Zekeringen : AHP, Hifi Tuning en Furutech/Padis

Gestart door Snowmaster, november 20, 2009, 14:16:45

Vorige topic - Volgende topic

phy

Citaat van: advr op januari  1, 2010, 20:54:40
verzekeringstechnisch wordt het zeer afgeraden. ???

de Hifituning in mijn AI 500 doet het uitstekend de afgelopen dagen... ik wacht wel af.
10 Ah is ook wel al een erg hoge waarde mischien is hij al erg overbemeten
ik had maar 1,6 Ah in mijn eindversterkers. nu 2 Ah
http://www2.big.or.jp/~sunaudio/sv/sv300bsm_e.html

Snowmaster

Citaat van: advr op januari  1, 2010, 20:54:40
verzekeringstechnisch wordt het zeer afgeraden. ???

de Hifituning in mijn AI 500 doet het uitstekend de afgelopen dagen... ik wacht wel af.

Hoezo verzekeringstechnisch?  
Een importeur kan wel moeilijk gaan doen bij garantie, maar als het defect niets met de zekering heeft uit te staan, moeten zij een reparatie normaal uitvoeren tenzij er specifiek iets over in de garantievoorwaarden staat.

Electronicatechnisch is het ook geen probleem om een stopje hoger te nemen. Jaren geleden bij mijn eerste zekeringen, kreeg ik daar ook een benauwd gevoel van. Contacten met Duitse en Nederlandse modificeerders hebben mij ondertussen al overtuigd dat het geen probleem is en soms zelfs beter. Bij kortsluiting heb je nl. al een dusdanig groot probleem dat hij altijd doorbrandt.  
Bij de garantie stuur je hem gewoon in met de originele zekering. Hiermee voorkom je vragen van kortzichtige imorteurs of reparatiediensten.  Bij Kebe durf ik hem wel te laten zitten  ;).

Hoe is het met de klank? Hoor je verschillen? Kun je die beschrijven?
Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

advr

als je huis afbrandt en de verzekering ziet dat er een verkeerd amperage is gebruikt dan kan dat tot problemen leiden is mij vertelt.... >:D

ik zoek het even uit. voor de AI 500 kan ik inderdaad een 3,15A T kopen. Ik ga het overwegen.  ;D 48 euro is wel veel geld voor zo'n ding.

de verschillen zijn zoals jij een beetje beschreef. in de juiste richting krijg ik meer detaillering en is het laag gewoonweg strakker... nu lekker laten inspelen en over een paar dagen probeer ik het weer eens of het zo blijft. 8)

SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

Snowmaster

Citaat van: advr op januari  2, 2010, 13:04:06
ik zoek het even uit. voor de AI 500 kan ik inderdaad een 3,15A T kopen. Ik ga het overwegen.  ;D 48 euro is wel veel geld voor zo'n ding.

Ik ben even de weg kwijt......eerst zei je 800ma en nu spring je naar 3,15 ?

Voor wat betreft die verzekering, volgens mij staat zoiets niet in je polisvoorwaarden en is dat de enige goede bron.
Maar het is ook een ersoonlijke keuze  ;).
Een Padis/Furutech kost € 19,90 als je hem via de Duitse Furutech importeur koopt.
Ik ga binnenkort een hele rij van deze zekeringen bestellen, dus geef maar een gil per PM.

In Nederland wordt de zekering verkocht onder Furutech maar met behandeling door het Alphaproces.
Of dit verschil oplevert, weet ik niet.  Omdat het prijsverschil mij te groot is, heb ik het nooit geprobeerd.

Als ze bij Audiolife de uitdaging aandurven, wil ik best een open en eerlijk vergelijk doen tussen beide versies.
Want één ding is zeker : de Padis of de Furutech haalt het meeste uit je set.

Panasonic Oled 804 65" / Denon 4520 / Mede8er / Next / Audio Physic Yara HT gemod / Black&White / Selfmade cryo netsnoeren + cryo stroomgroep, cryo stekkerblokken +cryo zekeringen + veel tweaks+mods ;)

Snowmaster

Waar menigeen trouwens geheel aan voorbij gaat........?!
Bij veel mensen staan alle apparaten in huis onder stroom, ook als ze niet worden gebruikt. Denk aan : koelkasten, wasmachines, koffieapparaten, senseo's de verwarmingsketel etc.
Zelfs veel lampen in ons huizen.  
Hiermee bedoel ik geen standby stand, maar gewoon de stekker "verkeerd om" in het stopcontact.
In dat gevoel loopt de stroom door de nuldraad en het hele apparaat tot aan de schakelaar (die op "uit" staat).
Het zou zo moeten zijn dat de stroom wordt tegen gehouden aan het begin in het apparaat door de schakelaar en niet aan het eind.  Dit kun je veranderen door de stekker in fase in het stopcontact te steken.
Veel forumliefhebbers weten dat dit leidt tot beter beeld en geluid bij hun audioset.
Maar zou het ook helpen als een heel huis in fase staat en niet alleen je audioset?  

Dit is de volgende stap waar ik mee bezig ben om uit te zoeken.
Mijn hele huis staat sinds kort in fase en daarnaast heb ik slechte ervaringen met filters (tegenstrijdig...welnee!).
Vanavond ga ik een huis met een Lexiconset doen. Afhankelijk van het resultaat gaat er dan een review volgen over "schone" stroom.
Ik denk aan de titel : "Schone stroom verplicht of voodoo?"   :D

advr

Citaat van: Snowmaster op januari  2, 2010, 13:26:26
Ik ben even de weg kwijt......eerst zei je 800ma en nu spring je naar 3,15 ?

V

800mA voor in de Linto en Radikal en een 3,15 A voor in de AI 500 :xmas: :xmas:
spring een beetje heen en weer. 8)
SET 300B (Hashimoto trafo's), Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Urika, Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords,  Nessie Vinylmaster, dac/streamer TDA1541A

advr

ik gebruik wel filters (2x ps audio duettes, voor elke een aparte audiogroep) maar die bieden ook een vorm van bescherming bij blikseminslag.
vorig jaar heb ik blikseminslag gehad welke gelukkig niet verder gekomen is dan de meterkast. voor mij een waarschuwing er iets aan te doen.  >:(

als ik niet vergelijk met zonder de filters klinkt het bij mij gewoon goed. ze blijven er hoe dan ook tussen zitten. ;)

maar ben wel benieuwd naar de schone stroom van je.

eigenlijk moet je een regenerator kopen voor je eigen stroom, keurig altijd op 220.. ;D

Ad.

Snowmaster

Citaat van: advr op januari  2, 2010, 13:54:26

maar ben wel benieuwd naar de schone stroom van je.

eigenlijk moet je een regenerator kopen voor je eigen stroom, keurig altijd op 220.. ;D

Ad.

Zelf ben ik ondertussen helemaal van filters af. De goedkopere filters tot (Monster/Isotek) €500,- brachten helemaal niets, alleen maar nadelen bij mij.
Een techneut heeft mij een Isotek van € 2.500,- laten zien van binnen en uitgelegd waarom zo'n ding meestal meer kwaad dan goed doet in veel sets. Ik schrok echt van de binnenkant.  Maar ik geloof zeker dat er goede producten zijn waar je iets aan hebt, zeker als je beveiligt wilt zijn.

Doordat mijn Pioneer schommelde in beeldkwaliteit heb ik indertijd op advies mijn stroom gedurende langere periode gemeten. Er is nauwelijks sprake van fluctuaties . De spanning zit hier stabiel tussen 231/233 volt.
Dus toen ben ik maar eens op zoek gegaan naar andere oorzaken. Vanavond neem ik elders de proef op de som.

reMC

Citaat van: Snowmaster op januari  2, 2010, 13:26:26
Als ze bij Audiolife de uitdaging aandurven, wil ik best een open en eerlijk vergelijk doen tussen beide versies.
Want één ding is zeker : de Padis of de Furutech haalt het meeste uit je set.

Tuurlijk, geef maar een gil als je wilt uitproberen (intussen duim ik dat Furutech weer voorraad heeft) ;)

advr

Citaat van: reMC op januari  2, 2010, 16:40:35
Tuurlijk, geef maar een gil als je wilt uitproberen (intussen duim ik dat Furutech weer voorraad heeft) ;)

;D

peterrr

Beste Snowmaster,

Je schrijft hierboven iets:

"In dat gevoel loopt de stroom door de nuldraad en het hele apparaat tot aan de schakelaar (die op "uit" staat).
Het zou zo moeten zijn dat de stroom wordt tegen gehouden aan het begin in het apparaat door de schakelaar en niet aan het eind.  Dit kun je veranderen door de stekker in fase in het stopcontact te steken."

Nu ben ik al zo`n jaartje of 30 met stroom en spanning bezig voor mijn werk..
Maar zolang er geen verbinding is met "Fase" zijde of "nul" zijde (dwz gesloten kring) loopt er geen enkel electron van A naar B.

Tenzij jij je vinger ergens op houd dan loopt hij via jouw naar aarde ( of je aardlek moet eerder zijn  ;))

Dus je stekker in fase van dit soort huishoudelijke apparatuur is dus.....afijn  ;D

grt peterr

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Snowmaster

Citaat van: peterrr op januari  2, 2010, 23:30:55

Nu ben ik al zo`n jaartje of 30 met stroom en spanning bezig voor mijn werk..
Maar zolang er geen verbinding is met "Fase" zijde of "nul" zijde (dwz gesloten kring) loopt er geen enkel electron van A naar B.

Tenzij jij je vinger ergens op houd dan loopt hij via jouw naar aarde ( of je aardlek moet eerder zijn  ;))

Dus je stekker in fase van dit soort huishoudelijke apparatuur is dus.....afijn  ;D

grt peterr

Klopt, maar er ontstaat wel een "spanningsveld".  Misschien kun jij dat beter uitleggen dan ik omdat ik niet electrotechnisch onderlegd ben.  Het spanningsveld als een apparaat fase verkeerd staat, is probleemloos meetbaar.
Peterr, wat ontstaat of gebeurt er dan?  

Omdat dit een geheel ander onderwerp is dan zekeringen, heb ik een nieuw topic geopend onder de naam :
Een heel huis in fase zetten, zinvol of voodoo? (schone stroom?)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=96065.msg1601813

peterrr

Ik ben geen Elektrotechnische leraar, maar ik zal proberen het uit te leggen.

Allereerst, het begrip spanningsveld is niet het juiste, maar het is "potentiaalverschil" t.ov. aarde/nul.
(Er loopt tenslotte geen NUL ader naar de Elektrische centrale van de Nuon ofzo terug).
Deze zit in veel Meterkasten aan de Aarde vast of anders in de straat op het centrale sterpunt.

De "fase" in je wandcontact doos Heeft dus net zoveel " Potentiaal verschil" als dat hij verlengt wordt door  een apparaat. (omgedraaide stekker dus)

Er gebeurd dus in zo`n huishoud apparaat niets als hij niet aanstaat. op het moment van inschakelen is er pas die "verschil tov" de Aarde/nul.
Je kan een proef op de som nemen:
Neem een Tafelstekkerdoos met meerdere uitgangen, sluit een lamp aan op de laatste in de rij en meet de Nul op een uitgang ervoor. (voltstick)

Er lopen geen electronen..( wel bij gelijkspanning ander principe nl). niets dus..

Als Iemand jouw loopt te vertellen dat hij zijn hele huis in Fase zet dan is dit onmogelijk wand overal waar een kleine EMK in word gegenereerd, Senseo,wasmachine,droger, cv pomp. ( elk motortje genereerd een emk)
Doet dit alles al teniet.

Dat je dit bij je hifi  set doet begrijpelijk maar daar voor is al genoeg over geschreven. ;D
Dat heb ik zelf ook n.l

Experimenteer lekker verder, maar laat je niet alles wijsmaken door "sommige " zelfbenoemde Audiofielen.
Die heb je in all gradaties De gene die zich laten leiden door akoestiek, en degelijkheid,gezond verstand en tot aan de gene die eigenlijk zo`n jas met gespen op de rug nodig heeft.. ;)

grt Peterr   

Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Snowmaster

Peterr, ik heb je reactie gekopieerd naar de nieuwe topic.

Ik ga nu skiën, maar later vanmiddag kom ik erop terug. Zetten wij discussie in nieuwe topic voort?

advr

Citaat van: Snowmaster op januari  3, 2010, 11:42:55
Peterr, ik heb je reactie gekopieerd naar de nieuwe topic.

Ik ga nu skiën, maar later vanmiddag kom ik erop terug. Zetten wij discussie in nieuwe topic voort?

skiën???
waar woon jij ;D

Snowmaster

Citaat van: advr op januari  3, 2010, 13:44:27
skiën???
waar woon jij ;D

In Enschede hebben ze een borstelbaan en die ligt nu onder ca. 7 cm sneeuw en dan kun je ook door het gras  :D.

advr

Citaat van: Snowmaster op januari  3, 2010, 21:45:28
In Enschede hebben ze een borstelbaan en die ligt nu onder ca. 7 cm sneeuw en dan kun je ook door het gras  :D.

lekker is dat, hier in den bosch net 2 cm denk ik. niet veel dus. 8)

Douma

CiteerHiermee bedoel ik geen standby stand, maar gewoon de stekker "verkeerd om" in het stopcontact.
In dat gevoel loopt de stroom door de nuldraad en het hele apparaat tot aan de schakelaar (die op "uit" staat).
Het zou zo moeten zijn dat de stroom wordt tegen gehouden aan het begin in het apparaat door de schakelaar en niet aan het eind.  Dit kun je veranderen door de stekker in fase in het stopcontact te steken.

Verschilt dit niet per apparaat? Ik namelijk ook wel apparatuur tegengekomen waarbij zowel de fase als de nul geschakeld wordt.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Snowmaster

Citaat van: Douma op januari  5, 2010, 23:05:09
Verschilt dit niet per apparaat? Ik namelijk ook wel apparatuur tegengekomen waarbij zowel de fase als de nul geschakeld wordt.

Klopt.
Maar ik ga er hier niet verder op in om vervuiling tegen te gaan. Hierboven staat een link van de andere topic.
Men vraagt daar om metingen en die ga ik over enige tijd leveren. Het leuke is dat ik nadien alweer twee opmerkelijke ontdekkingen heb gedaan in twee verschillende huizen die mijn waarnemingen mogelijk beter onderbouwen.
T.z.t kom ik er dus nog uitgebreid op terug.

Douma

CiteerKlopt.
Maar ik ga er hier niet verder op in om vervuiling tegen te gaan. Hierboven staat een link van de andere topic.
Men vraagt daar om metingen en die ga ik over enige tijd leveren. Het leuke is dat ik nadien alweer twee opmerkelijke ontdekkingen heb gedaan in twee verschillende huizen die mijn waarnemingen mogelijk beter onderbouwen.
T.z.t kom ik er dus nog uitgebreid op terug.

Geen probleem. Ben benieuwd naar de toekomstige metingen.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Raphie

Citaat van: Douma op januari  6, 2010, 09:28:11
Geen probleem. Ben benieuwd naar de toekomstige metingen.
Er wordt niks gemeten, dat is juist het punt, er is alleen een subjectieve waarneming/perceptie
JBL PRX Power!

Snowmaster

Citaat van: SOS-Master op januari  6, 2010, 09:31:32
Er wordt niks gemeten, dat is juist het punt, er is alleen een subjectieve waarneming/perceptie

Raphie, je herinnert je ook vast en zeker een andere uitspraak van mij in de topic "de grote doorbraak".
Daarin geef ik een verschil weer in lichtopbrengst van een Pioneer net zo groot als tussen de spaarstanden.
Bovenstaande verschillen komen daar nog eens bij. Maak gerust een optelsom  ;).
Daarom wordt het tijd voor harde cijfers. Alleen daardoor kan ik ook voor mijzelf staven dat zaken geen gezichtsbedrog zijn. In een ander huis met een andere set up, waren de effecten soortgelijk volgens een bevriend forumlid.
Maar nog steeds zijn dat subjectieve indrukken. Nu wil ik zelf ook wel eens weten hoe groot deze verschillen nu zijn in harde getallen.
Ondertussen heb ik bericht gekregen dat de analyzer afgestuurd is door de fabriek. Ik kom er dus zeker nog op terug.

Vik

Ook ik ga er aan geloven.  :)

Ik ga kijken wat er voor mogelijkheden zijn in mijn nieuwe huis voor een aparte audio/video groep.

Ik heb contact met iemand die mij het volgende advies heeft gegeven:

- Als de mogelijkheid er voor is, een aparte Belden kabel alleen voor de audio/video groep.

- Dan de aardlek omzeilen en dan werken met een Hifi-Tuning (beter en goedkoper als de Siemens en cryogeen behandeld ) zekeringhouder met een 32A zekering.

- Dan werken met een goed stopcontact van HMS of Furutech.

Dit is volgens hem 1 van de beste en goedkoopste upgrades in hifi en videoland.

Kan iemand zich hier in vinden? ik hoor het graag  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov

audiolover

Citaat van: vik op januari 10, 2010, 22:02:21
Ook ik ga er aan geloven.  :)

Ik ga kijken wat er voor mogelijkheden zijn in mijn nieuwe huis voor een aparte audio/video groep.

Ik heb contact met iemand die mij het volgende advies heeft gegeven:

- Als de mogelijkheid er voor is, een aparte Belden kabel alleen voor de audio/video groep.

- Dan de aardlek omzeilen en dan werken met een Hifi-Tuning (beter en goedkoper als de Siemens en cryogeen behandeld ) zekeringhouder met een 32A zekering.

- Dan werken met een goed stopcontact van HMS of Furutech.

Dit is volgens hem 1 van de beste en goedkoopste upgrades in hifi en videoland.

Kan iemand zich hier in vinden? ik hoor het graag  ;)

aardlek omzeilen? ik wist niet dat je dat zomaar mag doen?
Meridian M-30 active speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;  Audioquest Jitterbug
Audioquest kabels: Coffee USB - Water RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Vik

Citaat van: audiolover op januari 10, 2010, 22:46:31
aardlek omzeilen? ik wist niet dat je dat zomaar mag doen?

Yep dat is wat hij schreef, wel zorgen dat de aarde op je apparatuur goed is en dan is het geen probleem volgens hem.

Uiteraard wel alleen als je een aparte kabel gaat trekken voor een aparte groep.

Is dit niet mogelijk dan?

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

Adeo Screens - Arcam - Ascendo - Barco - CineMike - Denon - JL Audio - JVC- Kef - Lyngdorf - Lumagen - M&K Sound - Marantz - REL - Screen Research - Sony - Stewart - Trinnov