Htforum.nl

Stereo => Platenspelers/Vinyl => Topic started by: Joris1971 on January 9, 2012, 20:45:53

Title: Alles over onderhoud
Post by: Joris1971 on January 9, 2012, 20:45:53
Hier alles over onderhoud / reparatie
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Marcel078 on January 10, 2012, 07:42:55
Misschien wel handig voor deze sticky: Welke adressen zijn aan te raden voor onderhoud aan je draaitafel?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Mordante on January 11, 2012, 11:34:34
Ik moet eigenlijk een nieuwe snaar voor mijn Scout, dat is niet een probleem denk ik. Echter ik moet het lager ook weer eens een drupje geven. Hier ook ik wel heel veel verschillende dingen over. Welke olie raden jullie mij aan?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Mordante on October 22, 2012, 10:32:46
Quote from: Mordante on January 11, 2012, 11:34:34
Ik moet eigenlijk een nieuwe snaar voor mijn Scout, dat is niet een probleem denk ik. Echter ik moet het lager ook weer eens een drupje geven. Hier ook ik wel heel veel verschillende dingen over. Welke olie raden jullie mij aan?

Mijn motor en mijn lager gesmeerd ook de speler voorzien van een nieuwe snaar. Echter volgens mijn metingen draaid mijn platenspeler ongeveer 0.4-0.6 RPM te langzaam. Heeft iemand hier nog een oplossing voor?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Arden on October 22, 2012, 12:06:09
Quote from: Mordante on October 22, 2012, 10:32:46
Mijn motor en mijn lager gesmeerd ook de speler voorzien van een nieuwe snaar. Echter volgens mijn metingen draaid mijn platenspeler ongeveer 0.4-0.6 RPM te langzaam. Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

Jouw Scout heeft als het goed is verschillende groeven in het plateau en in de poelie. Deze hebben allemaal een net iets andere maat. Even experimeren met een andere groef, en je zou de goede snelheid moeten kunnen vinden. Had het gisteren maar gezegd, dan had je mijn puck met snelheidsmeter mee kunnen nemen. Een makkelijkere manier is er niet!
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Mordante on October 22, 2012, 12:27:58
Quote from: Arden on October 22, 2012, 12:06:09
Jouw Scout heeft als het goed is verschillende groeven in het plateau en in de poelie. Deze hebben allemaal een net iets andere maat. Even experimeren met een andere groef, en je zou de goede snelheid moeten kunnen vinden. Had het gisteren maar gezegd, dan had je mijn puck met snelheidsmeter mee kunnen nemen. Een makkelijkere manier is er niet!

Ik denk niet dat ik brutaal genoeg ben om dat te vragen. Maar ik zal een andere groef proberen. Weet jij wat de maat is van de inbus is die in de poelie zit? Volgens mij is dat een Ímperial maat.
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Arden on October 22, 2012, 13:24:40
Poeh! Nee... Het is in ieder geval wel een standaard imbus, ik heb ze wel vaker vervangen, heb er nooit speciaal gereedschap voor hoeven zoeken. Als je trouwens op je poelie 1 groefje omhoog gaat, gaat hij op je plateau in principe een groef mee omhoog. Omlaag hetzelfde verhaal. Gewoon ff proberen, kwaad kan het niet. Het zou ook in je gebruiksaanwijzing moeten staan!
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Jumping Jack on October 22, 2012, 13:30:09
Quote from: Mordante on October 22, 2012, 10:32:46
Mijn motor en mijn lager gesmeerd ook de speler voorzien van een nieuwe snaar. Echter volgens mijn metingen draaid mijn platenspeler ongeveer 0.4-0.6 RPM te langzaam. Heeft iemand hier nog een oplossing voor?

Het lager moet volgens VPI gesmeerd worden met Lithuim-vet... Die van mij moet ook nog eens wat gesmeerd worden, bij het aanzetten piept de aandrijving altijd wat (heel kort, tot hij op snelheid is)...
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Mordante on October 22, 2012, 13:54:15
Quote from: Arden on October 22, 2012, 13:24:40
Poeh! Nee... Het is in ieder geval wel een standaard imbus, ik heb ze wel vaker vervangen, heb er nooit speciaal gereedschap voor hoeven zoeken. Als je trouwens op je poelie 1 groefje omhoog gaat, gaat hij op je plateau in principe een groef mee omhoog. Omlaag hetzelfde verhaal. Gewoon ff proberen, kwaad kan het niet. Het zou ook in je gebruiksaanwijzing moeten staan!

Probleem is mijn poelie zit eigenlijk te laag op de spindle. Als ik op 45rpm wil spelen moet ik het bovenste groeve van de poelie gebruiken en dan zit de snaar op de onderste groef van de platter. Dat is niet helemaal ideaal.
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Arden on October 22, 2012, 14:36:22
Leg even wat onder de motor, dan komt de gehele behuizing iets omhoog. Begin ff met een bierviltje, desnoods 2...
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Mordante on October 23, 2012, 16:39:18
Gebruik nu een andere groef op de poeli en draai nu keurig met 33.3RPM :) Moet alleen nog even een "audiofiel" bierfiltje vinden zodat ik ook op 45rmp kan draaien.
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: zegel on March 27, 2013, 19:49:54
Iemand een idee waar in de achterhoek / Twente zich een bedrijf/persoon te vinden is welke mijn WB Circle / Ortofon Rondo Red zou kunnen afstellen?  Naar mijn idee ( weger, afstelmal, controle op het oog, waterpas, dwarsdruk) zit alles goed, en toch krijg ik het idee dat de naalddruk onvoldoende is. Naast dat ik ontevreden ben over het geluid, heb ik zelfs bij nieuwe LP's dat de naald soms " wegglijd" uit de groef. Ook viel me op dat soms het geluid uit het L kanaal stottert. Of heeft er iemand de gouden tip?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Rob_Dingen on March 28, 2013, 13:42:14
Hoi

Koop de test lp van bijv Hifi News.
En kijk eens op dit forum http://www.vinylengine.com en download daar een protractor voor jou arm en print die uit.
Dan heb je op de test lp tracks voor tracking te controleren en af te stellen je hoort meestal duidelijk het rechter kanaal alleen vervormen verhoog dan de antie skating ga het niet op de +18dB afregelen dan kom je op veel te extreme settings.
Controleer ook even de resonatie met de lp van je arm horizontaal en verticaal die moeten rond de 10Hz liggen als dat niet is kun je ook een mismatch hebben met je arm.

Rob
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: garmtz on March 28, 2013, 18:50:51
Quote from: zegel on March 27, 2013, 19:49:54
Iemand een idee waar in de achterhoek / Twente zich een bedrijf/persoon te vinden is welke mijn WB Circle / Ortofon Rondo Red zou kunnen afstellen?  Naar mijn idee ( weger, afstelmal, controle op het oog, waterpas, dwarsdruk) zit alles goed, en toch krijg ik het idee dat de naalddruk onvoldoende is. Naast dat ik ontevreden ben over het geluid, heb ik zelfs bij nieuwe LP's dat de naald soms " wegglijd" uit de groef. Ook viel me op dat soms het geluid uit het L kanaal stottert. Of heeft er iemand de gouden tip?
Gebruik je de antiskating? Zo ja, maak daar eens een foto van... Waarmee meet je de naalddruk?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: zegel on March 29, 2013, 21:32:55
Bedankt voor de tips tot nu toe. Zal ik dit weekende op jacht naar een testLP ( zal wel internet worden want waar koop je die nu nog). De naalddruk meet ik met de " wip" van ortofon op 1,8 G, een tegenmeting met die van Clearaudio gaf precies hetzelfde resultaat. De arm / het element is afgesteld met de originele Protractor van Wilson Benesch.  De antiskating is ook conform manual afgesteld, maar nu ik er naar kijk begin ik te twijfelen - zal morgen even een fototje plaatsen, .
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: zegel on March 30, 2013, 12:19:05
Hierbij een fototje van de situatie(//)
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Deleted Member 2 on March 30, 2013, 12:28:14
Quote from: zegel on March 30, 2013, 12:19:05
Hierbij een fototje van de situatie(//)

niets te zien
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: zegel on April 2, 2013, 21:44:10
Foto is even niet gelukt, zal mij nog eens verder in de merites van dit board verdiepen. Maar het probleem is met de hint van garmtz wel opgelost: de antiskating was het probleem.  Deze is ontworpen middels een stukje " visdraad" dat via een groef loopt naar een contragewichtje. Deze draad ( blijkbaar oud en verhard) loopt op momenten uit deze groef, en dat had ik niet opgemerkt. Nu nog opzoek naar een structurele oplossing.

Overigens, als je het over de duivel hebt.... Deze week opent bij mij in het dorp ( achterhoek, 8000 inwoners) een heuse platenzaak; en ik zag ook al een test-LP!!   :thumbs-up:
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: tommo on July 20, 2013, 20:12:31
Mijn Nottingham speler moet denk ik een beurtje hebben en denk ik eens goed afgesteld worden.
Kan er hier iemand een audiozaak tussen Utrecht en Arnhem aanbevelen?

Alvast bedankt!
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Thesqualer on August 22, 2013, 00:10:54
Weet iemand waar ik betrouwbaar 2 goede kan bestellen voor de volgende elementen:

- Technics 270C
- Technics 270C II

Als het goed is gaan hier de zelfde naalden in.
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Thesqualer on August 22, 2013, 22:37:14
Niemand een goede tip?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: mcintoshfan on December 24, 2017, 17:27:51
Ik ben begonnen aan het onderhoud van mijn Yamaha pf800. Nu heb ik even een vraag met betrekking tot het volgende.

Ik heb 2 headshells. Een orginele pf800 zonder aarding en heb hier nog een orginele pf50 en deze heeft een aardeplaat voor het element en aansluiting met zwarte aarde draad. (Zie foto).  De aardedraad op de pf800 is gesoldeerd aan het metaal van de arm maar gaat niet helemaal door naar het element.

Wat is beter?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Rowdy on October 18, 2021, 20:18:46
Heb in januari 2021 een originele nieuwe snaar aangeschaft voor mijn platenspeler. September j.l. is mijn platenspeler helemaal schoongemaakt en opnieuw geolïed, bij het afhalen van de snaar bleef deze plakken aan het draaiplateau. Hoe kan ik het oplossen dat de snaar niet meer aan het draaiplateau plakt?
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Jumping Jack on October 18, 2021, 20:22:11
Riem even door wat talkpoeder halen.
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Rowdy on October 21, 2021, 17:59:11
Heb de snaar een paar dagen in een zakje met talkpoeder gedaan. Gisteren de snaar terug op de platenspeler gezet. Vandaag de platenspeler even aan gezet en het plakken lijkt verholpen te zijn.
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Samro on December 29, 2022, 18:06:14
Ik heb een Lenco L76 uit een nalatenschap opgedaan. Het ziet er als nieuw uit behalve de stofkap is wat krasserig. De motor hoor  ik als ik er mijn oor tegenaan leg. Maar komt niet goed op  snelheid. Als ik het draaiplateau een setje geef doet hij het wel eens maar niet snel genoeg vermoed ik (heb de Lenco niet aangesloten). Ik vermoed dat het het tussenwiel misschien niet meer ok is? Ik heb van internet begrepen dat er een tussenwiel in zit. Is hier een kenner die een idee heeft wat het kan zijn? Het draai plateau is er niet af te krijgen (tot nu toe niet gelukt). Is er een kenner die een idee heeft wat het kan zijn?
Mvg, Samro
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: minplus on December 29, 2022, 18:27:03
Voor zover ik me herinner, maar dat was heel lang geleden, was bij m'n L75 een stevige ruk omhoog afdoende om het plateau eraf te krijgen.
Maar sluit hem op z'n minst even aan om zeker te zijn of hij niet goed draait.
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Samro on December 29, 2022, 18:41:41
Quote from: minplus on December 29, 2022, 18:27:03
Voor zover ik me herinner, maar dat was heel lang geleden, was bij m'n L75 een stevige ruk omhoog afdoende om het plateau eraf te krijgen.
Maar sluit hem op z'n minst even aan om zeker te zijn of hij niet goed draait.
Ik zal morgen nog eens proberen de draaiplateau er af te krijgen zoals je  zegt. Maar ik weet wel zeker dat de snelheid niet  goed is. Hij  begint ook niet te draaien als ik het draaiplateau geen set meegeef! En er zit een din aansluiting aan de Lenco welke niet past op mijn versterker. Zal eens zoeken in mijn snoerenbende of er nog een verloopstukje te vinden is.  ;D
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Samro on December 30, 2022, 12:09:31
Het is gelukt om het plateau te verwijderen. Loeizwaar ding. Zonder plateau lijkt de motor goed op snelheid te zijn. Het tussenwiel ziet er nog als nieuw uit. Het rubber is ook niet zacht of zo. Alles dus schoongemaakt maar zodra ik het plateau er weer op plaats loopt deze veel te langzaam.  ???
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: minplus on December 30, 2022, 20:14:13
Dat zware plateau is het leuke van die Lenco's. Daardoor draaien ze uiterst stabiel. Maar als hij te langzaam draait lijkt me iets met de aandrijving mis.
Waar dat zit durf ik niet te zeggen.
Title: Alles over onderhoud
Post by: musfed on December 30, 2022, 21:13:26
Lees je in op Lencoheaven voor je iets stuk maakt.
Een bak info daar en alles over upgrades en fancy eigen bouwsels met als basis Lenco draaitafels.
Direct drive schijnt iets magisch te zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Samro on December 30, 2022, 23:06:57
Bedankt voor de tip. Nee ik ga er verder ook niets aan doen. Ik heb een goede Sansui draaitafel. Ik denk dat de Lenco maar naar een liefhebber moet. Ik ga de link van Lencoheaven wel even opzoeken. Zelf vermoed ik dat het vet te dik geworden is in motor o.i.d. De Lenco is ook al zo'n 47 jaar oud vermoed ik.
Quote from: musfed on December 30, 2022, 21:13:26
Lees je in op Lencoheaven voor je iets stuk maakt.
Een bak info daar en alles over upgrades en fancy eigen bouwsels met als basis Lenco draaitafels.
Direct drive schijnt iets magisch te zijn.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Title: Re: Alles over onderhoud
Post by: Samro on March 26, 2023, 22:17:16
Intussen heb ik de Lenco L76 weer prima in orde! Op Lenco heaven en nog wat andere sites gekeken. Loopt super stabiel nu en de klank is ook nog eens heel goed. En het originele element/naald is zelfs nog prima.  Wat olie en tussenwiel goed schoongemaakt doet wonderen. Maar wat loopt zo'n oude Lenco super stil. Zou je toch niet verwachten met een tussenwiel aandrijving?
Quote from: minplus on December 30, 2022, 20:14:13Dat zware plateau is het leuke van die Lenco's. Daardoor draaien ze uiterst stabiel. Maar als hij te langzaam draait lijkt me iets met de aandrijving mis.
Waar dat zit durf ik niet te zeggen.