Dit wordt mijn eerste project, de Totem Arro clone. Waarom,eigelijk simpel: het design ;D Ik wou een slanke luidspreker, een 2-weg en er moest een voorbeeld van zijn. Ik dacht eerst aan de needle's of stick's maar die missen iets qua uiterlijk en waarschijnlijk ook klankmatig.
Zo moet hij er ongeveer gaan uitzien:
(http://www3.sympatico.ca/gagnefr/totemarro_big.jpg)
(http://img444.imageshack.us/img444/2251/andysnap005hg4.jpg)
Het filter:
(http://img407.imageshack.us/img407/343/andysnap006ha2.jpg)
Gaarne jullie bemerkingen hierover,ACQUA
Geen bemerking, maar ik ga deze wel met bovengemiddelde belangstelling volgen. Ben benieuwd hoe dicht je bij het origineel komt. Welke drivers gebruik je?
Peerless CSC-116G (850102) woofer
Peerless DT-105H (812687) tweeter
Nu het filter nog bestellen: Wat raden jullie hiervoor aan van componenten?
MOX5 of MOX10 voor de weerstanden?
Audyn Cap Q4 condensatoren?
Welke waardes nemen want een aantal waardes zijn er niet?
elke waarde bestaat. Condensatoren kun je parallel zetten.
Weerstanden keramisch 2x3 watt parrallel, onderdelen in serie zo mooi mogelijk (CFC12-10, Mundorf silver/oil, silver/gold condensatoren)
rest gewoon goede condensatoren, en normale spoelen
Als je het wat minder kostbaar wilt maken zou ik eens op www.crafty.nl kijken, dan naar links en op Caps&Coils klikken. De Clarity Caps zijn goed getest door een aan ons allen bekend en gerespecteerd forum lid. Ook Audyncap zou ik niet overheen kijken. Mundorf is gewoon erg duur, zeker de zilver goud.
dus MOX4 en MOX10 vergeten en keramische pakken? mmm morgen eens uitrekenen
Als jullie nog tips hebben,is men eerste project :)
Dit heb ik nu als filter:
tweeter:
3Ohm 2x1,5Ohm serie 1,30 € MOX4
6Ohm 2,7+3,3Ohm serie 1,30 € MOX4
4,3uF 1+3,3uF parallel 2,65 € Audyn Cap Q4
0,95mH 1mH 7,60 € Mundorf Backlack 1mm draad
3,9uF 1,65 € Audyn Cap Q4
8Ohm 3,3+4,7Ohm serie 1,30 € MOX4
woofer:
1,1mH 1mH 7,60 € Mundorf Backlack 1mm draad
3,3uF 1,75 € Audyn Cap Q4
6,8uF 3,05 € Audyn Cap Q4
8Ohm 3,3+4,7Ohm serie 1,30 € MOX4
29,50 € per luidspreker
Is het erg om bij 0.95mH en 1.1mH de 1mH te gebruiken?
Units zijn overgekocht van DualDude "zelfbouw forum nl" en komen ergens volgende week.Dan kan het echte werk beginnen
mijn tekening erbij zetten:
(http://img108.imageshack.us/img108/1213/andysnap001ky9.jpg)
en de schets voor het filter:
(http://img368.imageshack.us/img368/4442/andysnap002zb5.jpg)
Pas een Totem Arro hier thuis gehad. Erg leuke speaker. Transparant geluid, ongelofelijk veel laag uit zo'n kleine kast. Wel relatief veel kast kleuring in het laag-mid, maar het stoort niet erg. Verder is het hoog wat aan de frisse kant. Netto een muzikaal geluid, en een open spatieel beeld. Veel hangt af van een goede plaatsing.
Uit nieuwsgierigheid een aantal metingen gedaan (zwart totaal, rood tweeter, magenra woofer, groen/blauw achtergrond ruis). Je kan zien dat de tweeter in zijn resonantie gebied gebruikt wordt, en stijl afvalt. De woofer wordt nauwelijks gefilterd in het hoog (logisch met 1mH en 3.3uF, de impedantie correctie met 6.8uF zal uiteindelijk nog meer effect hebben). Op de website wordt 2e orde Linkwitz-Riley beweerd, maar dat zie ik niet terug, misschien elektrisch. De fase alignment op het overgangsgebied klopt niet (zie de ge-smoothe fase curve; om die reden niet helemaal correct, haalt de +180 en -180 graden niet meer), de tweeter is duidelijk steiler gefilterd, en de fase draaiing loopt om die reden ook harder. Vanuit technisch oogpunt vreemd, maar het klinkt erg goed, dus "so-what" zou je denken, maar ik vermoed dat het nog wat beter kan.
Het niveau van de tweeter is aan de frisse kant, ik zou er zelf 1 a 2dB vanaf halen. Verder zou ik de woofer iets steiler filteren. Ik heb geen idee of het filter wat je voorstelt het echte Totem filter is, en zonder meet apparatuur en ervaring is het zowiezo wat lastig veranderen.
Ik ben benieuwd naar je praktische ervaringen.
Marc
Quote from: Marc Heijligers on February 24, 2007, 11:02:43
Pas een Totem Arro hier thuis gehad. Erg leuke speaker. Transparant geluid, ongelofelijk veel laag uit zo'n kleine kast. Wel relatief veel kast kleuring in het laag-mid, maar het stoort niet erg. Verder is het hoog wat aan de frisse kant. Netto een muzikaal geluid, en een open spatieel beeld. Veel hangt af van een goede plaatsing.
Hallo Marc,
Heb je de fabrieks Totem Arro thuis gehad? En de metingen zijn van die fabrieks speaker?? Ziet er niet zo best uit......
Jeroen
Quote from: jeroenkv on February 24, 2007, 13:15:57
Heb je de fabrieks Totem Arro thuis gehad? En de metingen zijn van die fabrieks speaker?? Ziet er niet zo best uit......
Dit is inderdaad een echte Totem. Maar laat je door de metingen niet misleiden, deze speaker klinkt best goed. Zeker voor mensen die iets kleins in huis willen halen, zou ik deze speaker zonder meer adviseren. Een vriend van me heeft deze speaker tweede hands gekocht. Als ik niet zelf bezig was met zelfbouw, zou dit een serieuze kandidaat zijn (na wat kleine mods, die ga ik nog aan de speakers van mijn vriend doen; het hoog iets temperen; kwestie van een serie weerstand).
Je kan deze speaker overigens niet als zodanig nabouwen. De woofer met dubbele magneet is niet verkrijgbaar voor de consument.
Marc
Idd de woofer is niet verkrijgbaar.Het filter dat door de cloner is uitgerekent is gebasseerd op de units na een inspeeltijd van 100uur. Weet eigelijk niet veel van de gebruikte componenten dus daarom probeer ik het eerst met "budget" componenten. Metingen op basis van deze gegevens heb ik niet kunnen doen aangezien ik "nog" geen meetapparatuur heb alsook de nodige software.
budgetonderdelen zijn altijd goed. Weerstand niet in serie zetten maar parralel, pak de 10 watters die hebben wat minder afwijking (ik zet zelf meestal meerdere 4 watters parrallel maar voor test is 1 10 watter makkelijker), een afwijkende spoel is niet goed, zou zal een grotere waarde moeten afrollen.
waarom wel? Weerstanden zijn nooit lekker en in serie vind ik persoonlijk zonde
en kan er mij iemand helpen voor de keuze van condensatoren? ik snap het niet 400V 600V ...
Quote from: Marc Heijligers on February 24, 2007, 13:25:17
Dit is inderdaad een echte Totem. Maar laat je door de metingen niet misleiden, deze speaker klinkt best goed. Zeker voor mensen die iets kleins in huis willen halen, zou ik deze speaker zonder meer adviseren. Een vriend van me heeft deze speaker tweede hands gekocht. Als ik niet zelf bezig was met zelfbouw, zou dit een serieuze kandidaat zijn (na wat kleine mods, die ga ik nog aan de speakers van mijn vriend doen; het hoog iets temperen; kwestie van een serie weerstand).
Je kan deze speaker overigens niet als zodanig nabouwen. De woofer met dubbele magneet is niet verkrijgbaar voor de consument.
Marc
Misschien dat Totem speakers bouwt naar wat mensen "mooi" vinden? Zal best aardig klinken, maar met "natuurlijkheid" heeft het weinig te maken. Ik hoop dat dit geen regel is in de fabrieksspeaker markt.... zijn de meeste projecten hier beter in balans.
ik zou persoonlijk voor clarity caps gaan,verkrijgbaar bij crafty
zie ook de reviews http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html
Hebben ze mij ook al aangeraden,maar moet eerst weten welke waardes van voltage ik moet nemen. Of is de hoogste de beste in mijn geval?
die voltages maken niet veel uit,de spanningen die de mkp condensators hebben die je aangeraden worden zijn prima.
lees de test maar goed door en je ziet dat de clarity caps de beste prijs/kwaliteit hebben en daarbij zijn z`n spoelen ook zeer goed geprijsd,zeker de folie spoelen.
Quote from: The one and only Wijx on February 24, 2007, 14:22:49
waarom wel? Weerstanden zijn nooit lekker en in serie vind ik persoonlijk zonde
"Nooit lekker"? "Persoonlijk zonde"? Je hebt toch ook condensatoren en spoelen in serie, die net zo goed resistief zijn in een groot bereik? Ik hoor deze argumenten wel vaker, en tot nu toe heb ik alleen maar gevoelsmatige argumenten gehoord i.p.v. technische onderbouwingen.
Een weerstand in serie heeft een ander effect op de overdracht dan eentje parallel. Daarmee kan je de response aanpassen. Dat kan extra Cs en Ls schelen. Lijkt mij een prima afweging.
Marc
Quote from: ACQUA on February 24, 2007, 14:25:32
en kan er mij iemand helpen voor de keuze van condensatoren? ik snap het niet 400V 600V ...
De spanning is de maximum spanning waarbij je de condensator kan gebruiken. Bij hogere spanningen gaan de condensators intern (voor kortere periodes) kortsluiten door overslag, en kunnen ze zelfs verbranden.
In consumenten speakers zijn de spanningen beperkt tot enkele tientallen volt, dus al deze condensators zijn prima te gebruiken.
Marc
Quote from: Marc Heijligers on February 24, 2007, 14:46:11
"Nooit lekker"? "Persoonlijk zonde"? Je hebt toch ook condensatoren en spoelen in serie, die net zo goed resistief zijn in een groot bereik? Ik hoor deze argumenten wel vaker, en tot nu toe heb ik alleen maar gevoelsmatige argumenten gehoord i.p.v. technische onderbouwingen.
Een weerstand in serie heeft een ander effect op de overdracht dan eentje parallel. Daarmee kan je de response aanpassen. Dat kan extra Cs en Ls schelen. Lijkt mij een prima afweging.
Marc
Hij wil 2 weerstanden achter elkaar zetten. Wat er allemaal parrallel staat aan de woofers heb ik het niet over
Het filter is zo door de eerste cloner ontworpen,weet zelf niet wat er nog aan verandert of weggelaten kan worden wegens gebrek van apparatuur en software.
Quote from: The one and only Wijx on February 24, 2007, 18:07:25
Hij wil 2 weerstanden achter elkaar zetten. Wat er allemaal parrallel staat aan de woofers heb ik het niet over
Je kan inderdaad net zo goed 1 weerstand van 8.2 Ohm nemen. Je kabels, leads, soldeerverbindingen en component toleranties zijn meer dan 0.2 Ohm, en 1 weerstand is makkelijker monteren dan 2 weerstanden.
Marc
Dus die weerstand in serie vervangen door een iets afwijkende waarde. Dit geeft dan geen problemen?
Quote from: ACQUA on February 24, 2007, 18:46:49
Dus die weerstand in serie vervangen door een iets afwijkende waarde. Dit geeft dan geen problemen?
Nee hoor. De afwijkingen in deze weerstanden kunnen zowiezo 2% zijn. De marges in luidspreker units zijn nog veel groter, soms tot wel 20% in hun akoestische karakter en elektrisch gedrag. Het heeft dan geen zin om iets binnen de 0.1% nauwkeurig te maken, terwijl er aan de andere kant 20% afwijkingen kunnen zijn. Je kan dus makkelijk 1.1mH naar 1.2mH veranderen, en 8 Ohm naar 8.2 Ohm.
Marc
OK vriendelijk bedankt voor deze hulp. Nog even wachtten totdat de units binnen zijn en dan kunnen we beginnen met de bouw.
Nog even de tekening aangepast met 12mm MDF-bracing,rekening gehouden met de L inhoud. Het onderste compartiment word opgevuld met zand. Het compartiment daarboven wordt de plaats voor het filter.
(http://img92.imageshack.us/img92/962/andysnap003ef5.jpg)
Je kan bij z'n kleine kast en kleine woofer eventueel ook wat simpeler bracing toepassen.
Wat je nu getekend hebt is goed hoor, maar wat stokjes het en der is de kast werkt ook goed en is misschien wat makkelijker.
(http://home.versatel.nl/chiararomee/diy/momusmkii/PICT3205.jpg)
ow,wist ik niet ;D misschien in het bovenste compartiment met stokjes werken en onderaan gewoon plankjes.
Onderste gesloten compatiment kan ook makkelijk op deze manier.
Wat je nog extra zou kunnen doen is extra stokje aanbrengen tussen front en rear.
Dit principe is zeker voor kleine kast en kleine woofer veelal voldoende om eventuele resonanties de kop in te drukken en het geheel wat stijver te maken (wat je wil berijken met bracing).
Ga je voor een grotere kast en grotere woofers voldoen de stokjes niet echt meer en kom je uit op voorgaande bracing-voorstellen. Dus platen met gaten erin.
zo dus:
(http://img83.imageshack.us/img83/7674/andysnap004zu1.jpg)
Jep, zoiets bijvoorbeeld.
het filter wordt opgebouwd uit:
MOX10 weerstanden
AudynCap Q4 400V condensatoren
en 1mm draadgewonden luchtspoelen
Voordeel is dat je nu weinig ruimte in je kast verliest. Je versterkt alle panelen, dus voor, achter, links en rechts op een vrij makkelijke manier.
Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 13:38:52
het filter wordt opgebouwd uit:
MOX10 weerstanden
AudynCap Q4 400V condensatoren
en 1mm draadgewonden luchtspoelen
Spoeltje in serie met de woofer zou ik 1 tikkie zwaarder nemen. 1,5 mm bijvoorbeeld.
Bedankt Edo
Even wat foto's van de te gebruiken onderdelen:
(http://www.bmm-electronics.com/img/Data/hq/ST-955GP.gif)
(http://www.bmm-electronics.com/img/Data/hq/mox10.gif)
(http://www.bmm-electronics.com/img/Data/hq/lu44.gif)
(http://www.bmm-electronics.com/img/Data/hq/mkp-qs.gif)
Het is misschien mogelijk dat ik de spoelen nog verander naar die can Crafty maar ben nog niet zeker,is wel een pakje duurder
dus van 1.2 naar 1.5?
Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 13:38:52
het filter wordt opgebouwd uit:
MOX10 weerstanden
AudynCap Q4 400V condensatoren
en 1mm draadgewonden luchtspoelen
Ik zou iets dikkere spoelen nemen, 1.4mm (en voor de serie spoel met de woofer liever nog 2mm). Een CFI spoel is het mooiste, maar wel prijzig. Die zijn bij Crafty stukken goedkoper.
Voor de 4.7uF zou je een Clarity Cap of een Audyn Cap Plus kunnen overwegen. Maar als je later bij je filter kan komen, kan je dit soort dingen altijd nog later doen.
Marc
en die van 0.95 mag 1mH blijven maar dan 1.4mm dik
Ik hoop dat jullie mij goeie waardes geven want ik heb namelijk niet de mogelijkheid om iets te meten ;D
Is er een reden waarom ik zou moeten veranderen van draaddikte bij de spoelen? Wil wel bijleren ;D
en die 4.3uF mag 4.7uF worden?
laatste aanpassing aan het filter:
tweeter:
3.3Ohm MOX10
5.6Ohm MOX10
3.3uF AudynCap Q4 400V
1uF AudynCap Q4 400V PARALLEL of 4.7uF???
1mH luchtspoel 1.4mm
3.9uF AudynCap Q4 400V
8.2Ohm MOX10
woofer:
1.2mH luchtspoel 1.4mm
3.3uF AudynCap Q4 400V
6.8uF AudynCap Q4 400V
8.2Ohm MOX10
Ik hoop dat de afwijkingen van de componenten niet teveel invloed gaan hebben op de rest. Volgens jullie kan het geen kwaad om iets van de originele waardes af te wijken zodus ga ik jullie hierin volgen.
Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 15:57:12
3.3uF AudynCap Q4 400V
1uF AudynCap Q4 400V PARALLEL of 4.7uF???
Dat gaat ook goed. Je zou kunnen overwegen om de 1uF een "chiquer" type te nemen, bijv. een Audyn Cap Plus.
Marc
wijs advies 8)
Quote from: ACQUA on February 25, 2007, 14:18:57
Is er een reden waarom ik zou moeten veranderen van draaddikte bij de spoelen? Wil wel bijleren ;D
Mijn eigen ervaring met mijn eigen speaker project is dat ze beter klinken. Je krijgt een "voller" geluid. Met name omdat je met een kleine woofer werkt, lijkt me dat voordelig.
Marc
Wel ik ga dit filter eerst zo maken en indien nodig achteraf aanpassen met hoogwaardige/betere componenten. Moet eerst de luidsprekers nog ontvangen en de kasten bouwen.Daarna het filter opbouwen zodanig dat het door de opening van de aansluiting achteraan past.
ik zou de caps wel alvast door betere vervangen(zeker voor het hoog).
voor het hoog zou ik clarity cap se nemen zeer goed en betaalbaar.
spoeltjes zijn ook zeer vaak van ebay af te plukken voor een leuk bedrag.
Is het voor mij ,als leek, waarneembaar om duurdere/betere spoelen te nemen van af de start? Wat verschil ga ik horen als ik na enige tijd moest omschakelen van AudynCap naar ClarityCap?
Kan ik voor de condensator van 4.3 een 4.7 nemen, heb gelezen dat parallel niet zo goed is?
Ben bezig met de filteronderdelen,mss een mengeling van PX en SA van Claritycap overwegen. Alleen die foliespoelen zijn duur, die andere luchtspoelen die ze aanbieden bij Crafty,zijn die goed?
(http://www.crafty.nl/links/images/ep0702.jpg)
21 Awg/ 0.70 mm aircoil, baked perfect layer +/- 3% tolerance Power Handling: 150 watts RMS
de 1.2 mH spoel moet je wel dikker uitvoeren,voor de 1mH kan je het wel af met een dunnere draad diameter.
voor het hoog zou de clarity cap se nemen,voor mid/laag een stapje goedkoper.
Ben ondertussen een mailwisseling aan het houden met Roland van Crafty voor een prijsaanvraag. De SA reeks is uitverkocht en wordt binnen enkele maandjes opnieuw verwacht :-\ Dan toch maar voor PX gaan?
Ook zijn er enkele weerstanden niet in 10W maar 5W,zou dit problemen kunnen geven?
Graag jullie advies,was er bijna doorheen :(
voor het hoog gebeuren zou ik zeker voor de sa gaan,anders audyn mkp+(stuk duurder wel even goed)
voor het laag kun je wel px nemen.
wat de weerstanden betreft vind ik 5 watt wel aan de magere kant,persoonlijk gebruik ik liever 2x 5 watt paralel als 1x 10 watt.
Een heel moeilijke keuze,ofwel project opschuiven voor een paar maand ofwel duurder mmmm :-\ heb ik weer ...
geduld is een schone zaak ;D.
ik heb alleen nog een 3.3 uF dus daar heb je ook niets aan.
wat ik zou doen is de allergoedkoopste mkp die je kan vinden erin en lekker een tijdje zo spelen,en de beloning zal groot zijn.
heeft roland(crafty) helemaal geen sa meer,want die 3.3 kan je dan wel overnemen,je zoekt dus nog een 1 en een 3,9 uF in de sa klasse.
en een 6,8 en een 3,3uF in de px reeks.
de prijzen staan online voor het vergelijk.
http://www.crafty.nl/links/CapsCoils.php
Beste Koen
Ik heb helaas niet alle onderdelen op het moment in voorraad.
1.00 uF sa uitverkocht wel in px range op voorraad
3.30 uF sa uitverkocht wel in px range op voorraad
5.6 ohm is helaas ook op in 10 watt. in 5 watt nog wel te krijgen.
Al deze onderdelen zijn al een tijd terug bijbesteld, ik lever alleen factory direct. Het lastige is dat fabrieken vaak een levertijd van meer dan twee maanden hebben. Het lan dus nog wel even duren voor ik weer compleet ben.
De andere onderdelen op je lijst zijn wel direct leverbaar. Wat wil je doen? Wachten tot ze weer terug op voorraad zijn of van sa naar px?
Groeten Roland
Ga voor de goedkope eerst,nadien waarschijnlijk overschakelen op SA
het is waarschijnlijk niet anders,stel de aankoop in ieder geval uit tot het allerlaatste moment,want ze staan al een tijd bij hem in bestelling.
Dit is wat Roland mij voorstelde:
Onderdelen met ClarityCap,MOX en aircoils
L1 1.20mH 1.4mm aircoil
L2 1.00mH 0.7mm aircoil
C1 3.3uF APW
C2 6.8uF APW
C3 4.3uF = 3.9uF SA + 0.47uF SA + 1 Vishay
C4 3.9uF PX
R1 8.2Ohm 10W cement
R2 3.3Ohm 5W MOX
R3 5.6Ohm 5W MOX
R4 8.2Ohm 5W MOX
Ik ga met deze componenten aan de slag en hoop er een goed resultaat mee te bekomen. Nu nog enkel de bass reflexpijpjes en de terminals bestellen en klaar ;D
Quote from: ACQUA on March 4, 2007, 10:44:54
C3 4.3uF = 3.9uF SA + 0.47uF SA + 1 Vishay
Ik heb zelf met die Vishays erg slechte ervaringen. Het geluid wordt er "korrelig" van. Bevestigd door 3 andere luisteraars in 2 onafhankelijke sessies, met een blinde test waarbij van tevoren niet duidelijk was wat ik deed. En het vreemde is dat het overal gebeurd, of ik het nu toepas bij de woofer of tweeter (of in mijn geval de midrange).
Marc
Ik ga dit filter proberen met de Vishay,lukt het niet dan haal ik hem er tussenuit.
de component keuze ziet er prima uit 8)
wat betreft de toepassing van de vishay`s,heb ik ook wisselende ervaringen ik heb ze ook erg mooi gevonden en met andere opstellingen weer minder,met scan-speak drivers vond ik het weer prima gaan.
met vifa tweeters(ring radiator)weer minder.
ofwel gewoon proberen.
Quote from: ACQUA on March 4, 2007, 11:40:45
Ik ga dit filter proberen met de Vishay,lukt het niet dan haal ik hem er tussenuit.
Misschien flauw, maar start eens zonder en probeer ze dan na een paar weken luisteren. Dan hoor je het beter dan andersom! Dit soort tweaks kunnen het geluid "oppeppen", dus dan lijkt het al snel minder als je ze weg haalt (ook als het beter is zonder!!). Andersom wordt het eerder vermoeiend als zaken "te" worden.
Filteronderdelen zijn besteld bij Crafty,nog even een baspijpje en terminal zoeken en ik ben kompleet :)
je kan ook 2 losse luidsprekeraansluitingen in je kast maken ;)
scheelt tijd en geld 8) en ziet er ook prima uit.
dacht ik ook eerst aan maar ik moet indien nodig nog aan het filter geraken. Tenzij ik het filter in de onderkant van de speaker kan maken mmmmm even uittekenen. bedankt om me eraan te doen herinneren Dre73 ;D
het filter gewoon buiten de kast houden,met draden via de poort en als ie perfect is erin schroeven.
gewoon via de woofer.
is ook een mogelijkheid,maar moet ik dan niet rekening houden met het volume dat het filter inneemt in de kast?Of is dat te verwaarlozen?
dat is wel te verwaarlozen,het is gewoon makkelijk zeker met het aanpassen van het volume van de tweeter.
Het volume van de tweeter?
I'm learning,i'm learning ;D
Nu zie ik soms dat luidsprekers binnenin bekleed worden met tapijt of iets dergelijks,wat geeft dit aan meerwaarde?
Voordeel: Goedkoop, vaak makkelijk aan te komen en dempt goed. Niet alle tapijt natuurlijk, maar wat hoger polig en met een bitumen rug dempt goed.
Totum bekleed de speakers niet van binnen. Volgens mij is het zo dat de binnenkant ook wordt gefineerd óf er komt een speciale coating over.
Quote from: TornadoGo on March 7, 2007, 08:12:01
Totum bekleed de speakers niet van binnen. Volgens mij is het zo dat de binnenkant ook wordt gefineerd óf er komt een speciale coating over.
Binnenzijde is inderdaad ook gefineerd. Of dat nu komt doordat ze gefineerd MDF als uitgangsmateriaal gebruiken (is aan beide kanten gefineerd) of dat het een keuze is, doet er eigenlijk niet toe.
Twee verschillende materialen aan elkaar vast gaan ten opzichte van elkaar altijd werken / kromtrekken. Als je een kast MDF wilt fineren, zul je dus aan de binnenkant ook iets moeten doen om dat tegen te gaan (sandwich). Dat hoeft niet per se ook fineer te zijn natuurlijk. :D
Totum kiest bewust voor ongedempte kasten. In feite doet de kast gewoon mee met het klankbeeld met zijn eigen resonanties. Of dat beter of slechter is, kun je je uiteraard afvragen. ;)
Quote from: Audiofiel on March 7, 2007, 10:12:34
Totum kiest bewust voor ongedempte kasten. In feite doet de kast gewoon mee met het klankbeeld met zijn eigen resonanties. Of dat beter of slechter is, kun je je uiteraard afvragen. ;)
Goed of slecht is geen issue, het is voor het bereiken van een ultieme speaker slecht. Aan de andere kant, noem maar eens een speaker zonder resonanties. Die bestaat niet. Dan kan je 2 dingen doen:
- Resonanties minimaliseren. Dat is wat Avalon bijvoorbeeld probeert, en wat ik zelf ook in de Milestones probeer. Nadeel is de extreme gevoeligheid van het filter dan (iedere misafstemming is meteen hoorbaar, want niks wordt meer gemaskeerd door kast trillingen), en resonantie pieken die moeilijk te onderdrukken zijn (bijv. trillende grillen van units, of paneel resonanties) erg hoorbaar worden (omdat deze niet gemaskeerd worden in een wolk van resonanties). Dit is lastig goed te krijgen.
- Je resonanties "controleren". Dit is wat Audio Note bijvoorbeeld doet. I.p.v. resonanties te onderdrukken, worden ze over een breder spectrum verdeeld (waardoor ze over het spectrum ook een lager niveau krijgen), door toepassing van verschillende houtsoorten, weinig demping, en papieren units met klankkleuring. Het levert makkelijker een aangenaam klinkende speaker op.
Netto geldt, het gaat om het eind resultaat. En beide aanpakken hebben mooie speakers opgeleverd. Zo ook de orginele Totem Arro. Maar bij bepaalde muziek hoor je de kast, dus dat het intern gonst (bijv. bij geplukte contrabas, dat lijkt (gechargeerd) dan uit de deur van een openstaande badkamer te komen). Ik vind het niet storend, door de overall balans concentreer je je aandacht hier niet op.
Marc
Quote from: Audiofiel on March 7, 2007, 10:12:34Als je een kast MDF wilt fineren, zul je dus aan de binnenkant ook iets moeten doen om dat tegen te gaan (sandwich).
Valt wel mee, Fineer is 0.7mm dik. Dit op MDF van 18..22 (of meer) dik zal niets doen kromtrekken.
Quote from: Edo on March 7, 2007, 11:14:52
Valt wel mee, Fineer is 0.7mm dik. Dit op MDF van 18..22 (of meer) dik zal niets doen kromtrekken.
Ik zie geen verband tussen dikte en kromtrekken. ::)
Het gaat puur om twee verschillende materialen die anders reageren op krimpen, uitzetten, etc. Gevolg kan zijn kromtrekken/werken van de MDF, maar natuurlijk ook scheuren van de fineer. ;)
(edit: typo)
Maar het gaat er ook om dat als je fineer van 0.7mm verlijmd met een stuk MDF van 22mm, dat het fineer 'luistert' naar het MDF. En MDF doet niet zoveel qua krimpen en uitzetten.
Quote from: Marc Heijligers on March 7, 2007, 10:38:22
Netto geldt, het gaat om het eind resultaat. En beide aanpakken hebben mooie speakers opgeleverd. Zo ook de orginele Totem Arro.
Daar gaat het inderdaad uiteindelijk om. :D
QuoteMaar bij bepaalde muziek hoor je de kast, dus dat het intern gonst (bijv. bij geplukte contrabas, dat lijkt (gechargeerd) dan uit de deur van een openstaande badkamer te komen). Ik vind het niet storend, door de overall balans concentreer je je aandacht hier niet op.
Die ervaring heb ik ook. Sommige muziek vind ik fantastisch klinken op Totems en dan opeens is het gevoel helemaal over en vind ik er niets meer aan. ;)
Quote from: Audiofiel on March 7, 2007, 11:22:17
Ik zie geen verband tussen dikte en kromtrekken. ::)
(edit: typo)
Mag ik erg grof reageren zonder bijbedoeling....... ;)
Dat komt omdat je daar geen verstand van hebt.... ;)
Quote from: Audiofiel on March 7, 2007, 11:29:35
Daar gaat het inderdaad uiteindelijk om. :D
Die ervaring heb ik ook. Sommige muziek vind ik fantastisch klinken op Totems en dan opeens is het gevoel helemaal over en vind ik er niets meer aan. ;)
Helemaal mee eens dat heb ik ook bij de Sonatinas eenzelfde soort speaker........
Quote from: Interficior on March 7, 2007, 11:28:00
Maar het gaat er ook om dat als je fineer van 0.7mm verlijmd met een stuk MDF van 22mm, dat het fineer 'luistert' naar het MDF. En MDF doet niet zoveel qua krimpen en uitzetten.
???.......kun je dat eens uitleggen...... ???
Dat een standaard nerd met spierarmoede het nooit wint een wereldkampioen gewichtheffen met handje drukken.
...had ik het toch goed gedacht.... ;D
Quote from: Erik van Voorst on March 7, 2007, 19:57:39
Mag ik erg grof reageren zonder bijbedoeling....... ;)
Dat komt omdat je daar geen verstand van hebt.... ;)
Ik heb absoluut geen verstand van fineren, dat beweer ik ook niet. ;D
Maar ik meen vaak gelezen te hebben dat je de binnenkant ook moet behandelen. ;)
Quote from: Audiofiel on March 7, 2007, 21:01:48
Ik heb absoluut geen verstand van fineren, dat beweer ik ook niet. ;D
Maar ik meen vaak gelezen te hebben dat je de binnenkant ook moet behandelen. ;)
Dat aan 2 kanten fineren is een beetje een eigen leven gaan leiden ...dus ik begrijp de verwarring.... ;)
Eigenlijk is het advies een beetje ontstaan toe men de posters nog op een 3-4 mm (hardboard)plaatje lijmde .....dan adviseerde men vaak een krantje plakken aan de achterkant...tegen het bol staan ;D
Ik heb nu bv mijn HT volhangen met opgeplakte posters 12 mm MDF en de achterkant onbehandeld en na een paar jaar alles nog supervlak ;)
Quote from: Erik van Voorst on March 8, 2007, 08:43:13
Ik heb nu bv mijn HT volhangen met opgeplakte posters 12 mm MDF en de achterkant onbehandeld en na een paar jaar alles nog supervlak ;)
Ik denk dat een poster wel wat anders is dan een plaat fineer. Als het gaat werken, dan zal het rolletje papier (de poster) meer rek hebben dan het laagje hout (fineer), lijkt mij zo, dus ook minder kans op scheuren...
Maar laat ik het eens anders stellen: waarom wordt gefineerd MDF dan altijd aangeleverd in platen die dubbelzijdig zijn gefineerd? Slechts 1 laag fineer zou immers veel goedkoper zijn... ???
Dit wordt gedaan omdat gefineerd MDF veelal in de meubelindustrie gebruikt wordt. Kasten bijvoorbeeld. Daar is zowel de binnen als de buitenkant in de fineer gezet.
Quote from: Marc Heijligers on March 7, 2007, 10:38:22
Goed of slecht is geen issue, het is voor het bereiken van een ultieme speaker slecht. Aan de andere kant, noem maar eens een speaker zonder resonanties. Die bestaat niet.
Toch wel:
Those familiar with my loudspeaker measurements will note that one thing I have not shown is a similar waterfall plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the Meridian's enclosure walls. The reason is that there was nothing to show. I could find no resonant modes, either in the woofer bin walls or in the head unit!—John Atkinson http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/475/index.html
Edo was me te snel af...
En daarnaast is MDF ook nog eens onbehandeld behoorlijk gevoelig voor vocht...vandaar vaak een waslaagje....
Ik bespeur toch nog twijfels bij Audiofiel..... ;D
Quote from: Audiofiel on March 8, 2007, 09:16:01
Ik denk dat een poster wel wat anders is dan een plaat fineer. Als het gaat werken, dan zal het rolletje papier (de poster) meer rek hebben dan het laagje hout (fineer), lijkt mij zo, dus ook minder kans op scheuren...
Maar laat ik het eens anders stellen: waarom wordt gefineerd MDF dan altijd aangeleverd in platen die dubbelzijdig zijn gefineerd? Slechts 1 laag fineer zou immers veel goedkoper zijn... ???
met alleen een laag aan 1 zijde bestaat de kans op kromtrekken.
Nu men topoc volle aandacht krijgt ;D wil ik het eens hebben over de afwerking. Fineren is mooi maar niet voor mij weggelegd. Waarschijnlijk dus schilderen/spuiten.
Hoe gaan we te werk? nat schuren, schuren, grof-zacht,....
Wat voor afwerking wil je dan? Hoogglans is érg moeilijk. Je kunt natuurlijk ook nog een maatje ertussen in nemen, bijvoorbeeld Elesgoflex. Dat is vrij makkelijk te verwerken, en je kunt er toch nette resultaten mee halen.
(http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Fineer7.jpg)
Kost je 26 euro voor een rol van 1 bij 2,5 meter.
Je kunt ook (jaja ;D) natuurlijk plankjes hout kopen, dat is minder moeilijk van fineren (althans... anderen beweren van niet) en het is goedkoper en je hebt toch écht hout. Zelf vind ik het er ook best netjes uitzien, als je het een beetje leuk opschuurt.
(http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Aeon70.jpg)
Je kunt natuurlijk ook nog het eea doen met Skai, of zelfs botten, maar da's erg vervelend materiaal kan ik je zeggen. Echter, ik zou zeggen, er is meer dan fineren of spuiten. Doe eens anders. ;)
Quote from: ruud2 on March 8, 2007, 17:22:47
met alleen een laag aan 1 zijde bestaat de kans op kromtrekken.
Dat is dus ook wat ik eerder zei, maar dat werd door anderen juist bestreden... ;D
Quote from: Erik van Voorst on March 8, 2007, 15:03:43
Ik bespeur toch nog twijfels bij Audiofiel..... ;D
Vind je het gek? ::) ;D
in het begin dacht ik triplex te gebruiken maar ben bang voor het in verstek zagen wegens verspintering van die platen. Ofwel wit geverfd, niet te mat en niet te blinkend. De voet mss in zwart leer overtrekken ofzo?
Audiofiel: Als je een ventilator voor een wolkenkrabber aan zet bestaat er ook kans op instorten. Echter is deze zo klein dat men niet aan de andere kant nog een ventilator zet. ;D
Quote from: ACQUA on March 8, 2007, 18:14:27
in het begin dacht ik triplex te gebruiken maar ben bang voor het in verstek zagen wegens verspintering van die platen. Ofwel wit geverfd, niet te mat en niet te blinkend. De voet mss in zwart leer overtrekken ofzo?
Plankjes hout hoef je niet in verstek te zagen, de schuine zijden kun je gewoon laten zitten, da's alleen maar mooi. :)
(http://hermes.orakel.ods.org/~seers/Speakermeuk/Aeon41.jpg)
De voet met leer overtrekken lijkt mij persoonlijk weer erg moeilijk.
Mja maar ik wou de voet donker maar toch met een struktuur erin. Mss vilt of een korrelverf? Of iets anders.
Plankjes zijn wel mooi,maar dan moet ik men MDF dikte aanpassen anders word hij te breed tov het arro ontwerp :)
Quote from: Interficior on March 8, 2007, 18:25:33
Audiofiel: Als je een ventilator voor een wolkenkrabber aan zet bestaat er ook kans op instorten. Echter is deze zo klein dat men niet aan de andere kant nog een ventilator zet.
Nee, met zo'n sterke argumentatie ben ik helemaal om... :P ::)
Quote from: ruud2 on March 8, 2007, 17:22:47
met alleen een laag aan 1 zijde bestaat de kans op kromtrekken.
Ook Gij Brutus....... ;D
Geen zin in de zoveelste forum welles nietes....maar in jouw licht gezien zou ik als tip willen geven....minimaal je baskasten van de violators van binnen fineren
...beplakken met welk ander materiaal heeft dan ook geen nut in verband met al die verschillende materiaaleigenschappen...hup rekenmachine erbij en voor een oplossing zorgen.... :P
ik denk dat het op lange panelen die eenzijdig gefineerd zijn wel effect zal hebben,maar op onze bouwwerken die zo stevig gebraced zijn ;D dit weing zal doen.
Quote from: Robbo on March 8, 2007, 09:41:19
Toch wel:
Those familiar with my loudspeaker measurements will note that one thing I have not shown is a similar waterfall plot calculated from the output of an accelerometer fastened to the Meridian's enclosure walls. The reason is that there was nothing to show. I could find no resonant modes, either in the woofer bin walls or in the head unit!—John Atkinson
http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/475/index.html
Dat ligt er maar aan hoe diep je meet, en hoe goed de accelerator is. Als ik net zoals John Atkinson van Stereophile 30dB diep naar vibraties op de Milestones kasten kijk, dan zie ik ook geen resonanties. Als ik daarentegen 55dB diep kijk, ziet het plaatje er toch behoorlijk anders uit! Zie de bijgesloten voorbeeld en. (50 is daar overigens 55, typo in de filenaam).
Zelfs een betonnen kast trilt en beweegt. En toevoegen van braces lost dat niet op, het verlegt de frequenties, en in sommige gevallen zorgt het voor een hoge Q resonantie die enorm aangeslagen kan worden.
Marc
PS: Die bouwmarkt bladen worden om 2 redenen dubbelzijdig gefineerd:
- Troephout aan de binnenkant wat gigantisch werkt.
- Kans op beschadigingen aan beide zijden is minder -> hogere opbrengst van produkt
Allemaal goed en wel,ik leer graag bij maar moet dit allemaal speciaal in mijn topic?
Quote from: Marc Heijligers on March 8, 2007, 20:02:33
PS: Die bouwmarkt bladen worden om 2 redenen dubbelzijdig gefineerd:
- Troephout aan de binnenkant wat gigantisch werkt.
- Kans op beschadigingen aan beide zijden is minder -> hogere opbrengst van produkt
Sorry voor het off-topic (en ik zal er over ophouden), maar: die gefineerde MDF waar ik het over heb, zag ik nog nooit bij de bouwmarkt. Ik ken het alleen van de meubelmaker vlakbij Hilversum waar ik mijn luidsprekerkasten van afneem (die maakt al 25+ jaar kasten voor menig Hollands luidsprekerbouwer en DHZ zaak). Ik liet hem kersen-MDF-gefineerde kasten maken die van MDF platen kwamen die aan beide kanten met kersenfineer was afgewerkt. ;)
Quote from: Erik van Voorst on March 8, 2007, 19:47:27
Ook Gij Brutus....... ;D
Geen zin in de zoveelste forum welles nietes....maar in jouw licht gezien zou ik als tip willen geven....minimaal je baskasten van de violators van binnen fineren
...beplakken met welk ander materiaal heeft dan ook geen nut in verband met al die verschillende materiaaleigenschappen...hup rekenmachine erbij en voor een oplossing zorgen.... :P
weet je nog die HPL plaat? ;)
Ehhh,
aardige discussie maar niet om het een en ander en misschien heb ik het gemist maar totem bekleed de boxen aan de binnenkant met fineer en borosilicaat (waar ook pyrexglas van wordt gemaakt) in een "lijmlaagje", er komt dus nog een laagje op.
Ralph
Na lang wachtten zijn alle componenten aangekomen:
(http://img131.imageshack.us/img131/6487/img0575qi2.jpg)
en hoe klinkt het ;D
wel ik hoor stukjes muziek als ik heel hard probeer ;D,hout wordt dit weekend opgehaald en maandag worden de gaten erin gefreesd door een vriend/schrijnwerker.Daarna zal de rest wel volgen en hoop ze tegen 1mei spelende te hebben.
Quote from: ACQUA on March 15, 2007, 17:00:16
Na lang wachtten zijn alle componenten aangekomen:
(http://img131.imageshack.us/img131/6487/img0575qi2.jpg)
Is dat berenvel bedoeld als dempingsmateriaal? :D 8)
Quote from: fgroen on March 16, 2007, 10:16:50
Is dat berenvel bedoeld als dempingsmateriaal? :D 8)
Nee, gaat zorgen voor een 'warm' geluid ;)
de filters zijn klaar en zien er zo uit:(alweer op het schapenvelletje ;D )
(http://img338.imageshack.us/img338/7390/img0588xe2.jpg)
ik wist niet dat toiletrollen zwart waren ;D
De bouw van de kasten is begonnen. Heb geen spanklemmen maar met degelijke gewichten moet het ook wel lukken. De voor- en achterkanten zijn nog in de maak, CNC machine was defect dus stond de fabricatie stil. Hoop ze toch deze week te mogen ontvangen.
(http://img109.imageshack.us/img109/3166/img0634gn3.jpg)
(http://img339.imageshack.us/img339/4962/img0636jo1.jpg)
(http://img339.imageshack.us/img339/7596/img0688gn4.jpg)
(http://img403.imageshack.us/img403/3533/img0689ch1.jpg)
Nu wachtten op de fronts en dan plamuren en schuren,schuren,...
Quote from: Marc Heijligers on March 8, 2007, 20:02:33
Zelfs een betonnen kast trilt en beweegt. En toevoegen van braces lost dat niet op, het verlegt de frequenties, en in sommige gevallen zorgt het voor een hoge Q resonantie die enorm aangeslagen kan worden.
Daarom is het goed een wooferkast te bracen, dan leg je de resonantiefreq van de kast buiten het wooferbereik. Mids zouden dan juist in een kast met grote vlakken moeten zitten, zonder bracing.
Momenteel heb ik wel bracing toegepast in de tekening maar niet in de uitvoering. Vind de kast nogal klein en omdat het mijn 1e project is en ik nog een leek ben,doe ik het eens zonder bracing. We zullen wel zien wat het totaalbeeld geeft.
daar krijg je spijt van ;)
gewoon erin maken,verbeterd echt de laagweergave.
dus toch een vorm van bracing toepassen.
En nog even een vraagje,om de buitenkant strak te maken gebruiken sommigen plamuur. Is er een bepaalde soort dat ik moet gebruiken?
gewoon staalplamuur gebruiken,niet bij de bouwmarkt halen(rekenen abnormaal voor een klein potje)bij de autovakhandel(brezan bv.) kun je dit halen voor een beter bedrag ;)
Ah dit heb ik op het werk ook,zo'n pasta met 2 componenten. Zal eens vragen of ze een potje kunnen missen.
Ik heb nog een vraagje voor ik aan de afwerking begin:
Als je aan het schuren bent blijft er heel wat fijn stof achter op de planken, hoe verwijder ik dit?
Ik ga na het schuren over de planken met een doek en een borsteltje maar als ik erna nog eens overga met men vingers dan zie ik dat er nog veel stof achterblijft.
Gewoon een licht vochtig doekje moet voldoende zijn...
Quote from: ACQUA on April 24, 2007, 20:56:24
Ik heb nog een vraagje voor ik aan de afwerking begin:
Als je aan het schuren bent blijft er heel wat fijn stof achter op de planken, hoe verwijder ik dit?
Ik ga na het schuren over de planken met een doek en een borsteltje maar als ik erna nog eens overga met men vingers dan zie ik dat er nog veel stof achterblijft.
Ik gebruik meestal keukenpapier dat met spiritus is bevochtigd. Pluist niet, snel droog en ontvet ook.
Ik heb ze nu even spelende en zit met een zwaar probleem:
Ik heb ze aangesloten zoals op de tekening staat vermeld. Ik speel een cd'tje en zet het volume op -40, dit gaat vloeiend. Zet ik hem op -35 dan schakelt men versterker in veiligheid en daarna uit.
Heb al zitten wisselen van + en -, andere bedrading, large of small, ... maar het blijft hetzelfde.
Waaraan kan dit liggen? heb de filters gecontroleerd en er zijn geen bruggetjes of kortsluitingen te bespeuren.
Filterschema is niets op aan te merken.
Dus ik zou zeggen... even rustig adem halen en je filter nogmaals van top tot teen controleren. Ik weet niet hoe je het nu hebt opgebouwd. Als je al een soort "definitieve versie" hebt gemaakt, desnoods de hele boel loshalen en de componenten neerleggen zoals op het schema en zodanig in elkaar solderen. Met een niet-schema-conforme lay-out maak je makkelijk bedradingsfouten.
Succes!
Alle problemen zijn opgelost en ze spelen schitterend, wel even verschieten wat voor een laag zo'n klein kastje kan produceren. Echt diep ;D
De afwerking wordt even uitgesteld wegens een verhuis.
Ziehier de 1e foto's:
(http://img96.imageshack.us/img96/1241/img0890qx8.jpg)
(http://img255.imageshack.us/img255/2347/img0891lt8.jpg)
(http://img258.imageshack.us/img258/2513/img0892cr6.jpg)
Meer foto's op aanvraag
gefeliciteerd 8)
gelukkig spelen ze nu goed ;D
QuoteFilterschema is niets op aan te merken.
Ik vind het wel vreemd dat in het filter bij de tweeter is begonnen met weerstand deler.
Die deler staat wel over de gehele frequentie mee te doen.
De componenten van het filter zijn vastgelijmd, door een druppeltje lijm is er een contact onstaan tussen de + en -. Dit heb ik nu verwijdert en nu spelen de luidsprekers helemaal. Wel raar dat dit bruggetje de oorzaak was.
Ziet er goed uit :)
je moet ook gewoon een lijmpistool gebruiken,zit lekker vast maar is er toch na verloop van tijd goed af te halen.
Ziet er mooi uit zeg zowel, erg mooie slanke vorm. Lijkt me best leuk om ook eens zo iets te proberen. Heb totaal geen verstand van al de condensatoren spoelen filters enz enz maar de topicstarten wel zo te zien dus misschien kan ik wat afkijken. Ik weet niet of het gepast is maar, waar moet ik ongeveer aan denken bij het complete kostenplaatje van deze speakers? ( of vergelijkbaar ).
Hou verhoud het geluid zich met b.v. mijn net gekochte B&W 601s3 `s ( op marantz sr7300 ). De term "mooier" is natuurlijk persoonlijk :)
Leuk speakertje om een spectaculair fineer op te plakken... 8)
Ik had totaal ook geen kennis van filters e.d. maar gaandeweg leer je wel bij. Het totale kostenplaatje, ik dacht zo'n 300euro zonder afwerking :)
Fineren is mogelijk maar heb daar totaal geen kennis van dus ik denk dat ik het op een likje verf hou.
Als leek klinken ze voor mij zeer goed, af en toe iets te schel maar doenbaar. Dus als 1e projectje zeker geslaagd vindt ikzelf ;D
fineren is echt niet zo moeilijk,zeker niet op jouw kast(lang en smal)
tevens is het eindresultaat mooier als lakken,en je bent er sneller mee klaar.
300 valt mij nog mee gezien al die onderdeeltjes:) Lijkt me een gaaf project, en ben benieuwd hoe je ze gaat afwerken:). Kun je jou speakers vergelijken met andere speakers die je hebt gehoord?
Mick
Wel eigelijk doen ze mij denken aan de Kef iQ3, een 'toch wel' aanwezige bass en een subtiel hoog. Soms bij hoge tonen (roepen van Celine Dion) klinken ze wat schel maar over het algemeen klinken ze zeer goed en warm.
Dit is mijn gevoel als leek, de specialisten zullen andere, meer gespecifieerde, gevoelens en uitingen hebben hierover maar ik ben tevreden.
Moet je wel zeggen dat de luidspreker units moeilijk of niet meer verkrijgbaar zijn. Misschien nog 2dehands zoals ik heb gedaan.
Jou gevoel als leek zegt mij vast meer ( ook ik ben leek ) als een dure omschrijving van een echte audiofiel in zijn eigen woorden :). Hoe ben je tot de keuze gekomen om de debtreffende units te kopen, van te voren luisteren lijkt mij bij DIY lastig?
Nu enige tijd later zijn we klaar voor eventuele afwerking. Er moet veel geschuurd worden en waarschijnlijk word het een matte witte lak als afwerking. Nu nog iemand zooeken die 2 marmeren sokkels kan maken.
Moeten er spikes tussen de sokkel en luidspreker of kan de luidspreker ook direct op de sokkel? Kwestie van het strakke uiterlijk te bewaren zou ik liever zonder spikes willen werken.
ik moet nog aan de afwerking beginnen ;D
Wat voor soort plamuur gebruiken jullie voor de afwerking?
Gewone (lak)plamuur. Maakt niet bijster veel uit. Zeker in jouw geval zal je zo ongeveer al je plamuur er weer vanaf schuren. Als je echt dingen moet opvullen is 2-componenten polyesterplamuur wel een leuke. Maar zo te zien heb je alles in verstek gezaagd?
nope geen verstek gezaagd. Wil ze gewoon zo strak mogelijk krijgen dus ik denk dat ik best met plamuur kan beginnen.
Ziet er zeer netjes uit. Klinken ze ook een beetje zoals het origineel?
Weet iemand toevallig ook een bouwtekening van de Forest?
Wat ik me soms afvraag is ofdat al de componenten van de filter een doel hebben in dit geval. Ik zie sommige 2-weg systemen met een filter van 2-3 componenten?
Quote from: ACQUA on November 28, 2007, 18:22:54
Wat ik me soms afvraag is ofdat al de componenten van de filter een doel hebben in dit geval. Ik zie sommige 2-weg systemen met een filter van 2-3 componenten?
Dat zijn dan 1e orde filtertjes (1 spoeltje en 1 condensatortje) met een enkele verzwakkingsweerstand om de tweeter op het niveau te brengen (dan kom je aan drie componenten). Als het maar twee componenten zijn, kon het de bouwer òf niet boeien dat de tweeter op de juiste geluidssterkte staat, òf dat de woofer gefilterd wordt.
Jouw filters zijn gewoon rechttoe rechtaan 2e orde filters met impedantielineairisering en niveauaanpassing voor de tweeter. Zit weinig "dead weight" in. Als je het anders wilt, zul je moeten gaan meten en ontwerpen. Niet gegarandeerd dat het simpeler wordt... ;D
By the way: als het af en toe scherp klinkt (meen ik in een van de eerdere posts gelezen te hebben), kan de woofer net zo goed schuldig zijn als de tweeter.
De woofer speeld idd zachtter dan de tweeter,wat is hier aan te doen? Iets uit het filter halen of bijvoegen?
Waarschijnlijk speelt de tweeter dan te zacht (niet zo zeer de woofer te hard). Dat betekent dat je de voorschakelweerstand van de tweeter ietsje moet verhogen.
Quote from: Audiofiel on November 29, 2007, 11:33:15
Waarschijnlijk speelt de tweeter dan te hard (niet zo zeer de woofer te zacht). Dat betekent dat je de voorschakelweerstand van de tweeter ietsje moet verhogen.
>:D ;D
Ik wil de aan de randen een ronding maken met een zeer kleine radius, hoe zou ik dit het beste doen? Zou dit lukken met schuren ofzo?
Dat ligt eraan hoe klein jij zeer klein benoemd. Met schuren is het prima te doen, maar voor iets groter van zeer klein zou ik eerst een vijl pakken en dan pas schuren. Nog groter bovenfrees en nog groter eerst cirkelzagen en bandschuren (maar daar was je vast al helemaal niet in geïnteresseerd).
Ik heb een soort van schuursponsjes gekocht en ga dit eerst eens op de achterkant proberen, anders zal het toch met de frees moeten. Hoop van niet, ben er niet zo handig mee
ik wilde zeggen:frees ik het toch even voor je ;D,maar toen zag ik de reisafstand :o
tja bijna centrum België he ;D
Quote from: Interficior on December 18, 2007, 20:43:20
... en nog groter eerst cirkelzagen en bandschuren (maar daar was je vast al helemaal niet in geïnteresseerd).
In dit geval houd je dan geen speaker meer over... ;D ;D
welke "maten" van schuurpapier heb ik eigelijk nodig? Momenteel staan de Clarro's in plamuur te drogen. Hoe moet ik dit nu verfklaar krijgen? Heb ergens iets gelezen over nat schuren? Afwerking moet een satijnglans opleveren.
plamuur wegschuren met 120,dan 220,320 dan grondlak.
grondlak beginnen met 220,320 dan liefst 400 maar je kan ook gelijk naar 500 dan kun je gaan aflakken.
Gewoon verschillende schuurbeurten na elkaar of moet ik opnieuw grondlakken achter elke schuurbeurt?
Waarom plaatste ik de vorige post eigelijk ;D dom dom dom dom dom ...
En koop schuurpapier van 3M. ;D
Eenmaal gekocht wil je nooit meer wat anders.
Ik kijk wel wat er bij onze Brico te koop is, weet eigelijk niet dat zij 3M verdelen ???
na elke laag grondlak altijd weer beginnen met schuren met de korrel waar je het laatst mee geschuurt hebt.
Steeds dezelfde of steeds fijner?
na de grondlak begin je weer met 220,320 dan grondlak
daarna 320 400/500 dan het resultaat bekijken,is ie goed dan aflakken.
dan 400/500 en nog een keer lakken (indien nodig ;))
Nog even dit...
Daarnet nog even aan het "foefelen" geweest met de opstelling van de luidsprekers, nu had ik voor de grap mijn luidsprekers eens iets naar achter gekanteld en vooraan een dvd hoesje gestoken om eens te kijken hoe de look was. Nu kwam ik tot de conclusie dat men laag een stuk beter en strakker is geworden ???
Iemand een verklaring hiervoor?
Iemand een idee hoe ik dit in men design kan oplossen zonder dit nu te verliezen?
ACQUA
bank omhoog ;D
Quote from: ACQUA on December 28, 2007, 19:20:41
Nog even dit...
Daarnet nog even aan het "foefelen" geweest met de opstelling van de luidsprekers, nu had ik voor de grap mijn luidsprekers eens iets naar achter gekanteld en vooraan een dvd hoesje gestoken om eens te kijken hoe de look was. Nu kwam ik tot de conclusie dat men laag een stuk beter en strakker is geworden ???
Iemand een verklaring hiervoor?
Iemand een idee hoe ik dit in men design kan oplossen zonder dit nu te verliezen?
ACQUA
Wigvormig voetje maken? Misschien verstelbaar voor het finetunen.
Mja, of het uiterlijk van de speaker totaal aanpassen...
Heb ook gelezen dat het beter is om de luidsprekerkast een degelijk gewicht te geven, klopt dit... Heb weer vanalles in men hoofd nu ;D
ACQUA
spikes? of is de hoek dan te klein?
Vanuit men luie zetel schat ik dat de voorkant nu een cm hoger staat tov de achterkant.
Men vragen zijn beantwoord en ik krijg er een collega bij op het werk,scheelt mij een drukke agenda dus dan kan ik weer aan men Clarro's verderwerken. Wat is het plan, wel ik ben gecharmeerd door het geluid dat ik nu krijg door men luidsprekers te kantelen dus hierop gaan we verder. Waarschijnlijk word de originele kast verwijdert en beginnen we opnieuw met bouwen met meer aandacht aan:
bracing
lood
aansluiting
afwerking
word vervolgd...
Is er iemand bereid om een houtpakketje te zagen tegen betaling? Liefst in België of tegen de grens? Ben vandaag naar 3 doe-het-zelf zaken gereden die "gratis zagen" aanprijzen echter niet voor dit pfff OK is wel veel werk en redelijk wat onder hoek zaken maarja.
We zijn al iets verder geraakt:
De speakers komen onder een hoek van 5° te staan
Ze worden waarschijnlijk volledig opnieuw opgebouwd alsook het filter.
Nu ben ik aan het twijfelen om betere filtercomponenten te gaan gebruiken, zou dit een grote meerwaarde geven? Ook ben ik aan het twijfelen om het filter uit de kast te bouwen, zitten hier speciale voorwaarden aan vast? Ik zou dan de filters in men tv meubel willen zetten en van daaruit vertrekken naar de speakers.
Wat is overigens de beste verbinding voor de aansluitingen in de kast: solderen op de luidsprekers en terminals of via kabelschoenen?
Graag jullie tips en opmerkingen.
Het zou zoiets moeten worden:
(http://img174.imageshack.us/img174/711/clarroremakehv7.jpg)
Quote from: ACQUA on February 20, 2008, 19:30:25
We zijn al iets verder geraakt:
De speakers komen onder een hoek van 5° te staan
Ze worden waarschijnlijk volledig opnieuw opgebouwd alsook het filter.
Nu ben ik aan het twijfelen om betere filtercomponenten te gaan gebruiken, zou dit een grote meerwaarde geven?
Hier kun je grote winst in halen. Vergeet alleen niet dat spoelen een bepaalde weerstand hebben, als je deze gaat veranderen gaat je speaker anders klinken. Wat voor spoelen en condensatoren speel je nu mee? Mijn ervaring is overigens wel, dat als je het niet goed krijgt klinken met simpelere componenten, het ook zeker niet klinkt met dure componenten.
Quote
Ook ben ik aan het twijfelen om het filter uit de kast te bouwen, zitten hier speciale voorwaarden aan vast? Ik zou dan de filters in men tv meubel willen zetten en van daaruit vertrekken naar de speakers.
Wat wil je hiermee bereiken? Je hebt toch voldoende ruimte in je kast, vooral onderin zou goed kunnen, als je die plek reserveert voor het filter. Een afneembaar plaatje maakt het mogelijk dat je erbij kunt en het is uit het zicht. Opgeruimd staat netjes zou ik zeggen als je alles in de kast doet.
Quote
Wat is overigens de beste verbinding voor de aansluitingen in de kast: solderen op de luidsprekers en terminals of via kabelschoenen?
Graag jullie tips en opmerkingen.
Gewoon solderen, kabelschoenen kunnen oxideren en los raken. Wat ik meestal doe is eerste het draadje vast draaien en dan goed vertinnen. Mogelijk een krimpkousje er overheen om het netjes af te werken en klaar is kees.
Groeten,
Tom
Spoelen zijn gewoon luchtspoelen 0,7mm voor het hoog en 1,4mm voor het laag, deze zou ik niet veranderen, de condensatoren zijn een mix van SA, PX en APW van ClarityCap. Ik zou dan alles veranderen naar SA maar mss ook niet. Moet eerst weten ofdat ik hier zeker een meerwaarde aan kan verbinden.
Solderen met gewoon soldeersel of zilver?
Quote from: ACQUA on February 20, 2008, 23:19:50
Spoelen zijn gewoon luchtspoelen 0,7mm voor het hoog en 1,4mm voor het laag, deze zou ik niet veranderen, de condensatoren zijn een mix van SA, PX en APW van ClarityCap. Ik zou dan alles veranderen naar SA maar mss ook niet. Moet eerst weten ofdat ik hier zeker een meerwaarde aan kan verbinden.
Solderen met gewoon soldeersel of zilver?
De serie condensatoren is het wel de moeite om te veranderen naar SA, al vind ik de PX ook al niet verkeerd klinken. Dit zul je zelf moeten oordelen natuurlijk. Als JIJ het beter vindt klinken is het voor jou een goede update geweest, als het voor jou geen geluidstechnische verbetering geeft, gewoon lekker zo laten. Kijk anders eens of Roland bereid is wat SA's op te sturen on de voorwaarde dat er niet aan gesoldeerd wordt, dan hoor je het meteen.
Solderen, geen idee, ik doe het altijd met gewoon soldeer, al zijn er mensen die zweren bij zilver soldeer en er gigantische veranderingen aan toe schrijven.
persoonlijk vindt ik de sa voor het hoog nogal pittig,een janzen superior z-cap een stuk muzikaler(wel een stuk duurder)en in het hoog een stuk rustiger.
daarintegen voor het mid/laag zijn de sa echt geweldig en voor het geld inmijn ogen onverslaanbaar.
Hoi,
Roland hier van Caps&coils. Welke kant wil je op met een filterverbetering? Je filter is nu uitgevoerd in een "bang for the buck" versie. Een ClarityCap SA verbeteren voor het hoog is duur. Je komt dan al snel op Mundorf, Jantzen Audio of Duelund uit. De spoelen die je nu gebruikt zijn verbakken. Om die te verbeteren / of om in ieder geval een ander geluid te krijgen. verbetering of niet daargelaten, zou je naar folie spoelen kunnen kijken.
Vergeet niet dat je het huidige filter zeker in vergelijking met fabriekskasten tot een euro of 2 a 3000.- per paar, gerust high end mag noemen.
Ik zou je willen aanraden een deel van de onderkant van de nieuwe kast met zand te vullen. Daar knapt alles enorm van op. Vooral de belastbaarheid neemt een stuk toe. En dat is nooit weg met zon klein basje. Daar is volgens mij in de huidige opzet de meeste verbetering te halen. Je zou dan ook kunnen denken aan een bredere onderplaat met spikes zodat het geheel echt muurvast op de vloer staat.
Hoe je er wel rekening mee dat je de relatieve centers van de speakers met je achteroverhangende nieuwe ontwerp aan het veranderen bent?
Groet Roland
Wat bedoel je hiermee Roland?
QuoteHoe je er wel rekening mee dat je de relatieve centers van de speakers met je achteroverhangende nieuwe ontwerp aan het veranderen bent?
Hoi,
Ik bedoel dat het dopje van de tweeter en de dustcap van de woofer een andere afstand tot je oor krijgen als je de speaker achterover laat hellen. Dat is niet het enige. Elk tweeweg systeem heeft een bepaalde "afstraal lob" die naar boven of naar beneden gericht is. Je verandert dus iets aan het afstraal gedrag als je de speaker achterover laat hellen.
Gelukkig heb je al twee rechte exemplaren, dus is het heel makkelijk om deze even een stukje te kantelen zodat je kunt horen hoe dat klinkt. Je luister onder de luister as als het ware met die nieuwe achterover hellende versie van je speaker.
Ik hoop dat het duidelijk is, wat ik probeer te zeggen...
Groet Roland
Roland, momenteel heb ik ze al gekanteld staan. Vooraan staan colaflesdopjes om te proberen en vind dat ze zo beter/gelijk klinken.
Zou er ook winst te behalen zijn als ik de bovenste ruimte bracing toepas, en misschien bitumen? En dan de onderkant zoveel mogelijk vullen met zand?
ACQUA
even opnieuw:
- 3° gekanteld zoals hij nu staat
- 2 ruimtes gevuld met zand
- bovenste stuk bekleed met bitumen, volume aangepast, enkel de zijkanten bekleed
- bracing toegepast in bovenste stuk
(http://img181.imageshack.us/img181/8009/extreme001pd9.jpg)
Wat zijn de maten ongeveer van de kast? Ik heb bij een soort gelijke kast elke 15 cm een brace toegepast. Dit was voor mij een plaat die de doorsnede dus helemaal vast legt, natuurlijk zaten er wel gaten in geboord. Een binnenkast van 12mm was al erg stijf bij deze manier. Ik zou bijvoorbeeld tussen de woofer en tweeter een brace maken en 5 cm onder de woofer of iets dergelijks. Een plaatje 12mm MDF kost niks. Zorg wel dat de stroming niet belemerd wordt. Is het overigens een BR of dichte kast?
Kast is 90cm hoog, 13cm breed en 17cm diep. Het is een BR kast.
Ik durf eigelijk niet echt veel aan het ontwerp veranderen omdat ik geen ervaring heb met zulke zaken. Mag ik wel bracing toepassen? Wat moet ik dan veranderen? Hoe doe ik dit best? ... en wat met bitumen, zand, ... ?
ACQUA
Ik zal binnenkort even kijken naar de tekeningen van het kastje dat ik heb gemaakt, dat is iets groter maar je kunt er wel wat ideeën uit halen. Het is belangrijk, dat als je je ontwerk aanpast dat de baffle dezelfde breedte houdt. Het interne volume moet gelijk blijven, dat betekent dus dat je iets meer volume moet rekenen als je bracing toe past, omdat je deze er weer af trekt. Verder moet de afstand tussen de units gelijk blijven. Verder kun je eigenlijk alles veranderen (Als ik hier iets vergeet, graag even bijspringen).
Ik zou een brace toepassen voor de baspijp, zodat deze op zijn twee uiteinden is ondersteund, verder even kijken of er dan nog een lange vrije lengte over blijft, waar je nog een brace toe kunt passen.
Zand kun je toepassen voor de nutteloze delen in je kast, wel eerst goed bakken om mogelijke schimmels en vocht uit het zand te krijgen. Loodbitumen durf ik geen uitspraak over te doen...
baspijpje is maar 10cm lang, is dat dan niet overdreven om deze te ondersteunen?
Als je toch met bracing bezig bent, waarom niet? En bekijk het zo, nu is er een pijp van 10cm die kan gaan trillen omdat hij maar aan 1 kant vast gezet is, als een kleine moeite is, zou ik het doen.
Zoals beloofd.
(http://img209.imageshack.us/img209/3254/sideviewxc7.th.jpg) (http://img209.imageshack.us/my.php?image=sideviewxc7.jpg)
De pijp is wel wat langer, maar is dan ook een stuk groter in diameter (63mm intern). Hopelijk heb je er wat aan.
Groeten,
Tom
Bedankt WMC, wel nog even een domper op het ontwerp. vrouwe des huizes vind het niet "modern" genoeg. Mss gewoon zo laten, originele kast verbeteren met demping en bracing en filter.
Verbeteringen zoals solderen enzo zou toch al een zekere + moeten geven
ACQUA