Htforum.nl

Home Theater => Hardware reviews door HTForum leden => Topic started by: J.A.F._Doorhof on November 30, 2021, 18:31:39

Title: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on November 30, 2021, 18:31:39
De Epson LS11000W
Er zijn altijd van die momenten in mijn leven dat ik bijna niet kan wachten, en momenten dat je denkt "ach leuk, even kijken wat er vernieuwd is"
Soms ben je enorm teleurgesteld en soms niet, wat zal vandaag worden?

In een regenachtig Emmeloord loop ik naar de studio met maar 1 gedachte, de LS11000 van Epson.
Nu kun je je afvragen, "Frank waarom zo een spanning/enthousiasme, je hebt toch al zoveel gezien?"
Ja helemaal waar, maar Epson is toch altijd wel een bijzonder moment, laat me dat eerst uitleggen, zodat de rest van het verhaal ook op zijn plek valt.

HEEL lang geleden stonden we op een ladder met 2 vrienden een CRT bak aan het plafond te hijsen, er werd flink heen en weer geroepen dat het toch echt moest opschieten omdat het bijna niet meer te houden was, de reden van een CRT was heel erg simpel, de digitale projectoren die we geprobeerd hadden waren allemaal linea recta naar de winkel terug gegaan omdat het simpelgesteld gewoon troep was, alleen de Sony W400Q was eigenlijk goed te noemen maar op een gegeven moment was de linker kant van mijn scherm rood en de rechterkant blauw, en wel zo erg dat er eigenlijk niet meer naar te kijken was, en alternatieven... die waren er niet... behalve CRT.

Dat heeft HEEL lang geduurd, van NEC naar Seleco naar een Sony G70 en uiteindelijk een paar Barco's waar ik samen met oa Rob Dingen nog fanatiek mee bezig ben geweest om filters voor de lenzen te plaatsen omdat in vergelijk met de Sony de kleuren van de Barco gewoon ronduit slecht waren.

Alles was koek en ei in huize Doorhof, behalve dat Annewiek (en ik) er soms gillend gek van werden als de projector een hercalibratie nodig had, dat moesten we echt even plannen in de agenda, en zorgen voor een goed "ZEN" moment.

Ondertussen in andere gebieden
CRT was heer en meester in het Home Theater.
Maar ondertussen werd er wel geprobeerd aan de stoelpoten van de CRT te knagen door de digitale revolutie. Die als ik heel eerlijk ben gewoon lachwekkend was tov een CRT. Natuurlijk waren er leuke projectoren zoals toen de BenQ, Plus Piano (die het stempel luchtvervuiler meekreeg tenzij je van frituurlucht hield (grapje maar vooral bij nieuw absoluut waar)) en ook heel voorzichtig wat 3M projectoren maar zoals je al leest voornamelijk data projectie.

De Home Theater revolutie
Scalers, Home Theater PCs, aanpassen van filters, calibraties etc. we hebben het allemaal gedaan. De eerste Progressive scan DVD spelers (PSM-1) de eerste echte HT-PC's met eigen scaler kaart (Immersive) etc. langzaam aan groeide de stroom rekening maar het beeld..... tja... het werd wel beter maar toch kwam er ergens een omslag.

JVC bracht een serie projectoren uit die me letterlijk deden trillen in mijn schoenen.
De eerste unit die echt een CRT versloeg op alle gebieden was er niet, maar man wat kwam het nu dichtbij en op een gegeven moment ging zelfs deze verstokte CRT liefhebber overstag.

JVC heeft jaren in ons home theater gehangen en werd op een gegeven moment van de troon verstoten door Sony. Ik weet nog goed dat ik met de vertegenwoordiger in de demo ruimte zat om de nieuwste "beta" te testen en dat de contrast ratio na calibratie veel hoger uitviel dan de folder, na een telefoontje is de folder later aangepast, dit is daarna eigenlijk nooit meer gebeurt, sterker de contrast ratio's die je in folders ziet zijn bijna lachwekkend en totaal onrealistisch te noemen. Maar Sony had een plan.... de beste Home Theater projectoren op de markt zetten, en heel eerlijk ik ben nog steeds een grote Sony fan, vooral op motion is Sony gewoon de beste op dit moment, maar vlak absoluut JVC niet uit, HDR processing was tot de laatste generatie Sony eigenlijk eenzaam aan de top, ook absoluut zwart is bij de JVC gewoon net iets dieper (maar iets ten koste van detail in dat zwart). Bij Sony en JVC zou je bijna zeggen, het maakt bijna niet uit welke je koopt, alleen in een absolute batcave met alles donker en zeer kritische ogen zie je echt verschil en zelfs dan... is het stuivertje wisselen in mijn optiek.

Maar goed dit ging toch over Epson Frank?
Inderdaad.

Dit ging allemaal door mijn hoofd terwijl ik naar de studio liep.
Want waarom ben ik, terwijl ik zelf naar Sony/JVC kijk zo verdraait enthousiast over die Epson.

De baanbreker en giant killer
Epson is een vreemde eend in de bijt, zonder twijfel.
In het nog niet zo verre verleden was een strijd tussen 2 merken Panasonic en Epson. Beide in ongeveer hetzelfde segment en het was letterlijk om en om welke er beter uit kwam, tot Epson een enorme sprong maakte in beeld kwaliteit en ook op de markt kwam met een serie zeer betaalbare projectoren die eens niet op data gericht waren maar op films.... (ENORM verschil).

Panasonic was al redelijk rap einde verhaal en de laatste paar jaar mag je eigenlijk wel stellen dat als je onder de 3000 euro een projector zoekt eigenlijk alleen de Epson 9400 als kandidaat boven komt. Ik kan er weinig anders van maken, Epson heeft met de 9400 een projector neergezet die gewoon steen en steen goed is voor een prijs.... tja die gewoon eigenlijk te goedkoop is voor wat je krijgt (maar daar hoor je me niet over klagen begrijp me goed).

Is het een Sony ?
Nee natuurlijk niet
Is het een JVC ?
Nee natuurlijk niet

Het is een Epson.....
Ondertussen steek ik de sleutel in het slot en open de deuren van de studio, van de kou in de relatief warmte, dat begint goed.
Doos is niet indrukwekkend en ineens realiseer ik me weer waarom ik zo een hekel heb aan unboxing video's.
Maar goed, hij zit er gelukkig in, een witte zowaar.

En dat is meteen de eerste verassing.
Je zou zweren dat je een 9400 voor je hebt, als ik dat vergelijk met de tank van een JVC die ik de dag ervoor nog met gevaar voor mijn rug in een doos heb moeten proppen dan snap je dat als je hem alleen moet ophangen je bij beide de pineut bent, maar een Epson zie ik me wel alleen met Annewiek aan het plafond krijgen, een JVC..... ja echt niet daar moet nog iemand bij.

Maar goed, is het niet zo dat gewicht ook kwaliteit bepaald?
Helemaal waar, zwaarder is beter (meestal).
Maar voor heel veel mensen geldt ook dat ze gewoon een "normale" projector aan het plafond willen hebben en een Epson in het wit, gewoon even heel eerlijk is wel een stuk minder "storend" dan een grote zware zwarte JVC/Sony unit. Voor ons persoonlijk... maakt het geen bal uit, we komen van CRT LOL alles is klein en licht (hoewel mijn rug daar anders over denkt, maar daar zijn pilletjes voor, voor beter beeld niet).

Het moment is daar, hij gaat aan... de spanning is ondertussen te snijden... maar waarom eigenlijk?

Aziz.... LICHT !!!!
Met een mechanisch geluid komt de Epson tot leven, een automatische lens afdichting met een plakbandje.... (goed dat we dat al gezien hadden en het plakbandje verwijderd hadden).

Maar wat is er nu zo bijzonder aan die LS11000?
Wel laat me dat uitleggen.

Normale projectoren gebruiken een UHP/XEON etc. lamp als lichtbron.
Dit kun je HEEL voorzichtig vergelijken met een normale lamp zoals wij die kennen, vooral in ECO modes kan het voorkomen bij dit soort lampen dat er HEEL soms wat geknipper te zien is, laat de projector een paar uur op highlamp mode lopen en vaak lost dit het probleem op, maar zelfs als je dit geknipper niet ziet (wat dus echt niet hoort) is de werking van de lamp wel gelijk alleen valt het ons totaal niet op.... tot.......

Een andere lichtbron is een laser.
Ik zal niet exact uitleggen hoe dit werkt maar in feite vervangt een laser unit de lamp en dit heeft een paar hele goede eigenschappen.

1. De projector geeft een VEEL rustiger beeld.
Dit is echt zoiets van je moet het zien, eerst valt het veel mensen niet op maar het is zoiets als de eerste keer dat je motion flow gebruikt, vooral op de LOW stand is dit echt een toevoeging (in mijn optiek) en zie je pas het geschok van 24/23.973hz als je terug schakelt. Let wel motion flow kan ook veel kapot maken, dus een goede implementatie is key.

2. De projector verloopt iets minder maar gaat wel veel langer mee.
Ik kan niet zeggen dat een laser minder verloopt qua calibraties, tot nu heeft elke unit die ik voor hercalibratie gehad heeft het ook wel nodig gehad. Maar wat wel opvalt is dat de projectoren veel en ik bedoel echt VEEL langer hun lichtoutput houden.

Laser op
De toevoeging van een laser aan een 9400 zou voor mij al een enorm upgrade zijn geweest en eigenlijk had ik dat ook verwacht, de realiteit is wat anders geworden, zowel positief als negatief.

Negatief
Het nieuwe menu is..... hoe zeg ik dat netjes, gewoon troep.
het is een enorme achteruitgang tov de oude menu's, daarnaast is het onbegrijpelijk dat je bij dit soort projectoren het menu niet kan verplaatsen, het kalibreren is daardoor echt een "hel" alles valt net achter het menu en de positie van de analyzer is echt een kwestie van goed plaatsen en elke keer weghalen om settings te checken, aub Epson kom met een firmware upgrade waar je het menu kan verplaatsen.

Verder is het nieuwe menu een beetje jaren 90/00 het is niet lelijk maar absoluut niet iets waarvan ik zeg "high-end"
Maar goed, het JVC menu vind ik tot op de dag van vandaag ook spartaans vormgegeven.

Anyway... het werkt

Positief
Die lijst is een HEEL stuk langer.

Ten eerste hebben we bij deze Epson de optie om paneel alignement uit te voeren (erg belangrijk) alleen niet zo uitgebreid als bij Sony, het stopt hier met de hoeken en algemeen, heel eerlijk.... in 99% van de gevallen zal dit MEER dan genoeg zijn.

Ten tweede iets wat op ELKE projector zou moeten zitten, laat ik dat herhalen.
TEN TWEEDE IETS WAT OP ELKE PROJECTOR ZOU MOETEN ZITTEN......

Panel adjustments voor color uniformity....
Je kan je misschien afvragen waarom ik dat bijna uitschreeuw via de digitale hoofdletters... je kan je niet indenken hoe belangrijk dit is, de klant merkt hier vaak helemaal niets van maar we keuren regelmatig units af bij hercalibraties omdat in mijn optiek er teveel verkleuring in een paneel zit. Door dit bij te kunnen regelen zal dit het aantal repairs zeker met 80-90% terug brengen. Dit is gewoon eigenlijk ongelofelijk dat dit nog niet op elke projector te vinden is, het is een super snelle en makkelijke manier om projectoren gewoon uniform te houden gedurende hun levensduur (tot een bepaalde mate) en dingen zoals wat ons gebeurde met de W400Q zijn dan "verleden tijd".

Natuurlijk heeft ook de LS11000 weer grayscale calibraties in zowel de standaard 2/3 optie (2 plekken 3 kleuren) maar ook een maar liefst 11 stappen fine adjustment, als je nu de grayscale niet recht krijgt :D

Ook het CMS is weer zoals bekend van Epson super goed in te stellen.

Calibraties
Ik kan er een lang verhaal van maken....
Maar dat doen we maar niet.
Na calibratie valt alles letterlijk zo dicht binnen de marges bij REC709 dat ik me afvraag of ik ooit een projector heb gehad die beter was, nu moet ik meteen eerlijk zeggen dat unit 2 slechter kan zijn of misschien nog beter, er is altijd wat verloop maar een grayscale van boven naar beneden onder een procent afwijking is gewoon top.

Ook het CMS is in REC709 erg goed.

Bij HDR hebben we natuurlijk het bekende probleem dat er gewoon geen projector bestaat die het allemaal native kan weergeven, dus hier moet de truken doos echt open geklapt worden.

Contrast ratios
Vanaf nu ga ik dit anders doen.
Ik hou het bij de ANSI contrast meting bij dit soort projectoren.
Ik merk gewoon dat het steeds moeilijker word om een echt goede contrast meting te doen.
Ik zie duidelijk dingen veranderen in de opbouw van de software en panelen waardoor het al bijna niet meer te doen is om een echt onderscheidt te maken tussen full on en full off en met auto iris. Tegenwoordig zijn de units dermate goed in het zwart dat een afwijking die amper te zien is voor de normale mens de metingen volledig omgooien. Er zijn projectoren die ik naast elkaar heb gezien waar ik een verdubbeling van het contrast gemeten heb maar waar ik met de beste wil van de wereld geen enkel verschil kon zien.

ANSI contrast is een heel ander verhaal, dit is direct te zien op nagenoeg elke projector.
ANSI contrast meet ik met een checkerboard op verschillende plekken en daar word een gemiddelde van genomen.
Full on full off is eigenlijk alleen interessant voor de boekjes, native gebruiken we eigenlijk nooit (er staat altijd wel iets aan), maar ANSI contrast is gewoon onmogelijk te beïnvloeden, er is geen enkele manier (op dit moment, tenzij je met leds gaat werken) om dit te beïnvloeden en het geeft mijn inziens ook de beste waarde voor performance.

Dus op dit moment doe ik het als volgt.
Blacklevel : goed genoeg voor een batcave, perfect voor een verduisterde ruimte.
Lightoutput : op 75% meer dan genoeg voor een flink scherm van 2.40 breed. Let ook op, met een laser blijft dit ook langer zo, een UHP lamp verliest enorm veel lichtoutput over zijn levensduur.
Ansi Contrast : 427:1

En dat is best hoog.
Sterker alles boven de 400 is in mijn optiek bijna een garantie voor een zeer contrastrijk beeld zonder het bekende "melkeffect" bij bv aankomende koplampen.

HDR
Waar JVC lange tijd heer en meester was op HDR gebied is Sony daar heel dicht bij in de buurt gekomen met de laatste generatie high-end projectoren, en hoewel de 9400 absoluut geen bagger HDR neer zet, was het verschil wel altijd HEEL erg pijnlijk te zien, dus hoe doet de 11000 dit?

Wel ik kan je zeggen dat ik nog steeds met een enorme big smile dit zit te typen.
Wat een mooi beeld komt er van de 11000 af, misschien klopt er dan geen bal van de calibratie qua BT2020 en de gamma curve komt niet in de buurt van wat het moet zijn (let op dit geldt voor ALLE projectoren) maar man, man, man wat is dit een genot om naar te kijken.

De kleuren spatten echt van het scherm en na wat correcties (standaard bij HDR) moet ik eerlijk zeggen dat als ik blind zou moeten zeggen of ik naar een Epson kijk of een Sony ik toch echt even goed zal moeten kijken. Waarom noem ik geen JVC?

JVC is er altijd wel makkelijk uit te halen, het zwart is iets dieper maar fijn zwart detail is iets minder, dit maakt een JVC herkennen in een shoot out vaak iets makkelijker als je weet waar je naar moet kijken (nogmaals het verschil is niet meer zo enorm), Maar de Epson en de Sony lopen toch wel heel dicht langs elkaar op dit moment.

No scaling no problems
Een van onze forum leden heeft deze text ooit gebruikt in zijn profiel, de reden had volgens mij te maken met alle experimenten die we toen deden met "vreemde" scaling formules om een CRT niet buiten de bandbreedte te laten lopen maar wel smoother/mooier te krijgen. En laten we eerlijk zijn, aan de ene kant klopt dit nog steeds.

Ik ben een ENORME voorstander van gewoon alles uit te zetten, behalve wat ECHT noodzakelijk is, dus vaak zie je bij mijn calibraties allemaal dingen als "auto contrast/sharpness/noise etc" allemaal uit staan. Ik weet nog goed de hilarische opmerkingen gedurende de ISF trainingen dat al die extra features er op zaten voor marketing en eigenlijk het beeld helemaal niet beter maakte maar wel zorgde voor enorme artifacts zoals MPEG Banding en Noise. Dus elke keer als ik die waardes zie staan en me realiseer dat we tegenwoordig super schone bronnen hebben als BD en UHD... tja dan is natuurlijk iets als Noise reductie eigenlijk een nonissue, tenzij je zelf allemaal troep aan het beeld toevoegt.

Wat me opvalt aan veel projectoren in het goedkopere segment is dat er eigenlijk altijd wel een soort van "ringing" aanwezig is, soms storend en soms amper zichtbaar. De testpatronen van de LS11000 zien er netjes en schoon uit, iets wat je mag verwachten van dit soort units, maar combineer dit met een laser en ineens is het denk ik duidelijk waarom zoveel mensen claimen dat een laser unit ENORM veel meer rust in het beeld heeft dan een UHP lamp. De kleine trillingen (niet zichtbaar) in het beeld van een UHP lamp beïnvloeden het beeld absoluut ondanks dat het dus amper opvalt, een laser geeft een enorm rustig beeld en met de juiste instellingen moet ik heel eerlijk zeggen dat ik zou zweren naar een echt 4K beeld te kijken.

We gebruiken vaak dezelfde scenes voor een review en tot nu heb ik nog nooit op bv 9400 zoveel detail in het pak van DeadPool gezien als met de LS11000. Maar er is meer.

Motion flow
Voor sommige een kreet die ze ritueel willen verbranden, voor andere iets wat het liefst tot 11 zou moeten kunnen. (snap je die niet zoek dan even op Spinal Tap) ik zit er een beetje tussenin.

Een GOEDE motion flow zou voor mij op de stand LOW moeten staan en misschien zelfs wel LOW -.
Op de Epson is motion flow altijd goed geweest maar zeker niet "perfect" iets waar bv Sony in mijn optiek echt in excelleert.
Met de LS11000 is er een nieuwe weg ingeslagen heb ik het idee, het voelt totaal anders.
op LOW heb ik ongeveer hetzelfde gevoel als op mijn Sony, ik zit nog steeds naar film te kijken alleen is alles net iets soepeler en zijn kleine schokjes zoals het begin van "the Dark Knight" nu ineens lekker smooth (dit is een scene die normaal schokt en waar zelfs veel motion flow oplossingen zich danig in verslikken, je kan dit vergelijken met de "Pilar test" die we vroeger tot vervelens toe gebruikt hebben uit the 5th element)

Op de hoogste stand is het eigenlijk lachwekkend maar ook ZEER indrukwekkend.
ik kan echt amper langer dan 5 minuten naar motion flow op de hoogste stand kijken en de Epson is geen uitzondering, het is alsof je naar een surrealistische film kijkt, alles lijkt enorm opgeplakt... let wel dit is niet NEGATIEF, sterker het is ENORM indrukwekkend wat zowel Sony als Epson doen met motion flow op dit moment, want artifacts zie ik wel maar zijn STUKKEN minder dan laat zeggen 2 jaar geleden, het is meer de "look/feel" die ik niet mooi vind, maar artifacts.... ze zijn er maar het is echt erg goed geworden.

Op de stand LOW is de motion flow van de Epson meer dan bruikbaar en zou ook absoluut mijn advies zijn om te gebruiken.

Lawaai
Soms denk ik wel eens dat mensen in een home theater de film uitzetten en met hun oor naast de projector gaan hangen om te horen of hij lawaai maakt.... tja JA dus... er is een lichtweg, dus ook een koelweg, en daar draaien fans, dus tja als je op een bepaalde manier je hoofd kantelt en de goede hoek tussen de roosters zoekt dan hoor je een fluittoon... maar dit hoor ik op alle projectoren, NASsen, laptops, TVs etc. Dus nu even serieus.

De oude E-shift maakte een vreemd fluitend geluid, bij een film hoorde je dit niet maar eerlijk is eerlijk het was er wel en in hele stille passages als de unit vlak bij je staat was dit wel te horen.

Dit is echter verleden tijd (of mijn oren zijn HEEL veel slechter geworden), ik hoor absoluut geen fluit toontjes meer, wel hoor ik de koeler, exact zo hard als een 9400, een Sony en JVC zijn wel iets rustiger, maar zoals gezegd... dat zijn tanks in vergelijk met deze slanke projector. Ik zit bij de calibraties ongeveer op 40cm van de projectoren en zelfs dan als ik naar de radio luister via de laptop hoor ik eigenlijk de fans amper meer, dus als hij aan het plafond hangt en een film draait.... de LS11000 is gewoon stil klaar :D

Let wel.. zodra je de lightoutput boven de standaard 75% zet dan hoor je de koelers wel een stuk meer, ongeveer vergelijkbaar met iets tussen de medium en highlamp modes op de 9400.

Ik zou zeggen, de LS11000 voldoet volledig aan de verwachting qua geluid, hij is gewoon lekker rustig. En E-shift is absoluut niet meer te horen.

Kijk ervaring
pfffff
Dat was het moment natuurlijk, je kan mooie getallen hebben maar dat zegt vaak weinig over het echte beeld.
Het is enorm moeilijk uit te leggen waarom, maar geloof me, ik heb units gezien die "perfect" gekalibreerd waren maar waar de klant bij ons mee binnen kwam omdat het beeld gewoon volledig doodgedrukt was of juist veel te veel van het beeld afknalde. Alleen grafiekjes zeggen heel weinig.

Waar de LS1100 echt in EXCELLEERT en ja dat is express met hoofdletters, is de enorme rust in het beeld en de ENORME 3D werking. Je ziet me dit vaker roepen en voor mij is dat echt 90% van de film ervaring qua beeld, ik val enorm op een 3D beeld met enorme rust en dat is iets wat ik jaren gemist heb met projectoren met een lamp. Zoals gezegd je merkt het bijna niet, maar ga maar na.

Een tijd geleden ben ik van een Sony Laser naar een JVC UHP gegaan en nu weer naar een Sony Laser.
Het eerste wat direct opviel was.... de rust in het beeld, een laser is niet alleen maar om lang te kunnen kijken (qua uren) maar de grootste voordelen zitten voor mij in de rust, ik kan dat echt niet genoeg benadrukken, en dit was ook een van de redenen dat ik weer terug ben gegaan naar laser. LET WEL beide JVC en Sony projectoren liggen me erg na aan het hart dus ik ga absoluut niet roepen dat de een beter is dan de ander, wel vind ik een laser absoluut de voorkeur hebben.

De prijs
Ik denk dat ik niet hoef te roepen dat prijs het nadeel is van laser.
Een deel van die prijs is natuurlijk dat je nooit meer een lamp hoeft te vervangen, wat vaak betekend dat je net wat vaker de projector toch maar aanzet voor een film ipv op de TV te kijken en de projector te sparen voor de echte knallers. Maar zelfs dan kom je vaak niet aan het prijs verschil tussen de UHP versie en de laser versie van een projector.

En dit Epson eigenlijk heel erg netjes.
De LS11000 is in mijn optiek een flinke stap hoger dan een 9400, vooral op HDR praten we hier over een TOTAAL andere projector en toch heeft Epson al dit moois voor onder de 5000 euro neer gezet (mail even voor de actuele prijs). Nog steeds een stuk duurder dan een 9400 en hiermee plaatst Epson zich in een gevaarlijk gebied.

Dit is namelijk ook het gebied waar je in de buurt komt van de instappers van Sony en JVC.
Dus laat ik maar meteen de olifant in de ruimte benoemen.

Heb je een batcave dan zou ik PERSOONLIJK iets bijleggen voor een Sony of JVC.
Beide hebben op blacklevel wel duidelijk een voordeel en vooral in een batcave is dat iets wat je kan gaan zien als je veel films kijkt met donkere scenes. LET WEL de Epson is niet slecht, hij zet een fantastisch black level neer, maar in een batcave gaat het nu eenmaal ook om die laatste paar procenten.

Ga je naar een ruimte waar ook maar enigszins licht binnenkomt (lees ALLES waar je niet in echt PITCH BLACK zit) word het verhaal totaal anders, JVC verliest daar mijn inziens meteen zijn voordeel op het zwart en zou het gaan tussen de Sony en Epson (tenzij je perse een JVC wil natuurlijk). Dan moet ik gewoon eerlijk zijn en ondanks dat ik Sony enorm hoog heb zitten vind ik de LS11000 toch wel een betere keuze.

Je krijg dan misschien geen full 4K maar wel een laser tov een UHP lamp en dat heeft dermate veel voordelen dat ik dat absoluut zou prefereren, helemaal voor het prijsverschil als je de Sony of JVC op laser wil hebben, je praat dan over behoorlijke verschillen.

Een nieuw tijdperk
Epson laat met de LS11000 zien dat ze de onderkant van de markt eigenlijk best onder controle heeft en zich nu gaat wagen aan het stukje niemandsland tussen de Epson en JVC/Sony markt. En eerlijk is eerlijk... in dat stuk is het toch wel een erg mooie projector die Epson neerzet en ik zou echt niet weten wat ik onder de 5000 euro als beter zou moeten bestempelen. De 9400 is een stuk goedkoper maar is qua HDR een heel stuk minder en heeft ook geen laser. Er zijn wat andere zeer goedkope lasers op de markt maar om eerlijk te zijn ..... ik vind dat geen echte Home Theater projectoren waar je het predikaat "super" aan kan hangen.

Ik bestempel generaties meestal met een term als verfijning, evolutie en revolutie.
De LS11000 wil ik dolgraag en met volle overtuiging het predikaat Fricking REVOLUTIE geven, ik zit gewoon nog steeds na te genieten terwijl ik dit type en dat gebeurt echt zelden.

Conclusie
Voor het geval het nog niet duidelijk is.
Heb je rond de 5000 euro (stukje minder) uit te geven aan een projector en zijn je eisen best hoog, wil je laser en goed 4K en HDR met een meer dan redelijk blacklevel.... dan is de LS11000 denk ik een blinde koop.

HIGHLY recommended.



AANVULLING
er is ook een LS12000 en nu zul je je afvragen, "Frank is die veel beter ?"
Natuurlijk is dit speculatie en moet ik hem nog zien maar ik DENK dat we hier spreken over hetzelfde trucje dat meer fabrikanten proberen.

200 ANSI lumen meer... dit is absolute BS, er is letterlijk niemand die dit kan zien.
Op papier lijkt het heel wat maar in de realiteit (en daar leven we) is 200 ANSI lumen meer op dit soort lightoutputs gewoon marketing BS.

ISF certificaat...
Zover ik weet doen wij dat (de ISF calibrateurs) dit is een beetje hetzelfde als monitoren die uit de fabriek komen met een label "calibrated", TOTAAL 100% een wassen neus, een calibratie is iets wat PER unit ingesteld moet worden en wat ALTIJD verloopt, daarnaast heeft de LS11000 alle settings aanwezig voor een nagenoeg perfecte calibratie, en moet de calibratie sowieso door een gecertificeerde calibrateur uitgevoerd worden op een unit met minimaal 100 uur op de teller, dus tja.....

Dustcover voor de kabels.
Ik stoor me er niet aan, maar als jij alles netjes weg wil werken, be my Guest, maar realiseer je wel dat je hoogstwaarschijnlijk daar dus de meerprijs voor betaald.

Kleur : Zwart
Ok dit kan inderdaad een reden zijn.

Nu moet ik eerlijk zeggen dat het verschil tussen de 11000 en 12000 bij Epson MEER dan redelijk is (in het verleden zijn er voorbeelden bekend van zogenaamde geselecteerde onderdelen projectoren die 800-1500 euro duurder waren) maar ik denk dat je gewoon je moet realiseren waar je het voor betaald en je niet gek laat maken dat het in beeld enorm zal schelen want met 200 Ansi lumen meer of minder..... marketing :D


Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on November 30, 2021, 18:32:00
En hier de rapporten.

Bij de gamma moet je wel realiseren dat we de meting doen met ALLES uit ivm het afstellen van het CMS en de sweeps die ik gebruik om per kleur het verloop te checken.

Gaan alle automatische functies aan die ik echt wat vind toevoegen zie je dat de gamma ook volledig veranderd.
Vroeger waren gamma curves eigenlijk altijd stabiel, tegenwoordig met alle extra opties zoals auto gamma, auto contrast, auto iris etc. is de gamma curve eigenlijk continue in beweging en maak ik ook de finale instelling altijd met echt beeld materiaal.

Verder zie je dat zowel CMS and grayscale gewoon bizar goed te kalibreren zijn.
Natuurlijk zou het altijd zo moeten zijn, maar jammer genoeg zie je vaak vooral in de donkere gebieden toch nog best wel wat verkleuringen optreden, die zullen in een film eigenlijk nooit tot zelden opvallen maar ik meet ze wel :D en dan valt dit gewoon direct op.

Petje af voor Epson.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on November 30, 2021, 18:32:31
Als er speciale dingen die jullie willen weten kun je het hieronder vragen dan kijk ik daar extra na
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Kerre on November 30, 2021, 18:34:42
Quote from: J.A.F._Doorhof on November 30, 2021, 18:32:31
Als er speciale dingen die jullie willen weten kun je het hieronder vragen dan kijk ik daar extra na

Zwartwaardes, hoe deze zich verhoudt tov een tw 9400 en eventueel een jvc n5.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: reza on November 30, 2021, 20:45:07
Motionflow hoogste stand.
Of er naar te kijken is.
En motion in zijn algemeenheid.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: pameijer on November 30, 2021, 21:08:53
Meest geïnteresseerd ben ik gewoon in een keihard duidelijk oordeel hoe deze zich verhoudt tot prijsgenoten, of dat de meerprijs t.o.v. iets goedkopere beamers of de minderprijs t.o.v. iets duurdere beamers te rechtvaardigen is. Graag man en paard noemen  ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: RonG on December 1, 2021, 08:03:43
 O0

Zou willen weten buiten de prestaties of de e-shift functie geluidloos is.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 1, 2021, 13:50:45
Als het goed is op alles in de review antwoord gegeven.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: spijtebijt on December 1, 2021, 14:33:38
Mooie review weer Frank! Ik heb hem met veel plezier gelezen.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: RonG on December 1, 2021, 14:42:11
Mooie review O0 en zeer positief.

De 12000 heeft misschien ook beter zwartwaardes welke de discussie elimineert wanneer je een batcave hebt mogelijk niet te kiezen voor deze 11000?

Ook goed om te horen van het e-shift geluid. De 9300 was het goed hoorbaar, en nu bij de JVC x5000 is er vaak een irritant geluid. (tijdens film idd niet waarneembaar maar wel tijdens rustige momenten en wanneer je niks kijkt en door de film wand bent het browsed bv :))
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 1, 2021, 15:05:06
Waar zou het betere zwart dan vandaan komen ?
Meer ansilumens betekend meer licht dus als alles verder gelijk zou zijn.... ;)

Maar zoals gezegd in de review het is niet de eerste keer dat er 2 modellen zijn die iets duurder zijn en alleen verschillen qua uiterlijk en op papier.

200 ANSI lumens is echt helemaal niets op dat soort waardes ;) wil je meer licht moet je minimaal verdubbelen wil je het ook echt ervaren als wow meer licht ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: RonG on December 1, 2021, 15:18:35
Quote from: J.A.F._Doorhof on December  1, 2021, 15:05:06
Waar zou het betere zwart dan vandaan komen ?

Weet ik niet, daarom vraag ik het :)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 1, 2021, 15:55:27
Vandaar de uitleg ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: reza on December 1, 2021, 16:55:38
Mooie review Frank! ( Als eerste ).
Ik had gelezen/begrepen dat de Epson ook een soort van dynamische tonemapping aan boord had, of klopt dit niet en kijk je gewoon "pure" HDR?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Sjaak_Banaan on December 1, 2021, 17:22:31
Leuke review om te lezen Frank, ik werd er zelf ook wel een beetje enthousiast van.  Thanks! :clapping:

Het maakt onze keuze weer wat moeilijker voor in onze batcave.... die zwartwaardes.
Waarschijnlijk vinden wij het f*cking awesome t.o.v. van onze prut Epson TW6000, maar dat blijft knagen, want ik vind het nu regelmatig best wel storend.

Vallen die minder goede zwartwaardes t.o.v. JVC ook nog echt op wanneer je maskering op je scherm hebt of is dat verschil dan ineens nihil?

Die motionflow ga ik waarschijnlijk erg waarderen, rustig beeld vind ik misschien nog belangrijker dan het diepste zwart. Keuzes keuzes.  :tongue2:

Welk type Sony zou je hier tegenover zetten om te vergelijken?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: eduard on December 1, 2021, 17:27:24
leuk te lezen review.
Frank bedankt.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 1, 2021, 17:34:08
@reza
Bijna alle projectoren hebben tegenwoordig een soort van tonemapping inderdaad. Ik gebruik een x aantal scènes voor de testen en de 11000 kreeg met een behoorlijke lightoutput netjes alle details in de wolken en schaduwen voor elkaar. Dus dat gaat wat ik tot nu toe heb gezien erg goed.

Ik zie ook geen gepompt wat ik enorm irritant vind van units met frame by frame. Ik heb dat liever op scene bv. De Epson doet het in ieder geval zonder dat pompen en laat flink wat detail zien.

@sjaak
Het zwart level is iets dieper bij de JVC en de topmodellen sony. In een standaard scène zie je daar niets van (dan is ansicontrast veel belangrijker) maar bij een horror/sf film is het wel te zien.

De Sony gaat dan iets dieper met net zoveel schaduwdetail maar dus een dieper zwart. De JVC gaat dan nog iets dieper maar verliest dan een beetje detail.

Met masking op het scherm denk ik dat je de 11000 helemaal te gek gaat vinden als je van de 6000 afkomt. En vergeet niet dat een Sony en JVC met laser meteen een stuk duurder zijn.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Sjaak_Banaan on December 1, 2021, 19:42:32
Over welk model Sony heb jij het dan?

Misschien kun je ook nog iets over de garantie melden?
Ik las ergens dat Epson op dit model 5 jaar biedt, weet niet hoe dat bij Sony en JVC zit, maar kan interessant zijn.
Geen idee of de Epson service net zo goed is als die van Sony en JVC?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: reza on December 1, 2021, 20:34:00
Ik heb deze Epson naast een Sony vw590? gezien,
En dat was echt een close call. Bij HDR geen verschil vond ik. Dat is toch best knap, zeker ook omdat dit geen native 4k machine is.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 1, 2021, 20:43:27
590 zou je hem mee kunnen vergelijken inderdaad.

Garantie is even uit mijn hoofd inderdaad 5 jaar of 12000 uur
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: denada on December 1, 2021, 21:27:41
Je vergelijkt deze beamer met de 5k beamers van JVC en Sony, en met de TW9400 van Epson.

Ik ben zelf ook iemand die zich irriteert aan het niet hebben van een beetje frame interpolation, heel leuk die schokkende beelden op het grote scherm, maar dat is voor mij een belangrijke reden geweest om geen 2500 euro uit te geven aan de TW9400.
Voor bijna het dubbele wordt dat issue hier dan opgelost, en komt er een laser om de hoek kijken.

Ik ben nu thuis aan het proefdraaien met een LG HU810PW, waarbij ik niet heel erg blij ben met de kleurweergave in HDR, en nogal wat lip/audio sync issues, en uiteraard de zwartwaarden die niet heel erg geweldig zijn, nu ik je verhaal lees, ben ik me dus aan het bedenken of ik dan inderdaad toch maar 2k meer moet uitgeven en een projector in huis moet halen waar ik me nergens meer aan stoor, behalve wellicht een behoorlijk belabberde user interface (die bij LG wel weer erg goed is met het WebOs). 3D doe ik helemaal niets mee, heb wel veel 4k HDR materiaal.

Ik heb geen batcave, maar een woonkamer waarin ik liefst ook bij schemering de projector aan wil kunnen zetten, en met de lichtopbrengst van de LG zit dat in ieder geval wel goed, de meeste grote films kijk ik later op de avond, dus zeker in de herfst/winter/begin lente, zit dat wel goed.

Deze beamer zal betere zwartwaarden hebben, waarschijnlijk vergelijkbare lichtopbrengst, wellicht een beter contrast, en alleen een slechtere user interface en een hoger prijskaartje.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 1, 2021, 22:48:21
Slechte user interface is het niet
Het is alleen voor de calibratie enorm irritant dat we het menu hier niet kunnen verplaatsen. Normaal gebruik heb je daar absoluut geen last van.

Verder is de vormgeving heel persoonlijk.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Hellbeast on December 2, 2021, 13:39:49
Bedankt voor de review. Ik heb deze met belangstelling gelezen. Zoals je zelf al aangaf is dit voor Epson een lastig prijspunt. Ik zal mijn Sony HW55 gaan vervangen en de Epson zou een kandidaat kunnen zijn, maar de prijs komt te dicht bij Sony en JVC opties.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 2, 2021, 14:56:20
@Hellbeast,
Je praat dan over een UHP versie, niet een laser voor die prijs.
En eerlijk is eerlijk met deze prestaties gekoppeld aan een laser is het gewoon een volledig andere projector als een 9400, dit is echt wel een flinke evolutie en zoals eerder aangegeven wil ik deze best naast een 590 van Sony zetten en ik denk dat ze beide niet voor elkaar onder doen.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: katwax on December 2, 2021, 15:41:35
Is de 11000 alleen in het wit verkrijgbaar en als je zwart wil moet je de 12000 nemen?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: reza on December 2, 2021, 16:32:40
Yes
Quote from: katwax on December  2, 2021, 15:41:35
Is de 11000 alleen in het wit verkrijgbaar en als je zwart wil moet je de 12000 nemen?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: katwax on December 2, 2021, 23:17:05
Quote from: reza on December  2, 2021, 16:32:40
Yes
Omgekeerde wereld, vroeger moest je voor wit meer betalen  ;D
Wat is eigenlijk het prijs verschil tussen beide?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Guus2 on December 3, 2021, 07:41:46
Quote from: J.A.F._Doorhof on December  1, 2021, 15:05:06
Waar zou het betere zwart dan vandaan komen ?
Meer ansilumens betekend meer licht dus als alles verder gelijk zou zijn.... ;)

Maar zoals gezegd in de review het is niet de eerste keer dat er 2 modellen zijn die iets duurder zijn en alleen verschillen qua uiterlijk en op papier.

200 ANSI lumens is echt helemaal niets op dat soort waardes ;) wil je meer licht moet je minimaal verdubbelen wil je het ook echt ervaren als wow meer licht ;)

Allereerst: Mooie review, dank ! Epson heeft toch weer iets moois neer weten te zetten.

Hier komen die betere zwartwaarden vandaan: https://youtu.be/UH9-yI4QuG8?t=345
Of kloppen deze beelden niet ?

Dan vallen de argumenten om te gaan voor een Sony/JVC grotendeels weg neem ik aan?
De 12000B lijkt, als je dit zo ziet; een betere optie dan de 11000 en de meerprijs meer dan waard. Eens? (even er vanuit gaande dat dit klopt)

Ook een vraag betreft het contrast: Is deze beter dan dat van de 9400 of minder of gelijk?

Betreft motion flow ben ik toch wel verbaasd dat je zegt "Op de Epson is motion flow altijd goed geweest maar zeker niet "perfect"", dat is toch echt niet het geval? De motion flow was echt slecht.
Ook bij de 9400 was deze zelfs op de laagste stand niet vrij van artifacts kan ik uit eigen ervaring zeggen(ik heb zelf de 9400 zoals je weet), ik ben daarom genoodzaakt om deze uit te laten voor 1080P content(aangezien deze niet verder dan dat komt), ik vind het echt onbruikbaar bij de 9400(en velen met mij).

Ik vind het daarom héél mooi om te lezen dat Epson hier grote stappen in heeft gemaakt! Dit is in mijn beleving de grootste verbetering van deze nieuwe Epson serie.

Maar ik zal het graag nog iets duidelijker van je willen hebben wat je mening hier exact over is:

Is de motion flow net zo goed als Sony, of doet deze toch nog NET iets onder?
Hoe lang/met hoeveel scenes heb je dit onderwerp getest/vergeleken?
Kan je hier nog iets dieper op ingaan? Is het dus echt perfect nu?(zo perfect als Sony op de laagste stand is) of zijn er toch nog hele lichte artifacten zichtbaar?

Dat het veel beter is begreep ik dus al maar het gaat mij erom of te weten of dit onderwerp écht op Sony-niveau zit.

Ik ben benieuwd!
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: RonG on December 3, 2021, 08:23:56
Oja, dat deze Epsons geen 3D ondersteuning bieden mis ik in je review Ook als is het niet ieders ding :)

Ben ook benieuwd naar de echte verschillen tussen de 11000 en de 12000 als de laatste gereviewed wordt.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Kerre on December 3, 2021, 08:32:51
Mooie review, helaas mis ik wel hoe deze zich verhoudt kwa HDR tov de dynamische HDR van de JVC N5's. Kwa prijs zitten ze allebei toch er dicht bij elkaar. Maar kan me voorstellen dat het dynamische toch wel fijner werkt dan de statische HDR weergave van de Epson. (Tenzij ze dit ook aangepakt hebben.)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 3, 2021, 12:22:09
Ik geef in de review duidelijk aan hoe HDR werkt dacht ik ;)
Ik ben zelf totaal geen voorstander van het frame by frame principe maar meer scene by scene. Ik word echt gek van het gepomp bij bepaalde scènes als je frame by frame kiest. Scene by scene werkt dan veel rustiger en stabieler.

Onze test scènes zien er erg goed uit uit. Veel beter dan op de 9400. Voor een exact vergelijk met hdr kun je pagina's vol typen aangezien het per film en per scene anders zal zijn per projector en qua instelling.

Kort gezegd. HDR ziet er enorm goed uit.


Dan het verschil in zwart level
Ik heb de 1200 er nog niet naast gezien
Wel is dit al zeker 5x eerder gebeurt dat wij met welke test dan ook geen enkel verschil kunnen meten waar andere reviews soms beweren dat er een dag en nacht verschil tussen zit.

Ik denk dat je je goed moet realiseren dat op de ISF modellen vaak iets meer marge zit.... Ik zeg niet dat dit de reden is. Ik vind het alleen vreemd dat er nog nooit meer verschil is gemeten met dit soort series dan onderlinge verschillen.

Realiseer je wel dat als ik 5 11000s uit de doos haal er bij alle 5 verschillen zijn.

Ik zou ze dus naast elkaar moeten zien maar het lijkt me echt marketing dat er verschil tussen zit. Tevens omdat 200 ansilumens gewoon BS is. Dat scheelt echt helemaal niets.

Aan de andere kant.
Als je meer wil betalen.... We verkopen ze allebei en het prijs verschil is bij deze epsons erg weinig dus als je de 11000 mooi vind dan kun je blind de 12000 kopen als je waarde hecht aan een cover en een zwarte kleur en op papier betere specs


Nogmaals... Dit is speculatie puur gebaseerd op ervaringen met 5 andere series die exact hetzelfde patroon lieten zien. En ook later bevestigt is door de fabrikant dat het exact dezelfde units waren alleen of met geselecteerde componenten of alleen omdat er een cover of kleur anders was.

Bij alle commerciële reviews (inclusief die van mij) moet je altijd ook je gezonde verstand laten werken en dan zie je denk ik al snel dat er absoluut nooit een groot verschil kan zijn als je kijkt wat je meer betaald en wat je ervoor krijgt ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Mediasluis on December 4, 2021, 09:14:50
Leuk geschreven review Frank, met veel humor.
Je bent er al snel bij met je productiemodel LS11000W.
Ik krijg als het goed is mijn demomodel LS12000B aankomende week binnen.

Wat je schrijft over het Menu dat midden in het beeld staat, is inderdaad drama voor kalibratie en neemt gewoon veel extra tijd in beslag.
Wat ik mij dan afvraag,... is of de zwarte (zogezegd ISF Certified versie) opeens wel het menu links onder heeft staan, of dat deze gewoon verplaatsbaar is.
We gaan het zien.
Wat je al zei,... maakt het voor de klant niks uit, maar voor ons als ISF-servicedealers wel.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: RonG on December 4, 2021, 14:06:53
Is hier ook een soort "high lamp" modus van toepassing? Nu heeft hij geen 3D maar met HDR mogelijk nodig. Mijn x5000 spring vanzelf naar profiel "D" zeg maar maar het beeld is dan veel te donker.
Ik kan dat corrigeren door dus mee light output te kiezen met als resultaat dat hij harder gaat blazen.


Hoe doet deze Epson dat?
Ik heb al in een online review gezien dat men de lichtsterkte stapsgewijs met 5% hoger of lager kunt instellen en des te hoger des te meer hoorbaar is de ventilator blijkbaar.

En nog een vraagje,
Wanneer er een andere signaal wordt aangeboden, hoe is de HDMI handshake? De JVC is daar bv geen kampioen in, duurt vaak erg lang voordat ik weer beeld heb.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 4, 2021, 17:45:48
JVC is super traag. Tegen irritant aan
Zowel Epson als Sony is bijna direct.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: PascalP on December 4, 2021, 18:59:36
Quote from: J.A.F._Doorhof on December  4, 2021, 17:45:48
JVC is super traag. Tegen irritant aan
Zowel Epson als Sony is bijna direct.

Vind de N-serie toch al een flinke stap tov mijn oud beestje... daar duurt het echt gewoon 10-15sec per switch
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: scoc on December 4, 2021, 19:25:45
Quote from: PascalP on December  4, 2021, 18:59:36
Vind de N-serie toch al een flinke stap tov mijn oud beestje... daar duurt het echt gewoon 10-15sec per switch

Is bij de N(5) serie net zo traag hoor.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 4, 2021, 20:08:34
N serie is wel sneller maar nog steeds erg traag.
Meestal stoorde we ons er niet aan maar bij series is het wel vervelend bij stoppen serie 10 seconden. Serie begint weer 10 seconden etc. Dat irriteert wel
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: PascalP on December 4, 2021, 20:16:39
Quote from: scoc on December  4, 2021, 19:25:45
Is bij de N(5) serie net zo traag hoor.

Heb de laatste maanden denk wel een stuk of 10 verschillende N-series gezien op diverse M&G's en verbaas me iedere keer weer hoe snel deze zijn ;)
Maar goed, dat Epson en Sony hier een streepje voor hebben ontken ik niet :)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 4, 2021, 21:27:35
In vergelijk met de oude jvcs zijn ze sneller inderdaad.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: home@the movies on December 4, 2021, 21:29:12
QuoteWat ik mij dan afvraag,... is of de zwarte (zogezegd ISF Certified versie) opeens wel het menu links onder heeft staan, of dat deze gewoon verplaatsbaar is.
We gaan het zien.

Wij hadden de zwarte LS12000 op onze HCH staan, en daar was het menu"probleem" exact hetzelfde, hoplijk passen ze dit aan via firmware.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: vik on December 5, 2021, 08:24:57
Wat een verhaal Frank je had schrijver moeten worden je hebt me geraakt.  :D

Normaal gesproken lees ik dit soort reviews lekker weg op een toilet sessie (lees: door scrollen naar de conclusie) maar hier ben ik toch wel even voor gaan zitten. Op het bankje dan bedoel ik  :colgate:

Het valt me wel op dat hij out the box erg slecht is.

Zelf heb ik hem nog niet gezien maar lijkt mij een uitstekende projector en voor dit geld gewoon kijken naar de plus punten en niet op zoek gaan naar de minder goede punten. "There will be always an eye in the soup "  8)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 5, 2021, 11:28:02
Mijn alter ego heeft een paar boeken geschreven ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: RonG on December 5, 2021, 12:42:38
Benieuwd wat de levertijden zijn :), van de 12000 dan.

Online reviews, bv die van heimkinoraum zeggen wel degelijk verschil in zwartwaardes te zien wanneer in een batcave.

https://youtu.be/UH9-yI4QuG8?t=297

Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 5, 2021, 15:24:24
Zoals gezegd dat is al zeker 5x eerder gebeurt met dit soort minimale verschillen wat later ook door de fabrikant bevestigd werd dat er geen verschil zou zijn.

We hebben hier gewoon meters staan en die liegen niet en bij tot nu toe al die keren waren de reviews allemaal overtuigd van enorme verschillen en ik kon er echt niets van zien of meten.

Ik denk (met alle respect) dat er ook altijd een stukje commercie meespeelt. Ik probeer met ITC het zo eerlijk mogelijk te doen en hoewel ik de 12000 nog niet gemeten heb lijkt me dit letterlijk een herhaling van vroeger.

Op papier iets beter maar verwaarloosbaar (200 ansilumens is echt niet te zien en kan zelfs al tussen units onderling als verschil optreden) maar je betaald feitelijk voor de kleur en de cover.

Daarnaast is de isf versie vaak alleen via geselecteerde dealers te krijgen en de standaard versie niet.

Wil je meer betalen.... Be my guest. We leveren ze beide.
En zoveel scheelt het niet.
Zou het 1000 schelen zeg ik zonder twijfel dat er waarschijnlijk verschil zou zijn maar dit is bijna exact het prijsverschil van de vorige versies die in isf zwart en standaard wit te koop waren.

En bij al die versies dus nooit enig verschil gezien.
Nogmaals heb de 12000 nog niet gezien maar geloof niet alles wat je leest het is eerder gebeurd waarna die video's ook offline gingen ;)

Kijk gewoon naar de specs side by side
200 ANSI verschil in lightoutput
Nergens word gesproken over andere filters of een extra iris etc etc. Dus waar zou een beter black level vandaan komen? Bij gelijke projectoren zou degene met meer lightoutput zelfs een minder goed zwart moeten hebben ;)

Daarnaast zou het enorm dom zijn van Epson om voor 300 verschil een veel betere projector neer te zetten.

Maar het verschil wit en zwart/isf trekt wel veel HT eigenaren naar een iets duurdere unit met mooie cover voor de kabels.

Nogmaals ik kan het fout hebben maar in het geval van dit soort units..... Zoals gezegd elke keer is het exact hetzelfde ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: RonG on December 5, 2021, 15:53:43
Dan wachten we af tot je de 12000 zelf ook dan hebt, kun je het zelf ook echt zien als het nu wel beter is of niet in een batcave omgeving.

Ik zou het vreemd vinden dat ze enkel voor de kleur zwart 300 euro meer zouden vragen.

Ok, specs hier en daar, maar zullen het toch ook met eigen ogen moeten kunnen zien.
Ben dus zoals gezegd benieuwd naar de 12000 review, ook van de andere dealers.

Zover ik nu kan beoordelen is de 11000 meer een woonkamer beamer en de 12000 meer voor in een batcave.
Misschien heb ik het mis maar als ik alle reviews zo nu bekijk lijkt me dit wel zo te zijn.

Wanneer ik in de markt ben ga ik ze zeer zeker side by side bekijken. Interesse is iig gewekt, daarom mijn vragen en opmerkingen.

Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 5, 2021, 17:49:21
Het is niet vreemd dat ze 300 vragen voor de kleur en een cover en een isf logo. Sterker een ander merk vroeg doodleuk 1500 meer voor een gouden rand en de claim "geselecteerde onderdelen" toen ik verschillende rapporten liet zien van geen verschil kreeg ik de opmerking dat dit absoluut kon maar dat je met de duurdere meer kans had op top prestaties door de betere "geselecteerde onderdelen"

Wel dan hebben heel veel klanten mazzel gehad want ook bij die serie heb ik nooit meer dan 5% gemeten (beide kanten op)

Het zou heel vreemd zijn als de projector voor 300 meer en zwart en een cover zou hebben en beter zou presteren op dat bedrag.

Zoals gezegd dit is niet de eerste keer. Het zou zelfs de eerste keer zijn dat ik echt een verschil zou meten tussen de 2 modellen.

Let wel dit is niet een N5 VS n7 welke totaal andere projectoren zijn ;)

Zou er nu een ander filter of andere lens op zitten dan geloof ik het echt direct. Gewoon je gezonde verstand gebruiken en je afvragen of het realistisch is dat een bedrijf als Epson 2 projecten op exact hetzelfde moment released met gelijke bouw en onderdelen met maar 300 euro verschil waarbij de duurdere een cover heeft en een andere kleur ;)

Tijd zal het leren maar zoals gezegd dit is al een paar keer gebeurt in exact dezelfde situatie.

Maar we zullen zien als meer mensen ze serieus gaan meten zonder enig commercieel oogmerk ;)

Daarnaast zou de projector met meer lightoutput juist in het nadeel zijn in een batcave.

Het enige wat zou kunnen is dat in de firmware de automatische dimming aggresiever werkt maar dat heb ik letterlijk nog nooit meegemaakt bij dit soort projectoren.

Maar goed dit is allemaal speculeren ;)
Laten we het maar afwachten.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: Mediasluis on December 7, 2021, 11:52:12
Quote from: J.A.F._Doorhof on December  4, 2021, 20:08:34
N serie is wel sneller maar nog steeds erg traag.
Meestal stoorde we ons er niet aan maar bij series is het wel vervelend bij stoppen serie 10 seconden. Serie begint weer 10 seconden etc. Dat irriteert wel

Maar hoe kijk jij series dan?
Als ik bij Netflix of Disney+ overschakel van episode naar episode gaat er bij ons niks uit en weer aan.
Wel als ik van Disney+ overschakel naar Netflix, maar dat doet de Playstation en gehele HDMI keten toch wel, of ik nu een Epson, Sony of JVC aan heb staan.
Ik begrijp de irritatie wel als je via een HDD vanaf files kijkt en de volgende opstart.
Maar tegenwoordig kijken de meesten niet meer zo naar series denk ik.
Heb ik zelf ook gedaan, maar nu niet meer.

We gaan een nieuw jaar in met allemaal nieuwe modellen.
De nieuwe JVC NZ-serie van JVC is schijnbaar ook ongelooflijk veel sneller en ik verwacht dat dan ook wel met de nieuwe instapper NP5 wanneer die uitkomt.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 7, 2021, 13:18:44
Als je switched van episode heeft hij soms ook een pauze.
En daarnaast kijken we inderdaad nog regelmatig dingen van een harddisk. Niet alles is online. ;)

Ik en annewiek houden ook van oudere series zoals the Munsters en die zijn (nog) niet te streamen.

Feit is gewoon dat een JVC enorm traag schakelt. Meestal geen probleem maar soms best irritant. Het betekent in ieder geval dat je bijna elke serie na starten meteen op pauze moet drukken anders mis je de eerste 10-15 seconden.

Irriteer je je daar niet aan mooi
Maar het kan mensen ook enorm irriteren
Wij zitten een beetje in het midden
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: pameijer on December 7, 2021, 13:41:39
Als je Netflix kijkt gaat de serie idd gewoon door zonder nieuwe handshake. Op Disney+ echter gaat ie ook automatisch naar de volgende aflevering maar moet ie wel 2x switchen. En dan heb je de pauzeknop wel echt nodig. Irritant, maar daarna gewoon weer 45 minuten van een geweldige beeldkwaliteit  O0
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 7, 2021, 15:54:17
Prime hetzelfde volgens mij.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: nielvm on December 26, 2021, 08:29:07
Even een kleine bedenking:

Bij de reviews wordt steeds het kalibratierapport weergegeven van de sdr kalibratie met de rec709 kleurendriehoek. De meeste projectoren halen deze standaard al een jaar of 5 zonder al te veel problemen.

Zou het niet interessanter zijn om de bt2020 kleurendriehoek weer te geven zodat we kunnen nagaan in hoeverre de nieuwe projectoren deze standaard halen (in combinatie met luminantie)?
Ik begrijp natuurlijk dat een goede weergave van HDR/bt2020 materiaal meer inhoudt dan enkel die grafiek kan weergeven en vooral afhankelijk is van een goede tone mapping...
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: reza on December 26, 2021, 10:45:24
Ik heb deze rapporten ook al gezien volgens mij bij 1 Duitse review.
P3 wordt 100% gehaald en BT2020 iets van 60 of zo.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 26, 2021, 18:46:13
Nadeel van de hdr rapporten is dat dit bijna niet te doen is.
Er draaien met HDR zoveel dingen mee dat ik wel een meting kan posten maar uiteindelijk is het de bewerking binnen in die bepaald hoe het resultaat word.

Bij rec709 is dit gestandaardiseerd over de meeste ht projectoren waardoor je een net overzicht krijgt.

Bij HDR zou ik alleen een HS overzicht kunnen geven aan L never en nooit niet gehaald word laat staan de EOTF gamma curve.

Maw je hebt er heel weinig aan.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: nielvm on December 26, 2021, 22:22:34
In welke mate kan HDR/BT2020 dan gekalibreerd worden?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: home@the movies on December 26, 2021, 22:56:08
Quote from: nielvm on December 26, 2021, 22:22:34
In welke mate kan HDR/BT2020 dan gekalibreerd worden?

Grey scale, corrigeren van de RGBCMY coordinaten, tunen van de gamma curve volgens de wensen van de klant ivm lichtopbrengst versus clipping.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: nielvm on December 27, 2021, 08:19:11
Duidelijk, thx  ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 27, 2021, 08:44:33
Correct
Rec 709 is bijna 100% zonder concessies
Bij HDR is het een keuze festival qua concessies en instellingen

Maar uiteindelijk komt het altijd goed ;) het is alleen best wat werk.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: nielvm on December 27, 2021, 08:56:36
Kan ik me inbeelden.
Greyscale zal geen enkel probleem zijn, maar waar maak je dan de keuzes voor het kalibreren van de kleuren?

Kijk je dan gewoon naar de 50% saturatiepunten, of hoe doe je dat dan?
Ik heb nooit goed begrepen dat de projectoren de bt2020 curve niet kunnen halen, maar bij zulke input wel zeer realistisch beeld weergeven.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on December 27, 2021, 14:06:51
Er zal een balans gevonden moeten worden waardoor de coördinaten en dus HSL waardes in balans zitten en de primaire en secundaire door het wit punt lopen.

Qua gamma is het puur testen aangezien de gamma enorm beïnvloed word door het hdr systeem qua tone mapping of dynamische aanpassingen. Dit beïnvloedt natuurlijk ook de kleurspace.

Dus zomaar een standaard procedure is er niet.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: frank74 on January 2, 2022, 19:28:01
Hoe zit het met scherpte van details ?
Het is e-shift dus ik neem aan dat als je 4K content projecteert je details verliest ten opzichte van een projector die native 4K doet?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on January 2, 2022, 21:01:05
De nieuwe eshift projectoren zijn erg goed en laten een beeld zien dat echt met 4k met kan.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: frank74 on January 3, 2022, 15:02:29
Quote from: J.A.F._Doorhof on January  2, 2022, 21:01:05
De nieuwe eshift projectoren zijn erg goed en laten een beeld zien dat echt met 4k met kan.

heimkino  heeft een test maar als ik het verschil in scherpte zie in de video tussen 4K en de eshift van de epson dan is dat  verschil  echt behoorlijk ( https://www.youtube.com/watch?v=cofV2sgr948 op 12.42 )
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on January 3, 2022, 15:59:15
Je hebt wel in de gaten hoe groot ze dat opblazen :D
Ik neem niet aan dat je op 10cm van je scherm gaat zitten :D

We hebben hier in de demo ruimte 4K en eshift naast elkaar staan op 3.5 mrt afstand op een 2.40 breedt scherm.
Voor het OOG zijn de nieuwe LS serie en een normale 4K eigenlijk nagenoeg gelijk.
De oudere shifts hadden wat onrust in het beeld maar dat is nu eigenlijk wel weg.

Ga je op pauze drukken en wat dichterbij staan zie je natuurlijk wel verschil maar bij het draaiende beeld is dat verschil een heel stuk minder en op zitplek eigenlijk niet meer te zien.

LET WEL ik ben een enorme voorstander van native 4K onder andere voor de motion flow toepassingen en eventuele scaling van HD bronnen, maar de nieuwe shift projectoren kan ik eigenlijk niets meer op aanmerken qua beeld opoffering, ze zijn gewoon erg goed. Maar ga je opblazen... tja dan zie je het zeker.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: frank74 on January 3, 2022, 20:28:26
Quote from: J.A.F._Doorhof on January  3, 2022, 15:59:15
Je hebt wel in de gaten hoe groot ze dat opblazen :D
Ik neem niet aan dat je op 10cm van je scherm gaat zitten :D

We hebben hier in de demo ruimte 4K en eshift naast elkaar staan op 3.5 mrt afstand op een 2.40 breedt scherm.
Voor het OOG zijn de nieuwe LS serie en een normale 4K eigenlijk nagenoeg gelijk.
De oudere shifts hadden wat onrust in het beeld maar dat is nu eigenlijk wel weg.

Ga je op pauze drukken en wat dichterbij staan zie je natuurlijk wel verschil maar bij het draaiende beeld is dat verschil een heel stuk minder en op zitplek eigenlijk niet meer te zien.

LET WEL ik ben een enorme voorstander van native 4K onder andere voor de motion flow toepassingen en eventuele scaling van HD bronnen, maar de nieuwe shift projectoren kan ik eigenlijk niets meer op aanmerken qua beeld opoffering, ze zijn gewoon erg goed. Maar ga je opblazen... tja dan zie je het zeker.

Ik heb die Sony 65ES destijds bij jullie gehaald, nog steeds veel plezier van, maar omdat ik zo idioot ben om het op een doek van 3 meter breed te projecteren ga je echt wel zien dat je details minder worden  :P
Ik ben aan het sparen voor een nieuwe PJ dus mocht het budget het weer mogelijk maken dan maak ik een afspraak. Welke 4K projectoren hebben jullie als demo staan naast die van Epson ?

Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on January 4, 2022, 00:05:22
We leveren in principe alle merken
Maar voor ht ligt de focus wel op epson, Sony en JVC.
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: frank74 on January 5, 2022, 00:18:36
Quote from: J.A.F._Doorhof on January  4, 2022, 00:05:22
We leveren in principe alle merken
Maar voor ht ligt de focus wel op epson, Sony en JVC.

Ik heb vanavond even gekeken naar de licht output van mijn sony hw65es en merk dat als ik op 2.20 meter breed projecteer het beeld fantastisch helder is maar blaas ik op naar 3 meter breed dan wordt alles te dof. Ook qua details in beeld is 2.20 zeer scherp en dat raak ik kwijt wanneer ik groter ga.
Heeft de Epson  LS11000 gekalibreerd meer helderheid dan de Sony HW65es ?
En zijn details scherper dan de Sony HW65es ?

Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: reza on January 5, 2022, 07:59:18
Op allebei je vragen JA!!
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on January 5, 2022, 08:58:21
Exact. Met hoofdletters ;)
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: frank74 on January 5, 2022, 11:56:44
Quote from: J.A.F._Doorhof on January  5, 2022, 08:58:21
Exact. Met hoofdletters ;)

:clapping:

Nog 1 laatste vraag :  LCoS projectie geeft een natuurlijkere (zachter) beeld geeft ten opzichte van de digitalere (hardere) look van LCD. Ten minste zo ervaarde ik het verschil destijds tussen de Epson TW9200 en de HW65ES. De pixelstructuur op een Sony is bijna niet te zien, zelfs niet als je met je neus erop staat.
Hoe lijkt dat op deze Epson in vergelijking met een Sony / JVC ? Merk je toch nog wel dat verschil tussen LCD en LCos ?
Title: Re: Epson eh-ls11000w
Post by: J.A.F._Doorhof on January 5, 2022, 12:18:46
Door de laser is het beeld al veel rustiger en de hardheid van LCD is iets wat in het verleden absoluut waar was maar tegenwoordig is het verschil al stukken kleiner.