Masking middels paneelgordijnen van 21:9 scherm

Gestart door hifiman, december 24, 2009, 09:38:31

Vorige topic - Volgende topic

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Kjelt

hifiman

Citaat van: celerontje op december 24, 2009, 23:24:46
kermit, werkt die ''add-a-motor'' een beetje goed?

De motor die Kermit gebruikt is de Add-a-Motor 80, verkrijgbaar via de website van Intellihome in Belgie.

Denk dat ik gewoon dezelfde ga gebruiken.  ^-^

addy

Citaat van: Tube-freak op december 25, 2009, 17:50:56
Ow okee, Overheen gelezen...

Wat voor scherm is het eigenlijk van welk merk?

Zo te zien van GT design ?

oud_account_1

Is het niet een goed plan om een aluminium plaat te nemen die ongeveer 2cm langer is dan het scherm incl. randen?
Door bovenaan een randje om te buigen kan je ze over het scherm hangen en omdat ze over het scherm hangen kan je het dus doek dus niet beschadigen.
Schroef eventueel nog een dun latje onder het aluminium zodat de ruimte tussen het scherm en het aluminium gevuld wordt en voorzie het geheel van vilt en je bent goedkoop klaar.
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

Citaat van: squadra op december 26, 2009, 11:50:45
Is het niet een goed plan om een aluminium plaat te nemen die ongeveer 2cm langer is dan het scherm incl. randen?
Door bovenaan een randje om te buigen kan je ze over het scherm hangen en omdat ze over het scherm hangen kan je het dus doek dus niet beschadigen.
Schroef eventueel nog een dun latje onder het aluminium zodat de ruimte tussen het scherm en het aluminium gevuld wordt en voorzie het geheel van vilt en je bent goedkoop klaar.
Eigenlijk helemaal geen gek idee Peter! Echter, in dit geval heb ik er wel wat geld voor over om het mooi en op afstand bedienbaar te maken  :inlove:

Bedankt voor de tip in elk geval!

oud_account_1

BTW, ik heb je een pm gestuurd, heb je die gezien?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

hifiman

Waar ik nog even mee in mijn maag zit is dat het koord voor de bediening van de rail over de lamp (links naast het scherm) zou komen te hangen. En al zou er geen lamp hangen dan nog zou ik het geen porum vinden zo'n lang naar beneden hangend koord over de muur. Ik hoop dus dat het mogelijk is het koord in te korten zodat de motor vrij strak tegen de rail aan gemonteerd zou kunnen worden.

Wat de rail zelf betreft, ik denk dat het in ons geval het mooiste is om een witte rail te nemen en deze tegen het plafond aan te monteren. Eerst wilde ik een zwarte rail en dan strak tegen de bovenkant van het scherm aan, maar dat zou weer geen porum zijn omdat de rail nog per kant een cm of 40 buiten het scherm komt.

celerontje

Citaat van: Audioloog op december 27, 2009, 08:38:03
Waar ik nog even mee in mijn maag zit is dat het koord voor de bediening van de rail over de lamp (links naast het scherm) zou komen te hangen. En al zou er geen lamp hangen dan nog zou ik het geen porum vinden zo'n lang naar beneden hangend koord over de muur. Ik hoop dus dat het mogelijk is het koord in te korten zodat de motor vrij strak tegen de rail aan gemonteerd zou kunnen worden.

Wat de rail zelf betreft, ik denk dat het in ons geval het mooiste is om een witte rail te nemen en deze tegen het plafond aan te monteren. Eerst wilde ik een zwarte rail en dan strak tegen de bovenkant van het scherm aan, maar dat zou weer geen porum zijn omdat de rail nog per kant een cm of 40 buiten het scherm komt.
Je kan toch ook het koord verlengen zodat de motor vlak boven de vloer monteerd kan worden?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

hifiman

Citaat van: celerontje op december 27, 2009, 15:05:32
Je kan toch ook het koord verlengen zodat de motor vlak boven de vloer monteerd kan worden?
Dat kan, maar ik vind het een lelijk gezicht zo'n koord over de hele lengte van je muur...

celerontje

Oplossing 2:

Koord horizontaal over de lamp heen, achter het gordijn 2 katrolletjes, koord met een bocht van 90 graden omlaag en dan het motortje eraan. (achter het gordijn, ofcourse.)

hifiman

Citaat van: celerontje op december 27, 2009, 15:13:03
Oplossing 2:

Koord horizontaal over de lamp heen, achter het gordijn 2 katrolletjes, koord met een bocht van 90 graden omlaag en dan het motortje eraan. (achter het gordijn, ofcourse.)
Die optie overweeg ik ook inderdaad  :headbanging: Afijn moet even kijken hoe en wat en er even een nachtje over slapen  :D

celerontje

En eventueel kan je een mooi berenschilderijtje voor het horizontale koord hangen! :clapping:

hifiman

Citaat van: celerontje op december 27, 2009, 15:15:52
En eventueel kan je een mooi berenschilderijtje voor het horizontale koord hangen! :clapping:
Jaja, jij verzint ze wel  :D

Nu de feestdagen voorbij zijn wordt het tijd dit verhaal weer op te gaan pakken. Het enige waar ik dus nog mee in mijn maag zit is dat koord dat in het zicht komt te hangen. Ik denk dat ik nog eens even zo'n rail goed van dichtbij moet bekijken om te zien of het koord misschien ook horizontaal kan lopen ipv verticaal  :mellow:

kermit

Citaat van: Audioloog op januari  3, 2010, 09:32:59
Jaja, jij verzint ze wel  :D

Nu de feestdagen voorbij zijn wordt het tijd dit verhaal weer op te gaan pakken. Het enige waar ik dus nog mee in mijn maag zit is dat koord dat in het zicht komt te hangen. Ik denk dat ik nog eens even zo'n rail goed van dichtbij moet bekijken om te zien of het koord misschien ook horizontaal kan lopen ipv verticaal  :mellow:
Het add80 motortje kan alle kanten op. Dus het koord hoeft niet speciaal verticaal te lopen. ;) Het probleem zal meer in de rail zitten. Of je zou aan de winkel advies moeten vragen wat de mogelijkheden zijn.

hifiman

Citaat van: kermit op januari  3, 2010, 11:24:08
Het add80 motortje kan alle kanten op. Dus het koord hoeft niet speciaal verticaal te lopen. ;) Het probleem zal meer in de rail zitten. Of je zou aan de winkel advies moeten vragen wat de mogelijkheden zijn.
Ja precies, het is ook de rail die in mijn maag zit niet de motor :D Ik ga denk ik straks even kijken in de winkel!

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari  4, 2010, 10:46:05
Ja precies, het is ook de rail die in mijn maag zit niet de motor :D Ik ga denk ik straks even kijken in de winkel!
Volgens mij kan het niet zo 1 2 3, want zo'n rail is vaak een soort gesloten ''koof'' met een ONDERuitvoer voor de koorden.
Maar dit moet wel op te lossen zijn met wat getweak.

hifiman

Na wat zaken afgeweest te zijn kan ik melden dat de boel besteld is  :pompom:

Levertijd 4 a 6 weken  :nopompom:

:popcorn:

hifiman

Even opnieuw de maten zoals ik het besteld heb:
De zichtmaat van het scherm is 250cm breed, voor 16:9 wordt dit dan ongeveer 188 cm. Het te maskeren gedeelte is dus 250-188= 62cm , ofwel 31cm per kant.

De breedte van het paneelgordijn wordt dan het gedeelte dat gemaskeerd dient te worden voor 1 kant, plus de helft van de zwarte rand van het scherm is, oftewel 31cm + 8cm = 39 cm.

De hoogte van het paneelgordijn wordt dan de hoogte van het scherm (inclusief zwarte randen) minus een halve lengte van 1 rand, ofwel 122cm - 4 cm = 118cm. Hier komt nog de de hoogte bij vanaf de bovenkant van het scherm tot aan de rail. (Ik heb 12,5 cm beschikbaar tussen plafond en bovenkant van het scherm.) Totaal wordt de hoogte dan (men rekent vanaf de bovenkant rail) dus: 118 cm + 12,5 cm = 130,5 cm.

De lengte van de rail dient dan te zijn de zichtmaat plus de helft van de zwarte randen plus de breedte van de paneelgordijnen, ofwel 250cm + 8cm + 8 cm + 39 cm + 39 cm + 2 cm speling = 346 cm.

celerontje

Hoeveel euro ben je armer geworden hierdoor? ;D

hifiman

De totale kosten voor de rails (met koord) plus de twee paneelgordijnen kwamen op 357 euro (bij de Roobol) hetgeen mij reuze mee valt! Daar komt dan nog wel 119 euro voor een motor bij waarmee we op een totaal komen van 476 euro. Daar komt dan nog een X10 schakelaar bij voor een paar tientjes maar in mijn geval heb ik die al liggen (had er eentje over).  ;)

Even ter vergelijking, bij Woonmode in Rijswijk kwam de prijs op 538 euro en dat was dan voor een handbediend systeem (ze beweerden dat het met koord niet mogelijk is wat ik wilde, hetgeen mijns inziens onzin is).

Bij de Kwantum kwam de prijs voor een soortgelijk systeem op ongeveer 550 euro, met de opmerking dat ze geen zwart konden leveren (enkel bloemetjes spul enzo).

Nooit gedacht bij de Roobol uit te komen, maar men kon leveren wat ik wilde, garandeerd ook dat het zal werken zoals ik wil (staat allemaal beschreven op de bon), is het goedkoopst en ik werd er netjes geholpen  :clapping:

Het wachten is nu op de levering, zodra alles binnen is gaat het gemonteerd worden en zullen er hier foto's volgen  :headbanging:

celerontje

Citaat van: Audioloog op januari  4, 2010, 15:03:27
Even ter vergelijking, bij Woonmode in Rijswijk kwam de prijs op 538 euro en dat was dan voor een handbediend systeem (ze beweerden dat het met koord niet mogelijk is wat ik wilde, hetgeen mijns inziens onzin is).
Wat een mafketels, als ze even googlen zien ze zo dat dit mogelijk is!

hifiman

Citaat van: celerontje op januari  4, 2010, 15:29:25
Wat een mafketels, als ze even googlen zien ze zo dat dit mogelijk is!
:D Wat ik bedoelde is dat het volgens de dame in kwestie niet mogelijk was om met 2 losse panelen te werken met een koordsysteem, volgens haar moesten het dan minimaal 2 panelen per kant zijn en dat is onzin want je kan die eerste twee dan net zo goed weglaten mijns inziens  :withstupid: