Hulp nodig bij car audio **** Begonnen met meten ****

Started by sandervg, July 12, 2020, 16:08:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lion of Judah

#50
Quote from: sandervg on July 21, 2020, 22:34:22
Heb even nagekeken: op de offerte staat keurig dat ze German Audio 6908 woofers leveren. Dus geen tweeters en scheidingsfilter.
Dan vind ik niet keurig, dit is een set bestaande uit een woofer, tweeter en een filter. Welke serieuze winkel doet nou daar alleen de woofer van leveren? Je koopt toch ook geen speakers zonder filter en tweeters? Ik kan niet zien of dit een filter is, het zal best anders had je idd al lang je tweeters opgeblazen. Feit blijft dat de hele set-up nog steeds niet deugt. Dat is nu door meerdere forumleden aan je meegegeven. Wat let je trouwens om wel een fatsoenlijke tent op te zoeken met mensen die er wel verstand van hebben?
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

toetertje

De spoel duidt erop, dat het midje inderdaad aan de bovenkant afgekapt wordt.
Dat is een goed teken. Dan zal de tweeter ook wel beschermd zijn, maar dat kon
ook niet anders. Ik vind het een hele rare manier van inbouwen. Ik vermoed, dat
ze wat restjes opgeruimd hebben. Kun je misschien met je hand en telefoon nog
wat meer foto's maken van het filter? Ben benieuwd wat voor condensator erop zit,
en of er nog weerstanden op zitten, om de tweeter te verzwakken.



toetertje

Als je nu toch eens iets wil proberen,

Kanaal 1 en 2, highpass op 35hz 18db en een lowpass op 300hz. 12db.
Kanaal 3 en 4, lowpass op 300hz. 12db.

Ik ga er dan vanuit, dat je woofers op kanaal 1 en 2 zitten.

Dan kanaal 3 en 4 zo zacht zetten, zodat je de woofers goed hoort.
Dan het volume van 3 en 4 langzaam omhoog zetten, tot je het geluid voor je hoort.

Pas als dat allemaal gedaan is, kun je met time allignment en eq aan de gang.

sandervg

Eindelijk iets meer helderheid.... Dat printplaatje is inderdaad het scheidingsfilter. Filtert zowel voor de middentoner als de tweeter. Zou van het merk 'Exact!' zijn, type wist hij niet. Hij dacht dat de scheidingsfrequentie 2,5 kHz was (wist hij niet zeker). Er zit nog ergens zo'n filter ingebouwd, hij dacht onder het tapijt van de auto. Ze hebben dus twee draden getrokken naar de tweeter en apart naar de middentoner. Zijn inschatting was dat een aparte stereoversterker niet veel verschil zou maken in de uiteindelijke geluidskwaliteit obv wat ik beschreef. Zijn inschatting was dat de slechtere kwaliteit vooral komt door de wat onorthodoxe plaatsing / oriëntatie van de inbouw speakers (de tweeters in de A stijlen zijn exact naar elkaar gericht (ipv richting de inzittenden) en de middentoners in het dashboard zijn recht naar bovevn op de voorruit gericht en reflecteren via de voorruit naar de inzittenden.

Quote from: Lion of Judah on July 21, 2020, 22:51:39
Welke serieuze winkel doet nou daar alleen de woofer van leveren? Je koopt toch ook geen speakers zonder filter en tweeters? 
Ze adviseerde mids van Gladen en tweeters van Exact! Die zouden het beste zijn. Alleen de woofers zijn ovaal en die worden niet geleverd door Gladen. Ik had de keuze tussen OF 16 cm ronde speakers van Gladen OF ovale speakers van German Maestro. Omdat ik geen losse subwoofer liet inbouwen leek de laatste optie beter omdat het iets meer diepe bas geeft.


Quote from: toetertje on July 22, 2020, 10:17:38
Kun je misschien met je hand en telefoon nog wat meer foto's maken van het filter? Ben benieuwd wat voor condensator erop zit, en of er nog weerstanden op zitten, om de tweeter te verzwakken.
Ik ga nog eens kijken, maar ik denk niet dat ik betere foto's kan maken zonder de stoel te verwijderen.

Ik weet nu iig zeker dat de tweeters geen gevaar lopen en dat de middentoners ook gefilterd worden. Ga toch nog eens proberen om te zien wat er gebeurt als ik de signalen ga summen en dan proberen de boel wat recht te trekken.

Quote from: toetertje on July 22, 2020, 10:27:44
Als je nu toch eens iets wil proberen,
Kanaal 1 en 2, highpass op 35hz 18db en een lowpass op 300hz. 12db.
Kanaal 3 en 4, lowpass op 300hz. 12db.

Ik ga er dan vanuit, dat je woofers op kanaal 1 en 2 zitten.

Dan kanaal 3 en 4 zo zacht zetten, zodat je de woofers goed hoort.
Dan het volume van 3 en 4 langzaam omhoog zetten, tot je het geluid voor je hoort.

Pas als dat allemaal gedaan is, kun je met time allignment en eq aan de gang.
Deze begrijp ik niet. Tot nu toe gooi ik een roze ruis over de kanalen en probeer ik dat laag en mid/hoog ongeveer even luid maken. Je wilt toch een okay balans tussen het laag uit de woofers en het mid/hoog? Kun je dit nog wat uitleggen? Of misschien heb je een linkje waar dit verder wordt uitgelegd?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

toetertje

Ik heb met metingen geen goede ervaringen in de auto.
Dat heb ik in die 10 jaar wedstrijden draaien, opgegeven.
Je ramen reflecteren enorm, en je interieur dempt. Je weet
dus niet of je de speakers meet, of de reflecties. Vandaar
dat ik het altijd op gehoor doe.

Je wilt inderdaad een goede balans tussen bas en mid/hoog.
Maar dan niet op de meter, maar voor je gehoor. Als je dat
rechttrekt op de meter, zul je merken dat je tijdens het rijden,
door rijgeluiden een hoop laag mist.

Vandaar dat ik zei, zet je mid/hoog heel zacht, en draai wat muziek.
Je zult dan merken dat het geluid van onderen komt. Zet dan je mid/hoog steeds iets
harder, totdat het geluid niet meer van onderen komt, maar voor je.

sandervg

Quote from: toetertje on July 22, 2020, 16:30:31
Ik heb met metingen geen goede ervaringen in de auto.
Dat heb ik in die 10 jaar wedstrijden draaien, opgegeven.
Je ramen reflecteren enorm, en je interieur dempt. Je weet
dus niet of je de speakers meet, of de reflecties. Vandaar
dat ik het altijd op gehoor doe.
Weer een illusie armer  ;D

Ik was continu bezig om de curve plat te krijgen in REW, maar dat is dus niet de goede aanpak. Gebruik je metingen nog wel om pieken te identificeren die je dempt of juist versterkt, of werkt dat in de praktijk ook niet? Ik weet niet of ik het op gehoor kan doen. Vaak weet ik wel wat me niet zint, maar om dat dan te vertalen naar een specifieke actie in de DSP vind ik erg moeilijk.

Ik heb vooral last van dat het midlaag (de warmte in stemmen) of gaat overheersen of afwezig is. Ik krijg maar niet de goede balans. En ik heb last van het hoog dat niet te veel maar wel wat te 'hard' is. Niet dat de s klanken sissen of zo, maar het is te fel. Ook hier: als ik dit probeer op te lossen wordt het vaak wat te doffig. Als ik vanavond er aan toe kom, zal ik even de curve posten zoals deze momenteel is.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

toetertje

Ik geloof best dat we een aardig eind op weg kunnen komen.

Lion of Judah

#57
Denk het ook, zo ziet het er bij mij uit (sub op de helft). Beter krijg ik het niet. Heeft vooral met de plek van de woofer in de deur te maken.
Spendor A5, REL T7i, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Rega P6.

toetertje

Volgens mij heeft sander, de woofers in kickpanels zitten, en niet in de deuren.
Dat is voor de plaatsing van het geluid beter, maar voor het laag funest.
Ik denk zelf dat in deze situatie, de originele speakers i.c.m. een aktief subje
onder de stoel, meer plezier had gebracht, dan deze setup.  :'(
Maar sorry, dat is achteraf gedinges.

sandervg

Weet niet wat 'kickpanels zijn' maar bij mij zitten de woofers in de deuren. De deuren zouden overigens akoestisch zijn behandeld (heb ik niet gecontroleerd en ik weet niet wat er precies gedaan is). Sub plaatsen is destijds besproken, maar was lastig: onder de stoel was weinig ruimte en achterin werkt niet lekker vanwege het tussenschot door grijs kentenen (en ik wilde de vlakke laadvloer niet kwijt).

Ik ga eens kijken later deze week of in het weekend wat ik eruit kan halen en zal het resultaat posten.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

toetertje

Oke, gevalletje van spraakverwarring. In de eerste post, zei je dat de woofer in de deurposten zaten. Vandaar dat ik dacht aan kickpanels. Die zitten bij sommige auto's bij je voeten onder het dashboard. Dat zou je kunnen zien als deurpost. ;)

Raphie

Dus resumé

er zit een 3 weg systeem in? Dat zit alleen aangesloten op de front out? Of front en rear out van mosconi?
En hoe is de signaal reconstructie? Alleen vanuit front of sum van front en rear HU? En geven deze uberhaupt een verschillend signaal?
Dat zijn de elementaire vragen op basis waarvan je de configuratie kan veranderen.

De dsp MOET je influiten met mic op luisterpositie en software optimale filters laten berekenen als basis. Dan kan je wvt met eq nog wat aanpassen.
JBL PRX Power!

sandervg

#62
Zo, dit weekend begonnen met meten. Ik post wat resultaten.

- Ik heb afstanden tot speakers niet ingesteld. Mijn gedachte hierachter was dat ik wil optimaliseren voor beide zitplaatsen, dus dan ik net zo goed niets instellen. Bovendien: de tweeter en middentoner kan ik niet apart instellen en de middentoner gaat ook nog eens via de voorruit. Schiet mij maar lek wat voor afstanden ik zou moeten ingeven. Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag

- Ik heb nu het crossover in DSP tussen laag en midden op 400 Hz gezet. Is misschien wat hoog?

- Ik heb handmatig met REW en naar muziek luisterend de ergste pieken / dalen vlakker getrokken.

- Resultaat is iig een stuk beter dan hoe het hiervoor klonk! Ik ben er nog niet, maar een stap is gezet. Ik vond het nog midlaag nog niet optimaal (wat doffig of zo) en het hoog is iets te zacht, maar als ik het harder maak wordt het meteen scherp.

Iemand tips voor stap 2? ;)

Ik was van plan om te kijken als ik voor de huidige instellingen een meting doe en REW de filters zelf laat berekenen en deze handmatig zou invoeren in de DSP? (ik kan REW instellen op max. 10 filters, dan is dit wel te doen en ik heb nog ruim voldoende banden over hiervoor)

Alternatief: handmatig doorgaan en kleinere pieken/dips proberen recht te trekken?

Oranje grafiek: oorspronkelijk
Blause grafiek: huidige resultaat
Groene grafiek: een target curve die ik op internet vond en voor car audio geschikt zou zijn als uitgangspunt
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

Witalik

Samsung Neo QLED 4K 65QN93B - Marantz NR-1508 - Bowers en Wilkins 606S2AE Custom HTPC -  XTZ 12.17 EDGE W&M LS-03 - fronts en center No name HDMI kabels


"Showcase"

toetertje

Ik zou het crossover inderdaad wat lager zetten. 250 a 300 Hz.
Misschien op de woofers ook even een highpass zetten van ongeveer 30 Hz.
Dan alleen pieken aanpakken. De dips eerst laten voor wat het is.