Ik heb in m'n nieuwe woning in elke kamer een lan poortje laten installeren, en ze hebben cat6 kabels gebruikt.
Ik heb een 500mpbs KPN glas abo. Gemeten direct vanaf de modem is het 450down, en 550 up. Gemeten op de switch is de snelheid bijna het hetzelfde.
Echter in de kamers meet ik nog geen 90mbps up en down, en in de tv kamer beneden zelfs maar 10mbps :wacko:
Wat is hier mogelijk mis?
Zijn de kabels in buis gemonteerd of ligt het open en bloot?
Zitten er scherpe bochten in de leidingweg van de kabels?
Zitten de data-outlets in een opbouwdoos of inbouwdoos?
Staat auto neg aan? Wat is de link volgens de software?
Wat voor clients gemeten? Wat voor netwerk aansluiting? On board? Usb dongle?
Ff wat beter je best doen, hier kunnen we zo niks mee.
Ff wat beter je best doen.. niet iedereen is lan expert :hehe:
Clients gemeten: laptop met netwerkkabel in poorten van modem, switch en lanpoortjes
Wat is auto neg?
Quote from: Rowdy on June 6, 2021, 09:25:16
Zijn de kabels in buis gemonteerd of ligt het open en bloot?
Zitten er scherpe bochten in de leidingweg van de kabels?
Zitten de data-outlets in een opbouwdoos of inbouwdoos?
In buizen. Volgens de elektricien die het heeft aangelegd gingen de kabels erg moeizaam door de loze leidingen...
De poortjes zijn inbouw, want er waren loze leidingen aangelegd waar je alle type aansluitingen in kon monteren
Heeft de elektriciën vaker met datakabels gewerkt? Niet iedere elektriciën kan met datakabels werken, sommige zijn behoorlijk ruw met kabels.
Bij de connectoren moeten de kabels volgens de regels van de fabrikant zijn aangesloten. Buiten de connector mag je geen aders zien, alleen mantel.
Neem aan dat de connectoren geschikt zijn voor Cat6.
Heb laatst hetzelfde gehad. Dan wel weer snel, dan weer langzaam (lees 100 mbit/s ipv 1000mbit/s).
Was bij mij na lang zoeken een outlet waar de kabeltjes binnenin geen goed contact maakten.
Wat erg helpt in de foutopsporing, is een switch die direct laat zien of apparaten op gbit snelheid verbinden door een led te laten branden.
Jouw 90 mbit/s laten zien dat je netwerk nu 100 mbit/s is. Ik neem aan dat al je apparatuur de gbit snelheid wel ondersteunen.
Waarom meet je de kabels niet even door
Voor 10 euro heb je een tester, alleen aan de kant van de uitgang, even een goed metend kabeltje hangen
Makkelijkste is de kabel en connectie door te fluiten met een lan kabeltester, kosten paar tientjes op ali express. Twee kastjes met batterij en die laten meteen zien of a alle losse draden heel zijn en b of de positie correct is. Maar dat had de installateur al voor je moeten doen met een echte dure lan tester.
Die bedoelde ik ook [emoji6]
Hoef je niet voor bij Ali te kijken, zijn in NL ook niet duur
En als je in de regio Amstelveen woont, kun je hem ook even lenen, heb m liggen
Kun je voor de test de switch er eens tussenuit halen en 1 werkstation aansluiten direct op het modem?
Zo kun je al zonder tester misschien zaken uitsluiten
Quote from: mijkie on June 6, 2021, 10:30:49
Die bedoelde ik ook [emoji6]
Ja we waren gelijk aan het typen, jij was eerder klaar maar had geen zin alles weer aan te passen :tounge2:
Quote from: Kjelt on June 6, 2021, 11:07:42
Ja we waren gelijk aan het typen, jij was eerder klaar maar had geen zin alles weer aan te passen :tounge2:
lazy sunday ?? :tongue2:
lijkt inderdaad op een of twee fout verbonden aderparen.
Dan valt de link terug van 100mbit.
Zoals al hiervoor gesuggereerd: RJ45 LAN testertje kopen.
Of stekkers ff opnieuw knijpen.
Heb je een losse patchkabel (kant en klaar)? Dan kun je ook gemakkelijk eens testen op de switch of direct op het modem (indien deze ook router functie heeft anders wordt het iets lastiger)
Waar woon je? Wellicht kan een forumlid je helpen?
Quote from: cz79 on June 6, 2021, 14:29:05
Heb je een losse patchkabel (kant en klaar)? Dan kun je ook gemakkelijk eens testen op de switch of direct op het modem (indien deze ook router functie heeft anders wordt het iets lastiger)
Heeft ie al gedaan begreep ik.
Ok ik lees dat alleen nergens terug. Als het de kabels niet zijn dan lijkt het me de config, maar ik weet niet of de TS een managed switch heeft
Quote from: Starred on June 6, 2021, 09:15:02
Ik heb in m'n nieuwe woning in elke kamer een lan poortje laten installeren, en ze hebben cat6 kabels gebruikt.
Ik heb een 500mpbs KPN glas abo. Gemeten direct vanaf de modem is het 450down, en 550 up. Gemeten op de switch is de snelheid bijna het hetzelfde.
Echter in de kamers meet ik nog geen 90mbps up en down, en in de tv kamer beneden zelfs maar 10mbps :wacko:
Wat is hier mogelijk mis?
Lan tester gebruikt, zie je per kabel, 8 stuks, of er een goede connectie is.
Je zou met een windows laptop kunnen checken of je via task manager kan zien bij tabblad networking of de linkspeed wel 1gbs is ipv 100mb. Misschien zijn de kleuren net verkeerd aangesloten dan valt ie ook terug naar 100mb. Neem aan dat de port uit de muur met schroefverdindingen is gemaakt?
Het probleem doet zich dus voor in alle kamers maar niet op de switch zelf waar die kamers aanhangen?
Wat appart dat alle (alle?) kamers dit probleem hebben trouwens. Wat hebben die gemeen (behalve dezelfde monteur)? Is daar echt wel de goede kabel gebruikt of structureel een kleurtje omgedraaid?
Die niet-meer-loze buizen komen allemaal uit bij die ene switch?
Test je de kamers 1-voor-1 om de beurt?
Wat is het voor switch?
Quote from: Blue-Eyes on June 6, 2021, 15:02:52
Lan tester gebruikt, zie je per kabel, 8 stuks, of er een goede connectie is.
Mijn idee, daar moet het te vinden zijn, waarschijnlijk een aderpaar niet goed aangesloten, maar gezien alle kamers dezelfde problemen hebben is de monteur wel constant geweest. Kan een gevalletje van kleurenblind zijn. Bij ons een keer een nieuwe medewerker gehad die aan de daglicht kant van een verdeler de aders correct aansloot, maar de andere kant met tl licht twee kleuren omdraaide.
Met vriendelijke groet,
Kermy
Ik had er overheen gelezen dat het outletdozen waren. Zitten er 2 outlets per doos en loopt er maar 1 kabel naar elke doos? 2 aderparen per outlet dus, dan ga je volgensmij niet boven de 100mbit komen, maar kan me vergissen.
Quote from: Tien on June 6, 2021, 21:32:04
Het probleem doet zich dus voor in alle kamers maar niet op de switch zelf waar die kamers aanhangen?
Wat appart dat alle (alle?) kamers dit probleem hebben trouwens. Wat hebben die gemeen (behalve dezelfde monteur)? Is daar echt wel de goede kabel gebruikt of structureel een kleurtje omgedraaid?
Die niet-meer-loze buizen komen allemaal uit bij die ene switch?
Test je de kamers 1-voor-1 om de beurt?
Wat is het voor switch?
Ja, alle kamers. Alleen in de tv kamer is het maar 10mbps.
Zelfde monteur inderdaad
Hij zegt dure cat6 te hebben gebruikt
Ze komen allemaal uit bij de switch in de meterkast
Netgear GS108E
Quote from: RalphH on June 6, 2021, 21:53:08
Ik had er overheen gelezen dat het outletdozen waren. Zitten er 2 outlets per doos en loopt er maar 1 kabel naar elke doos? 2 aderparen per outlet dus, dan ga je volgensmij niet boven de 100mbit komen, maar kan me vergissen.
Ik gooi deze brutaal nog even naar deze pagina ;D
Quote from: RalphH on June 6, 2021, 21:53:08
Ik had er overheen gelezen dat het outletdozen waren. Zitten er 2 outlets per doos en loopt er maar 1 kabel naar elke doos? 2 aderparen per outlet dus, dan ga je volgensmij niet boven de 100mbit komen, maar kan me vergissen.
Als er 1 kabel uitgaand is dan zou het nog wel volledige snelheid kunnen halen denk ik als het parallel bedraad is tussen beide outlets.
Maak de outlets eens open en kijk hoe de kleuren aangesloten zijn, en doe hetzelfde aan de switch kant.
En alle aders moeten aangesloten zijn
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Quote from: RalphH on June 6, 2021, 21:53:08
Ik had er overheen gelezen dat het outletdozen waren. Zitten er 2 outlets per doos en loopt er maar 1 kabel naar elke doos? 2 aderparen per outlet dus, dan ga je volgensmij niet boven de 100mbit komen, maar kan me vergissen.
Dat dus. Het is geen stroom die je gewoon kunt aftakken, bij 2 poorten donder je terug naar 100.
Tester kopen of lenen en daarna de installateur terug fluiten....
Ik zie dat die kabeltesters steeds werken met stekkers aan beide kanten van de kabels. In de kamers zit natuurlijk een doos waar je een netwerkkabel in stop. Dan gewoon een werkende (gesteste) kabel er in steken en dan end-2-end testen?
Zo zou ik t doen idd
De installateur geeft aan dat ie het ook zelf allemaal getest heeft, maar daar was ik niet bij dus ga het inderdaad valideren.
Stel nu dat alle kabels inderdaad goed zijn, kunnen er dan nog andere oorzaken zijn voor het enorme snelheidsverlies?
De vraag of er 2 of 1 kabel naar de doos loopt heb ik nog niet beantwoord gezien geloof ik.
Kun je het doosje niet even demonteren en een foto van de aansluiting binnenin maken en hier plaatsen?
Er zijn 7 kabels en 7 doosjes, dus ik elke doosje 1 kabel lijkt me
Wat mij betreft zou ik de installateur dit klusje over laten doen, hij zegt dit toch (goed) te kunnen doen?
Met cat6 kabels mag je overal 1Gbs verwachten, misschien zijn ze beschadigd tijdens het trekken en dat is dan zijn probleem.
Het is een beetje lastig maar je kan kijken of op elke aansluiting de aders in dezelfde volgorde (kleuren) zitten voor zover dat te zien is.
André 8)
Nogmaals HOE meet je de snelheid?
Laptop?
Onboard nic? Of zo'n shitty USB dongle?
Direct op de switch met deze laptop wel hoge snelheid?
Is je patchkabel van laptop naar wcd wel ok?
Je kan inloggen op die netgear switch. Staat daar toch geen instelling fout (poort op 100mbit)
Tevens lees ik op site van netgear dat op deze switch een kabeltest zit, mogelijk ga je hier al wat wijzer uit worden of het kabel is of iets anders. https://www.netgear.nl/business/products/switches/web-managed/gs108e.aspx
Quote from: Raphie on June 7, 2021, 11:06:53
Nogmaals HOE meet je de snelheid?
Laptop?
Onboard nic? Of zo'n shitty USB dongle?
Direct op de switch met deze laptop wel hoge snelheid?
Is je patchkabel van laptop naar wcd wel ok?
Volgens mij zijn deze vragen door het topic heen allemaal beantwoord en zit t echt in de kameraansluitingen/poortjes. Snelheid direct aan switch is goed, die de aanname dat dit met dezelfde kabel gebeurt als op de walloutlet.
Als 2 rj45 poorten met 1 utp kabel (al is t cat10 :P) verbonden zijn, elke connector 2 aderparen, dan kun je toch geen Gb halen?
Quote from: Starred on June 7, 2021, 10:35:14
Er zijn 7 kabels en 7 doosjes, dus ik elke doosje 1 kabel lijkt me
En elke doos 2 outlets, of 1, in het laatste geval vaat mijn 2 aderpaar geleuter niet op.
Quote from: katwax on June 7, 2021, 11:22:02
Je kan inloggen op die netgear switch. Staat daar toch geen instelling fout (poort op 100mbit)
Tevens lees ik op site van netgear dat op deze switch een kabeltest zit, mogelijk ga je hier al wat wijzer uit worden of het kabel is of iets anders. https://www.netgear.nl/business/products/switches/web-managed/gs108e.aspx
Precies, deze switch heeft ook bandbreedtebeheer. Kan natuurlijk gewoon verkeerd zijn ingesteld....hoop ik dan maar
Quote from: Starred on June 7, 2021, 10:35:14
Er zijn 7 kabels en 7 doosjes, dus ik elke doosje 1 kabel lijkt me
Ja en dan vind ik het des te vreemder dat ze álle zeven niet goed zijn (en de achtste, in de vorm van een directe aansluiting op de switch wél).
Ik gok de Netgear.
Wat als je daar rechtstreeks een laptop aan hangt?
Beter lezen :closedeyes:
Ik gok op de client
Quote from: i2Paq on June 7, 2021, 16:18:57
Ik gok de Netgear.
Wat als je daar rechtstreeks een laptop aan hangt?
dat had al gedaan (staat in zijn openingspost)
Maar ik gok ook de switch
Ik gok op de dubbele outlet (als we uitsluitsel hebben of die dubbel is) of verkeerd inprikken van de aanvoerkabeladers
Rechtsteeks op de switch werkt het toch gewoon:
Quote from: Starred on June 6, 2021, 09:15:02
Ik heb in m'n nieuwe woning in elke kamer een lan poortje laten installeren, en ze hebben cat6 kabels gebruikt.
Ik heb een 500mpbs KPN glas abo. Gemeten direct vanaf de modem is het 450down, en 550 up. Gemeten op de switch is de snelheid bijna het hetzelfde.
Echter in de kamers meet ik nog geen 90mbps up en down, en in de tv kamer beneden zelfs maar 10mbps :wacko:
Mag aannemen met dezelfde client als in de kamers..
Quote from: Starred on June 6, 2021, 09:15:02
Ik heb in m'n nieuwe woning in elke kamer een lan poortje laten installeren, en ze hebben cat6 kabels gebruikt.
Ik heb een 500mpbs KPN glas abo. Gemeten direct vanaf de modem is het 450down, en 550 up. Gemeten op de switch is de snelheid bijna het hetzelfde.
Echter in de kamers meet ik nog geen 90mbps up en down, en in de tv kamer beneden zelfs maar 10mbps :wacko:
Wat is hier mogelijk mis?
Is het opgelost?
domme vraag, maar zit er soms nog een patch kastje/rail tussen?
Nee, was een nieuw aangelegd netwerk.
Monteur had de draden bij elke aansluiting niet goed aangelegd :wacko:
Werkt nu goed
ah! Mooi dat het opgelost is (bij elke aansluiting ook....).