large of small

Gestart door jaco, augustus 13, 2003, 18:05:03

Vorige topic - Volgende topic

SV..S

Hoi,
ik heb nog niet het hele topic doorgelezen maar ik wil even wat kwijt.
Vanmorgen hoorde ik een opmerking die ik via hifi.nl ook al eens gelezen had (van dezelfde verkoper).

Toen ik vroeg om een sub kabel kreeg ik het volgende antwoord:

Ik geloof niet in de sub uitgang, je moet je sub gewoon meelaten lopen op je fronts en geen bas managment gebruiken. ???

Sub out is kl*te. :-[

hij legde me het 2 x uit hoe aan te sluiten maar echt duidelijk is het nog niet. ??? :-[

wat vinden jullie hiervan en wat gebeurd er met het LFE signaal. ???

Groetjes Jos :D

N.B. moet erbij zeggen dat ik dit verhaal niet als negatief ervaarde en dat de verkoper dit ook positief bracht en uit audiofiele redenen dit standpunt innam. ;)

Het gaat om Flip van Damme van echo audio in Goes. ;)

Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113      
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

Scarp

uhhh... lekkere verkoper, kan ie een kabel verkopen, gaat ie zeggen dat ie niet gelooft in subwoofer kabels.

Zet die uitleg over aansluiten eens hier neer, want ik ben wel benieuwd wat ie wil. Hopelijk komt ie niet aanzetten met dat je de speakers via je subwoofer moet gaan aansluiten, want dat is in ieder geval slechter dan bass management.

jaco

Ik neem haast aan dat er bedoeld wordt dat je de front speakers op full zet (in je versterker), en dan een subwoofer parrallel aan de main speakers, en dan de corssover van de woofer zover knijpen dat het intergreerd.

De andere optie zou zijn op pre out naar de woofer met links en rechts, en dan met de line uitgang op de sub naar je eindversterkers.
Dan heb je dus effectief de crossover van je versterker naar je woofer verplaatst.

Van de laatste optie zie ik de meerwaarde niet in. Kost je tamelijk veel geld aan interlinks, en dikke kans dat de crossover in je HT processor beter is dan die in de subwoofer.

Van de eerste optie zie ik ook een bezwaar. Dan moet ook je LFE via de main speakers, en omdat de woofer parrallel staat krijgen ook de mains dat allemaal te verwerken. Dit omdat je je links en rechts speakers totaal niet ontlast doordat de subwoofer alleen een lowpass actief heeft.
Bij slecht instellen heb je bass doubling, maar misschien kicken ze daar wel op om een systeem wat mager klinkt (slechte hardware, slechte ruimte ?) wat voller te laten klinken.

Dit lijkt me echt een mening van iemand die uit de stereo hoek komt. Dat heb ik meer gezien, die mensen denken soms ook dat je met 2 kleine surrounds en een mini center van je 2 kanaals opstelling wel HT kun maken.

Maar is die uitleg te vinden op Hifi.nl, plaats eens een link, dan kunnen we het lezen. Wie weet is het een prima uitleg en zie ik die oplossing comleet over het hoofd.

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

SV..S

Hoi,

Dit is de link
http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1552

En dit staat er beschreven:
Overigens staat de bas vol op de front speakers en is de sub daar parallel op aangesloten. Volgens Flip (en volgens mij) "heb je met normale speakers een beter resultaat als je bas management niet toepast en de sub mee laat lopen met de voorkanalen". Dat gaat natuurlijk niet op voor de mini speakers die met "setjes" worden geleverd.

Is niet echt een uitleg, maar voor jullie misschien duidelijk genoeg. ;)
Lijkt op de eerste uitleg van Jaco

Moet ik toch nogmaals vermelden dat Flip een serieuze verkoper is en je natuurlijk gewoon een kabel wil verkopen maar niet nadat hij je fatsoenlijk heeft voorgelicht. ;)
op de site www.echoaudio.nl kun je ook zien dat hij serieuze merken verkoopt.

Helaas handhaaft hij de adviesprijzen en dan wordt het prijsverschil wel erg groot, met andere winkels :P

Groetjes Jos

Jl Audio F113      

jaco

Als deze Flip uitspraken doet over hoe een woofer aan te sluiten moet hij misschien eens een andere combi speler dan de denon2900 gaan proberen. Die heeft volgens mij  een serieuze bug in het laag voor multikanaals (10 dB of zo te laag..)

En testen met Q5 speakers en dan minachtend spreken over mini setjes is ook minder fraai. Kef speakers geven over het algemeen nou ook niet wereldschokkend laag. Ik wil wel geloven dat als je daar een woofer onder knoopt het laag iets beter gaat klinken. (Ik heb zelf ook de kamer vol staan met Kef speakers, dus daarover kan ik wel een beetje meepraten)

Ik blijf erbij dat dit niet de beste manier van aansluiten is. Als ook je LFE deze route moet nemen, dan krijgt de Front speaker ook signaal waar hij niet blij van wordt. (LFE is meestal erg intens, en als die effecten naast nog subtiel geluid op de voorkanalen moet worden weergegeven, valt dat comleet in het niets weg)

Verkoopt hij misschien ook Rel woofers ? Die schrijven volgens mij toch voor om het OOK zo aan te sluiten ?

Maar goed, misschien komt dit interview ook verkeerd op mij over want ik zie termen als
CiteerDat moet voldoende zijn om de Kef's flink op hun donder te geven.
CiteerDe bas uit de subwoofer en de Kef set is strak en snoeihard. Heerlijk droog en met forse klappen. Flip draait graag hard en na een paar minuten vraag ik toch maar op het ook iets zachter kan.

Ik vindt ook nog een zeer negatieve uitlating die weinig te zake doet als je een set bespreekt:
CiteerDVD-Audio is op sterven na dood. Dat hoor je en dat lees je.

Het mooiste is natuurlijk deze:
CiteerEn ik ben het wel met Flip eens dat het de toekomst wordt. Getuige het feit dat ik een paar dagen later zelf een receiver koop en een center speaker.
Dit geeft een diepgaand inzicht van meerkanaals Audio en toepassen van subwoofers al aan  ;)

Maar misschien kun je het beste een nieuw topic opnenen onder een kopje als: "Suboofer aansluiten op sub-out of parrallel aan speakers ?"
Dan krijg je neem ik aan ook meningen van andere mensen, want ik sta ook niet echt bekend dat mijn manier van posten helemaal vrij is van sarcasme als ik het er niet mee eens ben..

Jaco
9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm, Van Damme STARQUAD Balanced Cable with Neutrik Gold XLR. Belden 19364 Power cable

SV..S

Hoi Jaco,

sarcasme is niet er g m.i. als je maar duidelijk bent. ;)
In dit geval ga ik nu op zoek naar een goede sub.kabel, want ik had al zo mijn twijfels bij dit verhaal , maar jij hebt me hierbij overtuigt. ;D

Oh ja hij verkoopt rel subs

Groetjes Jos

Jl Audio F113      

twister

Ik heb B&W's dm 601,603 s3 en LCR 600. In mijn home cinema
B&W zegt uitdrukkelijk, na meermaals gevraagd te hebben,  alle speakers op full range te zetten.
De speakers moeten dit aankunnen. Is dit dan verkoopstalk of weten ze niet beter ?

jaco

Neem een DVD of CD met een test toon die van 200 Hz naar 20 Hz zakt op je center, of links of rechts. (dus Geen signaal  op de subuitgang)
Speel die af op je speakers ingesteld op large.
Blijf je nu dezelfde luidsterkte (ongeveer) horen tot de benedengrens van 20 Hz ?
Test het vervolgens weer met je speakers op small en je sub juist afgesteld qua volme.

Dan moet je redelijk snel een antwoord kunnen vinden op wat juist zou moeten zijn.
In normale muziek en zelfs film zit overigens vrij weinig 20 Hz signaal...

Jaco

patrick_vdb

Hi,

Je zou haast gaan denken dat ze niet beter weten :D

Er zijn maar weinig speakers die een echt full range signaal met enig autoriteit kunnen weergeven maar als je twijfelt kun je rustig de test zoals Jaco zegt eens uitvoeren.

Mvrgr

Patrick

twister

Citaat van: jaco op februari 12, 2004, 08:10:57
Neem een DVD of CD met een test toon die van 200 Hz naar 20 Hz zakt op je center, of links of rechts. (dus Geen signaal  op de subuitgang)
Speel die af op je speakers ingesteld op large.
Blijf je nu dezelfde luidsterkte (ongeveer) horen tot de benedengrens van 20 Hz ?
Test het vervolgens weer met je speakers op small en je sub juist afgesteld qua volme.

Dan moet je redelijk snel een antwoord kunnen vinden op wat juist zou moeten zijn.
In normale muziek en zelfs film zit overigens vrij weinig 20 Hz signaal...

Jaco

Ik heb de dvd van digital video essentials en een DB meter. Ik heb de speakers full range ingesteld met behulp van de full range pink noise. Lukte aardig.
Ik heb nog geen subwoofer, deze is op komst.
Trouwens de frequency sweep is op deze dvd van 15 Hz tot 22 kHz (bij deze test blijft de db meter nooit op een constant niveau) en een buzz and ratle van 15 Hz tot 150 Hz (zelfde verhaal).
Voor de subwoofer en de frontspeakers is er ook nog een testtoon 40 Hz-80Hz.
Als ik de center en de surrounds op small (60 hz en 80 hz) zet en de fronts op fullrange heb ik het gevoel dat ik een stuk van het laag rondom mij mis.

jaco

Is die test per kanaal ? (Ik heb de DVD ook , maar nog niet bekeken)
Dan zou de bas van de speaker die op small ingesteld staat naar een speaker gaan die op large staat. (voor de frequenties onder de crossover frequentie)

Jaco

garmtz

Citaat van: twister op februari 12, 2004, 12:37:56
Ik heb de speakers full range ingesteld met behulp van de full range pink noise. Lukte aardig.

Kun je beter niet doen... Je kunt beter de bandbreedte beperkte ruis gebruiken. het gaat immers om het balanceren van de niveaus en in het middengebied presteren de speakers meer gelijk. Gebruik je full-range noise, neem je teveel hoog en laag mee, waar kamerinvloeden o.a. veel te veel invloed hebben.

CiteerTrouwens de frequency sweep is op deze dvd van 15 Hz tot 22 kHz (bij deze test blijft de db meter nooit op een constant niveau) en een buzz and ratle van 15 Hz tot 150 Hz (zelfde verhaal).

Is compleet normaal.

Shorty

Voor wie door de bomen het bos niet meer ziet (ik, zei de gek) heeft het misschien zin om even kennis te nemen van dit artikel van de website van Secrets of Home Theater and High Fidelity. (Waarschuwing: eenvoudig is het niet  :P)

Wat in elk geval duidelijk zou moeten zijn: producenten van AV-processors voeren een volstrekt onduidelijk beleid op het gebied van bas-management. Er wordt maar wat aangerommeld. En tot overmaat van ramp zitten platenproducenten ook nog eens te pielen aan het niveau van hun 0.1 kanaal.
Zoland die chaos heerst bestaan er ook geen vaststaande regels voor het instellen van subs & sats. Het hangt van je processor af; en dan ook nog eens van de plaat!
Wat we nodig hebben is een inventarisatie per merk en per type: wat doet de Pioneer xxx als je opgeeft dat je kleine speakers hebt, enzovoorts. Ik zal eens kijken of ik een dezer dagen een begin kan maken van een lijstje.

VrGr,

Bart J

twister

Citaat van: jaco op februari 12, 2004, 12:56:55
Is die test per kanaal ? (Ik heb de DVD ook , maar nog niet bekeken)
Dan zou de bas van de speaker die op small ingesteld staat naar een speaker gaan die op large staat. (voor de frequenties onder de crossover frequentie)

Jaco

Klopt, dan gaan de lage frequenties in mijn geval naar de frontspeakers en heb ik het gevoel iets aan laag te verliezen.
De testen zijn per kanaal voor de pink noise, full range pink noise en de rattle en hum. De frequentie sweep is denk ik alleen voor de luidsprekers front, center en alle kanalen tesamen.
Er zijn nog wel andere instelfuncties, maar die heb ik nog niet gebruikt.
Trouwens de videoinstelmogelijkheden van deze dvd hebben niet geleid tot spectaculaire verbeteringen op mijn tv-toestel (was te vergelijken met de cinemastand op mijn tv) en in de RGB stand was er zo goed als geen verbetering.

Citaat van: garmtz op februari 12, 2004, 12:58:35
Kun je beter niet doen... Je kunt beter de bandbreedte beperkte ruis gebruiken. het gaat immers om het balanceren van de niveaus en in het middengebied presteren de speakers meer gelijk. Gebruik je full-range noise, neem je teveel hoog en laag mee, waar kamerinvloeden o.a. veel te veel invloed hebben.Is compleet normaal.

Eigenaardig, ik heb al enkele artikels gelezen (ook, denk ik, van mensen die hier forumbeheerders zijn) waar men de full range pink noise als instelmogelijkheid vekiest. Ik gebruikte in het verleden trouwens de gewone pink noise als maatstaf.

Blijkbaar toch een moeilijke materie met diverse meningen.

garmtz

Citaat van: Shorty op februari 12, 2004, 13:59:15
Wat we nodig hebben is een inventarisatie per merk en per type: wat doet de Pioneer xxx als je opgeeft dat je kleine speakers hebt, enzovoorts. Ik zal eens kijken of ik een dezer dagen een begin kan maken van een lijstje.

Ik word al moe als ik eraan denk. Lijkt mij onbegonnen werk... Iedereen moet gewoon AVIA erbij pakken en zaken nameten. Ik heb bijna in alle produkten inderdaad wel bass-management fouten tot 10 dB gemeten, behalve in mijn Lexicon, de Meridian en Theta vond ik geen fouten. Audionet, Sunfire, Pioneer, Bryston..., allemaal hadden ze fouten.

garmtz

Citaat van: twister op februari 12, 2004, 14:25:09
Eigenaardig, ik heb al enkele artikels gelezen (ook, denk ik, van mensen die hier forumbeheerders zijn) waar men de full range pink noise als instelmogelijkheid vekiest. Ik gebruikte in het verleden trouwens de gewone pink noise als maatstaf.

Nou, ik heb dat nooit aangeraden i.i.g. Ben ook benieuwd welke artikelen full-range noise aanraden...  ::)

VlisChris

ik heb ook ooit (ik zou alleen niet weten waar!) iets gelezen over dat je het beste complete pinknoise kan gebruiken. Maar nooit gedaan, en dat is dus blijbaar ook het beste omdat niet te doen? Rustig om te weten ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

Spacebass

Er moeten geen verhalen door elkaar gaan lopen.

Voor een simpele db calibratie gebruik je een simpel ruisje.

Als je echter een plaatsing/ruimteakoestiek meting wil verrichten , dan gebruik je uiteraard wel Pink Noise.

Er is naar mijn weten overigens maar 1 pink noise...

Ik snap de logica echter wel... omdat je nu een gemiddelde krijgt van alle frequenties worden ook plaatsings/ruimteversterkingen meegenomen. Dat is nl ook bepalend voor een "in balans" gevoel. Maar een echte oplossing is het uiteindelijk niet.

Shorty

CiteerIk word al moe als ik eraan denk. Lijkt mij onbegonnen werk... Iedereen moet gewoon AVIA erbij pakken en zaken nameten.

Je hebt gelijk, ik zou daar ook heel moe van worden.  :P

Oké! We proppen die AVIA in de la, meten de boel uit en gooien dit topic op slot ;D  ;D

VrGr,

Bart J.

jaco

Als iedereen het meet, en het post worden we allemaal maar een beetje moe, en hoef je alleen de resultaten nog maar te samenvoegen..

Blijkbaar hoef ik het niet meer te doen, Garmt heeft al naar Meridian gekeken..

Jaco

Spacebass

Ik heb geen sub dus da's makkelijk  >:D

Bart_M

Citaat van: Spacebass op februari 12, 2004, 20:35:02
Ik heb geen sub dus da's makkelijk  >:D
Whimp.  ;D
Wel een center ondertussen?

Spacebass

Nope  :(

Een van de middenlaag speakers is gesneuveld...
Tja spelende kids enzo  ::)

Maar goed, van de zomer bestel nieuwe Omega units...

patrick_vdb

Citaat van: jaco op februari 12, 2004, 17:58:54
Blijkbaar hoef ik het niet meer te doen, Garmt heeft al naar Meridian gekeken..

Idem voor de Theta ;D

Mvrgr

Patrick

GPO

Jaco wrote:

"Dit lijkt me echt een mening van iemand die uit de stereo hoek komt."

Lekker foute opmerking van je. Beetje in hokjes denken, of nie soms?? :o :o

Besef wel dat de huidige HT-generatie niets zou zijn zonder een tijdperk waar alleen maar 2-kanaals audio werd ontwikkeld en verkocht als je begrijpt wat ik bedoel. O0

Ieder zijn mening, maar vind dit toch wel een beetje ver gaan.

Verder over dat parallel aansluiten van je sub:
Mijn receiver klinkt in stereo op zijn mooist als ik naar source-direct luistert. Dit schakelt het meeste van de DSP, crossover en de toon-regeling uit. Op dat moment wordt er geen signaal gestuurd naar mijn sub-preout aansluiting. Met andere woorden: als ik in stereo full range met subwoofer wil luisteren, zal ik toch echt de sub via de hi-level ingangen parallel moeten schakelen met de front-speakers. Dus het hoeft geen audio-fiel gebrabbel te zijn, het zou bij mij gewoon praktisch gezien het beste zijn.

mzzl

GPO

Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV 4K