Htforum.nl

The HT forum Community => Prive Home Theaters => Topic started by: sion on May 13, 2020, 22:38:19

Title: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: sion on May 13, 2020, 22:38:19
Hallo allemaal,

Toch maar eens een eigen topic aanmaken om mijn eigen "heimkino" te promoten. Het is een vrij kleine ruimte ( 3.20 x 3.40 ) en er ligt een lekker kekke rode vloerbedekking, dus vandaar de naam 'The Little Red Room'.

Mijn huidige set-up (mei 2020):

Sony VPL-VW260 ES deze werd geleverd in augustus 2018 door Vik van CineMike Benelux en werd in december 2019 voorzien van een Stufe 1 Light tuning. De receiver betreft een Marantz SR8012 welke eveneens door Vik van CineMike Benelux werd geleverd en direct voorzien was van Stufe 1 modificatie. Als bronnen zijn aangesloten een Oppo UHD-203 en een nVidia Shield. Het luidsprekersysteem betreft een Cabasse iO2 satelliet systeem, waarbij een JL-Audio E110 voor de basweergave zorgt. Het scherm betreft een Kingpin Velvet 90" 210cm vast scherm.

(https://i.imgur.com/5Qgg6qZ.jpg)

(https://i.imgur.com/sGwfydo.jpg)

(https://i.imgur.com/KpQEYPJ.jpg)

(https://i.imgur.com/NF6UpWQ.jpg)

Mijn vorige set-ups

2001-2005 Studentenkamer desktop set-up

De set bestond uit:

(https://i.imgur.com/kHmSfhn.jpg)

2005-2010 Appartement

De set bestond uit:
         Dit betrof een DLP-projector met een native resolutie van 854x480. Een groot nadeel, want DVD-formaat met een resolutie van 576i
         moest dus altijd én ge-deinterlaced worden én gedownscaled.

(https://i.imgur.com/3lkQWZW.jpg)

(https://i.imgur.com/iZh0Z8P.jpg)

(https://i.imgur.com/ArpRIfJ.jpg)

2011-2012 Woning boven winkel

In deze tijd huurde ik een gestoffeerde woning boven een winkel. Verduistering, vloerbedekking, muren, mocht allemaal niet aangepast worden.
Werken met een projector was daarom uitgesloten. Daarom heb ik in die tijd met een Philips 21:9 Cinema TV gewerkt, omdat het destijds één van de grotere televisies was (56" was toen nog lang niet zo gewoon als tegenwoordig). Bovendien was het voordeel van het 21:9 formaat dat film zonder zwarte balken boven en onder kon en het zichtbare oppervlak erg groot was tegenover een 16:9 55" televisie.

De set bestond uit:

Op onderstaande foto zie je ook nog een Marantz sr8002, maar daar was ik geen vriendjes mee. Zeer veel handshake problemen met HDMI, klank vond ik tegenvallen (was zeker niet neutraler of gedetailleerder dan de Rotel RSX-1057, afstandsbediening was 'clunky'. Die heb ik maar een paar weken gehad.

(https://i.imgur.com/x36BN3R.jpg)

(https://i.imgur.com/cq01TC7.jpg)

2013-2019 Woonhuis

De set bestond uit:

(https://i.imgur.com/u959frl.jpg)

(https://i.imgur.com/0UbfK0s.jpg)

(https://i.imgur.com/8vkZ1AC.jpg)

(https://i.imgur.com/IrJUoMP.jpg)


Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 13, 2020, 23:13:31
Hehe, eindelijk  :pompom:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on May 14, 2020, 00:11:08
Mooie setup  :thumbs-up:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Martijnst1990 on May 14, 2020, 08:24:59
Mooie spullen!  O0 Benieuwd naar de rest van de foto's.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: anton on May 14, 2020, 10:04:26
Goed bezig Jules  :headbanging: :headbanging:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: devil on May 14, 2020, 18:23:27
Ziet er vet Jules
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Marco66 on May 14, 2020, 18:52:41
Mooie set al zo!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 14, 2020, 20:24:22
Bedankt voor de leuke reacties allemaal! Nog even geduld, meer foto's volgen van het weekend.

(https://i.imgur.com/XbkH5JY.jpg)

(https://i.imgur.com/QtrTFaL.jpg)

(https://i.imgur.com/KpQEYPJ.jpg)

Title: Re: The Little Red Room
Post by: DustinV on May 14, 2020, 21:23:00
Hoe bevalt de jl sub? Grote verbetering ten opzichte van de vorige?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: MLCinema on May 14, 2020, 21:34:07
Mooie kleurstelling en gave componenten[emoji4]. Ga je een los rack aanhouden aan de zijkant?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 15, 2020, 03:39:58
Quote from: DustinV on May 14, 2020, 21:23:00
Hoe bevalt de jl sub? Grote verbetering ten opzichte van de vorige?

Voor degene die het gemist hebben even een reminder van de vorige subs die ik in mijn setup heb gehad (op chronologische volgorde van nieuw naar oud:

JL Audio E110 (2020-heden)
Sunfire HRS-10 (2018-2020)
Velodyne SPL-1200 Ultra (2013-2018)
KEF PSW2010 (2x) (2013-2015)
Klipsch SW310 (2012-2013)
Dali IKON SUB (2012)
Klipsch Sub-10 (2011-2012)
Rel Gemini 2 (2011)
Tannoy eFX6.1 Subwoofer (2008-2012)

Ik vind de JL Audio de beste sub die ik ooit gehad heb. Als ik het geluid moet omschrijven tov bijvoorbeeld de Sunfire, dan vind ik de JL Audio directer, sneller en droger. De Sunfire geeft ook veel 'oemphff' hoor, zeker voor zo'n klein formaat, maar dat is meer een rollende sound, het is allemaal iets vetter en voller.

De Velodyne was ook een prima sub hoor alleen ondanks het automatische inregelsysteem (met een beperkt aantal frequenties van aanpassing) kwam die in een kleine ruimte (HT 10m2) niet tot z'n recht. In de huiskamer klonk deze overigens wél fantastisch en ik heb deze denk ik 5 jaar beneden in mijn set gehad. Wat gemiddeld genomen voor mij dan toch wel een vrij lange tijd is (meeste apparatuur blijft gemiddeld 2 jaar bij mij, dan weer wisselen naar iets anders).

De rest was allemaal nix, waarbij ik dan toch misschien een eervolle vermeldig voor de Klipsch sub 10 moet maken, want die heb ik voor EUR 99,- ooit gekocht, dus leuke audio hoeft niet duur te zijn.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 15, 2020, 03:44:23
Quote from: Kamidioblitz on May 14, 2020, 21:34:07
Mooie kleurstelling en gave componenten[emoji4]. Ga je een los rack aanhouden aan de zijkant?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja goed punt, ik ben eigenlijk wel op zoek naar een mooie rack, maar die mag eigenlijk niet te hoog zijn, want dan neemt het teveel ruimte in beslag.

De positie van de apparatuur op die plek (zijkant) is wel handig, want het scherm hangt niet helemaal in het midden van de ruimte omdat de deur ook aan diezelfde want zit.

De Oppo staat nu nog rechtstreeks op de vloerbedekking, maar ik begrijp dat dat ook niet handig is in verband met mogelijk statische electriciteit? Dus daar moet wel een oplossing voor komen.

Op de Marantz is ook geen oplossing, want wordt te warm en eronder passen de pootjes van de Marantx niet meer (hij wordt ook gecrushed dan! ai!)

Any ideas ?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: MLCinema on May 15, 2020, 08:30:12
Modulair rack? Dan kan je zelf de hoogte bande shelves indelen en deze ook naast elkaar opbouwen. Dan heb je maximale vrijheid. Is niet goedkoop, zeker niet de spiderracks. Maar wellicht een Norstone rack? Die hebben ook modulaire racks.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Title: Re: The Little Red Room
Post by: denoontje on May 15, 2020, 08:53:25
Een diy flexy rack (oldschool)?
https://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html.

Zou je hem evt over je sub heen kunnen bouwen.


Mooie set up!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 16, 2020, 19:09:55
The Little Red Room, met het vorige speakersysteem gebaseerd op Epos Epic speakers. Epos Speakers Ltd. was de luidsprekerafdeling van Creek Audio, opgericht door Mike Creek. Hun filosofie was no-nonsense audiophile grade speakers op de markt brengen voor de gewone man (dus tegen een normale prijs). Dit speakersysteem heb ik met veel plezier gebruikt van september 2015 tot en met mei 2020. Ik heb ze nog steeds (staan in opslag):

(https://i.imgur.com/miDa0Yp.jpg)

Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 16, 2020, 22:15:02
Imgur werkt normaal wel goed
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 16, 2020, 22:27:53
Ik doe denk ik echt iets verkeerd hoor ...

Het is toch : "[ img]https://imgur.com/a/fmS2MNg[/img ]" ?

https://imgur.com/a/fmS2MNg (https://imgur.com/a/fmS2MNg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 16, 2020, 22:31:28
Maak er eens dit van;

https://i.imgur.com/NF6UpWQ.jpg

En dan tussen die IMG brackets

(https://i.imgur.com/NF6UpWQ.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 16, 2020, 22:34:09
Vanuit de imgur app kan ik kiezen voor 'copy post link', dan krijg je het juiste met .jpg erachter.
Op de PC werkt het iets makkelijker, zit nu op mijn mobiel
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 16, 2020, 22:38:09
Okay je moet dus voor deze optie kiezen:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 16, 2020, 22:48:13
The Little Red Room, voorzien van speakers van Cabasse de iO2 (5 stuks), zoals in Kino 3 in Simmerrath.
Niet alle satelliet systemen zijn gelijk en zeker de Cabasse iO2 is een uitschieter van onverwachte prestaties.
Door het coaxiale ontwerp ( de tweeter en middriver hebben dezelfde center/middellijn), ontstaat een zeer nauwkeurig puntbron,
zoals ook bij Tannoy en KEF, waardoor het geluid in het fase en tijdsdomein de luisteraar op exact het juiste moment bereikt.

Doordat alle 5 de speakers exact identiek zijn, ontstaat een mooie homogene sound bubble.

(https://i.imgur.com/k2GFdzK.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 16, 2020, 22:49:49
Quote from: sion on May 16, 2020, 22:38:09
Okay je moet dus voor deze optie kiezen:

:pompom:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: scoc on May 16, 2020, 23:09:21
De toestellen aan de zijkant vind ik teveel plaats innemen en zou deze toch echt vooraan plaatsen want daar staan ze niet in de weg.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 09:56:10
De toestellen aan de zijkant is in de praktijk helemaal geen issue. De optimale kijk/luisterpositie is recht voor het scherm,
dus ik zit zelf altijd daar. Zelfs als we met 4 personen kijken, dan staat de apparatuur helemaal niet in de weg.

Ik denk dat het meer met persoonlijke voorkeur te maken heeft. Sommige mensen vinden het fijn om de apparatuur aan de voorkant te hebben
en het te zien, anderen willen het juist uit het zicht hebben.

Bij CineMike in Simmerath en trouwens ook bij Vik in Den Bosch staat de apparatuur ook altijd aan de zijkant.
Dit heeft een aantal voordelen:
a) Kortere kabels naar de projector mogelijk (minder storing/gevoeligheid voor interferentie)
b) Je hebt tijdens de film niet de ledjes en displays van de apparatuur die recht in je gezicht oplichten.
c) Je kan de apparatuur vanuit je luie stoel met de hand bedienen.

Volgens mij is het ook een voordeel om alle apparatuur op hetzelfde stopcontact aan te sluiten, om daarmee
effectief een grondlus te ellimineren, maar dat weet ik niet helemaal zeker.

Wat betreft de subwoofer heb ik samen met Vik een aantal plaatsen uitgeprobeerd en we komen altijd op die plek uit
(dat is schijnbaar ook in andere ruimte zo). Dus aan de linker of rechterwand en dan op grofweg 1/3e van de voorwand en 2/3e van de achterwand.
Dan zou de basdruk op de luisterpositie optimaal moeten zijn. In deze ruimte zitten de theoretische staande golven rond 50Hz en 100Hz.
(kun je narekenen via https://amcoustics.com/tools/amroc?l=340&w=320&h=260&r60=0.6 (https://amcoustics.com/tools/amroc?l=340&w=320&h=260&r60=0.6)) door de subwoofer daar te plaatsen heeft de optimale luisterpositie daar de minste last van.

Verder vind ik het zelf juist heel mooi dat onder het scherm heel rustig en opgeruimd is. Zoals je kunt zien op de foto in de openingspost
zag dat er met het Epos speakersysteem juist een beetje rommelig uit.

Met deze foto's is het misschien duidelijker te zien dat het helemaal geen issue is:

(https://i.imgur.com/E5jookF.jpg)

(https://i.imgur.com/sGwfydo.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Marco66 on May 17, 2020, 10:26:52
Waarom heb je de fronts en center zo hoog hangen als ik vragen mag, lijkt mij niet de juiste plek.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 10:45:08
Quote from: Marco66 on May 17, 2020, 10:26:52
Waarom heb je de fronts en center zo hoog hangen als ik vragen mag, lijkt mij niet de juiste plek.

Zoals je kunt zien heb ik qua schermgrootte voor maximale breedte gekozen. Dus links en rechts van het scherm is geen ruimte meer.

Lijkt mij dat de enige twee opties zijn:
a) Onder het scherm. Dat had ik met m'n vorige set-up. De speakers moeten dan licht omhoog getild worden, zodat het geluid
op oorhoogte terecht komt. Ik vond dat zelf niet echt prettig klinken (gevoelsmatig 'te laag'). De onderkant van het scherm hangt op 67cm hoogte,
dus daar kun je niet veel mee.

b) Boven het scherm. Daar heb ik nu dus voor gekozen. Volgens mij is je gehoor minder gevoelig voor geluid wat van boven komt,
dan wat van onderen komt. Ze zouden eventueel nog een cm of 10 lager kunnen, maar maakt dat echt uit?

Ik heb wel het idee dat er nu meer sprake is van 1ste reflecties via het plafond. Daar heb je wel een punt.
Wellicht dat ik de acoustische panelen nog naar voren kan plaatsen, alleen mijn plafond is zo rot als iets
(gipsplaten) dus als ik daar nog eens 2 x 4 = 8 gaten in ga boren, dan ben ik bang dat het hele plafond naar beneden komt
en dan ben ik verder van huis ...

@Marco66
Waar zou jij ze hangen dan?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 13:05:22
Voor diegene die het leuk vinden, dit ben ik dus:

(https://i.imgur.com/CXQHBeg.jpg)

Hier in front of the 'Mekka of Home Cinema's'  :headbanging:  :popcorn:  :worship:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on May 17, 2020, 13:11:01
Ik zie opeens die 2 reebokken hangen aan je muur.
Ben je jager?

Shoppen bij cinemike  ;D :thumbs-up:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 13:29:19
Quote from: morca on May 17, 2020, 13:11:01
Ik zie opeens die 2 reebokken hangen aan je muur.
Ben je jager?

Shoppen bij cinemike  ;D :thumbs-up:

Koopjesjager!  :pompom:

Wel goed dat je gelijk ziet dat het reebokken zijn, want heel veel mensen zeggen 'Oh herten' maar een hert ziet er natuurlijk heel anders uit ...
Title: Re: The Little Red Room
Post by: MLCinema on May 17, 2020, 13:48:39
Met het breedst mogelijk scherm waarbij je links en rechts geen ruimte meer hebt kun je feitelijk ook niet veel anders. Meest optimale is dan nog achter je scherm, mits dit qua ruimte en throw distance uitkomt. Alleen maak je dan hoogstwaarschijnlijk ook de keuze voor andere speakers die ingebouwd zouden kunnen worden.

Iedere ruimte heeft zijn beperkingen waardoor keuzes gemaakt moeten worden. Maximale immersie vs optimale speaker plaatsing. Prima oplossing boven het scherm als eronder niet lekker werkt met omhoog richten. Je hebt geen Atmos toch?

Wat betreft plaatsing van het rack, ik vind het ook super clean als je voor enkel het doek en speakers hebt. Dat was bij mij ook niet echt een optie. De grootste beperking bij mij zijn de ramen aan weerszijden. Liefst had ik een vast spanscherm gehad in een grotere maat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on May 17, 2020, 13:54:40
Quote from: sion on May 17, 2020, 13:29:19
Koopjesjager!  :pompom:

Wel goed dat je gelijk ziet dat het reebokken zijn, want heel veel mensen zeggen 'Oh herten' maar een hert ziet er natuurlijk heel anders uit ...
Mijn vader was jager.
Ons huis hing ook vol eerder  ;)
En ik ging zelf mee schieten als kind,terwijl mijn vriendjes cowboytje speelden  ;D

Verkocht ook goed idd  :)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 14:12:00
Quote from: Kamidioblitz on May 17, 2020, 13:48:39
Meest optimale is dan nog achter je scherm, mits dit qua ruimte en throw distance uitkomt. Alleen maak je dan hoogstwaarschijnlijk ook de keuze voor andere speakers die ingebouwd zouden kunnen worden.

Iedere ruimte heeft zijn beperkingen waardoor keuzes gemaakt moeten worden. Maximale immersie vs optimale speaker plaatsing.

Sssstt!! Nog niet verklappen! Maar we zijn inderdaad aan het kijken voor een 'Little Red Room 2.0' ... zeg maar gerust 'Big Red Room'. Deze ruimte heeft zijn grenzen wel bereikt ... dus we zijn aan het kijken of we op de garage een nieuwe verdieping kunnen maken.

Ik heb inspiratie opgedaan bij de Home Cinema Happening 2019 bij Werner in Wijnegem. De bioscoopruimte waarbij alle speakers onzichtbaar verwerkt zijn, gewoon in één woord ... wow!
Deze ruimte is voorzien van Waterfall Audio pro custom LCR300 speakers.

Waterfall audio (https://www.waterfallaudio.com/en/collection-pro-custom-series/)

Maar ik moet wel nog ff doorsparen, dus de komende 2 jaar doe ik het nog ff met deze ruimte, ook geen straf!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: DustinV on May 17, 2020, 14:23:56
Quote from: sion on May 17, 2020, 14:12:00
Sssstt!! Nog niet verklappen! Maar we zijn inderdaad aan het kijken voor een 'Little Red Room 2.0' ... zeg maar gerust 'Big Red Room'. Deze ruimte heeft zijn grenzen wel bereikt ... dus we zijn aan het kijken of we op de garage een nieuwe verdieping kunnen maken.

Ik heb inspiratie opgedaan bij de Home Cinema Happening 2019 bij Werner in Wijnegem. De bioscoopruimte waarbij alle speakers onzichtbaar verwerkt zijn, gewoon in één woord ... wow!
Deze ruimte is voorzien van Waterfall Audio pro custom LCR300 speakers.

Waterfall audio (https://www.waterfallaudio.com/en/collection-pro-custom-series/)

Maar ik moet wel nog ff doorsparen, dus de komende 2 jaar doe ik het nog ff met deze ruimte, ook geen straf!

Mooi om naar uit te kijken. Maar je hebt al een ruimte waar menigeen erg blij mee zou zijn. Geniet er van 👍🏻
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 14:35:30
Oh ja, ff reality check! Je hebt helemaal gelijk DustinV! Ik ben er ook super blij mee!

In de openingspost heb ik foto's van vorige set-ups opgenomen om te laten zien dat het een proces was om hier te komen van bijna 20 jaar audio hobby. Iedere keer leer je weer nieuwe dingen. En het hoeft niet veel te kosten! De eerste setup in deze kamer was Rotel 600,- + Kef 500,- + Scherm 200,- + JVC X35 1.600,- dus met een budget van 3.000,- destijds toch al een hele leuke ruimte gecreëerd.

Maar je mag altijd dromen blijven houden, he?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: DustinV on May 17, 2020, 14:56:12
Quote from: sion on May 17, 2020, 14:35:30
Oh ja, ff reality check! Je hebt helemaal gelijk DustinV! Ik ben er ook super blij mee!

In de openingspost heb ik foto's van vorige set-ups opgenomen om te laten zien dat het een proces was om hier te komen van bijna 20 jaar audio hobby. Iedere keer leer je weer nieuwe dingen. En het hoeft niet veel te kosten! De eerste setup in deze kamer was Rotel 600,- + Kef 500,- + Scherm 200,- + JVC X35 1.600,- dus met een budget van 3.000,- destijds toch al een hele leuke ruimte gecreëerd.

Maar je mag altijd dromen blijven houden, he?

Uiteraard. Zoals ik zei leuk om naar uit te kijken. Ook mooi om de ontwikkeling te zien. 👍🏻
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 14:59:16
Voor diegene die het leuk vinden, dit is mijn Ultimate Tidal Audiophile High-End demo tracklist:

Tidal Demo Tracks (https://tidal.com/playlist/4342375c-dcd4-4fbe-b8a0-6d230e8ca237)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: MLCinema on May 17, 2020, 15:28:11
Quote from: sion on May 17, 2020, 14:12:00
Sssstt!! Nog niet verklappen! Maar we zijn inderdaad aan het kijken voor een 'Little Red Room 2.0' ... zeg maar gerust 'Big Red Room'. Deze ruimte heeft zijn grenzen wel bereikt ... dus we zijn aan het kijken of we op de garage een nieuwe verdieping kunnen maken.

Ik heb inspiratie opgedaan bij de Home Cinema Happening 2019 bij Werner in Wijnegem. De bioscoopruimte waarbij alle speakers onzichtbaar verwerkt zijn, gewoon in één woord ... wow!
Deze ruimte is voorzien van Waterfall Audio pro custom LCR300 speakers.

Waterfall audio (https://www.waterfallaudio.com/en/collection-pro-custom-series/)

Maar ik moet wel nog ff doorsparen, dus de komende 2 jaar doe ik het nog ff met deze ruimte, ook geen straf!
Leuk vooruitzicht/droom. Ik heb een keer een setup met in walls gehoord/gezien bij BB&G. 2.80m 21:9 breed akoestisch transparant scherm met een vw760 als projector. Fraaie setup met JBL Synthesis speakers dacht ik.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Marco66 on May 17, 2020, 15:56:28
Id wellicht in jouw huidige situatie enige optie nu, maar geluid komt nu allemaal van boven ipv direct naar je toe dus wellicht is speakers beneden het doek licht omhoog een mooiere optie maar dat is kwestie van uitproberen.
Mooi vooruitzicht voor een nog mooiere ruimte!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Niek007 on May 17, 2020, 16:14:17
Jules wat leuk dat je een topic hebt gestart over je ruimte. Ik heb het genoegen gehad om voor de coronacrisis (en voor de laatste audio upgrades) een paar keer te mogen kijken en luisteren in deze ruimte, en dat was beslist geen straf. Het was mooi om de CM modificaties mee te kunnen maken, met name de rust in het beeld (zonder motionflow etc ingeschakeld) vond ik erg indrukwekkend. Als het kan kom ik graag weer een keer luisteren naar de sub en nieuwe speakers, al zal dat misschien minder gunstig zijn voor m'n vakantiegeld [emoji12]

Geniet ervan en ik ben benieuwd naar jullie toekomstige bouwplannen, jou kennende zal dat een pareltje gaan worden!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 17, 2020, 16:49:17
Hé Niek! Je bent altijd van harte welkom! Sowieso is 'The Little Red Room' open voor bezoekers, dus wie wilt langskomen mag een PM sturen!
Lijkt me ook leuk om een keer een Meet&Greet te mogen hosten voor de regio Brabant/Limburg.

Ik woon in Noord-Oost Brabant  :clapping:

(https://www.mastenenvlaggen.nl/wp-content/uploads/2016/06/Noord-Brabant-vlag.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Gerjan1994 on May 17, 2020, 20:42:52
Mooie ruimte hoor  :popcorn:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: DustinV on May 21, 2020, 10:48:47
Quote from: sion on May 17, 2020, 14:59:16
Voor diegene die het leuk vinden, dit is mijn Ultimate Tidal Audiophile High-End demo tracklist:

Tidal Demo Tracks (https://tidal.com/playlist/4342375c-dcd4-4fbe-b8a0-6d230e8ca237)

Leuk. Aantal bekende nummers maar ook erg veel onbekend. Ga er eens voor zitten zodra de kinderen even rustig zijn.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 23, 2020, 00:21:08
Quote from: DustinV on May 21, 2020, 10:48:47
Leuk. Aantal bekende nummers maar ook erg veel onbekend. Ga er eens voor zitten zodra de kinderen even rustig zijn.

Suggesties zijn welkom!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 25, 2020, 13:52:35
Inmiddels ben ik begonnen met het meten van de resultaten m.b.v. REW. Hieronder de resultaten. Lijkt me dat er toch nog ruimte voor verbetering is.

Als tip van Vik heb ik nog meegekregen om te experimenteren met de plaatsing van de sub. De cross-over staat nu nog op 120Hz (conform handleiding van Cabasse), maar in dit gebied zitten nog enkele dipjes (als gevolg van interactie met de ruimte), zodat ik wat laag info mis.

De bult rond 200Hz wordt dus niet veroorzaakt door de sub, maar door de iO2's.

Iemand een suggestie hoe ik die kan aanpakken?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 25, 2020, 14:18:33
Die bult bij de 200 zou ik me niet zo'n zorgen over maken, die moet je Audyssey wel kunnen afvlakken, zou me eerder focussen op de dip bij 80Hz die je wellicht kunt verbeteren met de sub locatie ;)

(Ga er ook vanuit dat je de metingen hebt gedaan met Audyssey uitgeschakeld? of is hij al ingemeten met je nieuwe speakers?)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 25, 2020, 14:39:42
Nee, ik gebruik Audessy vooralsnog niet. Als ik die bult ermee weg krijg, dan ga ik het wel proberen!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 25, 2020, 15:18:54
Zeker proberen met Audyssey ja, als je de app op je telefoon aanschaft kun je er ook voor kiezen om de curtains (grens) in te stellen dus bijvoorbeeld Audyssey maar tot 500Hz laten corrigeren als je dit prettiger vind klinken :)

Betreft de dip, probeers de room mode calculator van Harman, als je daar de afmetingen van je ruimte ingeeft zie je al op weke frequenties je dips kunt verwachten, goede info ook in dit filmpje hierover vind ik, ben er zelf ook niet super begreven mee maar vond het prima te volgen:
https://www.youtube.com/watch?v=aQERnifPLaI

Bij mijn ruimte klopte het als een bus als ik de maten ingeef, nu de subs op 1/4 en op 3/4 neergezet zoals ze daar aangeven en klinkt best goed, heb momenteel Dirac nog uit staan en ook nog niks met REW nagemeten, komt binnenkort nog ;)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 25, 2020, 21:47:43
Nieuwe positie van de sub:

(https://i.imgur.com/J56utSN.jpg)

Resultaten MET:
- Nieuwe positie van de sub
- Na Audyssey (6-punts meting, want 7e positie achter de bank is hier niet mogelijk

Die irritante bult van +96dB op 200Hz is er inderdaad uit. Daar heb ik dan wel een bult van 85dB op 80Hz voor terug gekregen, maar dat vind ik een stuk minder storend!

Vergelijking zowel met als zonder subwoofer:
(https://i.imgur.com/qkYLWhQ.jpg)

Weet iemand trouwens waarom Audyssey die levels zo belachelijk naar beneden bijsteld?
Ik heb dit wel handmatig aangepast, alles +8dB, behalve de subwoofer, die laat ik op -3dB staan.

(https://i.imgur.com/34Tklm5.jpg)

De setup:

(https://i.imgur.com/r43MO6d.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 25, 2020, 21:51:55
Ik ben toch wel onder de indruk van wat Audyssey kan, zeker nu ik zelf de resultaten vóór en na heb gemeten met REW.
En ik ben ook blij dat ik op m'n gehoor kan vertrouwen dat er iets niet goed was.

Blauw is vóór Audyssey, rood en groen is ná Audyssey (rood mét subwoofer, groen zonder subwoofer)

(https://i.imgur.com/JSF72xt.jpg)

Klinkt op het eerste gehoor al véél beter! Happy  :pompom:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: CinéHome on May 25, 2020, 22:17:03
ADSY heeft wel een dip van 10db gecreëerd tussen120 en 200Hz. Een dip die er eerst niet was.
Mismatch in timing tussen sub en sats?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 26, 2020, 00:18:00
Quote from: MichelDW on May 25, 2020, 22:17:03
ADSY heeft wel een dip van 10db gecreëerd tussen120 en 200Hz. Een dip die er eerst niet was.
Mismatch in timing tussen sub en sats?

Ja dat kan. Ik heb zelf ook het gevoel dat sat en sub nog niet helemaal in phase zijn, alleen weet ik niet hoe ik dat kan meten met REW.

Audyssey plaatst de sub ook buiten de ruimte op 4 meter afstand.
Knap, he? In een kamer van 3.2 x 3.4 meter.


Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 26, 2020, 00:25:23
Wat overigens ook een oorzaak van die dip kan zijn is de cross-over. Audyssey zet die op 120Hz voor de LCR kanalen en 150 Hz voor de surround kanalen. De cross-over van de sub kan maximaal tot 130 Hz en valt daarna vrij snel af (volgens specs tot 165Hz maar dat haalt ie niet).
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 26, 2020, 08:11:50
die afstand klopt wel hoor, wat je er eigenlijk mee instelt is de delay van de speaker, gezien je op de sub iets meer delay hebt dan je mains zal deze 'verder weg' staan dan het in het echt is.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: CinéHome on May 26, 2020, 08:34:36
... klopt, maar 1,5m verder dan je fronts lijkt me toch wat overdreven. Probeer hem eens een halve meter dichter te 'zetten' in de Marantz dus.
En ik zou alle speakers eenzelfde crossover geven. Ze zijn toch allemaal identiek? 120Hz lijkt me dan best, daarmee heeft de sub het volgens mij al knap lastig.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 26, 2020, 17:38:34
Quote from: MichelDW on May 26, 2020, 08:34:36
... klopt, maar 1,5m verder dan je fronts lijkt me toch wat overdreven. Probeer hem eens een halve meter dichter te 'zetten' in de Marantz dus.
En ik zou alle speakers eenzelfde crossover geven. Ze zijn toch allemaal identiek? 120Hz lijkt me dan best, daarmee heeft de sub het volgens mij al knap lastig.

Ze zijn identiek ...
Title: Re: The Little Red Room
Post by: chansig on May 26, 2020, 18:24:52
Sub ook op andere plekken getest ? Kan zijn dat ik dat allemaal gemist heb...dan lees ik nog wel even terug. En ook ruimte om je bank van de muur weg te halen ?

En nu snap ik de uitdrukking je weet niet wat je mist ook weer een beetje beter. Je laag valt 15 dB naar beneden over een heel breed spectrum...100 Hz tot 200 Hz.

Ik zeg schuiven, schuiven, schuiven.

Aan de andere kant zeg je ook dat je erg tevreden bent.

Gr. Hans
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 26, 2020, 19:27:58
Ik heb de subwoofer nu apart gemeten op 6 verschillende locaties en op de originele plek (rechts van de aparatuur, voor de deur/ingang naar de kamer levert toch gewoon het beste resultaat op (weinig bulten, bijna geen dips).

De subwoofer staat nu dus weer terug op de oude plek (oranje lijn).
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 26, 2020, 19:31:45
Tevens aparte metingen verricht om te bepalen of de betere plaats boven of onder het scherm is.
Uit de metingen blijkt dat ze toch beter onder het scherm kunnen staan.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 26, 2020, 21:58:51
Mooi mooi! En hoe klinkt het nu t.o.v. voorheen?
Wel weer Audyssey eroverheen of nu weer zonder spelen?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 27, 2020, 21:19:15
Quote from: PascalP on May 26, 2020, 21:58:51
Mooi mooi! En hoe klinkt het nu t.o.v. voorheen?
Wel weer Audyssey eroverheen of nu weer zonder spelen?

Ja het klinkt nu perfect! Subwoofer integreert mooi met de satelieten (hij is 'onhoorbaar' en gehoormatig niet meer te plaatsen). Ook de satelieten klinken niet meer 'schel' (als ik de klap-test doe op de originele plek hoor je ook een enorme 'echo', beneden hoor je dat niet meer.

Wel wil ik het plafond en de achterwand nog met akoestische demping behandelen ...

En ik draai nu ZONDER Audyssey (mag ik niet van Vik  :clapping: ).

Als je dus een meting hebt gedaan met Audyssey en je wilt het centraal uitschakelen, dát gaat dus niet.
Je moet per input MultEQ32 UIT zetten.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 28, 2020, 00:49:17
Ik ben trouwens vergeten een vergelijking te plaatsen tussen de 1ste meting (uitgangsituatie) en de meting na afloop van de optimalisaties (plaatsing van de subwoofer, positie van de speakers veranderd van tegen de muur hoog richting het plafond, naar onder het scherm op stands).
Title: Re: The Little Red Room
Post by: chansig on May 28, 2020, 08:07:08
Ik zou een vorm van dsp over dat laag heen gaan gooien. Zo vanaf het plaatje kan ik je vreugde niet delen.

Gr. Hans
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on May 28, 2020, 09:12:01
Deze metingen zijn beide zonder Audyssey? Zou toch eens proberen met, vooral in het laag tot zo'n 300Hz is wel wat te halen ;)
Zoals gezegd kun je in de Audyssey app ervoor kiezen om de 'curtains' op 500Hz te slepen zodat hij daarboven niets doet als je dat prefereert.
Vind het ook vreemd dat hij bij 2-3K zo afvalt dus ik zou in jou situatie ook proberen met Audyssey over de hele range en meten wat hij daarna doet.

Kun je eindeloos mee bezig blijven :P
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Tabcam on May 28, 2020, 12:07:16
Ik zie én positieve én negatieve veranderingen. Het kan zijn dat het lekkerder klinkt maar niet zuiverder. Mijn huidige filter heeft ook nog een shelf na de crossover. Moet ik nog aan werken :angel:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 28, 2020, 13:47:30
Quote from: TabCam on May 28, 2020, 12:07:16
Mijn huidige filter heeft ook nog een shelf na de crossover. Moet ik nog aan werken :angel:

Wat kun je er nog aan doen dan? Maak jij ook gebruik van Audyssey ? Bedoel jij de filter aanpassen?

Het zou kunnen zijn dat het effect van de shelf veroorzaakt wordt door het feit dat de eerste meting alleen het linker kanaal is en de eindmeting beide kanalen (L+R).

Wat zou je nog kunnen doen als je géén gebruik wilt maken van Audyssey? Mijn versterker heeft namelijk een tuning van CineMike gehad en het idee daarachter is juist dat je de hele signaalweg zo optimaliseert dat het apparaat zelf hardwarematig optimaliseert zonder software. De gedachte daarachter is dat software ingrijpen juist de fijne details om zeep helpt, zoals het phase gedrag en de tijd-coherentie van de muziek.

De soundstage die ik nu heb is zowel in breedte, hoogte als in de diepte 3D, dat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld in een opname van een mannenkoor (Nkosi Skelel' van Ladysmith Black Mambazo  ) zowel kan horen waar elke zanger staat van links naar rechts, als ook of iemand op de voor- of achtergrond staat. In bijvoorbeeld 'Bubbles' van Yosi Horikawa hoor je ook verschil in hoogte waarvan de knikkers, ping pong ballen en andere 'bubbles' vallen.

Om te zeggen dat het 'niet zuiverder' is kan je aan de hand van de meting niet zeggen, want deze meting meet geen vervorming. Je kan hooguit zeggen dat het geluid nog steeds niet helemaal vlak of neutraal is, maar zonder referentiemeting van de speaker kan je dat toch niet vast stellen.
Op mijn gehoor (en daar kan ik vrij goed op steunen, is het wél véél beter).

Op een gegeven moment kom je ook op het punt dat je moet vaststellen dat het is, wat het is. Ik ga nog akoestische demping platen plaatsen tegen de achterwand en plafond, maar dan is het gewoon klaar. Ik zou niet meer weten wat ik dan nog zou kunnen doen ...
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Tabcam on May 28, 2020, 14:17:44
Je hebt gelijk, je meet geen vervorming, ik bedoel dus niet in balans. Filters kunnen overal zitten, digitaal, analoog in de versterker of analoog in je luidspreker. Ik kan zelf vrij eenvoudig de crossover aanpassen maar je kan hetzelfde in Dirac Live met curveaanpassingen bereiken. Ik meen ook dat je dat in de nieuwe versie van Audessey op een telefoon kan.

Ik snap wat je zegt over een zo zuiver mogelijk signaalpad. Nu kan je nog steeds met alle CineMike-aanpassingen digitale correcties doen en het klinkt dan nog steeds beter dan zonder de CineMike-aanpassingen. Het blijft het mooist als het niet hoeft, maar vaak ontkom je niet aan een vorm van correctie kiezen.

Qua optimalisatie zou ik nog kijken of je de dalen kan minimaliseren. Het is mijns inziens niet in balans en pieken zijn altijd eenvoudiger te corrigeren dan dalen. Vaak kan je toppen er eenvoudig af corrigeren zonder al te veel nadelen.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 28, 2020, 14:28:32
Ja dat zou ik ook graag willen, maar HOE kan ik de dalen verder minimaliseren ?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Tabcam on May 28, 2020, 14:54:42
Ik zou eerst de achterwand en plafond dempen. Dan kan je daarna de plaatsing optimaliseren qua dalen en eventueel nog curves aanpassen.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 2, 2020, 23:07:31
Lijstje van versterkers die ik gehad heb:



Philips FR731 (2000)

(http://nd04.jxs.cz/011/549/12dd3a3236_67810046_o2.jpg)

(http://nd04.jxs.cz/677/457/12bde97e31_67810064_o2.jpg)


Onkyo-Integra A-8057 (2001)

(https://www.vintagechief.com/image/cache/cache/1-1000/631/additional/bbbf-DSC_9241-0-1-900x600.JPG)

(https://www.vintagechief.com/image/cache/cache/1-1000/631/additional/df12-DSC_9256-0-1-900x600.JPG)

Rotel RA-921 (2002)

(https://i.imgur.com/iGaytKE.jpg)

(https://i.imgur.com/btlTYhC.jpg)

Onkyo TX-SR303E (2006)

(https://i.imgur.com/DYESrED.jpg)

(https://i.imgur.com/n6vkuHB.jpg)



Rotel RSX-972 (2009)

(https://i.imgur.com/ROSJ0qi.jpg)


Rotel RSX-1057 (2010)

(https://i.imgur.com/9lPmwKm.jpg)


Marantz SR8002 (2011)

(https://i.imgur.com/Lx8aM1K.jpg)


Rotel RMB-1075 (2011)

(https://i.imgur.com/hHChEmd.jpg)

(https://i.imgur.com/iQMSi1s.jpg)


Advanced Acoustic MAP-105 (2012)

(https://i.imgur.com/EWdKC2b.jpg)

(https://i.imgur.com/L7MIuYb.jpg)


Philips AVR 9900 / NAD T748 (2012)

(https://i.imgur.com/YZxRAo0.jpg)

NAD S170/S250 (2012)

(https://i.imgur.com/dhOTbUA.jpg)

(https://i.imgur.com/AGA9mEC.jpg)

(https://i.imgur.com/WpT5ghi.jpg)

(https://i.imgur.com/4cbA1G4.jpg)

(https://i.imgur.com/iezIpoL.jpg)

(https://i.imgur.com/f0hpOEp.jpg)

(https://i.imgur.com/6etJotn.jpg)


NAD S200 (2012)

(https://i.imgur.com/P8q5Hn7.jpg)

(https://i.imgur.com/wBZPR7n.jpg)


NAD C390DD (2013)

(https://i.imgur.com/Fh09vEb.jpg)

(https://i.imgur.com/gKFMOPG.jpg)

(https://i.imgur.com/fqhMSUJ.jpg)


Pioneer SC-LX88 (2016)

(https://i.imgur.com/KKNElzC.jpg)

(https://i.imgur.com/BFBsYlO.jpg)

(https://i.imgur.com/chSoD29.jpg)


Sony STR-DN1080 (2018)

(https://i.imgur.com/ugh2kuY.jpg)

(https://i.imgur.com/lNuCdoo.jpg)

(https://i.imgur.com/t9OZAUX.jpg)


Hegel H360 (2019)

De mooiste van allemaal  :inlove:

(https://i.imgur.com/fruMMNG.gif)

(https://i.imgur.com/bU3Ijjj.jpg)

Marantz SR8012 (2019)/b]

(https://i.imgur.com/VEsFHhO.png)

(https://i.imgur.com/psQvtxe.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: chansig on June 2, 2020, 23:48:35
En ik dacht dat ik veel gewisseld had... :D

Leuk om het rijtje zo te zien. Is er een apparaat waarvan je denkt: Die moet eigenlijk weer terug ?

Gr. Hans
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 3, 2020, 23:42:07
Quote from: chansig on June  2, 2020, 23:48:35
En ik dacht dat ik veel gewisseld had... :D

Leuk om het rijtje zo te zien. Is er een apparaat waarvan je denkt: Die moet eigenlijk weer terug ?

Gr. Hans

En dit zijn alleen nog maar de versterkers!

De totale lijst wordt richting de 70 apparaten. Ik ga nog een post maken met subwoofers, speakers, beamers en bronnen. Qua versterkers heb ik wel het meest gewisseld. Speakers ben ik iets meer luister-vast in.

Tja, elk apparaat heeft zeg maar z'n doel gediend. Ik heb van de meeste veel plezier mee gehad. Maar die twee die ik nu heb (Hegel H360 en Marantz sr8012) staan wel op zo'n niveau, daar kan de rest niet aan tippen.

De Rotel RSX-1057 is de enige die ik ooit verkocht heb aan iemand (nummer opgeschreven) en twee jaar later weer van diezelfde persoon terug gekocht. Dus als ik nu mijn baan kwijt zou raken en alles moest verkopen dan zou ik waarschijnlijk een Rotel RSX-1057 voor EUR 325,- terug kopen. En de NAD C390DD wil ik ook wel terug vanwege zijn stilte, z'n detail, de signaal/ruis vloer die super laag ligt. Maar voor rond de EUR 900,- dan.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 4, 2020, 23:33:55
Weer nieuwe metingen verricht. Harde reset gedaan op de Marantz. Alle instellingen opnieuw gezet (zonder Audyssey).
Resultaat lijkt toch steeds vlakker te worden ... kan het niet helemaal verklaren waar het aan ligt, maar schijnbaar werkt het wel.

Is er trouwens een manier om in REW te normaliseren? Qua volume? Ik probeer steeds rond de 80 dB te meten, maar om de een of andere reden lukt dat niet altijd. Ik doe wel 'Check levels' vooraf, maar omdat de Umik-1 gecalibreerd is 'weet' REW toch hoe hard 80dB klinkt als reference point. Stel je zou een meting doen op volume -24 dB (doe ik nu meestal) en een andere op -20 dB. Kan je die metingen dan 1:1 over elkaar heen leggen? Dus dat ie het verschil in volume tussen twee metingen corrigeert?

Wat vinden jullie er nu van ?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Tabcam on June 5, 2020, 06:30:54
Quote from: sion on June  4, 2020, 23:33:55
Weer nieuwe metingen verricht. Harde reset gedaan op de Marantz. Alle instellingen opnieuw gezet (zonder Audyssey).
Resultaat lijkt toch steeds vlakker te worden ... kan het niet helemaal verklaren waar het aan ligt, maar schijnbaar werkt het wel.

Is er trouwens een manier om in REW te normaliseren? Qua volume? Ik probeer steeds rond de 80 dB te meten, maar om de een of andere reden lukt dat niet altijd. Ik doe wel 'Check levels' vooraf, maar omdat de Umik-1 gecalibreerd is 'weet' REW toch hoe hard 80dB klinkt als reference point. Stel je zou een meting doen op volume -24 dB (doe ik nu meestal) en een andere op -20 dB. Kan je die metingen dan 1:1 over elkaar heen leggen? Dus dat ie het verschil in volume tussen twee metingen corrigeert?

Wat vinden jullie er nu van ?
Hangt van de manier van volumeinstellen af. Met mijn Chord Hugo is het vrijwel onmogelijk zonder multimeter en op Voltage instellen, met HDMI kan ik de Arcam telkens op hetzelfde volume zetten. Ik kijk met de Chord vooral naar de vorm van de grafiek.

Tweede wat je achteraf kan doen is "normaliseren" van de data ofwel het gemiddelde bepalen, dat ervan aftrekken en eventueel een offset meegeven om de grafiek rond 75 dB te plaatsen.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: chansig on June 5, 2020, 08:18:08
Volume verhogen/verlagen gaat volgens mij zorgen voor een andere frequentierespons.

Er is zelfs een naam voor...en die weet ik dan weer niet.

Gr. Hans
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Tabcam on June 5, 2020, 08:26:19
Dat zit voornamelijk in je oor, de Fletcher-Munson / Robinson–Dadson / Equal loudness contour (https://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour). Of dat fysiek de frequentieresponse aantast vraag ik me af. Wel zullen bij hogere volumes meer ruimtewerking hoorbaar en meetbaar zijn.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 5, 2020, 08:36:39
Quote from: TabCam on June  5, 2020, 06:30:54
Tweede wat je achteraf kan doen is "normaliseren" van de data ofwel het gemiddelde bepalen, dat ervan aftrekken en eventueel een offset meegeven om de grafiek rond 75 dB te plaatsen.

En hoe doe je dat ?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 5, 2020, 08:41:01
Quote from: chansig on June  5, 2020, 08:18:08
Volume verhogen/verlagen gaat volgens mij zorgen voor een andere frequentierespons.

Er is zelfs een naam voor...en die weet ik dan weer niet.

Gr. Hans

Ja iets, maar ik heb een meting gedaan op Volume -24dB op de Marantz en daarna eentje op -20dB en de verschillen zijn minimaal.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: chansig on June 5, 2020, 09:03:33
Ik heb het ooit getest en geen verschil in de frequentie respons kunnen ontdekken. Was toen ik bezig was met de subs.

Gr. Hans
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 7, 2020, 17:34:29
Foto's van alle versterkers zijn weer aangevuld ... 'versterker'-post is nu compleet. Wel veel werk, hoor! Al die foto's zoeken en uploaden.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 8, 2020, 01:22:10
Lijstje van subwoofers die ik gehad heb:


JL Audio E110 (2020-heden)

(https://i.imgur.com/1XSHpXX.jpg)

(https://i.imgur.com/d5SiBe9.jpg)

(https://i.imgur.com/kMTGwxN.jpg)


Sunfire HRS-10 (2018-2020)

(https://i.imgur.com/B6ofQtR.jpg)

(https://i.imgur.com/aNcDaO1.jpg)

Velodyne SPL-1200 Ultra (2013-2018)

(https://i.imgur.com/NJP2wka.jpg)

(https://i.imgur.com/odfvynt.jpg)

(https://i.imgur.com/eTz3SeS.jpg)


KEF PSW2010 (2x) (2013-2015)

(https://i.imgur.com/SPfmV65.jpg)

(https://i.imgur.com/tEx9XRR.jpg)

(https://i.imgur.com/JOR6hwq.jpg)

(https://i.imgur.com/BWu0Y2E.jpg)


Klipsch SW310 (2012-2013)

(https://i.imgur.com/lVJwbzW.jpg)

(https://i.imgur.com/bh391jK.jpg)

(https://i.imgur.com/JSR0Ta6.jpg)

(https://i.imgur.com/jKxctez.jpg)

(https://i.imgur.com/yzVoPtI.jpg)

Dali IKON SUB (2012)

(https://i.imgur.com/4rf52pF.jpg)

(https://i.imgur.com/OG6NFWA.jpg)


Klipsch Sub-10 (2011-2012)

(https://i.imgur.com/oArBVYZ.jpg)

Rel / BK Gemini 2 (2011)

(https://i.imgur.com/3TBbFNF.jpg)

(https://i.imgur.com/JjehS77.jpg)

(https://i.imgur.com/58XSLG5.jpg)


Tannoy eFX6.1 Subwoofer (2008-2012)

(https://i.imgur.com/6t0bsqL.jpg)

(https://i.imgur.com/DwUrHEQ.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on June 8, 2020, 08:16:38
Mooi lijstje met subs.
Mooie sub om mee te sluiten  ;D :wub:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: skyfox on June 8, 2020, 13:22:45
Mooie geschiedenis! Uit nieuwsgierigheid, kan je iets vertellen over de Velodyne vs de JL?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 8, 2020, 14:00:37
Quote from: morca on June  8, 2020, 08:16:38
Mooi lijstje met subs.
Mooie sub om mee te sluiten  ;D :wub:

Ja, Morca, we zijn het niet altijd eens met elkaar, maar over subs zijn we het in ieder geval wel eens   :headbanging:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 8, 2020, 17:51:26
Quote from: skyfox on June  8, 2020, 13:22:45
Mooie geschiedenis! Uit nieuwsgierigheid, kan je iets vertellen over de Velodyne vs de JL?

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Ja, ze zijn allebei goed! De Velodyne heb ik van 2013 tot en met 2018 gehad (5 jaar), dus dat wil wel wat zeggen in mijn geval.
Ik heb de specs hieronder even naast elkaar gezet. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Het hangt ook een beetje van je gebruik af.

De Velodyne heb ik in de woonkamer gebruikt, het luistergedeelte is daar 4.80m x 7.50m (36m2). Daar gaf ie voldoende bass
en impact, maar nooit overdreven. Integreerde mooi met de speakers. Er zit een 7-bands Auto-EQ op, die zal er deels
aan bij hebben gedragen, maar je kon daar niet veel mee aanpassen. Wel heb je 4 modes die je kunt kiezen.

Ik heb de Velodyne ook geprobeerd in mijn kleine HT (3,2x3,4) maar daar werkte het gewoon niet. Het ene moment hoorde je hem niet
en het andere moment trilde de ruimte uit mekaar ivm de roommodes. Geen goeie match dus.
In deze ruimte ben ik daarna met de Sunfire HRS-10 gaan werken, ook een hele goeie sub.

Het Velodyne van toen is niet meer ...  Weinig tot geen innovatie of nieuwe producten vanuit dat bedrijf.
Op de lange termijn (na 10 jr) zijn er veel amps die kapot gaan, vooral de DD serie heeft veel problemen. Support/dealer netwerk is vrijwel afwezig.
Dus m'n volgende sub moest sowieso van een andere fabrikant komen.

Bovendien vind ik zelf een 12" altijd nogal log en traag aanvoelen. Beetje rollende bas zeg maar. Komt naar mijn idee nét ff te langzaam op
gang en trilt ook nog net ff wat na. Een 10" (zoals de JL-Audio) is gewoon sneller, impactvoller. De bas is er direct en zuiver en
mooi "droog". Ik heb liever een mooie gedetailleerde bas vanaf 20/25 Hz dan dat ik de laatste diepe tonen eruit pers die in muziek
toch vrijwel nooit voorkomen (en in film ook maar heel beperkt).

Dus nu JL Audio en ik ben er fan van, hoor!  :pompom: Voor mij geen ander merk subwoofers meer.

Velodyne in de set-up zoals ik die destijds had:
(https://i.imgur.com/P1VCp68.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Dirk on June 8, 2020, 17:53:57
Er is gelukkig ook altijd nog een 13" JL  :D
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 8, 2020, 18:01:10
Quote from: Dynky on June  8, 2020, 17:53:57
Er is gelukkig ook altijd nog een 13" JL  :D

Da's een 13,5" toch? De Fathom

En toch zou ik in het vervolg ook eerder voor meerdere subs kiezen. Dus 2x10" tov een 1x12" of 13,5" dit in verband met de plaatsing.
Het is zo lastig om bass mooi evenredig door de ruimte verdeeld te krijgen. Heb een aantal onderzoeken gelezen over subwoofer plaatsing
en de conclusie is meestal dat 4 subs theoretisch gezien het ideale aantal zou zijn.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Dirk on June 8, 2020, 18:20:03
bedoelde eigenlijk zelfbouw, met bvb een 13W7, da's idd 13,5"
'k heb er hier sinds enige tijd 2 staan (degelijk gebouwd door knubbe :thumbs-up:) en 't klinkt imo perfect, ik heb even geen behoefte meer aan wat anders  ;D
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Martijnst1990 on June 8, 2020, 18:32:36
Hier nog erg tevreden over een 12W7 zelfbouw  :headbanging:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on June 8, 2020, 19:42:15
Quote from: Dynky on June  8, 2020, 18:20:03
bedoelde eigenlijk zelfbouw, met bvb een 13W7, da's idd 13,5"
'k heb er hier sinds enige tijd 2 staan (degelijk gebouwd door knubbe :thumbs-up:) en 't klinkt imo perfect, ik heb even geen behoefte meer aan wat anders  ;D
Oh heb jij die.... Goeie koop Dirk  ;D

Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on June 8, 2020, 19:46:59
Quote from: sion on June  8, 2020, 14:00:37
Ja, Morca, we zijn het niet altijd eens met elkaar, maar over subs zijn we het in ieder geval wel eens   :headbanging:
:headbanging:  ;D
Mening mag best veschillen.
Als men daar respectvol mee omgaat .
Doen we prima dacht ik  :thumbs-up:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: vik on June 9, 2020, 08:21:29
Fijn dat je zo happy bent met je E-110! Doet mij goed  :worship:

Kost wat meer maar heb je wel een klasse apart.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: skyfox on June 9, 2020, 09:13:40
Quote from: sion on June  8, 2020, 17:51:26
Ja, ze zijn allebei goed! De Velodyne heb ik van 2013 tot en met 2018 gehad (5 jaar), dus dat wil wel wat zeggen in mijn geval.
Ik heb de specs hieronder even naast elkaar gezet. Ze zijn aan elkaar gewaagd. Het hangt ook een beetje van je gebruik af.

De Velodyne heb ik in de woonkamer gebruikt, het luistergedeelte is daar 4.80m x 7.50m (36m2). Daar gaf ie voldoende bass
en impact, maar nooit overdreven. Integreerde mooi met de speakers. Er zit een 7-bands Auto-EQ op, die zal er deels
aan bij hebben gedragen, maar je kon daar niet veel mee aanpassen. Wel heb je 4 modes die je kunt kiezen.

Ik heb de Velodyne ook geprobeerd in mijn kleine HT (3,2x3,4) maar daar werkte het gewoon niet. Het ene moment hoorde je hem niet
en het andere moment trilde de ruimte uit mekaar ivm de roommodes. Geen goeie match dus.
In deze ruimte ben ik daarna met de Sunfire HRS-10 gaan werken, ook een hele goeie sub.

Het Velodyne van toen is niet meer ...  Weinig tot geen innovatie of nieuwe producten vanuit dat bedrijf.
Op de lange termijn (na 10 jr) zijn er veel amps die kapot gaan, vooral de DD serie heeft veel problemen. Support/dealer netwerk is vrijwel afwezig.
Dus m'n volgende sub moest sowieso van een andere fabrikant komen.

Bovendien vind ik zelf een 12" altijd nogal log en traag aanvoelen. Beetje rollende bas zeg maar. Komt naar mijn idee nét ff te langzaam op
gang en trilt ook nog net ff wat na. Een 10" (zoals de JL-Audio) is gewoon sneller, impactvoller. De bas is er direct en zuiver en
mooi "droog". Ik heb liever een mooie gedetailleerde bas vanaf 20/25 Hz dan dat ik de laatste diepe tonen eruit pers die in muziek
toch vrijwel nooit voorkomen (en in film ook maar heel beperkt).

Dus nu JL Audio en ik ben er fan van, hoor!  :pompom: Voor mij geen ander merk subwoofers meer.


Mooie ervaring, dank voor het delen. Heb je de bas van een grotere JL kunnen vergelijken met de 10"? Ik ben wel benieuwd of je diezelfde traagheid van andere 12" subs ook bij JL hoort en het dus conus oppervlakte specifiek is, of dat het tussen merken en types wisselt. Door ander conus materiaal, sterkere magneten, etc. Of dat akoestiek nog van invloed is. Bass is boeiend, haha :)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on June 9, 2020, 09:26:51
Quote from: skyfox on June  9, 2020, 09:13:40
Mooie ervaring, dank voor het delen. Heb je de bas van een grotere JL kunnen vergelijken met de 10"? Ik ben wel benieuwd of je diezelfde traagheid van andere 12" subs ook bij JL hoort en het dus conus oppervlakte specifiek is, of dat het tussen merken en types wisselt. Door ander conus materiaal, sterkere magneten, etc. Of dat akoestiek nog van invloed is. Bass is boeiend, haha :)

Zal denk ik voornamelijk aan de constructie van de driver te danken zijn en de 'stugheid' van de rolranden etc.
Kijk bijvoorbeeld naar een SVS SB2000 (500W RMS/ 1100W Piek) t.o.v. mijn MK Sound V12 (300W RMS / 500W RMS), heb ze hier naast mekaar gehad en de MK speelt de SVS gewoon weg, sneller, strakker. Dit terwijl op papier de SVS de 'betere' sub is voor de helft van de prijs.
Als je dan naar de constructie kijkt heeft de SVS vele dikkere rolranden, daardoor weer meer vermogen nodig om het geheel goed in beweging te krijgen en dan ook weer dikke zware constructie voor de korf voor de stevigheid en zware magneet om het geheel weer getempered te krijgen.

Dus vooral de combi tussen welk materiaal alles gemaakt is, gewicht, en benodigd vermogen om het geheel te sturen maakt een sub 'snel' of 'traag' (en dus goed of niet goed) naar mijn idee :)
En met grotere drivers heb je ook weer kans op meer vervorming t.o.v. een kleinere dus ook daar speelt weer de constructie, stijfheid etc. mee lijkt mij.
Is verder niet onderbouwd ofzo, dit is alleen hoe ik het ervaar en wat mijn beeld ervan is, misschien zullen anderen nog wel een betere uitleg kunnen geven hoe het technisch in elkaar hangt...
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Martijnst1990 on June 9, 2020, 09:37:00
Quote from: PascalP on June  9, 2020, 09:26:51
Zal denk ik voornamelijk aan de constructie van de driver te danken zijn en de 'stugheid' van de rolranden etc.
Kijk bijvoorbeeld naar een SVS SB2000 (500W RMS/ 1100W Piek) t.o.v. mijn MK Sound V12 (300W RMS / 500W RMS), heb ze hier naast mekaar gehad en de MK speelt de SVS gewoon weg, sneller, strakker. Dit terwijl op papier de SVS de 'betere' sub is voor de helft van de prijs.
Als je dan naar de constructie kijkt heeft de SVS vele dikkere rolranden, daardoor weer meer vermogen nodig om het geheel goed in beweging te krijgen en dan ook weer dikke zware constructie voor de korf voor de stevigheid en zware magneet om het geheel weer getempered te krijgen.

Dus vooral de combi tussen welk materiaal alles gemaakt is, gewicht, en benodigd vermogen om het geheel te sturen maakt een sub 'snel' of 'traag' (en dus goed of niet goed) naar mijn idee :)
En met grotere drivers heb je ook weer kans op meer vervorming t.o.v. een kleinere dus ook daar speelt weer de constructie, stijfheid etc. mee lijkt mij.
Is verder niet onderbouwd ofzo, dit is alleen hoe ik het ervaar en wat mijn beeld ervan is, misschien zullen anderen nog wel een betere uitleg kunnen geven hoe het technisch in elkaar hangt...
Maar de genoemde JL's hebben ook véél vermogen en behoorlijk dikke rolranden, maar zijn toch snel/strak :P
Title: Re: The Little Red Room
Post by: skyfox on June 9, 2020, 09:41:25
Wat je zegt klinkt wel logisch. De fabrikanten proberen natuurlijk altijd lichter en stijver conusmateriaal te ontwikkelen. Hiermee is het geheel makkelijker in beweging te zetten en te stoppen, en om vervorming tegen te gaan. De rolranden zullen dan ook van invloed zijn. De stelling zou dus kunnen zijn dat op basis hiervan een kleinere sub een grotere kans heeft om strak te spelen, mits de materiaalkeuze c.q. samenstelling juist gekozen is, t.o.v. een gelijke grotere sub. Maar in algemenere zin zou een grotere sub dus best strakker kunnen spelen, als er sprake is van betere materiaalkeuzes. Toch?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on June 9, 2020, 09:41:58
Quote from: Martijn90 on June  9, 2020, 09:37:00
Maar de genoemde JL's hebben ook véél vermogen en behoorlijk dikke rolranden, maar zijn toch snel/strak :P

Klopt, goede constructie dan hoor, heb de JL's ook horen spelen bij Vik en ook in Simmerath stond de 10", klonk gewoon top :)
Wat ik maar wil zeggen is dat niet iedere 12" log is en iedere 10" strak, en ook vermogen op papier kan een vertekend beeld geven als je subs gaat vergelijken (zo heb ik zelf mijn 2e sub ingewisseld voor een 2e MK Sound V12 terwijl ik een SVS SB13-Ultra had.... Op papier vele malen beter, in de praktijk is de MK gewoon beter voor mij in mijn setup ;) )
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on June 9, 2020, 09:44:27
Quote from: skyfox on June  9, 2020, 09:41:25
Wat je zegt klinkt wel logisch. De fabrikanten proberen natuurlijk altijd lichter en stijver conusmateriaal te ontwikkelen. Hiermee is het geheel makkelijker in beweging te zetten en te stoppen, en om vervorming tegen te gaan. De rolranden zullen dan ook van invloed zijn. De stelling zou dus kunnen zijn dat op basis hiervan een kleinere sub een grotere kans heeft om strak te spelen, mits de materiaalkeuze c.q. samenstelling juist gekozen is, t.o.v. een gelijke grotere sub. Maar in algemenere zin zou een grotere sub dus best strakker kunnen spelen, als er sprake is van betere materiaalkeuzes. Toch?

Dat klopt denk ik wel ja, al is het allerbeste om vervorming tegen te gaan een push-pull opstelling zoals de granddaddy van de subwoofers tot op heden nog steeds gebruikt (Ken Kreisel).
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Martijnst1990 on June 9, 2020, 09:49:36
Quote from: PascalP on June  9, 2020, 09:41:58
Klopt, goede constructie dan hoor, heb de JL's ook horen spelen bij Vik en ook in Simmerath stond de 10", klonk gewoon top :)
Wat ik maar wil zeggen is dat niet iedere 12" log is en iedere 10" strak, en ook vermogen op papier kan een vertekend beeld geven als je subs gaat vergelijken (zo heb ik zelf mijn 2e sub ingewisseld voor een 2e MK Sound V12 terwijl ik een SVS SB13-Ultra had.... Op papier vele malen beter, in de praktijk is de MK gewoon beter voor mij in mijn setup ;) )
Wat je zegt klopt precies inderdaad. Ik heb nog nergens een sub zo strak gehoord als de Velodyne DD18 bij Philip (HTip) en dat is met zn 18" geen kleintje natuurlijk. Maar ook wat in iemands set past speelt inderdaad erg mee, zoals je zelf ervaart.

Edit: sorry voor het offtopic Jules ;D
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 9, 2020, 09:59:16
Is niet echt offtopic toch? Het gaat over subwoofers, daar kan je niet uitgepraat over raken. De V12's (2 toch) van Pascal heb ik ook gehoord en die zijn óók heel goed, vooral omdat ze goed bij M&K integreren. Het was ook bijna een X10 geworden ...
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Martijnst1990 on June 9, 2020, 10:00:34
Quote from: sion on June  9, 2020, 09:59:16
Is niet echt offtopic toch? Het gaat over subwoofers, daar kan je niet uitgepraat over raken. De V12's (2 toch) van Pascal heb ik ook gehoord en die zijn óók heel goed, vooral omdat ze goed bij M&K integreren. Het was ook bijna een X10 geworden ...
Nee is ook zo. Maar sommige mensen vinden iets al heel snel offtopic, dus ik dacht ik zeg het maar voor de zekerheid  :tounge: Heb nog nooit iets gehoord van M&K, maar het ziet er wel heel gaaf uit!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on June 9, 2020, 10:19:06
Quote from: sion on June  9, 2020, 09:59:16
Is niet echt offtopic toch? Het gaat over subwoofers, daar kan je niet uitgepraat over raken. De V12's (2 toch) van Pascal heb ik ook gehoord en die zijn óók heel goed, vooral omdat ze goed bij M&K integreren. Het was ook bijna een X10 geworden ...

Klopt, toen jij hier was stonden hier 2 V12's te spelen, al waren ze toen nog niet met Dirac goed ingemeten.
Nu ook weer een beetje mee aan het spelen geweest met de target curves, integreert echt mooi met de S300's, al mis ik die echte 'chest thump' soms wel nog een beetje, misschien dan maar dual 12" push-pulls aanschaffen :P
Title: Re: The Little Red Room
Post by: skyfox on June 9, 2020, 11:59:36
Chest thump heb ik ook niet, maar couch thump zit er wel lekker in. Sinds ik een beetje met volumes en de Audyssey heb gespeeld ben ik zeer tevreden met de afstelling. En ondanks de lage tonen thump in de bank ervaar ik de bas toch als strak en lean.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 9, 2020, 13:04:17
Quote from: Martijn90 on June  9, 2020, 10:00:34
Nee is ook zo. Maar sommige mensen vinden iets al heel snel offtopic, dus ik dacht ik zeg het maar voor de zekerheid  :tounge: Heb nog nooit iets gehoord van M&K, maar het ziet er wel heel gaaf uit!

Terwijl Miller & Kreisel (M&K of MK Sound) min of meer de 'uitvinder' van de subwoofer en het sub/sat-systeem is ...
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Martijnst1990 on June 9, 2020, 13:24:30
Quote from: sion on June  9, 2020, 13:04:17
Terwijl Miller & Kreisel (M&K of MK Sound) min of meer de 'uitvinder' van de subwoofer en het sub/sat-systeem is ...
Tja, dat betekent toch niet standaard dat iedereen ervaring ermee moet hebben?  :hehe:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on June 9, 2020, 14:25:46
Quote from: sion on June  9, 2020, 13:04:17
Terwijl Miller & Kreisel (M&K of MK Sound) min of meer de 'uitvinder' van de subwoofer en het sub/sat-systeem is ...
Bijna ,maar niet helemaal de eerste..

Als 2e wel vroeg erbij,dat is zeker .
En zeker verniewend voor die tijd


https://nl.qwe.wiki/wiki/Subwoofer
(https://nl.qwe.wiki/wiki/Subwoofer)


Geschiedenis

Van de onderkant van de omlaag gerichte Infinity Servo Statik 1, die de grootte van de 18-inch (45 cm) op maat gewikkelde Cerwin Vega bestuurder ten opzichte van een blikje Cola Light aantonen schaal
In september 1964 Raymon Dones, El Cerrito, Californië, kreeg het Amerikaanse octrooi 3.150.739 waarvan de eerste octrooi voor een subwoofer speciaal ontworpen om omni-directioneel het lage frequentiebereik van moderne stereo-installaties te vergroten was. Kunnen vervormingsvrije lage frequenties die reproduceren aan 15 cycli per seconde (15 Hz), een specifieke doelstelling Dones' uitvinding was draagbaar geluid behuizingen staat hifi reproductie van laagfrequente geluidsgolven verschaffen zonder dat een hoorbare indicatie van de richting van waaruit zij worden uitgezonden. Dones' luidspreker werd op de markt gebracht in de VS onder de handelsnaam 'De Octavium' uit het begin van de jaren 1960 tot het midden van de jaren 1970. De Octavium werd gebruikt door verschillende opname kunstenaars van die tijd, met name de Grateful Dead , bassist Monk Montgomery , bassist Nathan East , en de Pointer Sisters . De Octavium luidspreker en Dones' subwoofer technologie werd ook gebruikt, in een enkele uitgelezen theaters, te lage toonhoogte frequenties weer voor de 1974 blockbuster film Earthquake . Tijdens de late jaren 1960 werd Dones' Octavium gunstig beoordeeld door audiofiele publicaties, waaronder Hi-Fi News en Audio Magazine .

Een ander vroeg subwooferbehuizing gemaakt voor thuis en studio gebruik was de aparte bass speaker voor de Servo Statik 1 door New Technology Enterprises. Ontworpen als prototype in 1966 door de natuurkundige Arnold Nudell en piloot Cary Christie garage Nudell's, vroeger een tweede wikkeling rond een custom Cerwin Vega 18 inch (45 cm) driver servobesturing informatie aan de versterker en aan het aanbod te koop op $ 1795, ongeveer 40% duurder dan een andere volledige luidspreker vermeld op Stereo beoordelen . In 1968, de twee gevonden externe investeerders en gereorganiseerd als Infinity . De subwoofer werd positief beoordeeld in Stereophile tijdschrift winter 1968 kwestie als de SS-1 door Infinity. De SS-1 kreeg zeer goede recensies in 1970 van High Fidelity magazine.


Een weergave van Cerwin-Vega spreker behuizingen op de vergadering 1975 Audio Engineering Society
Een ander van de vroege subwoofers werd ontwikkeld tijdens de late jaren 1960 door Ken Kreisel, de voormalige president van de Miller & Kreisel Sound Corporation in Los Angeles . Wanneer Kreisel zakenpartner, Jonas Miller, die een high-end audio winkel in Los Angeles eigendom, vertelde Kreisel dat sommige kopers van high-end van de winkel elektrostatische luidsprekers had geklaagd over een gebrek aan basweergave in de elektrostatica, Kreisel ontwierp een aangedreven woofer dat alleen die frequenties die te laag is voor de elektrostatische luidsprekers over te brengen was zou reproduceren. Infinity's volledige gamma van elektrostatische luidspreker systeem dat werd ontwikkeld in de jaren 1960 ook gebruik gemaakt van een woofer aan de lagere frequentie bereik dat haar elektrostatische arrays niet adequaat had behandelen dekken.

Het eerste gebruik van een subwoofer in een opnamesessie was in 1973 voor het mengen van de Steely Dan album Logica van de pretzel als opnametechnicus Roger Nichols geregeld voor Kreisel om een prototype van zijn subwoofer te brengen Village Recorders . Verdere wijzigingen in het ontwerp werden gemaakt door Kreisel in de komende tien jaar, en in de jaren 1970 en 1980 door ingenieur John P. D'Arcy ; producer Daniel Levitin diende als een consultant en " gouden oren " voor het ontwerpen van het crossover-netwerk (gebruikt om het frequentiespectrum te verdelen zodat de subwoofer niet zou proberen om frequenties te hoog voor zijn effectieve bereik te reproduceren, en zo dat de belangrijkste sprekers zou niet nodig om de frequenties te laag is voor hun effectieve bereik te behandelen).

Subwoofers kreeg veel publiciteit in 1974 met de film Earthquake die werd uitgebracht in Sensurround . Aanvankelijk geïnstalleerd in 17 US theaters, Cerwin Vega "Sensurround" gebruikte grote subwoofers die werden aangedreven door rekken van 500 Watt versterkers die werden veroorzaakt door controletonen afgedrukt op een van de audiosporen op de film. Vier van de subwoofers werden geplaatst vóór de doelgroep onder (of achter) het filmdoek en twee werden samen aan de achterzijde van het publiek op een platform geplaatst. Krachtige geluidsenergie en luid rommelend in het traject van 17 Hz tot 120 Hz werd gegenereerd op het niveau van 110-120 decibel geluidsdrukniveau , afgekort dB (SPL). De nieuwe lage frequentie entertainment methode hielp de film uitgegroeid tot een box office succes. Meer Sensurround systemen werden geassembleerd en geïnstalleerd. In 1976 waren er bijna 300 Sensurround systemen sprongen via geselecteerde theaters. Andere films om het effect te gebruiken, zijn de Tweede Wereldoorlog zeeslag epische Midway in 1976 en Rollercoaster in 1977. Deep bass speakers waren ooit een exotische goederen die eigendom zijn van audiofielen. Tegen het midden van de jaren 1990, waren ze veel populairder en op grote schaal gebruikt, met verschillende maten en mogelijkheden van het geluid.

Voor eigenaars van 33 toeren LP's en 45 singles, luid en was diepe bas beperkt door het vermogen van de grammofoonplaat stylus om de groef te volgen. Sommige hi-fi liefhebbers loste het probleem op door het gebruik van reel-to-reel tape spelers die in staat is het leveren van accurate, natuurlijk diepe bas uit akoestische bronnen, of synthetische bas niet in de natuur waren. Met de populaire introductie van de compact cassette en de CD, werd het mogelijk om meer lage frequentie inhoud aan opnamen toe te voegen, en voldoen aan een groter aantal consumenten. Thuis subwoofers groeide in populariteit, zoals ze waren gemakkelijk om toe te voegen aan bestaande multimedia speaker opstellingen en ze waren eenvoudig te plaatsen of te verbergen.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on June 9, 2020, 15:25:31
Oi oi die vertaling .... krijg er koude rillingen van
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on June 9, 2020, 15:35:13
Quote from: sion on June  9, 2020, 15:25:31
Oi oi die vertaling .... krijg er koude rillingen van

:google: Translate op zijn best :P

Maar verder wel interessant om te lezen, ik was inderdaad ook onder de indruk dat M&K echt de eerste was met hun 'Volkswoofer'
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on June 9, 2020, 16:36:03
Het is niet google sterkste punt  idd  ;D

Wel leuk om te lezen waarom  MK de eerste actieve sub gebouwd heeft.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: vik on November 29, 2020, 10:19:04
Gistermiddag heb ik een bezoekje gebracht bij Sion om wat af te leveren en uiteraard even gekeken en geluisterd naar de set zoals hij nu is. 

Wat er veranderd is t.o.v. de laatste keer dat ik er was:

De stap is gezet naar 5x de Cabasse Io2 on base luidsprekers

JL Audio E-110

Prachtig om te ervaren hoe de set gegroeid is en jeetje wat een verschil!! De set matched perfect in de ruimte en wat een enorme dynamiek en een partij laag waar je U tegen zegt.  :worship:

Mijn complimenten Sion en de kwaliteit van Cabasse is ook echt schitterend. Ook leuk om de CM Sony VPL-VW260es weer een keer te ervaren na al het JVC geweld van de afgelopen tijd.

Ik vind het schitterend om te zien hoe klanten stappen maken echt gaaf.  8)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on November 29, 2020, 15:46:32
Bedankt voor de mooie woorden Vik! Ik ben er uiteraard ook heel erg blij mee  :popcorn:
We hebben er samen veel tijd in gestoken om het op dit niveau te krijgen.

En zoals Mike zegt: 'Was gibts nóch mehr?' ... ik heb natuurlijk al een CineMiked projector en een CineMiked receiver, dus
ik vroeg me af 'wat kan een CineMike bron daar nog aan toe voegen, kan het nog beter?' Eerst een demo in Simmerath
gehad, maar dat was toch wel een beetje overweldigend en op een hele andere set is het erg moeilijk vergelijken.

Nu deze Sony CineMike in mijn eigen set en ja hoor, ze hebben het weer voor elkaar gekregen! Nog soepelere motion, minder beeldreis, silky zachte geluid,
Je receiver kan gelijk 10 dB harder, omdat er hoorbaar minder vervorming in het geluid aanwezig is. Kleuren hebben nét iets meer 'pop'.
Hij is erg lekker deze Sony!

Alleen nog de vraag: Sony CineMike erbij of toch voor een tuning op de Oppo 203 zélf gaan ?!? Keuzes, keuzes ...

(https://i.imgur.com/ZQKibYO.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on November 29, 2020, 17:30:32
Luxeprobleem :P
Title: Re: The Little Red Room
Post by: anton on November 29, 2020, 17:50:45
Mooi om te horen dat ook in jou set het verschil heel duidelijk te zien en te horen was Jules, goed bezig  :coffee:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on November 29, 2020, 17:56:08
Welke vind je het fijnste kwa bediening? Daar zou ik voor gaan persoonlijk.
Sony en Oppo zijn best gelijkwaardig hoe ik gezien/gehoord heb, al gaat de Final Oppo natuurlijk wel nog een stap verder  :popcorn:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: denoontje on November 29, 2020, 21:00:00
Ik zou dan de oppo laten doen..heb je ook nog een voordeel bij streaming.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on November 29, 2020, 21:40:18
De Oppo is absoluut fijner qua bediening, al was het alleen maar voor de oplichtende afstandsbediening. De Sony ken ik ook redelijk goed, want ik heb een jaar een X1000 gehad en we hebben nog steeds een X800 (M1) op de slaapkamer.

Maar qua beeld en geluid zijn ze erg aan elkaar gewaagd.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on November 29, 2020, 21:53:40
Dan heb je je antwoord toch ;)
En de remote is zeker een dikke plus wat mij betreft idd!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on April 27, 2021, 00:11:45
Vanavond voorlopig de laatste voorstelling gehad in 'The Little Red Room'. De avond waardig afgesloten met 'The Greatest Showman' in 4K HDR en mijn all-time classic 'The Big Lebowski'. Toch wel een klein traantje weg gepinkt 😢. 

"Don't be afraid to give up the good to go for the great." - John D. Rockefeller
Title: Re: The Little Red Room
Post by: reza on April 27, 2021, 00:15:30
Ooh..
Je gaat stoppen?
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on April 27, 2021, 05:43:20
Quote from: reza on April 27, 2021, 00:15:30
Ooh..
Je gaat stoppen?

Ik denk het tegenovergestelde  :headbanging:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: anton on April 27, 2021, 06:55:50
Gaat een heel mooi project worden denk ik  8)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: vik on April 27, 2021, 08:06:42


(https://i.pinimg.com/originals/22/b1/b7/22b1b7d3b718938854dc7cb27ca892e3.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on April 27, 2021, 08:08:13
Quote from: anton on April 27, 2021, 06:55:50
Gaat een heel mooi project worden denk ik  8)

Ja, Anton, na ons bezoekje aan jouw HT was het voor ons wel duidelijk: "Go big, or go home" ... Frank van CineMike is nog bezig met het ontwerp, maar ik houd jullie op de hoogte van de bouwupdates. 1 juni start de ruwbouw.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: denoontje on April 27, 2021, 08:09:03
Gaaf, dat wordt er weer een op de voet volgen!
suc6
Title: Re: The Little Red Room
Post by: MLCinema on April 27, 2021, 08:18:17
Quote from: sion on April 27, 2021, 08:08:13
Ja, Anton, na ons bezoekje aan jouw HT was het voor ons wel duidelijk: "Go big, or go home" ... Frank van CineMike is nog bezig met het ontwerp, maar ik houd jullie op de hoogte van de bouwupdates. 1 juni start de ruwbouw.
Compleet 180 graden ten opzichte van Reza zijn eerste gedachte. Gaaf man! Ga je de ruimte verbouwen en draaien met je bestaande set of wil je daar ook stappen in maken?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Title: Re: The Little Red Room
Post by: reza on April 27, 2021, 08:46:55
Eindelijk een JVC dan!
:thumbs-up:
Title: Re: The Little Red Room
Post by: morca on April 27, 2021, 12:11:04
spannend,succes man  :popcorn:
Lets go lose
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on April 28, 2021, 19:28:45
Alvast een tipje van de sluier:

(https://i.imgur.com/SALhzTe.png)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: DustinV on April 28, 2021, 19:32:33
Poeh, dat word vast een geweldige ht. Naast de verbouwing van de rest van de woning 😊
Title: Re: The Little Red Room
Post by: Valkyrie on April 29, 2021, 09:58:38
Mooie verbouwplannen! Dat wordt een flinke ruimte!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: PascalP on April 29, 2021, 10:35:43
Heel gaaf idd!
Maar zie de gehele bovenverdieping die verbouwd wordt, flinke klus!
Title: Re: The Little Red Room
Post by: MLCinema on May 1, 2021, 09:13:16
Poh. Dat wordt een flink grotere ruimte dan nu. Leuk om te volgen! Veel succes met de realisatie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Title: Re: The Little Red Room
Post by: CinéHome on May 1, 2021, 10:15:04
Quote from: sion on April 27, 2021, 08:08:13
"Go big, or go home"
Ik hoop dat die slogan enkel betrekking heeft op de kamer en niet de speakers... 😅
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on May 1, 2021, 20:35:18
Quote from: MichelDW on May  1, 2021, 10:15:04
Ik hoop dat die slogan enkel betrekking heeft op de kamer en niet de speakers... 😅

Nou het scherm eigenlijk  ::)
Je weet dat ik niet zo'n fan ben van grote speakers.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: CinéHome on May 1, 2021, 20:37:37
Quote from: sion on May  1, 2021, 20:35:18
Nou het scherm eigenlijk  ::)
Je weet dat ik niet zo'n fan ben van grote speakers.
Ok.
Tja... dat kon veranderd zijn.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: sion on August 19, 2021, 12:14:17
Bouwupdate:

De vloer ligt erin (dubbel 18mm underlayment), het stalen spant is geplaats, doorgang is gemaakt (dubbele deuren), dakramen geplaatst. We komen er wel ...

(https://i.imgur.com/3E1zAgC.jpg)
Title: Re: The Little Red Room
Post by: anton on August 19, 2021, 13:35:22
Ziet er veelbelovend uit  :clapping:, hoor graag wanneer de opening is  :pompom: :coffee:.
Title: Re: The Little Red Room
Post by: vik on August 19, 2021, 14:13:44
Goed bezig Jules!  :thumbs-up:
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: sion on October 24, 2021, 22:59:05
De verbouwing begint langzaam tot zijn einde te komen. Gelukkig wel, want het hele traject was zowel physiek als emotioneel als financieel een uitputtingslag. In het woonhuis moeten we nog de laatste puntjes op de i zetten en zijn we nog wel even bezig met uitpakken, maar ... de nieuwe ruimte is af en kunnen we van gaan genieten.

The Little Red Room is nu officieel 'The Grey Room' geworden:

(https://i.imgur.com/GLtvRXu.jpg)

(https://i.imgur.com/wI7bCqI.jpg)
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: PascalP on October 24, 2021, 23:18:22
 :pompom: :pompom:

Lekker hoor, en fijn dat je nu weer een ruimte hebt om lekker te ontspannen  :popcorn:
Vind het wel een mooie kleur, echt een keurige ruimte geworden!
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: CinéHome on October 25, 2021, 05:04:07
Heel mooi hoor. Gefeliciteerd!
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: anton on October 25, 2021, 07:42:56
Erg mooie, grote en uiterst smaakvol ingerichtte ruimte geworden  :inlove:, hier kun je gerust erg tevreden mee zijn !!!! Heb je al gekeken ? Klinkt het naar je zin ? Hoor het graag en tzt  :coffee: :coffee:  ??
mvrgr Anton
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: denoontje on October 25, 2021, 07:46:18
Ziet er heel chique uit!
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: sion on October 25, 2021, 08:38:57
Quote from: anton on October 25, 2021, 07:42:56
Erg mooie, grote en uiterst smaakvol ingerichtte ruimte geworden  :inlove:, hier kun je gerust erg tevreden mee zijn !!!! Heb je al gekeken ? Klinkt het naar je zin ? Hoor het graag en tzt  :coffee: :coffee:  ??
mvrgr Anton

Hey Anton,

ja voorlopig zijn we tevreden. Inmiddels heb ik twee films gekeken (Tin tin en X-men Apocalypse) en natuurlijk de nodige demo scenes.
Er hangt nog geen scherm, want ik wilde eerst zien of de grootte me zou bevallen en of ik 16:9 of toch 21:9 zou gaan. De muur is nu wit geschilderd in 16:9, maar zodra ik het scherm ga bestellen gaat het toch 21:9 worden  :headbanging: er is ruimte voor en hoeft niet te laag te hangen (circa 40cm vanaf vloer).

Verder heb ik nog geen Atmos hoogte kanalen, omdat we niet wisten of we het plafond zouden verlagen. Nu we erin zitten weten we dat het zonde zou zijn om det te doen, dus ga ik kijken naar speakers die op de balken kunnen.

Verder zit er wel een enorme room mode waar de houten vloer van mee gaat trillen. Op zich geeft het een gaaf effect bij vulkaan uitbarsting (Jurassic Park, etc) ik heb geen buttkicker nodig  :nowink:maar eens even zien of we met plaatsing van de subwoofer nog wat kunnen optimaliseren.

De KEF Q750 geven sowieso een hoeveelheid bass waar je akelig van wordt. Je hebt bijna geen subwoofer nodig.

En vanzelfsprekend ben je welkom voor  :coffee: :coffee: en  :popcorn: (en Pascal ook! en overige geïnteresseerden). The theater is now open ...
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: PascalP on October 25, 2021, 08:41:06
^^  :pompom:  :coffee:  :popcorn:

Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: DustinV on October 25, 2021, 08:43:35
Wat een vooruitgang. Heel veel plezier 👍🏻
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: Marco66 on October 25, 2021, 09:08:30
Prachtige ruimte geworden!
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: sion on October 26, 2021, 07:48:49
Quote from: Marco66 on October 25, 2021, 09:08:30
Prachtige ruimte geworden!

Thanks! Hoe bevallen die MK750's ?
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: Marco66 on October 26, 2021, 17:42:05
Quote from: sion on October 26, 2021, 07:48:49
Thanks! Hoe bevallen die MK750's ?

Erg goed!
Alleen nog keer tijd vinden voor dirac en rew meting voor de twee subs om te kijken of het nog mooier kan.
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: devil on October 30, 2021, 11:15:50
Ziet er vet uit!
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: MLCinema on October 30, 2021, 11:41:53
Mooi geworden! Flinke upgrade ten opzichte van je vorige ruimte. Ik vind grijs ook heel fijn. Donker genoeg en toch niet zo'n zwart hol.
Title: Re: The Little Red Room is vanaf nu 'The Grey Room'
Post by: sion on October 31, 2021, 20:43:05
Quote from: Kamdioblitz on October 30, 2021, 11:41:53
Mooi geworden! Flinke upgrade ten opzichte van je vorige ruimte. Ik vind grijs ook heel fijn. Donker genoeg en toch niet zo'n zwart hol.

Nee precies!