Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

Snowmaster

Citaat van: frank2 op mei 14, 2010, 16:50:18
Ik ben benieuwd wat je samen met Martin nog in de meterkast kunt veranderen als alles "goed" is aangesloten. Als ik zo naar je review kijk zou het dus betekenen dat mijn glaszekering in de EV van de Belles 350 vervangen kan/dient te worden endat daardoor een beter geluid ontstaat, kost zo'n Furutech zekering? Trouwens wat was bij houw het verschil in geluid? strakker, smoother enz??

Het is bekend dat niet alle high end even vriendelijk op vervanging reageert. Het blijft dus proberen met eerst één zekering in bv. een speler.  
Je weet vast dat Martin onlangs een wijzing heeft doorgevoerd daarom heb ik ook mijn aarde veranderd.  Mijn voedingskabel zit nu rechtstreeks op de aardpen.....ik rolde uit mijn stoel van verbazing.  Aarde is aarde en was prima voor elkaar dacht ik.....tot ik de set apart op de aardpin aansloot  :o.  Kost bijna niets als je dit zelf doet.  
Ook de nuldraad ondergaat nu een wijziging, de onderdelen zijn besteld.  Het is gewoonweg belangrijk HOE de audiogroep is aangesloten. Die van mij was al (illegaal  :-X ) voor de aardlek afgetakt, maar er blijkt veel meer te halen.
Pas als alles een tijdje draait weet ik of het bestendig is. Bij Martin voeren wij ook deze modificatie door en wijzigen wij de nuldraad ook. Hierdoor is er een dubbeltest. Ik loop nu alleen op de zaken vooruit en misschien leidt het wel helemaal tot niets.
Maar die aardpen is al een succes !
Alles wordt gemonteerd volgens de officiële richtlijnen, even voor de monteurs op dit forum  ;)
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Spijkie

Heb inmiddels alle zekeringen in de SDA2175 van Lyngdorf vervangen door AHP, stuk opener :) en meer punch gescheiden stemmen etc. Zegmaar de kers op de  taart.

Binnenkort word mn nieuwe woning opgeleverd en zal ff kijken hoe het daar in zit geregeld. Konden kiezen voor 1x 40 AMP of 3x 25A geen idee waarom en wat het verschil is maar we hebben maar de standaard 40A genomen.

GRoetn,

Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

peterrr

Citaat van: Spijkie op mei 14, 2010, 17:14:33
Heb inmiddels alle zekeringen in de SDA2175 van Lyngdorf vervangen door AHP, stuk opener :) en meer punch gescheiden stemmen etc. Zegmaar de kers op de  taart.

Binnenkort word mn nieuwe woning opgeleverd en zal ff kijken hoe het daar in zit geregeld. Konden kiezen voor 1x 40 AMP of 3x 25A geen idee waarom en wat het verschil is maar we hebben maar de standaard 40A genomen.

GRoetn,

Spijkie

Ik had voor de ander optie gekozen, met 3 fase`s in huis kun je de belasting van de groepen veel beter scheiden.
En je kan meer belasten 75A verdeeld is meer dan 1x 40 A
Maar als elektricien is dan natuurlijk mijn visie.. ;D
Het is als de woning al voorzien is met 3 fase`s eigenlijk ... de norm van nu.
Als je het later moet laten aanleggen omdat je meer stroom/apparaten hebt een heel duur klusje...dan

grt Peterr
Buiten "audiovisuele" bedoelingen.
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

scrutinizer

Citaat van: Snowmaster op mei 14, 2010, 17:13:56
Het is bekend dat niet alle high end even vriendelijk op vervanging reageert. Het blijft dus proberen met eerst één zekering in bv. een speler.  
Je weet vast dat Martin onlangs een wijzing heeft doorgevoerd daarom heb ik ook mijn aarde veranderd.  Mijn voedingskabel zit nu rechtstreeks op de aardpen.....ik rolde uit mijn stoel van verbazing.  Aarde is aarde en was prima voor elkaar dacht ik.....tot ik de set apart op de aardpin aansloot  :o.  Kost bijna niets als je dit zelf doet.  
Ook de nuldraad ondergaat nu een wijziging, de onderdelen zijn besteld.  Het is gewoonweg belangrijk HOE de audiogroep is aangesloten. Die van mij was al (illegaal  :-X ) voor de aardlek afgetakt, maar er blijkt veel meer te halen.
Pas als alles een tijdje draait weet ik of het bestendig is. Bij Martin voeren wij ook deze modificatie door en wijzigen wij de nuldraad ook. Hierdoor is er een dubbeltest. Ik loop nu alleen op de zaken vooruit en misschien leidt het wel helemaal tot niets.
Alles wordt gemonteerd volgens de officiële richtlijnen, even voor de monteurs op dit forum  ;)

Even voor duidelijkheid Snowmaster, want dit is op ze minst gezegd wat vaag.

Heb je een aardpen laten slaan en deze als dedicated voor de audio/video in gebruik of heb je de aanwezige aarding (meegedrukt met de palen/fundatie) gewoon wat eerder vertakt in bijv. de kruipruimte/waterput)?

En wat is je bedoeling met de nul? Wil je zelf een nul creeeren door bijv. gebruik te maken van een of meer apart geslagen aardpennen??

What's the story.......

::)

edit:
CiteerAlles wordt gemonteerd volgens de officiële richtlijnen, even voor de monteurs op dit forum

:-X ... Zie het 2e deel van mijn vraag als niet gesteld.

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Spijkie

Hallo Peter,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg! Ik heb geen idee of we het nog kunnen aanpassen maar ik denk het niet, wel erg jammer dat we de uitleg niet hebben gekregen bij de aankoop van de woning maargoed het zij zo. Is het nog wel mogelijk dan om een aparte groep aan te leggen voor de audio??

Groeten,

Spijkie
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

peterrr

@ spijkie

Ja dat is altijd mogelijk, dit gaat er namelijk om wat je huis binnen komt, 1 draad ( fase) waar alle groepen komen 230v
Of  3 draden = 3fase`s is 3x 230v per fase waar alle groepen op komen.

Ik zou toch even vragen of ze het nog kunnen aanpassen.
ook als je ooit 400v nodig heb (wortel3x220 om even technisch te worden) voor bepaalde apparaten.
Dan is dat tenminste al voorzien, nu kan het misschien voor weinig  ;)

grt Peterr

blue-eyes

Alles wordt gemonteerd volgens de officiële richtlijnen, even voor de monteurs op dit forum  ;)

Je bent alleen verzekerd als je dit door een formele monteur laat doen.... (zekeren, etc.)
Bij brand, en ze ontdekken dat je zelf bezig bent geweest, is er geen uitkering van de schade!
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

scrutinizer

Citaat van: Blue-Eyes op mei 14, 2010, 20:55:14
Je bent alleen verzekerd als je dit door een formele monteur laat doen.... (zekeren, etc.)
Bij brand, en ze ontdekken dat je zelf bezig bent geweest, is er geen uitkering van de schade!
Zelfs in die situatie zijn we door sommige heldere lichten nog het haasje, Eisse. ;)
Zeker waar het apparatuur betreft welke door hun totaal buiten de inboedel verzekerd dient te worden. ;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

blue-eyes

Citaat van: scrutinizer op mei 14, 2010, 21:11:15
Zelfs in die situatie zijn we door sommige heldere lichten nog het haasje, Eisse. ;)
Zeker waar het apparatuur betreft welke door hun totaal buiten de inboedel verzekerd dient te worden. ;)

Anton.

Eens. Maar mensen realiseren de inhoud van mijn posting niet. Geef de verzekeraar geen aanleiding, mogelijkheid om er onderuit te komen.

"Knoeien" met electriciteit hoeft niet gerelateerd te worden aan je app. Mocht je huis afbranden, en ze verdenken de electro, en ze zien dat je dit zelf hebt gedaan.......
Voor mij de expliciete reden om de afmontage door een installatiebedrijf te doen.
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

advr

Citaat van: scrutinizer op mei 14, 2010, 21:11:15

Anton.

Hoi Anton,

Kleine toevoeging, ik heb mijn audio voor 17.000 euro in de inboedel op laten nemen!
Ik heb het 26 keer nagevraagd en het kon gewoon zonder extra kosten. Alleen na 5 jaar gaat er een percentage vanaf, tot die tijd krijg je 100% uitbetaald.
Er zijn natuurlijk ook aparte verzekeringen die verder gaan maar ook duurder. Mijn setje is niet zo heel kostbaar gelukkig. ;D

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

scrutinizer

Citaat van: advr op mei 14, 2010, 21:16:13
Hoi Anton,

Kleine toevoeging, ik heb mijn audio voor 17.000 euro in de inboedel op laten nemen!
Ik heb het 26 keer nagevraagd en het kon gewoon zonder extra kosten. Alleen na 5 jaar gaat er een percentage vanaf, tot die tijd krijg je 100% uitbetaald.
Er zijn natuurlijk ook aparte verzekeringen die verder gaan maar ook duurder. Mijn setje is niet zo heel kostbaar gelukkig. ;D

Ad.

Hoi Ad,

:)

Is ook voor zover mijn kennis reikt afhankelijk van verzekeraar, omgeving en totaal. ;)

Het is zoals Eisse al aangaf, geef ze geen aanleiding ......
Of het nu door diefstal, bliksem of schade door elektra is, als het uit te keren bedrag hoog genoeg is ....... Bij diefstal bijv. wordt je voor je het weet zelf als 'crimineel' bestempeld.

Anton.

advr

oh zeker, geef die verzekeraars geen aanleiding om iets niet uit te hoeven keren... :(

Ad.
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Snowmaster

Citaat van: Spijkie op mei 14, 2010, 20:05:25
Hallo Peter,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg! Ik heb geen idee of we het nog kunnen aanpassen maar ik denk het niet, wel erg jammer dat we de uitleg niet hebben gekregen bij de aankoop van de woning maargoed het zij zo. Is het nog wel mogelijk dan om een aparte groep aan te leggen voor de audio??

Groeten,

Spijkie

Het advies van Peter zou ik zeker opvolgen als ik nu zelf voor de keuze stond.
De ideale situatie is om direct een aparte kast te plaatsen voor audio/video. Deze kast zoveel mogelijk proberen te scheiden van de rest met eigen aanvoer en eigen aarde als dit mogelijk is.

Citaat van: scrutinizer op mei 14, 2010, 20:03:19
Even voor duidelijkheid Snowmaster, want dit is op ze minst gezegd wat vaag.

Heb je een aardpen laten slaan en deze als dedicated voor de audio/video in gebruik of heb je de aanwezige aarding (meegedrukt met de palen/fundatie) gewoon wat eerder vertakt in bijv. de kruipruimte/waterput)?

En wat is je bedoeling met de nul? Wil je zelf een nul creeeren door bijv. gebruik te maken van een of meer apart geslagen aardpennen??

Sorry, ik liep te veel op de zaken vooruit. Het is gebleken in twee meterkasten dat zoveel mogelijk rechtstreeks aansluiten van audio/videogroep voordeel oplevert. Dus niet via rails of koppelpunten en via de rest van de groepen op gezamelijke fase, nul en aarde laten lopen. Daarnaast onderzoek ik het verschil in de nul tussen de AHP en de Siemens. Deze zijn nl. iets anders gecontrueerd.
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

frank2

WenW, heeft bij mij de aparte audiogroep aangelegd. (marco om precies te zijn) maar ik weet dat ik GEEN aparte aardpen heb, vraag mij dus nu af wat het verschil is en wat je hoort, meer rust, ruimte e.d?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Raphie

2 aardpennen zal verzekeringstechnisch niet in je voordeel werken  :D
tevens ga je ook geen heiwagen huren om zo'n pen 10m de grond in te krijgen toch?

Snowmaster, wat bedoel jij met "direct aansluiten" en "beter aansluiten"?
Wat heb je precies in de meterkast en aan stopcontacten veranderd dat je geluid zo duidelijk anders is geworden?
Wat is bijv het gevolg van klemkracht? wat is de "ideale klemkracht"? hoe meet je dit? bepaalde weerstand op je pols/schroevendraaier? of is strakker altijd beter? wat doe je met lasklemmen? graag meer concrete info.
JBL PRX Power!

Kjelt

Citaat van: Raphie op mei 15, 2010, 17:37:08
2 aardpennen zal verzekeringstechnisch niet in je voordeel werken  :D
tevens ga je ook geen heiwagen huren om zo'n pen 10m de grond in te krijgen toch?
Hoe bedoel je verzekeringstechnisch? Qua brand of letsel? Geen van beiden zal bij een goed geslagen aardpen gevaar opleveren.
Alleen de diepte verschilt per plek in NL de koperen pen zal ten allen tijde in vochtige grond moeten zitten dat wil zeggen ter diepte van het grondwater zo ongeveer. Bij mij is dat 15 meter bij andere plekken kan dat wel eens het veelvoudige daarvan zijn.
Dit kan vrij kostbaar zijn dat is ook de reden dat niet ieder huis zijn eigen aardpen heeft, althans bij buurten. Losstaande huizen meestal wel.

Wat veel riskanter is is zoals sommige audiofielen doen de aardlekschakelaar te overbruggen. Als je dat bewust doet en iemand komt aan die installatie te overlijden zou je wel eens dood door schuld ten laste kunnen worden gelegd. Dan hebben we het nog niet eens over het gevaar van brand waarbij de verzekering inderdaad wel eens heel moeilijk kan gaan doen.

Raphie

100% eens Kjelt.

verder in dit topic, hoop geblaat maar weinig wol........
véél statements over meterkasten "optimaliseren" en volledig onafhankelijk "hetzelfde" waarnemen. maar zie geen details?
JBL PRX Power!

Snowmaster

Citaat van: Raphie op mei 15, 2010, 17:37:08

Een aardpen hoeft niet rechtstandig de grond in  ;).  Voorschriften voor een aardpen en het aarden van je huis zijn verschrikkelijk veranderd in de laatste 30 jaar. In Belgie en Duitsland is het nog weer anders.

Maar voordat dingen een eigen leven gaan leiden, ik schreef : rechtstreeks aansluiten op DE aardpen.
Ik heb geen nieuwe aardpen geslagen, maar wel is mij duidelijk geworden dat het een kleine vooruitgang oplevert als je de aardedraad die van je audiogroep afkomt in de meterkast rechtstreeks via de kortste weg doorleidt naar de aardpen.
Zorg ook dat je rechtstreeks koper op koper monteert en afklemt. Zorg dat de koper goed blank is. Dus niet laten lopen via aardemontageblokjes, rails in meterkast of via de gewone aardeafvoer. Gebruik bv. 6mm massief koperdraad.

Daarnaast is mij duidelijk geworden dat een AHP klangmodule niet de optimaal geconstrueerd is, dit in tegenstelling tot de Siemens Fuse Cartridge. Maar daarover later meer.

Of er winst te behalen valt met aarde kunnen mensen eenvoudig proberen door eerst een gewoon een installatiedraad te gebruiken en de aarde van de audiogroep in de meterkast direct door te lussen naar de aardpen. Maak beide draden mooi blank en draai de installatiedraad er strak omheen met een tang. Kijk en luister of je verbetering merkt. Ga niet luisteren naar tingeltjes of tangeltjes, je hoort gewoon direct verbetering of niet. Als er verbetering is, kun je een massieve 6 mm aardedraad trekken en deze netjes wegwerken.

Ook de nulkant heeft hier ondertussen verbetering opgelevert. Dit verkeert nog in de testfase en moet nog op een 2e set worden geprobeerd. T.z.t meer.

scrutinizer

Citaat van: Kjelt op mei 15, 2010, 18:03:08
Hoe bedoel je verzekeringstechnisch? Qua brand of letsel? Geen van beiden zal bij een goed geslagen aardpen gevaar opleveren.
Alleen de diepte verschilt per plek in NL de koperen pen zal ten allen tijde in vochtige grond moeten zitten dat wil zeggen ter diepte van het grondwater zo ongeveer. Bij mij is dat 15 meter bij andere plekken kan dat wel eens het veelvoudige daarvan zijn.
Dit kan vrij kostbaar zijn dat is ook de reden dat niet ieder huis zijn eigen aardpen heeft, althans bij buurten. Losstaande huizen meestal wel.

Wat veel riskanter is is zoals sommige audiofielen doen de aardlekschakelaar te overbruggen. Als je dat bewust doet en iemand komt aan die installatie te overlijden zou je wel eens dood door schuld ten laste kunnen worden gelegd. Dan hebben we het nog niet eens over het gevaar van brand waarbij de verzekering inderdaad wel eens heel moeilijk kan gaan doen.

Neemt niet weg dat voor woningen ( ca '80 ) die zonder renovatie of eigen aanpassingen nog gewoon 3 groepjes zonder aardlekschakelaar bezitten de verzekering ongeacht gewoon uitkeert.

Ik weet het ..... het is scheef. :-X

Anton.

peterrr

Ik geloof niet dat er nog veel woningen zijn zonder "aardlek" .

Elke woningbouw/makelaar/huisverkoper/melker zal dat risico voor die paar centen niet nemen.
En 15 jaar geleden werd bijna elke woning  daarvan voorzien.
Ik heb alleen in opdracht van  de GEB er toen honderden geplaatst.

Als je nu geen aardlek in je woning hebt, dan ben je niet alleen zelf in "gevaar"maar ook je gezin. ;)

Grt Peterr

scrutinizer

Citaat van: peterrr op mei 15, 2010, 21:30:56
Ik geloof niet dat er nog veel woningen zijn zonder "aardlek" .

Elke woningbouw/makelaar/huisverkoper/melker zal dat risico voor die paar centen niet nemen.
En 15 jaar geleden werd bijna elke woning  daarvan voorzien.
Ik heb alleen in opdracht van  de GEB er toen honderden geplaatst.

Als je nu geen aardlek in je woning hebt, dan ben je niet alleen zelf in "gevaar"maar ook je gezin. ;)

Grt Peterr

Ik begrijp wat je zegt/schrijft, Peter. Maar zoals je al aangeeft zijn er giste ... 15 jaar geleden PAS in VEELvoud aanpassingen gemaakt.
Maar zowel toen als in sommige van deze gevallen nu is/was het voor de verzekeraar afhankelijk van de op dat moment (onaangepaste) aanwezige situatie.

CiteerAls je nu geen aardlek in je woning hebt, dan ben je niet alleen zelf in "gevaar"maar ook je gezin. ;)
Met alle respekt, maar door de huidige automaten and malfunction zijn mensen meer in de groepenkast aanwezig dan 'noodzakelijk', met alle gevolgen van dien.

Door de huidige 'beton/vlechtijzeren' kooien, plavuizen, sfeervolle sanitaire voorzieningen en vooral de kwalijke huishoudelijke hoogstandjes (voor weinig) staan we mijns inziens bloot aan gevaar, niet zozeer door de - over het algemeen - goed beveiligde audio/video apparatuur wanneer deze keurig aan randaarde (<2 ohm) ligt.

Anton.

peterrr

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt,

Of iets aan aarde aangesloten zit heeft niets te maken met de werking van de aardlekschakelaar.
Deze meet namelijk alleen potentiaalverschil, dwz:

Deze meet tussen de Nul en fase of er 32/40mA wegvloeit b.v via jouw.
Zodra hij dat meet spreekt hij aan, en sluit de stroom af.

Je kan in een apparaat een sluiting Nul/Massa hebben naar Aarde en daar hoef je nooit iets van te merken omdat deze altijd voor de meter bij elkaar komen.

de nul en Aarde in ons systeem hier in Nederland komen vroeg of laat bij elkaar.

De meeste audio apparatuur heeft helemaal geen geaarde stekker dus is die beveiliging neergelegd bij je ... juist aardlek.
Daarbij zijn de nieuwe aangelegde badkamers via de "Pool of zelf Of beun" waarvan ik denk dat je die bedoeld.
Daarvan is de huis eigenaar zoals al eerder vermeld .....verantwoordelijk, en omdat er relatief in dit land weinig gebeurd ( elektra brand e.d)
Daarvoor is vaak die aardlek verantwoordelijk geweest.

goed sorry voor het offtopic .....Snow ::)

grt Peterr

scrutinizer

Citaat van: peterrr op mei 15, 2010, 22:25:06
Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt,

Of iets aan aarde aangesloten zit heeft niets te maken met de werking van de aardlekschakelaar.
Deze meet namelijk alleen potentiaalverschil, dwz:

Deze meet tussen de Nul en fase of er 32/40mA wegvloeit b.v via jouw.
Zodra hij dat meet spreekt hij aan, en sluit de stroom af.

Je kan in een apparaat een sluiting Nul/Massa hebben naar Aarde en daar hoef je nooit iets van te merken omdat deze altijd voor de meter bij elkaar komen.

de nul en Aarde in ons systeem hier in Nederland komen vroeg of laat bij elkaar.

De meeste audio apparatuur heeft helemaal geen geaarde stekker dus is die beveiliging neergelegd bij je ... juist aardlek.
Daarbij zijn de nieuwe aangelegde badkamers via de "Pool of zelf Of beun" waarvan ik denk dat je die bedoeld.
Daarvan is de huis eigenaar zoals al eerder vermeld .....verantwoordelijk, en omdat er relatief in dit land weinig gebeurd ( elektra brand e.d)
Daarvoor is vaak die aardlek verantwoordelijk geweest.

goed sorry voor het offtopic .....Snow ::)

grt Peterr
???

Wat denk jij ...... :sneaky2:

Laat ik het zo stellen. ;D
Goed gebouwd en beveiligde apparatuur randaarde bezit.
Ik persoonlijk het bijproduct van een aardlekschakelaar voor mijn hobby niet wenselijk vindt.
Er eigenlijk sinds korte tijd 'veelvoudig' aardlek beveiligd wordt met een relatief weinig aantoonbaar verschil.
Waar brokken vallen eerder door onkunde van gebruiker dan fout van apparaat.
Natural selection meer slachtoffers maakt.

Ik gaf alleen een additional .....

Wat voor maat schoenen draag je. :D

Anton.

peterrr

Het heeft niets met tenen te maken..

Ik denk dat je er gewoon niets van begrijpt.. ( stroom elektra aardingen e.d), ieder zijn vak namelijk.
En mijn vak is het.
Het feit dat voor jouw goed beveiligde apparatuur  iets met randaarde te maken heeft.  :nowink:

grt peterr

scrutinizer

Citaat van: peterrr op mei 15, 2010, 23:54:34
Het heeft niets met tenen te maken..

Ik denk dat je er gewoon niets van begrijpt.. ( stroom elektra aardingen e.d), ieder zijn vak namelijk.
En mijn vak is het.
Het feit dat voor jouw goed beveiligde apparatuur  iets met randaarde te maken heeft.  :nowink:

grt peterr

:smile:

Tja, het heeft natuurlijk 'alles' met het LEZEN van iemands post(s) te maken, Peter.
Dus over het niet (willen) begrijpen ............

Maar idd, ieder zijn vak. :)

Anton.