Emotiva

Gestart door Miesepies, oktober 20, 2009, 10:23:15

Vorige topic - Volgende topic

Raphie

XPA-2 is de beste versterker die ik ooit gehad heb (en dat zijn er nogal wat) gaat ook zeker niet in de verkoop)
JBL PRX Power!

Nooff

Citaat van: Raphie op juli  1, 2011, 18:31:22
XPA-2 is de beste versterker die ik ooit gehad heb (en dat zijn er nogal wat) gaat ook zeker niet in de verkoop)
Kijk uit wat je zegt Raph, ze zitten er hier bovenop  :D

Ejorne

Citaat van: Nooff op juli  1, 2011, 18:35:35
ze zitten er hier bovenop  :D

Dat moet zo'n XPA-2 wel kunnen hebben toch, ze lijken me robuust genoeg...  :P

norman

Uit nieuwsgierigheid wat zijn die referentie versterkers ?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Raphie

Citaat van: norman op juli  2, 2011, 03:55:50
Uit nieuwsgierigheid wat zijn die referentie versterkers ?
o.a. Mark levinson 431, Rotel RMB-1090, TAG 5x00R
JBL PRX Power!

clockwork

Echt zo goed?
Ik zit nu zelf stiekum te kijken naar een eindversterker voor mijn fronts nadat ik net een paar tweedehands xpa-1's ben misgelopen (eigen schuld :crazy:). Maar twee nieuwe 1's vind ik (of eigenlijk mijn wederhelft) net even te duur. De xpa-2 zou dan wel een goed alternatief kunnen zijn.

Ben aan het twijfelen tussen Emotiva of toch een keer wat anders (Bel Canto bij mijn voorversterker?). ???

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

EJ

Citaat van: Raphie op juli  2, 2011, 08:30:27
o.a. Mark levinson 431, Rotel RMB-1090, TAG 5x00R

Niet de minste dus. ;)

Midcall

Citaat van: EJ op juli  2, 2011, 09:52:38
Niet de minste dus. ;)
Hij heeft ze overigens nooit AB vergeleken, en ook niet op dezelfde speakers geloof ik, niet helemaal onbelangrijk om te vermelden. Maar beleving is mijns inziens belangrijker dan wat ook met muziek (& audio) en daarom is zijn statement wel belangrijk.
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

Peerless Monster

Citaat van: EJ op juli  2, 2011, 09:52:38
Niet de minste dus. ;)

Die eerste alleen. Die ML steekt echt overal bovenuit van wat Raph opnoemt.
De TAG is gewoon weg slecht en die Rotel... Tsja, geen goed woord voor over...

;D

Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Classé CA-400  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Dual CS510 of Technics SP-10

high-q

Citaat van: clockwork op juli  2, 2011, 09:38:30
Echt zo goed?
Ik zit nu zelf stiekum te kijken naar een eindversterker voor mijn fronts nadat ik net een paar tweedehands xpa-1's ben misgelopen (eigen schuld :crazy:). Maar twee nieuwe 1's vind ik (of eigenlijk mijn wederhelft) net even te duur. De xpa-2 zou dan wel een goed alternatief kunnen zijn.

Ben aan het twijfelen tussen Emotiva of toch een keer wat anders (Bel Canto bij mijn voorversterker?). ???

Waar stonden die XPA-1's dan te koop? En nog belangrijker, heb je ze ook kunnen beluisteren? Wil ze zelf ook graag hebben voor mijn fronts, maar ken niemand die ze heeft staan om te beluisteren. Ik zou ze puur op basis van de lovende reviews kopen als het even uit kan, maar helaas moet ik even wachten (ruimte is nog niet klaar). Misschien volgende halloween of christmas sale.  :sigh:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Citaat van: high-q op juli  3, 2011, 08:48:58
Waar stonden die XPA-1's dan te koop? En nog belangrijker, heb je ze ook kunnen beluisteren? Wil ze zelf ook graag hebben voor mijn fronts, maar ken niemand die ze heeft staan om te beluisteren. Ik zou ze puur op basis van de lovende reviews kopen als het even uit kan, maar helaas moet ik even wachten (ruimte is nog niet klaar). Misschien volgende halloween of christmas sale.  :sigh:

Op MP. Advertentie staat er nog maar ze zijn al verkocht. Ben helaas niet toegekomen aan luisteren. Lang verhaal..... :crazy: :(
Maar ik wilde ze ook hebben op basis van mijn positieve ervaringen met de xpa5 en de gebruikers reviews op het Emotiva forum. Hier zou ik ook het eea moeten veranderen qua opstelling om ze kwijt te kunnen.
Nu de baas nog even overtuigen dat de sale prijs ook heeeeel aantrekkelijk is. ;)

Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)

high-q

Citaat van: clockwork op juli  3, 2011, 08:57:36
Op MP. Advertentie staat er nog maar ze zijn al verkocht. Ben helaas niet toegekomen aan luisteren. Lang verhaal..... :crazy: :(
Maar ik wilde ze ook hebben op basis van mijn positieve ervaringen met de xpa5 en de gebruikers reviews op het Emotiva forum. Hier zou ik ook het eea moeten veranderen qua opstelling om ze kwijt te kunnen.
Nu de baas nog even overtuigen dat de sale prijs ook heeeeel aantrekkelijk is. ;)

Jeetje .... dat IK die niet gezien heb!! 

Nu we het toch over die XPA-1 hebben ... je hebt dan vast ook gelezen over de dedicated (audio)groepen die de mensen ervoor gebruiken, 1 groep PER AMP!!  :o Denk je dat dat echt nodig is? Want dat zou dan betekenen dat ik in mn nieuwe ruimte 3 nieuwe audio groepen aan moet leggen: 1 per XPA-1 en de derde voor de rest. Nu de boel nog "open" ligt is het voor mij iig nog een optie.

Ik zou het namelijk zonde vinden als ik ze toch bestel, maar dan moet wachten tot de ruimte af is.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

clockwork

Dat is met name voor Amerikanen een issue. Ze hebben daar 120v en standaard 10 amp zekeringen. Daarmee heb je dus maximaal 1200 watt per groep. Dat is idd te weinig voor 2 xpa-1's.

high-q

Ik heb van electra en groepen nog niet zo veel verstand, maar ik begrijp het punt. Maar betekent dat voor ons dat wij in NL dat probleem niet zullen hebben?? Stel dat ik een dedicated groep maak, zou ik dan wel 2 XPA-1's daarop kunnen zetten + eventueel mijn receiver en sources?

Als je dan een groep hebt met een 20a zekering. Is het dan dat je 20x 220w aan belasting op die groep kan zetten?

The CinemaLounge

EJ

Dan kun je 20 [A] x 230 [V] = 4600 [W] gebruiken. 20 Ampere zekeringen komen echter niet vaak voor, het gebruikelijke maximum is 16 Ampere (dus 3680 Watt)

De huidige netspanning is officieel 230 Volt.

Kjelt

Citaat van: EJ op juli  5, 2011, 11:37:51
Dan kun je 20 [A] x 230 [V] = 4600 [W] gebruiken. 20 Ampere zekeringen komen echter niet vaak voor, het gebruikelijke maximum is 16 Ampere (dus 3680 Watt)
Je mag over 2,5mm2 geen 20A trekken, max 16A.

Waar je op wilt letten is dat als je een automaat gebruikt deze traag reageert. Als je de versterkers inschakelt krijg je nl even een piek inschakelstroom waar sommige automaten van uit gaan.
Als je een smeltzekering van 16A gebruikt heb je hier geen last van.

Verder kun je prima 2 1200VA versterkers op 1 groep aansluiten , de 1200VA zul je nl toch nooit continu trekken (tenzij je ontzettend doof bent en ruzie met de buren wilt hebben).

Je mag per groep maximaal  16A 230V dus ongeveer 3600 Watt aansluiten .

Flavio

Citaat van: high-q op juli  5, 2011, 11:34:54
Ik heb van electra en groepen nog niet zo veel verstand, maar ik begrijp het punt. Maar betekent dat voor ons dat wij in NL dat probleem niet zullen hebben?? Stel dat ik een dedicated groep maak, zou ik dan wel 2 XPA-1's daarop kunnen zetten + eventueel mijn receiver en sources?

Als je dan een groep hebt met een 20a zekering. Is het dan dat je 20x 220w aan belasting op die groep kan zetten?

Als de boel toch nog open ligt zou ik gewoon 3 extra groepen laten aanleggen, dan heb je in ieder geval genoeg ruimte om uit te breiden.
In de praktijk zal je stroomverbruik denk ik wel meevallen. Ik heb ooit een installatie gehad met 11 (!) Vincent SP-991 300W Class A monoblokken en die draaiden in totaal op 3 groepen. Ik had toen geen verwarming meer nodig in de woonkamer  ;D

EM9702 V3 (Oppo UDP-203 Kloon) | TCL 98C735
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20
18Sound 21NTLW5000 Sealed | Sundown X-15 Vented | Buttkicker LFE

high-q

Citaat van: EJ op juli  5, 2011, 11:37:51

De huidige netspanning is officieel 230 Volt.

Ik haal inderdaad de standaarden en eenheden nog door elkaar, maar op deze manier leer ik het wel :)

Citaat van: Kjelt op juli  5, 2011, 11:43:25
Je mag over 2,5mm2 geen 20A trekken, max 16A.

Waar je op wilt letten is dat als je een automaat gebruikt deze traag reageert. Als je de versterkers inschakelt krijg je nl even een piek inschakelstroom waar sommige automaten van uit gaan.
Als je een smeltzekering van 16A gebruikt heb je hier geen last van.

Verder kun je prima 2 1200VA versterkers op 1 groep aansluiten , de 1200VA zul je nl toch nooit continu trekken (tenzij je ontzettend doof bent en ruzie met de buren wilt hebben).

Je mag per groep maximaal  16A 230V dus ongeveer 3600 Watt aansluiten .

Kijk, dat is informatie wat ik echt nodig heb! Ik was eerst van plan 4 groepen te trekken naar de ruimte, maar dat is dus niet echt nodig. Denk dat ik het met 2 wel ga redden, hooguit 3.

Citaat van: Flavio op juli  5, 2011, 11:43:56
Als de boel toch nog open ligt zou ik gewoon 3 extra groepen laten aanleggen, dan heb je in ieder geval genoeg ruimte om uit te breiden.
In de praktijk zal je stroomverbruik denk ik wel meevallen. Ik heb ooit een installatie gehad met 11 (!) Vincent SP-991 300W Class A monoblokken en die draaiden in totaal op 3 groepen. Ik had toen geen verwarming meer nodig in de woonkamer  ;D

What the fork doe je met 11 monoblocken??? HAHAHA!! Hopelijk een demoruimte of iets dergelijks??  :P
Kan me voorstellen dat je daar wel lekker wat warmte mee genereert. Mn vriendin ziet me al aankomen met de helft aantal aan monoblokken  :hehe:

The CinemaLounge

Flavio

Citaat van: high-q op juli  5, 2011, 11:56:48
What the fork doe je met 11 monoblocken??? HAHAHA!! Hopelijk een demoruimte of iets dergelijks??  :P
Kan me voorstellen dat je daar wel lekker wat warmte mee genereert. Mn vriendin ziet me al aankomen met de helft aantal aan monoblokken  :hehe:

Dat was voor 2x front, 2x rear, 4x subwoofer bovenop front en rear, 1x center, 2x surround en 1x LFE.
Het waren er trouwens dus 12.
Denon AVC-X3800H | Behringer Super-X Pro CX-3400 V2 | Audiophonics HPA-H250NC | Crown DriveCore XLS2502 | Crown DriveCore XSLS1002
2x BMS 4590/Jabo KH-53/Faital Pro 15FH500 | 2x T+A TLS 20 |  | 2x T+A TAL 90 | 2x Klipsch RS-7 | 2x T+A TLS 20

Skyfox

Wow, dat zijn een hoop monoblokken...

Zat zelf eraan te denken om misschien eens ipv een eindbak voor 5 speakers dan 5 monoblokken te nemen. Met de prijzen van Emotiva is dat volgend jaar mogelijk wel een optie en die UPA amps zijn wat dat betreft lekker laag qua bouw.

Merk je nu echt verschil met monoblokken itt een 5-kanaals amp? En als je vervolgens je fronts gaat bi-ampen?

Komen ze misschien ook met een nieuwe processor met 2x hdmi uit en een blu-ray speler? Dan zou er een mooi Emotiva torentje kunnen ontstaan  :D
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC N5 | Adea Reference Grey 100" 16:9

EJ

Citaat van: Flavio op juli  5, 2011, 11:43:56
In de praktijk zal je stroomverbruik denk ik wel meevallen. Ik heb ooit een installatie gehad met 11 (!) Vincent SP-991 300W Class A monoblokken en die draaiden in totaal op 3 groepen. Ik had toen geen verwarming meer nodig in de woonkamer  ;D

Hmmm, iets in me zegt dat dat geen full blown klasse A was. Want max rendement klasse A is max 25%, dus per eindbak 1200 W (ook bij idle!). Kan nooit op 3 groepen hebben gedraaid (3600 W max per groep, en dan moet je nog uitkijken met inschakelen). En je vertelt niets over de airco die je nodig had bij 14,4 kW elektrisch afgegeven vermogen. Mijn eindtrapjes van 120 W opgenomen vermogen@idle zijn al termisch merkbaar in de kamer, laat staan de 14 eindtrappen.

Flavio

Citaat van: EJ op juli  5, 2011, 15:02:06
Hmmm, iets in me zegt dat dat geen full blown klasse A was. Want max rendement klasse A is max 25%, dus per eindbak 1200 W (ook bij idle!). Kan nooit op 3 groepen hebben gedraaid (3600 W max per groep, en dan moet je nog uitkijken met inschakelen). En je vertelt niets over de airco die je nodig had bij 14,4 kW elektrisch afgegeven vermogen. Mijn eindtrapjes van 120 W opgenomen vermogen@idle zijn al termisch merkbaar in de kamer, laat staan de 14 eindtrappen.

De Vincent SP-991 is tot 100W Pure Class A. Je vergeet ook dat met muziek en film ze nooit allemaal tegelijk op topvermogen hebben gedraaid. Airco had ik toen niet dus het was altijd lekker warm in huis!

EJ

Dan nog, dat is 400W continu per versterker. Dat keer 12 betekent 4800 W. Dat is iets meer dan 'lekker warm in huis' hoor. Dat zijn meer dan 2 van die elektrische radiatoren voor bijverwarming op maximum aan.

rallufff

Hoe zit dit eigenlijk met 3D beeld op de tv. Ik kan een ps3 op de UMC-1 aansluiten en vervolgens een 3D blu ray kijken. Geeft de umc 1 3D beelden door of... ?
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

clockwork

Zit een beetje met een dilemma (luxe probleem). Momenteel  draai ik met een XPA-5 als eindversterker. Voor surround ben ik daarmee dik tevreden.  Alleen draai ik nu steeds meer muziek (Logitech Transporter/ Bel Canto Pre3 voorversterker/XPA5 met Eichmann 6 XLR interlinks). Voor mijn gevoel is de XPA5 hier net niet subtiel genoeg voor. Ik bespeur soms een klein metalig randje en met rock muziek loopt het een beetje 'vol'.

Nu zit ik met een scheef oog naar mono blokken te kijken. De Bel Canto's ref500 zijn nauwelijks tweedehands te koop en zelfs dan nogal aan de prijs. Nu zat ik toch te denken aan de XPA-1 van Emotiva. De gebruikers reviews zijn over het algemeen positief. Maar ik twijfel of deze in mijn set wel voldoende verbetering zullen opleveren in verhouding tot de investering. (nu circa € 1750).

Als ik hiervoor kies zullen de Bel Canto en de ERC-1 (die ik vrijwel nooit meer gebruik) het veld moeten ruimen. De BC zal dan vervangen worden door een eenvoudigere USP-1 voorversterker. Dit om budget vrij te maken en vanwege de WAF. Ik mag namelijk van de welstandscommissie mijn gang gaan, zolang er maar eenheid blijft met de UMC-1.  Die matched volgens haar namelijk nu zo mooi met de ERC. Daar zou de USP dan voor in de plaats komen.

Wat zouden jullie doen? Alles voorlopig zo laten of toch voor de mono blokken gaan? En welke dan?  :lookaround: