lg lcd/plasma 2010

Gestart door marz01, januari 5, 2010, 22:18:20

Vorige topic - Volgende topic

-TIMMIE-

Slecht voor mijn bloeddruk dit. ;)

Staan de eerste 100 - 200 uur zo min mogelijk statische beelden op. Ik gebruik nu met name de blu rays van Planet Earth en Pixar/Disney (1:78:1 films). Heel af en toe kijk ik eventjes TV (altijd beeldvullend in deze eerste periode).

Major_Ton

Timmie, hoeveel uur heeft je scherm er nu opzitten?? Na 20 uur keek ik gewoon 235:1 films. Vaak op de helft even pauzeren voor een sanitaire stop en voedsel en van die tijd gebruik maken om even te whitewashen. Na 10 min gewoon weer verder kijken en aan het einde van de film weer whitewashen tot je weer een mooi wit beeld hebt. Zolang je niet 5 uur nonstop teletekst opzet is er echt niks aan de hand. Ook gamen ging bij mij gewoon van start na zo'n 40 branduren. Zolang je maar consequent je white en colourwash gebruikt voor je de TV uitzet.

Voor de 'logo' kijkers onder ons kan je tijdens de reclame blokken ook even je TV op whitewash zetten. Je hoort aan het geluid wel weer wanneer je programma verder gaat. Bij het WK zette ik de TV bij rust gewoon een kwartiertje op deze stand. Zo begon de TV weer vers aan de 2de helft zonder het Ned 1 logo als retentie in de rechter bovenhoek.

Als je ervoor zorgt dat wanneer je klaar bent met TV kijken er geen bron meer aanstaat naar je TV, kan je gewoon de whitewash aanzetten en weggaan. Na +/- 15 minuten schakelt de TV zichzelf gewoon uit.
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

marconist

Tsja, ik heb die witwas en kleurknop alleen gebruikt om te kijken of het werkt. Voor de rest dus niet/nooit.
Ik heb die 50pk550 sinds begin mei (de 3e of zo) en denk dat het ding er nu zo'n 350 uur op heeft zitten.
Vanaf dag 1 volop gebruikt met afregeling op DVE. Bij ca. 200 uur ISF gecalibreerd. Toen was ie nog niet écht stabiel.
Nu wel, week geleden opnieuw ISF (20-punts) gedaan en mooi en stabiel resultaat. Zwartniveau 0,02 en helderheid 39,5 ftL.
Kleur en gamma perfect in te regelen en ruimte genoeg om wat 'eigen smaak' er in te verwerken.

Major_Ton

Citaat van: marconist op juli 27, 2010, 17:07:20
Tsja, ik heb die witwas en kleurknop alleen gebruikt om te kijken of het werkt. Voor de rest dus niet/nooit.
Ik heb die 50pk550 sinds begin mei (de 3e of zo) en denk dat het ding er nu zo'n 350 uur op heeft zitten.
Vanaf dag 1 volop gebruikt met afregeling op DVE. Bij ca. 200 uur ISF gecalibreerd. Toen was ie nog niet écht stabiel.
Nu wel, week geleden opnieuw ISF (20-punts) gedaan en mooi en stabiel resultaat. Zwartniveau 0,02 en helderheid 39,5 ftL.
Kleur en gamma perfect in te regelen en ruimte genoeg om wat 'eigen smaak' er in te verwerken.

Whow, wat heb je dan gedaan om die zwartwaarde zo goed te krijgen??!
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

-TIMMIE-

Citaat van: Major_Ton op juli 27, 2010, 16:52:02
Timmie, hoeveel uur heeft je scherm er nu opzitten??

Tot nu toe pas 13 uur. Vandaar dat ik die vervelende pixel nog de kans geef om zijn leven te beteren.  :devil: Met 2.35:1 wil ik gewoon voorzichtig zijn. Ik hoop eind deze week richting de 100 uur te gaan en ook gelijk zekerheid te hebben wat betreft die disc.  8)

Is dit die calibreerdisc?

marconist

Citaat van: Major_Ton op juli 27, 2010, 17:23:23
Whow, wat heb je dan gedaan om die zwartwaarde zo goed te krijgen??!

Niks bijzonders.
Ingeregeld met de AVCHD-disc van AVS. Kost nix.  ;)
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=948496

In principe (als je machien een beetje goed staat van fabriekswege af) heb je daar verder geen meetapparatuur voor nodig. Zit ook aardige doc bij al moet je wel een beetje thuis zijn in de video techniek.

Ik moet wel bekennen dat ik een 20-punts ISF heb gedaan. Naar mijn mening beïnvloed dit niet de absolute zwartwaarde (dus die 0,02 ftL), maar natuurlijk wel de bovenliggende grijswaarden en de grijs (of wit, hoe je het ook wilt noemen) kleurbetrouwbaarheid. Wellicht dat Frank hier nog iets aan kan toevoegen, ik ben slechts amateur!  ;)

Midcall

ik volg alleen maar de richtlijnen voor het inspelen van plasma tv's en zoals ook op alle belangrijke fora in de wereld hierover staat beschreven, dus lage contrast enhelderheid, zeker de eerste 100 uur. ik kijk sinds 2001 plasma, de lg is mijn 3e hoofdscherm en tot nu toe heeft dit altijd perfect gewwerkt in  tegenstelling tot vele plasma eigenaren om mij heen die  met inbrandproblemen of ernstige ir problemenn kwamen te zitten. Ik gruwel van noodgrepen  als white wash  die ronduit slecht voor je tv zijn (levennsduur beperkend),  zeker hier geldt voorkomen is beter dan genezen.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

-TIMMIE-

Als ik op AVS forums kijk, dan zie ik dat beide stromingen uitvoerig staan beschreven. Nog niet alles doorgelezen (iets te veel pagina's  :nopompom:). Beiden schijnen zo hun voor en nadelen te hebben. :)

marconist

Tsja, dit is mijn tweede en ik heb ze nooit anders behandeld dan een CRT.  ;)

Gewoon zorgen dat je niet in een "blooming" status komt (ook bij plasma is oversturing van de fosfor goed waar te nemen) en het grijsverloop evenwichtig is, dus geen 'harde' contrasten.

Ik zette later dat spul het liefst goed met DVE. Ben eigenlijk aan de 'echte' calibratie gegaan door iemand op een ander forum, die beweerde dat het veel prettiger/natuurgetrouwer kijken was met een gecalibreerd scherm. Dat geloofde ik eigenlijk maar half ......   :D

Inmiddels kan ik het wel beamen, al kan ik mij voorstellen dat niet een ieder € 300,- of zo daarvoor wil uitgeven. Je moet wel een beetje videofiel zijn of filmbuff.  ;D ;D

Maarre, terug op je punt: er wordt inderdaad op fora veel heisa gemaakt over de eerste paar honderd uur van een plasma. Maar het is geen bakproces hoor, gewoon techniek die moet settelen.
Ook na die periode moet je je hoofd (althans bij het instellen) blijven gebruiken. Het is net zoiets als met goede HiFi, als je er onkundig mee omgaat klinkt het voor geen meter en sommigen krijgen het zelfs kapot.

-TIMMIE-

Was zojuist verder aan het spelen met wat functies. Na Color Wash zet ik White Wash aan en zie ik waarempel het Ned 1 logo in beeld. Nu heb ik TV aan gehad, maar enkel wat rond gezapt. Probeer zo voorzichtig mogelijk te zijn in de eerste 100h. Daar kan het dus niet van zijn. Lijkt er dus op dat de vorige koper er dus meer mee heeft gedaan, dan bepalen dat deze te groot was. Kijken of de White Wash helpt. Overigens is dit logo niet te zien als het beeld zwart is, uit is of als er iets op afpeelt. Vandaar dat ik het nu pas zie. :(

Ben hier best goed ziek van. Zeker na de eerdere beschreven punten. Het ziet er naar uit dat ik morgen maar terug ga voor een omruil. :(

Major_Ton

het NED 1 logo is erg hardnekkig! Gewoon een tijdje whitewashen en kijken hoever je het weg krijgt. Als hij nog minimaal blijft staan, zal het langzaam wel 'wegslijten' als je gewoon lekker TV blijft kijken.

-TIMMIE-

Hoe vaak in dat geval? Heb het inmiddels 3 keer ge White washed (wat een woord). Maar logo blijft zichtbaar. Is het wel goed om de TV zo vaak te whitewashen? Hoe zit het dan verder met de inbrandgevoeligheid?

Blijft balen dat ze bij de koop hebben verzekerd dat hij helemaal is nagekeken en dat er nu al een aantal slordigheden zijn geconstateerd. In de winkel wel uitgepakt, maar niet direct dit exemplaar kunnen testen. Ik vertrouw erop dat als ze zoiets zeggen, dat ik daarop kan bouwen. Zeker aangezien ze het nakijken benadrukten. Maar misschien geloof ik zelf wel iets te veel in de goedheid. Resumé:
- Er blijken niet enkel op de voet en de afstandbediening krasjes te zitten. Deze waren gemeld en ben ik akkoord mee gegaan. Ook op de zwarte rand blijken lichte krassen te zitten.
- De uitgebreide afstandbediening blijkt er niet bij te zitten. Enkel eentje met basisfuncties. Hiermee kun je niets instellen. Als het goed is, is dit morgen sowieso opgelost. Juiste is opgestuurd.
- Pixel die een eigen wil heeft. Al wordt deze gelukkig kleiner en lijkt het erop dat deze wegtrekt.
- Ingebrand logo bij het nader bekijken van opties zoals White wash.

Major_Ton

Probeer er eens een foto van te maken om te laten zien hoe erg het is. Tijdens de whitewash krijg je de meest 'gruwelijke' dingen te zien die je met normaal kijken nooit zou opvallen. Vergeet niet dat je ook nog moet genieten van je TV. Op elk toestel is wel IETS aan te merken.

-TIMMIE-

Citaat van: Major_Ton op juli 27, 2010, 23:43:03
Probeer er eens een foto van te maken om te laten zien hoe erg het is. Tijdens de whitewash krijg je de meest 'gruwelijke' dingen te zien die je met normaal kijken nooit zou opvallen. Vergeet niet dat je ook nog moet genieten van je TV. Op elk toestel is wel IETS aan te merken.

Kan niet. Hij staat ingepakt. Heb besloten terug te gaan. Want het vertrouwen in dit toestel is, door bovenstaande punten, weg.

Later zag ik het ook als een soort watermerk in bijvoorbeeld de OSD's/menu's. Niet continu, maar het stoort. Heb 4 keer whitewash gedaan en 2 keer colorwash. Als het nu mijn "schuld" was, dan had ik er in die zin mee kunnen leven. Ik heb echter geen NED1 gekeken. Enkel een paar keer voorbij gezapt.

willemlinden

Zelf heb ik een 60pk250, de eerste "aantal" uren alles op <40 gezet. dit was ik echter meteen beu... dus weer overgegaan naar de "normaal" stand, ik heb één keer gezien dat toen ik zapte het logo even bleef staan. verder nergens geen last van.

Verschilt het inbranden dan zo erg per plasma??

marconist

Uitermate vervelend zeg! Maar ik geef je wel gelijk.

Vanwege je opmerkingen heb ik zelf maar eens 'whitewash' aangezet, gordijnen dicht gedaan. Maar er is echt niets te ontdekken ...... dus het kan wel goed.

Ik heb overigens altijd 'orbiter' aanstaan, maar deed dat ook al bij mijn vorige plasma.

Ik vind het wel slordig van die firma, ook het gedoe met die afstandsbediening wekt bij mij geen vertrouwen!

@willem linden. Ik heb vaak plasma aangeraden (gewoon privé, ik heb geen belangen) en eigenlijk nooit inbranden meegemaakt. Wel een beetje retentie bij de Kuro 8 van mijn zoon, maar die staan erom bekend. Inmiddels lijkt dat ding het ook nauwelijks meer te vertonen.
Wel soms via via over inbranden gehoord. Samsung werd een paar jaar geleden vaak genoemd, maar de nieuwe modellen schijnen (ik ken er één die continue aanstaat op RTL7) het uitstekend te doen.

Midcall

Citaat van: skank1 op juli 26, 2010, 15:37:11
899 voor een 50pk950 is ABSOLUUUUUUUUUUT een koopje !

Niet meer zo'n koopje als blijkt dat het een gebruikt toesteel bleek met allerlei vervelende ellende.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

skank1

Citaat van: Midcall op juli 28, 2010, 12:05:19
Niet meer zo'n koopje als blijkt dat het een gebruikt toesteel bleek met allerlei vervelende ellende.

oei... blijkbaar niet
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

-TIMMIE-

Goed nieuws en slecht nieuws. Ik begin met het slechte. Ze deden niet moeilijk en hebben hem gelijk teruggenomen (positief). Ze bleken toch geen voorraad te hebben en konden hem niet bestellen (zeiden ze => negatief). Gelukkig geld terug gekregen.  ::)

Welnu. Het goede nieuws. Inmiddels alweer langs een aantal winkels in de buurt gereden, maar ze hebben hem nergens staan. LG (maar ook Sony en Samsung) schijnen enorm slecht te leveren. Wel nog even kunnen spelen met de 60PK250, maar die is me toch iets te groot en helaas net iets te weinig features voor mij. Uiteindelijk maar in de buurt besteld en nog een leuke deal kunnen maken. Het type en sich vind ik namelijk wel geweldig!!! Ben ik wel ietsjes meer kwijt (e 60,= na cash back), maar dan heb ik hem wel gloednieuw. Zo eens de cash back aanvragen. ;)

Afsluitend; wachten is niet leuk. Zeker niet op zoiets moois Hopelijk komt hij snel.  :alien: Wel blij dat het op zich is opgelost. Dit alles gaf me toch best een vervelend gevoel. Overigens werd geopperd dat het toestel wel eens gebruikt zou kunnen zijn voor het WK en daarna is teruggebracht onder het mom van de niet tevreden garantie. Mijn mond viel open.  :crazy:

Vind de kleuren op mijn oude vertrouwde Sony Bravia 20W2000 nu wel erg fel. ;)

marconist

Citaat van: -TIMMIE- op juli 28, 2010, 12:53:39

Daar is een knoppie voor!  ;D ;D Alhoewel het ansichtkaartengevoel bij LCD nooit ver weg is ......  :(

De "schade" valt dus mee. Tenslotte ga je nu naar een gloednieuwe, die hopelijk in één keer goed is.

Zal wel even wachten worden m.n. de levering van de pk's is moeizaam.

We horen het wel!

skank1

Citaat van: -TIMMIE- op juli 28, 2010, 12:53:39
Goed nieuws en slecht nieuws. Ik begin met het slechte. Ze deden niet moeilijk en hebben hem gelijk teruggenomen (positief). Ze bleken toch geen voorraad te hebben en konden hem niet bestellen (zeiden ze => negatief). Gelukkig geld terug gekregen.  ::)

Welnu. Het goede nieuws. Inmiddels alweer langs een aantal winkels in de buurt gereden, maar ze hebben hem nergens staan. LG (maar ook Sony en Samsung) schijnen enorm slecht te leveren. Wel nog even kunnen spelen met de 60PK250, maar die is me toch iets te groot en helaas net iets te weinig features voor mij. Uiteindelijk maar in de buurt besteld en nog een leuke deal kunnen maken. Het type en sich vind ik namelijk wel geweldig!!! Ben ik wel ietsjes meer kwijt (e 60,= na cash back), maar dan heb ik hem wel gloednieuw. Zo eens de cash back aanvragen. ;)

Afsluitend; wachten is niet leuk. Zeker niet op zoiets moois Hopelijk komt hij snel.  :alien: Wel blij dat het op zich is opgelost. Dit alles gaf me toch best een vervelend gevoel. Overigens werd geopperd dat het toestel wel eens gebruikt zou kunnen zijn voor het WK en daarna is teruggebracht onder het mom van de niet tevreden garantie. Mijn mond viel open.  :crazy:

overweeg anders eens een panasonic? :)
HT stijnopolis 7.2.2: Epson TW9300, Marantz sr7010, Hivilux 21:9 fixed frame scherm 311cm x 132cm, Shield TV, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Atmos: Focal Dome, Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Google TV, JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

-TIMMIE-

Citaat van: marconist op juli 28, 2010, 13:10:06

Daar is een knoppie voor!  ;D ;D Alhoewel het ansichtkaartengevoel bij LCD nooit ver weg is ......  :(

De "schade" valt dus mee. Tenslotte ga je nu naar een gloednieuwe, die hopelijk in één keer goed is.

Zal wel even wachten worden m.n. de levering van de pk's is moeizaam.

We horen het wel!

Kan ik mooi die DVE blu ray op uitproberen op de Sony. ;)

Ik weet dat de levering moeilijk is. Hopen dat de levertijd uiteindelijk meevalt. Maar dat neem ik wel voor lief. Het is gewoonweg een erg mooi toestel. Heb nog wel naar die Pana gekeken, maar wil toch voor de 950 gaan.  Bovendien staat deze nu al in bestelling en is de G20 toch weer een stukkie duurder (zit eigenlijk al over mijn budget heen). ;)

bles

KOOP EEN PANA PLASMA UIT DE G20 SERIE , ER IS GEEN TOESTEL OP DIT MOMENT DIE VOOR DEZE PRIJS OVER DEZE SCHERMEN HEEN GAAT ENOF BETER IS { MET GELD IS ALLES TE KOOP ! }  :tongue2: :bigsmile: :clapping:

marconist

Zeker voor het eerst op Internet?

Dit gezien het schreeuwen en onkunde omtrent de G20.  :D :D

-TIMMIE-

Mijn oren tuten. Iets met een G twintuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut...  ;D