Ben begonnen met de bouw van 2 nieuwe mono eindversterkers, en ben al een eindje op weg :P
Hier het schema en alle transistoren zijn gematched ;)
Normaal gesproken zal ik nooit aan zo'n project beginnen.
Maar omdat alle onderdelen op het board is geprint, dacht ik dat er "geen problemen" zouden ontstaan om deze versterkers te bouwen.
Omdat ik geen elektronische achtergrond heb leek mij dit ook een enorme uitdaging.
De voedingen en de Mundorf buffer elco's gebruik ik van mijn huidige versterker.
Voeding Mono-Block voor de Dx Blame MKIII-Hx:
• 2000Va 2 x 42 volt ringkern transformator.
• 2 x Mundorf 47000uF 80V MLytic High Current = 94.000uF
• 4 x 10.000uF On Board elco's = 40.000uF
• Totaal =134.000uF
Hier meer informatie over deze versterker:
http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/193759-dx-blame-mkiii-hx-builders-thread.html
Vrg,
Rudy
Edit: info pagina
Nog een paar fotos ...
Nog een paar ... :)
Nog een paar fotos ...
De laatste fotos, morgen vertel ik er wat meer over ...
Vrg,
Rudy
zorg er voor dat de koelribben verticaal staan.
als je ze horizontaal plaatst ben ik bang dat ze niet voldoende zullen koelen.
apexjr verkoopt erg mooie computergrade elco`s op diyaudio voor de voeding mocht je deze in de toekomst nodig hebben en vergeet niet een softstartcircuitje te gebruiken met die monsters van trafo`s.
Hoi M9,
Deze koelplaten heb ik voor een prikkie kunnen kopen al is het alleen maar om deze versterker mee te testen ;)
En met de elco's ben ik voorzien, bedankt voor het mee denken.
De soft-start die ik gebruik is een 16 Ampère en daar heb ik er 2 van.
Vrg,
Rudy
Voordat de versterker rechtstreeks aan het lichtnet wordt aangesloten gebruik ik een Light Bulb tester. (gloeilamp tester)
Deze Light Bulb Tester zorgt ervoor als er componenten niet goed zijn gesoldeerd (kortsluiting soldeer eilandjes) of de bedrading niet goed is aangesloten dat de printplaat niet verbrand.
Voor meer informatie over deze Light Bulb Tester is hier te vinden,
The Dim-bulb Radio Tester: http://www.antiqueradio.org/dimbulb.htm
Hier mijn Light Bulb Tester, aangesloten op een kleine versterker van de kinderen :)
Bekijk de video: http://www.youtube.com/watch?v=UCXMxJqHw1k&context=C3afb4adADOEgsToPDskJjCji7D4J9235JmyP4HdaX
Hier een foto van mijn Light Bulb Tester.
Vinden jullie het nog interessant?
Vrg,
Rudy
Weer een paar foto's van de voortgang van deze versterker.
Het is net eigen huis en tuin, daar zijn ze ook zo klaar met de verbouwing ;D
Vrg,
Rudy
Nog een paar foto's ... nu zie je dat de 100volt elco's niet passen op de print.
Dat was een "klein foutje" van de maker van de print, vandaar de tire wraps :(
Nog een paar ...
Het wordt een mooie dia show ...
De laatste foto's voor vandaag ...
Nog een foto voordat ik deze vergeet.
Hier ziet u een 100R weerstand die de zekering vervangt, later meer uitleg waarom dit gedaan wordt.
Prettige zondag,
Vrg,
Rudy
Heb je thermoplaatjes ingesmeerd met koelpasta?????
Nee geen thermoplaatjes, dit zijn allemaal mica plaatjes en daar moet wel koelpasta tussen ;)
mooi, ik wist niet dat die ook zo dun te krijgen zijn. Nu heb ik ook al 10 jaar geen versterkers meer gemaakt dus ik loop wat achter :D
And beware of fake transistors, which are also available in the Netherlands.
Pas op voor NEP TRANSISTOREN, die zijn ook verkrijgbaar in Nederland.
Vrg,
Rudy
vergeet niet de bias opnieuw in te regelen als je de zekeringen er definitief in propt.
dat softstartcircuitje van jou is dus dat pcbtje met het relais erop?
dan zit het wel goed, zou niet met ntc`s in de weer gaan.
houd wel de temp van de koelribben goed in de gaten over een verloop van 4 uur oid, ziet er erg netjes uit.
die moet je bij een betrouwbare bron vandaan halen zoals mouser digikey of farnell, of een betrouwbaar ebay member.
Zo, nu alle bedrading is aangesloten aan de versterker en de 100ohm weerstand is vast gesoldeerd op de zekering houders >>ZONDER ZEKERING<<.
Er zit een 1K potmeter op de print (deze is voor de bias) die draaien we eerst open todat je bijna 1K (1000ohm) meet.
Nu gaan we ook de ingang van de versterker kortsluiten en sluiten GEEN LUIDSPREKERS aan!
Als dat is gebeurt kun je de bedrading aan de voeding bevestigen, omdat ik al een werkende voeding heb hoeft dit geen verdere uitleg.
Zoals je eerder voorbij zag komen sluiten we een werkende Light Bulb Tester aan in het stopcontact en daarna de stekker van de voeding in de Light Bulb Tester.
We kijken alles nog een keer na voor de laatste keer en sluiten de multimeter aan over de 0.47ohm emitter weerstand, ik gebruik hiervoor een kroonsteen en heb mijn handen vrij en 2 draden gesoldeerd aan de 0.47R emitter weerstand ... omdat ik hierop geen klemmen kan zetten vandaar.
Als we dadelijk de spanning erop zetten gaan we de bias instellen op 1 millivolt.
Wordt vervolgd ...
Rudy
Ik leef met je mee! Wil hem dit jaar ook gaan bouwen :) (bij de weg: had je al gevolgd op diyaudio...)
Wens je alvast veel plezier met de eerste klanken :D
Quote from: Vigier on February 6, 2012, 19:07:27
Ik leef met je mee! Wil hem dit jaar ook gaan bouwen :) (bij de weg: had je al gevolgd op diyaudio...)
Wens je alvast veel plezier met de eerste klanken :D
Hi Vigier,
Altijd leuk een mede bouwer, laat hier ook even van je horen hoe je vordert.
Als je vragen hebt voor onderdelen waar te bestellen voor de Dx Blame MKIII-Hx, laat het me weten ...
Ik moet er nog even voor gaan zitten om mijn verhaal af te maken, daarna kom ik nog terug op je reactie :)
Vrg,
Rudy
Nu gaan we de spanning erop zetten gaan we de bias instellen op 1 millivolt.
En de 60 Watt gloeilamp tester gloeit alleen wanneer ik de voeding inschakel, na ongeveer 3 seconden gloeit de lamp niet meer.
Nu draaien we met de klok mee tot dat we 1 millivolt over de emitter weerstand meten.
Over de 100R weerstand meten we 4,27 volt.
Nu gaan we de luidspreker uitgang meten, output offset in mVdc en hier meet ik 37mv DC
En de luidspreker uitgang meten, hoeveel output noise in mVac en hier meet ik 0,2mv AC.
En laat de spanning er 30 minuten op staan en kijk of het stabiel blijft.
Dit ziet er goed uit, nu de volgende stap voeding uitzetten en wachten dat de elco's leeg zijn.
Stop er een 6.3A zekering in en laat de 100R weerstand zitten.
Nu gaan we de voeding weer inschakelen en gaan weer opnieuw de bias instellen op 1 mv.
Weer alles nameten behalve de spanning over de 100R weerstand, dat gaat nu niet meer omdat we er een zekering in hebben gezet.
Nu gaan we weer de luidspreker uitgang meten, hoeveel output offset in mVdc
Nu gaan we weer de luidspreker uitgang meten, hoeveel output noise in mVac
En laat de spanning er 30 minuten op staan en kijk of het stabiel blijft.
Als dit allemaal goed is, gaan we nu weer de voeding uitzetten en wachten dat de elco's leeg zijn.
Nu halen we de 100R weerstand van de zekeringhouders.
Nu gaan we de voeding weer inschakelen en gaan weer opnieuw de bias instellen op 1 mv.
Nu gaan we weer de luidspreker uitgang meten, hoeveel output offset in mVdc
Nu gaan we weer de luidspreker uitgang meten, hoeveel output noise in mVac
En laat de spanning er 30 minuten op staan en kijk of het stabiel blijft.
Als dit allemaal goed is, gaan we nu weer de voeding uitzetten en wachten dat de elco's leeg zijn.
Als je er zeker van bent dat alles goed is aangesloten verwijder dan de Light Bulb Tester.
Nu gaan we de voeding weer inschakelen en gaan weer opnieuw de bias instellen op 1 mv.
Nu gaan we weer de luidspreker uitgang meten, hoeveel output offset in mVdc
Nu gaan we weer de luidspreker uitgang meten, hoeveel output noise in mVac
En laat de spanning er 30 minuten op staan en kijk of het stabiel blijft.
Als dit allemaal goed is, gaan we nu weer de voeding uitzetten en wachten dat de elco's leeg zijn.
In het begin hadden we de ingang kortgesloten dat gaan we nu verwijderen en kunnen er een cd speler met voorversterker of een potmeter op aansluiten.
Nu nemen we een goedkope luidspreker en sluiten die aan.
En ga hier een poos naar luisteren en hou de temperatuur in de gaten van de kleine en grote koelplaten.
Als dit goed luistert zonder brom en ruis dan zeg ik ...
Gefeliciteerd sluit fatsoenlijke luidsprekers aan en geniet van de muziek.
Hier een video de muziek stond een beetje te luid ;)
http://www.youtube.com/watch?v=X0pkmtH0058&context=C31aecb4ADOEgsToPDskKSqSDmRZ69PPqvcxdS6fJE
Rudy
Edit: Video is gemaakt met mijn mobiele telefoon .. bibberrrrr ;D
De printplaten kun je via Ebay bestellen, Destroyer DX Blame MK III PCB authorized version!!
http://www.ebay.com/itm/Destroyer-DX-Blame-MK-III-PCB-authorized-version-/320794512395?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ab0d7cc0b
Succes,
Rudy
Deze 390R weerstand heb ik veranderd naar een 2.2K weerstand.
Nu regelt mijn voorversterker beter, het was 4 stapjes op luister kwaliteit met de 41-step series attenuator van Acoustic Dimension.
Nu 10 stappen op luister kwaliteit dit regelt nu veel mooier.
Heb nu 2 stuks 2K2 0.4W Charcroft Z-Foil Resistors besteld voor vervanging van de 2.2K TAKMAN Metal Film Resistors for Audio.
Ben benieuwd wat de verschillen zullen zijn.
Ook heb ik de 1uF overbrugd met een (zilver/goud) draad en dit klinkt veel beter de instrumenten klinken nu veel losser/opener.
Ga deze 1 uF (Roederstein MKT1813 1,0uF 100V) nog een keer vervangen door een 1uF Mundorf zilver/gold/oil.
Hierbij wou ik graag wat hulp en suggesties van mede forum leden wat een goede condensator is voor deze plek in de signaal weg.
Nu geld de regel geen condensator "klinkt beter" dan een condensator :)
Ik vraag dit omdat ik de passieve Inductieve Volume Control van TRIBUTE Audio nog een keer wil proberen van een audio vriend.
De 1uF overbrugd met een (zilver/goud) draad kan alleen als u een voorversterker gebruikt en geen passieve volume regeling.
Dan heb je kans dat je de stappen hoort van de passieve volume regeling.
Je hoort dan een beetje DC spanning met je passieve volume regeling.
De meeste voorversterkers (99%) hebben een uitgang condensator die de DC stoppen.
Jullie zullen wel denken waarom verteld Rudy niet hoe deze Dx Blame MKIII-Hx klinkt?
Ga deze versterker eerst een beetje bewerken met wat zout en peper maar ik kan wel zeggen deze versterker ... :D
Vrg,
Rudy
p.s. Als er weinig interesse is voor dit topic, ga ik verder op het DiyAudio forum :confused:
Graag hierop niet reageren of een discussie starten want dat heeft niets te maken met dit topic, het zou mooi zijn dat we elkaar kunnen helpen.
Hoi Rudi,
Zoals je ondertussen weet ben ik bezig met een nieuw ontwerp welke double layer zal zijn en met de mogelijkheid om een groter formaat van elco's te monteren en dan bedoel ik die met de kleine waardes en natuurlijk plated trough holes.Wel maar met 4 paar trannies op verzoek van Vigier.
Hardstikke leuk zeg 8)
Quote from: meanman64 on February 12, 2012, 00:47:24
Hoi Rudi,
Zoals je ondertussen weet ben ik bezig met een nieuw ontwerp welke double layer zal zijn en met de mogelijkheid om een groter formaat van elco's te monteren en dan bedoel ik die met de kleine waardes en natuurlijk plated trough holes.Wel maar met 4 paar trannies op verzoek van Vigier.
Hoi Patrick,
Als je een double layer print gaat/laat maken kun je deze toch met 5 trannies laten ontwikkelen zoals deze Dx Blame MKIII-Hx ontworpen is.
Vigier kan dan toch gewoon "4 trannies monteren", dan is iedereen tevreden je hebt dan extra opties ;)
Vrg,
Rudy
Het is zo dat Vigier minstens 3 bordjes in zijn behuizing wil steken en doordat er gebruik word gemaakt van 4 paar trannies zijn de afmetingen voor deze toepassing beter.Zalhet zeker nog eens nader bekijken of ik geen oplossing vind. ;D
Hoi Patrick,
Wat zijn de afmetingen van de print met 4 trannies?
Verkrijgbaarheid voor de grote koelplaten is dan ook beter/makkelijker.
Rudy
Rudi,afmetingen zijn 230mm x 95mm
Quote from: meanman64 on February 17, 2012, 21:54:26
Rudi,afmetingen zijn 230mm x 95mm
Patrick bedankt.
Voor iedereen die een Dx Blame MKIII-Hx board willen bestellen bij Patrick, hou deze site in de gaten:
http://www.diyaudio.com/forums/group-buys/192869-group-buy-dx-blame-mkiii-hx-pcbs-5.html#post2911690
Vandaag zijn de speaker protection modules binnen gekomen ...
2x Mono Speaker Protection Module - each for one Channel:
http://www.ebay.co.uk/itm/2x-Mono-Speaker-Protection-Module-each-Channel-/270728520795?clk_rvr_id=316760113915
Rudy
nieuwe benadering
ik zie een paar 90 graden bochten!
een goeie layout levert veel meer op dan boutique componenten.
edit: bij nader inzien zijn dit dus geen verbindingen tussen componenten, ziet er toch wel behoorlijk gelikt uit.
Effe melden dat ik de software nog volop aan het leren ben.Ik weet dat er nogal wat schoonheids foutjes inzitten maar aldoende leert men ::)
Ik ben nu klaar met luisteren naar de Charcroft Z-folie weerstanden 2K2 0,4 w, voor vervanging van de 2.2 K TAKMAN Audio Metal Film weerstanden.
Vroeg me altijd af wat de verschillen zouden zijn?
Nu kan ik vertellen de Charcroft Z-folie weerstanden 2K2 0,4 w zijn veel beter.
Vooral met klassieke muziek laat deze weerstanden horen wat de verschillen zijn, je hoort veel meer detail, de soundstage is breder en dieper.
Vertel mij niet dat er zijn geen verschil in weerstanden zit ...
Ik ga niet debatteren, iedereen moet zelf weten welke weerstanden hij wil gebruiken in zijn set.
Let niet op alle draden dat wordt natuurlijk allemaal netjes verbonden als alles klaar is.
Vrg,
Rudy
Hoi Rudy
Op welke plaatsen heb je die gebruikt in het schema?
Rob
Hoi Rob,
Het zijn de 390R weerstanden zie bovenaan de pagina. (1 per kanaal)
QuoteDeze 390R weerstand heb ik veranderd naar een 2.2K weerstand.
Nu regelt mijn voorversterker beter, het was 4 stapjes op luister kwaliteit met de 41-step series attenuator van Acoustic Dimension.
Nu 10 stappen op luister kwaliteit dit regelt nu veel mooier.
Heb nu 2 stuks 2K2 0.4W Charcroft Z-Foil Resistors besteld voor vervanging van de 2.2K TAKMAN Metal Film Resistors for Audio.
Ben benieuwd wat de verschillen zullen zijn.
heb je al een begin gemaakt met de Goldmund mimesis 9.2 clone?
Vrg,
Rudy
Rudi,wat vind je van deze layout? Alleen de eindtrappen zitten wat kort bij elkaar
Quote from: BMW850 on February 26, 2012, 13:38:41
Hoi Rob,
Het zijn de 390R weerstanden zie bovenaan de pagina. (1 per kanaal)
heb je al een begin gemaakt met de Goldmund mimesis 9.2 clone?
Vrg,
Rudy
Hoi Rudy
Nee ben nog niet begonnen omdat de jets aan de ingang bijna niet te krijgen zijn.
Rob
Quote from: Rob_Dingen on February 26, 2012, 17:25:00
Hoi Rudy
Nee ben nog niet begonnen omdat de jets aan de ingang bijna niet te krijgen zijn.
Rob
Ik neem aan "bijna" niet te krijgen, dat ze wel te koop zijn ;)
Het is wel weer de hoofd prijs maar dat is meestal zo met deze/onze hobby.
Ben je deze Dx Blame MKIII-Hx versterker ook aan het bouwen?
Vrg,
Rudy
Quote from: meanman64 on February 26, 2012, 13:49:46
Rudi,wat vind je van deze layout? Alleen de eindtrappen zitten wat kort bij elkaar
Hoi Patrick,
Wat denk je van wat Evette had voorgesteld?
QuoteHowever lets carry your mods a little further,,by putting in a seperate front end supply and then driving the output stages,,Then you,ll really hear a difference.
Vrg,
Rudy
Op het DIYaudio forum had Vigier al een schema geplaatst welke gebruik maakt van 2 verschillende PSU voor front en back end en in de nieuwe layout heb ik dat ook voorzien.
Quote from: BMW850 on February 26, 2012, 18:18:20
Ik neem aan "bijna" niet te krijgen, dat ze wel te koop zijn ;)
Het is wel weer de hoofd prijs maar dat is meestal zo met deze/onze hobby.
Ben je deze Dx Blame MKIII-Hx versterker ook aan het bouwen?
Vrg,
Rudy
Hoi Rudy
Nee die ben ik niet aan het bouwen ik houd niet zo van transistors aan de ingang.
Ben bezig met een eigen brouwsel die een ribbon van 0,1 ohm aan kan sturen.
Rob
Rudi,
Effe een vraagje; heb jij problemen met de bias te regelen?Er zit naar mijn weten een foutje in de layout namelijk de trimpot is niet aangeloten waar het moet.Kijk even op het schema en daarna op de printplaat dan zie je wat ik bedoel.
Hieronder een screenshot van de layout en het schema.Volgens mij is er alleen een verbingings foutje gemaakt aan de trimpot(//)
goed gezien, de 1,2k weerstand naar de emitter ontbreekt trouwens ook.
de 15030 en 15032 benaming is verwarrend.
heb het voor je aangepast adhv het schema.
(http://img6.imageshack.us/img6/1411/aanpassing.jpg)
Ga eens kijken of ik een laatste nieuw schema kan vinden.
Ik meen dat de 1K2 weerstand eentje van 680 is geworden
Is ook de verkeerde layout
heb je ook gezien dat ik het spoortje van de 22uf elco heb omgelegd?
Juiste layout
nee, niet volgens het schema.
Weet ik maar dit is de layout die ik bedoel waar de fout inzit.De eerste die ik liet zien is een volledig nieuwe layout althans een probeersel.Ga de laatste layout aanpassen hoe ik denk dat het moet
Hoi
Je hoeft helemaal niets te veranderen het enige wat niet klopt is dat de 1k2 weerstand er niet inzit en is ook niet perse nodig gebruik een 5k potmeter.
Rob
Quote from: Rob_Dingen on March 26, 2012, 17:22:17
Hoi
Je hoeft helemaal niets te veranderen het enige wat niet klopt is dat de 1k2 weerstand er niet inzit en is ook niet perse nodig gebruik een 5k potmeter.
Rob
Rob,dat heb ik mezelf ook al heel de dag afgevraagd en ben ook tot die conclusie gekomen hetgeen volgens mij anders zal lopen is de regeling zelf linksom meer en rechtsom minder of net andersom.De 1K2 weerstand is die van 680 OHM
een potmeter is niet zo nauwkeurig als een vaste weerstand, waarschijnlijk de reden dat er niet voor een 2k of hogere waarde potmeter zonder een extra weerstand is gekozen.
Op het DiyAudio forum vinden ze dat deze Dx Blame MKIII-Hx versterker beter klinkt met een volume regeling dus zonder voorversterker heb hier nog een nieuwe Alps liggen om te proberen.
Vandaar dat ik het eerst ga proberen met 2e hands ringkern transformatoren.
Is dit een verbetering dan kan ik daarna verder kijken naar Audio grade transformers bij toroidy.pl
Want zoals het nu is met dezelfde voeding, klinkt mijn ZapPulse 2.3 SE veel beter dan de Dx Blame MKIII-Hx in i.c.m mijn Fettle voorversterker.
Vrg,
Rudy
Even een vraag,
Ik heb de 2e hands ringkern transformatoren (2x42v 1000VA) aangesloten met een light bulb tester ertussen.
En de 60 wat lamp brand, zonder dat de transformator belast wordt en de trafo bromt behoorlijk.
Heb de tweede ringkern aangesloten maar deze doet precies hetzelfde.
Komt deze brom omdat er een lamp tussen de primaire kant zit of zit er sluiting in deze transformatoren.
Durf deze trafo niet direct op de 220v aan te sluiten omdat de lamp brand, vandaar deze vraag,
Rudy
Edit: Vergeten te vermelden er komt 2x 51,5 volt uit de sec wikkeling i.p.v. 2x 42volt ???
onbelast zoemen ze altijd harder en ringkerntrafos dienen uiteraard ook stevig vastgezet te worden met de (meestal bijgeleverd) rubber flappen en de bout en moer.
sluit voor de gein eens de gelijkrichter en de elco`s er op aan en kijk of het minder wordt.
ik raad je een rcrcrc configuratie aan waarbij ik ongeveer 0.2ohm/5watt zou kiezen.
deze weerstanden geven uiteraard wel een kleine spanningsval.
Hoi M9,
Ik heb er een video van gemaakt en is nu aan het uploaden: Transformator brom 2x42v / 1000VA (http://www.youtube.com/watch?v=fwqZASf_v8E#ws)
Momenteel kan ik er niet aan werken het is mij in de rug geschoten met het aantrekken van mijn sokken kan bijna niet lopen van de pijn :unhappy:
Ik ga het deze week proberen wat je voorstelt, hopelijk is mijn rugpijn dan over ;)
Hierbij de specs van de trafo: Belpa RKT104.76
Prim: 2x110V en 18V.
De trafo is inwendig thermisch gezekerd.
Sec: 2x42V bij 220V in, 2x44V bij 230V in.
Met de extra 18v in serie: met 230V in: 2x41V
Afmetingen diameter ca 17 cm, hoogte ca 75mm, gewicht 7,9 kg.
Montage met aangegoten bodemplaat met 2xM6 bout.
Vrg,
Rudy
een lamp die zo fel brand met een onbelaste trafo klopt niet volgens mij
moeten er primair geen 2 wikkelingen in serie gezet worden?
mvg
audioot(buizengek)
Hoi audioot,
Wit geel is primair en daar zitten er 2 op, zie foto ...
Ik dacht dat de 2e wit / geel voor de 18volt secondair was namelijk zwart orange.
Kun je mij uitleggen hoe ik het anders moet aansluiten heb er geen aansluit schema bij?
Rudy
je gooit nu 220 v op de ingang van 110 v.
Quote from: Wijx wondere wereld on June 3, 2012, 13:58:42
je gooit nu 220 v op de ingang van 110 v.
Oke dit is nu duidelijk.
Vermeld er dan ook even bij welke 2 draden ik ik serie moet zetten.
Ik denk de witte en de gele aan elkaar zetten b.v. met een kroonsteen.
Daarna de over gebleven
gele en de
witte aan de 230v van de light bulb tester.
Laat me even weten of dit de juiste aansluiting is?
Rudy
Mooi project, ga dit even volgen.
Btw, worden de torren niet te warm met de koelribben over dwars (ook als ze ingebouwd zijn in de kast)?
Vind het knap voor iemand die (zoals jezelf zegt) geen achtergrond in de electronica hebt!
Quote from: BMW850 on June 3, 2012, 14:12:46
Oke dit is nu duidelijk.
Vermeld er dan ook even bij welke 2 draden ik ik serie moet zetten.
Ik denk de witte en de gele aan elkaar zetten b.v. met een kroonsteen.
Daarna de over gebleven gele en de witte aan de 230v van de light bulb tester.
Laat me even weten of dit de juiste aansluiting is?
Rudy
Ik begrijp je schakeling niet helemaal, maar als je de gele en witte aan elkaar knopt dan staan de wikkelingen parallel. Zoals je weet blijft het voltage dan gelijk over beide wikkelingen. Dus allebei 220 v. Daar schiet je niets meer op. Als ze in serie staan doe je een wit draadje op de -, de twee gele zet je aan elkaar en de andere witte op de +. Bij de versterker zou je het bridgen noemen.
Je kan het meten door de spanning op de secondaire draden te meten.
Nu snappen we elkaar geloof ik niet ;)
Wit / geel en wit / geel is primair die ga ik niet aansluiten op de plus + of de min -
Zoals ik het nu heb aangesloten wit / geel aan de 230v komt er secondair de "goede spanning" af alleen bij mij 51,volt de spanning zal bij mij dan 240v zijn.
En sluit ik de andere wit / geel aan de 230v dan geeft hij aan de secondaire kant die 18 volt.
Rudy
Quote from: Kingpin on June 3, 2012, 14:20:14
Mooi project, ga dit even volgen.
Btw, worden de torren niet te warm met de koelribben over dwars (ook als ze ingebouwd zijn in de kast)?
Vind het knap voor iemand die (zoals jezelf zegt) geen achtergrond in de electronica hebt!
Hoi Kingpin,
De grote koelplaat wordt totaal niet warm op luistersterkte, ik heb eens een uur lang op hoog volume geluisterd (buiten :P ) toen werden de koelplaten ongeveer 50 graden tenminste kon mijn hand er nog een hele tijd ophouden.
Ik heb geen elektronische achtergrond vandaar mijn vragen over b.v. de voeding, als je niets doet gebeurt er ook niets een ander zou zeggen als je er geen verstand van hebt blijf er dan af, ik dus niet.
En als je niet weet wat je doet doe het dan niet, maar met een beetje hulp kom je een heel eind.
Daarom is een forum een mooi hulpmiddel om je doel te bereiken om een " goede installatie" te krijgen voor een geringe investering.
Rudy
+ en - vanuit het stopcontact, anders kan ik het helemaal niet uitleggen :D
Quote from: Wijx wondere wereld on June 3, 2012, 16:41:59
+ en - vanuit het stopcontact, anders kan ik het helemaal niet uitleggen :D
Aan de fase en de nul, ik zeg aan de 230v kan zelf ook beter zeggen aan de fase en de nul.
Rudy
ja dat is een betere beschrijving
Wit / geel en wit / geel is primair.
Zoals ik het nu heb aangesloten wit / geel aan de fase en de nul komt er secondair de "goede spanning 42volt" af alleen bij mij 51,5 volt, de netspanning zal bij mij dan hoger zijn dan 230v.
En sluit ik de andere wit / geel aan de 230v dan geeft hij aan de secondaire kant die 18 volt.
Ik heb nog steeds twijfel of het op mijn manier goed is aangesloten omdat de 60 lamp brand.
Wie o wie heeft de oplossing waarom de 60 wat lamp brand?
Sluit ik een andere (12 volt) ringkern aan met primair 1x230v brand de lamp niet.
Rudy
ik heb al heel wat versterkers e.d. gebouwd, maar snap niet waarom die lamp ervoor zit.
Sluit ze nou gewoon eens aan zoals het hoort. In serie zoals Buizengek ook al zei
Quote from: buizengek on June 2, 2012, 22:04:40
een lamp die zo fel brand met een onbelaste trafo klopt niet volgens mij
moeten er primair geen 2 wikkelingen in serie gezet worden?
mvg
audioot(buizengek)
@Wijx wondere wereld,
Daarom durf ik deze trafo niet direct aan het lichtnet aan te sluiten en deze light bulb tester zorgt ervoor dat er geen rook uit de trafo komt.
Quotemoeten er primair geen 2 wikkelingen in serie gezet worden?
Ik weet gewoon niet wat ik met die 18volt secondair aan moet daar zit de twijfel bij mij hoe het primair aan te sluiten
en de lamp moet gewoon niet branden :dozingoff: Rudy
Quote from: BMW850 on June 3, 2012, 17:25:11
Wit / geel en wit / geel is primair.
Zoals ik het nu heb aangesloten wit / geel aan de fase en de nul komt er secondair de "goede spanning 42volt" af alleen bij mij 51,5 volt, de netspanning zal bij mij dan hoger zijn dan 230v.
En sluit ik de andere wit / geel aan de 230v dan geeft hij aan de secondaire kant die 18 volt.
Ik heb nog steeds twijfel of het op mijn manier goed is aangesloten omdat de 60 lamp brand.
Wie o wie heeft de oplossing waarom de 60 wat lamp brand?
Sluit ik een andere (12 volt) ringkern aan met primair 1x230v brand de lamp niet.
Rudy
steek maar eens de mm in je stopcontact, zal niet veel meer dan 225volt zijn vermoed ik.
primair moet je de wikkelingen in serie zetten en dan zonder de lamp ertussen secundair de spanning meten.
de 18v kun je vergeten.
Die 18 volt kun je toch negeren?
Gewoon ff aansluiten in serie en kijken hoe het gaat. Misschien een rare vraag, maar waarom geen 230v trafo gekocht?
hoi beemer,
je hebt dus 2x wit/geel
je sluit dus je eerste netdraad aan op wit- de gele sluit je aan op de 2de witte en de gele die rest sluit je aan op de andere netdraad
dus net-wit-geel-wit-geel-net en dan zou de lamp niet mogen branden en zouden de secundaire spannigen moeten kloppen
mvg
buizengek
Ik ben eruit en zal morgen proberen het op deze manier aansluiten zie foto ...
Waar ik de trafo van gekocht heb kwam met de juiste aansluiting, hij heeft dezelfde trafo en heeft deze even voor mij aangesloten en gemeten.
De 18v is eigenlijk een primaire winding om 240v aansluiting mogelijk te maken maar kan ook als losse secondaire gebruikt worden.
De echte secondaire van 42v zijn de groen-rode en blauw-bruine draden. zie foto.
Ik heb ook de primaire ruststroom in onbelaste toestand gemeten, is weinig n.l. 24 mA.
Ingang spanning met de 18v steeds in serie en ca 239v in.
Op de 2 primaire wikkelingen staat dan 220v. Secundair doorverbonden geeft 84v.
Rudy
mooi zo
en volgend jaar terug aan de bar in breda?
groetjes
audioot
Quote from: Wijx wondere wereld on June 4, 2012, 19:23:06
Die 18 volt kun je toch negeren?
Gewoon ff aansluiten in serie en kijken hoe het gaat. Misschien een rare vraag, maar waarom geen 230v trafo gekocht?
Reactie #57 ;)
Rudy
Quote from: buizengek on June 4, 2012, 22:35:10
mooi zo
en volgend jaar terug aan de bar in breda?
groetjes
audioot
Misschien wel het was een gezellige dag.
Was wel onder de indruk van dit kunstwerk ...
Rudy
Hier was ik dus nooit opgekomen hoe dit is aangesloten.
Nu kun je zien dat een light bulb tester goed van toepassing komt, stel je voor dat ik deze transformator rechtsteeks aan het lichtnet had aangesloten ;)
Je kunt er vanuit gaan als de lamp brand direct stoppen want dan is er iets niet goed.
Deze ringkern is nu bromvrij zonder dan deze vast zit met de 2 bouten, zal vanmiddag de trafo testen zonder de gloeilamp tester.
Rudy
Hopelijk kan ik binnenkort weer verder na een paar dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen met rugpijn, heb afgelopen vrijdag een uur op de grond in de huiskamer gelegen er was niemand thuis en heb maar 112 gebeld wat moest ik anders kon me niet meer bewegen.
Heb vanmiddag 2 stuks Class A power delay soft-start temperature protection board gekocht via ebay: http://www.ebay.com/itm/Class-power-delay-soft-start-temperature-protection-board-110V-220V-/110836964958?pt=US_Amplifier_Parts_Components&hash=item19ce65de5e
Wordt vervolgd,
Rudy
Quote from: BMW850 on June 12, 2012, 14:31:11
Hopelijk kan ik binnenkort weer verder na een paar dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen met rugpijn, heb afgelopen vrijdag een uur op de grond in de huiskamer gelegen er was niemand thuis en heb maar 112 gebeld wat moest ik anders kon me niet meer bewegen.
Tja die einbakken worden ook steeds zwaarder he :D
Sterkte, geen pretje.
Quote from: Kingpin on June 12, 2012, 15:07:29
Tja die einbakken worden ook steeds zwaarder he :D
Het lullige is, het is mij overkomen met sokken aantrekken een verkeerde beweging en bingo. ::)
QuoteSterkte, geen pretje.
Dankje
De Class A power delay soft-start temperature protection board is bij aankoop daarna direct verzonden hopelijk is dit pakketje volgende week in Nederland.
Rudy
Al enige vooruitgang ivm het testen?
Quote from: meanman64 on August 19, 2012, 08:47:04
Al enige vooruitgang ivm het testen?
Ben al verder met luisteren en ga hier posten wat de resultaten zijn.
Zit nu te wachten op nieuwe soft-starts met deze moet ik telkens naar de meterkast lopen :(
Dx Blame MKIII-Hx now has its own power supply:
edit: probeer de youtube link te plaatsen met mijn mobiel gaat moeilijk verander het wel als ik bij de computer zit ;)
Quote from: BMW850 on August 20, 2012, 22:57:46
Ben al verder met luisteren en ga hier posten wat de resultaten zijn.
Zit nu te wachten op nieuwe soft-starts met deze moet ik telkens naar de meterkast lopen :(
Dx Blame MKIII-Hx now has its own power supply:
http://www.google.nl/url?sa=t&source=web&cd=10&ved=0CEwQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D3rN_RlHWDuE&ei=nqUyUNeQLsHAhAf6ioCwCQ&usg=AFQjCNFmE8SsRqDNZ0NhYf81-sJ9tnEGiQ
edit: probeer de youtube link te plaatsen met mijn mobiel gaat moeilijk verander het wel als ik bij de computer zit ;)
Prachtig !
Filmpje moet je eigenlijk even
hier (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=123259.msg2186862) laten zien he :D
De nieuwe softstarts zitten nu gemonteerd en aangesloten deze zijn wel goed.
Bij deze versterker mis ik ruimtelijkheid waar kan dit aan liggen wat is de oorzaak hiervan of is het ontwerp niet goed.
Misschien kan er nog wat veranderd worden bij de "ingang van deze eindversterker".
Als ik de 1uF ingang condensator verwijder word het al wat beter.
Ook heb ik de Dx Blame MKIII-Hx zonder mijn Fettle voorversterker beluisterd met de Tribute Inductieve volume control maar dan is de emotie en ruimtelijkheid helemaal ver te zoeken.
Had dit al eens eerder beluisterd maar dat was geen goed vergelijk omdat de ingang gevoeligheid niet goed was van de eindversterker en met mijn Fettle voorversterker kwam er te veel ruis uit de luidspreker en de ruis was overheersend, heb uitgelegd in dit topic welke weerstand ik heb veranderd.
Kan iemand mij hier op het forum mij tips geven om deze versterker beter te laten klinken.
Op het Diyaudio forum wordt er niet meer over gesproken, het lijkt wel of je niet kritisch mag zijn over deze versterker.
Vrg,
Rudy
als je echt een geweldig klinkende versterker wilt hebben zou ik eerder neigen naar de pass f6 of de f5 turbo of de moskido die ik zelf heb gebouwd.
deze worden uitvoerig besproken op diyaudio.
Quote from: m9 on November 5, 2012, 17:56:41
als je echt een geweldig klinkende versterker wilt hebben zou ik eerder neigen naar de pass f6 of de f5 turbo of de moskido die ik zelf heb gebouwd.
deze worden uitvoerig besproken op diyaudio.
Tja, dat dacht ik ook van de Dx Blame MKIII-Hx, maar mocht ik een andere versterker willen bouwen zou ik daar eerst een avondje alleen naar willen luisteren ;)
m9, enig idee wat er veranderd moet worden aan deze Dx Blame MKIII-Hx om een ruimtelijk klinkende versterker te krijgen?
Vrg,
Rudy
weet je zeker dat je geen enkele fout hebt gemaakt?
is je railvoltage 65v onder last?
als dit alles klopt dan zie ik weinig kans de versterker beter te laten klinken.
ik zou de transistors ook zoveel mogelijk matchen en zorgen dat het geen namaak zijn.
toch lullig als je er zoveel tijd in hebt gestoken en hij uiteindelijk niet aan de verwachtingen voldoet.
succes iig
dat is helaas het risico van zelfbouw........
Quote from: m9 on November 6, 2012, 16:31:25
weet je zeker dat je geen enkele fout hebt gemaakt?
is je railvoltage 65v onder last?
als dit alles klopt dan zie ik weinig kans de versterker beter te laten klinken.
ik zou de transistors ook zoveel mogelijk matchen en zorgen dat het geen namaak zijn.
toch lullig als je er zoveel tijd in hebt gestoken en hij uiteindelijk niet aan de verwachtingen voldoet.
succes iig
Alles is goed aangesloten en de transistoren zijn gemached.
Heb er veel tijd in gestoken maar het was leuk om te doen en heb weer wat geleerd.
Het is geen slecht klinkende versterker alleen had ik er meer van verwacht.
Misschien ga ik de versterker verkopen of anders is het een leuke versterker op de fitness kamer.
Vrg,
Rudy
nogmaals, de moskido (pp variatie) klinkt fenomenaal en ik durf deze met iedere versterker te vergelijken en ze zullen allemaal het onderspit delven.
je hebt de trafo en de koelblokken dus zoveel extra zal dat niet kosten.
Ik heb de spoel op mijn MKIII bordjes op de manier gewikkeld zoals Patrick en Hugh Dean (AKSA) voorstelde en dat is een hele verbetering.
Zijn er personen op het forum die hier een verklaring voor hebben?
Kijk hier hoe de spoel gewikkeld moet worden: http://www.diyaudio.com/forums/aksa/207772-fetzilla-build-documentation.html#post3051880
Ook heb ik andere waardes weerstanden besteld voor de R23A en R23B namelijk 4x 56R en 4x 100R ben er nog niet uit welke waarde het gaat worden Martin heeft de 100R er nu in zitten en Bonfis de 56R.
Ik wacht nog even af wat de resultaten zijn op het diyaudio forum van Martin en Bonfis.
Misschien Cdom van 180pf naar 100pF maar daar wacht ik ook nog even mee.
QuoteCitaat Martin: Increasing Rb to 100 Ohms permits decreasing Cdom to 100pF (in place of the 180pF) without compromising stability. I can definitely conclude that there's some kind of relationship between those two. As I'm no engineer on that matter I can only report my observations and draw rough conclusions around it.
My plan is to open the real box and increase Rb to 100 Ohms, increase the bias and test it. One channel at a time. Then when my observations are don, revalidate the behavior in simulator to eventually try to lower Cdom to 100 pF.
That will bring me exactly at the values advertized by Dr. Self in his base amplifiers.
Martin.
Youtube: Dx Blame MKIII Hx in action, beeld is slecht met kunstlicht: https://www.youtube.com/watch?v=AHp82_KWuTQ
Vrg,
Rudy
Ik heb de 100R weerstanden gesoldeerd (van 22R naar 100R) R23A en R23B en de bias ingesteld op 54mv .
Wow wat een warmte na een uur, dat me denken aan mijn Musical Fidelity P270 een aantal jaren geleden.
Ik heb de bias terug ingesteld naar 24mv en wat een geweldig geluid nu en wat een power.
Ook heb ik de 100pF zilver mica condensatoren besteld voor C10 zie schema.
Vanuit technisch oogpunt moet de slew rate van de versterker nu verhogen met de verandering in Cdom (C10) van 180pf naar 100pF.
Wordt vervolgd,
Rudy
Rudy,
Wat zijn uw bevindingen nu na al de upgrades die je gedaan hebt?Heb je het resultaat bereikt wat je wou bereiken?
Hoi Patrick,
Heb nu Cdom (C10) van 180pf naar 100pF veranderd maar ik merk geen verbetering ook niet dat het minder is geworden.
Heb de laatste tijd wat kabel veranderingen gedaan standaard AC kabel van de eindversterker naar Belden 19364 met fatsoenlijke stekkers.
En ook de digitale kabel veranderd naar een Apogee Wyde Eye 75 ohm BNC.
Ik ga hier nu niet verder op in maar de verandering in het digitale gedeelte naar de Apogee Wyde Eye 75 ohm BNC schrok ik van.
Moet allemaal weer opnieuw inspelen en neem daar de tijd voor.
Ook ga ik het verschil beluisteren met verschillende bias instellingen tussen de 15mA en 54mA en als ik dan klankmatig de beste instelling heb gevonden ga ik de Zappulse 2.3SE weer aansluiten.
En als laatste ga ik de 2 grote transformatoren (2000Va) gebruiken van de Zap.
Het gaat allemaal niet zo snel er komen telkens andere dingen tussen.
Vrg,
Rudy
Edit: Heb ook nog een nieuwe Squeezebox Touch aangeschaft en heb daar ook nog naar geluisterd maar die is nu verhuisd naar de fitness kamer en gebruik de Dune HD Duo als nas (muziek opslag) voor de Squeezebox Touch ;)
Rudy,
Is de bas nu zoals je wilt dat het is,hoe zou je die omschrijven?
Hoi Patrick,
De bas is zeer snel en met ontzettend veel druk en diepte er zitten 2x 30cm woofers per kast in de ACR Isostatic RP400 .
De bas met de Zap is wat sponzig en maakt het geluidsbeeld "wat troebel" dit is tussen haakjes misschien kom ik hier later op terug.
Rudy
Heb je hem al bij lage impedantie getest bv: 2 a 3 OHM ?
Quote from: BMW850 on August 20, 2012, 22:57:46
Ben al verder met luisteren en ga hier posten wat de resultaten zijn.
Zit nu te wachten op nieuwe soft-starts met deze moet ik telkens naar de meterkast lopen :(
Dx Blame MKIII-Hx now has its own power supply:
edit: probeer de youtube link te plaatsen met mijn mobiel gaat moeilijk verander het wel als ik bij de computer zit ;)
Hi Rudy
Sorry had dat filmpje helemaal over het hoofd gezien.
Nou op zo een installatie kun je met recht trots zijn O0
Quote from: Erik van Voorst on March 16, 2013, 07:23:26
Hi Rudy
Sorry had dat filmpje helemaal over het hoofd gezien.
Nou op zo een installatie kun je met recht trots zijn O0
Bedankt Erik,
Het mooie is dat het meeste allemaal zelfbouw is waar ik wat aan kan sleutelen zodat het gaat klinken naar een richting zoals ik het graag wil hebben.
En soms ben ik aan het sleutelen en kom niet verder in de goede richting en dan moet ik wel eens de handdoek in de ring gooien.
Rudy
Klopt....heb ik ook ;)
Omdat ik vaak een "succes-story" aaneengeschakeld post lijkt het soms allemaal gladjes te verlopen...maar achter de schermen heb ik ook heel wat handdoeken in de ring gegooid...en de draad daarna maarweer opgepakt :D
Nu deze versterker maar eens afmaken..
Heb 2 aluminium behuizingen gemaakt chassisdeel is van 6mm aluminium front panel van 15mm en het achter paneel 3mm.
Heb de versterker kasten naar een bedrijf gebracht om ze zwart te poedercoaten.
Rudy
Problemen met de levering gehad? :D
Nee, het waren losse panelen en ze zijn gelast.
Bij aluminium op maat ;)
Alleen het front paneel heb ik bij een ander bedrijf besteld
4 jaar levertijd?
3 dagen front paneel een week
Tja soms heb je andere prioriteiten en blijft er wel eens een project op de plank liggen ;)
Waarom niet anodiseren ipv poedercoaten?
Misschien vind ik dat wel mooier :colgate:
Zo is het geworden, volgende week maar ff inbouwen.
Nu nog ff wachten op nieuwe interne bekabeling :yinyang:
En het meubel wordt nog zwart gespoten...
Sorry voor de slechte audio kwaliteit opgenomen met mijn telefoon.
https://youtu.be/SyhvnmDjY3k
Indrukwekkende set :clapping:
Indrukwekkende kasten geworden , echt knap zo
Heb nu mijn audio meubel zwart gespoten dit lijkt een stuk beter ;)
Mooie set zo!
Welke speakers zijn dat?
Quote from: BMW850 on June 28, 2017, 18:43:13
Heb nu mijn audio meubel zwart gespoten dit lijkt een stuk beter ;)
Impressive!
Bedank voor de reacties :bigsmile:
De speakers zijn de ACR RP-400 met een gemodificeerd filter.