Overuren niet uitbetaald als overuren

Gestart door harrytasker, februari 3, 2010, 20:41:00

Vorige topic - Volgende topic

harrytasker

Ik heb volgens mijn vast contract een werkweek van 32 uur. Mijn collega's werken 38,75 uur.
Het volgende doet zich nu voor.
Mijn chef vraagt of ik over wil werken. Daar heb ik natuurlijk geen probleem mee, echter krijg ik voor deze extra uren (overuren), volgens hem, niets extra's betaald terwijl mijn collega's wel 125% extra betaald krijgen.
Volgens mijn chef moet ik eerst de uren "vol" maken tot 38,75 uren en pas daarna zou ik die 125% betaald krijgen.
Je begrijpt natuurlijk wel dat de motivatie voor overwerken dan wel snel verdwijnt....
Is dit normaal of moet mijn chef mij voor de extra uren ook gewoon 125% uitbetalen?
5150 time!

Nahpets

Welke CAO? Wat staat er in je contract (mbt overwerk dus)?
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

sj0er-D

Alle uren boven de 38,75 zijn voor je collega's overuren.
Alle uren boven de 32 zijn voor jou overuren.

die overuren zijn toch hetzelfde? je collega's en jij werken dan immers over de contracttijd heen. lijkt me krom als dit voor jou geen 125% mag opleveren..

Marvin....

SpeedyAndré

Rare zaak, wel bestaat er een verschil tussen overwerk en meerwerk afhankelijk van de cao.
Bij meerwerk (bijv. tot 18u) krijg je 100% maar het is wel zwaarder belast zoals overwerk.
Als je werkgever die uren als 100% ziet dan zeg je hem toch dat hij ze dan ook moet belasten als normale uren.
Dat is voor jou net zo interessant als overwerk (125%) met een hoger belastingtarief  :D

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW5500,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3

BarcoCRT

Is niet zo raar.
Volgens je eigen voorstel zou een parttimer, als hij meer uren moet of wil maken tot dat de 38,75u bereikt is, hier meer voor betaald moeten krijgen. Ofwel gelijke arbeid, op gelijke uren van de dag, wordt dan verschillend beloond. En dat uitgangspunt ben ik nog niet eerder tegengekomen.
2 * Barco Cine 9 | Da-Lite tab-tensioned 3m | Crystalio II | Meridian 568.2MM | Meridian HD621 | Chord SPM 2000 | Pioneer HLD-X9 | PS3
Pioneer LX5090 | Dune BD Prime 3.0

harrytasker

Citaat van: BarcoCRT op februari  3, 2010, 21:23:35
Is niet zo raar.
Volgens je eigen voorstel zou een parttimer, als hij meer uren moet of wil maken tot dat de 38,75u bereikt is, hier meer voor betaald moeten krijgen. Ofwel gelijke arbeid, op gelijke uren van de dag, wordt dan verschillend beloond. En dat uitgangspunt ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Ik zal het nog duidelijker maken. Als ik op maandag bv 10 uur werk dan krijg ik die 10 uur uitbetaald aan hetzelfde uurloon (uurloon is overigens gelijk aan dat van een niet-parttimer), mijn collega's echter krijgen die laatste 2 uur betaald aan 125%.
Verder begrijp ik ook niet helemaal precies waar je naar toe wilt met je quote...
5150 time!

fugazi_2009

Citeer
Wat is overwerk?
De nieuwe Arbeidstijdenwet maakt geen onderscheid tussen gewone werktijd en overwerk. In de CAO moet staan wat overwerk is. Een goede definitie van overwerk is: elk gewerkt uur buiten het vastgestelde dienstrooster. Maar er moet ook rekening gehouden worden met gelijke behandeling van deeltijders en voltijders. Daarom adviseert FNV Bondgenoten om de volgende tekst in de CAO op te nemen:

A.      Onder overwerk wordt verstaan de uren waarop arbeid in opdracht van de werkgever wordt verricht die boven het vastgestelde werkrooster uitgaan,  met uitzondering van arbeid die verricht wordt door een deeltijdwerknemer c.q. een partieel leerplichtige werknemer. Voor deze categorie werknemers wordt onder overwerk verstaan de uren waarop arbeid wordt verricht in opdracht van de werkgever die uitgaan boven het vastgestelde werkrooster dat geldt voor een voltijd werknemer in de onderneming/afdeling, dan wel voor een voltijdwerknemer met een gelijke of nagenoeg gelijke functie.

Oftewel tot 38.75u krijg je 100%, pas daarna de 125%. Eigenlijk de conclusie waar BarcoCRT ook al mee kwam.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

MdB

Kies tijd voor tijd ;)

Lekker een filmpje kijken op een moment wanneer het jouw uitkomt...................
Beter duur dan niet te koop.

DVDGuy

Lijkt me logisch dat tot 38,75 uur 100% wordt uitbetaald, ander zou iemand met een 0-urencontract voor elk uur dat hij werkt, 125% krijgen en dat is m.i. niet de bedoeling  ;)

Overigens hanteren veel bedrijven de regel dat bijv. het eerste uur boven die 38,75 uit dit voorbeeld of de uren tot 19:00 uur, gewoon voor 100% betaald worden en pas daarboven wordt dan overwerk a raison van 125% uitbetaald.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

rednax1

In tegenstelling tot hierboven omschreven wordt er bij onze organisatie gesproken over meerwerk. Ook voor part-timers is van toepassing dat uren boven hun normale werkrooster als meerwerk worden aangemerkt.

De vergoeding staat zo in onze arbeidsvoorwaarden:

Citeer
Vergoeding meerwerk
Meerwerk kan naar keuze van werknemer worden vergoed in tijd of geld. De vergoeding in geld betreft een belaste vergoeding. De keuze voor vergoeding in tijd wordt door werkgever enkel gehonoreerd indien de bedrijfsomstandigheden dit toelaten. Het daadwerkelijk opnemen van vervangende vrije tijd geschiedt in overleg met werkgever en gebeurt in principe in het kalenderjaar waarin het betreffende meerwerk is verricht.
Meerwerk in tijd wordt als volgt vergoed:

Het totaal aantal meerwerkuren mag als vrije uren worden opgenomen: 100%.

Meerwerk in geld wordt als volgt vergoed:
Meerwerk op maandag tot en met vrijdag tussen 7.00-18.00 uur : 100% van het uurloon;
Meerwerk op maandag tot en met vrijdag tussen 18.00-7.00 uur : 150% van het uurloon;
Meerwerk op zaterdag, zondag of een algemeen erkende feestdag : 150% van het uurloon.
Naim Supernait 3 | Classé Audio CDP-10 | Naim ND5 XS2 | Cambridge Audio CXU | PMC Twenty5.24 | Panasonic TX-48LZW984

| W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 |

DVDGuy

Citaat van: rednax1 op februari  4, 2010, 16:37:55
In tegenstelling tot hierboven omschreven wordt er bij onze organisatie gesproken over meerwerk. Ook voor part-timers is van toepassing dat uren boven hun normale werkrooster als meerwerk worden aangemerkt.

De vergoeding staat zo in onze arbeidsvoorwaarden:

Als ik naar het schema kijk, worden de meeruren (overuren, hoe je ze ook noemt) alleen buiten bepaalde tijden vergoed; precies zoals ik ook al schetste.
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

harrytasker

Bedankt allemaal voor de uitleg, maakt alles wat duidelijker en begrijpelijker!

Citaat van: fugazi_2009 op februari  4, 2010, 01:02:38
Oftewel tot 38.75u krijg je 100%, pas daarna de 125%. Eigenlijk de conclusie waar BarcoCRT ook al mee kwam.

Bedoel je dit citaat uit de CAO Metalektro:
CiteerArtikel 1.5 – Deeltijd
1. De bepalingen in deze CAO gaan uit van werknemers die in voltijd (voltij-
ders) werkzaam zijn. Voor werknemers in deeltijd (deeltijders) gelden de in
deze overeenkomst opgenomen arbeidsvoorwaarden naar evenredigheid
van het aantal door de deeltijder gewerkte uren.1 Het bepaalde in de vorige
zin geldt niet voor de artikelen 6.1 (kort verzuim), 6.3 (vakbondsverlof), 8.1
(karweiwerkzaamheden) en 8.2 (reis- en verblijfkosten).
Werkt de deeltijder in opdracht van de werkgever meer uren dan met hem overeen-
gekomen, dan verdient hij tot aan de BJA over de extra gewerkte uren:
- naar evenredigheid vakantie en vrije roosteruren, en
- vakantietoeslag ter hoogte van 8% van de uurverdienste.
Ook moet de werkgever hem over deze extra gewerkte uren een bedrag ter grootte van het
werkgeversaandeel van de pensioenpremie ter beschikking stellen.
2. In overleg tussen werkgever en werknemer kan de aanspraak van de deeltij-
der op extra opgebouwde vakantie en vrije roosteruren in verband met door
hem gewerkte uren boven het contractueel overeengekomen aantal uren,
geheel of gedeeltelijk worden vervangen door een aanspraak van de werknemer
op vergoeding in geld.

en

Citeer15. "Overuren": de gewerkte uren die de werknemer in opdracht van de werkge-
ver heeft gewerkt:
- boven het aantal te werken uren volgens dagrooster voor zover het aantal
gewerkte uren het aantal van 8 te boven gaat;
- op feestdagen of op roostervrije zaterdagen en zondagen.
De zon- en feestdagen worden geacht te duren van middernacht tot
middernacht.
5150 time!

timp

In principe blijft het allemaal gissen wat hier gezegd wordt mbt jouw situatie. Je zult gewoon in je contract (indien verwezen naar CAO > CAO raadplegen) moeten kijken wat voor jou geldt. Deze heb je immers zelf ondertekend. Het is gaat er niet om wat 'redelijk' is maar welk recht je hebt.

Succes!

donaldk

Uhm 'dagrooster' en ook de FNV suggestie voor CAO zeggen 125%, zodra je boven de 8 uur op die dag komt en niet pas zodra je boven de 38,5 uur komt.

rednax1

Citaat van: DVDGuy op februari  4, 2010, 18:23:31
Als ik naar het schema kijk, worden de meeruren (overuren, hoe je ze ook noemt) alleen buiten bepaalde tijden vergoed; precies zoals ik ook al schetste.

Meer-/overuren worden altijd vergoed, voor een part-timer die bijv. normaliter 20 uren in de week maakt, zijn uren boven die 20 uren in de week meer-/overwerk, ook al is dat overdag.

Alleen na 18.00 uur op een doordeweekse dag of op zater-, zon- en feestdagen wordt 150 % vergoed.
Naim Supernait 3 | Classé Audio CDP-10 | Naim ND5 XS2 | Cambridge Audio CXU | PMC Twenty5.24 | Panasonic TX-48LZW984

| W&M LS-01 | Vandenhul The First Ultimate | DH Labs Silversonic BL-1 |

TornadoGo

In de CAO contractcatering geldt voor medewerkers tot en met schaal 6 het volgende:

- bij een parttime contract worden alle uren tot 9u voor 100% uitbetaald, alle uren daarboven krijg je 110% uitbetaald, als je over de 40 uur heen gaat krijg je 125% uitbetaald
- bij een fulltime contract krijg je bij al het overwerk 125% uitbetaald

In avonduren en weekenden liggen die percentages weer anders.

Vanaf schaal 7 wordt overwerk of onregelmatigheidstoeslag niet uitbetaald.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Mark_a

Als iemand bij ons 20 uur werkt is het ook pas na 40 uur overwerkpercentage. Is dus niet uitzonderlijk.

Marvin....

maar wel raar, ik zou voor 20 uur gehuurd worden.
alles boven 20 uur is dus meer dan waar ik voor in dienst genomen ben.
overwerk dus.....

bmateijsen

Citaat van: Marvin.... op februari 15, 2010, 12:41:37
maar wel raar, ik zou voor 20 uur gehuurd worden.
alles boven 20 uur is dus meer dan waar ik voor in dienst genomen ben.
overwerk dus.....

Nee, tenzij het expliciet in de CAO is vermeld.

Marvin....

goed je CAO bekijken dus voordat je tekend....  ;D

Marvin....

dan moet je natuurlijk wél een CAO hebben..

ik heb een tijdje in een bedrijfstak gewerkt zonder CAO, dan kunnen ze echt alles met je doen....  :crazy:

bmateijsen

Citaat van: Marvin.... op februari 15, 2010, 12:54:41
dan moet je natuurlijk wél een CAO hebben..

ik heb een tijdje in een bedrijfstak gewerkt zonder CAO, dan kunnen ze echt alles met je doen....  :crazy:

Dan is het dus een contractonderhandeling ;)

Geert

Of een werkgever alles met je zou kunnen doen (op salarisgebied) is echt niet afhankelijk van het feit of deze al dan niet een CAO moet toepassen. Op mijn werk zie ik aardig wat werkgevers voorbij komen. Ook werkgevers die een CAO zouden moeten toepassen maar het vervolgens niet doen. In zo'n geval rest enkel een gang naar de rechter wanneer de werknemer wil dat deze nageleefd wordt. Echter ik neem aan dat de werknemer dan wel zijn langste tijd heeft gehad bij de betreffende werkgever.

Zelf zit ik bij een werkgever die niet aan een CAO is gebonden. Ik kan je echter verzekeren dat ik financieel in het geheel niets tekort kom.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Panasonic 55Z95AEG