Camcorder of DSLR met video?

Gestart door spijtebijt, maart 27, 2010, 15:06:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

spijtebijt

Beste forumgenoten, ik heb een Canon 400d waar ik heel tevreden mee ben. Ook heb ik een Sharp camcorder (DV), die ik graag wil gaan vervangen. Nu twijfel ik tussen de aanschaf van een Canon 550d spiegelreflex of een Canon HF200 camcorder.
Zijn er mensen onder jullie die deze twee apparaten hebben vergeleken? Er is veel te zeggen voor het hebben van gescheiden apparaten voor film en video, maar ik zie ook voordelen voor het hebben van één apparaat.
Graag jouw mening....
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

vtuinen

Persoonlijk zou ik gaan voor gescheiden film - foto. Hou bv rekening dat je lens bij je camera toch minimaal voorzien moet zijn van IS, daarnaast durf ik wel te twijfelen over het resultaat van de film van de 550, alhoewel ik dat persoonlijk nooit getest heb. Ben persoonlijk zeer te spreken over de kwaliteiten van mijn HF-S10.

Erik
Equipment check my avatar

J.A.F._Doorhof

Als je OPTIMAAL wilt filmen qua kwaliteit ZONDER twijfel de DLSR.
Koppel dit met een Zacuto finder en je wordt helemaal happy.

Als je MAKKELIJK wilt filmen dan een HF11 of HF-S10 oid AF en zoom etc.

Met de nieuwe firmware is de 5DMKII echter wel heel dicht tegen perfect, 23.97 - 25 - 30, goed live histogram, audio fixed of auto.
En natuurlijk via HDMI naar een grotere display voor PERFECTE focus en volgen van de focus.

Ben langzaam aan steeds meer video aan het doen met de 5DMKII en het is gewoon een camera die je enorm veel lol geeft in video, wat ik enorm mis met de handycams. Deze week mijn eerste videoclip geschoten met de 5DMKII en een flink gedeelte op ISO1600, dat is een omgeving waar de HF11 gewoon VOLLEDIG stopt, of wel het is een donkere ruisbak zonder kleur, de 5DMKII heeft nagenoeg geen ruis en ziet er super gedetailleerd en kleurrijk uit.

Voor mij is het de ideale combinatie om het in 1 apparaat te hebben, scheelt wisselen.
Maar realiseer je dat MF zonder een zacuto viewfinder ERG moeilijk is.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

vtuinen

Maar hier heb je het over de 5DmkII, een camera ietsje duurder dan een 550 (ongeveer €1100 verschil). Voor dat geld koop je toch ook een goede cam ?
Equipment check my avatar

J.A.F._Doorhof

zeker maar video opties binnen de DSLR's zijn bij nagenoeg alle camera's op dit moment enorm goed.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

spijtebijt

Bedankt voor jullie meningen, maar ik zou graag ook willen horen van iemand die de 550d gebruikt om te filmen. Ik snap niet waarom je lenzen met IS nodig zou hebben. Je kunt toch gewoon een statief gebruiken?
De 5DMKII ligt erg ver buiten mijn bereik... (wel mooi overigens, net als de 7d die ook nog te duur voor me is).
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Mark S

#6
Citaat van: J.A.F._Doorhof op maart 27, 2010, 23:10:55
Als je OPTIMAAL wilt filmen qua kwaliteit ZONDER twijfel de DLSR.
Koppel dit met een Zacuto finder en je wordt helemaal happy.
I second that. Momenteel filmen we met 2 5DMkII's in rig-opstelling (met 1.2 50mm lenzen) , en afgelopen maandag hebben we een aantal scenes bij JVC in Londen door de 2D3D1 image processor/converter gejaagd die een GD-463D10 display aanstuurde. Tevens vergeleken met footage die we hadden geschoten met de JVC HM700e (+/- 4x de prijs van de 5D). Gruwelijk! 5D wins hands down. Uiteraard buiten de range van TS, maar toch even het vermelden waard.

spijtebijt

Inderdaad, iets buiten mijn budget... Wel lekker 5DMkII met 50mm 1.2...  ;D
(niet gestabiliseerd?)
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

Mark S

#8
Citaat van: spijtebijt op april 29, 2010, 14:13:16
Inderdaad, iets buiten mijn budget... Wel lekker 5DMkII met 50mm 1.2...  ;D
(niet gestabiliseerd?)

IS is uberhaupt niet nodig op een rig  ;)

spijtebijt

Ik weet even niet wat een rig-opstelling is...
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

celerontje

Trouwens, er is een hele episode van ''House M.D.'' op de 5DmkII geschoten! (wordt over een week in de USA uitgezonden)

Citaat van: spijtebijt op april 30, 2010, 12:17:50
Ik weet even niet wat een rig-opstelling is...
Ehmmmm, hoe leg ik dat uit.
Zie het als een ''opgetuigde'' camera, dus met zo'n slede eronder, focus knop, matte box etc. etc.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

HAL

Even volgen dit. Op www.dpreview.com zijn ze erg positief over de videokwaliteiten van de 550d. Men vergelijkt hem daar met de 7D. Ik heb het al eens eerder aangegeven: Ik heb opnamen van een 5D in een broadcast kleurcorrectie-set gezien en was absoluut niet onder de indruk. Het ging daarbij om de commercials van Frans Bauer (Yuk!) voor de NEM. Je hebt ze ongetwijfeld op TV gezien. Het zag er erg lelijk uit en zelfs na de kleurcorrectie is het resultaat niet overtuigend. Maar inmiddels heb ik ook heel andere opnamen gezien van een professionele cameraman die voor hobby ook met de 5D schiet. Dat waren buitenopnamen en die zagen er heel behoorlijk uit. Ik blijf er bij dat het absoluut geen professionele videokwaliteit is (en met professioneel bedoel ik echt broadcast, dus geen HDV en AVHDC en hoe het ook allemaal mag heten) maar het is heel erg goed.

Freud

Ze hebben met de 5D Mark II zelfs de final van House opgenomen:

http://www.cinema5d.com/news/?p=2818

celerontje

Ik was eerder!

Citaat van: HAL op april 30, 2010, 12:45:14
Even volgen dit. Op www.dpreview.com zijn ze erg positief over de videokwaliteiten van de 550d. Men vergelijkt hem daar met de 7D. Ik heb het al eens eerder aangegeven: Ik heb opnamen van een 5D in een broadcast kleurcorrectie-set gezien en was absoluut niet onder de indruk. Het ging daarbij om de commercials van Frans Bauer (Yuk!) voor de NEM. Je hebt ze ongetwijfeld op TV gezien. Het zag er erg lelijk uit en zelfs na de kleurcorrectie is het resultaat niet overtuigend. Maar inmiddels heb ik ook heel andere opnamen gezien van een professionele cameraman die voor hobby ook met de 5D schiet. Dat waren buitenopnamen en die zagen er heel behoorlijk uit. Ik blijf er bij dat het absoluut geen professionele videokwaliteit is (en met professioneel bedoel ik echt broadcast, dus geen HDV en AVHDC en hoe het ook allemaal mag heten) maar het is heel erg goed.
Die NEM spotjes vindt ik er best aardig uitzien. (maar het zijn klotereclames!)
En met elke camera kan je prutbeelden schieten, ik heb ook wel eens beelden van de RED gezien die er spuuglelijk uitzagen.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!


J.A.F._Doorhof

@Hal,
Denk/vrees dat het misschien aan de camera man ligt ? of nabewerking ?
Zou het niet weten.
Heb hier veel mensen gesproken die ook met de 5DMKII werken en die zijn er ZEER enthiousast over en vergelijken hem met de RED als game changer en gebruiken ook rig opstellingen voor commercials, films en vooral videoclips.
Ze geven wel aan dat ze kleurbalans intern doen en alleen fine tunen achteraf omdat er geen RAW geschoten word.
Het instellen van de picture style is ZEER belangrijk, algemene conclusie is hier rond de Contrast -2, brightness +1/0 en color -1, sharpness -2

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

celerontje

Je moet ook niet verwachten dat zelfs een profressional er in één keer het allerbeste plaatje mee schiet, die moet ook expirimenteren, net als de hobbyisten.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

spijtebijt

Leuk, maar hoe doet de 550d het met de standaard lens?
"Streite nicht mit Idioten!Sie ziehen Dich auf ihr Level und schlagen Dich dort mit ihrer Erfahrung"

laxap

Ik gebruik de 550D met de standaard 18-55 mm kit lens en ben hier zeer tevreden mee.
Zeker gezien de prijs van €699 bij die grote rode winkel is het ook niet een hele dure camera.
Het is natuurlijk wel een bedrag wat niet iedereen tot zijn beschikking heeft, maar ga eens kijken wat je kwijt bent als je een losse dslr en een camcorder koopt, daar komt ook nog eens bij dat je altijd met 2 tassen loopt. Ook heb ik tot op heden nog geen camcorder gezien van onder de €1000 die zo'n mooi plaatje neerzet als de 550D in film modus.

Zijn er dan geen minpunten?
Ja er zijn er in mijn opzicht 2 namelijk:
- Snelle horizontale bewegingen zorgen ervoor dat je objecten schuin in beeld komen.
- Er zit geen autofocus op voor wanneer je aan het filmen bent, in de praktijk zul je dus wat gevoel moeten krijgen met het manueel scherpstellen. Je kunt tijdens het filmen wel automatisch scherpstellen, maar dit maakt een hoop herrie en het duurt even voordat hij scherp is.

HAL

Citaat van: laxap op mei 12, 2010, 13:50:11


Zijn er dan geen minpunten?
Ja er zijn er in mijn opzicht 2 namelijk:
- Snelle horizontale bewegingen zorgen ervoor dat je objecten schuin in beeld komen.

Echt waar? Ik dacht dat deze (en dus ook de 5D) dat niet deden. In tegenstelling tot de 5000 van Nikon die dit heel erg schijnt te doen. Heb je er  echt last van?

Citaat van: laxap op mei 12, 2010, 13:50:11- Er zit geen autofocus op voor wanneer je aan het filmen bent, in de praktijk zul je dus wat gevoel moeten krijgen met het manueel scherpstellen. Je kunt tijdens het filmen wel automatisch scherpstellen, maar dit maakt een hoop herrie en het duurt even voordat hij scherp is.

Dat is geen bezwaar voor mij. De meeste professionele camera's hebben ook geen autofocus dus....

laxap

Ik heb er geen last van, maar dat ligt er maar net aan hoe snel je bewegingen zijn: http://www.youtube.com/watch?v=GMENDJdzlf0 (extreem voorbeeld)

HAL

Citaat van: laxap op mei 12, 2010, 14:22:55
Ik heb er geen last van, maar dat ligt er maar net aan hoe snel je bewegingen zijn: http://www.youtube.com/watch?v=GMENDJdzlf0 (extreem voorbeeld)

Heftig! Wow... Ik had alleen de test op DPreview gelezen en daardoor kreeg ik de indruk dat de 550d veel beter was op dit gebied dan de Nikon 5000D, maar dat lijk er niet op....??

J.A.F._Doorhof

Ligt ook aan de sluitertijd die je gebruikt trouwens.
Maar als je zo snel beweegt dan moet je misschien ook even afvragen of je dat de kijker wel aan wilt doen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HAL

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 12, 2010, 14:55:59
Ligt ook aan de sluitertijd die je gebruikt trouwens.
Maar als je zo snel beweegt dan moet je misschien ook even afvragen of je dat de kijker wel aan wilt doen.


Ik vind het niet zo extreem snel. Wel snel... maar niet extreem dus. Maar Frank, is er op dit gebied verschil tussen de 550d en de 5D en de 7D? Weet jij dat?

J.A.F._Doorhof

Ik zou het niet weten.
Weet wel dat ik de rolling shutter nog maar 1x gezien heb met de 5DMKII, en heb onlangs VEEL geschoten in New York waaronder veel glide cam materiaal en als het ergens moet optreden dan zou je toch verwachten dat het daar gebeurt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"