Htforum.nl

HT/STEREO overeenkomstige topics => Interconnects, bekabelingen en stroom => Topic started by: jossie on December 4, 2012, 13:06:45

Title: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on December 4, 2012, 13:06:45
Regelmatig zie ik topics voorbijkomen waarin de pin aansluiting van analoge gebalanceerde (ook wel symmetrische) verbindingen wordt besproken. Niet zelden worden er tegenstrijdige adviezen gegeven. Dit topic gaat daar een einde aan maken.

Bij velen van jullie zal de AES bekent zijn: de Audio Engineering Society. Club van overwegend technisch ingenieurs die werkzaam zijn/geweest in de audio industrie. Eenieder die serieuze interesse heeft in audio techniek zou gewoon lid moeten worden. Kost je zo'n 99 dollar per jaar (2012). Je hebt dan toegang tot veel wetenschappelijke informatie op dit gebied. Schijntje voor de kennis die je online kan vinden. Afijn, als hoeder van ons aller audio gedachtegoed houdt de AES zich ook bezig met standaardisering. Gelukkig maar, anders zouden er geen twee apparaten op elkaar kunnen worden aangesloten (zeker in het digitale domein).

De AES48 norm
Het onderwerp van deze topic is niet onomstreden. Pas in 1995 is er een publicatie verschenen in de JAES (Journal of the Audio Engineering Society; 10 keer per jaar, online te lezen door leden tegenwoordig)  die later zou leiden tot de huidige richtlijn (de AES48 norm) omtrent de praktische uitvoering van gebalanceerde audio verbindingen. Let wel, het gaat hierbij alleen over de bekabeling. De topologie van in en uitgangscircuits  maakt hier geen deel van uit.
Heel veel professionele audio apparatuur die tot die tijd ontworpen is (en ook nog in ruime mate daarna) voldoet op een of meerdere punten niet aan de richtlijn en heeft in de praktijk dan, afhankelijk van de situatie, last van brom of ongewenste radio/gsm ontvangst etc. Een van de oplossingen is jarenlang de 'groundlift' schakelaar  geweest die de signal ground (massa, signaal aarde) in de kast losmaakt van de chassis aarde (veiligheidsaarde, groengeel in huis). Ook kwamen en komen 'input ground' lifts voor die pin 1 van 'n XLR losmaken van de interne signal ground bij de ingangen.  Op moderne apparatuur is deze nog maar weinig te vinden. Apparatuur gemaakt volgens de huidige richtlijn is vrijwel probleemloos. Grappig genoeg doordat de directe verbinding tussen pin 1 en signal ground tegenwoordig niet meer gemaakt wordt.

De reden dat ik er over schrijf is voor de hand liggend. Steeds meer consumer apparatuur heeft gebalanceerde in/uitgangen. Forumgenoten met brom problemen komen regelmatig voor. De oplossingen zijn vaak niet afdoende of ronduit gevaarlijk (afplakken/losmaken randaarde).
Voor het juist werken van apparaten is het belangrijk dat je de voorschriften van fabrikanten opvolgt. Bij dit onderwerp betekent dat:

•   Apparaten met een geaarde stekker horen in een geaard stopcontact;
•   Maak alleen verbindingen van gelijkaardige soort.

Punt een heb ik al 's eerder over gepost met uiteenlopende reacties. Allerhande ongerief komt dan voorbij. Bij mijn benzinetank staat dat er benzine in moet, geen diesel. Ik doe dat dus gewoon met goed resultaat. Als op een apparaat staat dat het geaard wil (meestal staat er moet) worden is dat meer dan een aanbeveling. Ook als het er in de Engelse taal staat. Ik heb wel 's aan een ongeaarde PC gevoeld en met m'n andere hand toevallig aan de verwarming; erg onprettig (niet nadoen).

Punt twee betekent dat we ongebalanceerde (a-symmetrische) verbindingen met elkaar kunnen verbinden (meestal uitgevoerd in cinch/tulp) en gebalanceerde (symmetrische, meestal uitgevoerd in XLR). Het is dus niet de bedoeling om ze onderling op elkaar aan te sluiten, dus ook niet met allerhande creatieve verloopsnoeren. De reden daarvoor is tweeledig:

Ten eerste, het normale werk signaal niveau is te verschillend. Nu moet ik hierbij meteen aantekenen dat er fabrikanten zijn die zelf weer een nieuwe creatieve invulling geven aan dit soort zaken en dus de verwarring alleen maar groter maken. Maar normaal gesproken is dat terug te vinden in de specificaties van een apparaat. Cinch en XLR hebben een verschillend werk niveau (zowel qua spanning als impedantie).

Ten tweede, ze zijn niet compatibel met elkaar; cinch verbindingen sturen signaal uit met de signal ground (massa); XLR verbindingen, mits juist aangesloten volgens de AES48 norm, niet.

Dat laatste, is mij al in meerdere topics opgevallen, gaat er bij de meeste forumgenoten niet in. Geloof het of niet. Het is zo. Het is een wat lastig begrip maar het gebalanceerde audio signaal heeft de signal ground al 'in zich' omdat zowel het + (pin 2) als –  (pin 3) signaal worden uitgestuurd t.o.v. dezelfde signal ground in het uitgangscircuit. Het is belangrijk om dit concept te begrijpen (of te aanvaarden als je het niet begrijpt) anders komen we in de problemen met onze laatste pin.

Wat te doen met pin 1?
Pin 1 van de XLR is bedoeld voor de afscherming van de kabel. In het zendende en ontvangende apparaat moet deze pin dan ook direct aan het chassis (= afscherming van het apparaat) geknoopt worden. Helaas zit deze pin in onze audio apparaten vaak aan de signal ground geknoopt waardoor storing direct het audio circuit ingeloodst wordt. Daar is deze pin niet voor bedoeld! Brom, ruis, processor gesis, gsm verkeer e.d. maken graag gebruik van deze optie. In het bijgaande plaatje is een en ander afgebeeld. Duidelijk is te zien dat er geen stoorstromen door de signal ground gaan van het circuit in de behuizing.

Goed. Dan hebben we dus twee geaarde apparaten met een kabel verbinding die een aardlus veroorzaakt. Geeft niks, onze 'moderne' gebalanceerde verbinding heeft daar geen last van (in tegenstelling tot ongebalanceerde verbindingen). Indien het potentiaalverschil tussen de twee aardpunten van de 230V aansluitingen relatief 'groot' is kan er een aardige stroom gaan lopen in de lus door de afscherming van de kabel via de pin 1 aansluitingen. Om dat enigszins te beperken kunnen we pin 1 in het apparaat ook via een weerstandje met parallel een condensator aansluiten. Laagfrequent wordt de stroom beperkt en hoogfrequent is er de gewenste 'kortsluiting' naar het chassis. Doordat de aardlus stroom niet meer door de signal ground gaat hebben we ook geen last van de gehate 50 Hz brom die vaak ontstaat bij aardlussen.

Simpel niet waar?
Inmiddels niet meer. Gebalanceerde verbindingen werken goed met geaarde apparaten mits er alleen van gebalanceerde verbindingen gebruik wordt gemaakt. In de Pro Audio is dat over het algemeen het geval. Hier op het forum niet meer. Velen hebben apparaten met een mix van XLR en cinch aansluitingen. Op zich niet erg mits jij je aan de volgende regels houdt:

•   Als je twee geaarde apparaten onderling verbindt kies je de gebalanceerde verbinding (soms zit die er inderdaad niet op , dat weet ik...);
•   Als er een keten van apparaten is geldt bovenstaande regel voor alle apparaten tussen de geaarde apparaten;
•   Als je een geaard en een ongeaard apparaat met elkaar verbindt kun je kiezen;
•   Met twee ongeaarde apparaten kun je kiezen;
•   Zorg ervoor dat er geen chassis verbindingen zijn tussen apparaten met ongebalanceerde aansluitingen (bv via een stalen rack of op elkaar zetten met metaalcontact);
•   Idem voor contact tussen gebalanceerde en ongebalanceerde apparaten;
•   Probeer de geaarde apparatuur in één stekkerdoos samen te voegen.

We hebben het steeds over aansluitingen van gelijksoortige aard wel te verstaan. Een tekeningetje maken van je installatie is dus zinnig. Tegenwoordig zit er snel een aardlus in.

Je kunt 'aarding of geaard apparaat' in deze ruim opvatten: ook de TV/FM kabelaansluiting valt hieronder. Als je een mantelstroom (= aardlus stroom) filter kunt toepassen in de kabelaansluiting (TV of FM) wil je dat zeker doen en kun je dit aardpunt weer wegstrepen. In oudere huizen komt de TV aansluiting nog vaak binnen zonder in huis geaard te zijn.  Iets om z.s.m. aan te pakken. Schade aan je apparatuur kan het gevolg zijn van de (gegarandeerd) hoge stoorspanning op de mantel.

Even opletten met netwerkbekabeling. Gewone Cat5E UTP kabels zijn niet afgeschermd en in de Mega/Gigabit switches zitten trafo's die voor galvanische scheiding zorgen. Hiermee ontstaan dan ook geen problemen. Mensen die experimenteren met STP kabels, even oppassen (!) Je kunt zo onbedoeld extra aardlussen tussen de audio apparaten creëren die als extra aardpunt tellen (zij het in een afzonderlijk netwerkje). Niet gebruiken bij voorkeur.

Helaas zijn er ook nog steeds fabrikanten die Consumer apparatuur maken met gebalanceerde aansluitingen die niet overeenstemmen met de AES48 norm. In dat geval mag je hopen dat eventuele brom niet door de ontwerpfout wordt veroorzaakt. Alleen modificatie kan dan uitkomst bieden (hierover in 'n volgende posting meer).

Tot slot nog een oplossing als het echt niet anders kan en wel de bedoeling is.
Je kunt via een geschikte audio trafo toch een verbinding maken tussen een gebalanceerde en ongebalanceerde verbinding.. De trafo zorgt dan voor de/balancering en niveau aanpassing (beide kanten op is mogelijk). Gezien het gewenste werk niveau en meestal minimaal twee kanalen is dit wel een vrij prijzige oplossing. Pas op met onbekende merken en goedkope modellen. Ze werken slecht is mijn ervaring. Een goede audio trafo kost geld. Een goed 2-kanaals model kost makkelijk driehonderd euro (op professioneel werk niveau).

Oh ja, voor diegenen die op tv wel 's het typische gsm stoorsignaal horen van praters aan tafel: typisch pin 1 gerelateerd probleem maar dan in de microfoonbekabeling.

En voor degenen die het allemaal maar moeilijk kunnen geloven, maak maar 's een kabel met alleen pin 2 en 3 aangesloten (kabel wel even twisten). Werkt probleemloos, mag ook een niet afgeschermd tweelingsnoertje zijn. Moeten wel beide apparaten geaard zijn. Zo'n kabeltje pikt natuurlijk wel hoogfrequent storing op dus niet blijven gebruiken.

Voor de duidelijkheid, alles is relatief. Het hoeft niet perse zo te zijn dat er meteen een keiharde brom ontstaat bij een aardlus. De PS3 is geaard en heeft ongebalanceerde analoge audio uitgangen waarvan de signaalaarde aan de randaarde hangt. Als ik die direct aansluit op m'n geaarde plasma ontstaat er een (lichte) hoorbare brom (maar digitaal aangesloten met HDMI op m'n receiver heb ik nergens last van en zo gebruik ik 'm ook).

Mensen die verschil horen tussen signaalkabels zouden aan bovenstaande zeker wat aandacht moeten besteden.

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on December 4, 2012, 14:37:14
Duidelijk en goed stuk Jossie, dit is inderdaad zoals je het in de ideale wereld bij geaarde apparaten zou willen zien  :thumbs-up: .
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Denon Focal on December 4, 2012, 14:59:52
Dank voor de heldere uitleg, weer een hoop onduidelijkheid aan mijn kant weg.
Nu weet ik ook weer waarom ik graag nop dit forum kom  :clapping:
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Audiofiel on December 4, 2012, 17:13:34
Toch een kleine kanttekening mijnderzijds. ;D

Die pin 1 van XLR is niet voor niets los uitgevoerd van de shield van de plug (S in jouw tekening). Dat is juist omdat het mogelijk moet zijn om deze los te vervoeren en los te behandelen. De ontwerper van het apparaat kan zelf besluiten wat hij aan de apparaat-kant met die shield gaat doen. Vastmaken aan pin 1 (en massa en aarde combineren), zoals in jouw tekening is te zien. Of massa en aarde apart behandelen, zoals in veel ontwerpen wordt gedaan. Dan gaat de shield bijvoorbeeld wel aan de behuizing, maar wordt de ground gelift van de aarde.

Ik zou daarom ook nooit pleiten voor het doorverbinden van pin1 en shield in de plug zelf, zoals je nog wel eens ziet gebeuren. Het beste lijkt als een XLR-kabel uitgevoerd zou worden met totaal 4 geleiders, waarbij de shield dus apart mee loopt in de kabel... echter, dan heb je in het geval van doorverbinden van pin1 en shield weer 2 niet-ideale parallelle geleiders. ;D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on December 4, 2012, 18:00:35
Ja, sorry Audiofiel voor de verwarring. In de AES48 standaard wordt geen onderscheid gemaakt naar shield van de plug en pin 1. Laatste wordt geacht aan de behuizing te worden vastgemaakt. Over eerste wordt in het geheel niet gesproken.

Na wat gemail met Kjelt zijn we tot de conclusie gekomen dat het onderstaande plaatje voor veel mensen met 'foutief' uitgevoerde XLR aansluitingen de ideale aansluiting zou zijn om zonder wijzingen in de apparatuur toch te kunnen voldoen aan de standaard als ze daar heil in zien. Maar daar kom ik nog op terug.

Je vier geleider optie gaat het niet halen. Ik weet dat je graag de signal ground mee wil laten lopen maar dat is het kind met het badwater weggooien. De essentie van de norm is juist dat er geen aardlusstromen meer door de signal ground kunnen lopen.  ;D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on December 4, 2012, 21:49:15
Na inderdaad flink wat heen en weer gemail en ook met enkele zeer ter zake kundige collega's overlegd te hebben is de essentie van het verhaal dat:
1) je alle interferentie/instraling/ruis/RF storing of hoe je de beestjes ook noemen wilt absoluut buiten het apparaat en zeker buiten het audiocircuit wilt houden en dat bereik je alleen als je de mantel van de kabel dus aan beide kanten aan de geaarde behuizing legt. (ongeaarde apparatuur en uitzonderingen wordt later door Jossie behandeld). De aardlus/vereffenings/common mode stromen lopen zo van aarde naar aarde en liggen los van het audiocircuit.
Als je dat niet doet en bv de mantel aan pin1 legt en pin1 ligt bij een bepaald apparaat niet aan de behuizing maar aan de audiomassa dan lopen diezelfde stromen door het audiocircuit.

2) de audio referentie (massa of hoe je het noemen wilt) hoeft niet te worden meegevoerd omdat deze ten eerste al in het differentiele signaal zit (maar dat is dus de audio massa van de bron en deze kan bij erg lange kabels ook nog wat driften) maar in de ontvanger direct of indirect toch weer gekoppeld wordt aan de audiomassa van de ontvanger (bv spanningsdeler voor de opamps). Dit laatste is nodig omdat je anders eventueel buiten de railspanning van de opamps aan de ontvangende kant zou kunnen lopen en dan krijg je clipping/vervorming.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on December 5, 2012, 00:24:30
Quote from: Audiofiel on December  4, 2012, 17:13:34
Toch een kleine kanttekening mijnderzijds. ;D

Die pin 1 van XLR is niet voor niets los uitgevoerd van de shield van de plug (S in jouw tekening). Dat is juist omdat het mogelijk moet zijn om deze los te vervoeren en los te behandelen. De ontwerper van het apparaat kan zelf besluiten wat hij aan de apparaat-kant met die shield gaat doen. Vastmaken aan pin 1 (en massa en aarde combineren), zoals in jouw tekening is te zien. Of massa en aarde apart behandelen, zoals in veel ontwerpen wordt gedaan. Dan gaat de shield bijvoorbeeld wel aan de behuizing, maar wordt de ground gelift van de aarde.

Ik zou daarom ook nooit pleiten voor het doorverbinden van pin1 en shield in de plug zelf, zoals je nog wel eens ziet gebeuren. Het beste lijkt als een XLR-kabel uitgevoerd zou worden met totaal 4 geleiders, waarbij de shield dus apart mee loopt in de kabel... echter, dan heb je in het geval van doorverbinden van pin1 en shield weer 2 niet-ideale parallelle geleiders. ;D

Ik begrijp wel dat jij een andere visie hebt op deze materie. Ik heb nog 's naar Classe gekeken en dat is nogal afwijkend van ontwerp. Ik kan niet in de schema's van de huidige generatie kijken maar in vorige series zie ik een ontwerp dat de term 'gebalanceerd' heel anders opvat, namelijk tot op de luidsprekerklemmen (!) dat is natuurlijk (zonder waardeoordeel) niet hetzelfde als 'n gebalanceerde ingangstrap die bedoeld is voor storingsonderdrukking zoals we die kennen (en ook nodig hebben) in de pro audio. Daarmee is Classe meteen ook wel 'n buitenbeentje volgens mij (?)

Aangezien ik denk dat 99% van de apparatuur de XLR aansluitingen wel gebruikt voor storingsonderdrukking stel ik toch voor om in dit topic daarop te focussen. Mochten er meer van dit type 'gebalanceerde' apparaten zijn, hoor ik dat graag. Als dat er onverwacht veel zijn zal ik de topic titel heroverwegen zodat duidelijk is wat bedoeld wordt.

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on December 6, 2012, 10:50:51
In de eerste posting in deze topic hebben we de AES48 standaard besproken. Lees dat eerst als je dat niks zegt.

De standaard geeft fabrikanten een richtlijn om gebalanceerde verbindingen dusdanig uit te voeren dat apparaten onderling optimaal functioneren als ze met gebalanceerde kabels worden verbonden. Afwijkende XLR pinning resulteert in het algemeen in een slechtere onderdrukking van brom en ruis.

Kjelt heeft drie typen uitgangssecties getekend en in een matrix gezet om te kijken hoe onderlinge verbindingen toch kunnen voldoen aan de standaard door de connectoren slim aan te sluiten (ingangen op lijn nivo zijn over het algemeen hetzelfde).

Het resultaat is dat een XLR kabel waarvan de afscherming wordt gesoldeerd aan de Shell aan beide zijden in alle door ons bekeken gevallen zal voldoen. Dat betekent dat het apparaat zonder modificatie bruikbaar is in combinatie met apparaten die wel aan de standaard voldoen.
Pin 1 wordt in de kabel connector dan dus niet gebruikt. We gaan er daarbij wel vanuit dat metalen chassisdelen zijn gebruikt in de apparaten. Neutrik connectoren hebben voor dit doel overigens een speciaal soldeerpunt.

Bij de veel voorkomende kunststof chassisdelen is het opletten. Neutrik heeft modellen met speciale voorziening die er voor zorgt dat de connector behuizing zodra je 'm insteekt toch contact maakt met de apparaat behuizing (soms via twee scherpe pinnetjes die aan de achterzijde van de connector plaat drukken, er zijn ook andere uitvoeringen). Voor het ongeoefende oog helaas moeilijk vast te stellen.
Als mensen aanvullende informatie hebben van apparaten met in/uitgangssecties die afwijkend zijn kunnen we bekijken of en hoe die aangesloten kunnen worden volgens de AES48 standaard. Verder geldt wat ons betreft voor ongeaarde apparaten met dezelfde interne opbouw dezelfde conclusie.

Apparaat matrix Kjelt:
Bron:    Doel:   Ap1   Ap2   Ap3
Ap1                       1      1      1
Ap2                       1      2      1
Ap3                       1      1      1   


Kabel Oplossing:
1   pin 1 NC en mantel via connector behuizing
2   Mantel via of pin1 of via connector behuizing

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on March 3, 2015, 12:03:28
Typisch AES48 probleem bij Zodiac ter lering en de vermaak

Zodiac heeft in zijn topic een aardige zoektocht afgelegd om van z'n ongewenste bijgeluiden af te komen. In een vroeg stadium heb ik 'm al eens gemeld dat z'n 220V avonturen naar mijn idee niet gingen helpen. Maar ja, wat is waar? Lastig.

Na intensief mailverkeer over zijn systeem wist ik vrij zeker dat het probleem in de eindversterkers zou zitten:  het zogenaamde 'pin1' probleem. Lees deze topic vanaf het begin voor meer uitleg.
Het grappige was dat het hier wel bijna goed zat maar niet helemaal...

Pin 1 van gebalanceerde kabels hoort bij binnenkomst direct aan de kast gemonteerd te worden en niet het audiocircuit ingeleid te worden (aan de massa gemonteerd). Wat schets mijn verbazing? In dit geval worden beide acties uitgevoerd. De gebruikte kunststof Neutrik XLR chassis connector heeft een speciaal pennetje dat aan de binnenkant tegen het chassis drukt. Dit pennetje is op het gebruikte printje direct aan pin1 gesoldeerd. Prima! De afscherming wordt bij binnenkomst direct aan de kast gemonteerd en maakt zo een directe verbinding met de aarding in het 220V net.

Maar... pin1 is ook aan de ingangskabel gesoldeerd die direct naar het ingangscircuit leidt en daar verbonden met de massa. Niet zo prima.

Bovendien is er nog een probleem. De kast is opgebouwd uit geanodiseerde Aluminium onderdelen die onderling verbonden zijn met boutjes. Bij meting blijkt de weerstand tussen pen1 op het ingangschassis en de aardverbinding in de netspanningsentree ruim 50 Ohm (!) Tegelijkertijd is de weerstand tussen pen1 en de audiomassa op de print zoals te verwachten is met soldeerverbindingen nihil. Daarmee is de juiste werking van de afscherming compleet om zeep.

Dat betekent dus dat zo'n beetje de hele aardleiding in zijn huis als mooie antennedraad staat te wachten om elke puls, die op de leiding wordt gezet door inschakelende apparaten, netjes door te geven aan de eindtrap. Daar wordt deze dan weer keurig omgezet in dito puls op de uitgang.

Na een juiste verbinding van de metalen delen van de kast met veerringen zodat de delen wel goed onderling contact maakten en het verwijderen van de verbinding tussen pen1 en de audio massa en het aanleggen van een referentieverbinding voor de voedingsnul versus aarding mocht Zodiac weer naar huis.

Ik herhaal het nog maar 's een keer, de aarding in je huis is voor de veiligheid, die is niet bedoelt om 'schoon' te zijn, net zo min als je netspanning schoon is (of kan zijn). Ga niet rommelen met die aarding om brom, klicks of ander ongerief te laten verdwijnen. Er zit gegarandeerd een probleem in de aarding/massa verbindingen van je apparatuur inclusief de fantasie interlinks die er te koop zijn.

Maar ja... ik moet het eerste hifi apparaat nog open schroeven dat voldoet aan de AES48 norm...     :hmmm: De heren fabrikanten laten hier (veel) meer dan een steek vallen.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Rusher on March 3, 2015, 12:28:33
Bedankt voor het inzicht in deze materie. Ik ga op mijn gemak van de week de eerdere posts lezen. Mijn Pink Faun mono's hebben ook een gebalanceerde aansluiting... maar nog niet gebruikt...
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 3, 2015, 12:54:43
Duidelijk verhaal! Onbegrijpelijk dat een ogenschijnlijk logisch conceptueel ontwerp uitgangspunt zo verkeerd wordt uitgevoerd. Zelfs ik begreep wat er mis was in mn amps (na geduldige uitleg, 5 koppen koffie en een stroopwafel).

Over de Audioquest diamondback xlr kabel die ik gebruik is ook nog wel wat te zeggen trouwens. Wordt verkocht als technisch hoogstandje, voor heul veul €'s, maar is een totaal vreemd ontwerp. If you please Jossie...the floor is yours.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Mao on March 4, 2015, 09:53:40
Quote from: jossie on December  4, 2012, 13:06:45
Regelmatig zie ik topics voorbijkomen waarin de pin aansluiting van analoge gebalanceerde (ook wel symmetrische) verbindingen wordt besproken. Niet zelden worden er tegenstrijdige adviezen gegeven. Dit topic gaat daar een einde aan maken.

Bij velen van jullie zal de AES bekent zijn: de Audio Engineering Society. Club van overwegend technisch ingenieurs die werkzaam zijn/geweest in de audio industrie. Eenieder die serieuze interesse heeft in audio techniek zou gewoon lid moeten worden. Kost je zo'n 99 dollar per jaar (2012). Je hebt dan toegang tot veel wetenschappelijke informatie op dit gebied. Schijntje voor de kennis die je online kan vinden. Afijn, als hoeder van ons aller audio gedachtegoed houdt de AES zich ook bezig met standaardisering. Gelukkig maar, anders zouden er geen twee apparaten op elkaar kunnen worden aangesloten (zeker in het digitale domein).

De AES48 norm
Het onderwerp van deze topic is niet onomstreden. Pas in 1995 is er een publicatie verschenen in de JAES (Journal of the Audio Engineering Society; 10 keer per jaar, online te lezen door leden tegenwoordig)  die later zou leiden tot de huidige richtlijn (de AES48 norm) omtrent de praktische uitvoering van gebalanceerde audio verbindingen. Let wel, het gaat hierbij alleen over de bekabeling. De topologie van in en uitgangscircuits  maakt hier geen deel van uit.
Heel veel professionele audio apparatuur die tot die tijd ontworpen is (en ook nog in ruime mate daarna) voldoet op een of meerdere punten niet aan de richtlijn en heeft in de praktijk dan, afhankelijk van de situatie, last van brom of ongewenste radio/gsm ontvangst etc. Een van de oplossingen is jarenlang de 'groundlift' schakelaar  geweest die de signal ground (massa, signaal aarde) in de kast losmaakt van de chassis aarde (veiligheidsaarde, groengeel in huis).


Goed en duidelijk verhaal voor mij geen geheimen wat geschreven is. Ben zelf ooit een lid geweest van de AES.  Dat was nog de tijd dat je als lid door een ander lid of via de lokale commissie mocht toe treden tot de AES om deze club zuiver te houden.

Mijn grootste verbazing is dat de standaard voor XLR connectoren pas in 1995 is vastgelegd. In de 70er jaren spraken we van het Amerikaanse systeem en het Engelse systeem pin 1 bleef aarde/screen maar bij de een was pin 2 + en bij het andere systeem pin 2- dus op verhuur en samenwerking met andere Pro Audio bedrijven kist met verloopjes mee. In Nederland werd door de meeste bedrijven de NOS norm gebruikt dood eenvoudig omdat je daar op klus nog wel eens mee te maken had.
Tot mijn grote verbazing trof ik in de periode ook wat kleinere hobby bedrijven aan die de middelste pin als screen/aarde gebruikten, die waren in de veronderstelling dat een XLR connector een uit de kluiten gewassen Din connector was. Wel gebruikten ze prefab XLR kabels waarbij pin 1 natuurlijk als screen/aarde werd gebruikt. Op zich werkte het allemaal immers er was een verbinding gemaakt tussen bron en doel.

Ongebalanceerd <> Gebalanceerd

Ook die verbinding werden of moesten regelmatig gemaakt werden in de patchpanels waar ongebalanceerde apparaten werden gehangen werd pen 1 altijd doorverbonden zo kan je dat nooit misgrijpen met je bekabeling.

Gebalanceerde in en uitgangen maakten gebruik van trafo's !! Dit was een zeer kostbare zaak reden was dat men door de veelheid van apparaten ook galvanisch gescheiden wou zijn maar goede trafo's waren redelijk kostbaar alternatief was gewoon trafoloos dus electronisch. (vraag mij af welk Hifi app. met gebalanceerde in/uitgangen trafo's gebruikt)
Een methode om aardproblemen en andere narigheid te voorkomen was zgn. zwevend in te gaan pen 1 werd niet gebruik de trafo verbond pen 1 altijd door maar je ging in op pen 2 & 3 (ongebalanceerd signaal ) . 
Eerlijk gezegd ontgaat mij een beetje het nut voor gebalanceerde in/uitgangen in de Hifi immers je legt meestal geen verbindingen die van tientallen meters ver komen. En waar het nut zou kunnen hebben zie je het niet uitzonderingen daar gelaten. (vanaf MM/MC naar je voorversterker)

Quote from: jossie on March  3, 2015, 12:03:28
Typisch AES48 probleem bij Zodiac ter lering en de vermaak

Maar ja... ik moet het eerste hifi apparaat nog open schroeven dat voldoet aan de AES48 norm...     :hmmm: De heren fabrikanten laten hier (veel) meer dan een steek vallen.


Is totaal niet in het belang van de hifi industrie die storten zich liever op Snake Oil praatje om voor een stuk koperdraad (Interlinks) en mooi doosje enz. een giga bedrag te beuren en dan nog geloven dat het beter klinkt. Net zo als die goststories over netvoeding met giga dure kabel en stoppen kasten zekeringen stekkers.........over afstanden van tientallen zo niet honderden meters loopt je stroom onder de grond en dan denken dat je laatste meters vanaf je meterkast met dure kabels plotseling je Installatie beter gaat klinken. Precies zit tussen de oren. ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 11:05:41
Quote from: jossie on December  4, 2012, 13:06:45
[......]

Mensen die verschil horen tussen signaalkabels zouden aan bovenstaande zeker wat aandacht moeten besteden.

Goed verhaal!!

Alleen ...in mijn ervaring zijn er meerdere producten die voldoen, dan dat jij credit geeft.

En die laatste reaktie .....   
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 11:08:55
Mooi om te zien dat deze discussie 'stof doet opwaaien'. Ik ben na de toestanden rondom mijn eindversterkers behoorlijk 'klaar' met alle technische nonsens die er verkocht wordt. Met de onkunde ook!
Ik vind dat een apparaat intelligent ontworpen moet zijn. En de vraag is: waarom lukt dat dan niet (altijd)? Het principe is toch helder? De randvoorwaarden zijn zo moeilijk niet, toch? Lekspanning, of hoe het heet, moet weg! Afgevoerd! En als dan blijkt dat de weg van de minste weerstand verdorie juist het apparaat IN is, dan vraag ik je? Welke pikkelhannes bedenkt dat nou????

Tweaken daarentegen is gewoon lollig om te doen en daar moeten we ook niet al te technisch over worden. Van sportvelgjes wordt een auto ook niet sneller. Dat moet je niet willen snappen. Net als hoe een apparaat eruit ziet. Dat gaat om emotie. Die ruimte moet er zijn! Techneuten moeten dat niet plat proberen te slaan/ daar geirriteerd over wezen! Hifi is hobby. Wij bekijken dat niet met een pro bril. Ik wil de buurvrouw vol trots laten zien wat een dikke kabels ik heb.....Beetje flauw dit, maar waar!
Dus......

Dan zeg jij: 'Eerlijk gezegd ontgaat mij een beetje het nut voor gebalanceerde in/uitgangen in de Hifi immers je legt meestal geen verbindingen die van tientallen meters ver komen. En waar het nut zou kunnen hebben zie je het niet uitzonderingen daar gelaten''

Ik heb altijd geleerd dat als je voorversterker meer dan ca 3 meter van je eindversterker staat, je naar gebalanceerd moet. Dat is bij mij zo. Daarom kocht ik versterkers met een xlr in-/ uitgang......Ik ben een consument he. Geen electrotechnisch ingenieur. Wat is nou waar/ onwaar??

Back to work.

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on March 4, 2015, 11:11:22
Quote from: scrutinizer on March  4, 2015, 11:05:41
Goed verhaal!!

Alleen ...in mijn ervaring zijn er meerdere producten die voldoen, dan dat jij credit geeft.

En die laatste reaktie .....   

..... en wat is daarmee /  ;D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 11:21:37
Quote from: jossie on March  4, 2015, 11:11:22
..... en wat is daarmee /  ;D

Doet niet terzake... ;)

@Zodiac

Het is ook onzinnig om voor hifi producten symmetrische verbindingen toe te passen.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on March 4, 2015, 11:21:58
Quote from: Zodiac on March  4, 2015, 11:08:55
Ik heb altijd geleerd dat als je voorversterker meer dan ca 3 meter van je eindversterker staat, je naar gebalanceerd moet. Dat is bij mij zo. Daarom kocht ik versterkers met een xlr in-/ uitgang......Ik ben een consument he. Geen electrotechnisch ingenieur. Wat is nou waar/ onwaar??

Back to work.

Dat heb je goed gedaan Zodiac. Buiten dat hebben jouw eindtrappen alleen maar XLR ingangen. Bovendien is een gebalanceerde verbinding ook superieur aan een tulpie.

Misschien mijn eerste post nog 's goed lezen, als je twee geaarde apparaten met elkaar wilt verbinden kun je (technisch gezien) niet om gebalanceerde verbindingen heen (!)

En aangezien de High End fabrikanten veelvuldig (nodeloos) aarden zit je met de noodzaak om ze te gebruiken maar zoals boven gezegd geeft dat helemaal niks.

Tenzij de heren dan ook nog 's hun literatuur niet bijhouden en denken dat alleen hun apparaat interessant is.

Omdat ik veelvuldig installaties aanleg met honderden meters (!) kabel, soms nog analoog, wordt ik niet vrolijk van dozen met XLR's die niet voldoen aan AES48.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on March 4, 2015, 11:22:02
Quote from: Mao on March  4, 2015, 09:53:40
Eerlijk gezegd ontgaat mij een beetje het nut voor gebalanceerde in/uitgangen in de Hifi immers je legt meestal geen verbindingen die van tientallen meters ver komen.
Eerlijk gezegd ontgaat mij het nut van ongebalanceerde in en uitgangen  ;D
Alleen vanwege de kostenbesparing is dit beter dan gebalanceerde in- en uit-gangen en zelfs dat is niet waar als je kijkt naar pro-audio gear dat kost vaak stukken minder dan de highend highprice consumenten audio apparatuur. Daar koop je XLR kabels van 9 euro voor 3 meter, echte Neutrik pluggen en ze  klinken uitstekend  ;)
Overigens staat mijn eindversterker op 20 meter kabelafstand van mijn voorversterker. Mijn aktieve monitoren zitten tussen de 5 meter en 14 meter afstand van de pre/pro. Gelukkig AES-48 en gebalanceerd  ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 11:22:40
Quote from: scrutinizer on March  4, 2015, 11:21:37

@Zodiac
Het is ook onzinnig om voor hifi producten symmetrie toe te passen.

wat bedoelt u?
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: erik s. on March 4, 2015, 11:23:28
Quote from: Zodiac on March  4, 2015, 11:08:55


Tweaken daarentegen is gewoon lollig om te doen en daar moeten we ook niet al te technisch over worden. Van sportvelgjes wordt een auto ook niet sneller. Dat moet je niet willen snappen. Net als hoe een apparaat eruit ziet. Dat gaat om emotie. Die ruimte moet er zijn! Techneuten moeten dat niet plat proberen te slaan/ daar geirriteerd over wezen! Hifi is hobby. Wij bekijken dat niet met een pro bril. Ik wil de buurvrouw vol trots laten zien wat een dikke kabels ik heb.....Beetje flauw dit, maar waar!
Dus......

Dan zeg jij: 'Eerlijk gezegd ontgaat mij een beetje het nut voor gebalanceerde in/uitgangen in de Hifi immers je legt meestal geen verbindingen die van tientallen meters ver komen. En waar het nut zou kunnen hebben zie je het niet uitzonderingen daar gelaten''


lichtmetalen velgen veranderen wel degelijk wat aan de rijeigenschappen van een auto, het onafgeveerde gewicht wordt lager.

sommige apparaten zijn kwa ontwerp gebalanceerd, als je dan ongebalanceerde verbindingen gebruikt, verlies je flink prestatie.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on March 4, 2015, 11:24:51
Quote from: Zodiac on March  4, 2015, 11:22:40
wat bedoelt u?

+1
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 11:27:41
Quote from: Kjelt on March  4, 2015, 11:22:02
Eerlijk gezegd ontgaat mij het nut van ongebalanceerde in en uitgangen  ;D
Alleen vanwege de kostenbesparing is dit beter dan gebalanceerde in- en uit-gangen en zelfs dat is niet waar als je kijkt naar pro-audio gear dat kost vaak stukken minder dan de highend highprice consumenten audio apparatuur. Daar koop je XLR kabels van 9 euro voor 3 meter, echte Neutrik pluggen en ze  klinken uitstekend  ;)
Overigens staat mijn eindversterker op 20 meter kabelafstand van mijn voorversterker. Mijn aktieve monitoren zitten tussen de 5 meter en 14 meter afstand van de pre/pro. Gelukkig AES-48 en gebalanceerd  ;)

;D

Daar kan ik me technisch gezien iets bij voorstellen, wicher. ;)
Voor het doel, in mijn beleving ....Less IS more!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 11:34:39
Quote from: erik s. on March  4, 2015, 11:23:28
lichtmetalen velgen veranderen wel degelijk wat aan de rijeigenschappen van een auto, het onafgeveerde gewicht wordt lager.
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ze worden er niet 'sneller' van. Dat schreef ik.
Daarna gaf ik een pleidooi dat jou zou moeten bevallen.... ;D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 11:35:55
Quote from: erik s. on March  4, 2015, 11:23:28
lichtmetalen velgen veranderen wel degelijk wat aan de rijeigenschappen van een auto, het onafgeveerde gewicht wordt lager.

sommige apparaten zijn kwa ontwerp gebalanceerd, als je dan ongebalanceerde verbindingen gebruikt, verlies je flink prestatie.

Er zijn maar een handjevol producten van bron tot luidspreker 'volledig' symmetrisch qua verwerking, Eric.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 11:43:21
Quote from: scrutinizer on March  4, 2015, 11:35:55
Er zijn maar een handjevol producten van bron tot luidspreker 'volledig' symmetrisch qua verwerking, Eric.

...en dat kan een bron zijn van 'ellende'...
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: erik s. on March 4, 2015, 11:51:49
Quote from: Zodiac on March  4, 2015, 11:34:39
Ik denk dat je gelijk hebt, maar ze worden er niet 'sneller' van. Dat schreef ik.
Daarna gaf ik een pleidooi dat jou zou moeten bevallen.... ;D
niet kwa topsnelheid, wel kwa snelheid door bv een bocht.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 11:54:10
Quote from: Kjelt on March  4, 2015, 11:22:02
Eerlijk gezegd ontgaat mij het nut van ongebalanceerde in en uitgangen  ;D
Alleen vanwege de kostenbesparing is dit beter dan gebalanceerde in- en uit-gangen en zelfs dat is niet waar als je kijkt naar pro-audio gear dat kost vaak stukken minder dan de highend highprice consumenten audio apparatuur. Daar koop je XLR kabels van 9 euro voor 3 meter, echte Neutrik pluggen en ze  klinken uitstekend  ;)
Overigens staat mijn eindversterker op 20 meter kabelafstand van mijn voorversterker. Mijn aktieve monitoren zitten tussen de 5 meter en 14 meter afstand van de pre/pro. Gelukkig AES-48 en gebalanceerd  ;)

Ik moet even excuses maken aan mijn baas. 'sorry baas, ik zit in jouw tijd te lullen over kabels...' ;D

Goed punt! Even over die kosten. Dat snap ik ook werkelijk niet Ik heb afgelopen zaterdag 3 uur met mn snufferd boven een open geschroefde eindversterker gehangen...(dat was leuk trouwens!). Maar wat daar in zit is kan qua kostprijs NIET doorslaggevend zijn. In serie geproduceerde massa! Een xlr plug is GEEN rocketscience. Wat daarna komt snap ik niet meer, dus is voor mij wel rocketscience.
We praten over veel lucht, massa prut en priegel pielenspul. Hoezo kosten? Waar gaat dit over? Hoeveel marge zit er apparatuur....ik snap het werkelijk niet. Sorry!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 11:54:41
Quote from: erik s. on March  4, 2015, 11:51:49
niet kwa topsnelheid, wel kwa snelheid door bv een bocht.
we zijn het eens!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on March 4, 2015, 12:00:38
Quote from: scrutinizer on March  4, 2015, 11:27:41
Voor het doel, in mijn beleving ....Less IS more!
Dan wil je zo'n alles in 1 setje zo'n boombox eens proberen die heeft ook geen interlink nodig  :D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on March 4, 2015, 12:07:42
Quote from: Zodiac on March  4, 2015, 11:54:10
We praten over veel lucht, massa prut en priegel pielenspul. Hoezo kosten? Waar gaat dit over? Hoeveel marge zit er apparatuur....ik snap het werkelijk niet. Sorry!
Voor een gedeelte is het dat iedere kleine fabrikant onderzoek en ontwikkeling doet (althans dat beweren ze) en dat ze daarna misschien 1000 stuks verkopen.
Vaak wordt er dan een exotisch uitziende kast custom voor het apparaat gemaakt (reken al gauw op een paar honderd euro per stuk tot voor bv een Classe Delta series kast al bijna 800 euro per stuk), veel reclame en vergeet de tussenhandel niet met 30% of zelfs meer marge.
Dus als je een versterker bouwt van 250 euro kostprijs aan onderdelen en verpakking en je hebt 200 euro nodig om je uren terug te verdienen en beetje winst te maken dan is de af fabriekprijs dus 450 euro, de importeur maakt er 580 euro van, de winkel legt hem voor 830 euro ex BTW in de schappen en de klant mag dan dus 1000 euro netto afrekenen. Zo werkt het dus ongeveer en heftiger als de aantallen groter worden, want bv een massaproduct dat mijn bedrijf maakt kost 4 euro BOM en wordt voor 20 euro verkocht. Er werken wel bijna 20 man aan op 3 continenten en nog eens 40 managers  ;D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 12:09:20
Quote from: Kjelt on March  4, 2015, 12:00:38
Dan wil je zo'n alles in 1 setje zo'n boombox eens proberen die heeft ook geen interlink nodig  :D
;D ...Yep!..geluidsdrager > one tube > weergever :yinyang:
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 12:13:28
Quote from: Kjelt on March  4, 2015, 12:07:42
Voor een gedeelte is het dat iedere kleine fabrikant onderzoek en ontwikkeling doet (althans dat beweren ze) en dat ze daarna misschien 1000 stuks verkopen.
Vaak wordt er dan een exotisch uitziende kast custom voor het apparaat gemaakt (reken al gauw op een paar honderd euro per stuk tot voor bv een Classe Delta series kast al bijna 800 euro per stuk), veel reclame en vergeet de tussenhandel niet met 30% of zelfs meer marge.
Dus als je een versterker bouwt van 250 euro kostprijs aan onderdelen en verpakking en je hebt 200 euro nodig om je uren terug te verdienen en beetje winst te maken dan is de af fabriekprijs dus 450 euro, de importeur maakt er 580 euro van, de winkel legt hem voor 830 euro ex BTW in de schappen en de klant mag dan dus 1000 euro netto afrekenen. Zo werkt het dus ongeveer en heftiger als de aantallen groter worden, want bv een massaproduct dat mijn bedrijf maakt kost 4 euro BOM en wordt voor 20 euro verkocht. Er werken wel bijna 20 man aan op 3 continenten en nog eens 40 managers  ;D

Volgens mij zijn wij daar als eindgebruiker mede schuldig aan.
Een goed product zit niet (altijd) in een mooi 'kassie'
Al geef je een aap een gouden ring, ......... ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 12:16:54
Quote from: Kjelt on March  4, 2015, 12:07:42
Voor een gedeelte is het dat iedere kleine fabrikant onderzoek en ontwikkeling doet (althans dat beweren ze) en dat ze daarna misschien 1000 stuks verkopen.
Vaak wordt er dan een exotisch uitziende kast custom voor het apparaat gemaakt (reken al gauw op een paar honderd euro per stuk tot voor bv een Classe Delta series kast al bijna 800 euro per stuk), veel reclame en vergeet de tussenhandel niet met 30% of zelfs meer marge.
Dus als je een versterker bouwt van 250 euro kostprijs aan onderdelen en verpakking en je hebt 200 euro nodig om je uren terug te verdienen en beetje winst te maken dan is de af fabriekprijs dus 450 euro, de importeur maakt er 580 euro van, de winkel legt hem voor 830 euro ex BTW in de schappen en de klant mag dan dus 1000 euro netto afrekenen. Zo werkt het dus ongeveer en heftiger als de aantallen groter worden, want bv een massaproduct dat mijn bedrijf maakt kost 4 euro BOM en wordt voor 20 euro verkocht. Er werken wel bijna 20 man aan op 3 continenten en nog eens 40 managers  ;D
Ik snap wat je zegt, snap het proces. En tja, die managers ook altijd he. Weg ermee! :tounge2:
Maar, als consument zit je vervolgens met gedoe (zekere als al die R&D BS bleek, ik spreek nu over mijn case). En da's voor mij als klant mooi K, want in mijn perceptie praten we over een netto besparing van enkele centen, tov een investering (van mij) die 1000-en procenten hoger ligt, maar wel inferieur is......
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on March 4, 2015, 12:26:52
Quote from: scrutinizer on March  4, 2015, 12:13:28
Volgens mij zijn wij daar als eindgebruiker mede schuldig aan.
Een goed product zit niet (altijd) in een mooi 'kassie' 
Mee eens, de hele maatschappij is gericht op uiterlijk. Een mooi uiterlijk zorgt er eerder voor dat je een baan krijgt, promotie maakt etc. etc.
Als je kijkt naar de "audiofiele" producten dan zit daar toch vaak een balachelijk hoog blingbling gehalte aan. Maar ja mensen zijn daar gevoelig voor en uiteindelijk gaat het de fabrikanten maar om 1 ding: omzet en winst.

Quote from: Zodiac on March  4, 2015, 12:16:54
Maar, als consument zit je vervolgens met gedoe (zekere als al die R&D BS bleek, ik spreek nu over mijn case). En da's voor mij als klant mooi K, want in mijn perceptie praten we over een netto besparing van enkele centen, tov een investering (van mij) die 1000-en procenten hoger ligt, maar wel inferieur is......
Tot op zekere hoogte. Wat je leert van jouw ervaring is dat in de audio wereld het dus per definitie niet zo is dat je zomaar willekeurig ieder apparaat van fabrikant A met een van fabrikant B kunt aansluiten ook al passen de connectoren. Dit lijkt uitzondering maar ik weet me nog goed te herrinneren dat in 2005 toen bv HDMI net op de markt was dat er tabellen waren welke merk spelers op welk merk tvs werkten en welke niet. Dat klinkt belachelijk maar de kans was destijds 1:5 dat twee gloednieuwe apparaten met HDMI gewoon niet 100% werkten, zelfde specificatie, zelfde connector, twee andere engineers die het toch anders hebben geimplementeerd.

Dit valt aan een consument eigenlijk niet meer uit te leggen. Als het goed is dan zou alle apparatuur van fabrikant A onderling wel goed moeten werken en ik verdenk er sommige fabrikanten wel eens van express dit soort fouten te maken om er voor te zorgen dat de klant zijn andere apparatuur ook koopt.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 12:29:12
Quote from: Zodiac on March  4, 2015, 12:16:54
Ik snap wat je zegt, snap het proces. En tja, die managers ook altijd he. Weg ermee! :tounge2:
Maar, als consument zit je vervolgens met gedoe (zekere als al die R&D BS bleek, ik spreek nu over mijn case). En da's voor mij als klant mooi K, want in mijn perceptie praten we over een netto besparing van enkele centen, tov een investering (van mij) die 1000-en procenten hoger ligt, maar wel inferieur is......

Volgens mij spreken we in jou geval over uitwisselbaarheid en ontwerpnorm.


Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Raphie on March 4, 2015, 12:30:09
Om het over minder aardse zaken als Suzy Wong tegeltjes of Gehakt sla-olie in je loopwerk maar niet te hebben. Mensen worden nou eenmaal graag in de maling genomen en tellen daar zonder problemen honderden euro's voor neer, net als bij netwerk kabels ;) Hé Scrut? Weer in de gratie? :D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on March 4, 2015, 12:31:34
Quote from: Raphie on March  4, 2015, 12:30:09
Om het over minder aardse zaken als Suzy Wong tegeltjes of Gehakt sla-olie in je loopwerk maar niet te hebben. Mensen worden nou eenmaal graag in de maling genomen en tellen daar zonder problemen honderden euro's voor neer, net als bij netwerk kabels ;) Hé Scrut? Weer in de gratie? :D
Yep!!Jij de dans ontsprongen? ;D
Jij hebt zeker credits opgebouwd :sneaky2:
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Raphie on March 4, 2015, 12:49:49
Quote from: scrutinizer on March  4, 2015, 12:31:34
Yep!!Jij de dans ontsprongen? ;D
Jij hebt zeker credits opgebouwd :sneaky2:
ik probeer 2015 ban vrij te blijven, moet zeggen is wel een stuk makkelijker sinds stereoforum er is. :D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 4, 2015, 13:41:33
Quote from: scrutinizer on March  4, 2015, 12:29:12
Volgens mij spreken we in jou geval over uitwisselbaarheid en ontwerpnorm.
Dat is hier de kwestie inderdaad!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: HuubF on March 5, 2015, 23:23:26
Quote from: Raphie on March  4, 2015, 12:30:09
Om het over minder aardse zaken als Suzy Wong tegeltjes of Gehakt sla-olie in je loopwerk maar niet te hebben. Mensen worden nou eenmaal graag in de maling genomen en tellen daar zonder problemen honderden euro's voor neer...

Hoho... de gehakt-hype houdt al een jaar of 6 aan en heeft legendarisch klinkende sets opgeleverd. Vrijwel niemand die er ooit mee begon is teleurgesteld afgehaakt. Het is alleen een beetje ongrijpbaar inderdaad. En af en toe genereert het wanhoop. Maar het is zeker geen onzin want anders zou e.e.a. allang door de mand zijn gevallen. Net zoals al die merken die iedereen ineens heeeel goed vindt en 3 jaar later in de ramsj liggen. Dat het om een massale zinsbegoocheling zou kunnen gaan doet niet ter zake.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Raphie on March 6, 2015, 07:46:36
Quote from: HuubF on March  5, 2015, 23:23:26
Hoho... de gehakt-hype houdt al een jaar of 6 aan en heeft legendarisch klinkende sets opgeleverd. Vrijwel niemand die er ooit mee begon is teleurgesteld afgehaakt. Het is alleen een beetje ongrijpbaar inderdaad. En af en toe genereert het wanhoop. Maar het is zeker geen onzin want anders zou e.e.a. allang door de mand zijn gevallen. Net zoals al die merken die iedereen ineens heeeel goed vindt en 3 jaar later in de ramsj liggen. Dat het om een massale zinsbegoocheling zou kunnen gaan doet niet ter zake.
maar what's next? Iemand die je kap eraf haalt en over je versterker heen zeikt? En dan aan de lucht laten drogen zeker. Ik moet me er niet te druk over maken, maar er lopen idd een hoop goedgelovige gekken rond.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Raphie on March 6, 2015, 07:51:33
Deze hebben ze speciaal voor frank2 gemaakt http://www.takefiveaudio.com/mall/shopcontent.asp?type=burnin
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: chansig on March 6, 2015, 08:23:49
Quote from: Raphie on March  6, 2015, 07:46:36
maar what's next? Iemand die je kap eraf haalt en over je versterker heen zeikt? En dan aan de lucht laten drogen zeker. Ik moet me er niet te druk over maken, maar er lopen idd een hoop goedgelovige gekken rond.


:D

Ach ik doe er niemand kwaad mee, dring niemand mijn ervaring op...dus inderdaad niets om je over op te winden.

Maar je hebt volgens mij wel een gat in de markt gevonden met bovenstaand idee.

Gr Hans
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: erik s. on March 6, 2015, 08:36:02
Quote from: Raphie on March  6, 2015, 07:51:33
Deze hebben ze speciaal voor frank2 gemaakt http://www.takefiveaudio.com/mall/shopcontent.asp?type=burnin
niet bijzonders, daar kun je bij Peter(Hifisupply), ook je kabels mee laten inspelen. ik heb zelf een andere.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: chansig on March 6, 2015, 08:38:36
Moet dat inspeel apparaat ook inspelen ? Of brand hij vanaf het begin de kabels op een goed niveau in ? Zou leuk te zijn om eens te testen. :D

Gr Hans
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 6, 2015, 08:44:01

Quote from: Raphie on March  6, 2015, 07:46:36
maar what's next? Iemand die je kap eraf haalt en over je versterker heen zeikt? En dan aan de lucht laten drogen zeker. Ik moet me er niet te druk over maken, maar er lopen idd een hoop goedgelovige gekken rond.
NOOIT aan de lucht laten drogen.....
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 6, 2015, 08:44:50
Deppen of wapperen!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 6, 2015, 08:51:26
O ja, en stroom laten zitten tijdens het zeikproces!
Basiskennis hè.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Raphie on March 6, 2015, 09:16:24
Quote from: Zodiac on March  6, 2015, 08:44:50
Deppen of wapperen!
minimaal 400 uur....
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on March 6, 2015, 09:45:27
Kunnen we weer on topic gaan want zo verzand weer een uitstekend topic in off topic geneuzel, zonde.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 6, 2015, 09:54:43
Volgens mij is het inmiddels crystal clear wat TS aantoont. De reacties zijn wat tam. Zijn we misschien uitgepraat of.....?
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Raphie on March 6, 2015, 09:57:49
Ja niemand betwist de fix denk ik.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Zodiac on March 6, 2015, 11:28:09
Noch de openings post. Grouphug!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Mao on March 6, 2015, 12:58:44
De Hifi en beeld industrie is gebaat bij het gedoseerd uitbrengen van nieuwe al dan niet nutteloze tools en features. Zo blijft de consument kopen omdat men altijd het nieuwste van het nieuwste denkt nodig te hebben. Ik heb mijn huidige flatscreen aangesloten op mijn stereo set middels de RCA uitgang, soms is het wel eens leuk om films of muziek docu's af te spelen over mijn stereo set.
Vorige maand gekeken naar een andere flatscreen, wie schetst mijn verbazing dat de verkoper mij vertelde dat er al sinds een paar jaar geen RCA uitgang meer op TV zitten. Kan een verkoop truuk zijn dat zou ik niet weten omdat hij zo een toestel niet in zijn winkel had. Alternatief is via de HDMI over een DAC oid naar je stereo (voor)versterker te gaan wist hij mij te vertellen.

Nog zo een mooi voorbeeld bi wiring ? OK, je kan erover discussiëren of het beter klinkt of niet, mij ontgaat een beetje de werkelijke verbetering immers aan je versterkerkant zit de boel toch aan elkaar geknoopt en als je de schema's bekijkt van het wisselfilter.....(uitzonderingen daar gelaten) Voordeel voor de verkoper is dat ie je weer kan verleiden om een veel te duur stuk koperdraad in je mik te splitsen je heb toch 2x zoveel ervan nodig. Nog te zwijgen over het feit dat sommige fabrikanten zich boven de massa willen verheffen door Bi wiring aan te bieden en de consument maar denken dat het dan wel een top luidspreker moet zijn.

Destijds was de Introductie van de CD speler de redding van de audio Industrie men kocht niet alleen een CD speler maar er werd je metee nee ncompleet nieuwe set aangepraat omdat de oude set het superieure geluid van de CD speler niet kon verwerken. Mmmm leuk dat nu Vinyl weer sterk in opkomst is!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Deleted Member 2 on March 6, 2015, 15:23:09
Informatief uitstekend start topic dat bij mij vragen oproept over de praktijk. Hoe verbind ik nou twee apparaten met de volgende topologie:

1. een geïntegreerde versterker, niet geaard, pin 3 hot - pin 2 cold - pin 1 signal ground
2. phono versterker, geaard, pin 2 hot, pin 3 cold, pin 1 signal ground

Een mix dus van geaard niet geaard en amerikaanse en europese topologie?

Volg je dan de topologie per apparaat door het wisselen van pin 1 en 3 op apparaat 1? Aan welke pin wordt de afscherming van de xlr kabel gelegd? Zonder verbinding naar het huis van de XLR-connector?

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on March 6, 2015, 15:57:20
Pin 2 of 3 hot is eigenlijk niet interessant of je moet geloven in 'absolute fase'. Dat kun je wat mij betreft rustig laten zitten.

Pin 1 aan signal ground is niet ok, dat zou gemodificeerd kunnen worden. Daarvoor zou je de apparaten moeten inspecteren. Ik kan zo niet zeggen hoe 'ernstig' het vergrijp is (of juist helemaal niet...).

Maar... aangezien je aangeeft maar twee apparaten te hebben waarvan er maar één geaard is kan er geen lus ontstaan en zijn de effecten beperkt. Totdat je elders in de keten alsnog een geaard apparaat toevoegt (bv een TV) en er alsnog een lus ontstaat of wellicht via de antennekabel.

Zeker niet pin 1 en 3 wisselen (!) waar je die optie vandaan haalt is mij onduidelijk. De starttopic is al enkele jaren oud maar dat is bij mijn weten nooit ter sprake gebracht.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Deleted Member 2 on March 6, 2015, 16:22:10
Quote from: jossie on March  6, 2015, 15:57:20
Pin 2 of 3 hot is eigenlijk niet interessant of je moet geloven in 'absolute fase'. Dat kun je wat mij betreft rustig laten zitten.

Pin 1 aan signal ground is niet ok, dat zou gemodificeerd kunnen worden. Daarvoor zou je de apparaten moeten inspecteren. Ik kan zo niet zeggen hoe 'ernstig' het vergrijp is (of juist helemaal niet...).

Maar... aangezien je aangeeft maar twee apparaten te hebben waarvan er maar één geaard is kan er geen lus ontstaan en zijn de effecten beperkt. Totdat je elders in de keten alsnog een geaard apparaat toevoegt (bv een TV) en er alsnog een lus ontstaat of wellicht via de antennekabel.

Zeker niet pin 1 en 3 wisselen (!) waar je die optie vandaan haalt is mij onduidelijk. De starttopic is al enkele jaren oud maar dat is bij mijn weten nooit ter sprake gebracht.
Dank voor je reactie :thumbs-up:

Sorry, ik bedoelde pin 2 en 3 die je zou kunnen wisselen. Dus zeker niet pin 1 en 3.
In de set zijn nog een aantal bronapparaten die wel geaard zijn, maar via cinch aangesloten zijn.

Nog een vraag over de aansluiting van de afscherming van de xlr kabel: op welke pin sluit je die aan? Pin 1?
Maak je een verbinding tussen pin1 en het huis van de xlr connector?
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on March 6, 2015, 16:42:13
De vraag is niet of ze via cinch of XLR zijn aangesloten, de vraag is of ze geaard zijn. Zoals je het nu schetst heb je wel degelijk aardlussen maar de (negatieve) invloed daarvan is zo een twee drie niet in te schatten.

De massa van je cinchplug zit aan de '0' van de voeding en die zit linksom of rechtsom uiteindelijk (bijna altijd) aan pin 1 van een XLR en aan de aardpen.

Wat voor jou nuttig is betreffende het solderen van de afscherming aan pin1 of de shell hangt af van de situatie in je apparaat. Dat kan ik zo niet zeggen, daarvoor zal het apparaat bekeken moeten worden,

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Deleted Member 2 on March 6, 2015, 18:02:43
Wederom dank :thumbs-up:
Title: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on January 21, 2020, 22:18:38
Er is weer een leuke praktijksituatie waar alle elementen uit deze topic samenkomen. Lees hier hoe en waarom een en ander is uitgevoerd...

Teejoo gaf  in een topic aan wat goede no-nonsens kabels te zoeken voor zijn nieuwe setup met een Trinnov processor. Bij mij worden dan de oortjes gespitst... Iemand die gewoon goede kabels wil? Bestaan die nog?

Afijn, na heel wat heen en weer mailen, overleggen met BBG, Trinnov, Teejoo, Linn, onderling tot de volgende oplossing gekomen met een set kabels op maat. Teejoo heeft voor het gemak een plaatje gemaakt van de setup, voor het verhaal heb ik daar dan nog even de aarding bij ingetekend. Waarom? Aardlussen,  en een mix van gebalanceerd en ongebalanceerd maken de situatie wat onoverzichtelijk.

Mocht een en ander je interesseren, lees dan eerst even deze topic vanaf het begin, vooral de eerste posts, anders is het misschien wat lastig te volgen.

De Classé eindtrappen en  de Trinnov wijken af van de AES48 norm, pin 1 op de XLR's zit niet aan chassis maar aan signal ground van het audio circuit. De shell van een ingestoken connector komt wel direct aan het chassis te hangen (en vervolgens aan de randaarde).

Dat is hier dan eigenlijk prettig omdat vrij eenvoudig een kabel gemaakt kan worden tussen de Trinnov en de ongebalanceerde Velo's en Arcam. Daar volstaat een kabel:  XLR >> Cinch, pin 1 massa, pin 2 signaal. Het nivo in de Trinnov zou wat te hoog kunnen zijn maar daar is dan eventueel wat aan te doen bij het inregelen. De Velo's en de Arcam zijn ongeaard en zweven dus met hun chassis, daarom geen aardlus te bekennen. Hier hebben we dus voordeel bij signal ground op pin1 omdat die nu beschikbaar is voor de ongebalanceerde verbinding. Was de uitgang AES48 compatible, hing pin1 aan chassis en zouden we of een trafo of een elektronisch debalanceer circuit moeten gebruiken.

Tussen de Trinnov en de Classé's moeten we even opletten. Beiden hebben signal ground aan pin 1 zitten en shell aan chassis. Voorlopig zitten bij Teejoo de trinnov en de Classé's op twee verschillende groepen ofschoon de apparatuur vlak bij elkaar staat. De volgende lus ontstaat: Van Trinnov naar Classé via een XLR kabel, dan via randaarde naar de meterkast en van de meterkast retour naar de Trinnov weer via randaarde. De lus kan zomaar 25-50 meter totaal zijn met een licht verschillende aardpotentiaal tot gevolg. Als we nu een standaard XLR kabel gebruiken (pin1 met elkaar verbonden) zal de eventuele stoorstroom gaan lopen over de analoge sporen op de PCB's in de apparaten. Onwenselijk uiteraard en een direct gevolg van de door Classé en Trinnov gehanteerde 'pinning'. Was deze uitgevoerd volgens AES48 norm, zouden de pin1 verbindingen direct aan chassis hangen en er geen stoorstroom over de printen gaan lopen maar in het chassis: geen probleem.

We lossen het op door voor deze verbindingen de XLR kabel afscherming niet aan pin1 maar aan de shell te solderen. De Neutriks hebben daarvoor speciale lipjes. Nu hebben we alsnog een AES48 'lookalike' oplossing...

De Projector zou ook een aardlus kunnen maken ware het niet dat Teejoo een optische HDMI kabel heeft toegepast die de lus onderbreekt, Top!

De ATV en beide panasonics zitten met HDMI kabels aangesloten en zijn allen ongeaard: ze zweven, geen proleem.

De Linn heb ik even nagevraagd en heeft een uitgangstransformator op de gebruikte co-axiale audio uitgang die zorgt voor een galvanische scheiding tussen de geaarde Linn en de Trinnov: ook hier geen aardlus!

De Netgear switch is aangesloten met UTP kabels, ook hier worden dus geen onbedoelde aardverbindingen gemaakt! (elke poort op de switch heeft een piepklein uitgangstransformatortje).

Als het goed is (en gaat, de Trinnov staat er nog niet  ;) ) is de set van Teejoo 100% aarde-audio massa-technisch ok!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: morca on January 21, 2020, 22:49:19
Goed bezig weer Jossie. :thumbs-up:
Ik heb het topic ook nog eens goed  doorgelezen.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on January 21, 2020, 23:08:21
Eigenlijk best wel merkwaardig dat je het tot op zulk detail moet uitzoeken, maar mooi dat je het hebt gedaan!  :thumbs-up:
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: skyfox on January 22, 2020, 08:41:25
Leuk project weer, zo, en heel begrijpelijk verteld. Lekker bezig, Jos, gaaf!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: PascalP on January 22, 2020, 09:10:16
Leuk (en interessant) om te lezen, heb dan wel geen gebalanceerde verbindingen tussen de AVR en amp, dus hier kan ik weinig aan veranderen.
Maar is dus wel aan te raden om UTP kabels te gebruiken begrijp ik, heb nu namelijk SFTP patch kabels met shielding en stalen RJ45 connectoren en ook mijn CAT6 dozen en patch paneel hebben de aarde/mantel aangesloten etc.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on January 22, 2020, 10:20:07
Geen paniek Pascalp, als je er bewust van bent dat je extra massa verbindingen creëert ben je al een eind de goede kant op.

Maar ik ben inderdaad voorstander van UTP. Zoveel mogelijk apparaten galvanisch scheiden en dan niet alsnog via een 'verbetering' verbinden...
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: raindog on January 22, 2020, 10:55:59
Interessant leesvoer, heel helder uitgelegd !
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: PascalP on January 22, 2020, 11:02:31
Quote from: jossie on January 22, 2020, 10:20:07
Geen paniek Pascalip, als je er bewust van bent dat je extra massa verbindingen creëert ben je al een eind de goede kant op.

Maar ik ben inderdaad voorstander van UTP. Zoveel mogelijk apparaten galvanisch scheiden en dan niet alsnog via een 'verbetering' verbinden...

Oh nee hoor, is geen paniek, enkel iets om rekening mee te houden als ik volgende keer netwerk kabels koop :)

Moet toch nog een opbouwdoos achter het rack aansluiten ipv de lange patch kabel die nu loopt, als ik in deze opbouwdoos (Cat6a Busch-Jäger) de shielding dan los laat hangen en enkel de 4 kabelparen aansluit is het ook prima toch en kan ik mijn bestaand SFTP patch kabels gebruiken lijkt me? (en dan als ik volgende keer weer wat kabels nodig heb UTP patch kabels kopen ;) )

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on January 22, 2020, 13:16:50
Quote from: PascalP on January 22, 2020, 11:02:31
Oh nee hoor, is geen paniek

Geintje he...  ;)

Quote from: PascalP on January 22, 2020, 11:02:31
Moet toch nog een opbouwdoos achter het rack aansluiten ipv de lange patch kabel die nu loopt, als ik in deze opbouwdoos (Cat6a Busch-Jäger) de shielding dan los laat hangen en enkel de 4 kabelparen aansluit is het ook prima toch en kan ik mijn bestaand SFTP patch kabels gebruiken lijkt me? (en dan als ik volgende keer weer wat kabels nodig heb UTP patch kabels kopen ;) )

Yep...

Voor ieder die er wat in ziet, maak gewoon een tekeningetje van je installatie en kijk of je wat over het hoofd ziet dat beter anders opgelost kan worden (let vooral ook op met kabelantenne).
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: PascalP on January 22, 2020, 13:23:26
jij gaat binnenkort PM van mij krijgen  ^^
Of zal ik een schema gewoon hier posten zodat anderen er ook wellicht weer van kunnen leren?
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on January 22, 2020, 13:41:45
Gewoon hier...
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: PascalP on January 22, 2020, 13:55:26
Nou even een vluggertje dan;

Paar kanttekeningen;
- CAI zit direct op de doos waar die binnenkomt met de groene kabel (passieve splitter ertussen 1 kant naar woonkamer, 1 kant naar HT en 1 kabel naar Ziggo modem)
- Netwerk zit dus alles met SFTP kabels en ook zo aangesloten op patchpaneel e.d.
- De meest rechtse (PS4 + diverse), dit is een aparte kast met meerdere consoles die allemaal op 1 HDMI switch en 1 stekkerdoos zitten en die gaat dan met 1 HDMI kabel naar de Arcam.
- Alles zit op een groep, dus ook de patchkast met de switch, router en NAS

Wil wel nog een aparte groep aanleggen omdat nu ook wasmachine, droger etc. op dezelfde groep zit.
Op deze nieuw aan te leggen groep komt dan alles wat je in het schema ziet, behalve de patchkast en PS4 kast, deze blijven op de oude/bestaande groep zitten.

Hoop dat het zo duidelijk is :)

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on January 22, 2020, 14:16:47
Is de Cai geaard in de meterkast bij het abonnee overnamepunt? Dat hoort zo te zijn.?

De Arcam is denk ik ongeaard, even opletten of in de euro chassisdelen de aardpin aanwezig is (de middelste) én, als die er is of deze wel aan chassis hangt (meten met multimeter).

MK Sound V12 is denk ik ongeaard...

...

Even huiswerk maken  ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: PascalP on January 22, 2020, 14:34:20
goed opgelet ;)

Ja klopt allemaal zoals je zegt, even de Arcam en MK's gecheckt en ze hebben ook alleen maar een L en N pin.
CAI punt is inderdaad netjes geaard ook hoe het hoort.

EDIT; uiteraard is de patchkast ook geaard en alle apparatuur die daarin staat ook (switch, NAS)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on September 15, 2020, 10:36:55
Nog maar 's een apparaat bekijken... Walter vroeg me zijn Lindemann 850 na te kijken vanwege een niet geheel probleemloos verlopen aansluitsessie met ws een niet geaard apparaat dat dat wel moest zijn.

De tekening laat het ingangscircuit zien van deze (fraaie) versterker. Je kunt kiezen tussen RCA of XLR aansluiten met een schakelaartje. Pin 1 van de XLR zit echter direct aan audiomassa en met een kleine capaciteit aan de kast. Laatste is hard geaard via de netentree.

Als we hierop een apparaat met een Y netfilter aansluiten dat zelf (foutief) niet geaard is aan het net komt er een fikse stoorspanning op de audiomassa binnen. Die loopt dan via de kleine smd capaciteit terug naar het aardpunt. In dit geval zijn de betreffende C's daardoor compleet weggebrand...

Links in de kantlijn staat hoe het hoort: Pin1 direct aan de kast en de audiomassa naar inzicht met weerstand/capaciteit aan de kast. In dit geval had dat voor de capaciteit niks uitgemaakt, die was toch uitgebrand maar dat komt omdat er geaarde apparaten via Cinch met elkaar verbonden zijn. Wat mij betreft creëren van problemen.

Als je deze versterker met XLR wilt gebruiken kun je het beste de afscherming van de kabel solderen aan de lip in de XLR kabel connector die contact maakt met de huls. Pin1 in de draad connector blijft dan dus ongebruikt. Eventuele (aard) storing gaat dan niet het audio circuit in maar direct naar de randaarde.

In de ingang zit ook een ingangsrelais dat de ingangen kortsluit als de unit uit staat en/of bij calamiteiten. Vervolgens zit er een bijzonder opampje met differentiaal in én uitgang omdat de Lindemann vervolgens een gebalanceerd ontwerp heeft. De ingangsopamp genereert dus direct de plus en min versie van het ingangssignaal. Dat gaat daarna dus vier identieke eindtrappen in, twee voor links en twee voor rechts. Grappig!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Jaap47 on January 12, 2021, 07:49:43
Als muziek en filmliefhebber maar technische leek heb ik een vraag:
Ik heb een REL Storm, eerste versie. Die heeft een XLR aansluiting.
Aan de andere kant van de kabel zitten drie draadjes:  rood geel en zwart.
De rode en gele worden aangesloten op de + van de linker en rechter luidsprekeruitgang op de versterker/receiver.
De zwarte op de linkse of rechtse - uitgang van de versterker/receiver.

Nu heb ik een Marantz receiver aangeschaft en deze heeft een Sub aansluiting (cinch)

Wat moet ik nu doen? De REL aansluiten op de luidsprekeruitgang van de Marantz zoals ik dat deed op mijn vorige (stereo) versterker, of moet ik de REL op de Sub-uitgang van de receiver aansluiten?
(Wat wordt ik beter van de ene of andere variant?)

In dat geval moet ik een andere kabel aanschaffen met XLR naar cinch, of kan ik een cinchstekker aan mijn bestande kabel solderen en zo ja, hoe moet dat precies?
Of zijn er nog andere opties?
Ik hoop dat iemand van jullie me hier kan helpen, alvast bedankt!
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: CinéHome on January 12, 2021, 09:58:04
Je REL heeft een kabel met speakon aansluiting, geen XLR.
Speakon is gewoon high level - luidsprekerkabel aansluiting. Ter vervanging van de rood/zwarte druk terminals of de vergulde banaanstekker terminals.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Dirk on January 12, 2021, 10:54:17
de eerste generatie REL had ipv de Speakon (die ze tegenwoordig voor high-level aansluiting gebruiken) nog een 3-pin XLR, kwestie van het nog wat verwarrender te maken...zeker omdat ze toen ook de low-level op eenzelfde type XLR aansluiting uitvoerden  ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: CinéHome on January 12, 2021, 12:11:38
Ow. Ok. Dus een low level èn high level input beide via XLR?
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Dirk on January 12, 2021, 12:49:03
Quote from: MichelDW on January 12, 2021, 12:11:38
Ow. Ok. Dus een low level èn high level input beide via XLR?
yep...gelukkig doen ze 't bij REL tegenwoordig iets anders
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Jaap47 on January 12, 2021, 13:08:32
Ik weet hiermee dus nog niet wat voor mij de beste optie is ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: morca on January 12, 2021, 13:34:01
Er zit ook gewoon RCA op? Lijkt me wel.
Bij film en muziek zou ik hem aan de LFE out hangen
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Dirk on January 12, 2021, 15:18:01
Quote from: Jaap47 on January 12, 2021, 07:49:43
Wat moet ik nu doen?
...
Of zijn er nog andere opties?
Ik hoop dat iemand van jullie me hier kan helpen, alvast bedankt!
je zou de vraag even kunnen stellen in een eigen topic om dit draadje niet verder te vervuilen...'t heeft per slot van rekening niets met het onderwerp in kwestie te maken.
kans dat je ook meer/sneller/betere respons krijgt in zo'n een eigen topic wat in het juiste gedeelte staat (HT/stereo > speakers & subs) lijkt me niet ondenkbaar  ;)
btw; heb je er de manual al eens op nagelezen om te zien wat REL zelf adviseert?
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Jaap47 on January 12, 2021, 17:55:07
Bedankt voor deze informatie, ik ga dit proberen. In de gebruiksaanwijzing vind ik hierover niets.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on May 26, 2021, 12:41:32
Ik zie weer regelmatig vragen over xlr-tulp verloopjes, 'moet toch kunnen', of ik krijg PM vragen hoe dat evt toch kan...  :dozingoff:

Als ik even snel iets aansluit om wat te testen of iets simpels te meten doe ik het zelf ook wel 's, lekker makkelijk maar met High End audio hebben die die oplossingen natuurlijk niks te maken, dat weten jullie allemaal want jullie lezen mijn topics daarover zeer grondig  :D

Ik was wat aan het meten met een minidsp om te kijken hoe twee gefilterde signalen (laag en hoog) bij elkaar opgeteld er uit zien in frequentie en tijddomein. Altijd leuk  ;)

En dan heb je natuurlijk snel wat ongebalanceerd (tulp) én geaard op elkaar aangesloten. Omdat ik toch aan het meten was kon ik mooi even wat plaatjes maken ter lering ende vermaak.

Dus... dit was de meetopstelling...:

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on May 26, 2021, 13:18:14
Op de computer draait REW om de metingen te doen. Daarop zit een Behringer Control 2 aangesloten via USB als 'geluidskaart', twee tulp analoog in, twee tulp analoog uit, uiteraard is de Behringer geaard via zijn ingebouwde SMPS voeding. De behringer heeft ook gebalanceerde in en uitgangen maar die gebruiken we niet want de minidsp kan daar niks mee. De PC is uiteraard ook geaard.

De uitgang uit de Control 2 gaat de Minidsp in die, om de crossovers te kunnen instellen (programmeren) ook met de pc verbonden is met een mini usb kabeltje.  De uitgangen 'Laag' en 'Hoog' van de minidsp gaan ongebalanceerd een Soundcraft EPM6 mixer in (geaard) op twee verschillende mono kanalen. Zo kan ik de kanalen weer makkelijk bij elkaar optellen want die gaan center via de Pan regelaar naar de Master uitgangen van de mixer. Een 'Record Out' lijn van de mixer gaat terug naar de Behringer Control 2 en komt zo weer terug in het REW programma als input.

Dit is een handige opzet om elektronische apparatuur te kunnen controleren op juiste werking. BV een 'oud' analoog crossover even beide kanalen meten en over elkaar leggen om te zien of de kanalen links en rechts identiek zijn etc...

In dit geval laat ik REW dus een elektronische meting doen: Control 2 geluidskaart >> Minidsp >> EPM6 >> Control 2 geluidskaart retour de computer in.

Zoals je wellicht al gezien hebt, ik heb al wat narigheid ingetekend in het plaatje: er is een extra massapad tussen PC, Control 2 en EPM 6 via de aardverbindingen (de groen/gele draad in de netsnoeren). Oplettende lezers weten dat ik dan rood aanloop en roep: geen ongebalanceerde verbindingen (tulp) tussen geaarde apparaten.

In dit geval kan ik nu mooi laten zien wat er dan gebeurd  ;)

Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on May 26, 2021, 13:25:24
Ok... plaatje 1: gezien deze spullen zo ongeveer de best mogelijke situatie. De ruisvloer loopt lineair op met frequentie. er zit nog een rare spike bij 1,25K, geen idee.

Om hier op uit te komen heb ik:

* De USB voeding van de minidsp uit de PC gehaald en een eigen adapter gegeven. Zo is dat extra massapad verbroken;
* Audio trafo's ingevoegd op posities 2 en 3.

Let niet op de rare rimpel in het audio signaal en ook niet op de vervormingscurves, die doen er even niet toe. Merk wel de resterende 50 Hz brom op (de bruine lijn) die opgepikt wordt door de trafo's denk ik, niet allemaal de duurste die er zijn  ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on May 26, 2021, 13:32:12
Dan, de trafo weg op positie '2'

Dan, de trafo weg op positie '3'

Dan, het laatste extra massapad invoegen door de Minidsp weer uit de PC te voeden (niet nodig bij gewoon gebruik en dus ook niet doen bij normaal dagelijks gebruik!)

Maar sluit gerust geaarde apparatuur met tulp op elkaar aan en koop nog wat dure kabels  ;) Er komt vast een iets ander ruisspectrum te voorschijn dat wat extra dimensie geeft.

Dit is wel een extreme situatie maar de tegenwoordige audio apparatuur is vaker wél dan niet digitaal, met SMPS voedingen... oppassen voor groundloops (!)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on December 9, 2021, 10:47:25
Check!

Er heeft zich weer 's iemand gemeld bij mij (via via natuurlijk, bedankt!) die  de nodige XLR kabels kon gebruiken. Aangezien dit lastige kwartjes zijn ga ik er maar van uit dat eentje extra geen kwaad kan voor meer begrip.

Dan gaan we natuurlijk eerst een schema maken om te kijken of er mogelijke problemen zitten (juist ja, problemen, geen uitdagingen).

Geen doordeweeks setje mogen we wel zeggen. Na wat heen en weer gemail, een multimeter aanschaf, en hier en daar wat power liften hebben we een goed zicht op installatie.
Het valt hier gelukkig mee omdat de Iota, Statement A5 & A2 en de F18's allemaal ongeaard zijn. Dat is maar goed ook want de plastic  XLR chassisdelen op de F18's maken nergens contact mee (als je dat begrijpt ben je een aardig eindje in het AES48 gedachtengoed).

Maar goed, in het analoge audio gedeelte (alles komend van de Trinnov) dus geen enkele aardlus. Daarom besloten standaard XLR kabels te maken met pin 1 bedraad aangezien er toch geen stoorstromen kunnen gaan lopen (maar de installatie is dus niet AES48 proof, al deze audio apparaten hebben pin 1 direct aan de audiomassa hangen).

Er zitten echter wel degelijk twee  (potentieel 3) aardlussen in de set aan de digitale kant. Nu nog geen hoorbaar probleem maar zodra je een analoog, geaard audioapparaat aansluit op de Trinnov waarschijnlijk wel. Brom en ruis zullen zich wellustig nestelen in het allerdiepste zwart in de achtergrond en daar heerlijk onrust stoken en aanzetten tot whatever gaat helpen!

Dus mijn advies hier, neem een optische HDMI kabel naar de JVC, neem ordinaire niet afgeschermde cat5E kabels waar nodig (galvanische scheiding gewaarborgd) en overweeg evt ook een optisch kabel tussen de Oppo en de Trinnov.

Easy ;-)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Teejoo on December 9, 2021, 10:50:35
Probleem is wel dat er bijna geen echte optische HDMI kabels bestaan. Dat is ook bij mij het geval.

Maar..3 F18's ..  :D O0
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on December 9, 2021, 11:10:39
Quote from: Teejoo on December  9, 2021, 10:50:35
Probleem is wel dat er bijna geen echte optische HDMI kabels bestaan. Dat is ook bij mij het geval.

Maar..3 F18's ..  :D O0

Kan hoogstens de beeldkwaliteit beïnvloeden, daar ga ik niet over  :D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on December 9, 2021, 11:48:03
Wat een gedonder allemaal met die aardlussen Jossie.
Ik zit nu voor een andere hobbie een serieuze machine te bouwen met zes motoren, twee aanstuurkasten en een twintig tal zware metalen chassisonderdelen waar flinke stromen lopen en ook daar kun je serieus last hebben van capacitaire inkoppelingen, elektromagnetische storingen en aardlussen.
Oplossing alle metalen delen van de machine en dan ook allen incl beide aanstuurkasten met 10mm2 koperen kabel naar een groot steraardpunt brengen, alle stuurkabels en motorkabels die de stuurkasten verlaten zijn volledige afgeschermd waarbij je vlak voor deze de kast verlaat de mantel keihard aan aarde legt en ook bij binnenkomst bij de motor of andere kast weer hetzelfde.

Al dat gezever bij die consumenten met die audio prut apparaten, en zogenaamde high end dropveters die niet eens goed afgeschermd zijn.
Oplossing is gewoon zoals Marantz het in de jaren 80 en 90 deed compleet koperen chassis en behuizing maken met een externe aardpen.
En dan kan de pro consument alles keihard aan (dezelfde) aarde hangen.  :D
Zo dat moest er even uit.  ;D
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: jossie on December 9, 2021, 11:57:17
Ik slaap er de laatste tijd slecht van, echt waar  :angel:
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on December 9, 2021, 13:27:54
Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 11:48:03
Wat een gedonder allemaal met die aardlussen Jossie.
Ik zit nu voor een andere hobbie een serieuze machine te bouwen met zes motoren, twee aanstuurkasten en een twintig tal zware metalen chassisonderdelen waar flinke stromen lopen en ook daar kun je serieus last hebben van capacitaire inkoppelingen, elektromagnetische storingen en aardlussen.
Oplossing alle metalen delen van de machine en dan ook allen incl beide aanstuurkasten met 10mm2 koperen kabel naar een groot steraardpunt brengen, alle stuurkabels en motorkabels die de stuurkasten verlaten zijn volledige afgeschermd waarbij je vlak voor deze de kast verlaat de mantel keihard aan aarde legt en ook bij binnenkomst bij de motor of andere kast weer hetzelfde.

Al dat gezever bij die consumenten met die audio prut apparaten, en zogenaamde high end dropveters die niet eens goed afgeschermd zijn.
Oplossing is gewoon zoals Marantz het in de jaren 80 en 90 deed compleet koperen chassis en behuizing maken met een externe aardpen.
En dan kan de pro consument alles keihard aan (dezelfde) aarde hangen.  :D
Zo dat moest er even uit.  ;D
Zo....Gaat het nu weer een beetje, wicher? ::)

Btw ...De gebruikte chassis van Marantz zijn " verkoperd"  dus van een zeer dun laagje koper voorzien en het chassis is uit plaatdelen samengebracht welke geschroefd zijn.

Voor de rest, als ik je post goed begrijp, is natuurlijk alle audioapparatuur met bijbehorende benodigheden welke de markt bereiken, gewoon incompetent gepruts... En dan heb ik het nog niet  over de wat arrogante wijze waarop je hier de eindgebruiker wegzet........
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on December 9, 2021, 13:56:28
Jij maakt het weer zwart / wit maar inderdaad de willekeur tussen geaarde en niet-geaarde audio apparatuur is mij en vele anderen een doorn in het oog.
Lees het begin van dit topic maar eens door om te zien wat voor willekeur er is ontstaan in XLR aansluiting en alle bijkomstige ellende die dit kan veroorzaken. Rest my case.
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on December 9, 2021, 14:12:44
Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 13:56:28
Jij maakt het weer zwart / wit maar inderdaad de willekeur tussen geaarde en niet-geaarde audio apparatuur is mij en vele anderen een doorn in het oog.
Lees het begin van dit topic maar eens door om te zien wat voor willekeur er is ontstaan in XLR aansluiting en alle bijkomstige ellende die dit kan veroorzaken. Rest my case.
Ik hoef niets te lezen Kjelt.
Ieder zijn beleving van dit alles......
Maar het is een keuze om je diarree, vooral generaliserend, zo zwart/wit te laten lopen.
Al is het maar om het te laten rusten ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on December 9, 2021, 15:20:08
Quote from: scrutinizer on December  9, 2021, 14:12:44
Al is het maar om het te laten rusten ;)
Tenzij je mod bent geworden lijken me dat mooie woorden om eerst zelf eens te leren toepassen  ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on December 9, 2021, 17:10:27
Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 15:20:08
Tenzij je mod bent geworden lijken me dat mooie woorden om eerst zelf eens te leren toepassen  ;)
;D

Geloof niet dat ik mezelf generaliserend uitlaat over producten of consumenten......

Ik denk dat jij hier doelt op het feit ik jou aanspreek op je vaak nogal generaliserende uitspraken waar je schijnbaar slecht mee overweg kunt.

En ontopic ......Ja, er zijn mindere ontwerpen op de markt en zo ook wat overenthousiaste consumenten, maar om nu 'weer' alles over 1 kam te scheren.... ::)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Kjelt on December 9, 2021, 19:11:31
Quote from: scrutinizer on December  9, 2021, 17:10:27
Ik denk dat jij hier doelt op het feit ik jou aanspreek op je vaak nogal generaliserende uitspraken waar je schijnbaar slecht mee overweg kunt.
Meer omdat ik met Jossie post en jij je er mee gaat bemoeien en het opeens persoonlijk maakt.
In real life had ik gezegd, jongen donder op waar bemoei je je mee?
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: scrutinizer on December 9, 2021, 19:44:23
Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 11:48:03
[......]

Al dat gezever bij die consumenten met die audio prut apparaten, en zogenaamde high end dropveters die niet eens goed afgeschermd zijn.
Oplossing is gewoon zoals Marantz het in de jaren 80 en 90 deed compleet koperen chassis en behuizing maken met een externe aardpen.
En dan kan de pro consument alles keihard aan (dezelfde) aarde hangen.  :D
Zo dat moest er even uit.  ;D

Ik reageer hier op je generaliserende tekst. Verder bemoei ik me, buiten het aspekt ik je wijs Marantz verkoperde chassis gebruikt, nergens inhoudelijk op je post met topicstarter.

Quote from: Kjelt on December  9, 2021, 19:11:31
In real life had ik gezegd, jongen donder op waar bemoei je je mee?
Nogmaals zie ik hier geen bemoeienis mijnerzijds anders dan dat ik je generaliserend vind in wat je hier vertelt. En in real life had ik dit, ondanks je opmerking, zeker niet anders aangepakt. ;)
Title: Re: Gebalanceerd? Zo werkt het (goed).
Post by: Geertidow on March 26, 2022, 23:27:36
Ik ben gewoon te dom voor dit topic. Zo confronterend. Gelukkig heb ik alleen maar cinch aansluitingen op mijn geaarde streamer/dac en eindversterker en bromt er niks. Het zal dus wel goedkomen maar hulde voor jullie kennis over deze zaken.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk