(400 euro) Nieuwe subwoofer XTZ, BK of toch een SVS?

Gestart door Arcenon, december 25, 2009, 12:55:28

Vorige topic - Volgende topic

yorkie13

gebrugt 360 watt aan 8 ohm
de peerless woofer is echter 4 ohm, dus of dat gaat werken ?
en je hebt idd geen Gain om het volume van de subwoofer te regelen , buiten het level van LFE wat je in de receiver kan instellen

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op januari 10, 2010, 19:17:35
gebrugt 360 watt aan 8 ohm
de peerless woofer is echter 4 ohm, dus of dat f=gaat werken ?
en je hebt idd geen Gain om het volume van de subwoofer te regelen , buiten het level van LFE wat je in de receiver kan instellen

EEN monoblock heeft ''High power output delivers a huge 125W (RMS into 8ohms), rising to a powerful 180W into demanding 4ohm loudspeakers''', dus ik neem aan dat TWEE monoblocks 360W of zelfs meer output in 40hm geven. Maar desalniettemin wil ik een actieve subwoofer zodat ik mijn frontjes/center leuk kan blijven poweren en inderdaad wat meer instellingen kan verrichten.
Bluesound Powernode 2I N330 + Dali Rubicon 6

yorkie13

ik zou dat toch even goed uitzoeken daar niet alle eindversterkers in bridge mode een 4 ohm
belasting leuk vinden
ik kan er niet zo snel iets over vinden, misschien iemand die er ervaring mee heeft

Arcenon

Citaat van: RA SUBS op januari 10, 2010, 19:25:35
ik zou dat toch even goed uitzoeken daar niet alle eindversterkers in bridge mode een 4 ohm
belasting leuk vinden
ik kan er niet zo snel iets over vinden, misschien iemand die er ervaring mee heeft

De tekst die ik had gequote kwam van Marantz zelf af van de productpagina, dus ik neem aan dat die 4 ohm goed trekt. En ik meen met zat mensen te herinneren op amerikaanse fora die bijv MA-500 blockjes hadden gebridged voor de subwoofer. Wel offtopic wordt het nou maargoed xD

yorkie13

dan kan je dus met de ma6100 aan de slag , toch ?

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

Arcenon

Citaat van: Arcenon op januari 10, 2010, 19:21:05
EEN monoblock heeft ''High power output delivers a huge 125W (RMS into 8ohms), rising to a powerful 180W into demanding 4ohm loudspeakers''', dus ik neem aan dat TWEE monoblocks 360W of zelfs meer output in 40hm geven. Maar desalniettemin wil ik een actieve subwoofer zodat ik mijn frontjes/center leuk kan blijven poweren en inderdaad wat meer instellingen kan verrichten.

Nou nog even kijken of het een XXlS400, XTZ 12 of XTZ 10 wordt. Ligt er ook een beetje aan of het vlot met de verkoop van een paar audio spulletjes die ik nu op de markt hebt staan, anders heb ik gewoonweg niet genoeg voor een xxls400.

Arcenon

Citaat van: Arcenon op januari 10, 2010, 20:34:03
Nou nog even kijken of het een XXlS400, XTZ 12 of XTZ 10 wordt. Ligt er ook een beetje aan of het vlot met de verkoop van een paar audio spulletjes die ik nu op de markt hebt staan, anders heb ik gewoonweg niet genoeg voor een xxls400.

Shit, ik was in de running voor een BK Monolith alleen is die net voor m'n neus voorbij gegaan... Dus nog maar eventjes afwachten totdat er weer een leuke occasion oid subwoofer verschijnt. Mijn budget voor een subwoofer blijft maximaal 450 euro.

taaiewillem

Als een eindtrap zijn maximale vermogen van 180 Watt in 4 Ohm levert; dus met xijn MAXIMAAL leverbare stroom, dan zouden twee zulke eindtrappen in brugschakeling ook dit ZELFDE maximale vermogen van 180 Watt kunnen leveren! Immers: De maximale stroomsterkte blijft hetzelfde; dat is de beperking van de eindtrappen. Wat je met brugschakeling alléén bereikt is dat de spanningszwaai over de luidspreker twee keer zo groot kán worden. Conclusie: aléén een twéé keer zo grote luidsprekerimpedantie, gecombineerd met de maximaal leverbare stroom en de dubbele spanningszwaai (t.g.v. het brugschakelen) levert  je een twee keer zo groot vermogen.
Ik leg dit zo uitvoerig uit omdat hier nogal wat verwarring over is, getuige het aantal vragen en (soms) foute antwoorden. Misschien iets voor een sticky?
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's