LOL - veel beter! ;D

Groetjes,
Oscar

blackball147

ik ben ook 1 van de gelukkige die heeft mogen genieten van deze HT.

over een BRRRRR gevoel gesproken........

bij Jurassic Park III dacht ik dat die ' gigantosaurus' naast mij stond te trappelen  ;D

nogmaals: een super-referentie-set., maakt ook het DIY gebeuren interessanter nu je ook eens het resultaat kunt bewonderen.

The Foundation

Quote from: Jo Kumpen on February  5, 2003, 18:32:47
je moet 'm bijna aan de ketting leggen met z'n eigen drinkbakje ;D

Wat een beest!

Mvg ;)

Wie of wat bedoel je??
Die sub of thommy?

jaco

Quote from: blackball147 on February  6, 2003, 16:48:59
ik ben ook 1 van de gelukkige die heeft mogen genieten van deze HT.

over een BRRRRR gevoel gesproken........

bij Jurassic Park III dacht ik dat die ' gigantosaurus' naast mij stond te trappelen  ;D

nogmaals: een super-referentie-set., maakt ook het DIY gebeuren interessanter nu je ook eens het resultaat kunt bewonderen.

Kun je ook omschrijven waarom je BRRR schrijft.

Ik zou ook eens moeten luisteren naar zijn set, maar ik heb gehoord dat Yves nogal luid demo's geeft.

Let op: ik  bedoel dit niet als kritiek !

Het gevaar in zeer luide demo's is dat je alleen al door het volume onder de indruk bent. Dus vandaar mijn vraag. Is de plaatsing van de geluiden zo goed dat de dino naast je leek te staan, of was de bass zo luid dat je dacht het moet wel vlak bij me zijn.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

thommy

#161
Quote from: jaco on February  7, 2003, 12:43:28
Quote from: blackball147 on February  6, 2003, 16:48:59
ik ben ook 1 van de gelukkige die heeft mogen genieten van deze HT.

over een BRRRRR gevoel gesproken........

bij Jurassic Park III dacht ik dat die ' gigantosaurus' naast mij stond te trappelen  ;D

nogmaals: een super-referentie-set., maakt ook het DIY gebeuren interessanter nu je ook eens het resultaat kunt bewonderen.

Kun je ook omschrijven waarom je BRRR schrijft.

Ik zou ook eens moeten luisteren naar zijn set, maar ik heb gehoord dat Yves nogal luid demo's geeft.

Let op: ik  bedoel dit niet als kritiek !

Het gevaar in zeer luide demo's is dat je alleen al door het volume onder de indruk bent. Dus vandaar mijn vraag. Is de plaatsing van de geluiden zo goed dat de dino naast je leek te staan, of was de bass zo luid dat je dacht het moet wel vlak bij me zijn.

Jaco

Neenee Jaco,

Met volume kan je me niet meer imponeren.
Neem nu het voorbeeld van Kinepolis, zeer luid maar o zo storend soms, helemaal geen plaatsing van dino's in het klankbeeld, wel een geweldige slam.
God wat haat ik dit gegeven.

Ik hoef helemaal niet luid te spelen hoor, maar meestal vragen ze dat steeds.
En wat is luid, je mag het geloven of niet maar bij 110 db kan je nog gewoon tegen elkaar praten, toch in mijn setup.

Feit is wel dat als er een ontploffing plaats vindt, dat het dan echt reeel zeer luid overkomt.

Ik ben reeds lang voor de meerkanaals met audio bezig geweest, ben altijd al een beetje een ongelukkige mierenneuker geweest als het op definitie/plaatsing van de geluiden aankomt, instrumenten moeten gewoon loskomen van je speakers.

Dit even ter info over 'hoe' ik met stereo/meerkanaals omga.

Ik denk echt dat je eens moet komen luisteren, niet naar de luidsterkte maar naar detail zoals ik steeds doe.

Mvgr
Yves.




Erik van Voorst (in memoriam)

Van harte gefeliciteerd daar ga je een hoop lol aan beleven.
Ik heb dezelfde unit en pas na een maandje klinkt het echt DIEP.

Advies luister ook vaak fff in een ander vertrek van je huis.

Bij mij valt er soms een kledingkast om op het woonkamerplafond.

DWZ mind the neighbours....want die blijven erin.

Met angst draaien van...horen de buren het is geen succes

Hierbij een link naar mijn doehetzelfsub van verleden jaar
;D

http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=3170

De foto's staan GELUKKIG nog steeds op dit Forum
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

thommy

Quote from: Erik van Voorst on February  7, 2003, 13:17:34
Van harte gefeliciteerd daar ga je een hoop lol aan beleven.
Ik heb dezelfde unit en pas na een maandje klinkt het echt DIEP.

Advies luister ook vaak fff in een ander vertrek van je huis.

Bij mij valt er soms een kledingkast om op het woonkamerplafond.

DWZ mind the neighbours....want die blijven erin.

Met angst draaien van...horen de buren het is geen succes

Hierbij een link naar mijn doehetzelfsub van verleden jaar
;D

http://213.196.43.35/yabbse/index.php?board=24;action=display;threadid=3170

De foto's staan GELUKKIG nog steeds op dit Forum

Bedankt Erik,

Wist ik reeds al dat jij dezelfde 'driver' gebruikte, om eerlijk te zijn heeft dit me een beetje aangespoord om ook voor een 15K8711 te gaan.

Inmiddels ben ik meer dan ovetuigd van de muzikale eigenschappen van deze, dat is reeds eerder besproken/aangegeven.
Wat wil je dan nog meer als je dit fraaie gegeven kan koppellen aan toch wel een enorme punsh die er ook van uit gaat.
Echt klasse deze drivers!


Zelf heb ik gelukkig geen last van de buren, woon dan ook vrijstaand ;)

Wat ik echter wel heb moeten doen is alle klinken vastplakken met lijm.
Het minste wat er ook maar kan rammelen, rammelt.
Ook een grappig gegeven is dat ik een soort dubbele deur heb voordat ik in het Ht kom, zit in feite nog een kleine andere kamer tussen het HT en de living.
Wel nu heb ik die tweede deur ook moeten opspannen, was echt niet te doen, zo stond die mee te rammelen alhoewel de subs daar niet hoorbaar meer zijn.

Kom ik tot de volgende vraag, middels de enorme druk, is dit nog gezond voor ons hoofd?
Ook stel ik vast dat na een paar uren luid demo's geven, ik enorm moe ben, zo een beetje leeg, is dit wel gezond?

Mvgr
Yves.

Ps Mijn referentie level-niveau wanneer ik zelf een filmpje bekijk ligt gelukkig een paar DB's lager, zal zoiets van om en bij de 90 db liggen.
Dan heb ik achteraf helemaal geen leeg gevoel.
Maar wat wil je, de meeste bezoekers vragen om zo luid te spelen ;)


jaco

Yves,
Ik heb je PM beantwoord.
Ik heb misschien mijn vraag niet geheel juist geformuleerd.
Ik wilde enkel weten of je bezoeker enorme goede plaatsing van geluiden had gehoord, of dat hij zo onder de indrul was bvan het laag op hoog nivo dat hij dacht een dino naast zich te hebben.

Gelukkig geef je in posts na mijn antwoord al aan dat je zelf iets minder luid luisterd. En ik wil niet graag een gesprek met je aangaan waar je 110 db geluid om heen hebt staan. Nu zal je wel 110 db in de peak bedoelen, en dan is het gemiddelde nivo veel lager.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Erik van Voorst (in memoriam)

Schadelijk is een relatief begrip.
Het is zeker niet goed om hoofdpijn en luister/kijkmoeiheid te hebben.
Zelf ook veel last hiervan gehad in het begin.
Ik zie dat echt als een teken om maatregelen te nemen.

Ik moest zelf ook mijn afregeling zoeken.
Duurde echt een aantal weken en vele films en MUZIEK.

Onze sub is zo een geweldige kwaliteit dat je hem echt perfect moet en kan afregelen.

Zelf heb ik gekozen voor Geen filtering zowel in als buiten de speaker. Ook geen Equalizing (met veel respect voor Frank). Ik heb hierdoor zo een enorme snelheid gekregen cq behouden echt ongelooflijk ( zoals mijn Avalons).

Wel heb ik het volume waanzinnig nauwkeurig afgeregeld want dat is absoluut niet te doen zonder hoogwaardige meetapparatuur.

Resultaat is zeer lonend, ook ik woon (half) vrijstaand
dus kan wel wat niveau eruithalen.

Zo een geluid is ondenkbaar op commercieel niveau (ook niet de Avalon sub)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

thommy

Quote from: Erik van Voorst on February  7, 2003, 15:07:09
Schadelijk is een relatief begrip.
Het is zeker niet goed om hoofdpijn en luister/kijkmoeiheid te hebben.
Zelf ook veel last hiervan gehad in het begin.
Ik zie dat echt als een teken om maatregelen te nemen.

Ik moest zelf ook mijn afregeling zoeken.
Duurde echt een aantal weken en vele films en MUZIEK.

Onze sub is zo een geweldige kwaliteit dat je hem echt perfect moet en kan afregelen.

Zelf heb ik gekozen voor Geen filtering zowel in als buiten de speaker. Ook geen Equalizing (met veel respect voor Frank). Ik heb hierdoor zo een enorme snelheid gekregen cq behouden echt ongelooflijk ( zoals mijn Avalons).

Wel heb ik het volume waanzinnig nauwkeurig afgeregeld want dat is absoluut niet te doen zonder hoogwaardige meetapparatuur.

Resultaat is zeer lonend, ook ik woon (half) vrijstaand
dus kan wel wat niveau eruithalen.

Zo een geluid is ondenkbaar op commercieel niveau (ook niet de Avalon sub)

Hehe Erik,

Zelf heb ik ook zo een gevoel dat het met zonde filter wel eens beter zou kunnen zijn.
Dit weekend gaan we echter toch een de ParaEq er tussen zetten, dan zullen we oordelen...

Wat betreft het optimaal afstellen van het geluid, dat is bij mij ook reeds gedaan hoor.
Ik doe zelfs een check-up iedere maand, is in feite niet voor nodig, maarja Freak Or Not Freak ... ;D

De Focals zijn dan op geen enkel moment storend(boemerig).
Maar desondanks het allemaal prima ingeregeld/weergegeven is zijn  pieken van 110 db zijn wel zwaar na verloop van tijd.
Bv met 90 db heb ik hier helemaal geen last van, kan misschien zijn dat we ons referentie level gewoon zijn en indien we onze grenzen gaan verleggen toch onze hersenen even hieraan moeten wennen??

Mvgr
Yves.




blackball147

hoewel de LFE weergave fenomenaal was, heb ik me niet laten verleiden door het hoge volume om tot het besluit te komen dat het hier allemaal goed was. ik heb zelfs de opmerking gemaakt dat het naar mijn gevoel eigenlijk al iets te zwaar was met momenten.
ik heb geluisterd met een oog voor detail, zowel voor beeld als geluid.
al bij al ben ik nog altijd een leek die zijn eerste stappen aan het zetten is, en zijn ervaring meer en meer uitbreid. ik ben natuurlijk nog geen audiofiel die de verschillen kan horen die jullie soms wel horen.
dit zou ik maar pas kunnen wanneer er iemand is die je wijst net op dat detail waaraan je inderdaad een verschil kunt horen. een kwestie van heel veel luisteren, en liefst nog met iemand die al ' een ouwe rot ' in het vak is ( met een vriendelijke  ;) naar thommy ).
ik heb ook geluisterd naar muziek, was enorm onder de indruk over het natuurgetrouw weergeven van de instrumenten ( aangezien ik zelf al 13 jaar gitaar speel, durf ik gerust zeggen dat ik dit toch wel kan horen ).
dat het volume bij Thommy vrij hoog stond, was dan ook enkel als demonstratie. we hebben dan ook erg zware stukken aan het woord gelaten, nog maar eens om de stabiliteit en de sterkte van het systeem te tonen, en inderdaad na een tijd is dit enorm vermoeiend. ik reed inderdaad met een lichte vorm van hoofdpijn naar huis.
je moet uiteindelijk rekenen dat, wanneer je naar een film kijkt, je niet constant 100 db naar je hoofd krijgt geslingerd, er zijn ook rust momenten ( gelukkig maar...)

thommy

#168
Quote from: blackball147 on February  7, 2003, 16:53:49
hoewel de LFE weergave fenomenaal was, heb ik me niet laten verleiden door het hoge volume om tot het besluit te komen dat het hier allemaal goed was. ik heb zelfs de opmerking gemaakt dat het naar mijn gevoel eigenlijk al iets te zwaar was met momenten.
ik heb geluisterd met een oog voor detail, zowel voor beeld als geluid.
al bij al ben ik nog altijd een leek die zijn eerste stappen aan het zetten is, en zijn ervaring meer en meer uitbreid. ik ben natuurlijk nog geen audiofiel die de verschillen kan horen die jullie soms wel horen.
dit zou ik maar pas kunnen wanneer er iemand is die je wijst net op dat detail waaraan je inderdaad een verschil kunt horen. een kwestie van heel veel luisteren, en liefst nog met iemand die al ' een ouwe rot ' in het vak is ( met een vriendelijke  ;) naar thommy ).
ik heb ook geluisterd naar muziek, was enorm onder de indruk over het natuurgetrouw weergeven van de instrumenten ( aangezien ik zelf al 13 jaar gitaar speel, durf ik gerust zeggen dat ik dit toch wel kan horen ).
dat het volume bij Thommy vrij hoog stond, was dan ook enkel als demonstratie. we hebben dan ook erg zware stukken aan het woord gelaten, nog maar eens om de stabiliteit en de sterkte van het systeem te tonen, en inderdaad na een tijd is dit enorm vermoeiend. ik reed inderdaad met een lichte vorm van hoofdpijn naar huis.
je moet uiteindelijk rekenen dat, wanneer je naar een film kijkt, je niet constant 100 db naar je hoofd krijgt geslingerd, er zijn ook rust momenten ( gelukkig maar...)

Zeer duidelijk verslag blackball147.
Ook zei je me dat je zelf muziek speelt, dat is toch wel de bevestiging dat je misschien iets meer 'gevoel' voor muziek hebt als menig ander denk ik ???

Inderdaad, met een demo komen net deze uitzonderlijke 'heavy' passages aan bod.
Het is dan ook een feit dat je na zo een 10 tal chapters je niet meer fit voelt ;D
Zoals je zelf aangeeft, gelukkig bestaat een film voor 80% uit toch iets rustiger passages.

Dit is enigzins anders met muziek vind ik, dit kan ik indien goed gemixt iets luider aanhoren.Dit geeft een constante laag en indien je dit laag zo natuurgetrouw kan weergeven is het echt 'kicken' om een de laagste toon van een bassgitaar of drum te horen en in mate te voelen.
Denk ik aan Dulfer, Orbinson, Underworld...
Bij die laatste is het dan wel electronisch, maar toch...
Iets wat ik helemaal niet had met de SVS CS Ultra's.

Mvgr
Yves.


Tapeshirt

Quote from: thommy on February  7, 2003, 17:50:38

Underworld...
Bij die laatste is het dan wel electronisch, maar toch...
Mvgr
Yves.



Underworld is gewoon te gek..........

Mvrgr,

Berend

thommy

#170
Quote from: Erik van Voorst on February  7, 2003, 15:07:09
Onze sub is zo een geweldige kwaliteit dat je hem echt perfect moet en kan afregelen.

Zelf heb ik gekozen voor Geen filtering zowel in als buiten de speaker. Ook geen Equalizing (met veel respect voor Frank). Ik heb hierdoor zo een enorme snelheid gekregen cq behouden echt ongelooflijk )

Ik moet je weeral gelijk geven i.v.m. die filtering.
Vandaag hebben we eindelijk de Behringer er tussen geplaatst.
Op zich werkt dit prima, je ziet zo op de curve wat ie doet met het signaal te vlakken.

Dan testen, was echt een ontgoocheling, ik was meteen alle dynamiek kwijt ???
ook nog eens geprobeerd om het rendement op te krikken door het ingangssignaal zo hoog mogelijk te zetten, geen ge-clip maar evenees alle dynamiek kwijt.
Zelfs met de setting allemaal vlak, dus zoals er geen filtering plaats vindt en de Behringer gewoon als bypass gebruikt ook geen dynamisme als zonder behringer.

Dus voor mij en mijn bezoeker is het overduidelijk dat met deze ??? Focals het misschien niet vlakke signaal zonder filtering veel beter resultaat geeft als met de Behringer er tussen.

Dit is nu net volgens mij het sterkste punt van de Focal, snelheid, strakheid en dynamisme en dat wil ik onder geen enkele voorwaarde verliezen.

Hierbij toch een  ;) naar Erik, die blijkbaar wel goed weet waar hij het over heeft.

Deze subjes gaan nooit meer de deur uit!

Mvgr
Yves.

J.A.F._Doorhof

Mischien heb je hier nog niet aan gedacht ?

Als je een EQ gebruikt wordt het geluidsbeeld van je sub rustiger.
Dit kun je opvatten als een verlies aan dynamiek, immers een vlakke response heeft ook minder dynamiek dan een niet vlakke.

Als je echter de goede scenes pakt, bv de race scenes van Superspeedway dan ben ik toch bang dat je VEEL meer detail in het laag hoort met EQ dan zonder.

Ik heb hier behoorlijk veel mee getest, en zou nooit meer zonder willen draaien.
Haal ik mijn EQ tussen de sub weg dan krijg ik een veel onrustiger basbeeld, mischien wel indrukwekkender en lijkend dynamischer maar alle detail is gewoon weg. wat overblijft is een zware doordringende basweergave die zeer bombastisch is en veel druk opleverd maar de echte lagen in het laag die ik nu hoor zijn weg.

Dit terwijl er amper wat wordt gecorigeerd.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

thommy

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  9, 2003, 10:50:21
Mischien heb je hier nog niet aan gedacht ?

Als je een EQ gebruikt wordt het geluidsbeeld van je sub rustiger.
Dit kun je opvatten als een verlies aan dynamiek, immers een vlakke response heeft ook minder dynamiek dan een niet vlakke.

Als je echter de goede scenes pakt, bv de race scenes van Superspeedway dan ben ik toch bang dat je VEEL meer detail in het laag hoort met EQ dan zonder.

Ik heb hier behoorlijk veel mee getest, en zou nooit meer zonder willen draaien.
Haal ik mijn EQ tussen de sub weg dan krijg ik een veel onrustiger basbeeld, mischien wel indrukwekkender en lijkend dynamischer maar alle detail is gewoon weg. wat overblijft is een zware doordringende basweergave die zeer bombastisch is en veel druk opleverd maar de echte lagen in het laag die ik nu hoor zijn weg.

Dit terwijl er amper wat wordt gecorigeerd.

MvrGr.
Frank

Heb ik zeker aan gedacht hoor.
Dat is nu net het sterke aan de subs zonder EQ, Zeer veel detail en de rust die in de diepste bass zit, blijkbaar dat beide subs ondanks het soms hoge level hun werk met zoveel gemak en soeplesse doen.
Bass is op geen enkel moment boemerig.

Met de EQ was het detail wel nog aanwezig, maar de dynamiek was volledig weg.

We hebben met de EQ zowel muziek DVD's en Films bekeken en telkens hetzelfde fenomeen.

Met alle respect voor de Behringer, maar zou het niet kunnen zijn dat deze met sommige subs/kamers misschien wel een aanvulling kan zijn en andere weer niet?

Ik was dus niet alleen om dit uit te proberen, ub4b, toch  ook wel een pro. die weet waarover we het hebben was er namelijk ook bij.

Misschien ook een reaktie van hem?
Fred, laat je maar eens horen ;)

Mvgr
Yves.

J.A.F._Doorhof

Tja,

Toch vreemd, had je veel correctie nodig ?
Ik heb op mijn sub eerst GEEN EQ gebruikt en dat was zeer bombastisch en indrukwekkend maar gewoon niet gedetaileerd.

Na het toevoegen van de EQ ben ik geen dynamiek kwijtgeraakt, eerder bij gekregen omdat ik 2 pieken kwijt ben die normaliter mijn volume inbonden.

Maar goed, voor jou werkte het blijkbaar niet, bij mij is het een +/- 30% verbetering.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

ub4b

#174
Quote from: thommy on February  9, 2003, 18:06:37

Misschien ook een reaktie van hem?
Fred, laat je maar eens horen ;)


Ga de redenering een beetje opbouwen om te verklaren waarom ik gisteren een serieuze beperking in de dynamiek heb gehoord bij Yves. Op mijn set heb ik dit probleem niet meer mits enig denkwerk.

De behringer blijft een digitale EQ en houdt dus ook in dat je zowel de bruikbare dynamiek in je bron en eveneens volume-regeling door een 24 bits A/D converter jaagt.

Wetende dat Dolby Digital over 20 bits dynamiek beschikt heb je dus niet veel marge meer voor volumeregeling. 4 bitjes is amper 12 dB, en 12 dB onder het volvermogen van de zwaardere eindtrappen spelen kan wel eens veel te luid zijn.

Bijkomend halen de meeste A/D's geen 24 bit maar typisch 20 tot 22,5 bits. Van de A/D in de Behringer wordt beweerd dat hij 20 bits effectief is.

Een derde probleem is de beperking in uitgangsvoltage van consumer gear, de Behringer lust pro-voltages van 7~8 volt als 0dB (maximaal digitaal niveau) ipv 1~2 volt bij consumer gear.

Een vierde probleem zijn de dips in je kamer respons. Deze worden gecorrigeerd door te boosten en deze boost moet je van de totaal bruikbare dynamiek aftrekken, anders kan een hevig LFE effect een filter laten overflowen (rode led knippert dan). Een goede speakerplaatsing zal hopelijk meer peaks dan dips opleveren, netto resultaat is een grotere bruikbare headroom.

Dit zijn dus allemaal factoren die ervoor zorgen dat de 20 bits DD dynamiek op verschillende manieren ingeboet wordt. Maak je op deze verschillende fronten fouten dan gaat er makkelijk 30dB verloren, waardoor je 20 bits bruikbare resolutie plots nog 10 bits wordt.

De oplossingen :

De truuk is het uitgangsniveau van de sub op de pre/pro zo hoog mogelijk te krijgen zonder dat er een overflow in de filters van de Behringer optreed (led linksonder wordt dan rood). Pro levels uit consumer gear krijgen dus !

Stel dat we een enorm hoog uitgangssignaal zetten op de processor dan moet je consumer eindversterker (tenzij mensen met PA gear zoals QSC) dit ook nog kunnen slikken, als we geen EQ toepassen dan is de Behringer een digitale of analoge bypass (analoog als de stroom afstaat want dan schakelt hij een relais volgens het schema).

Op de parasound sub-eindtrappen van Yves hebben we niet aan de line levels gedraaid, maar ze waren wel bruikbaar geweest. Hier zijn we dus in de fout gegaan.

Bij gevolg hebben we het opendraaien van de LFE op de processor (van -3dB naar +10dB) op de Behringer terug moeten compenseren via het master volume te verlagen met een exact tegengestelde dB waarde. Digitaal gezien een nul operatie : wat je wint aan de A/D verlies je terug vlak voor de D/A.

In de plaats moet je de peaks van 7~8 Volt die uit de Behringer unnen komen terug kleiner maken door het line-in niveau op de sub-eindversterker (als dat er tenminste is, bij veel echte high-end amps niet het geval) te verzwakken of bij een actieve sub het volume terug te draaien.

Het lijkt zogenaamd allemaal simpel op dit forum (zeker als er een powerbuy mee gemoeid is), even de auto-Q functie laten lopen en klaar is kees. Een digitale EQ mag dan wel minder faseproblemen hebben als een analoge en veel nauwkeurige banden hebben, toch is het in de realiteit is het een stuk comlexer als je een goede dynamiek wenst met een digitaal toestel. Ik beweer niet dat de Behringer een slecht toestel is, ik heb na wat zoekwerk een veel betere dynamiek eruit gekregen en ga er zelf eentje houden.

Van gebruikers van pro gerief als de Behringer wordt eigenlijk verwacht dat men kan denken als een audio-engineer en dat je precies de consequenties inziet van de juiste of foute instellingen.