Masking middels paneelgordijnen van 21:9 scherm

Gestart door hifiman, december 24, 2009, 09:38:31

Vorige topic - Volgende topic

hifiman

Hallo allemaal,

Geinspireerd door wat ik bij Kermit gezien heb wil ik feitelijk eenzelfde oplossing in onze huiskamer HT gaan implementeren.  :popcorn:
Het doel is om 16:9 materiaal dat weergegeven wordt op ons 21:9 scherm te kunnen masken.

Het idee is feitelijk heel simpel, een rails bediend met een koord waarin per kant twee paneelgordijnen worden gehangen van zwart velours stof.
Het koord kan dan eventueel nog verbonden worden met een X10 bestuurde motor, maar dat is wat mij betreft fase 2, ik zou al blij zijn voorlopig met de handbediende oplossing  :)

Gisteren ben ik voor het eerst eens wezen informeren bij een gordijnzaak. Daar kwam meteen het eerste probleem al naar boven, men houdt daar een minimum breedte van 50 cm aan per paneelgordijn. Dit terwijl ik per kant slechts 31cm hoef te maskeren. Ook wil ik geen 50cm brede lap stof naast mijn scherm hebben hangen op het moment dat er niet gemaskeerd wordt. Afijn dat is eventueel op te lossen door de stof bij een speciaalzaak/atelier te bestellen en een losse rail te kopen.

Toch roept dit nog een aantal vragen bij mij op. Bijvoorbeeld: kun je elke breedte paneelgordijn "instellen" op de rail ?

Dit topic begin ik om een aantal redenen:
- voor mezelf een en ander op een rijtje zetten (maten en dergelijke)
- tips van jullie krijgen  ;)
- een officiele start geven aan dit project en te voorkomen dat het uitgesteld blijft worden  :turn:
- anderen op een idee brengen hetzelfde te gaan doen  :satisfied:

Op de foto mijn 21:9 scherm, nog zonder masking dus  :D

Groetjes,

Ronald

JeKa

Is het niet veel eenvoudiger en mooier om 2 plankjes met velours te bekleden en deze tegen het scherm aan te hangen wanneer je 16:9 kijkt? Mooiste is dan wanneer de plankjes gedeeltelijk in de inlay van het scherm vallen natuurlijk.

hifiman

Citaat van: JeKa op december 24, 2009, 10:04:36
Is het niet veel eenvoudiger en mooier om 2 plankjes met velours te bekleden en deze tegen het scherm aan te hangen wanneer je 16:9 kijkt? Mooiste is dan wanneer de plankjes gedeeltelijk in de inlay van het scherm vallen natuurlijk.
Leuk dat je dat zeg, dat heb ik namelijk al  :D Maar ik vind het helemaal niks, ten eerste relatief veel gedoe waardoor je het uiteindelijk toch niet gebruikt, en ten tweede is het elke keer weer een risico dat ik per ongeluk het doek beschadig cq doorheensteek met mijn paneel  :-X Verder liggen ze achter de bank en zijn elke keer in no time erg stoffig. Ik wil daar dus vanaf en een mooiere oplossing.

Idem dito bij Kermit overigens, die had ook dergelijke panelen en wilde er ook vanaf.

JeKa

Citaat van: Audioloog op december 24, 2009, 10:08:07
Leuk dat je dat zeg, dat heb ik namelijk al  :D Maar ik vind het helemaal niks, ten eerste relatief veel gedoe waardoor je het uiteindelijk toch niet gebruikt, en ten tweede is het elke keer weer een risico dat ik per ongeluk het doek beschadig cq doorheensteek met mijn paneel  :-X Verder liggen ze achter de bank en zijn elke keer in no time erg stoffig. Ik wil daar dus vanaf en een mooiere oplossing.

Idem dito bij Kermit overigens, die had ook dergelijke panelen en wilde er ook vanaf.

Haha, ok, duidelijk!

jaco

Die panelen die Kermit heeft zijn volgens mij geen 50 cm breed.
Voor zover ik het bekeken heb zijn het gewoon aluminium elementen welke simpleweg ingekort kunnen worden. Er werd een stukje aan vast geschroefd welke het  volgende paneel meeneemt. Dat onderdeeltje zit maar aan 1 kant volgens mij, dus als je de andere kant inkort zou het blijven werken.
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

hifiman

Citaat van: jaco op december 24, 2009, 10:16:58
Nee dat klopt  :D Ik had het ook puur over deze ene winkel  :notify:

Voor zover ik het bekeken heb zijn het gewoon aluminium elementen welke simpleweg ingekort kunnen worden. Er werd een stukje aan vast geschroefd welke het  volgende paneel meeneemt. Dat onderdeeltje zit maar aan 1 kant volgens mij, dus als je de andere kant inkort zou het blijven werken.
Dank door de uitleg!

Ik kom zojuist bij een andere zaak vandaan en die maakten gewoon alle maten geheel naar wens van de klant, dus dat klinkt al een stuk beter  :thumbs-up:
Ze konden me alleen nog geen prijs indicatie geven omdat het atelier vandaag gesloten was, maar na de kerst ga ik er weer naar toe met de juiste maten en dan krijg ik een prijs opgaaf, afhankelijk waarvan ik waarschijnlijk gelijk ga bestellen   :P

kermit

Voor zover ik het bekeken heb zijn het gewoon aluminium elementen welke simpleweg ingekort kunnen worden. Er werd een stukje aan vast geschroefd welke het  volgende paneel meeneemt. Dat onderdeeltje zit maar aan 1 kant volgens mij, dus als je de andere kant inkort zou het blijven werken.

De panelen zijn idd 30cm breed. Ronald kennende gaat het goed komen. Het is nooit af bij Ronald. Destination un known. :worship:
Enne ik heb nog een lens voor hem. :headbanging:

celerontje

kermit, werkt die ''add-a-motor'' een beetje goed?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

kermit

Citaat van: celerontje op december 24, 2009, 23:24:46
kermit, werkt die ''add-a-motor'' een beetje goed?

Het werkt perfect. Je kunt het naar wens instellen. Ik heb het eenmaal ingesteld en het werkt super!

hifiman

Citaat van: kermit op december 24, 2009, 23:09:42
Enne ik heb nog een lens voor hem. :headbanging:
Wordt zeer gewaardeerd zo'n kerstkado  :xmas: Schroef hem er maar alvast eraf dan neem ik hem straks gelijk mee  :wub:

hifiman

Ondertussen ben ik eruit hoe ik het hebben wil. Ik ga voor 1 paneelgordijn per kant, waarbij ik dan in ruste de masking in 16:9 stand laat en alleen als ik film kijk (en het 21:9 materiaal is) de panelen verschuif tot buiten het scherm. Dit vind ik na verschillende scenario's overwogen te hebben de mooiste oplossing in onze situatie. Eigenlijk dus meer een DEmasking systeem  :D

De zichtmaat van het scherm is 250cm breed, voor 16:9 wordt dit dan ongeveer 188 cm. Het te maskeren gedeelte is dus 250-188= 62cm , ofwel 31cm per kant.

De breedte van het paneelgordijn wordt dan het gedeelte dat gemaskeerd dient te worden voor 1 kant, plus de helft van de zwarte rand van het scherm is, oftewel 31cm + 8cm = 39cm

De hoogte van het paneelgordijn wordt dan de hoogte van het scherm (inclusief zwarte randen) minus een halve lengte van 1 rand, ofwel 122cm - 4 cm = 118cm. Hier komt nog de de hoogte bij vanaf de bovenkant van het scherm tot aan de rail. (Ik heb 12,5 cm beschikbaar tussen plafond en bovenkant van het scherm.)

De diepte van het scherm is 8cm, dat is dus de afstand die de paneelgordijnen van de muur dienen af te komen.

De lengte van de rail dient dan te zijn de zichtmaat plus de helft van de zwarte randen plus de breedte van de paneelgordijnen, ofwel 250cm + 8cm + 8 cm + 39 cm + 39 cm = 344cm

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

hifiman

hifiman

Ik zie nog wel een beertje op de weg en dat is dat het koord waarmee het spul bediend gaat worden ofwel links over mijn lamp komt te hangen, ofwel rechts over mijn klok. Afijn, een van die twee zal dus waarschijnlijk verplaatst gaan worden :P

Verder (en ik denk even hardop) zit ik te denken of een gewone (elektrische?) gordijnrail geen alternatief is (geen koord  :notify: ), aangezien ik toch maar 1 paneel per kant ga gebruiken.

celerontje

Citaat van: Audioloog op december 25, 2009, 15:26:45
De hoogte van het paneelgordijn wordt dan de hoogte van het scherm (inclusief zwarte randen) minus een halve lengte van 1 rand, ofwel 122cm - 4 cm = 118cm.
Ehhh, dat is toch 2 CM? Want de horizontale randen zijn elk 4 CM, toch?
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

hifiman

Citaat van: celerontje op december 25, 2009, 16:14:59
Ehhh, dat is toch 2 CM? Want de horizontale randen zijn elk 4 CM, toch?
De horizontale randen zijn 8 cm, de verticale 16 cm  ;)

celerontje

Tube-freak

Misschien een goedkoop idee maa kijk maar wat je er mee kan.

Je kan bij de bouwmarkt van dat klittenband kopen wat je ergens aan vast kan plakken.  Dus als je nou wat zwart klitten band boven en onder aan het scherm plakt bij de zwarte rand en een stukje klittenband aan het velours dan kan je het altijd makkelijk weghalen en erop plakken zonder al te veel gedoe.  Wellicht is iets steviger matiaal handiger dus een plankje van een paar millimeter dik met velours erop geplakt.  Misschien dat je ergens zo een knutselwinkel (waar ze penselen enzo verkopen) ion de buurt hebt en dat je daar wat zwart vilt ofzo kan regelen.
16th generation Disciple of the Wudang San Feng pai

celerontje

Geen optie, Ronald wil in een handomdraai kunnen masken, dus niet in het halfdonker klooien met klittenband (wat geheid scheef zit) e.d.

hifiman

Citaat van: celerontje op december 25, 2009, 16:41:34
Geen optie, Ronald wil in een handomdraai kunnen masken, dus niet in het halfdonker klooien met klittenband (wat geheid scheef zit) e.d.
En waarvoor ik op een trap moet gaan staan gezien de hoogte van mijn scherm en de laagte van mijn ehhhh persoon  :baaa:

celerontje

Dus kom jij elke filmavond bij Ronald vrijwillig op het trappetje klimmen, Tube-freak? :D

Tube-freak

Oke dat is inderdaad een praktisch bezwaar.  Ik denk nog even verder hardop mee.

Zou zo een schilderij ophang systeem niets zijn?  Zo een gordijnrail met van die verschuifbare ophangbeugelstjes zeg maar. Misschien dat Gordijnrail ook wel werkt.
het lastigste lijkt me om er een soort "stop" in te krijgen zodat alles op de juiste plek stopt anders loop je alsnog een half uur te klooien om het op de millimeter goed te krijgen.

k weet dat er zo een stop systeem in Schuifduren van kasten bestaat maar voor gordijn rails weet ik het niet.

Tube-freak

Citaat van: celerontje op december 25, 2009, 16:55:01
Dus kom jij elke filmavond bij Ronald vrijwillig op het trappetje klimmen, Tube-freak? :D

Nou zo heel moeilijk zal het ook weer niet zijn.  Als het gewoon een stijf dus plankje is en je gebruikt dezwarte zijkanten als ijkpunt dan is het niet zo moeilijk om het recht op te hangen en zelfs zonder trappetje denk ik dat het wel kan.

Ik begin me alleen af te vragen of je geen diepte verschil gaat zien (aan de foto op de startpost te zien ligt het scherm redelijk diep).  En ik vraag me dan af of je dat met welk systeem dan ook niet gaat zien.  

Misschien is de ruimte van het scherm en de zwarte rand zelfs wel dik genoeg om er iets tussen te klemmen of iets te bedenken dat je het makkelijk weg kan halen en erop zetten (magneetjes aan de achterkant ofzo (ik weet niet of er aleen doek achter zit of nog een ondergrond waar het overheen is gespannen).  oke misschien moet je een keer het licht aan doen om dat te doen, maar je gaat toch ook niet in het donker in je bak met films lopen graaien en dan maar gokken wat je gaat kijken...

celerontje

Dat heeft Ronald al, (panelen die in het frame te plaatsen zijn) maar Ronald wil van alle ''losse'' dingen af.

Tube-freak

Citaat van: celerontje op december 25, 2009, 17:46:26
Dat heeft Ronald al, (panelen die in het frame te plaatsen zijn) maar Ronald wil van alle ''losse'' dingen af.

Ow okee, Overheen gelezen...

Wat voor scherm is het eigenlijk van welk merk?