Htforum.nl

Stereo => DIY => Topic started by: vintzend on December 9, 2018, 16:49:02

Title: Mijn audiostreamer scrobbler project
Post by: vintzend on December 9, 2018, 16:49:02
(Disclaimer: ik denk dat DIY meer om hardware projecten gaat, maar omdat ik een Raspberry pi gebruik heb ik het toch durven posten)

Het is niet zo hip meer, maar ben zelf nog een groot liefhebber van Last FM. Ik ontdek nog steeds zo veel muziek dankzij hun (nog?) onverslaanbare recommendations. Of ze nog lang in de lucht blijven vraag ik me wel af, maar tot die tijd ben ik betalend lid en maak ik er dankbaar gebruik van.

Vandaag de dag speel ik bijna al mijn muziek via hardware streamers af, ofwel via TIDAL of muziek opgeslagen op mijn NAS. Behalve Sonos (en vermoedelijk het onbekendere budget UNDOK platform), ken ik  geen hardware streamers die ondersteuning hebben voor het scrobblen. Zelf heb ik een Bluesound streamer in mijn NAD C368 in de woonkamer en op mijn slaapkamer een Yamaha ISX-18D MusicCast wekkerradio.

Omdat ik zelf software ontwikkelaar ben, heb ik in een Java Virtual Machine taal een scrobbler geschreven, die mijn hardware spelers monitored en scrobbled naar Last FM (en Libre FM en ListenBrainz, maar die twee diensten bieden nog niet veel). Dit draait nu al een paar maanden op een oude Raspberry 1B die ik nog had liggen en nu alleen hier voor gebruik. Ik weet niet of ik het anderen perse aan zou raden, ik denk dat je zou schrikken van de "ruis" die zoiets qua verkeer op je netwerk genereerd. Maar als die-hard scrobbler heb ik dat er persoonlijk voor over en heb er zelf in de praktijk nog geen nadeel van ondervonden. Het was vanuit technisch opzicht in ieder geval een leuk project.

Vooral MusicCast zit technisch best mooi in elkaar. MusicCast stuurt updates via UDP naar een app. Dit in schril contrast tot het veel duurdere Bluesound, waar een app steeds zelf constant lijkt te moeten pollen voor status updates van een enkele speler. Inmiddels heb ik ook ondersteuning voor Deon HEOS toegevoegd. HEOS werkt nog mooier, daar hoeft een app maar met 1 speler te verbinden en krijgt het gelijk alle updates van alle aangesloten HEOS spelers in het netwerk. Dat is tenminste efficient :)