Met het vele thuiswerken en de vele Skype meetings heb ik regelmatig last van haperend geluid en dat heeft dus te maken met het bereik van mijn router.
Ik heb dus een set gekocht van tplink de ax 1800 bestaande uit 3 stuks deco x20
https://www.tp-link.com/nl/home-networking/deco/deco-x20/
Als ik hem aansluit (bedraad aan mijn router en 2 los in huis) en ik maak een netwerk aan heb ik goede verbinding echter moet ik dus schakelen tussen wifinetwerken als ik bv mijn Linn wil bedienen. Dan moet ik weer naar de originele ziggo wifi.
Als ik in mijn router (zigo connectbox) wifi uitzet kom ik ook niet meer bij mijn Linn.
Wat doe ik fout?
En svp langzaam typen want ik ben geen ITer en heb er echt geen verstand van.
Waarschijnlijk deelt je Ziggorouter andere subnetwerkadressen uit dan de Decomeshrouters. Weet niet hoe je de Decomeshrouters van de DHCP-server van de Ziggorouter gebruik moet laten maken maar ik zou het in die richting zoeken.
(LANGZAAM typend ;) ) z.e. h.e.b.b.e.n. w.e.l. d.e.z.e.l.f.d.e. n.e.t.w.e.r.k.n.a.a.m. a.l.s. d.e. Z.i.g.g.o. r.o.u.t.e.r.? (SSID)
Jullie roepen nu al dingen die ik niet begrijp. :-X
maar de naam is anders van het nieuwe netwerk
Meerdere netwerknamen (SSID's) zijn waarschijnlijk de reden dat je niet bij je Linn kunt. Zit er software bij die Linn om op het netwerk te komen?
Je zou je Linn kunnen onboarden op je mesh wifi systeem en daarna pas je Ziggo wifi uit zetten. Hoe minder SSID's actief, doorgaans hoe beter de ervaring.
Quote from: Bama on October 16, 2020, 23:10:46
Jullie roepen nu al dingen die ik niet begrijp. :-X
maar de naam is anders van het nieuwe netwerk
Kan je van de Linn zien wat het netwerkadres is? En van een aangesloten apparaat? Of de netwerkadressen als je met de verschillende netwerken verbonden bent? Je kan het vaak achterhalen met deze (Engelstalige) website (https://www.howtogeek.com/236838/how-to-find-any-devices-ip-address-mac-address-and-other-network-connection-details/).
Ik heb een app (ging) en die kan dat
Als je de netwerkadressen vergelijkt, is dan alleen het laatste getal anders of verschillen er meer?
Ik heb nu alles weer gereset. Ben erg ongeduldig kan hier slecht tegen.
Morgen proberen sonos weer aan de praat te krijgen op. mijn kantoor.
Wordt dus terugsturen of iemand in huis halen.
bedankt voor de tips.
Fijn. Roon werkt nu ook niet meer. :-X
edit was bezig met een update.
Quote from: Bama on October 17, 2020, 00:55:22
Ik heb nu alles weer gereset. Ben erg ongeduldig kan hier slecht tegen.
Morgen proberen sonos weer aan de praat te krijgen op. mijn kantoor.
Wordt dus terugsturen of iemand in huis halen.
bedankt voor de tips.
Terugsturen heeft geen zin, want met een ander MESH systeem heb je het zelfde issue... Je weet niet wat je doet en waar je moet beginnen (en dat is niet onaardig bedoeld). Mijn schoonmoeder van 85 is bedreven in computers enzo, maar een absolute NoNo als er maar wat verkeerd staat. Dus haalt ze mij erbij (ICT Security Specialist). LANGKOMEN dus, en niet via telefoon, forum ofzo... En dan nog is het vaak zoeken, omdat men niet kan uitleggen WAT ze gedaan hebben. En daar begint het vaak mee, leg uit in Jip en Janneke taal, wat het is, wat je doet en waarom je het doet.
Zo spannend is het niet, als je maar weet wat je doen. Aan kreten zoals hier genoemd heb je niets, daar wordt je alleen maar zenuwachtiger van.
Dus... heb je een kennis of een handige neef... laat komen.
Suc6
Ben het eens met Jazzman.
Probleem is vrij duidelijk ze zitten niet in hetzelfde netwerk en de theorie om dit op te lossen is ze dus in zelfde netwerk plaatsen.
In praktijk voor iemand met zeer beperkte kennis is dit moeilijk uit te leggen hoe te doen, elk merk heeft zijn eigen veldjes en manier om instellingen te zetten, dus even snel via forum of dergelijk is lastig.
Moest ik achter je hoek wonen sprong ik even binnen, maar dat is niet zo + dat grenzen weer toe gaan.
Je moet dus gewoon iemand vinden die er een beetje kennis van heeft, moet geen specialist zijn zelfs.
Quote from: Bama on October 17, 2020, 00:55:22
Ik heb nu alles weer gereset. Ben erg ongeduldig kan hier slecht tegen.
Morgen proberen sonos weer aan de praat te krijgen op. mijn kantoor.
Wordt dus terugsturen of iemand in huis halen.
bedankt voor de tips.
Geduldigheid kan een hoop helpen. Er is nog een derde optie, hulp op afstand met bv. TeamViewer. Zit altijd een vertrouwenscomponent in met wie je daar toestemming voor geeft.
Ben ook geen specialist maar wel altijd geholpen met de vele tutorials op Youtube. Daar worden alle handelingen vaak goed voorgedaan en valt 't kwartje. Give it a try :google:
Quote from: Jazzman on October 17, 2020, 05:14:19
Terugsturen heeft geen zin, want met een ander MESH systeem heb je het zelfde issue... Je weet niet wat je doet en waar je moet beginnen (en dat is niet onaardig bedoeld). Mijn schoonmoeder van 85 is bedreven in computers enzo, maar een absolute NoNo als er maar wat verkeerd staat. Dus haalt ze mij erbij (ICT Security Specialist). LANGKOMEN dus, en niet via telefoon, forum ofzo... En dan nog is het vaak zoeken, omdat men niet kan uitleggen WAT ze gedaan hebben. En daar begint het vaak mee, leg uit in Jip en Janneke taal, wat het is, wat je doet en waarom je het doet.
Zo spannend is het niet, als je maar weet wat je doen. Aan kreten zoals hier genoemd heb je niets, daar wordt je alleen maar zenuwachtiger van.
Dus... heb je een kennis of een handige neef... laat komen.
Suc6
Helemaal mee eens hoor, geen geduld en niks met it dingen en word dan alleen maar boos al is dat gelukkig wel minder dan vroeger. En dan heb ik nog veel meer mindere punten :closedeyes:
Voordeel is wel dat ik de meeste ken.
Mijn vrouw vertelde mijn zoon dat ik iets had gekocht voor het netwerk, zegt mijn zoon, sterkte maar dan kom ik vrijdag niet en dan zitten ze me samen al uit te lachen. ;)
Bama ik voel met je mee. 😀😀 Herken 't helemaal. Wel n heel mooi systeem denk er ook aan om over te stappen naar dit betere en snellere systeem. Heb nu het oudere model mesh Deco.
Ziggo modem instellen als bridge en dan de Deco set instellen als router (dat laatste is wss nu al het geval). Zo heb je 1 router in je netwerk en is je Ziggo modem enkel een internet 'doorgeefluik'.
Waar woon je?
Bij Breda
Mmmm is net even te ver om je 'live' te helpen
Toch leuk dat je er aan denkt ;D
Ik heb het nu ingesteld als 2 aparte netwerken, dus heb zeg maar het ziggo netwerk beneden en boven in mijn kantoortje via de tp link.
Kan het zijn dat je TP Link mesh nog niet in AP mode staat, maar nog in router mode? Als het router mode staat, krijg je dat Ziggo en TP Link netwerk gescheiden van elkaar zijn en is het lastig of in sommige situaties van de één naar de ander te verbinden.
Met AP mode zorgt je ervoor dat je TP link deel gaat uitmaken van je bestaande netwerk. Dan bedoel ik niet alleen op Wifi vlak, maar je gehele bedrade netwerk.
Overigens zou ik de Wifi optie uitzetten in de Ziggo modem/router. Wel even alle apparaten die met deze Wifi verbinden (je Linn?) aanpassen naar de TP link Wifi (SSID).
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2066/
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/2420/
Je hebt nu 2 aparte wifi netwerken. 1 van ziggo en 1 van je tplink.
Wat je moet doen is de ziggo wifi uitzetten (op de ziggo router) en dan alleen nog maar de tplink wifi gebruiken. Die 'zit' dan op hetzelfde netwerk als je bedraad netwerk.
Je moet dan wel ff je linn op je tplink netwerk aanmelden en zou alles goed moeten staan.
(Geprobeerd om alle technische kreten niet te gebruiken)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
- Je geeft de tplink ax1800 een netwerknaam + wachtwoord.
- Op je apparatuur (bijvoorbeeld smartphone, laptop, Linn enz.) zoek je via WiFi instellingen van het betreffende apparaat de "nieuwe" netwerknaam en gebruik het "nieuwe" wachtwoord.
-Voor de Linn kun je misschien via WPS een verbinding maken, zie Deco app. Rechtsonder de Deco app zie je "meer", daar klik je op en dan zie je bovenin WPS. Als de Linn ook WPS ondersteunt kun je door beide toetsen binnen 120 seconden in te drukken verbinding met elkaar maken.
Heb het vanmiddag weer geprobeerd maar weet niet hoe ik de Linn moet koppelen dus weer terug naar af.
ziggo zegt ook dat als ze wifi uitzetten alleen poort 1 nog werkt en de andere 3 niet meer?
Ik moet dan dus een switch achter poort 1 hangen en daar de eerste tp aan hangen en de andere poorten voor de rest?
Welke linn heb je? De linns die ik ken hebben geen wifi.
De linn moet bedraad op de routerswitch waarop ook je wifi zit.
Dus in jou geval op de mesh router, niet op de ziggo box/router.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Quote from: Bama on October 18, 2020, 21:31:47
Heb het vanmiddag weer geprobeerd maar weet niet hoe ik de Linn moet koppelen dus weer terug naar af.
ziggo zegt ook dat als ze wifi uitzetten alleen poort 1 nog werkt en de andere 3 niet meer?
Ik moet dan dus een switch achter poort 1 hangen en daar de eerste tp aan hangen en de andere poorten voor de rest?
Op die ziggo kan ik geen antwoord geven, lijkt mij vreemd dat door wifi uit te zetten je ook poorten zou uitzetten, maar het kan natuurlijk.
De TPLink heeft 2 LAN/WAN Gigabit Ethernet Ports, als je de Linn op de vrije poort steekt werkt het dan niet, als die poort normaal bezet is kan je dit wel eerst ff testen met de Linn en daar dan switch achter zetten.
Zou met wat settings in de nieuwe router zo gedaan moeten zijn. Zo gedaan via rdp.
Quote from: Bama on October 18, 2020, 21:31:47
Heb het vanmiddag weer geprobeerd maar weet niet hoe ik de Linn moet koppelen dus weer terug naar af.
ziggo zegt ook dat als ze wifi uitzetten alleen poort 1 nog werkt en de andere 3 niet meer?
Ik moet dan dus een switch achter poort 1 hangen en daar de eerste tp aan hangen en de andere poorten voor de rest?
Dat geldt alleen als je het Ziggo modem on bridge modus laat zetten, dan werkt alleen poort 1 nog.
Als je alleen de WiFi uitschakelt in het Ziggo modem dan blijven alle poorten gewoon werken (ten minste als je die array modem hebt, dat is dat witte staande geval)
Ik heb die witte staande idd.
Ik heb de TPlink Deco 4. Heb alle apparaten wat via WiFi werkt opnieuw moeten instellen op het "nieuwe " netwerk. Op de smartphone, laptop, enz. heb ik de "oude" netwerk instellingen laten wissen/vergeten om geen invloed ervan te hebben.
Quote from: Rowdy on October 19, 2020, 09:01:55
Ik heb de TPlink Deco 4. Heb alle apparaten wat via WiFi werkt opnieuw moeten instellen op het "nieuwe " netwerk. Op de smartphone, laptop, enz. heb ik de "oude" netwerk instellingen laten wissen/vergeten om geen invloed ervan te hebben.
Hier idem. Heb de oude wifi van de router uitgeschakeld. Alleen nog maar MESH wifi via de Deco's en dat werkt super. Ik kan in teams calls van het tuinhuis naar de zolder lopen zonder ook maar één onderbreking. Mijn router kan niet worden ingesteld in brugmodus, wat dus inhoudt dat mijn (T-Mobile thuis) router de IP adressen uitdeelt aan alle aangesloten apparatuur (DHCP server) en het MESH systeem in AP modus moet staan (Access Point en dus geen IP adressen uitdelen op het netwerk). Dat werkt in mijn geval uitstekend en super stabiel.
En inderdaad, alle apparaten moeten dan opnieuw worden verbonden met het nieuwe wifi netwerk. Ik heb gemerkt dat als je dezelfde netwerknaam en wachtwoord gebruikt op het nieuwe MESH netwerk en het oude 'router' wifi netwerk, dat bij bepaalde oudere apparatuur tot problemen kan leiden. Bijvoorbeeld bij Toon en misschien ook wel bij jouw LINN.
Hopelijk kan je hier iets mee. :thumbs-up:
Ik denk toch dat ik iemand in huis moet halen om te voorkomen dat er niks sneuvelt ;)
Dit doen voor je modem https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/stappenplan-bridge-modus#/
Dan op de modem input van je nieuwe router hangen. Verder de config stappen van je nieuwe router volgen
Dan heb je nog 1 bruikbare poort op het Ziggo modem en kun je daar je TP link op aansluiten die ik router modus staat. Gaat zeker werken
en dan steek ik de switch in de andere poort van de tp link?
Uep
dat bedoel ik dus, ik hoop dat je yep bedoelt. ;)
Ziggo modem poort 1 —> TP Link any poort (1 voor het logische, maar maakt niet uit)—> TP Link beschikbare poort —> switch —> rest van de apparaten in je huis
Tp link WAN poort anders werkt je firewall niet :D
Oh ja TS heeft niet alleen maar Deco, anders had het niet uitgemaakt
Het grote boze internet > Ziggo modem (in bridge mode) LAN 1 > WAN poort TP > alle andere apparatuur op TP LAN poorten (router heeft er meestal 4?)
Voor de meeste van jullie is dat allemaal gesneden koek En er zitten een hoop it ers op dit forum maar ik heb er niks mee, heb me er ook nooit in verdiept en als er iets was iemand gebeld die het op moest komen lossen.
Denk dat dat nu weer gaat gebeuren, ik heb nu 2 netwerken, niet zoals het hoort en hij kan momenteel ook Sonos niet vinden maar ik ga er even niks mee doen.
Gisteren ziggo gebeld en die beginnen dan ook meteen met vaktaal en dat is gewoon irritant.
Bedankt voor jullie pogingen om mij te helpen ;D
Kom op, wie springt er in de auto om Bama te helpen?
Kan er niet langs maar zou via teamviewer wel kunnen kijken naar de instellingen.
Quote from: Richi on October 20, 2020, 10:18:28
Kom op, wie springt er in de auto om Bama te helpen?
Waar woon je Bama?
Quote from: pieper on October 22, 2020, 10:45:03
Waar woon je Bama?
Quote from: Bama on October 17, 2020, 12:43:43
Bij Breda
Voor mij helaas te ver :(. Zoals eerder gezegd, als je TeamViewer hulp nodig hebt ...
Quote from: TabCam on October 22, 2020, 12:24:19
als je TeamViewer hulp nodig hebt ...
Zo beginnen die Nigeriaanse scammers ook :D
Quote from: TabCam on October 22, 2020, 12:24:19
Voor mij helaas te ver :(. Zoals eerder gezegd, als je TeamViewer hulp nodig hebt ...
Sorry dat is net de verkeerde kant op ik moet van het weekend bij Utrecht in de buurt zijn vanuit Limburg.
Ik heb ook een mesh netwerk; het is wel aan te raden als je van je provider een modem/router hebt, om daarvan de wifi uit te zetten. Dan heb je één netwerk (aangenomen dat je je 2.4 en 5GB netwerk ook dezelfde naam geeft, hetgeen aan te raden is).
Quote from: Dura on October 22, 2020, 13:27:12
Ik heb ook een mesh netwerk; het is wel aan te raden als je van je provider een modem/router hebt, om daarvan de wifi uit te zetten. Dan heb je één netwerk (aangenomen dat je je 2.4 en 5GB netwerk ook dezelfde naam geeft, hetgeen aan te raden is).
En dan een 'nieuw' netwerk op je meshset aanmaken met dezelfde naam en wachtwoord zodat je al je bestaande apparaten niet opnieuw in het wifi netwerk hoeft te trekken.
En je ze ziet vanaf je foon/tablet om te bedienen.
Connectbox van Ziggo in routerfunctie, wifi uit.
Mesh sytem in Accespoint modus zetten via de app.
Zodoende deelt alleen de ziggo ip adressen uit en zitten alle aangesloten apparaten in het zelfde netwerk.
Quote from: Marco66 on October 22, 2020, 14:25:21
Connectbox van Ziggo in routerfunctie, wifi uit.
Mesh sytem in Accespoint modus zetten via de app.
Zodoende deelt alleen de ziggo ip adressen uit en zitten alle aangesloten apparaten in het zelfde netwerk.
Deze dus?
Yup !!
Dus ik zet WiFi uit in mijn router.
Pak poort 1 van mijn ziggo router en ga met een kabel naar de eerste tp link.
In de nog vrije poort van de tp link steek ik mijn switch in en in de switch stop ik mijn nas, streamer, hue, camera's, alarm etc etc.
En in de tp link app zet ik hem op accespoint.
En moet ik het nieuwe WiFi netwerk dan dezelfde naam geven als mijn oude en hetzelfde wachtwoord?
Daarna de andere tp's aan zetten.
Dat is hem?
netwerk hoeft niet dezelfde naam en ww te hebben, de rest is goed !
succes !!
En kan ik ook beginnen met de tp in acces point modus zetten, dan hoort het ook te werken maar dan heb ik 2 netwerken of doe ik dan iets fout?
Quote from: mijkie on October 22, 2020, 15:00:27
netwerk hoeft niet dezelfde naam en ww te hebben
succes !!
Mmmm zou ik wel doen anders kun je al je huidige apparaten weer opnieuw aanleren in het nieuwe wifi netwerk. NAS, airco, thermostaat, A/V apparatuur.
Quote from: Hanky Panky on October 22, 2020, 16:22:29
Mmmm zou ik wel doen anders kun je al je huidige apparaten weer opnieuw aanleren in het nieuwe wifi netwerk. NAS, airco, thermostaat, A/V apparatuur.
snap je opmerking maar, toch gaat het niet altijd goed .....
Nu moet ik binnenkort (morgen of zaterdag) toevallig in zevenbergen zijn volgens mij kom ik dan vlak bij je in de buurt ik ben netwerk engineer van beroep dus ik zou je kunnen helpen als het nog nodig is? Ik weet nog niet precies welke dag het word.
Quote from: pieper on October 22, 2020, 16:34:44
Nu moet ik binnenkort (morgen of zaterdag) toevallig in zevenbergen zijn volgens mij kom ik dan vlak bij je in de buurt ik ben netwerk engineer van beroep dus ik zou je kunnen helpen als het nog nodig is? Ik weet nog niet precies welke dag het word.
Dat is inderdaad vlak bij mij. Morgen ben ik helaas maar tot 10 uur thuis.
Mooiere service van een expert kun je je niet wensen !
Quote from: Bama on October 22, 2020, 16:36:38
Dat is inderdaad vlak bij mij. Morgen ben ik helaas maar tot 10 uur thuis.
Ik heb zaterdag middag om 13:00 afgesproken in zevenbergen dus als je dan wel kunt wil ik je wel helpen. mits geen corona natuurlijk ;D
Helemaal top, en geen Corona hier.
Als je je adres in een pm zet dan kom ik nadat ik de panelen opgehaald heb bij jou langs.
pieper voor mij ben jij 👍👍👍
Quote from: pieper on October 22, 2020, 17:09:30
Als je je adres in een pm zet dan kom ik nadat ik de panelen opgehaald heb bij jou langs.
Je bent te herkennen aan een groot geel pak? :D
Quote from: pieper on October 22, 2020, 16:46:05
Ik heb zaterdag middag om 13:00 afgesproken in zevenbergen dus als je dan wel kunt wil ik je wel helpen. mits geen corona natuurlijk ;D
Respect daarvoor, toch mooi dat de mensen elkaar nog willen helpen.
Top, dan ben ik niet meer nodig. 👍🏻 Veel plezier met goede dekking 😊
Quote from: pieper on October 22, 2020, 17:09:30
Als je je adres in een pm zet dan kom ik nadat ik de panelen opgehaald heb bij jou langs.
Ah, je gaat bij Jan langs.
Iedereen bedankt voor de hulp en het geduld :worship:
Quote from: Bama on October 22, 2020, 18:46:56
Ah, je gaat bij Jan langs.
Ja klopt 4 akoestische panelen ophalen. ;D
Quote from: Hanky Panky on October 22, 2020, 17:50:14
Je bent te herkennen aan een groot geel pak? :D
Haha ja zou wel leuk zijn en het is toch bijna Halloween.
De naam komt van onze wijlen kanarie die kon niet fluiten zoals een normale kanarie maar kon allen wat piep geluidjes maken.
Quote from: pieper on October 22, 2020, 19:49:26
Haha ja zou wel leuk zijn en het is toch bijna Halloween.
De naam komt van onze wijlen kanarie die kon niet fluiten zoals een normale kanarie maar kon allen wat piep geluidjes maken.
Zo heb ik een kat die het eerste jaar niet miauwde maar een soort van 'Wiep Wiep' geluid voortbracht :D
Quote from: Hanky Panky on October 22, 2020, 19:58:44
Zo heb ik een kat die het eerste jaar niet miauwde maar een soort van 'Wiep Wiep' geluid voortbracht :D
Dan zou ik hem wiep noemen ;D
Quote from: pieper on October 22, 2020, 20:19:36
Dan zou ik hem wiep noemen ;D
Dat was ook lange tijd haar bijnaam: Wiepwiep. Toen ze een jaartje oud was vond ze haar echte stem :inlove:
Quote from: Bama on October 22, 2020, 18:46:56
Ah, je gaat bij Jan langs.
Waar gaat een "audiofiel" anders naartoe in Zevenbergen ;D
Daar hebben ze een zeer speciaal type honing :P :P :P
Pieper is hier geweest en alles werkt nu perfect. :worship:
Ben helemaal top geholpen dus en gelukkig was het toch iets moeilijker dan gedacht waardoor ik mezelf ook minder lomp voel. ;)
Super dat het nu in orde is!
Quote from: Bama on October 24, 2020, 14:31:19
Pieper is hier geweest en alles werkt nu perfect. :worship:
Ben helemaal top geholpen dus en gelukkig was het toch iets moeilijker dan gedacht waardoor ik mezelf ook minder lomp voel. ;)
Wat was het issue?
Dit is toch fantastisch? Elkaar gewoon helpen. Er niets voor terug verwachten.
Dit is een van de mooiste topics van 2020!
Quote from: Blue-Eyes on October 24, 2020, 14:49:07
Wat was het issue?
Er waren 2 netwerken doordat de Deco in router mode stond en die kunnen zonder routering niet met elkaar communiceren.
Ik heb de Deco als AP ingesteld en deze de SSID van het ziggo modem laten uitzenden en de wifi van het ziggo modem uitgezet omdat een van de AP's naast het modem stond.
Alles werkte meteen zonder problemen op het Deco systeem de wifi speed in de huiskamer was een dikke 450 Mbit.
Het configuratie appje is nou niet het duidelijkste wat ik gezien heb voor een leek is het een behoorlijk stijle leercurve.
Precies wat ik wou zeggen ;)
Pieper heeft nog geprobeerd me uitleg te geven over netwerken en adressen maar zag halverwege mijn glazige ogen en gaf het toen maar ;D
Quote from: Bama on October 24, 2020, 17:51:58
Precies wat ik wou zeggen ;)
Pieper heeft nog geprobeerd me uitleg te geven over netwerken en adressen maar zag halverwege mijn glazige ogen en gaf het toen maar ;D
Het gaat er niet om wat je weet, maar wie je kent ;)
Even benieuwd of het nu nog steeds soepel werkt zonder aanpassingen naderhand? In de nieuwe woning wil ik ook gebruik gaan maken van TP mesh apparaten denk ik.
Ik woon ondertussen ook in een andere woning en daar werkt het ook goed. Zou nog wat meer bereik mogen hebben op de oprit of in de tuin dus misschien zet ik er nog een kastje bij.
Ja en in principe versterken/houden ze elkaar in stand toch draadloos? Ik was wel eerste instantie van plan om op elke verdieping een unit bedraad aan te sluiten.
Quote from: Witalik on June 8, 2021, 06:05:45
Ja en in principe versterken/houden ze elkaar in stand toch draadloos? Ik was wel eerste instantie van plan om op elke verdieping een unit bedraad aan te sluiten.
Ja en nee, er wordt een signaal ontvangen en dit kan niet sterker gemaakt worden. Dan zal de AP wel terug vol uitzenden en dus meer signaal voorzien.
Probleem is natuurlijk wel als bv 2de AP slecht een zeer matig signaal ontvangt van AP 1 dan zit je met die beperking in de rest van je path.
Quote from: Witalik on June 6, 2021, 21:18:35
Even benieuwd of het nu nog steeds soepel werkt zonder aanpassingen naderhand? In de nieuwe woning wil ik ook gebruik gaan maken van TP mesh apparaten denk ik.
Ik heb bewust niet gekozen voor de DECO van TP-link maar voor de TP-link Omada devices.
Hiermee is, in mijn ogen, veel meer mogelijk.
Wij hebben de TP Link Deco M4 set. Drie stuks in totaal. Één in de meterkast en dat is de hoofd Deco. Dan één in de garage, volledig draadloos, die de tuin bedient en dan nog één op zolder, bedraad. Dat werkt super. We kregen de wifi nooit goed in het verleden, vanwege het vele beton en staal in het huis. Maar met de Deco's werkt het super. Soms zitten de kinderen met zijn 3-en in het tuinhuis allemaal op YouTube of een film te kijken op Netflix of de NAS. Geen enkel probleem. Ook draadloos werken gaat super. Ik zit nu in de woonkamer en video calls doe ik aan de lopende band, zonder problemen, waar ik ook zit.
Ik heb ook de Deco TP Link M4, ik vind ze droevig traag, heb van Ziggo 300/30 kom ik nergens in de buurt van deze snelheden, wifi in de connectbox heb ik uitgezet en die M4`s in AP mode, helpt niet erg traag, jullie hebben zeker glasvezel?
Net een speedtest gedaan:
Download - 109,8mbps
Upload - 30,9mbps
Oke upload ziet er goed uit maar downloaden is nog niet eens de helft!!!
Klinkt als dat je verbinding hebt op 2.4 Ghz of dat de mesh backplane op 2.4 Ghz werkt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Quote from: myself on June 8, 2021, 15:10:35
Klinkt als dat je verbinding hebt op 2.4 Ghz of dat de mesh backplane op 2.4 Ghz werkt.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
En, de oplossing is? en hoe?
Ze dichter bij elkaar hangen, zo veel mogelijk vrij zicht tussen de AP's houden, ze bekabeld aansluiten, erop inloggen en checken hoe ze met elkaar verbonden zijn, andere AP's kopen etc.
Iedere situatie is weer anders.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Main is in de woonkamer de andere twee zijn boven in de slaapkamers, reden van aanschaf is dat ik geen bekabeling boven hebt.
Deco geeft aan dat de huidige wifi-band inderdaad 2.4g is terwijl 2.4 en 5g zijn aangevinkt.
Heb via Google een TP Link adresje gevonden waarin staat je kan altijd de 2.4g uitzetten en verder gaan met 5g, dus dat heb ik gedaan, kijk wat gaat gebeuren.
Bedankt voor het meedenken.
Kijk eens welke speed je hebt als je connectie hebt via je main AP want die is bekabeld aangesloten.
Maar die speed boven is dan idd goed te verklaren als die onderling op 2.4 Ghz verbonden zijn
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Quote from: Richi on June 8, 2021, 10:27:34
Wij hebben de TP Link Deco M4 set. Drie stuks in totaal. Één in de meterkast en dat is de hoofd Deco. Dan één in de garage, volledig draadloos, die de tuin bedient en dan nog één op zolder, bedraad. Dat werkt super. We kregen de wifi nooit goed in het verleden, vanwege het vele beton en staal in het huis. Maar met de Deco's werkt het super. Soms zitten de kinderen met zijn 3-en in het tuinhuis allemaal op YouTube of een film te kijken op Netflix of de NAS. Geen enkel probleem. Ook draadloos werken gaat super. Ik zit nu in de woonkamer en video calls doe ik aan de lopende band, zonder problemen, waar ik ook zit.
Ja ok, vind het ook belangrijk dat ik het wel met een kabel kan aansluiten, om zo het signaal uit te gaan zenden. Dan hoeven ze elkaar niet uit te breiden maar kunnen ze uit zichzelf het bereik vergroten. Klopt die gedachte? Zit er dan ook nog een uitgaande port op om een pc of iets dergelijks bedraad aan te kunnen sluiten? Anders moet eruit de muur eerst weer een switch tussen en dan naar de TP link en PC.
Edit: Ja dus er zitten 2 porten op , eentje voor de backhaul en die andere kan direct een pc zijn. Klinkt als een top systeem. Ik heb nu namelijk ook geen zin om overal in elke kamer een data aansluiting te hebben. Als er stabiel wifi is dan kan je daar veel meer mee. Zeker ook met tv kijken via chromecast, draadloos op tablet, en alarm systeem.
Dit zijn mijn resultaten in de keuken, waar de meterkast aan grenst. Daar staat een bekabelde Deco M4. Achter beide bekabelde deco's hangt een TP Link switch van 14,95 voor de bekabelde verbindingen in huis. Werkt snel zat allemaal hier. En we hebben een 1000mbit T-Mobile Thuis abonnement met glasvezel.
En dit blijft er van over in de woonkamer, meter of 10 van de meterkast en 4 meter van de garage. Grote kans dat de draadloze M4 in de garage het heeft overgenomen. Deze is draadloos verbonden met de bedrade M4 op zolder. Doet ie zelf, dus zal wel het snelst zijn.
En dit is weer 20 meter verder, in het tuinhuis. Een stuk trager, maar in de praktijk voldoende om te werken met Teams video verbinding en voor de kids om tegelijk met z'n drieeen Youtube te kijken. Dus de waardes lijken laag maar zijn in de praktijk goed en belangrijk: zelden verlies van de verbinding.
Ja inderdaad, als het maar stabiel is. Dan kan je met 15mb prima uit de voeten meestal. Thanks.
Je kan die AP in de woonkamer nog eens een keer resetten en kijken of hij dan n betere verbinding maakt. Of check ff of je op de laatste firmware zit.
10 m verder zou echt niet zon probleem moeten zijn, of er moeten diverse muren of dubbel glas tussen zitten.
Verder zou je eigenlijk met je laptop eens moeten kijken hoeveel andere wifi ssid's en vooral op welke kanalen en hoe sterk die allemaal zijn. Kan zomaar zijn dat er echt bergen andere wifi op alle kanalen jouw signaal wegdrukken.
Ik kan in de appstore eigenlijk alleen wat apps vinden die laten zien welke andere wifi/kanalen in gebruik zijn, maar alleen op windows kun je betere freeware gebruiken die wxht laat zien hoe sterk die allemaal uitzenden.
Heb je bijv ook al eens geprobeerd om de AP van de schuur in de huiskamer te hangen (om even hardware problemen af te vangen)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
O ja en bijv met 'cloudcheck' en dan de menuoptie 'wifi sweetspots' kun je heel snel testen wat de max bandbreedte op je wifi AP is (onafhankelijk van je internetsnelheid). Dus daarmee test je de max snelheid tussen de ap en je mobiel device. Geeft ook al goed aan of de AP goed functioneert of niet
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Quote from: myself on June 10, 2021, 00:23:56
Je kan die AP in de woonkamer nog eens een keer resetten en kijken of hij dan n betere verbinding maakt. Of check ff of je op de laatste firmware zit.
10 m verder zou echt niet zon probleem moeten zijn, of er moeten diverse muren of dubbel glas tussen zitten.
Verder zou je eigenlijk met je laptop eens moeten kijken hoeveel andere wifi ssid's en vooral op welke kanalen en hoe sterk die allemaal zijn. Kan zomaar zijn dat er echt bergen andere wifi op alle kanalen jouw signaal wegdrukken.
Ik kan in de appstore eigenlijk alleen wat apps vinden die laten zien welke andere wifi/kanalen in gebruik zijn, maar alleen op windows kun je betere freeware gebruiken die wxht laat zien hoe sterk die allemaal uitzenden.
Heb je bijv ook al eens geprobeerd om de AP van de schuur in de huiskamer te hangen (om even hardware problemen af te vangen)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Goede tips. Ik heb de Deco in de garage een herstart laten doen. Nu is ie verbonden met de Deco in de meterkast en niet meer met die op zolder. De signaalsterkte is nu beter (af te lezen in de Deco app). Als ik nu de wifi test vanaf mijn laptop is die ongeveer 10 keer zo snel als voor de herstart. Nu 58Mbps download en voor de herstart 3.5Mbps. Maar desondanks heb ik de hele ochtend geen enkel probleem gehad met de vele Teams meetings met video. Dus in praktische zin merkte ik er weinig van dat ik zoveel minder bandbreedte had.
Bijgaand de meting na de herstart van de Deco in de garage.
Wel mooie technologie dat Mesh. Werkt eigenlijk probleemloos in ons geval.
Das n lekkere winst ! 10x zo snel.
En ja, dat je het niet gemerkt hebt op teams kan wel, want een video call vreet zo'n 2-2,5Mb (pas nog moeten uittesten toen we onze algemene ledenvergadering hadden en het bestuur perse in de speelzaal wou zitten)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Al mijn TP-links (DECO) bekabeld aangesloten en hier ook alles super stabiel. Nu zo'n 15m van de AP en twee deuren verder (zit buiten in de voortuin).
Toch niet slecht voor 300/30mbps wat ik binnenkrijg
Alles overigens op de 5ghz
Wat voor kabel heb je gebruikt en met welke connector?
Cat5e kabel Die ik destijds heb aangelegd in mijn huis. Pathckabels zijn allemaal cat6 STP