Spijkie's Stereo -> toch andere versterking…

Gestart door Spijkie, december 26, 2009, 12:51:34

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Staaled

Citaat van: scoc op november 30, 2014, 12:27:09
Zo is het mij ook uitgelegd ... neem de achterkant van de sub om de afstanden in de geven in de Lyngdorf ...

Maar met een actieve sub, maw niet zo een passieve Lyngdorf sub, was dit in mijn geval echt verre van ideaal. De timing zat toen echt niet goed. Zelfs mijn dealer twijfel aan de recente update in de manual ivm het meten van de achterkant van de sub (in de vroegere manual van de TDAI200, die ik heb, stond dit namelijk niet).

We hebben toen gewoon terug de afstanden ingeven van de voorkant van de actieve sub (JL Audio) en dat was echt een stuk beter inzake timing en integratie van het laag.
Het verschilt per situatie, zo is mijn ervaring.
Staat de sub strak tegen de muur , kies je de achterzijde.
Bij wat meer afstand tot de muur kan de voorzijde ( plus soms nog wat extra delay ivm interne processing van een sub) weer beter zijn.
Lyngdorf had dit mijns inziens in de meting moeten intergreren.
Dat scheelt soms een hoop gepiel.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

#201
@StaalEd: wat is strak tegen de muur in centimeters, en met de woofer richting de wand of juist in de richting van de luisterplek?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

Een tien centimeter met de driver naar de muur gericht. :)
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar in de Yahoo Lyngdorf group waren leden er wel over te spreken.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

DofN

Ik snap waar ze het idee vandaan halen:




Wel jammer Spijk dat het niet werkt bij jou  :nopompom:

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Staaled

#204
Staat de sub met de driver richting de ruimte, maar dicht op de muur is de vermelde achterzijde
Mogelijk de beste afstand.
Staat de sub met de driver naar de muur kies je de voor/driverzijde .
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Spijkie

Ja idd erg jammer dat het niet werkt.

In het kleine boekje wat er bij zit staat overigens keurig aangegeven hoe je moet meten, vanaf de achterkant en dat je spelend met 1 sub deze tussen de speakers in zou moeten zetten.

Ik heb niet alleen minder bas maar op de een of andere manier word het midden en ook negatief aangetast terwijl ik voorheen wel goede ervaringen heb gehad met een Mj accoustics sub en handmatige afstelling. Dit was ook een downfiring sub net als elk andere piepa sub overigens.

De verwachtingen waren wellicht ook wat te hoog :) , het is helaas niet anders. Hij gaat vanavond terug.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

Ik heb dat boekje ook, maar ik denk dat Dali bedoelt dat deze opstelling ideaal is met Lyngdorf speakers en subs. Die platte. "Gewone" speakers kan je beter toch op de ruimte zetten.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

drevox

Is een sub niet bedoelt om speakers aan te vullen, dus de laatste 10 tot 40 hz. Mijn speakers gaan officieel geloof ik tot 45 hz. Mogelijk wat dieper met goede set maar ik heb echt geen sub nodig voor muziek. Is het dan voor film? Alleen madonna ray of light ging bij adembenemend laag door. Dat was echt earth quake style bass, bijna niet hoorbaar, ontzettend voelbaar.

Bij mij is de bas enorm vooruit gegaan door op eerste plaats loopwerk/dac en op de tweede plaats amp.
Naar mijn idee zijn subs alleen voor films en vooral voor speakers die niet laag door gaan. Maar zelfs goede kleine speakers gaan voor mijn smaak laag genoeg door en produceren ook genoeg energie. Klankkleur, energiepatroon en textuur zijn zo belangrijk.

Elke basversterker heeft een eigen transistor characteristiek en dat moet je gewoon horen en voelen als ronkend, knorrend, grommend en brommend energie patroon met een goede dosis warmte.
Kleine aanpassing in loopwerk en walla energiepatroon anders.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Spijkie

Mijn speakers gaan ook tot 45 hz of iets lager maar wat mijn ervaring is dat juist met een sub de fronts ontlast worden om dat laagste laag eruit te persen, hierdoor krijgt je midden en stem meer " lucht" . Ik word nog gebeld door de dealer om te kijken of er iets is met de instellingen etc dus wellicht krijgt het nog een vervolg.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

drevox

Ok ik begrijp. Toch vind ik het wel apart dat ze die subs uit zo'n kleine kast krijgen. Misschien dat een grote kast dus niet zo erg nodig is. Ben alleen wel bang voor extra kleuring in de bas rond de 40 hz a 50 Hz.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

Spijkie

Net weer even gesproken met mijn dealer en het heeft met de instellingen in de lyngdorf te maken waardoor de sub niet klonk. ik vind dit wel een tegenvaller van lyngdorf dat ze niet in staat zijn om een goede handleiding te maken hiervoor maar prima zolang de dealer er is en mij hiermee kan helpen. Ik zal dit weekend testen en mijn bevindingen hier neerzetten uiteraard.

Word vervolgd!
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

Ik ga vanavond ook weer experimenteren met de subs.. Welke instellingen moet je volgens hun aanhouden? En wat staat er niet goed in het boekje?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Spijkie

Hallo Doorofnight,

IN steno taal:

subwoofer zo dicht mogelijk tegen de muur en daarbij bij het opgeven van de afstand in cm tot de luisterplek ongeveer 30 cm bij optellen, dus alsof je sub nog 30 cm verder staat dan dat hij daadwerkelijk staat.

In de lyngdorf , voordat je met microfoon gaat inmeten, het filter op 120hz zetten en het 4e orde filter gebruiken ipv het 2e order fillter zoals in het boekje staat.
Het uitgangsvolume op 0,db zetten.
Nadat je deze instellingen hebt gedaan dan pas gaan meten.

Kun je hier iets mee? Ik ga het morgen instellen en hoop dat het dan beter gaat maar heb er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in.....

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

Ik was ook helemaal niet tevreden over hoe de lyngdorf de subs instelde. Vond het boemerig klinken, jij ook? Of een andere ervaring?

Heb zelf ook 4e orde filter (nu), de crossover op 35. De afstanden heb ik ook gemeten zoals jij aangeeft (+30 cm bij de subs). Op het forum wordt vaak een crossover van 80hz aangeraden, alleen ben ik zo eigenwijs dat ik maximaal wil genieten van het karakter van de fronts en de subs heel beperkt wil inzetten. Ik heb gemerkt dat de fronts qua imaging niet profiteren van minder belasting - en dat is een argument om de sub juist meer mee te laten doen. Uitgangsvolume staat bij mij op -12db (zoals de Lyngdorf dat inregelde bij guided speaker setup) voor de subs.. De gain van de subs staat weer een paar tandjes lager dan wanneer ik het uitgansgvolume op 0 zet. Nu staat die, precies zoals het boekje aangeeft, op 12 uur.

Het laag is nu ruimtelijker, strakker en wat minder aanwezig mét de subs.

Vooralsnog laat ik het even zo. Misschien heb je wat aan deze informatie als je morgen gaat experimenteren? Vind het zelf handig dat de TDAI 2 speaker setups heeft: je kan makkelijk vergelijken met subs en zonder.

Ik ga vanaf februari ook nog kijken of de SDA 2400 iets toevoegt.





You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Spijkie

Goed om te lezen dat je min of meer dezelfde ervaring hebt gehad, ik had juist last van een vlak geluid. Geen diepte, geen warmte alsof alles uit fase stond. Zonder sub was alles zoveel beter!

Het is inderdaad erg handig dat de lyngdorf 2 speaker setups heeft anders blijf je bezig met inmeten e.d.

Met wat voor sub speel jij? Ik ben wel benieuwd naar de soda 2400 maar vraag me af of het hier iets gaat toevoegen en daar kom je maar op 1 manier achter :)

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

2 X SVS SB12-NSD

Veel plezier vandaag met inmeten, en geef het tijd :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Spijkie

Het piepa schubje speelt nu een stuk beter na de aangepaste instellingen. Nog wel heb ik som het idee dat de sub soms te overheersend is waardoor het middengebied iets overschaduwd raakt. Ik hoor nu gelukkig wel weer wat ik gewend was bij het plaatsen van een sub. Morgen weer even luisteren naar het verschil met en zonder sub, vandaag te veel ingesteld en gedaan dus nu weer genieten van muziek.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Vandaag veel geluisterd en kunnen vergelijken van de subwoofer op verschillende soorten muziek. Heel handig is het kunnen schakelen tussen de speakers met en zonder subwoofer . Bepaalde muziek had wel iets baad bij de sub maar overwegend het meerdere viel het me tegen wat de toevoeging van de sub bracht. Wellicht verwachte ik er teveel van , je kan ook zeggen dat de huidige luidsprekers het erg goed doen in de basweergave.

Voor mij dus geen sub en wellicht in de toekomst een Premium 5 model.

Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

drevox

Kun je hem niet lager instellen zodat ie alleen voor ultra ultra sub werkt? Zodat ie voor 99% van de muziek niet mee doet.

Ik ben bang dat een sub voor muziek iets te veel kleurt. Bij mij is de bas vele male beter geworden door upgrade van dac/loopwerk. Loopwerk nog het meeste.
L Apple & Strawberry, Aliens & Dinosaurs, Stargate & Star Trek, Sus2 & Sus4 q Mocha & Tungsten, CST24T & Mighty-5TH, Sweety Darling, Cheers thx alot y

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Spijkie

Niet veel geluk maar de verwachtingen waren ook wel hoog en wellicht is het mijn smaak gewoon niet. Ik blijf het wel jammer en heb het geprobeerd. Op naar de volgende optie :D

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

Ik denk dat het weken kan duren voor je ze echt goed geïntegreerd hebt. Ook met de Lyngdorf RP.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Deleted User

Dat laatste klopt helemaal... Het kan even duren. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de filters in de Velodyne te gebruiken. En uiteindelijk onder 50 Hz de Velodyne het op laten pakken en daarboven de Dyn's C1. Daarna ingemeten, werkt perfect.

Spijkie

Los van het feit dat ik geen zin heb om lang met een sub te proberen om het goed te krijgen vond ik de toegevoegde waarde tot nu toe niet zodanig dat ik het geld ervoor over heb om aan uit te geven. Daarnaast klinkt het nu gewoon erg goed alleen was het de vraag of een sub toevoegen nog meer zou brengen en dat antwoord is in mijn set nee.

Nu weer lekker genieten en wellicht nog wat tweaks toepassen.

Groeten,
Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software