Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

frank2

gisteren met medewerking van Martin ontdekt dat alleen de zekering omdraaien in de meterkast een behoorlijk verschil (kan) opleveren, ik was in ieder geval verbaasd. Ik heb een ahp zekering welke leesbaar (de tekst) erin zat, deze onleesbaar weer teruggeplaatst, wat een strakker geluidsbeeld oplevert. Heel apart.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Davey

In ieder geval een leuke en goedkope tweak. Het zal wel net zoiets zijn als de stekkers omdraaien.

scrutinizer

Citaat van: frank2 op juni  6, 2010, 08:11:01
gisteren met medewerking van Martin ontdekt dat alleen de zekering omdraaien in de meterkast een behoorlijk verschil (kan) opleveren, ik was in ieder geval verbaasd. Ik heb een ahp zekering welke leesbaar (de tekst) erin zat, deze onleesbaar weer teruggeplaatst, wat een strakker geluidsbeeld oplevert. Heel apart.

Misschien voor die paar centen zo'n patroon maar eens openen en onderzoeken waarom dat bij dit patroon het geval is.
Sterker nog na een aantal weken laat dit zelfde patroon, maar dan in reverse het zelfde 'weer' zie... horen.

Ik heb menige mogelijkheid aan direct van een fase zonder beveiliging vergeleken and guess what ..... Ik hou het bij ouderwets, overgedimensioneerde 'trage' smeltveiligheden. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Snowmaster

Citaat van: frank2 op juni  6, 2010, 08:11:01

Goh.... ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Citaat van: scrutinizer op juni  6, 2010, 11:53:02
Misschien voor die paar centen zo'n patroon maar eens openen en onderzoeken waarom dat bij dit patroon het geval is.
Sterker nog na een aantal weken laat dit zelfde patroon, maar dan in reverse het zelfde 'weer' zie... horen.

Ik heb menige mogelijkheid aan direct van een fase zonder beveiliging vergeleken and guess what ..... Ik hou het bij ouderwets, overgedimensioneerde 'trage' smeltveiligheden. ;)

Anton.

Klopt helemaal wat je zegt. Als je na enige speeltijd weer omdraait kun je dezelfde ervaring hebben.
Maar.....als je je eigen set goed kent, hoor je ook na een aantal uren dat de karakteristiek met een omgedraaide zekering weer verandert. Hij gaat dus terug naar af en dan heb je voor de verkeerde richting gekozen.
Er is dus wel een "beste" en een "slechtste" richting te horen bij een zekering, dit is ook gewoon herkenbaar.
Het vraagt wel enige geoefendheid in het herkennen van het juiste geluidsbeeld anders kom je op het verkeerde been te staan.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

Gisteren rond 7 uur omgedraaid, vandaag rond 10 uur weer geluisterd, het beeld bleef hetzelfde als dat van net na 7 uur.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op juni  6, 2010, 13:12:07
Klopt helemaal wat je zegt. Als je na enige speeltijd weer omdraaid kun je dezelfde ervaring hebben.
Maar.....als je je eigen set goed kent, hoor je ook na een aantal uren dat de karakteristiek met een omgedraaide zekering weer verandert. Hij gaat dus terug naar af en dan heb je voor de verkeerde richting gekozen.
Er is dus wel een "beste" en een "slechtste" richting te horen bij een zekering, dit is ook gewoon herkenbaar.
Het vraagt wel enige geoefendheid in het herkennen van het juiste geluidsbeeld anders kom je op het verkeerde been te staan.

:)

Daar zal dan mijn beperking zitten, snowmaster

Neemt niets weg aan het feit WAAROM dit gebeurd binnen 4cm geleider in een bepaalde isolatie.
Ik bedoel dat zou IK dan willen weten..... Any suggestions?

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

Raphie

ben vanmorgen eens aan het "zekering draaien geweest, het kan m'n gehoor zijn, of net de verkeerde component (pre) maar ik hoorde echt géén verschil. behalve dat het even "nieuw" dus niet gesetteld klinkt, maar dat was met 10min ook weer weg. (en zat misschien wel tussen de oren)
JBL PRX Power!

Snowmaster

Citaat van: scrutinizer op juni  6, 2010, 14:05:52
:)

Daar zal dan mijn beperking zitten, snowmaster

Neemt niets weg aan het feit WAAROM dit gebeurd binnen 4cm geleider in een bepaalde isolatie.
Ik bedoel dat zou IK dan willen weten..... Any suggestions?

Anton.

Een producent van een bepaald merk zekering geeft zelf aan dat dit ligt aan hoe de draad getrokken is.
Afhankelijk van het zekeringmerk en de component hoor ik het ook makkelijker of minder makkelijk.

Zelf heb ik verstandelijk ook wel moeite met dit soort verschijnselen, maar dat er verschillen zijn is ook wetenschappelijk ondertussen bewezen en meetbaar gemaakt  ;).
Beste meting hoeft ook niet beste match in je set te zijn. 

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op juni  6, 2010, 16:10:08
Een producent van een bepaald merk zekering geeft zelf aan dat dit ligt aan hoe de draad getrokken is.
Afhankelijk van het zekeringmerk en de component hoor ik het ook makkelijker of minder makkelijk.

Zelf heb ik verstandelijk ook wel moeite met dit soort verschijnselen, maar dat er verschillen zijn is ook wetenschappelijk ondertussen bewezen en meetbaar gemaakt  ;).
Beste meting hoeft ook niet beste match in je set te zijn. 

Tja, jammer dat je voorbij gaat aan het feit ik je vertel 'menig' (waaronder deze en andere tuned garbage) de revue heb laten passeren t.o.v. zonder beveiliging direct aan een fase. ::)

Daarnaast is dit een kreet die vele signaalkabel ontwerpers/ fabrikanten ook brengen en die heb je zelf onlangs onder het deurmatje in de keuken geschoven. ;D
Ik bedoel erg geloofwaardig is dit niet Snowy,  mits je mij bijv. het tegendeel kan laten zien;  "maar dat er verschillen zijn is ook wetenschappelijk ondertussen bewezen en meetbaar gemaakt" ga ik in mijn mand.

Het stukje in de tail heb ik zo mijn eigen ideeen over, we hebben hier voor de duidelijkheid even over smeltveiligheden in de verdeelkast.

Anton.

Snowmaster

Natuurlijk had ik al rekening gehouden met je reactie, Anton.

Dus je word op je wenken bedient....

http://www.hifi-tuning.com/pdf/wlfr.d.pdf

Zo'n testje zegt weer niets over de praktijk en de weergavekwaliteit van de zekeringen in mijn ogen.
Weliswaar is de meting nogal gekleurd en daarom maar ten dele bruikbaar. Een goede lezer zal dit vlotjes ontdekken.
Maar gemeten hebben ze het  :D.

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op juni  6, 2010, 16:52:11
Natuurlijk had ik al rekening gehouden met je reactie, Anton.

Dus je word op je wenken bedient....

in bewerking , ben op zoek naar een linkje

Is goed!! Dan zoek ik er een paar bij elkaar van de kabelfabrikanten. ::) (just kidding)

Anton.

Snowmaster

Citaat van: Raphie op juni  6, 2010, 14:10:50
ben vanmorgen eens aan het "zekering draaien geweest, het kan m'n gehoor zijn, of net de verkeerde component (pre) maar ik hoorde echt géén verschil. behalve dat het even "nieuw" dus niet gesetteld klinkt, maar dat was met 10min ook weer weg. (en zat misschien wel tussen de oren)

Klopt,  in bepaalde combi's is het maar betrekkelijk. Welke zekering heb je gedraaid en welk merk?
Speel je net als BE met AHP klangmodule?

scrutinizer

CiteerDus je word op je wenken bedient....

http://www.hifi-tuning.com/pdf/wlfr.d.pdf

:laugh:.... hehe, met alle respect maar deze is voor Ruud Geels.

:worship:

Anton.

Ps. Ik verwachte eigenlijk gezien je zelfverzekerdheid specs in technicolor bij grootafname in de verdeelkast.

:lookaround:

Snowmaster

Citaat van: scrutinizer op juni  6, 2010, 18:47:03
:laugh:.... hehe, met alle respect maar deze is voor Ruud Geels.

:worship:

Anton.

Ps. Ik verwachte eigenlijk gezien je zelfverzekerdheid specs in technicolor bij grootafname in de verdeelkast.

:lookaround:

Johan Neeskens, want hij ging door het midden.... ;).

Nadat ik vanmiddag nog een keer naar de verschillen heb gekeken door wisselen en draaien, ging mijn setje ook even in een "dip".
Misschien trek je dit ook niet ....maar als ik kabels loshaal en en later weer aansluit, dan duurt het een paar uurtjes voor de oude balans en weergave weer terug is. Het verfijnde in de weergave is dan even verdwenen.
Ik kijk niet meer op van dit soort verschijnselen, jij blijkbaar wel......of moet ik nu een infuus voor je halen  :P..  

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op juni  6, 2010, 21:59:32
Johan Neeskens, want hij ging door het midden.... ;).

Nadat ik vanmiddag nog een keer naar de verschillen heb gekeken door wisselen en draaien, ging mijn setje ook even in een "dip".
Misschien trek je dit ook niet ....maar als ik kabels loshaal en en later weer aansluit, dan duurt het een paar uurtjes voor de oude balans en weergave weer terug is. Het verfijnde in de weergave is dan even verdwenen.
Ik kijk niet meer op van dit soort verschijnselen, jij blijkbaar wel......of moet ik nu een infuus voor je halen  :P..  

De grap van het hele verhaal is dat ik alleen reageerde over het directioneel zijn van het patroon in de groepenkast.
Je nogmaals aangeef dat ik 'meerdere' mogelijkheden uitgeprobeerd en beluisterd hebt t.o.v. een direct aan een fase verbonden situatie.

Om vervolgens te horen te krijgen dat ik mijn set niet goed 'genoeg' zou kennen, waarschijnlijk het geoefende oor niet bezit dit vast te kunnen stellen en nu dan te horen krijg dat ik waarschijnlijk aan het infuus zou moeten omdat ik geen geloof in deze verschijnselen zou hebben. ::)

Ik kan hier niets anders uit opmaken dan dat wanneer jij met deze zelfde diepzinnigheid te werk gaat met je geoefend oor als het lezen van bijv. mijn post(s) (zowel hier als elders), deze eenzijdige discussie nog lang over andere zaken gaat dan waar ik je in mijn post naar vroeg.

I'm lost here! Even kort nog een keer mijn vraag; Wat is er buiten een stukje geleider, gemonteerd aan endcaps en omhult door een ceramisch substraat nu het mechaniek verantwoordelijk voor deze polarisatie, Snowmaster?  

Ik hoop niet dat je hiervoor weer verwijst naar deze weinig vertellende, maar zeer commerciele PDF :D ....

Vermakelijk! Ik stel een vraag en krijg een reading. :smile:

Anton.

Kjelt

Citaat van: scrutinizer op juni  6, 2010, 23:03:22
I'm lost here! Even kort nog een keer mijn vraag; Wat is er buiten een stukje geleider, gemonteerd aan endcaps en omhult door een ceramisch substraat nu het mechaniek verantwoordelijk voor deze polariteit, Snowmaster?  
Het moet niet gekker worden, dadelijk gaat iedereen iedere 30 minuten alle zekeringen in het apparaat ook omdraaien of nog gekker alle weerstanden lossolderen en omdraaien, als je zoveel tijd en energie daarin steekt moet het wel gek lopen als je dat niet wilt horen  ;)

Als ik de testers een advies mag geven, test ook eens door de zekering er uit te halen en weer terug te stoppen, als je de netspanning een tijdje van je hele installatie verwijderd en de boel tot rust laat komen zou dat best wel eens een klein effectje kunnen hebben op het geluid. Maar om nou electronen anders door een draad te laten stromen omdat de draad op een bepaalde manier getrokken is.............  :baaa:
Leuk promotieonderzoek overigens alleen geen universiteit die daar tijd/geld in gaat stoppen

Snowmaster

@ Kjelt en Anton,

Hierboven schreef ik al dat ik ooit mijn wenkbrouwen fronste bij het zekeringdraaien.
Je installatie van de stroom halen, tot rust laten komen, heeft ook invloed, klopt helemaal. Dit maakt het vaak ook lastig om zaken te herkennen.  

@Anton,
Laten wij nu zaken niet groter maken dan ze zijn.  Het woord polariteit ga ik niet gebruiken, want vaak is er ook geen beter of slechter bij het omdraaien, maar is er sprake van "anders."
Ik zal kwinkslagen of luchtig bedoelde grappen even achterwege laten, want het ligt niet in mijn bedoeling om mensen niet serieus te nemen.
Toch even naar de kern van jouw ervaring : begrijp ik het goed dat jij geen verschil ervaart tussen direct aan fase verbonden en verschillende zekeringen bv. normale stop of zilver?  

Tot nu toe heb ik mijn set nog nooit direct aan de fase gehad, maar natuurlijk wil ik niet achterblijven en zal ik proberen hoe dat hier uitpakt, want dat kost hier nog geen twee seconden. Zal koper en zilver proberen  ;).

frank2

Snowmaster

De twee seconden zijn ondertussen wel voorbij en het koper is getest.  
Uiteindelijk ging ik terug naar mijn zekering, geen illussie armer maar wel een ervaring rijker.
Anton bedankt voor het openen van mijn ogen, alleen was dit waarschijnlijk niet je verwachting.
De verschillen werden nog extremer door een stuk koper voor directe fase te gebruiken.
Het stuk koper bleek ook nog richtinggevoelig !
In de "beste" richting was de weergave duidelijk natuurlijker en verzadigder dan alle zekeringen die ik heb. Dit gold voor beeld en geluid. Het meer verzadigde beeld was wel minder scherp, maar dit kan ook een kwestie van tijd zijn.
Doorgaans is het mijn ervaring dat verschillen na het omdraaien nivelleren naarmate er weer meer speeluren op de teller komen.

Ik raad dit soort testjes niemand aan, want er zijn duidelijk risico's aan verbonden !

Met één vraag zit ik nu al lange tijd :  wat doet materiaal zoals koper, goud, zilver, maar ook een andere structuur of kopersoort in hemelsnaam met stroom dat er weergaveverschillen optreden?  

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op juni  7, 2010, 19:08:12

Laten wij nu zaken niet groter maken dan ze zijn.  Het woord polariteit ga ik niet gebruiken, want vaak is er ook geen beter of slechter bij het omdraaien, maar is er sprake van "anders."
Ik zal kwinkslagen of luchtig bedoelde grappen even achterwege laten, want het ligt niet in mijn bedoeling om mensen niet serieus te nemen.
Toch even naar de kern van jouw ervaring : begrijp ik het goed dat jij geen verschil ervaart tussen direct aan fase verbonden en verschillende zekeringen bv. normale stop of zilver?

:smile: ..... Laat ik het er maar op houden dat VD of elk redelijk kwardraat kabel zich bij sluiting aan 35 Amp of hoger gedraagt als een wolfraamdraadje in een Osram lamp. ;)

CiteerTot nu toe heb ik mijn set nog nooit direct aan de fase gehad, maar natuurlijk wil ik niet achterblijven en zal ik proberen hoe dat hier uitpakt, want dat kost hier nog geen twee seconden. Zal koper en zilver proberen  ;).

Citaat van: Snowmaster op juni  7, 2010, 20:35:46
De twee seconden zijn ondertussen wel voorbij en het koper is getest.

Ik hoop voor je partner dat je hem er iets langer in laat hangen. ::)  

CiteerMet één vraag zit ik nu al lange tijd :  wat doet materiaal zoals koper, goud, zilver, maar ook een andere structuur of kopersoort in hemelsnaam met stroom dat er weergaveverschillen optreden?  

Misschien chemisch beinvloeden? :sneaky2:

Snowmaster, het is jouw feestje. .... Maar wees doordrongen van het feit dat je niet aan het pionieren bent.
De uitdrukking "op het scherp van de snede" is mij niet geheel onbekend, zo ook zijn de (mogelijke) littekens. ;)

Anton.

Snowmaster

Beste Anton,

Het cryptische gehalte van jouw antwoorden is voor mij echt te hoog.
Misschien wil je je eigen ervaring toelichten in gewone "Jip en Janneke" taal?

Als je kennis in huis hebt over deze materie, deel het dan met ons want dat zal iedereen waarderen.
Lukt je dat?

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op juni  8, 2010, 21:28:18
Beste Anton,

Het cryptische gehalte van jouw antwoorden is voor mij echt te hoog.
Misschien wil je je eigen ervaring toelichten in gewone "Jip en Janneke" taal?

Als je kennis in huis hebt over deze materie, deel het dan met ons want dat zal iedereen waarderen.
Lukt je dat?

Snowmaster,

Het mag duidelijk zijn dat 'geen' obstakel in een energie pad optimaal te noemen is.
Daar tegenover staat een niet te onderschatten gevaar voor brand, het leven en een niet uitkerende verzekering.
Wat is volgens jou dan hetgeen ik hier ter 'verrijking' :notify:van de community te bieden zou kunnen hebben?

Anyway, ik geef nogmaals nergens aan dat deze devices geen verschillen brengen, alleen gaat een directionaliteit op micro ohm gebied, welke door een temperatuur of meetafwijking al verkregen kan zijn zelfs 'mij' te ver.
Laat het duidelijk zijn dat ik het hier nog steeds over 16>25 amp toepassing heb.

Verder ben ik voorzichtig (geworden) in het informatie verstrekken die mij later mogelijk in de kont bijt. ;)

Is het trouwens niet gewoon selectief leesgedrag mijn posts als 'te' cryptisch te ervaren?

Edit: Buiten dat het interessant is je referentiekader door deze directe verbinding te verdiepen, wat ga jij er nu uiteindelijk mee doen. Zo laten?

Anton.

Raphie

naast de euforie, ontgaat mij de toepasbaarheid van het e.e.a. mij ook even volledig...
JBL PRX Power!

Kjelt

Laten we ook niet vergeten dat we hier met wisselspanning te maken hebben, oftewel de electronen staan met 50Hz heen en weer te trillen maar er kan dus in theorie helemaal geen polariteitsverschijnsel optreden anders zou ik maar eens heel snel je energieleverancier bellen  :D