Manueel masking scherm

Started by home@the movies, May 26, 2023, 20:04:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

To mask or not to mask, that's the question.
 
Een "probleem" dat reeds zou oud is als het Home Cinema verhaal zelf, en eentje waar ieder van ons mee te maken krijgt bij het ontwerpen en opbouwen van zijn thuisbioscoop, welke aspect ratio kies ik voor mijn projectiescherm.
Ik denk dat ik met bovenstaande iets aanhaal wat bij menig Home cinema liefhebber als zowat de moeilijkste keuze kan worden bestempeld. Het hele verhaal is eenvoudig en ingewikkeld tegelijk, er is nl geen '"one size fits all"oplossing, hoe graag we dat ook zouden willen, aan beide formaten zijn er zowel voor als nadelen verbonden.
Het is lastig om een exact getal te kleven op de verhouding van het aantal films dat in 16/9 is gedraaid en diegene die in een widescreen formaat zijn opgenomen, echter we kunnen wel met vrij grote zekerheid stellen dat de overgrote meerderheid in "een vorm" van wide screen is geschoten.
Met de opkomst van de streaming diensten is bovenstaande verhaal zelfs nog een stukje ingewikkelder geworden, menig  serie is nl in een beeldverhouding opgenomen die zich ergens tussen beide meest gehanteerde formaten bevindt, dat maakt de keuze voor het juiste scherm alleen nog maar lastiger.
 
Nog even kort de zaken die opduiken bij het kiezen van de ene of andere oplossing.
 
Ik ga voor een 16/9 scherm
Dat is in ieder geval de meest veilige keuze, immers alle mogelijke formaten zullen netjes passen binnen de verhoudingen van dit scherm zonder beeldinformatie te moeten missen.
Kijk je een 16/9 film, dan zal uiteraard het hele scherm met beeldmateriaal gevuld zijn, dus iedere vierkante cm van je mooie grote doek gaat optimaal worden benut, so far, so good.
Anders gaat het worden wanneer je op datzelfde scherm een film of serie gaat kijken in een afwijkend beeldformaat, 2:35:1, 2:40:1 of eender wel afwijkend beeldformaat dat niet de verhouding 16/9 heeft.
We kennen het allemaal het fenomeen dat bij bovenstaande films om de hoek komt kijken, het spook van de zwarte (eerder donkergrijze) balken boven en onderaan je mooie projectiescherm.
Er zijn filmliefhebbers die zich er niet al teveel aan storen, maar als we eerlijk zijn dan zijn de meeste onder ons die balken liever kwijt dan rijk.


Simpel toch, dan gaan we voor een 2:35:1 beeldscherm
Was het maar zo eenvoudig 😉
Niet iedereen is fan van widescreen, veel filmliefhebbers vinden dat het 16/9 formaat een intensere beleving geeft vanwege een groter beeldoppervlakte, anderen zijn dan weer meer gecharmeerd door een breedbeeldverhouding omdat die natuurlijker aanleunt tegen ons eigen blikveld.
Feit is echter dat de keuze om een bepaald formaat te gebruiken behoort tot de artistieke keuze en vrijheid van de regisseur, en dat zal gelukkig ook steeds zo blijven.
Ok, een widescreen 2:35 schermformaat dus, waar lopen we dan tegenaan?
Daar waar we bij het 16/9 scherm geconfronteerd worden met balken boven en onder het beeld  bij het kijken naar een niet 16/9 film, is nu het omgekeerde het geval.
Kijken we een 16/9 film op een widescreen scherm, dan gaan we dus die verdomde dingen links en rechts van het beeld zien opduiken, los daarvan gaat ons beeld plots ook een heel stuk kleiner worden, waar de filmervaring merkelijk gaat onder lijden.
Het mag duidelijk zijn, geen van beide "vaste" schermformaten zal voor eender welke content een bevredigende oplossing geven.

Is er dan echt geen oplossing voor dit probleem?
 
Net zoals het probleem zou oud is als de straat, is ook de oplossing in principe al even lang voor handen, nl masking.
Wat is masking?
Een mooi woord om door middel van, hetzij zwarte panelen, of zwart doek, het niet gebruikte deel van je scherm te maskeren, masken dus.
Zowat iedere fabrikant van projectieschermen heeft wel een of meerdere schermen in het gamma waarbij door middel van horizontale of verticale masking eender welk beeldformaat kan worden aangepast aan de film of serie die op dat moment gaat worden bekeken, waar maken we ons dan eigenlijk druk om? Probleem opgelost toch?

Ja en neen, het aanbod is er wel degelijk, maar zowat iedere fabrikant bied dit soort schermen enkel aan in een gemotoriseerde versie, dit verhaal heeft twee nadelen;
Het bijhorende prijskaartje is meestal dusdanig hoog dat dit voor veel filmliefhebbers niet opweegt tegen het kijken naar zwarte balken.
Omdat er met motoren gewerkt wordt is de omvang van het frame zeer stevig uit de kluiten gewassen, en niet echt subtiel in een Home Cinema ruimte. 
 
 
Heel wat van onze klanten zouden dus maar wat blij zijn met een betaalbaar manueel masking scherm, het feit dat je zelf manueel even de zaak moet aanpassen voor je film  gaat kijken is voor niemand echt een issue, geen motor is ook geen kans op defecten, en een stuk goedkoper, ook dat is mooi meegenomen.
 
We hebben dus lang gezocht om een, voor ons kwalitatief aanvaardbaar, mooi afgewerkt manueel masking scherm te vinden, gezocht en gevonden.
Met veel plezier kunnen we jullie een betaalbaar scherm aanbieden met verschillende doeksoorten, zowel standaard doeken, als akoestisch transparante versies.
Schermen zijn beschikbaar als native 16/9 naar 2:35:1 masking, maar ook als native 2:35:1 naar 16/9 aspect.
De masking kan manueel ook in tussenstanden worden geplaatst waardoor ook afwijkende formaten netjes kunnen worden opgevangen.
Het hele frame, en ook de masking zelf is uitgevoerd in zwarte velvet stof, dus al het overtollige restlicht dat uit de beamer komt wordt netjes "opgeslokt" met een mooi afgelijnd resultaat als gevolg.
 
Uiteraard zal dit scherm permanent bij ons in demo te bekijken zijn, dus bij interesse, maak even een afspraak en kom je overtuigen wat de meerwaarde is van een perfecte zwarte masking.
 
Prijzen, foto's en filmpje komen er dit weekend nog aan.


Prijzen;

Native 16/9 naar 2:35:1 making
Matwit 204 cm beeldbreedte 1079 Euro
Matwit 221 cm beeldbreedte 1179 Euro
Matwit 235 cm beeldbreedte 1609 Euro
Matwit 266 cm beeldbreedte 1689 Euro

reza

Dat ziet er goed uit Werner!
Heel benieuwd naar de prijzen :thumbs-up:
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Quote from: reza on May 26, 2023, 23:05:00Dat ziet er goed uit Werner!
Heel benieuwd naar de prijzen :thumbs-up:

Ze komen er zo snel mogelijk aan, het is nog even rekenen ivm transport en de verschillende formaten, vanaf een bepaalde maat kan er enkel via schip worden verzonden, anders kan het via luchttransport, en dat scheelt allemaal wel wat in Eurotjes  ;D

N1v3K

Quote from: reza on May 26, 2023, 23:05:00Dat ziet er goed uit Werner!
Heel benieuwd naar de prijzen :thumbs-up:
+1

Akosoft

+1 Klinkt zeer interessant.

buckler

Erg mooi, ik heb al wat foto's ervan mogen zien en het ziet er echt heel mooi uit.
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Fox

Ben ook benieuwd hoe de zgn LMAX films dan worden gemaskeerd  :devil: 

home@the movies

#7
Start post is ondertussen ook aangepast met de prijzen.

Prijzen;

Native 16/9 naar 2:35:1 making
Matwit 204 cm beeldbreedte 1079 Euro
Matwit 221 cm beeldbreedte 1179 Euro
Matwit 235 cm beeldbreedte 1609 Euro
Matwit 266 cm beeldbreedte 1689 Euro

N1v3K

Dat zijn schappelijke prijzen  :)

Maar alleen 16:9 naar 21:9, begrijp ik?
Of komt er nog een variant 21:9 naar 16:9?

home@the movies

Quote from: N1v3K on May 27, 2023, 10:24:36Dat zijn schappelijke prijzen  :)

Maar alleen 16:9 naar 21:9, begrijp ik?
Of komt er nog een variant 21:9 naar 16:9?

beide zijn mogelijk, maar we gaan vermoedelijk enkel voorraad houden van 16/9 naar 2:35, de rest zal op bestelling zijn, tenzij de vraag meer in de andere richting zou gaan uiteraard.

home@the movies

Quote from: home@the movies on May 27, 2023, 11:40:26beide zijn mogelijk, maar we gaan vermoedelijk enkel voorraad houden van 16/9 naar 2:35, de rest zal op bestelling zijn, tenzij de vraag meer in de andere richting zou gaan uiteraard. Dat lijkt me echter niet omdat je dan weer een heel stuk inboet in beeldgrootte bij 16/9

home@the movies

Een paar snelle foto's

home@the movies

En n nog eentje

pameijer

Zit de masking in het scherm verwerkt of moet je die los ergens opbergen?
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

home@the movies

Quote from: pameijer on May 27, 2023, 13:08:13Zit de masking in het scherm verwerkt of moet je die los ergens opbergen?

Het is een oprolsysteem dat netjes in het frame verwerkt zit, boven en onderkant rollen samen op.

buckler

Vraagje Werner ,en niet voor mezelf hoor, maar is het ook mogelijk om het frame/scherm 'over' je bestaande scherm heen te plaatsen? Dan hou je je eigen scherm en doek maar heb je toch masking....
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

#16
Quote from: buckler on May 27, 2023, 15:11:39Vraagje Werner ,en niet voor mezelf hoor, maar is het ook mogelijk om het frame/scherm 'over' je bestaande scherm heen te plaatsen? Dan hou je je eigen scherm en doek maar heb je toch masking....

Dan kan je beter het doek van een bestaand scherm (als je dat wil houden) gewoon in dit frame monteren, dat zal veel handiger zijn.
Als je dit frame over een bestaand frame heen wil plaatsen moet het oude wel binnen de maten van het nieuwe frame vallen, en dat zal niet altijd het geval zijn vrees ik.
Nu zit de masking ook strak tegen het projectiedoek aan, wat ook niet het geval zal zijn als je het over een bestaand frame zou monteren, met vermoedelijk schaduw tot gevolg.

buckler

Oke dus iemand kan gewoon zijn bestaand doek (bv van Stewart of Adeo of wat voor merk dan ook...) in dit frame monteren?
Nice, dat so wel een mooi gegeven

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Richard70…

Quote from: buckler on May 27, 2023, 16:15:10Oke dus iemand kan gewoon zijn bestaand doek (bv van Stewart of Adeo of wat voor merk dan ook...) in dit frame monteren?
Nice, dat so wel een mooi gegeven


Maar kun je dan het frame kopen incl masking zonder scherm? Dan zou het idd wel fraai zijn.
Anders ook hoor, maar dan heb ik er niks aan  :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

home@the movies

#19
Quote from: Richard70... on May 27, 2023, 16:38:17Maar kun je dan het frame kopen incl masking zonder scherm? Dan zou het idd wel fraai zijn.
Anders ook hoor, maar dan heb ik er niks aan  :D

Niet echt, maar niemand verplicht je om het meegeleverde doek te gebruiken he, ik wil het ook voor je uit de doos halen, dan is het zonder scherm  ;D  ;D

buckler

Dan moet je eigen doek natuurlijk wel passen qua maat en qua bevestiging... het ene merk werkt met haakjes en veertjes het andere merk weer met klemranden en dan heb je ook weer merken die drukknoppen hebben om je doek in het frame te plaatsen.
Kan een moeilijk verhaal worden.
Welke systeem om het doek mee vast te zetten heeft jou masking frame Werner?

Ps, nogmaals is niet voor mij hè maar ik denk dat er wel wat mensen dit graag zullen willen weten.

Ik vind het er in ieder geval echt top uitzien en zie er zeker een markt voor.
Goed bezig  :clapping:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Mr. A

Dat ziet er zeer interessant uit Werner!!

Zijn de schermen ook in een breder formaat te krijgen dan 266 cm breed? En dan voor cinemascope schermen van 2.35:1 cm naar 16:9? Ik ben namelijk op zoek naar een akoestisch transparant scherm (akoestisch en qua beeld op hoog niveau) in de 2.35:1 verhouding (liefst in 2.40:1) met een breedte van 290 of 300cm? Het hoge niveau van het akoestisch doek geef ik expres aan omdat ik op dit moment zit te kijken naar de schermen van Screen Excellence. Naar mijn mening de beste op akoestisch vlak, alleen de prijzen zijn van een belachelijk hoog niveau. Met masking is dit merk al helemaal niet te doen ;D

home@the movies

#22
Quote from: Mr. A on May 27, 2023, 21:36:51Dat ziet er zeer interessant uit Werner!!

Zijn de schermen ook in een breder formaat te krijgen dan 266 cm breed? En dan voor cinemascope schermen van 2.35:1 cm naar 16:9? Ik ben namelijk op zoek naar een akoestisch transparant scherm (akoestisch en qua beeld op hoog niveau) in de 2.35:1 verhouding (liefst in 2.40:1) met een breedte van 290 of 300cm? Het hoge niveau van het akoestisch doek geef ik expres aan omdat ik op dit moment zit te kijken naar de schermen van Screen Excellence. Naar mijn mening de beste op akoestisch vlak, alleen de prijzen zijn van een belachelijk hoog niveau. Met masking is dit merk al helemaal niet te doen ;D

Dat kan absoluut, 132 inch native 2:35:1 met making naar 16/9 is het grootste formaat, ik zou je ten zeerste aanraden om ons Dreamscreen akoestische doek eens te vergelijken met screen excellence, ik vermoed dat je je idee gaat bijstellen  ;)
We kunnen het Dreamscreen doek custom in het masking frame monteren, zo heb je the best of both worlds.
Zowel de akoestische eigenschappen van Dreamscreen als de compleet onzichtbare structuur en de audio eigenschappen zijn van een bijzonder hoog niveau.
Ik wil je gerust eens een sample van het doek opsturen, of je komt gewoon langs om het zelf te bekijken en te beoordelen.
De prijs voor deze combinatie zal een geweldig stuk lager zijn dan de screen excellence, en de kwaliteit van het doek op zijn minst even goed, en ik durf stellen, zelfs beter.

home@the movies

#23
Quote from: buckler on May 27, 2023, 19:10:31Dan moet je eigen doek natuurlijk wel passen qua maat en qua bevestiging... het ene merk werkt met haakjes en veertjes het andere merk weer met klemranden en dan heb je ook weer merken die drukknoppen hebben om je doek in het frame te plaatsen.
Kan een moeilijk verhaal worden.
Welke systeem om het doek mee vast te zetten heeft jou masking frame Werner?

Ps, nogmaals is niet voor mij hè maar ik denk dat er wel wat mensen dit graag zullen willen weten.

Ik vind het er in ieder geval echt top uitzien en zie er zeker een markt voor.
Goed bezig  :clapping:

Helemaal niet moeilijk, we hebben profieltjes die we, bij niet gebruik van het standaard doek, bevestigen op het frame, daarin kunnen we eender welk bestaand doek spannen ongeacht het bevestigingssysteem. Uiteraard moeten we het bestaande doek al dan niet dan wel even bijsnijden, maar dat stelt niets voor.
We zijn custom installers he, dus maken we ook custom zaken.

Standaard is het doek met veertjes opgespannen>

home@the movies

standaard spansysteem