Htforum.nl

Stereo => Auto/Camper/boot etc. => Topic started by: sandervg on July 12, 2020, 16:08:04

Title: Hulp nodig bij car audio **** Begonnen met meten ****
Post by: sandervg on July 12, 2020, 16:08:04
Hallo,
Ik heb een vreemd geval met mijn car audio. De speakers zijn door een bedrijf vervangen door betere speakers en er is een Mosconi 130.4 DSP versterker geplaatst. Was nooit echt tevreden over het resultaat hiervan en ben vandaag ook eens zelf gaan meten met REW. Dat was even schrikken....

De versterker is 4 kanaals. 2 kanalen worden voor het laag gebruikt (German Meastro EV6908 woofers) en 2 kanalen worden gebruikt voor de mids (Gladen Zero 80) en de tweeters samen (Exact HX20). Die German Maestro speakers zouden toch minimaal tot een 1 Khz bijna vlak moeten lopen (worden normaal gesproken alleen met een tweeter gecombineerd zonder aparte middentoner). De Gladen Zero middentoner is tot 250 Hz zo goed als vlak conform de specs. Als je naar de twee metingen kijkt (de eerste van kanaal 1/2 voor het laag en de tweede voor kanaal 3/4 voor mid en hoog) is dat verre van vlak  :omg:. Vooral die meting van het mid/hoog is voor mij wel heel helder: verre van vlak tot 250 Hz.

Wat gaat hier fout? Natuurlijk heb ik bij deze meting geen filtering, EQ etc. ingesteld op de versterker. Ik kan twee zaken verzinnen
1) de oorspronkelijke crossovers zijn niet verwijderd en filteren dus (wat natuurlijk niet hoort, want dat moet de versterker nu doen). Installatiebedrijf zegt dat ze deze altijd verwijderen. Is dat eenvoudig te checken (ik ben niet handig met het verwijderen van panelen e.d.)
2) De head unit filter al het e.e.a. op het uitgaande signaal. Dan is er natuurlijk geen kruid tegen opgewassen. Ik kan me er iets bij voorstellen omdat de auto oorspronkelijk een gigantische bas boost heeft. Dus iets van DSP zal wel in de head unit gedaan worden. Komt het vaak / vaker voor dat een headunit het uitgaande signaal al filtert?
3) ..... nog andere verklaringen?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 12, 2020, 17:05:04
En hoe ziet de meting er full-range uit? Welke auto heb je? Waar zijn de componenten geplaatst? Heb je met deze 2 metingen geen high-en lowpass filters aanstaan in je Mosconi?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 12, 2020, 17:11:35
Gecombineerd een ontzettende bass boost onder de 100 Hz (maar dat klopt ook, dat is de aanleiding geweest om uberhaupt zo'n DPS versterker aan te schaffen), een dip in het midden van ca. 10 dB ten opzichte van het hoog wat weer een piek heeft (heb deze meting helaas niet opgeslagen)

Auto is een Toyota Landcruiser

Woofers zitten in de deurposten, middentoner op het dashboard naar boven gericht tegen de ruit, de tweeters in A stijlen, naar elkaar toe gericht.

High en lowpass filters staan allemaal uit.

Het lijkt erop dat er iets nog filtert. Ik denk: OF de oude crossovers OF misschien de headunit. Iets anders kan ik niet verzinnen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 12, 2020, 17:36:53
Kan je een screenshot van je EQ instellingen posten?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 12, 2020, 17:58:34
Quote from: sandervg on July 12, 2020, 16:08:04
Natuurlijk heb ik bij deze meting geen filtering, EQ etc. ingesteld op de versterker.
Dit gaat trouwens al niet goed. Als ik het echt goed gelezen heb dan blaas je hiermee je tweeters op.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 12, 2020, 19:22:35
Quote from: Lion of Judah on July 12, 2020, 17:58:34
Dit gaat trouwens al niet goed. Als ik het echt goed gelezen heb dan blaas je hiermee je tweeters op.
Nee, want de mids en tweeters worden samen aangestuurd vanuit één aansluiting dus daar zit sowieso nog ergens een crossover filter tussen tweeter en middentoner. Dit is al zo vanaf fabriek (gaat één draad naar toe) en is nu nog steeds zo.

EQ instellingen kan ik posten, maar die zijn wat saai..... 0,0,0,0,0 etc.  ;D 

De grafiekjes is het beeld zonder enige instelling vanuit de DSP versterker of EQ.

Dus mijn vraag: wat is hier aan de hand. Of concreter:
1. Kan het zo zijn dat een head unit ZELF al filtert en een beperkt frequentiebereik uitstuurt naar (in mijn geval) de Mosconi versterker OF
2. Moet dit betekenen dat er nog een extern (passief)_crossover filter actief is dat filter vóór het naar de mid/high gaat en vóór het naar de woofer gaat
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 12, 2020, 19:41:30
Quote from: sandervg on July 12, 2020, 19:22:35
Nee, want de mids en tweeters worden samen aangestuurd vanuit één aansluiting dus daar zit sowieso nog ergens een crossover filter tussen tweeter en middentoner. Dit is al zo vanaf fabriek (gaat één draad naar toe) en is nu nog steeds zo.

EQ instellingen kan ik posten, maar die zijn wat saai..... 0,0,0,0,0 etc.  ;D 

De grafiekjes is het beeld zonder enige instelling vanuit de DSP versterker of EQ.

Dus mijn vraag: wat is hier aan de hand. Of concreter:
1. Kan het zo zijn dat een head unit ZELF al filtert en een beperkt frequentiebereik uitstuurt naar (in mijn geval) de Mosconi versterker OF
2. Moet dit betekenen dat er nog een extern (passief)_crossover filter actief is dat filter vóór het naar de mid/high gaat en vóór het naar de woofer gaat
Dat die GermanMaestro's al vanaf 100Hz zo afvallen impliceert dat er ergens low-pass filter actief is. Maar ook het afvallen van de Gladens vanaf 1000Hz is al heel vreemd, die zouden door moeten lopen tot 30Hz. Dan zou er weer een high-pass filter actief moeten zijn. Maar waar die dan zitten? Heel vreemd idd. Ik denk dat je daar achter komt als je met de DSP aan de slag gaat en het eea eens anders aansluit door met losse speakerkabels rechtstreeks aan te sluiten op de versterker zodat je zeker weet dat daar geen passieve filters tussen zitten.

Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 12, 2020, 21:41:30
Ja, ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik voel met niet comfortabel om zelf paneeltjes en zo weg te nemen om bij de speakers te kunnen en om bij de versterker te komen moet ik de bijrijdersstoel verwijderen. Ook niet iets dat ik me even zie doen. Op een US forum heb ik ook m'n vraag gesteld (een dedicated car audio forum), en daar wordt er vanuit gegaan dat de head unit al een gefilterd signaal uitstuurt. Klinkt dat als een logische optie voor je? Ik heb hier nooit van gehoord en kan er ook niet veel op internet over vinden. Het zou kloppen met het gedrag dat ik meet, dat wel.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: morca on July 12, 2020, 21:57:42
Ik heb ooit problemen met een bmw gehad.
Kwam er via oud lid csn hier achter dat die radio ingebouwde  filters had.
Ik denk dat steeds meer autos dat hebben.

Maar het zou goed kunnen dat er een filter inzit vd org speakers idd.
Want wat hier in je mid gebied gebeurt is wel raar...
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: toetertje on July 12, 2020, 22:04:37
Heb je de originele fabrieksradio er nog in zitten?

En ik ben toch benieuwd naar de filtering van de tweeter.

Heb je nog wel de mogelijkheid om de dsp in te stellen?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 12, 2020, 22:28:45
Ja, originele head unit zit er nog gewoon in. Zo'n ding incl. navigatie, telefoon etc. DSP werkt gewoon. Alleen ALS er nog een crossover ergens zit, wil ik die er graag eerst uit hebben, want nu moet de DSP wel van héééél erg ver komen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 12, 2020, 22:38:41
Quote from: sandervg on July 12, 2020, 22:28:45
Ja, originele head unit zit er nog gewoon in. Zo'n ding incl. navigatie, telefoon etc. DSP werkt gewoon. Alleen ALS er nog een crossover ergens zit, wil ik die er graag eerst uit hebben, want nu moet de DSP wel van héééél erg ver komen.
Ik zou toch maar eens terug gaan naar het bedrijf dat de boel heeft ingebouwd.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 13, 2020, 08:10:32
Ga ik doen.... eens kijken wat ze zeggen
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 15, 2020, 16:19:06
Het inbouwbedrijf wil niet helpen en 'weet van niets'. Lekkere service. Ben wel verder gekomen met wat verdere research. Het blijkt dat veel head units een crossover filter en DSP in de headunit hebben zitten. Dan moet je het doen met wat eruit komt :-(. Dat is te herstellen met een apparaat om het originele signaal te herstellen. Dit doe je vóór je het naar een DSP versterker stuurt. Dat is bv. een JL Audio Fix86. Dmv een calibratie signaal maakt deze het signaal van de headunit weer volledig neutraal en corrigeert ook voor eventuele faseverschillen en telt de signalen bij elkaar op. Dan kun je dus 'opnieuw beginnen' met een mooi, zuiver signaal en de crossover in je versterker instellen etc. De investering hiervoor is me iets te hoog en het betreft een lease auto, dus dit pad wil ik niet opgaan. Ik ga proberen met de DSP proberen de boel wat recht te trekken door het gemeenschappelijke signaal te meten. In een ander topic op dit forum heb ik inmiddels geleerd hoe ik dat kan doen als de aanpassing in het overgangsgebied zit tussen woofer en mid/high (de gewenste aanpassing door 2 delen en dan op beide units toepassen). Zo ga ik proberen om er wat van te maken. Ik ben bang dat de installer de mid/high zelf gecombineerd heeft tot één signaal, dus daar gaat het ook al fout: waarschijnlijk zit er fase verschil in wat niet gecorrigeerd is waardoor je gekke dingen krijgt.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 15, 2020, 16:53:29
Rare reactie zeg van dat inbouw bedrijf. Heb met mijn huidige auto ook iets soortgelijks meegemaakt.
Ipv JBL kan je ook eens kijken naar AudioControl LC2i.
Verder nog de tip om op YouTube het kanaal CarAudioFabrication te bekijken, hij heeft een aantal filmpjes waarin hij specifiek op dit onderwerp ingaat.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Raphie on July 15, 2020, 16:58:37
Uitgangen zijn gefilterd en zitten rare pieken in voor respons van kartonnen oem speakers. Hier kan je niks aan doen en dit zul je dus moeten compenseren met dsp.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 15, 2020, 18:02:34
Quote from: Raphie on July 15, 2020, 16:58:37
Uitgangen zijn gefilterd en zitten rare pieken in voor respons van kartonnen oem speakers. Hier kan je niks aan doen en dit zul je dus moeten compenseren met dsp.
Gaat je echt niet lukken.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Raphie on July 15, 2020, 18:09:56
De meeste mosconi dsp's hebben die rechtrek functie erin, alleen die goedkoopste klasse D lijn volgens mij niet.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 15, 2020, 18:17:52
Quote from: Raphie on July 15, 2020, 18:09:56
De meeste mosconi dsp's hebben die rechtrek functie erin, alleen die goedkoopste klasse D lijn volgens mij niet.
Kijk even naar de startpost met de grafieken.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 15, 2020, 18:21:32
Quote from: Raphie on July 15, 2020, 18:09:56
De meeste mosconi dsp's hebben die rechtrek functie erin, alleen die goedkoopste klasse D lijn volgens mij niet.
Je hebt mijn aandacht, Raphie :-)

Ik heb de Mosconi one 130.4 DSP (https://www.hifimotive.nl/product/88/mosconi_one_130_4_dsp/105/met_dsp/4/versterkers/)

Heeft deze ook de 'rechtrek' feature? (ik heb het zelf niet ontdekt, maar dat zou natuurlijk perfect zijn!)
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 15, 2020, 18:25:58
Quote from: sandervg on July 15, 2020, 18:21:32
Je hebt mijn aandacht, Raphie :-)

Ik heb de Mosconi one 130.4 DSP (https://www.hifimotive.nl/product/88/mosconi_one_130_4_dsp/105/met_dsp/4/versterkers/)

Heeft deze ook de 'rechtrek' feature? (ik heb het zelf niet ontdekt, maar dat zou natuurlijk perfect zijn!)
Raphie heeft dit type ook. Ik ben ook benieuwd waar die zit en hoe die gemiddeld een dBtje of 10 gaat boosten. Als ik het even zo snel zie in je metingen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Raphie on July 15, 2020, 18:51:18
Ja wat er niet zit, kan hij ook niet maken, mijn curve was niet zo extreem
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 15, 2020, 22:01:15
Raphie: hoe werkt dit in basis? Als je me een paar hints kan geven, zou erg gewaardeerd worden. Dan ga ik daarmee aan de slag.

@Lion of Judah: in basis werken deze apparaten als volgt: je sluit alle bagger, gefilterde kanalen uit de headunit aan op zo'n 'herstelkastje' deze corrigeert alles voor fase e.d en telt de signalen dan bij elkaar op. Die JL Audio kun je vervolgens een referentie signaal af laten spelen (ik denk roze ruis) en die gaat met DSP de boel helemaal rechttrekken. Daarna kun je het signaal je DSP amplifier in sturen en het dan beschouwen als een 'schoon' signaal van een after market head unit. Dus alles keurig in fase met een vlakke karakterstiek zoals je van een head unit zou mogen verwachten. Dan kun je dus ook zelf weer de cross overs instellen, de afstanden tot de speakers instellen etc. etc.  Ik verwacht dat - wat de Mosconi dan ook heeft - het wel iets minder geavanceerd zal werken, maar alle beetjes helpen
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Raphie on July 15, 2020, 22:02:19
1 hint, bel,Schut Car Systems Arnhem, ik heb daar alles laten inbouwen en influiten.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: Lion of Judah on July 15, 2020, 22:19:49
Quote from: sandervg on July 15, 2020, 22:01:15@Lion of Judah: in basis werken deze apparaten als volgt: je sluit alle bagger, gefilterde kanalen uit de headunit aan op zo'n 'herstelkastje' deze corrigeert alles voor fase e.d en telt de signalen dan bij elkaar op. Die JL Audio kun je vervolgens een referentie signaal af laten spelen (ik denk roze ruis) en die gaat met DSP de boel helemaal rechttrekken. Daarna kun je het signaal je DSP amplifier in sturen en het dan beschouwen als een 'schoon' signaal van een after market head unit. Dus alles keurig in fase met een vlakke karakterstiek zoals je van een head unit zou mogen verwachten. Dan kun je dus ook zelf weer de cross overs instellen, de afstanden tot de speakers instellen etc. etc.  Ik verwacht dat - wat de Mosconi dan ook heeft - het wel iets minder geavanceerd zal werken, maar alle beetjes helpen
Vandaar mijn advies (#reply 14)
https://youtu.be/uu22n9Ec2_M (https://youtu.be/uu22n9Ec2_M) Even doorspelen naar 6.10
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: sandervg on July 15, 2020, 22:29:51
Oh, was even kwijt dat de link van jou kwam  ;D. Maar inderdaad, die had ik dus bekeken. Dank! En JL Audio gaat nog een stapje verder. Wel mooi systeem en dat had ik dus eigenlijk nodig. Maar zo kan die 10 dB wel goedgemaakt worden omdat de signalen eerst bij elkaar geteld en dan zijn de dippen en pieken wat minder geworden.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: NielsLu on July 15, 2020, 22:35:31
Audison heeft ook diverse oplossingen om het signaal recht te trekken (oa de Bit Ten). Dit is overigens ook een DSP (met de rechttrek functie). De Bit Ten heb ik in mijn vorige auto gehad, dit was een fijn apparaatje.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio probleem
Post by: NielsLu on July 15, 2020, 22:51:31
Ik zie dat Mosconi ook een los kastje heeft om OEM filtering ongedaan te maken, namelijk de Mosconi HLA-SUM, deze kost 120.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: sandervg on July 19, 2020, 13:36:25
Onder het motto: stapje vooruit en een stapje terug.... het vervolg.....

Door de opmerking van NielsLu ben ik verder gaan kijken en de Mosconi die ik heb heeft inderdaad de mogelijkheid om ingangssignalen te summen  :pompom:. Het heet alleen anders. Vroeger stond er expliciet in de beschrijving dat je signalen kon summen voor goede integratie met gefilterde uitgangssignalen van OEM head units (dat was duidelijk :)). Nu staat er nog alleen maar 'input mix capabilities' maar daarmee wordt dus hetzelfde bedoeld :)  Ik heb het getest en het werkt goed. Gelukkig zit er geen fase verschil tussen de verschillende uitgangssignalen van de headunit.

Echter.... ik heb ook even de oorspronkelijke tweeters bekeken en het ziet er naar uit dat ze met het vervangen van de tweeters ook het - op de tweeter gemonteerde scheidingsfilter (=eenvoudig condensatortje) - hebben weggehaald. De nieuwe tweeter zit dus ZONDER filter in de keten  :o

Dit lijkt me niet goed om twee redenen
1) Kans om de tweeters op te blazen als ik de twee ingangssignalen ga summen.... dan komt namelijk ook het laag bij de tweeter terecht. Ik wil een crossover instellen op ca. 150 Hz. Zou dat veilig zijn voor de tweeter, of heb je écht zo'n condensatortje nodig?
2) Sound quality.... er zit nu gigantisch veel overlap tussen de tweeter en de middentoner doordat er geen filter tussen zit. Dat lijkt me de geluidskwaliteit niet ten goede komen?

Hoe op te lossen? Is gewoon zo'n condensatortje laten monteren voldoende of is het veel beter om een klein echt scheidingsfiltertje te plaatsen? Bestaan die zo klein dat ze in een A stijl van een auto passen?

Hier de meting van de 'gesumde' signalen zonder EQ met een crossover filter even op 350 Hz gezet om de filters een beetje te beschermen.

Er zitten twee hele rare dips in. Ik vraag me af waar dat door komt.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 19, 2020, 15:00:29
Heb je geen beschrijving van de tweeter, of specs.
150hz is voor de meeste tweeters wel fataal.
De meest gangbare filters voor in de auto, zitten rond de 3500Hz of hoger.
Zat er geen filter bij de nieuwe tweeters?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: sandervg on July 19, 2020, 17:35:57
Specs van de tweeters: https://www.hifimotive.nl/files/products/f73b76ce8949fe29bf2a537cfa420e8f.pdf
Specs van de middentoner: https://www.hifimotive.nl/files/products/f85454e8279be180185cac7d243c5eb3.pdf

Nee, zat geen tweeter bij. Is geoffreerd als losse componenten zoals bij een actief systeem. Echter: het is deels actief (woofers apart van mid/hoog, maar mid/hoog wordt vanuit hetzelfde kanaal aangestuurd)
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 19, 2020, 18:08:38
Er gaat hier iets gruwelijk mis. Je probeert nu een een 3 weg aan te sturen met een
2 weg systeem. Je hebt zes speakers, maar je hebt maar 4 kanalen beschikbaar op
de mosconi. Er moet gewoon een passief 2 weg filter tussen de mids en de tweeters.
Of een extra stereo versterker, als de mosconi een 6 kanaals dsp heeft.

Nogmaals, zonder filter gaan de tweeters stuk! Ze zijn inzetbaar vanaf 1500 hertz,
hoewel ik daar zeker 1000 hz boven zou gaan zitten. Dit is de situatie bij een 2 weg systeem.
Omdat je er een midje bij gebruikt, kun je de tweeter nog hoger filteren, ander krijg je
teveel overlap.

Dit is de zoveelste keer, dat ik deze versterkers op een verkeerde wijze ingezet zie worden.
Dat is echt zonde, dit systeem heeft wel potentie. Ik zou als ik jou was even stoppen met
meten, en eerst zorgen dat alles in orde is.  ;)
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 19, 2020, 18:14:38
Ik zou best eens  even willen weten hoe je crossovers ingesteld staan.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: sandervg on July 19, 2020, 18:55:58
Quote from: toetertje on July 19, 2020, 18:14:38
Ik zou best eens  even willen weten hoe je crossovers ingesteld staan.
Na het meten heb ik de oude preset op de Mosconi weer teruggezet. Crossover staat op 350 Hz ingesteld op de Mosconi.



Quote from: toetertje on July 19, 2020, 18:08:38
Er gaat hier iets gruwelijk mis. Je probeert nu een een 3 weg aan te sturen met een
2 weg systeem. Je hebt zes speakers, maar je hebt maar 4 kanalen beschikbaar op
de mosconi. Er moet gewoon een passief 2 weg filter tussen de mids en de tweeters.
Of een extra stereo versterker, als de mosconi een 6 kanaals dsp heeft.

Nogmaals, zonder filter gaan de tweeters stuk! Ze zijn inzetbaar vanaf 1500 hertz,
hoewel ik daar zeker 1000 hz boven zou gaan zitten. Dit is de situatie bij een 2 weg systeem.
Omdat je er een midje bij gebruikt, kun je de tweeter nog hoger filteren, ander krijg je
teveel overlap.

Dit is de zoveelste keer, dat ik deze versterkers op een verkeerde wijze ingezet zie worden.
Dat is echt zonde, dit systeem heeft wel potentie. Ik zou als ik jou was even stoppen met
meten, en eerst zorgen dat alles in orde is.  ;)
Dank! Even voor de helderheid: ik heb zelf helemaal niets aangesloten ;-)_ Dit is allemaal op basis van (onterecht) vertrouwen in een 'officieel gerenomeerd' bedrijf dat de hele installatie heeft geselecteerd, geoffreerd, aangesloten en ingesteld  :unhappy:. Het enige dat ik heb gedaan is de rekening betaald.... Is inmiddels meer dan een jaar geleden, maar ik ben niet tevreden over de geluidskwaliteit. Ik had eerder besloten: laat maar, mislukt project klinkt voor geen meter, maar het klinkt zó niet okay dat ik er toch naar ben gaan kijken. Ik was zelfs zo ver dat ik bereid was om de oorspronkelijke units terug te laten plaatsen. Daarom ben ik zelf met REW gaan meten om te zien of ik e.e.a. wat beter kon instellen. En daardoor kom ik er nu zelf achter dat het een beetje een puinbak is geworden wat dat bedrijf gedaan heeft. Maar het bedrijf geeft niet thuis. Letterlijke reactie op mijn vragen hoe dit zit en wat ze precies hebben aangesloten: 'We weten niet meer precies hoe het zit. Destijds heeft een geluids expert van XXX de meting en afstelling gedaan en op dat moment kwam er een hele nette curve uit.'

Ik probeer nu te achterhalen wat er precies mis zodat ik zelf in orde kan (laten) maken OF precies weet wat ik aan het bedrijf moet vragen, want het bedrijf gaat uit zichzelf niets doen. Ik kom steeds dichter bij het antwoord, dus daar ben ik blij om. Het zou fantastisch zijn als het nog goed kan komen, want ik heb er wel serieus geld voor betaald.

Volgens mij weet ik iig nu wel wat er gedaan moet worden: er moet een scheidingsfilter geplaatst worden. Dan klopt het volgens mij:
- Op de Mosconi ingangssignalen laten optellen
- Op de Mosconi crossover instellen tussen laag en mid  (Vraag: welke crossover adviseren jullie op basis van de curve die ik gepost heb?)
- Scheidingsfilter laten monteren tussen mid en hoog en de de tweeters laten controleren of ze nog 100% in tact zijn (hebben ruim een jaar gespeeld zonder filter). Ze klinken niet heel erg zuiver, wat scherp, maar er komt wel gewoon geluid uit. Ik hoop dat dit komt omdat ze vervelend interfereren met de mids. Teken dat ze nog okay zijn hoop ik?

Zijn er scheidingsfilters te krijgen die in de A stijl passen? Dan hoeft dit qua montage niet de hoofdprijs te gaan kosten en ga ik het wel op eigen rekening bij een ander bedrijf laten aanpassen.

P.S. Reden dat ik niet kies voor extra stereo versterker is dat er dan extra kabels doorgetrokken moeten worden, wat denk ik kostbaarder is dan een scheidingsfiltertje als dat in de A stijl past. De Mosconi heeft wel twee extra uitgangen voor een extra stereo eindversterker, dus dat is ook een optie.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 19, 2020, 20:58:48
Een nadeel wat je nu hebt, is dat je mids en tweeters door hetzelfde kanaal aangestuurd worden.
Dit houdt in, dat je de bovenkant van de mids niet kunt filteren, omdat dan de tweeters geen signaal meer krijgen. Dus eigenlijk gaat je mid ook te ver doorlopen in het gebied, wat de tweeter moet doen. Nu kan dit natuurlijk niet direct kwaad, maar mooi is anders.
Een 2e nadeel is, dat je de volumes niet kunt matchen.

De tweeter zou je kunnen filteren met een condensator in serie. Dan niet zo'n vies elcootje die op
een standaard tweeter zit, maar gewoon een nette Mkp of zo. Dat is waarschijnlijk wel weg te werken in de a-style.  Bijvoorbeeld: https://www.rumoh.eu/crossover-parts/capacitors/1.05-4.70uf/236/4.70uf-standard-z-cap
Als deze te dik is, kun je ook 2 kleinere parallel zetten.

Wat ik zelf een mooie oplossing zou vinden, is de woofers en de mids via de mosconi, dan kun
je daar met de crossovers alles in stellen. En dan de tweeters via een condensator via de radio
zelf. Op deze manier heb je de meeste controle over je systeem, tegen de laagste kosten / werk.


Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: sandervg on July 19, 2020, 22:09:46
Interessante suggestie. Ik Het probleem is denk ik dat de radio ook maar één uitgang heeft voor gecombineerde mids/high. Er gaan dus maar 4 kanalen uit de radio die nu allemaal naar de Mosconi gaat. Er is geen aparte uitgang voor de tweeters op de radio. Dan zou denk ik een 2e goedkope stereo versterker een alternatief kunnen zijn. Ik wil er echter niet te veel geld aan spenderen (lease auto). Zou ik voor de tweeters niet kunnen volstaan met een relatief goedkope versterker van onder de 100 euro? Alleen moet er dan een draad getrokken worden en ik ben bang dat dit in de papieren gaat lopen....

Ik heb het bedradingsschema van de auto kunnen achterhalen. Ik kan daar zien dat het signaal voor de mids/high eerst naar de tweeters gaat en vanaf daar is doorgelust naar de mids. Zou ik neti een 'echt' scheidingsfiltertje in de A stijl kwijt kunnen zodat ook de mids op het filtertje worden aangesloten. Met de DSP functie zou ik het volume tussen de mids en de tweeter denk ik wel goed moet kunnen krijgen?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: Lion of Judah on July 19, 2020, 22:34:05
Waar zijn eigenlijk de passieve filters (en de tweeters) van je German Maestro 6908 gebleven?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: morca on July 19, 2020, 22:53:52
Ik lees met verbijstering dat het org scheidingsfilter ,van deze dure speakers niet mee is ingebouwd.
Wat een prutsers waar je geweest bent.
Balen man...

Quote from: Lion of Judah on July 19, 2020, 22:34:05
Waar zijn eigenlijk de passieve filters (en de tweeters) van je German Maestro 6908 gebleven?
Die zullen ze na het fout inbouwen, wel niet aan hem hebben meegegeven .


Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: Raphie on July 20, 2020, 08:35:21
Ik zou je dealer maar snel confronteren met dit broddelwerk.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 20, 2020, 09:47:58
Quote from: Raphie on July 20, 2020, 08:35:21
Ik zou je dealer maar snel confronteren met dit broddelwerk.

Mijn gevoel zegt juist, doe dat maar niet.
Wie weet wat ze nog meer voor gekkigheid uithalen.  :crazy:
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 20, 2020, 09:57:14
Toch jammer, dat je niet in de buurt woont.

Even iets uitsluiten. De filtering en dsp doe je alleen op de mosconi toch?
Dus niet op de headunit zelf?

Ik kan zo snel niet vinden, of de mosconi dsp 6 kanaals is. Dus kan ik nog
niet met zekerheid zeggen, dat een extra 2 kanaals versterker mogelijk is.

Je geeft aan dat er 4 kanalen van de radio naar de mosconi gaan. Je hebt
alleen voorspeakers toch? Dus eigenlijk regel je nu met de fader, het volume
tussen je woofers, en je mid/hoog?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: Lion of Judah on July 20, 2020, 10:17:29
Quote from: toetertje on July 20, 2020, 09:57:14
Ik kan zo snel niet vinden, of de mosconi dsp 6 kanaals is. Dus kan ik nog
niet met zekerheid zeggen, dat een extra 2 kanaals versterker mogelijk is.

Ja, dat kan. vraagt wel weer een investering maar wat mij betreft de beste optie. Dan kan alle filtering,3-weg, plus DSP via de versterker doen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: morca on July 20, 2020, 10:41:27
Quote from: toetertje on July 20, 2020, 09:47:58
Mijn gevoel zegt juist, doe dat maar niet.
Wie weet wat ze nog meer voor gekkigheid uithalen.  :crazy:
Ik kende de dealer goed die mijn clifford alarm inbouwde destijds.
Maar er zaten teveel fouten in.
Nadat de garage had vastgesteld dat mijn auto soms uitviel door slechte aansluitngen( solderingen)het was een bende.
Heb ik alles teruggehad,ook de garage kosten....

Maar goed daar had ik wel mazzel mee.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: sandervg on July 20, 2020, 20:39:47
Dank voor het meedenken allemaal! Even de vragen in volgorde:

Quote from: Lion of Judah on July 19, 2020, 22:34:05
Waar zijn eigenlijk de passieve filters (en de tweeters) van je German Maestro 6908 gebleven?
Ik hoop dat ze alleen de woofers hebben besteld (en dat ik dus niet voor tweeters en scheidingsfilter betaald heb die nu ergens in de winkel zijn achtergebleven....  :()

Quote from: toetertje on July 20, 2020, 09:57:14
Even iets uitsluiten. De filtering en dsp doe je alleen op de mosconi toch?
Dus niet op de headunit zelf?
Ja, alle filtering die ik zelf doe gebeurt op de Mosconi DSP versterker. De head unit filtert dus zelf ook, maar daar kan ik niets op instellen.

Quote from: toetertje on July 20, 2020, 09:57:14
Ik kan zo snel niet vinden, of de mosconi dsp 6 kanaals is. Dus kan ik nog
niet met zekerheid zeggen, dat een extra 2 kanaals versterker mogelijk is.
Zoals Lion of Judah inderaad aangaf: de versterker kan DSP voor 6 kanalen aan, maar heeft slechts 4 eindversterkers. Dus een extra stereo versterker is technisch mogelijk.

Quote from: toetertje on July 20, 2020, 09:57:14
Je geeft aan dat er 4 kanalen van de radio naar de mosconi gaan. Je hebt
alleen voorspeakers toch? Dus eigenlijk regel je nu met de fader, het volume
tussen je woofers, en je mid/hoog?
De vier kanalen naar de Mosconi moet ik wat nuanceren. De headunit kan veel meer kanalen uitsturen, afhankelijk van de uitvoering van de auto. In mijn geval (een relatief goedkope uitvoering) zittern er standaard 9 speakers in: 2 woofers voor, 2 middentoners voor, 2 tweeters voor, 1 center speaker voor, 2 speakers achter. Bij duurdere uitvoering kunnen nog meer luidsprekers aangesloten worden. Echter, mijn auto heeft 'grijs kenteken', dus de achterspeakers heb ik niets aan (zit zo'n gigantisch tussenschot achter de voorstoelen tot het dak), dus deze hebben geen nut meer. De fader knop doet dus nog steeds hetzelfde als origineel, alleen is het nutteloos geworden. De center voor luidspreker is door het bedrijf uitgebouwd (is nu dus een leeg gat, de speaker hebben ze keurig meegeleverd). Wat ik bedoelde te zeggen is dat het geluid dat bedoeld is voor de mids en de tweeters vanuit één uitgang op de head unit komt. Dat gaat naar de tweeter en vanaf de tweeter is het doorgelust naar de middentoner. Er loopt dus maar één kabel naar die twee speakers. Dus als ik een extra stereoversterker zou inbouwen, moet er een extra kabel getrokken worden wat niet goedkoop zal zijn.

Quote from: Raphie on July 20, 2020, 08:35:21
Ik zou je dealer maar snel confronteren met dit broddelwerk.
Quote from: toetertje on July 20, 2020, 09:47:58
Mijn gevoel zegt juist, doe dat maar niet.
Wie weet wat ze nog meer voor gekkigheid uithalen.  :crazy:
Tja, ik wil nu eerst proberen helemaal scherp te krijgen wat er allemaal wel/niet goed is en wat de oplossing is. Dan keuze maken hoe ik er mee om ga. Of ik laat het door een andere partij goed oplossen of wil aanbieden dat ik de extra materiaalkosten betaal (bv. extra stereo versterker) en dat het bedrijf het uurloon voor haar rekening neemt. Maar iets zegt me dat ze daar niet mee akkoord gaan. Tja, en dan ik wel gaan stampvoeten, maar dat haalt ook niet veel uit ben ik bang. Een andere partij vinden is ook niet zo eenvoudig. Ik vind het niveau van veel installers bedroevend laag. Ik had hier wel een goed gevoel over. Mocht iemand een aanbeveling hebben voor een goed bedrijf omgeving Utrecht, dan houd ik me aanbevolen!

Ik zeg nu: twee oplossingen:
1. Extra stereo versterker + draad naar de tweeters/middentoner zodat je helemaal geen filters nodig hebt. Kan ik dan voor de tweeters volstaan met een goedkope versterker (ik wil echt niet het geld uitgeven voor bv. een 2 kanaals mosconi versterker van een paar honderd euro)
2. Een fatsoenlijk scheidingsfilter tussen mid en hoog laten plaatsen, maar dan moet ik iets vinden dat klein genoeg is om in de A stijl te passen
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: Lion of Judah on July 20, 2020, 20:56:51
Er zit een goed bedrijf in Ede. Die kunnen ook meteen je dsp instellen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: Raphie on July 20, 2020, 21:31:04
De basis blijft, zij hebben broddel werk geleverd, er is een lijst aan spullen afgesproken en deze zijn niet geleverd/correct ingebouwd.
Dus de basis van de discussie is ingebrekestelling en kans tot herstel naar zoals afgesproken
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 20, 2020, 21:36:56
Theoretisch, zou je de kanalen die van je radio naar de achterspeakers lopen,
kunnen gebruiken voor de tweeters. Dan volstaat een condensator als filter.
De rest van de speakers kun je dan volledig filteren via de mosconi.

Ik probeer nog steeds te achterhalen,waarom die tweeter nog niet stuk is.
Daar heb je normaal gesproken, full range maar een paar seconden voor nodig.  :wacko:

Voor die tweeters heb je maar een heel klein versterkertje nodig. Rond de 25 watt per
kanaal is ruim voldoende.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: toetertje on July 20, 2020, 21:37:58
Quote from: Raphie on July 20, 2020, 21:31:04
De basis blijft, zij hebben broddel werk geleverd, er is een lijst aan spullen afgesproken en deze zijn niet geleverd/correct ingebouwd.
Dus de basis van de discussie is ingebrekestelling en kans tot herstel naar zoals afgesproken

Ik weet niet of dat na een jaar nog geldt.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter verwijderd?? ****
Post by: Raphie on July 20, 2020, 21:42:48
Hij komt er toch pas nu achter?
Maar, hoe weet je dat er nergens filters zitten? De kabels die je ziet kunnen ook tussen filter en tweeter zitten, de meeste inbouwers gaan ook met bitumen e.d. in de weer, neem aan dat je deurkaarten eruit hebt gehaald en het high level signaal volledig van HU naar EV gevolgd hebt en van EV naar speakers / filters?

Verder zou ik alles door de mosconi laten lopen om time aligned en qua volume curve alles juist te laten werken, HU en EV zullen niet gelijk schalen qua curve.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: sandervg on July 21, 2020, 22:34:22
Is een beetje een soap aan het worden....  ;D

Nu zeggen ze ineens WEL een filter geplaatst te hebben. Hebben ze goed weggestopt, maar ik heb 'm denk ik gevonden. In de buurt van de versterker (zie foto.... lijkt wel op een filter?). Ze willen nog niet zeggen wat het voor merk is en of er alleen de tweeter of ook de middentoner op is aangesloten  :-\. Dit verklaart overigens wel waarom de tweeter nog niet kapot is  8). Ik kan er helaas niet beter bij om 'm te bekijken zonder de stoel te verwijderen (is zo'n elektrische stoel, dus daar wil ik liever niet aan beginnen). Ik hoop dat dit ze hier ook de middentoner op hebben aangesloten, dan zit dat wel goed denk ik. Mocht dat niet zo zijn is dat ook eenvoudig te vervangen. Dit zou overigens ook betekenen dat ze een extra kabel hebben moeten trekken richting de tweeters (als er immers maar één kabel naar de mid/high gaat, kun je aan het begin geen scheidingsfilter plaatsen). Ook dat is goed nieuws, want dan zou ik (mocht ik dat willen) ook een extra stereo versterkertje kunnen laten plaatsen. Dan loopt alles nog steeds keurig via de Mosconi en als een licht versterkertje voldoende is, kost dat ook niet de wereld.

Quote from: Raphie on July 20, 2020, 21:31:04
... er is een lijst aan spullen afgesproken en deze zijn niet geleverd/correct ingebouwd.....
Heb even nagekeken: op de offerte staat keurig dat ze German Audio 6908 woofers leveren. Dus geen tweeters en scheidingsfilter.

Quote from: Raphie on July 20, 2020, 21:42:48
Verder zou ik alles door de mosconi laten lopen om time aligned en qua volume curve alles juist te laten werken, HU en EV zullen niet gelijk schalen qua curve.
Dat wil ik inderdaad ook liever doen. Dan kan ik alles onder controle houden

Quote from: Raphie on July 20, 2020, 21:42:48
.... neem aan dat je deurkaarten eruit hebt gehaald en het high level signaal volledig van HU naar EV gevolgd hebt en van EV naar speakers / filters?
Dat lukt niet helemaal. Zit allemaal strak (en mooi) weggewerkt en ik krijg ook niet alles zelf los gemaakt

Ik krijg steeds meer de indruk dat ze het best okay hebben ingebouwd, maar ze zijn communicatief niet erg bereidwillig om info te geven of hebben het te druk of zo. Dat is erg jammer. Als ze meteen gewoon hadden aangegeven dat ze een filter hadden ingebouwd, had me dat sowieso een hoop werk gescheeld. Ik kan slechts één filter printplaat vinden, maar er zou ergens nog zo'n filter moeten zitten voor de andere kant lijkt me. En nog steeds blijft de vraag waarom het niet geweldig klinkt. Vooral in het hoog. Als ik zeker weet dat alles goed is aangesloten ga ik eerst nog eens een avondje klooien met REW en de DSP instellingen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: Lion of Judah on July 21, 2020, 22:51:39
Quote from: sandervg on July 21, 2020, 22:34:22
Heb even nagekeken: op de offerte staat keurig dat ze German Audio 6908 woofers leveren. Dus geen tweeters en scheidingsfilter.
Dan vind ik niet keurig, dit is een set bestaande uit een woofer, tweeter en een filter. Welke serieuze winkel doet nou daar alleen de woofer van leveren? Je koopt toch ook geen speakers zonder filter en tweeters? Ik kan niet zien of dit een filter is, het zal best anders had je idd al lang je tweeters opgeblazen. Feit blijft dat de hele set-up nog steeds niet deugt. Dat is nu door meerdere forumleden aan je meegegeven. Wat let je trouwens om wel een fatsoenlijke tent op te zoeken met mensen die er wel verstand van hebben?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: toetertje on July 22, 2020, 10:17:38
De spoel duidt erop, dat het midje inderdaad aan de bovenkant afgekapt wordt.
Dat is een goed teken. Dan zal de tweeter ook wel beschermd zijn, maar dat kon
ook niet anders. Ik vind het een hele rare manier van inbouwen. Ik vermoed, dat
ze wat restjes opgeruimd hebben. Kun je misschien met je hand en telefoon nog
wat meer foto's maken van het filter? Ben benieuwd wat voor condensator erop zit,
en of er nog weerstanden op zitten, om de tweeter te verzwakken.


Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: toetertje on July 22, 2020, 10:27:44
Als je nu toch eens iets wil proberen,

Kanaal 1 en 2, highpass op 35hz 18db en een lowpass op 300hz. 12db.
Kanaal 3 en 4, lowpass op 300hz. 12db.

Ik ga er dan vanuit, dat je woofers op kanaal 1 en 2 zitten.

Dan kanaal 3 en 4 zo zacht zetten, zodat je de woofers goed hoort.
Dan het volume van 3 en 4 langzaam omhoog zetten, tot je het geluid voor je hoort.

Pas als dat allemaal gedaan is, kun je met time allignment en eq aan de gang.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: sandervg on July 22, 2020, 15:51:02
Eindelijk iets meer helderheid.... Dat printplaatje is inderdaad het scheidingsfilter. Filtert zowel voor de middentoner als de tweeter. Zou van het merk 'Exact!' zijn, type wist hij niet. Hij dacht dat de scheidingsfrequentie 2,5 kHz was (wist hij niet zeker). Er zit nog ergens zo'n filter ingebouwd, hij dacht onder het tapijt van de auto. Ze hebben dus twee draden getrokken naar de tweeter en apart naar de middentoner. Zijn inschatting was dat een aparte stereoversterker niet veel verschil zou maken in de uiteindelijke geluidskwaliteit obv wat ik beschreef. Zijn inschatting was dat de slechtere kwaliteit vooral komt door de wat onorthodoxe plaatsing / oriëntatie van de inbouw speakers (de tweeters in de A stijlen zijn exact naar elkaar gericht (ipv richting de inzittenden) en de middentoners in het dashboard zijn recht naar bovevn op de voorruit gericht en reflecteren via de voorruit naar de inzittenden.

Quote from: Lion of Judah on July 21, 2020, 22:51:39
Welke serieuze winkel doet nou daar alleen de woofer van leveren? Je koopt toch ook geen speakers zonder filter en tweeters? 
Ze adviseerde mids van Gladen en tweeters van Exact! Die zouden het beste zijn. Alleen de woofers zijn ovaal en die worden niet geleverd door Gladen. Ik had de keuze tussen OF 16 cm ronde speakers van Gladen OF ovale speakers van German Maestro. Omdat ik geen losse subwoofer liet inbouwen leek de laatste optie beter omdat het iets meer diepe bas geeft.


Quote from: toetertje on July 22, 2020, 10:17:38
Kun je misschien met je hand en telefoon nog wat meer foto's maken van het filter? Ben benieuwd wat voor condensator erop zit, en of er nog weerstanden op zitten, om de tweeter te verzwakken.
Ik ga nog eens kijken, maar ik denk niet dat ik betere foto's kan maken zonder de stoel te verwijderen.

Ik weet nu iig zeker dat de tweeters geen gevaar lopen en dat de middentoners ook gefilterd worden. Ga toch nog eens proberen om te zien wat er gebeurt als ik de signalen ga summen en dan proberen de boel wat recht te trekken.

Quote from: toetertje on July 22, 2020, 10:27:44
Als je nu toch eens iets wil proberen,
Kanaal 1 en 2, highpass op 35hz 18db en een lowpass op 300hz. 12db.
Kanaal 3 en 4, lowpass op 300hz. 12db.

Ik ga er dan vanuit, dat je woofers op kanaal 1 en 2 zitten.

Dan kanaal 3 en 4 zo zacht zetten, zodat je de woofers goed hoort.
Dan het volume van 3 en 4 langzaam omhoog zetten, tot je het geluid voor je hoort.

Pas als dat allemaal gedaan is, kun je met time allignment en eq aan de gang.
Deze begrijp ik niet. Tot nu toe gooi ik een roze ruis over de kanalen en probeer ik dat laag en mid/hoog ongeveer even luid maken. Je wilt toch een okay balans tussen het laag uit de woofers en het mid/hoog? Kun je dit nog wat uitleggen? Of misschien heb je een linkje waar dit verder wordt uitgelegd?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: toetertje on July 22, 2020, 16:30:31
Ik heb met metingen geen goede ervaringen in de auto.
Dat heb ik in die 10 jaar wedstrijden draaien, opgegeven.
Je ramen reflecteren enorm, en je interieur dempt. Je weet
dus niet of je de speakers meet, of de reflecties. Vandaar
dat ik het altijd op gehoor doe.

Je wilt inderdaad een goede balans tussen bas en mid/hoog.
Maar dan niet op de meter, maar voor je gehoor. Als je dat
rechttrekt op de meter, zul je merken dat je tijdens het rijden,
door rijgeluiden een hoop laag mist.

Vandaar dat ik zei, zet je mid/hoog heel zacht, en draai wat muziek.
Je zult dan merken dat het geluid van onderen komt. Zet dan je mid/hoog steeds iets
harder, totdat het geluid niet meer van onderen komt, maar voor je.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: sandervg on July 22, 2020, 17:22:53
Quote from: toetertje on July 22, 2020, 16:30:31
Ik heb met metingen geen goede ervaringen in de auto.
Dat heb ik in die 10 jaar wedstrijden draaien, opgegeven.
Je ramen reflecteren enorm, en je interieur dempt. Je weet
dus niet of je de speakers meet, of de reflecties. Vandaar
dat ik het altijd op gehoor doe.
Weer een illusie armer  ;D

Ik was continu bezig om de curve plat te krijgen in REW, maar dat is dus niet de goede aanpak. Gebruik je metingen nog wel om pieken te identificeren die je dempt of juist versterkt, of werkt dat in de praktijk ook niet? Ik weet niet of ik het op gehoor kan doen. Vaak weet ik wel wat me niet zint, maar om dat dan te vertalen naar een specifieke actie in de DSP vind ik erg moeilijk.

Ik heb vooral last van dat het midlaag (de warmte in stemmen) of gaat overheersen of afwezig is. Ik krijg maar niet de goede balans. En ik heb last van het hoog dat niet te veel maar wel wat te 'hard' is. Niet dat de s klanken sissen of zo, maar het is te fel. Ook hier: als ik dit probeer op te lossen wordt het vaak wat te doffig. Als ik vanavond er aan toe kom, zal ik even de curve posten zoals deze momenteel is.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: toetertje on July 22, 2020, 17:26:15
Ik geloof best dat we een aardig eind op weg kunnen komen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: Lion of Judah on July 22, 2020, 19:25:25
Denk het ook, zo ziet het er bij mij uit (sub op de helft). Beter krijg ik het niet. Heeft vooral met de plek van de woofer in de deur te maken.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: toetertje on July 22, 2020, 21:07:25
Volgens mij heeft sander, de woofers in kickpanels zitten, en niet in de deuren.
Dat is voor de plaatsing van het geluid beter, maar voor het laag funest.
Ik denk zelf dat in deze situatie, de originele speakers i.c.m. een aktief subje
onder de stoel, meer plezier had gebracht, dan deze setup.  :'(
Maar sorry, dat is achteraf gedinges.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: sandervg on July 22, 2020, 23:07:08
Weet niet wat 'kickpanels zijn' maar bij mij zitten de woofers in de deuren. De deuren zouden overigens akoestisch zijn behandeld (heb ik niet gecontroleerd en ik weet niet wat er precies gedaan is). Sub plaatsen is destijds besproken, maar was lastig: onder de stoel was weinig ruimte en achterin werkt niet lekker vanwege het tussenschot door grijs kentenen (en ik wilde de vlakke laadvloer niet kwijt).

Ik ga eens kijken later deze week of in het weekend wat ik eruit kan halen en zal het resultaat posten.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: toetertje on July 22, 2020, 23:21:13
Oke, gevalletje van spraakverwarring. In de eerste post, zei je dat de woofer in de deurposten zaten. Vandaar dat ik dacht aan kickpanels. Die zitten bij sommige auto's bij je voeten onder het dashboard. Dat zou je kunnen zien als deurpost. ;)
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Scheidingsfilter gevonden? ****
Post by: Raphie on July 23, 2020, 08:59:56
Dus resumé

er zit een 3 weg systeem in? Dat zit alleen aangesloten op de front out? Of front en rear out van mosconi?
En hoe is de signaal reconstructie? Alleen vanuit front of sum van front en rear HU? En geven deze uberhaupt een verschillend signaal?
Dat zijn de elementaire vragen op basis waarvan je de configuratie kan veranderen.

De dsp MOET je influiten met mic op luisterpositie en software optimale filters laten berekenen als basis. Dan kan je wvt met eq nog wat aanpassen.
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Begonnen met meten ****
Post by: sandervg on July 26, 2020, 17:51:05
Zo, dit weekend begonnen met meten. Ik post wat resultaten.

- Ik heb afstanden tot speakers niet ingesteld. Mijn gedachte hierachter was dat ik wil optimaliseren voor beide zitplaatsen, dus dan ik net zo goed niets instellen. Bovendien: de tweeter en middentoner kan ik niet apart instellen en de middentoner gaat ook nog eens via de voorruit. Schiet mij maar lek wat voor afstanden ik zou moeten ingeven. Als iemand een suggestie heeft hoor ik het graag

- Ik heb nu het crossover in DSP tussen laag en midden op 400 Hz gezet. Is misschien wat hoog?

- Ik heb handmatig met REW en naar muziek luisterend de ergste pieken / dalen vlakker getrokken.

- Resultaat is iig een stuk beter dan hoe het hiervoor klonk! Ik ben er nog niet, maar een stap is gezet. Ik vond het nog midlaag nog niet optimaal (wat doffig of zo) en het hoog is iets te zacht, maar als ik het harder maak wordt het meteen scherp.

Iemand tips voor stap 2? ;)

Ik was van plan om te kijken als ik voor de huidige instellingen een meting doe en REW de filters zelf laat berekenen en deze handmatig zou invoeren in de DSP? (ik kan REW instellen op max. 10 filters, dan is dit wel te doen en ik heb nog ruim voldoende banden over hiervoor)

Alternatief: handmatig doorgaan en kleinere pieken/dips proberen recht te trekken?

Oranje grafiek: oorspronkelijk
Blause grafiek: huidige resultaat
Groene grafiek: een target curve die ik op internet vond en voor car audio geschikt zou zijn als uitgangspunt
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Begonnen met meten ****
Post by: Witalik on July 26, 2020, 19:31:17
Is dit gepruts is bij Hifimotive gedaan ?
Title: Re: Hulp nodig bij car audio **** Begonnen met meten ****
Post by: toetertje on July 26, 2020, 20:12:19
Ik zou het crossover inderdaad wat lager zetten. 250 a 300 Hz.
Misschien op de woofers ook even een highpass zetten van ongeveer 30 Hz.
Dan alleen pieken aanpakken. De dips eerst laten voor wat het is.