Post reply

The message has the following error or errors that must be corrected before continuing:
Warning: this topic has not been posted in for at least 60 days.
Unless you're sure you want to reply, please consider starting a new topic.
Attachments: (Clear attachments)
Restrictions: 4 per post (4 remaining), maximum total size 20.00 MB, maximum individual size 20.00 MB
Uncheck the attachments you no longer want attached
Click or drag files here to attach them.
Other options
Verification:
Please leave this box empty:
Type the letters shown in the picture
Listen to the letters / Request another image

Type the letters shown in the picture:
Onze vlag is blauw, wit en:
Wat is de hoofdstad van Nederland:
Shortcuts: ALT+S post or ALT+P preview

Topic summary

Posted by dynam1ke
 - November 20, 2006, 14:06:41
Wow, wat een les  ;D

Dus als ik een calibratie laat doen bij mijn PJ (heb er nu ong 500 uur opzitten), kan er gelijk gegeken worden of een filter het waard zou zijn. U hoort nog van me  ;)

Bedankt.
Posted by J.A.F._Doorhof
 - November 20, 2006, 11:03:58
En dat is niet anders als wat ik schrijf :D

Mijn betoog gaat erom dat je zo min mogelijk moet trekken aan een projector in de instellingen.
ECHTER
Mijn ervaring is wel dat het trekken aan de grayscale vaak minder problemen met zich meebrengt dan het trekken aan de primaries en secondaries.
één van de eerste Rubys bv gaf redelijk veel problemen omdat we de primaries van rood hadden aangepast terwijl zonder de RPC de problemen weg waren.

Het is ALLEMAAL een kwestie van overwegen en kijken wat de minste problemen geeft.
Vandaar dat ik ook adviseer het niet zomaar te doen maar het door iemand te laten doen die er verstand van heeft.

één ding zal echter altijd een verschil punt zijn tussen ons.
Ik hecht enorm veel waarde aan kleurechtheid en minder aan CR, helemaal met de nieuwe projectoren.
LET WEL ik ben geen tegenstander van filteren of een hoge CR, integendeel.
Echter ik vind wel dat er een behoorlijke winst in CR moet zijn wil ik daar de kleurechtheid voor opofferen in welke mate dan ook.

Maar ons verhaal verschilt verder denk ik niets tot weinig alleen vanuit een ander standpunt bekeken.
Ik vetrouw denk ik maar één iemand op het gebied van calibraties (naast ondergetekende) en dat ben jij :D
Maar dat hoeft niet te beteken dat we het 100% met elkaar eens zijn, of dat de één het goed heeft of fout, we kijken er gewoon anders naar, en beide oplossingen is wat voor te zeggen.
Meestal laat ik de klant gewoon zelf beslissen wat hij/zij wil en dan voer ik dat uit.

Vooral de laatste tijd hoor ik de meest bizarre horrorverhalen van andere calibrateurs waar letterlijk mijn broek van afzakt.

MvrGr.
Frank
Posted by Rob_Dingen
 - November 20, 2006, 10:03:32
Hoi

Ik ben het met bovenstaand betoog niet helemaal eens.
In de meeste projectors zit een UHP lamp waarvan bekend is dat hij veel te veel groen heeft en veel te weinig rood.
De meeste fabrieken corrigeren dit niet in de filters die ze gebruiken en laten de kleur temp op 8500k staan waardoor ze op papier veel meer lichtopbrengst en kontrast hebben.
Ga je dit calibreren naar 6500k moet je dus blauw en groen enorm terug draaien wat ten koste gaat van bitdiepte met het juiste filter kun je dus al op nagenoeg 6500k komen zonder de instellingen te veranderen.

Rob
Posted by J.A.F._Doorhof
 - November 19, 2006, 21:37:24
Bij nieuw kun je er echt geen pijl optrekken, de TW600 bv was bij nieuw altijd heel krap bij groen, na 200uur echter moest ik groen terug draaien en was alles redelijk gebalanceerd.

We filteren dan ook altijd eigenlijk pas bij 200 uur.

In principe gaat je contrast ratio altijd omhoog bij het gebruik van het goede filter.
Dit is heel makkelijk uit te leggen.

Je CR is een meting van zwart vs wit maw als wit 100ftlb is en zwart 10 ftlb heb je een CR van 10:1
Als je gaat kijken hoe je projector werkt dan zijn er 3 kleuren, RGB daarmee word je beeld gemaakt.
Nu is het bijna altijd zo dat één van die kleuren zwakker is dan de andere 2.

Als je dus een 100IRE veld projecteerd kan het bv voorkomen dat de volgende uitkomst er uitkomt:
Voor een correcte grayscale (max 10):
Rood +10
Groen +2
Blauw +3

Als je nu een rood filter plaatst word krijg je meer kracht op rood, dus rood wordt bv 12
Groen kan dan naar +4
Blauw kan dan naar +5

Het verlies door het filter word opgevangen doordat groen een sterkere kleur is, eindresultaat meer lightoutput, bv 110ftlmb.

Aan de onderkant gebeurt er echter wat anders.
Aan de bovenkant verlies je licht bv 20%, dit word echter tegengecompenseerd doordat je groen en blauw verder kunt opdraaien, en juist door GROEN verder te kunnen opendraaien win je uiteindelijk lightoutput (zou je groen filteren lever je bijna altijd in, filter je blauw dan win je zelfs nog meer maar dat komt BIJNA nooit voor :D).

Aan de onderkant hoef je niet te compenseren zoals bij boven want daar willen we juist dat er verlies optreedt (beter zwart).
Dus aan de onderkant zak je bv van 10 naar 8 (20%)

De CR word dan 110 / 8 = 1:13.75 een enorme winst van ruim 35%.

Dit is stap 1 van filteren.

Moet je altijd doen ?
NEE.
Er is ook een nadeel.
Elke verandering die je in de projector doet kost bitdiepte, en die is zeer beperkt.
Zonder filter hoef je vaak weinig te trekken aan je primaries en secondaries waardoor je veel van je bitdiepte bewaart.
Door bv het plaatsen van een rood filter kan het zijn dat de gehele driehoek verschuift naar rechts.
Je moet nu ineens dus blauw weer terug trekken, maar ook groen, rood, magenta, cyaan en geel.

Bij sommige projectoren is dit niet erg, de driehoek kwam bv al rood te kort, dan is filteren een geschenk.
Bij andere projectoren is rood bv al oververzadigt en moet je dus extra hard gaan trekken om het rood weer op de originele plek te krijgen.

Je kan dit in extreme gevallen terug gaan zien in bv grote vlakken welke een licht solarizer effect gaan geven.
Of bv in een graduated grayramp waar je lichte solarizer effecten ziet.

Dan is er nog iets.
Ook de colordecoder binnen een projector kan van "slag" raken.
Bij de calibratie gebruiken we een kleurfilter om de saturation en hue/tint aan te passen.
bij een GOED ontwikkelde machine hangt dit allemaal in balans.
Zou je rood gaan versterken kan het gebeuren dat je de balans dermate verstoord dat je colordecoder niet meer correct werkt.
Bv Cyaan neigt iets naar wit, magenta neigt naar rood.
Je kan dan de tint veranderen maar daarmee verander je feitelijk alleen één vastgesteld punt en niet de gehele driehoek.

Een projector is een zeer ingewikkeld ding wat eigenlijk zeer simpel is :D
Verander je iets ten goede dan kun je grote winsten halen op één punt maar je doet bijna altijd ergens anders een offer.
De vraag is, wat is wijsheid.

Bij een calibratie krijg je daar (als hij door een kundig iemand word gedaan) goed advies over.

En nogmaals bij de NIEUWE projectoren filter ik eigenlijk nooit.
Posted by dynam1ke
 - November 19, 2006, 20:27:01
En voor mijn digitale LCD projector, de Hitachi PJ-TX100 is het antwoord dus dat ik sowieso gelijk een calibratie moet doen (uiteraard), maar dat het plaatsen van een filter bij hedendaagse digitale projectors niet echt heel veel meer helpt?

De plaatjes die ik postte waren dus ook van een PJ-TX100. Op een duitse website (cine4home oid) wordt ook gezegd dat het plaatsen van een filter bij de tx100 wél een heel goed effect heeft op het contrast. Of haal je met een losse calibratie gewoon een haast net zo goed resultaat?

Ervaringen met deze beamer misschien?
Posted by J.A.F._Doorhof
 - November 18, 2006, 21:15:34
Aangezien het in het ITC gedeelte staat hier ons antwoord :D

Je moet met de plastic filters ERG oppassen wat je koopt.
Wij leveren sinds een jaar hele dune filters gebaseerd op GEL, deze veranderen niets aan de scherpte en hebben geen last van chromatic abberation. De wat dikkere kunstof filters (vaak de oudere LEE's) moet je mee oppassen, deze zijn vaak moeilijker verwerkbaar en geven erg veel problemen met chromatic abberation en zorgen voor 10-15% scherpte verlies.

Voor de CRT's zou ik inderdaad niet zelf doen, ik heb het bij verschillende projectoren gedaan en je bent toch zeker wel een kleine 15-20 minuten bezig als je het netjes wilt doen, daarnaast kun je makkelijk wat beschadigen, het is allemaal wat gepriegel.

De opzet ringen voor de filters leveren we zelf niet, dit omdat het filteren eigenlijk langzaam aan wat af neemt nu projector fabrikanten zelf met cinemafilters komen in de projectoren.
Alleen bij projectoren waar je echt duidelijk een kleur tekort komt (bv Sony HS50 en de oudere TW200H) is het soms handig om te doen.

Maar hier wisselen de meningen over, zoals we in het verleden hebben gemerkt.
Ik hecht altijd wat meer aan de balans in de projector dan alleen de contrast ratio.

Voor het correct filteren wil ik dat uiteindelijk de primaries/secondaries en de colordecoder correct werkt, bij de HS50 bv gebeurt dat ook, bij het toepassen van bv het CC20R filter bij een HS50 zul je merken dat de colordecoder beter presteerd dan zonder.

Bij een TW200H is het een twijfel geval, meestal hebben die projectoren cyaan nodig en de colordecoder krijgt dan een wat grotere afwijking in het cyaan/blauw dan zonder filter.

Ik hecht dan altijd wat meer aan de kleurechtheid.

Bij veel projectoren kun je dit trouwens met de instellingen van de primaries en secondaries bijstellen, maar ook dan wil soms de colordecoder wat afwijken, ik zou dus niet zomaar een filter plaatsen maar dit altijd laten doen tegelijkertijd met een calibratie zodat er een filter op maat gemaakt kan worden als het nodig mocht blijken.
Posted by Rob_Dingen
 - November 18, 2006, 15:18:49
Hoi

De filters bij een CRT zijn helemaal niet makelijk te plaatsen.
Daar heb je een speciaal sleuteltje voor nodig en je moet weten waar het filter hoort te zitten de lens moet compleet uit elkaar dus ook de glas delen moeten er uit.
Als je hem plaatst in het voorste deel van de lens heb je kans op reflecties in de lens waardoor het contrast daalt.
De alluminium opzet ringen met een kunstof filter kan ik ook regelen mail maar voor details.

Rob
Posted by dynam1ke
 - November 18, 2006, 14:49:41
Ik zit ook te denken aan een calibratie + filter voor mijn Hitachi PJ-TX100 digitale projector.

Hoe zien de filter die gebruikt worden eruit? Op veel plaatjes zie je geknipte velletjes die er professorisch op geplakt zijn. Maar het mooiste is eigenlijk een oplossing als deze:



of deze:



Zijn deze verkijgbaar bij ITC of moet je die zelf ergens bestellen?
Posted by J.A.F._Doorhof
 - February 17, 2006, 09:12:30
Dat is vreemd, gebruik je wel powerstrip ?
Maak anders even een apart topic aan in projectoren
Posted by Draiz
 - February 17, 2006, 08:36:34
IK heb alle waardes via het h10 forum maar het lukt me niet :)
Posted by J.A.F._Doorhof
 - February 17, 2006, 08:21:53
Hi,

Bij de calibratie kijken we welk filter je nodig hebt en of je een filter nodig hebt.
Meestal plaatsen we bij Sony wel een filter maar nogmaals dit zie ik pas bij de calibratie.

Native resolutie moet je in bv powerstrip aanmaken, als het goed is kun je de vesa waardes in je manual vinden.
Posted by garmtz
 - February 17, 2006, 08:03:56
Heb je het hier over ND filters, voor digitale projectoren, of filters om color filtering te doen op CRT projectoren?
Posted by Draiz
 - February 17, 2006, 03:29:04
Geen idee wat een filter doet? Ik heb een digitale sony vpl-hs10, wordt deze beter van een filter? neem aan dat dit alleen voor analoog is?
Binnenkort zal alle zonwering er wel zijn en dan wordt het tijd voor een calibratie!
Overigens, zou jij de projector ook 1:1 kunnen krijgen denk je?
Moet nu wel 1168:664 draaien ipv de native 1366x768 omdat ik anders of heel wazig beeld krijg (native) of een deel van het scherm mis (1280:720)
Posted by J.A.F._Doorhof
 - November 6, 2005, 09:55:15
mail me even aub.
Posted by rulletje
 - November 5, 2005, 23:09:45
Ik zou de filters al wel graag willen bestellen als ze op vooraad zijn (rood en groen).
Voor het grayscalen ga ik nog een afspraak maken projector staat nu nog niet op zn vaste plek.

Worden de filters per post verstuurd of moet ik ze ophalen??
Posted by J.A.F._Doorhof
 - November 5, 2005, 22:53:02
voor grayscaling heb je een analyzer nodig, dus nee vrees ik.
omschrijving is zeer simpel
groen is ook goed te zien, ik zou ze allebei doen
Posted by rulletje
 - November 5, 2005, 22:42:35
Is het nuttig om groen ook te voorzien van een filter is dit direkt op te merken in het beeld?

Krijg ik er ook een beschrijving bij voor het plaatsen van de filter?

Kan ik het Grayscalen ook zelf doen?
Posted by J.A.F._Doorhof
 - November 5, 2005, 22:27:12
Hi,
Die verkopen we ook.
Als je ze zelf plaatst moet je rekenen op 35,00 voor een sheet op maat.
Ik heb ze voor zowel groen als rood.

Ik raadt je echter aan om na het plaatsen de projector totaal opnieuw te grayscalen.
Het plaatsen zelf is redelijk makkelijk.

MvrGr.
Frank
Posted by rulletje
 - November 5, 2005, 22:11:03
Verkopen jullie ook de filters voor een barco graphics 808s ik ben nl niet echt te spreken over het rood wat de barco weergeeft.
Kan ik de filters ook zelf plaatsen en wat kosten ze???\

thx voor de info
Posted by J.A.F._Doorhof
 - June 10, 2004, 13:02:44
Deze projector gebruikt color corrected Sony buizen dus daar zou ik het niet doen.

MvrGr.
Frank
Posted by shredhead
 - June 10, 2004, 10:57:57
Hi Frank,

Heeft dit nu ook eigenlijk nut voor een Barco data 801s? Ik had namelijk gelezen dat deze al gekleurde vloeistof had, en het dus weinig zou uitmaken.

Mvg,

Patrick
Posted by J.A.F._Doorhof
 - June 4, 2004, 19:06:19
Aangezien daar wat verwarring over lijkt te bestaan.

Wij rekenen:
€ 20,00 voor de vierkante kunstof filters, deze moet je zelf op maat maken.
€ 50,00 voor de nieuwe dunnere filters (zijn makkelijker te verwerken)
en tussen de € 70,00 en € 120,00 voor de glazen opschroef filters.

MvrGr.
Frank