Onkyo TX-SR875 gaat niet meer aan

Started by holco, July 18, 2020, 16:41:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

holco

Mijn dochter heeft opeens problemen met haar Onkyo TX-SR875 receiver die ze ooit van mij heeft gehad.

De klacht,
Als je de stekker in het stopcontact doet en je drukt dan de stand-by knop in om hem aan te zetten gaat het display gewoon aan, maar na zo'n 2 sec gaat de receiver weer uit
(je hoort de relays ook klikken) en begint het lampje van de stand-by knop te knipperen.

Nu heb ik de receiver opgehaald en open geschroefd, alle zekeringen gecheckt en goed bevonden, het enige wat mij opviel was dat er een condensator (2200uf / 25V) bol stond
bij de voeding's sectie van het video board, deze heb ik eruit gesoldeerd en doorgemeten, de waarde die ik meet is 1924uf.

Nu vraag ik mij dus af of dit het daadwerkelijke probleem kan zijn omdat de afwijking niet echt mega is.

Veel verder als goed kijken en een onderdeel wat zichtbaar niet goed is vervangen gaat mijn kennis niet, ik hoop dan ook dat iemand hier mij kan vertellen of ik op de goede weg zit.







<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

toetertje

Die condensator moet je in ieder geval vervangen. Die gaat op korte
termijn lekken, met alle gevolgen daarvan.

Toevallig deze week een paar voeding condensatoren vervangen van een plate amp.
Deze stonden ook bol. De trafo bromde en de sub plopte bij aan en uit. Toen ik ze eruit
gesoldeerd had, heb ik ze ook gemeten. En volgens de meter waren ze perfect. Ik heb
er toen nieuwe in gezet, en de problemen waren verholpen.

Kan het zo zijn, dat door die elco het videobord in storing schiet, en daardoor de amp
in storing zet?

Ps. mijn kennis, gaat niet verder dan die van jou.  :)

holco

Oke, dat klinkt iig bemoedigend  ;D

Hij schiet inderdaad in de beveiliging.


Quote from: toetertje on July 18, 2020, 17:17:14
Die condensator moet je in ieder geval vervangen. Die gaat op korte
termijn lekken, met alle gevolgen daarvan.

Toevallig deze week een paar voeding condensatoren vervangen van een plate amp.
Deze stonden ook bol. De trafo bromde en de sub plopte bij aan en uit. Toen ik ze eruit
gesoldeerd had, heb ik ze ook gemeten. En volgens de meter waren ze perfect. Ik heb
er toen nieuwe in gezet, en de problemen waren verholpen.

Kan het zo zijn, dat door die elco het videobord in storing schiet, en daardoor de amp
in storing zet?

Ps. mijn kennis, gaat niet verder dan die van jou.  :)
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jossie

Service manual downloaden, vanaf pagina 135 ergens staan procedures beschreven om er achter te komen wat er mogelijk defect is.
Omni !

holco

Oké thnx, morgen even kijken of ik die ergens kan downloaden.

Quote from: jossie on July 18, 2020, 17:46:53
Service manual downloaden, vanaf pagina 135 ergens staan procedures beschreven om er achter te komen wat er mogelijk defect is.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

zwabber

LG 65cx6la. Onkyo tx-nr 5010.  Quadral aumun orkan Vlll. Audio monitor LCR GS. GSFX . Rel R505. Dune hd duo. Advance acoustic mcd 204.

R0N

Quote from: holco on July 18, 2020, 16:41:59
Mijn dochter heeft opeens problemen met haar Onkyo TX-SR875 receiver die ze ooit van mij heeft gehad.

De klacht,
Als je de stekker in het stopcontact doet en je drukt dan de stand-by knop in om hem aan te zetten gaat het display gewoon aan, maar na zo'n 2 sec gaat de receiver weer uit
(je hoort de relays ook klikken) en begint het lampje van de stand-by knop te knipperen.

Nu heb ik de receiver opgehaald en open geschroefd, alle zekeringen gecheckt en goed bevonden, het enige wat mij opviel was dat er een condensator (2200uf / 25V) bol stond
bij de voeding's sectie van het video board, deze heb ik eruit gesoldeerd en doorgemeten, de waarde die ik meet is 1924uf.

Nu vraag ik mij dus af of dit het daadwerkelijke probleem kan zijn omdat de afwijking niet echt mega is.

Veel verder als goed kijken en een onderdeel wat zichtbaar niet goed is vervangen gaat mijn kennis niet, ik hoop dan ook dat iemand hier mij kan vertellen of ik op de goede weg zit.


Een condensator met een bolle kop is zo wie zo aan vervanging toe. Die hoef je niet eens te meten.
Zo'n meting is maar indicatief. Beter nog is de ESR meten. Ik denk zo te zien dat hij voor de voeding is. Interne weerstand is dan erg belangrijk.
Vervang meteen ook die dikke van 10.000 microF en de kleintjes ook.
Kost een paar euro maar dan heb je de zaak weer in orde.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

holco

Ik had de desbetreffende elco vervangen maar dat bracht dus niks, mede omdat het HDMI board ook al tijden niet meer goed was de receiver naar de kliko verhuisd en voor dochters een nieuwe Marantz NR 1508 gehaald en geïnstalleerd, met haar reactie toen ze hem kreeg was het mij wel duidelijk dat dat een juist besluit was  ;D :clapping:
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

mrrepel

#8
Helaas te laat gelezen. Deze versterker heb ik al vaker op de werkbank gehad. Een veel voorkomend probleem is de "board  to board" connector op de voorversterker print. Deze zitten onder relatief hoge druk in de socket met soldeerbreuken tot gevolg. Door het slechte contact gaat (onder andere) je bias instelling alle kanten uit. Doorsolderen van deze aansluitingen is 70÷ van de tijd de oplossing bij deze versterker.

Met betrekking tot het hdmi board, er is een handje vol caps die gruwelijk verlopen door de hitte die deze versterker produceerd. Vervangen van de caps is de oplossing.

Verder de bekende euvels met kortgesloten eindtorren etc.

Je hebt er niets (meer) aan, misschien dat iemand anders met dezelfde problemen dit topic vindt en zo zijn voordeel kan doen.

Misschien een "rokende soldeerbout" thread starten waar dit soort reparaties centraal gepost worden ? Op een ander board hebben ze dit ook, van wasmachines tot versterkers, er is altijd wel iemand die je de juiste richting uit kan sturen

holco

Bedankt iig voor je input  ;D

En normaal gesproken geef ik het niet zo snel op, maar in dit geval lag de drempel laag om hem naar de eeuwige versterker hemel te sturen, omdat het best wel een flinke jongen was die op haar meubeltjes stond in plaats van erin en daardoor ook de tv op een verhoging moest staan, dochters dus extra blij met de wel passende NR1508 inclusief alle moderne streaming mogelijkheden  :clapping:

Quote from: mrrepel on July 26, 2020, 09:42:08
Helaas te laat gelezen. Deze versterker heb ik al vaker op de werkbank gehad. Een veel voorkomend probleem is de "board  to board" connector op de voorversterker print. Deze zitten onder relatief hoge druk in de socket met soldeerbreuken tot gevolg. Door het slechte contact gaat (onder andere) je bias instelling alle kanten uit. Doorsolderen van deze aansluitingen is 70÷ van de tijd de oplossing bij deze versterker.

Met betrekking tot het hdmi board, er is een handje vol caps die gruwelijk verlopen door de hitte die deze versterker produceerd. Vervangen van de caps is de oplossing.

Verder de bekende euvels met kortgesloten eindtorren etc.

Je hebt er niets (meer) aan, misschien dat iemand anders met dezelfde problemen dit topic vindt en zo zijn voordeel kan doen.

Misschien een "rokende soldeerbout" thread starten waar dit soort reparaties centraal gepost worden ? Op een ander board hebben ze dit ook, van wasmachines tot versterkers, er is altijd wel iemand die je de juiste richting uit kan sturen
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Christiaan.van.Silfhout

Hoi mrrepel.
Inderdaad is jouw reactie later van groot belang voor anderen..! Zoveel dank voor het plaatsen!

Zelf heb ik ook een TX-SR875 op de werkbank staan... en tjonge jonge...
Iedere keer als ik iets defects vervang gaat de unit het slechter doen. Beetje moedeloos wordt je ervan :blink:


Bij deze unit is het nu zo dat:
- R4402 ernstig heet wordt -> 100 graden.
Dat terwijl ik inmiddels alle elco's rondom "Trafo<-> 15Volt" én rondom "14 volt <-> 8,5 Volt" heb vervangen
- En geeft alleen nog (distorted) geluid uit Zone 2
Dat terwijl de klacht was dat alleen Zone 2 het niet deed  :hehe:



Welke connector is het precies die je bedoelt in je reactie??

Is dat P4100 <-> P4101 die sporen overbrengt op het board zelf?
Of bedoel je P5001 die naar de eindtrappen gaat?

Gezien je het over Biassen hebt denk ik dat laatste...



Dank voor je waardevolle info!

Groet, Christiaan.

---

Quote from: mrrepel on July 26, 2020, 09:42:08
Helaas te laat gelezen. Deze versterker heb ik al vaker op de werkbank gehad. Een veel voorkomend probleem is de "board  to board" connector op de voorversterker print. Deze zitten onder relatief hoge druk in de socket met soldeerbreuken tot gevolg. Door het slechte contact gaat (onder andere) je bias instelling alle kanten uit. Doorsolderen van deze aansluitingen is 70÷ van de tijd de oplossing bij deze versterker.

Met betrekking tot het hdmi board, er is een handje vol caps die gruwelijk verlopen door de hitte die deze versterker produceerd. Vervangen van de caps is de oplossing.

Verder de bekende euvels met kortgesloten eindtorren etc.

Je hebt er niets (meer) aan, misschien dat iemand anders met dezelfde problemen dit topic vindt en zo zijn voordeel kan doen.

Misschien een "rokende soldeerbout" thread starten waar dit soort reparaties centraal gepost worden ? Op een ander board hebben ze dit ook, van wasmachines tot versterkers, er is altijd wel iemand die je de juiste richting uit kan sturen