nav de SAE versie van de Dynaudio van audiofiel, maar ff een eigen topic gestart:
nou, dat hardwire'en hoeft al niet meer :)
Waar eltax wel een grove steek laat vallen is de aansluiting van de terminals, die zitten met simpele schuifjes op het filter aan gesloten.
Zit ik daar elke keer te prutsen met die kabels, schoonmaken, goed tussen de klemmen zetten, vast draaien >:(
ff foto'tje:
(http://img.photobucket.com/albums/v308/thebas/DSC01165.jpg)
Wel volledig hardwired
en dan dit ??? :
(http://img.photobucket.com/albums/v308/thebas/DSC01164.jpg)
ben je nog verplan om je filter te gaan veranderen?
Quote from: Romano on July 4, 2005, 17:42:01
ben je nog verplan om je filter te gaan veranderen?
Neu, eerst die laffe klemmetjes afknippen en dan de draden rechtstreeks klemmen.
Filter ziet er nog aardig goed uit vind ik :) zelfs 2 folie condensatoren :o ;D
Maarre.. wat maken die klemmetjes in hemelsnaam uit... je moet eens weten hoeveel merken dat toepassen ;)
Quote from: triple_A on July 4, 2005, 18:18:51
Filter ziet er nog aardig goed uit vind ik :) zelfs 2 folie condensatoren :o ;D
Maarre.. wat maken die klemmetjes in hemelsnaam uit... je moet eens weten hoeveel merken dat toepassen ;)
ach ja, 't gaat denk ik meer om het id en het kost nix om het op te lossen.
maar deze zaten wel heel erg los.
Quote from: TheBaz on July 5, 2005, 10:36:54
@audiofiel, ik heb in m'n eltaxen ook van die gele condensatoren zitten maar hoe lees ik de waarde daarvan af?
Er staat 100v (duidelijk) en dan 225K op de 1 en op de ander staat 106K.
En hoe kan ik de waarde van een spoel bepalen? :-\
Die aanduiding op de condensator is gewoon een simpele manier van de fabrikant om ze uit elkaar te houden. Er zit nits anders op dan ze op te meten. Je zult naar iemand toe moeten die capaciteit en inductie kan lezen (heb ik ook gedaan). Misschien bij dezelfde luidspreker-doe-het-zelf-zaak waar je de onderdelen kunt halen.
Quote from: Audiofiel on July 5, 2005, 10:42:03
Die aanduiding op de condensator is gewoon een simpele manier van de fabrikant om ze uit elkaar te houden. Er zit nits anders op dan ze op te meten. Je zult naar iemand toe moeten die capaciteit en inductie kan lezen (heb ik ook gedaan). Misschien bij dezelfde luidspreker-doe-het-zelf-zaak waar je de onderdelen kunt halen.
Damn, stelletje ratten ;)
nou ja , dan ga ik maar es een schemaatje maken, desolderen en naar de lokale elektronica boer.
Van die condensatoren valt reuze mee. Is een normale opdruk die je vaak voorkomt in de electronicawereld.
101 is 100 pF
102 is 1 nF
103 is 10nF
104 is 100 nF
105 is 1 uF
106 is 10 uF
225 is dus 2,2 uF
Die K moet je verder niet op letten.
Dat wist ik niet. Maar het voldoet dus niet echt aan de E12 reeks.
Ja hoor, juist wel.
E12 reeks is 10,12,15,18,22,27,33,39,47,56,68,82
Die eerste 2 cijfers van 225 zijn dus de E12 aanduiding, de 5 in 225 is het aantal nullen. Dus 2200000 Pf is 2200 nF is 2,2 uF...
Quote from: Edo on July 5, 2005, 11:21:26
Die eerste 2 cijfers van 225 zijn dus de E12 aanduiding, de 5 in 225 is het aantal nullen. Dus 2200000 Pf is 2200 nF is 2,2 uF...
Okee. Dus er bestaat geen 255 bijvoorbeeld, zoals 2,5 uF.
Quote from: Audiofiel on July 5, 2005, 11:26:22
Okee. Dus er bestaat geen 255 bijvoorbeeld, zoals 2,5 uF.
Of moet je dan een 106 en een 156 in serie zetten?
Groet,
Mark
Quote from: Audiofiel on July 5, 2005, 11:12:09
Dat wist ik niet.
ik ook niet. :)
Maar m'n multi meter kan wel capaciteit meten.
probleem zijn de spoelen, ik kan geen inductie meten.
Quote from: Mark Lemmens on July 5, 2005, 11:29:18
Of moet je dan een 106 en een 156 in serie zetten?
;D Nee, capaciteit neemt toe door parallel-schakeling. Weerstand neemt toe met serie-schakeling!
Mark, er is zelfs nog een leuk truukje wat je kan doen met grote condensatoren.
Over het algemeen zijn grote condensatoren "traag". Je kan er een parallel plaatsen van een heel kleine waarde. Hiermee zou je weer snelheid terugwinnen.
Quote from: Audiofiel on July 5, 2005, 11:36:26
;D Nee, capaciteit neemt toe door parallel-schakeling. Weerstand neemt toe met serie-schakeling!
(http://www.eosdigitaal.nl/forum/images/smiles/icon_redface.gif) Oops....
Tja, IT-er, hé.... ;)
Groet,
Mark
Quote from: Krunk on July 5, 2005, 11:39:17
Je kan er een parallel plaatsen van een heel kleine waarde. Hiermee zou je weer snelheid terugwinnen.
In een Eltax-filtertje, Krunk?
Meer iets voor voedingen of zeer kritische systemen. En het pakt niet altijd even 'lekker' uit, dus je moet wel gaan testen met verschillende soorten en waarden.
255 ben ik nog nooit tegengekomen. Je hebt ook nog de E24 reeks (en nog tig van die reeksen) dus misschien zit ie daar wel in, maar in 98% van alle coderingen van condensatoren en weerstanden (en spoelen) wordt de E12 reeks gebruikt.
106 en 156 in serie , dus 10uF en 15 uF, geeft een hele lage waarde (6uF) Condensatoren zet je parallel om de waardes op te tellen.
Dus 106 parallel met 156 geeft 25 uF.
Quote from: Edo on July 5, 2005, 11:43:31
106 en 156 in serie , dus 10uF en 15 uF, geeft een hele lage waarde (6uF) Condensatoren zet je parallel om de waardes op te tellen.
Du sdat zul je in de praktijk dus nooit doen...
Toch tijd voor 'Electronica voor dummies!" ;D
Maar Krunk: ik zal thuis nog eens even kijken. Zit nu op mijn werk, en de filters zitten weer in de speakers... ;)
Groet,
Mark
Ben je wel tevreden met ELTAX :o
Quote from: Audiofiel on July 5, 2005, 11:42:49
In een Eltax-filtertje, Krunk?
Meer iets voor voedingen of zeer kritische systemen. En het pakt niet altijd even 'lekker' uit, dus je moet wel gaan testen met verschillende soorten en waarden.
Op de website van Tony staan wat testen. Zeker de moeite waard om door te lezen. ;)
http://home.zonnet.nl/geenius/Cap.html
Misschien een linkje er bij?
Ik heb altijd begrepen dat grote waardes inderdaad traag worden, maar in filters zit je niet vaak boven de 22 uF. En daarbij is het volgens mij nog niet nodig.
Even naar je foto kijkende heb je dus zo'n filter:
(http://62.166.6.192/testfilter.jpg)
Quote from: Audiofiel on July 5, 2005, 11:51:33
Misschien een linkje er bij?
Ik heb altijd begrepen dat grote waardes inderdaad traag worden, maar in filters zit je niet vaak boven de 22 uF. En daarbij is het volgens mij nog niet nodig.
Ik heb mijn post aangepast.
Er heeft volgens mij toch ook een test gestaan met een paralle condensator, maar die zie ik zo snel even niet terug.
Een mooie vergelijking en een goed startpunt als je een condensator zoekt.
Je zou alleen de echte bedragen er bij moeten zien, dat is soms echt schrikken. ;D
Mijn ervaring is wel dat de klankmatige verschillen anders kunnen zijn per merk/type units. Met Dynaudio tweeters doet de Leclanché het eigenlijk net wat mooier dan de duurdere Audyn Cap Plus. Althans, dat is mijn mening.
Ach, je met je filter toch eerst maken met simpele onderdelen. Daarna maar eens kijken wat er verbeterd kan worden.
Mark, in principe hoeven alleen de condensators die in serie zitten met de driver van betere kwaliteit te zijn. De kwaliteit van de parallel geplaatste condensators hebben minder invloed. (neem echter geen flut spul, maar dat spreekt voor zich)
Bart,
deze thread is niet van mij; hij is wel gekaapt o.a. door mij.... :P Het filter van de Eltaxen is dan ook niet van mij (heb Tannoy's; zie hier (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31823.0)). Maar je opmerking staat genoteerd!
Groet,
Mark
:-[
Sorry, dat had ik ff over het hoofd gezien.
Quote from: Edo on July 5, 2005, 11:57:06
Even naar je foto kijkende heb je dus zo'n filter:
(http://62.166.6.192/testfilter.jpg)
Jup, ziet het zelfde als het krabbeltje wat ik voor me heb, dank u voor deze digtale bewerking :)
Die paralelle is btw ook 10uF.
Heb je dat met een 'gewoon' teken programma gemaakt?
Even photoshoppen. Was ik in bezig, dus dit kon er even tussendoor.
De symbolen even copy/paste van een ander schema en wat text erbij.
Let ook even goed op de fase van de drivers onderling, deze hoeft niet altijd hetzelfde te zijn.
Quote from: Krunk on July 5, 2005, 13:34:36
Let ook even goed op de fase van de drivers onderling, deze hoeft niet altijd hetzelfde te zijn.
Je bedoeld dat ik er niet van uit met gaan dat + op + en - op - zit.
Ik zal het noteren.
Het kan zijn dat de tweeter tov de woofer uit fase staat. Dit hoort dan zo.
Quote from: Krunk on July 5, 2005, 14:08:32
Het kan zijn dat de tweeter tov de woofer uit fase staat. Dit hoort dan zo.
ok, dan snap ik je, ik zal het ff bekijken voor ik de boel echt uit elkaar trek
Of altijd van alles foto's maken, kun je ze nog 'teruglezen'
Zo, ik heb de draden rechtstreeks op de units gesoldeerd en ook van de terminals naar het filter.
Zoals verwacht had ik geen wow ervaring na beluistering, ik heb wel het id dat het midden gebied wat minder op de speaker "plakt"
Allemaal spychisch ;) ;D