Info. fase zelfbouw SUB

Gestart door mimic, maart 9, 2010, 18:03:25

Vorige topic - Volgende topic

Duck Twacy

Citaat van: XtrmB op maart 17, 2010, 12:34:14
Dus jij zegt dat het niets uitmaakt hoe je de sub ontwerpt met het oog op bijvoorbeeld group delay. Dus een delay 50+ms op 75hz is voor jou geen probleem? Ik noem maar even een voorbeeld want volgens mij is het zeker geen flauwekul. Volgens mij is het namelijk zo dat snel laag beter uitkomt in een muziek gerichte opstelling. Traag laag zorgt dan namelijk voor overlapping in bass tonen.

Fatsoenlijke unit is ook wel relatief. Want wat is fatsoenlijk?

Graag zie ik je uitspraak onderbouwt tegemoet :)
Een lage group delay heeft alles te maken met laag-mid integratie.

Ik had het over de snelheid van de woofer zelf. Je hebt geen kleine units nodig voor "snel laag" (binnen redelijke grenzen natuurlijk, een loden plaat als conus is geen goed idee)

http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm
http://www.trueaudio.com/basslst2.htm

XtrmB

Citaat van: Duck Twacy op maart 17, 2010, 15:23:51
Een lage group delay heeft alles te maken met laag-mid integratie.

Ik had het over de snelheid van de woofer zelf. Je hebt geen kleine units nodig voor "snel laag" (binnen redelijke grenzen natuurlijk, een loden plaat als conus is geen goed idee)

http://www.soundstage.com/maxdb/maxdb061999.htm
http://www.trueaudio.com/basslst2.htm

Ik heb de artikelen even doorgenomen maar ik ze verder geen woord over de constructie van de woofer behalve even bij die van soundstage maar dan hebben ze het alleen over de conus. Is de inductie of de magneetsterkte niet van belang en de impedantie? Deze artikelen beschrijven het opzich wel goed maar niet volledig. Ze missen hier namelijk de constructie van de woofer wat bepalend is voor de snelheid van het op en neer bewegen van de conus.

De snelheid van de woofer kan zeker wel verschillen. Een zelfde woofer alleen de conus is 2 maal zo zwaar zo minder snel uit kunnen slaan dan een een woofer die lichter is met dezelfde parameters zoals inductie e.d. De grote vraag is vooral wat is de significantie van de snelheid van de woofer zelf. Gaat iemand het horen of een woofer 1/10 seconde sneller is ja of nee?
HT: Samsung HW-N950

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

Bart_M

Het gaat niet alleen om het materiaal van de conus, maar ook de sterkte van de magneet en de gebruikte versterker.

B.

Ik wilde ook met de Dayton RSS390HF-4 simuleren, maar mijn Windows 7 gaat niet samen met WinISD PRO :mad:

Voor mij wordt het zeker weten de RSS390HF-4. 15'' gesloten laag is gewoon heel anders dan 10- of 12'' laag, al gaan ze net zo diep en hard.
Een uitschakelbare LT vind ik trouwens wel een heel goede tip.

@Mimic: Je hebt niet perse een specifieke subamp nodig gezien de instelmogelijkheden van de Arcam AVR300. Een mono UcD400 (of zelfs 700) draagt ook bij aan de muziek weegave.

XtrmB

Hier win7 x64 en winsid loopt prima. Waar loop je tegenaan?

"Technological progress is like an axe in the hands of a pathological criminal."

B.

Citaat van: XtrmB op maart 22, 2010, 10:44:57
Hier win7 x64 en winsid loopt prima. Waar loop je tegenaan?

Foutmeldingen ''Adress error 000001'' bij elke handeling die ik doe.
Kan geen TSP files openen, ''ziet'' de file gewoon niet.
Bij handmatig invoeren van TSP mist WinISD altijd gegevens, die ik moet controleren.

PaulSQ

Citaat van: XtrmB op maart 17, 2010, 15:59:14
Gaat iemand het horen of een woofer 1/10 seconde sneller is ja of nee?

Hoe bedoel je dat? bij een 20hz toon maakt iedere woofer 20 uitslagen per seconde en bij 1000 hz 1000.....
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

XtrmB

Citaat van: B. op maart 22, 2010, 17:30:08
Foutmeldingen ''Adress error 000001'' bij elke handeling die ik doe.
Kan geen TSP files openen, ''ziet'' de file gewoon niet.
Bij handmatig invoeren van TSP mist WinISD altijd gegevens, die ik moet controleren.

Als je naar de map gaat van winISD dan even op de rechtermuisknop en dan naar eigenschappen. Vervolgens naar compatibiliteit en daar even windows xp sp3 selecteren. De adress violation is overigens niet erg voor de werking van winisd. Deze heb ik namelijk ook maar alleen bij het afsluiten.

Voor de T/S parameters moet je onderin het invoerscherm de overige waarden laten calculeren. Vul vervolgens de Qts, Qms, Fs, Vas, BL, Re en Sd in. Dat is voldoende voor de simulatie.

Citaat van: PaulSQ op maart 22, 2010, 19:47:54
Hoe bedoel je dat? bij een 20hz toon maakt iedere woofer 20 uitslagen per seconde en bij 1000 hz 1000.....

Ik bedoel de weergavesnelheid. Dus dat er een toon wordt uitgestuurd en vervolgens wordt omgezet naar de verplaatsing van de conus. Laat maar zeggen de vertragingstijd of het opstarten van de verplaatsing. 20hz blijft natuurlijk 20hz

PaulSQ

Ja precies, als die woofer in staat is 100hz zonder al te veel vervorming weer te geven (iedere fatsoenlijke subwoofer dus) hoe lang zou zo'n "opstarttijd" dan kunnen zijn?

Ga je dat horen?
Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

XtrmB

Dat is inderdaad dus de vraag die voorkomt uit de "snelle" en "trage" bassweergave.

Zelf denk ik het niet. Zeker niet als je kijkt naar de snelheid van het geluid en daar een vertraging van 1/10e seconde bijzet.

Dirk666

Dat resulteert dus in een looptijd verschil van 20pi op 100 Hz....
Lijkt me wel een significant verschil, zeker als je sub het op die frequentie overneemt van je andere speakers.

In een impulse response van de desbetreffende driver is goed het gedrag van de woofer te zien, zeker als het met het elektrische signaal vergeleken kan worden.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

XtrmB

Dat is toch te regelen met de phase of zit ik er naast?

yorkie13

met de fase kan je de subwoofer in fase met je front luidsprkers krijgen
de subwoofer wordt er niet sneller van

Dirk666

Een fase van 0 to 360 graden is te regelen met een goede versterker (bijv. de hypex).

Dit is slechts 0 to 2 pi en dus tot 1/100 seconde op 100Hz aan te passen.

1/10 seconde "vertraging" van bijvoorbeeld de attack van de kick-drum is hoorbaar omdat de boventonen (meervouden van ±45Hz) niet door de sub weergegeven worden...

Via DSP kan er wel veel recht getrokken worden, zoals bij de sphere van cabasse.
Goedgelovigheid is altijd een gevolg van onkunde.
www.breem.nl

mimic

Goed ik heb al een tijd niet gereageerd, en ben er alles behalve uit. Zodra het idee concretere vormen gaat aannemen laat ik van me horen.

In the mean while, is een "subwoofer interlink" het zelfde als een digitale interlink tussen bv een cdspeler en dac?
KEF LS50W - Velodyne DD12

mimic

En ik heb de smaak weer te pakken. Vanavond ben ik druk in de weer geweest met mijn huidige sub, vooral met plaatsing en afstellen. Voor muziek krijg ik het keurig geintegreerd, voor films......

Kort samengevat;

speakers op small, crossover op 90 Hz. Als testmateriaal een leuke docu met een man als narrator, vervolgens de sub zo hard gezet dat de "stem" mooi schoon blijft. Meer gain op de sub heeft geen zin, als de sub "te horen" is bij dialogen klinkt het natuurlijk voor geen meter. De effecten verderop in de docu waarvan ik weet dat daar laag geweld in hoort te zitten komen dan niet zo explosief over als ik graag zou willen. Als ik in de bios zit waar uiteraard het geluid veel harder staat,  heb je vaak zo`n lekkere ehhh "rumble" onder bepaalde scene`s. Dat wil ik ook!

Ik kan dat wel hebben, met gain op standje veel komt de rumble er wel. Het totale geluidsbeeld word dan overstemd en dialogen erg vies. Als ik zou gokken, met mijn beperkte kennis, lijkt het alsof deze sub gewoon te snel afvalt in het laag t.o.v. mijn behoefte. Zo tussen de 60 en 120Hz heb ik te veel, onder de 60 veel te weinig? ( ik heb fysiek alle plaatsen geprobeerd ).

Natuurlijk heeft de akoestiek hier veel mee te maken, roomnodes ed. Het akkoestisch aanpakken van het laag dmv tubetraps, antinodes en noem het maar op heeft op een sub van 275 euro niet zo veel zin. Sorry, wel zin, maar financieel gezien niet relevant.

Kan ik, volgens jullie met een simpelweg "dikkere" sub ( zelfbouw of bv een xxls400 ) mijn probleem tackelen en daarna sparen voor akoestische maatregelen?

yorkie13

daar geef je eigenlijk zelf al het antwoord
wat je mist onder de 60 hz en de impact bij films kan je met een zwaardere subwoofer met minimaal een 12 inch woofer en zware plate amp
zeker wel krijgen
al dan niet met akoestische maatregelen
een Gemini II gaat dat gewoon niet brengen, onder de 30 hz gebeurd niet veel meer

mimic

Ik had al zo`n vermoeden :)

Had je niet nog een 12"demo?

En wie wil er een goedkope snelle 8" BK ? :)

B.

Citaat van: mimic op april  6, 2010, 22:41:26
Ik had al zo`n vermoeden :)

Had je niet nog een 12"demo?

En wie wil er een goedkope snelle 8" BK ? :)

Die heb ik nu staan :D
Misschien ook iets voor jou.

mimic

Goed, zelfbouwen voor 4 a 500 euro levert denk ik niet veel meer resultaat als de aanschaf van een nieuwe XXLS400. Optie 2 is natuurlijk een mooie occasion, zoals bv de REL stadiumII hier op het forum.

Kort samengevat zou ik zo rond die 500 euro de muzikaalste subwoofer ( mag zeer zeker groot zijn! ) willen die ook voor HT gebruik toch echt een diepe overweldigende "rumble" ( bioscoop feel ) kan creeren. Dit alles in slechts 20m2 !

Duck Twacy

B.

Dit bericht dump ik even hier, in reactie op je PM. Anderen kunnen dan e.v.t. hun mening geven hierover.

Buiten het feit dat de XXLS400 buitengewoon goed presteert, denk ik dat je, gezien de ruimte die je hebt, beter af bent met een Dayton RSS390 in combinatie met bijvoorbeeld een P.A versterker.
De XXLS400 is sterker met muziek dan film, vind ik zelf. Voor de beleving heb je het allerlaagste laag nodig (15~20Hz) en dat moet vooral voelbaar zijn. Met de XXLS400 merk ik dat deze nét niet in staat is om het laag voelbaar te maken.

Een frontfiring subwoofer, zoals de 15 inch Dayton, zal in een gesloten LT gecorrigeerde behuizing van >120 liter, in een heel andere klasse spelen dan de XXLS400.

Daarnaast ben je ongeveer net zo veel geld kwijt.

mimic

Dat geeft weer stof tot nadenken...

Wat houd een gesloten LT gecorrigeerde behuizing in?

yorkie13

ik vermoed dat LT voor Linkwitz Transform staat

mimic

Citaat van: B. op april 11, 2010, 22:29:01

Een frontfiring subwoofer, zoals de 15 inch Dayton, zal in een gesloten LT gecorrigeerde behuizing van >120 liter, in een heel andere klasse spelen dan de XXLS400.

Maar is dat dan ook nog muzikaal? ( wellicht afhankelijk van de gebruikte amp? ).