Hoi,
Ik heb de volgende problemen met mijn netwerk en heb al een nieuw modem geplaatst omdat ik dacht dat het daar zat.
Vaak als ik een nieuwe pagina wil laden op internet of bijv een Netflix stream op wil zetten heb ik geen verbinding zowel bekabeld als via Wifi.
Dat duurt ongeveer 10 Sec en als ik blijf verversen is het er weer.
Als ik een stream start blijft het gewoon draaien het is dus alleen bij een nieuwe pagina of stream.
Dit is ineens ontstaan tenminste kan me zo niets herinneren dat ik iets verandert of toegevoegd heb.
Nadat ik het nieuwe modem van Ziggo heb geïnstalleerd heb ik om de beurt het netwerk in stappen weer aangesloten.
Op een gegeven moment zat alles weer terug en werkte prima maar naar een paar dagen begint het weer.
Iemand wat tips hoe ik dat aan moet pakken?
Rob
Komt het alleen op 1 device voor of hebben alle apparaten er last van ?
Alle aangesloten apparaten hebben er last van
Heb je eens gekeken naar het wifi-kanaal waar jij op zit en die van je buren ?
overlapt dat elkaar, zit je zelfs op het zelfde kanaal, kan dat roet in het eten gooien en ook op de bedraad kant van je netwerk is mijn ervaring !
Nee niet naar gekeken en ik heb in huis 4 wifi punten.
Waar zou ik ze op moeten zetten?
Rob
Ik scan de WiFi kanalen in mijn omgeving af met een app en ga op de frequentie zitten waar er de meeste ruimte is
Als je zoekt op het www bij WiFi scannen oid kom je er vanzelf 1 tegen
Vaak staan ze standaard op 1, 6 of 11
Heb nu 1, 6, 11 en 13 gezet en nu een deel van het netwerk weer een voor een aanzetten.
Rob
Doe eens een speedtest bij Ziggo ofzo om te kijken wat je latency is ?
Firewall eens uit zetten kijken of daar het probleem ligt ?
Firewall in de router ook aan staan misschien ?
Zijn dat van die TP-Link Deco wifi-punten?
Zou het kunnen dat zowel jouw modem als wifi-punten ip-adressen uitdelen en elkaar in de weg zitten?
Staat mij iets van bij dat je jouw modem dan in Bridgemode moet zetten...
Waarschijnlijk zeg ik het helemaal verkeerd, ik ben geen ict-er, maar misschien de moeite om daar even kort op te zoeken.
Succes!
Het is niet de firewall heb namelijk niks veranderd.
Heb net een wifi punt en switch toegevoegd en probleem begint meteen.
Dus daar zit ergens het probleem(hoop ik).
Rob
Ik zou je DNS instellingen even nalopen. Probeer anders 8.8.8.8 (google eens).
Citaat van: Kingpin op maart 28, 2022, 13:45:58
Doe eens een speedtest bij Ziggo ofzo om te kijken wat je latency is ?
Weet niet wat latency is maar upload 70mbit download 30mbit ping 17ms.
Dit is via het ziggo modem die ver weg staat.
Rob
Welke wifi-punten heb je nu Rob?
Wat ik hierboven probeerde zeggen was dat als op beide/meerdere apparaten, dus Ziggo-modem en wifi-punt 'DHCP' is ingeschakeld je problemen kunt krijgen.
Citaat van: vergeerr72 op maart 28, 2022, 14:21:10
Ik zou je DNS instellingen even nalopen. Probeer anders 8.8.8.8 (google eens).
Te weinig info ben geen held op dit gebied.
Citaat van: Sjaak_Banaan op maart 28, 2022, 14:29:34
Welke wifi-punten heb je nu Rob?
Wat ik hierboven probeerde zeggen was dat als op beide/meerdere apparaten, dus Ziggo-modem en wifi-punt 'DHCP' is ingeschakeld je problemen kunt krijgen.
Allemaal van Apple en dat heb ik uit gezet het ziggo modem geeft de ip adressen.
Je moet ook niet vergeten dat het al 20 jaar prima werkt dus ligt het meestal niet aan dat soort zaken of je moet iets toegevoegd hebben aan het netwerk.
Rob
Heb het gevonden maar weet de oorzaak nog niet maar verwacht gewoon defect.
Als ik mijn Apple Time capsule met HDD aansluit begint het probleem meteen.
Daar zit ook een switch in die ik gebruikte dus moet ik iets anders kopen.
Rob
Gek word ik er van.
Ik heb 2 kabels van mijn meter kast naar mijn woonkamer waar nu op een eentje de airport express zit en op de ander een switch met andere apparaten namelijk Philips Hue AppleTV Ziggo next mediabox.
Zodra ik de airport express aansluit begint het probleem daarop zit dan meteen Sonos en de Neeo remote.
Zou de Sonos roet in het eten gooien daar heb ik laatst problemen mee gehad en opnieuw ingesteld.
Haal ik hem uit het netwerk is het meteen weg.
Citaat van: Rob_Dingen op maart 28, 2022, 15:51:46
Gek word ik er van.
Ik heb 2 kabels van mijn meter kast naar mijn woonkamer waar nu op een eentje de airport express zit en op de ander een switch met andere apparaten namelijk Philips Hue AppleTV Ziggo next mediabox.
Zodra ik de airport express aansluit begint het probleem daarop zit dan meteen Sonos en de Neeo remote.
Zou de Sonos roet in het eten gooien daar heb ik laatst problemen mee gehad en opnieuw ingesteld.
Haal ik hem uit het netwerk is het meteen weg.
ik denk dat er iets misgaat in de airport express
heb je daar dingen in veranderd ?
Ik heb het probleem met zowel de airport express als de Time Capsule.
Heb nergens niets verandert.
Rob
Ook geen firmware op router o.i.d. ?
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Nee niks gedaan heb nu het wifi punt in de woonkamer weg gehaald en rechtstreeks op het ziggo modem ingelogd en tot nu toe geen probleem.
Sonos weer aangesloten en Ziggo Media box en mijn Neeo remote.
Moet nog de Apple TV, Philips Hue en dan nog de rest van het huis hangt nog los.
Rob
Citaat van: Rob_Dingen op maart 28, 2022, 14:27:19
Weet niet wat latency is maar upload 70mbit download 30mbit ping 17ms.
Dit is via het ziggo modem die ver weg staat.
Rob
Als bovenstaande geen typo is (30mbit down) dan lijkt het of er iets heel je bandbreedte opslokt, een heel eind in iedergeval.
Citaat van: RalphH op maart 28, 2022, 20:12:11
Als bovenstaande geen typo is (30mbit down) dan lijkt het of er iets heel je bandbreedte opslokt, een heel eind in iedergeval.
Sorry het is andersom 70mbit download en 30mbit upload
Check :thumbs-up:
Nu alles 1 voor 1 aansluiten en tussendoor testen voor de zekerheid.
Heb je dhcp aanstaan op zowel time capsule als de modem?
Nee DHCP staat op de acces punten uit.
Rob
Citaat van: vergeerr72 op maart 28, 2022, 14:21:10
Ik zou je DNS instellingen even nalopen. Probeer anders 8.8.8.8 (google eens).
Dit zou ook mijn eerste gok zijn, lijkt erop dat de primaire dns die je krijgt fout is en dus timeout geeft, waardoor hij dan na x seconden de secundaire gaat gebruiken en die werkt wel.
Als je geen vast ip gebruikt, maar DHCP dan is de DNS instelling onderdeel van je DHCP (grootste kans)
Maar het blijft beetje gokken natuurlijk.
Wat Raplph zegt heeft nog meeste kans om de oorzaak te vinden en dat is 1 voor 1 toestellen toevoegen, zou dan wel telkens het toestel waarmee je test herstarten zodat je telkens zeker bent dat het opnieuw ip vraagt etc
Citaat van: katwax op maart 28, 2022, 22:07:33
Dit zou ook mijn eerste gok zijn, lijkt erop dat de primaire dns die je krijgt fout is en dus timeout geeft, waardoor hij dan na x seconden de secundaire gaat gebruiken en die werkt wel.
Als je geen vast ip gebruikt, maar DHCP dan is de DNS instelling onderdeel van je DHCP (grootste kans)
Maar het blijft beetje gokken natuurlijk.
Wat Raplph zegt heeft nog meeste kans om de oorzaak te vinden en dat is 1 voor 1 toestellen toevoegen, zou dan wel telkens het toestel waarmee je test herstarten zodat je telkens zeker bent dat het opnieuw ip vraagt etc
Wil daar best naar kijken maar waar kan ik dat dan vinden?
In mijn Apple punten staat daar niets en bij het ziggo modem kan ik het niet vinden.
Rob
Je Ziggo modem is dus tevens je router, vanuit je modem/router loopt een kabel met een normale switch, alles wat je hier bekabeld op aansluit werkt gewoon, toch. Het is op het moment dat je die "Apple time capsule" aansluit op de 2e kabel die uit het Ziggo modem/router komt dan begint de ellende. Lijkt of daar de ellende in zit. Maar je hebt het ook nog over accespoints, welke apparaten zijn dat en hoe zijn die aangesloten?
Citaat van: Bertus69 op maart 29, 2022, 03:13:51
Je Ziggo modem is dus tevens je router, vanuit je modem/router loopt een kabel met een normale switch, alles wat je hier bekabeld op aansluit werkt gewoon, toch. Het is op het moment dat je die "Apple time capsule" aansluit op de 2e kabel die uit het Ziggo modem/router komt dan begint de ellende. Lijkt of daar de ellende in zit. Maar je hebt het ook nog over accespoints, welke apparaten zijn dat en hoe zijn die aangesloten?
Ik heb getest ziggo modem wifi > iMac en Ziggo Modem kabel > Time capsule dit geeft problemen.
Ik heb getest ziggo modem wifi > iMac en Ziggo Modem kabel > Airport express dit geeft problemen.
Normaal heb ik Ziggo modem een kabel naar een 24 poort switch en dat gaat naar de rest van het huis en acces points.
Ik heb gisteren nieuwe spullen besteld van Ubiquiti en hoop er klaar mee te zijn.
Rob
Sonos heeft vorige week n update gehad die dit veroorzaakt. Tenminste als je de sonos wired hebt aangesloten.
De update zorgt ervoor dat de sonos zowel bekabeld als een wifi verbinding opzet en je netwerk dan in een loop komt.
De allerlaatste sonos firmware zou dit weer oplossen
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Niemand die op locatie even kan meekijken of via remote desktop?
Het klinkt als een conflict in kanalen van je access points. Maar als ik het goed heb gebruiken die al verschillende kanalen?
De access points zijn bedraad aangesloten, begrijp ik toch?
(Wireless repeaters zijn vaak een ramp).
DHCP hoeft niet "aan" te staan misschien, maar het is belangrijk dat de access points hun internet adres krijgen via dhcp. Geen vast op adres in die dingen dus is meestal het beste. En verschillende kanalen dus. Geldt ook voor devices als Apple spullen op het netwerk, ip adres via dhcp.
Je router zou normaal gesproken de dhcp server moeten zijn.
Staat 2.4 (?) & 5 GHz aan op de router?
Morgen krijg ik de nieuwe ubiquiti spullen binnen en ga ik alles vervangen het heeft hier 20 jaar dienst gedaan en mag in de prullenbak.
Ik heb heel mijn netwerk weer kompleet behalve het acces punt in de woonkamer die heb ik er uit gelaten en alles werkt perfect.
Heb de instellingen van alle acces punten nagelopen en die staan alle hetzelfde ingesteld met verschillende kanalen snap het nog steeds niet.
Het lag niet aan de Sonos.
Rob
20 jaar oud is ook bijna een record te noemen, als je toen een download had van 5 mb/s was je het mannetje. Succes hoop dat alles weer na wens gaat werken :)
Voeding in de switch kan ook gaar zijn.
Tip: Als je in Mesh kunt draaien, gewoon doen. Wat betekent mesh? Eigenlijk heel simpel.. 2 of meerdere accesspoints zorgen ervoor dat je overal in huis hetzelfde SSID hebt (netwerk naam) en dat de accesspoints met elkaar samenwerken om clients altijd over te dragen aan het punt met het beste bereik. Je kunt daarbij kiezen of de afzonderlijke mesh punten met elkaar verbonden zijn via wifi of (aanbevolen) via een kabel naar de centrale switch (ethernet backhaul)..
Ubiquity heeft bovendien een leuke tool waarin je je huis kunt tekenen inclusief muren etc, en waarbij je dan virtueel de accesspoints kunt schuiven om de meest optimale dekking te krijgen overal. Kost even tijd om dat te doen maar betaalt zich dubbel en dwars terug.
Als je meer info nodig hebt, stuur gewoon een PM en ik leg het met liefde uit. Is mijn vak namelijk..
Sent from my SM-N986B using Tapatalk
Je kunt ook prima zonder mesh met meerdere access points dezelfde ssid gebruiken.
Wij hebben ook ubiquiti in ons huis en op elke verdieping een access point. Ook nog een in de tuin. Ze zoeken zelf de kanalen op die ze willen gebruiken.
Ik kan met een device van verdieping naar verdieping lopen en de tuin in gaan en de verbinding blijft werken. Wel heb ik alles bedraad zitten. Als je dat niet kunt wordt mesh interesanter,